24-то Неделно Утринно Слово 16.05.1937г. 5 ч. с. Небето - ясно чисто, отворено Времето - светло, отлично.
Нарядът. Добрата молитва. Хвалата. Молитвата на Царството.
Ще прочета 18 глава от Евангелието на Йоана, до 21 стих. /слънцето изгря вече вън/
В начало бе Словото.
Размишление.
Има една трудност в живота с която човек трябва да се справи. Човек всякога е склонен, то е едно влюбчиво същество, влюбва се, той може да се влюби в дрехите си, в къщата си, в нивата си и примерно в земята, където е прекарал живота си. Някой път дървото се влюбва като завземе цял кръг, не се мърда от там. И 20 пъти да му кажеш, не се мърда. То казва: От тук не се помръдвам нито една крачка. По някой път ние говорим за духовното, за културата. Много работи се говорят. Но какво можеш да говориш на едно дърво за културата. Да му кажеш: Помръдни се малко. То ще ти каже: Невъзможно е.
Аз сега земам тези образи, които са в Природата. Понеже трябва да изучавате външния свят, за да разбирате вътрешния. Много пъти хората говорят за мъчение, труд и работа. Но трябва да съпоставиш нещата. Трябва да имаш ясна идея какво нещо е мъчение, труд и работа. Идеята е такава. Мъчиш се. Мъчението иде от долу, от краката. Трудът иде отвън, а пък работата - е отвътре. Мъчиш се, то е в долния свят. Всички същества, които живеят в долния свят, имат мъка, имат си особено разбиране. И като имаш взимане-даване с тях, те са толкова майстори, че все ще откъснат парче месце от краката ти и пр. И като излезеш от там, ще имаш стотина рани. В Америка има места, които са блатисти, с много комари. И тогава като отидеш там, най-първо ще ти препоръчат, че трябва да имаш мрежа около леглото си за вечерно време. Някой път идва някой и казва: Ние можем и без мрежи. Но първата вечер като лежи без мрежа, втората вече искат мрежа, защото лицето му е нашарено на всякъде. И после гледаш той вече се е окръжил с мрежи. И религиозните хора в областта в която живеят те имат мрежи. Като си легнеш да спиш и вече идват гостите и всички искат да се запознаят с тебе. Казват: Покажи си ръката да те пипнем, да те зърнем само.
Сега някой път вие казвате, какъв е този свят? Този свят е във вас. Вие някой път казвате: Мъчи ме нещо. Та казвам, това, което те мъчи, продай ми го. Ти казваш мъчи ме. Казвам: Дай ми го. Някой се оплаква, че е сиромах. Казвам му: Я ми продай твоята Добродетел, за която ми говориш, за която казваш, че ти е побелела главата. За 45 английски лири ми го продай. Той казва: Не се продава навън. Е, къде е това мъчение? То е в долния свят. Човек може да се освободи от тези странствующи мисли. Този странствующ свят е особен свят. Като речеш да се молиш, искаш да отидеш при Господа, да се съсредоточиш, ще дойде мисълта, че имаш някое гърне горе в долапа. Щом речеш да се молиш и гърнето влезе в тебе. То трябва да се намести. И тъкмо наместиш гърнето и тъкмо пак се съсредоточиш, дойде ти на ума, че долапът ти е отворен и че може котката да влезне. Ти пак станеш, затвориш долапа, и току речеш да се молиш, ще дойде мисълта, че леглото ти не е оправено. А пък с неоправено легло не можеш да се молиш. И тъкмо седнеш пак на стола и осетиш, че нещо не е на мястото си. Ти пак се подвижиш малко на стола си и току речеш да се молиш, дойде ти на ум, че Иван, Петко, Стоян имат да ти дават 1000 лв и днес е падеж. Или ще ти дойдат в ума любовни работи, обичаш някого, и ти писал някой, че Стоян Драганов ти казал, някакви си думи. И ти се мъчиш и казваш: Не мога да се моля добре. Утре като стане, ще се помоля по-добре. Но като дойде другия ден започне пак същото нещо. И казваш: Днес пак не съм разположен. Нямаш вдъхновение. И все отлагаш, отлагаш и мине се цяла година и гледаш, че никакъв път не си извървял. Религиозния човек някой път прилича на вързан кон. Цял ден се върти около своя кол и нищо не може да постигне. Аз не зная как вие се освобождавате от този свят. Мрежи трябват тогава. Тези комари вечерно време ще влезнат. И хората са намислили да турят такива решетки, такива мрежи около леглата, около прозорците и са почнали един поход да изморяват тези комари. Мислят как да се освободят от маларичните места.
Да живее човек един духовен живот, това е цяло изкуство. Това е още външната страна. Да допустнем, че вие имате един инструмент, една стара цигулка, тукашна или от някой виден човек, Страдивариус или Амати, или от Кремона. Всичкото изкуство на цигулката седи в тази ръчка, която е 30 см. само. Цигулката има четири струни. Трябва да знаеш как да си движиш пръстите. Но първо ще се упражняваш като вземеш гамата до, ре, ми, фа, сол, ла, си, до. После назад: до, си, ла, сол, фа, ми, ре, до. Ще я изсвириш, после ще дойде учителя, после ще се учиш да свириш чрез прескачане, през един тон. Няма да вземеш „до, ре, ми", но ще вземеш „до, ми", после ще вземеш „ре, фа, ми, сол“. Ще прескачаш; тъкмо се научиш да прескачаш така през един тон, после ще прескачаш през два тона. Ще вземеш „до, фа, ре, сол“ и пр. И после тъкмо мислиш, че си научил това - това се казва кварта, после иде квинта, ще прескача по три тона, четири тона, пет тона, шест тона, седем тона, осем тона, девет тона. Да кажем, че вземеш долно „си" и горно „до", това е един акорд. „Си" в дадения случай е едно състояние. „Си" представлява най-високото състояние, което човек може да има. Когато изучавате вътрешната страна на музиката, „си" е мощен грандиозен тон, ако знаете как да го вземете. „Си" е една врата през която можете да влезнете в следующата октава - в следующата гама на живота. Но трябва да знаете как да го вземете. Трябва да го вземете точно чисто. Добродетелта, това е написана пиеса. Добродетелта за която ние говорим, е едно произведение, написано от самата вечност. От един виден музикант, от един философ е написана. И трябва да учиш как да бъдеш добър. Има известен пейзаж в доброто. Добродетелта е нещо много реално. Писанието казва за онова дърво на живота и за друго дърво на познание доброто и злото.
Онези хора, които изучават кръвообръщението, по-рано мислеха, че сърцето като се свивало изкарвало кръвта. Обаче това не е вярно. Не е сърцето, което кара кръвта. Сърцето е един момък, през който минава едно козмическо течение на живота и наричат го електричество. Външната страна е електричеството, което минава през сърцето. И то е, което кара кръвта да циркулира. И когато хората внезапно умират, то е поради прекъсване на това електрическо течение. И тогава това сърце спира. Като бутнеш някое копче, веднага сърцето спира. Ако не вършиш закона на доброто, веднага това течение спира - спира и сърцето. Спира и кръвообръщението на твоето съзнание. Само остава едно за външния свят - ти можеш да се считаш за мъртъв.
Доброто е една връзка между Бога и човека. Но същевременно доброто е в съприкосновение и със злото. Доброто е във връзка и със злото. Щом се запознаеш с доброто, като се събуди твоето съзнание, ще дойдеш в допир и със злото. И трябва да разбираш много добре Божиите пътища, за да можеш да се избавиш от всичките големи нещастия, които могат да дойдат до главата ти. Не мислете, че злото е такова, каквото си го представлявате. Много привлекателно е злото. Злото има величествен външен изглед. И от далеч злото изглежда величествено, като някое планинско място, но като дойдеш до него, ще видиш, че то е оголено. Там има оръжие. Който е влязъл в тази местност вътре, той здрав не е излизал.
Та казвам сега: Вие имате една представа за злото, че е дяволът. Че какво разбирате за дявола? Той е отвън. Какво ви смущава този дявол. Седнете да се молите и смущава ви дявола. Но той не може да ви смущава, ако не е влюбен във вас и ако и вие не сте влюбени в него; не можеш да имаш връзка със злото, ако то не те обича, и ако и ти не го обичаш. Понеже една мома си върви по пътя, момците няма да я закачат. Но тя хвърля поглед. Днес хвърля поглед, утре хвърля поглед и се запалва чергата на момъка. И той тръгне подир нея. Няма нито един от вас, комуто да не е горяла чергата. И да го знаеш и да не го знаеш, все ще изгориш някой път. Има някои неща през които минавате. Някой път минавате през нечиста местност, през която не сте минавали, ще минете през тая местност; искате не искате, ще минете, няма от къде. Сега се оказва, че онези които пътуват с аероплан из въздуха ще... И във въздуха всякакви опасни места. Колко авиатори, които са платили с живота си. Горе в пространството и там има случаи с опасности. И при човешката мисъл ако не знаеш как да мислиш е опасно; и ако не знаеш как да чувствуваш е опасно. И като влезнеш в чувствения свят, пак могат да дойдат същите изпитания.
На вас е говорено за Любовта. Вие знаете за Любовта, но какво знаете за Любовта. Чели сте някоя книга, някой автори, които са писали своите романи за Любовта. Това е едно предисловие само. Нито един автор, който е писал, не е писал нито една глава от Любовта. Това са предисловия. Ти ако прочетеш първата глава на Любовта, в тебе ще има така, светлина, че живота ти ще се осмисли и никакво противоречие няма да има в тебе. Ти ще бъдеш господар на своето положение. И ще имаш така светлина, че всички мъчнотии които дойдат, те ще бъдат като просяци. ТЕ ще те познаят като господар и ще додеш на този, на онзи и никой няма да те смущава. А сега казваш: Изкуси ме дяволът. От къде влезна дяволът? Как те изкуси? За дяволът говорят, че влиза вътре и изкушава. Казвам: От къде влезне дявола, защо го пуснахте. Може вие да сте го пуснали, а може и вашите слуги да са го пуснали. Нашето сърце го е пуснало. ТЕ са любовни работи. Ако разчиташ на своето сърце, то винаги може да направи скандал. Сърцето никога не може да мисли, че това е скандал. Какъв скандал има в това, че си откъснал една ябълка от някое дърво или, че си изял една ябълка.
Един човек е отишъл и влезнал между евангелистите и казал, че е много закъсал. И му дали пари. Отишъл при един дрехар, и там минава за евангелист и казва: Дайте ми най-хубавите дрехи и се облякал, оставил своите дрехи и казал: Аз ще платя после. Той минавал за евангелийски проповедник; отива при най-добрия обущар за най-хубавите обуща и казва: Аз ще ги платя после. Тези хора от които е взел тези неща, го търсят и го намират. Дохожда дрехара, той му казва: Аз ти платих; дохожда обущара и си иска парите, той също му казва: Аз ти платих. И казва: Ти искаш да ме изнудиш. Намира го шапкаринът, от когото е взел шапката, и на него казва така. Шапкарят казва: Как ще се разправям с този човек? И го оставил. Един отива с големи куфари в Русе, Отишъл в една хотел и седял там два месеца. Големите куфари с в стаята му. Един ден той оставил куфарите и го няма. Идва хотелиерът, той до сега е писал на кредит и не е искал пари, понеже си казва: Куфарите са големи, те са гаранция, че той ще плати. Но сега отваря куфарите и вижда, че те са пълни само с камъни.
Аз по някой път питам себе си в следното: Дойде една човек, иска да му отслужа. Някой път и аз се намирам в трудно положение, как да му отслужа. Казвам му: Какво ти трябва? Той казва: Имам една голяма мъчнотия, много важно нещо е. Казвам му: Не можеш ли да отложиш за друг път да дойдеш? Той казва: Не, не, не мога, далече живея. Дълъг път направих докато дойдох до Изгрева, и не мога да отложа. Казвам му: Много съм занят. Той казва: Моля само една-две минути отделете за мене. Казвам: Щом е за две минути, добре. Гледам часовника си. Минават се 15 минути, половин час, един час, аз седя и си казвам: Той не седи на думата си. Аз почвам да се вълнувам, какво да му кажа? Казвам: Лесно може да се справи човек с това. Този човек има едно мъчение, има една неприятност. Или иска живот. По някой път какво каже човек става. Той казва, че иска да се жени. Аз виждам, че и двамата са добри, но не са един за друг. Друг път дойде някоя жена и пита за някого, че иска да се жени за него. Казвам: Той е много добър човек, но не е още узрял. Тя казва: Аз ще го почакам да узрее. С такива разговори времето отива. Тя ми казва: Кажи ми ясно. По някой път не говоря нищо за него, но й казвам: Намерила си го, много хубаво, съберете се двамата, много хубаво ще си живеете. Тя казва: До кога ще живеем така? Казвам й: Много добре ще живеете докато се роди първото дете. Тя пита: Но от там насетне? След това ще ви дойдат доста мъчения. Като се роди второто дете, то ще бъде момиче и то като порастне, много големи главоболия ще ви дойдат от това дете. Това дете ще прилича на скъпоценен камък, че много разбойници ще искат да го крадат и трябва да го криете да не би да го откраднат. Тя ми казва: Много алегорично говориш. Казвам й тогаз: Да ти говоря по-ясно. Ти си млада, но ти не познаваш себе си. Както го виждам, той е много добър, но ти ще го развалиш. Тя казва: Как ще го разваля, аз го обичам. Казвам й: От обич ще го развалиш. Казвам й: Да, той е един ангел, но като се ожениш за него, ти ще му туриш друг някой господ.
Влюбвания стават не само в обикновените хора, но и в религиозните хора има влюбване. И главата им побелява от Любов. Всичките религиозни хора са все влюбени хора. А пък ти в духовния свят не можеш да влезнеш до като Любовта не те въведе. Любовта ще те въведе и след това Любовта ще те въведе и в знанието.
Любовта не е лоша само по себе си. Защо Любовта е онзи сладкия сок, който вие сте пили, но той може да ферментира и след време може да се превърне в силно вино, което може да опие човека. Това прилича на следното. Една майка казала на сина си: Синко, както живееш, къща няма да въртиш. Той казал: Как няма да въртя, нали се уча. Тя казала: Така къща не се върти. Той ходил с другарите си, пил за здравето на този, на онзи и веднъж се върнал пиян и като се върнал, казал: Виждам, че къщата се върти, и целият свят се върти и аз се въртя.
Като станат религиозни хората, почнат да мислят, като отидат на онзи свят как ще ги приемат, дали ще ги приемат или не? Какъв е онзи свят, какви са светиите и ангелите? После почнеш да мислиш защо Господ допустнал злото? Защо Господ допустнал да умре детето ти? Защо някой те изгонил? С всички тези неща трябва да се справите. ТЕ са непотребни работи. Трябва да се освободите от тях. Ти казваш: Това е една раница, която може да се снеме. Ти опитвал ли си се да се освободиш от една непотребна мисъл.
Христос казва: Чашата, която Отец ми даде, да я не пия ли? Чашата, това е една опитност. Христос разсъждава, той разбира - страданията. Петър мисли, че с ножа ще оправи работите. И дигнал той ножа и отреза ухото на слугата. И Христос взе и залепи ухото на мястото.
Ето един философски въпрос. Някои от вас, които сте много философи; ако някой има някои философи, ако им дадете едно пълно разрешение на този въпрос, има една от няколко хиляди долара - какви са били подбудителните причини? И този Христов ученик, Петър защо той отряза дясното ухо на слугата, а не лявото? И защо не му отряза ръката или пръстите на крака, а дясното ухо? А пък Христос му каза: Тури си ножа в ножницата, защото който вади нож, от нож умира.
Нас не ни интересува това, което едно време е станало, но днес което става. Вие казвате: Защо с Христа стана така? Но и у нас ще стане. Вие имате една красива дъщеря, върху която треперете. Христос е слязал да спаси човечеството. Тези хора казват: Нямаме нужда от спасител. И вашата дъщеря се оженва за някого - за нейния възлюблен. Тя най-първо е един ангел за него, но като се ожени тя става особена слугиня. И после ще й каже: Говедо, невежа, простак, обичаш да се лигавиш, погрознела си, не искам да те видя. Трябва да се махнеш. На този възлюблен от къде му дойдоха всички тези имена, от зоологическата градина?
Някои от тези думи са толкова кисели, такива отровни, че после ми трябва седмица да се лекувам когато ги чуя.
Дойде някой човек при мен и след като ми разправя своята история и като замине аз трябва да влеза в неговото положение. Той ми казва: Ти трябва да ме слушаш. За да го разбера, трябва да влезна в неговото положение. Но да се повърна към тая госпожица, която дойде. Тя ми казва: Какво ще ми кажеш? Казах й: Не му е съдено два пъти да се жени.
Както войникът два пъти може да влезе в сражение. Та кой от вас се е оженил? Ако вие останете сам, никога няма да се ожените. На сила майка ви ви застави да се ожените. И вие се ожените най-после. Вие като излезнете от сражението, всичката шинела е пробита. Аз като говоря така, вие ще кажете: Ние сме женени. Че сте женени, да. Но за женитбата имате криво понятие. Това е едно сражение. Че тези двамата постоянно се сражават. Аз не съм виждал още мъж, във варненско един Иван, обичаше да ходи с другарите си и да пие, а пък жена му беше мъжка Дана. Тя праща детето си да каже на татко си да се върне от кръчмата. Той казал на детето: Тя да си седи в къщи, аз гуляя с другарите си. Тя вземе една цепеница, отива в кръчмата и като го удря, счупва му ръката. Той тогава отива в друго село, че си прави ръката, и казва на онзи, който ще му прави ръката: Аз яздих на кон и паднах от коня и си счупих ръката. Срам го е да каже, че жена му е счупила ръката.
И на Изгрева мога да ви преведа религиозни влюбвания, защото хората могат да се влюбят. И това за мен съставлява една важна област, но това ни най-малко не ме интересува. Аз не считам хората виновни за това. Един човек се влюбил, казвам, турили го в сражение. Иска, не иска, като прост войник ще трябва да се сражава. И той иска да се свърши сражението. Ще дойде един ден, когато ще бъдем свободни. И всички наши постъпки трябва да бъдат свободни. Виното е направено от гроздов сок и вода. Не седи във водата опасността. Опасността във виното седи, само в него, има една отрова. Отровата не седи във всичките елементи на виното. Но отровата седи само в един елемент. Има някои елементи, които образуват каква да е киселина. Ако вие ядете отровният елемент от тая киселина, тя е безопасна.
Та казвам: В духовния път ще се учите. Има известни киселини; но вие не знаете какви реакции могат да произведат те, например не знаете каква реакция ще произведе една мисъл, едно чувство. Даже някой път не си давате отчет. Ще ви преведа един пример. Това става с един от добрите свещеници в България. Млад и даровит. Разбираше добре черковната служба. Та се скарва веднъж на един дякон. Дяконът помагал на свещеника в църковната служба и направил една погрешка. Свещеникът веднага му зашлевил една плесница, че не трябва да прави погрешка. Този дякон бил честолюбив, и един ден станал владика. И този свещеник, който му ударил плесница бил негов подчинен. И свещеникът си казва: Намерих си беля на главата. И едва към края на живота си този владика, и едва след 25-30 г. може да се примири. Ти ще праснеш някого, ще кажеш някоя дума някому, но за тази дума ще платиш. Някой път вие мислите, че сте много добри. Вие нямате търпение. Дойде ти голямо изпитание и ти казваш: Защо, Господи, допусна това? Защо Господ не махне тази проклета жена? Че вие с това вече сте обидили Господ. Роди ти се дете, ти казваш: Защо Господ ми изпрати такова дете? С тези думи ти си вече обидил Господ. Не мислиш, че Господ поругаем не бива. Ти казваш: Защо Господ допустна тези работи? Йов питаше така. И той трябваше да изпие чашата до дъно. И после каза: Правил съм нещо, което не съм разбирал.
Сега мнозина от вас, които сте влезли в духовния свят, пред вас седи велико бъдеще. Докато разберете пътя на духовния живот, ще имате големи мъчнотии. И сега ги имате. Има малки работи с които човек мъчно може да се справи. Сега ще ви наведа на една идея: Този път на Любовта не може да се изходи, ако няма някой да ви води в пътя на Любовта. Никой до сега сам не е могъл да мине този път. Никой сам този път не е минал. Христос казва: Вие всички ще ме оставите, но не съм Сам, има един Голям, Който през целия ви път трябва да ви придружава и да ви покаже по кой път можете да влезете в Царството Божие.
Че и дето се влюбвате, всичките тези работи гдето ги вършите вие все търсите някого. Мъжът търси една жена, да го ръководи; жената търси един мъж да я ръководи, търси едно дете, търсите някой учител да ви ръководи. Все търсите някой да ви ръководи.
Нещата за нас се обезценяват, като не ги разбираме. Петелът който излиза на купището изравя да кажем един скъпоценен камък и го пренебрегва. Ако този петел е разумен, ако може да вземе този скъпоценен камък и да го употреби той през целия си живот щеше да бъде осигурен. И хиляди петли могат да бъдат осигурени с него.
Та казвам, оценявайте Любовта! Ако оцените Любовта, тя ще ви възкреси, нищо повече, а ако я обезцените, тя ще ви направи мъртви. Ако оцените Любовта, тя ще ви направи учени. А пък ако я обезцените, тя ще ви направи глупави. Ако я оцените вие ще бъдете най-силния човек; а ако я обезцените вие ще бъдете най-слабия човек.
И казвам: Ще обичаш Бога каквото и да ти се случи. Каквото и да ти се случи, няма да кажеш нито една лоша дума. Ще кажеш: Каквото прави Бог е добро. Могат да бушуват вълните на лошите мисли отвън, но няма да допустнеш да влезнат вътре. Ако влезне вътре, то може да стане като живеница.
В Любовта има само една врата през която може да се влезне и който влезне през тая врата той е добър; а пък който прелазя през друго място, той е разбойник. Някой искат да прелазят през плетта. Който прелазя през плетта, не може да влезе в Любовта. Всяка мисъл, която минава не през врата, а през друго място, тази мисъл това желание са нечисти. И нищо няма да ви допренесат.
Та казвам: Чашата ми е дал Отец, чашата на Любовта. И тази горчива чаша докато човек не я изпие, той няма да разбере смисъла на живота. Ако човек не разбере смисъла на страданията, то никога няма да разбере и смисъла на радостите.
В какво седи погрешката сега. Вчера ми разправяше една сестра: Аз искам да живея вече за Господа. Казах й: Много лесно може да стане това. Ти не живееш понеже твоят господ е на Земята. Ти сам си Господ на себе си, ти живееш за себе си, от сутрин до вечер мислиш за себе си. Ти обичаш себе си, обичаш света. По този път по който обичаш света ти в Царството Божие не можеш да влезнеш. Тя казва: Какво да правя? Казах й: На мястото на себе си ще туриш Господа, а на мястото на света ще туриш ближния си; а пък себе си ще туриш на трето място, а пък света ще туриш на четвърто място на опашката. А пък ти тургаш на първо място себе си, света тургаш на второ място, а пък Бога на опашката.
Този е законът сега. Ще измените реда. Най-първо, на първо място във вашата душа трябва да бъде Господ. На второ място, вашия ближен, на трето място вие, а пък на четвърто място света.
Направете опит и работите ви тогава ще вървят добре.
Христос себе си съзнаваше и казва: Отец ми е по-голям от мен и казва още: Не дойдох да изпълня своята воля, а Волята на Отца.
На първо място беше Бог в него; на второ място бяха ближните Му.
И Христос някой път се оплакваше, че нямал къща, че няма где глава да подслони Син Человечески. Но той съзнаваше какво трябва да прави. И когато дойде Петър да Му казва, че трябва да бъде малко по-умен и не трябва да излага живота си, Той каза: Въпросът не е заради мен. Аз да не страдам, тази мисъл, която ми казваш, е дяволска. Да си отидеш от мене! Чашата, която ми даде Отец, трябва да я изпия.
Не тургай себе си в живота на първо място! Това е нещастие. Не тургай и света на първо място. Това е нещастие. Тури Бога на първо място в душата си! Тури вашия ближен на второ място, защото кой е ближният! Христос когато говори за онзи самариянин, каза кой е ближният. Тури себе си на трето място. И на четвърто място света.
И тогава сте в правия път, по който може да влезете в Царството Божие.
Отче наш
В Божията любов е благото на човека /3 пъти/ 6,20 ч.с.
Отлично слънце грее. Времето е ясно.