(В. «Братство», г. X, бр. 210, 20.III.1938 г, стр. 1, 3)
Всичките форми са от значение само когато са израз на съответно съдържание или на правилно взета посока, в която това съдържание ще има да се развива. Без това, независимо с какви закони, разпоредби или санкции се препоръчват или налагат, те ще си останат само пожелания.
Разумността на една личност или стойността на една дейност се мери с това доколко личността живее или дейността се проявява съобразно законите на живата природа. Ако човек няма правилни отношения с природата, със средата на силите, всред които живеем, ако ги употребява неправилно или своеволно, той в никой случай не може да има правилни отношения и със себеподобните си.
Ето защо при преустройството на едно общество, законите трябва да изнасят не само пожелания за нови форми, а да се дойде до по-същественото от тях - съдържанието, което ще трябва да вземе тия форми, като се внимава е ли то в състояние да запълни тия форми, а също явяват ли се тия форми сами по себе си като една естествена насока на развитие на това съдържание -било то като индивид или колектив.
Правилна физическа, естетическа и психическа дейност, мисъл, чувства и постъпки може да има само този човек, който се е хранил правилно с чиста храна, живее съответно законите на природата, всред която се намира, развива се нормално и спазва постоянни и правилни отношения спрямо околната среда. Без тия предварително спазени условия имаме в по-голяма или по-малка степен патологични мисли, чувства и постъпки. Разбира се, тия патологични отклонения са в амплитуди от такъв размер, че или не се схващат никак, или се смятат «в реда на нещата» - без да се досетим, че такъв именно «ред на нещата» докарва безредието, от което се оплакваме.
Механичните закони и отношения в никой случай не могат да служат за основа на разумния живот-те са само помощници, външни условия, материал. Разумният живот се основава на разумни отношения, а те винаги предполагат едно начало, Първопричина - и разумно отнасяне спрямо нея, което има за резултат очаквания правилен живот и щастие.
Ето защо преди всичко се налага една хигиена в най-широк смисъл, като основен закон - хигиена физическа, хигиена психическа, хигиена духовна, с която трябва всички да започнат съзнателно или не. Трябва да се помни, че болните хора, болните нерви са като криви огледала, които отражават нещата деформирани. В такъв случай не може да имаме и правилни възприятия. Като резултатът от тях ще имаме неправилни понятия, неправилни заключения, неправилни решения, неестествени постъпки, разочарования, неправилна дейност, скърби, болести, смърт.
Природата, като динамическа среда, в която проявяваме волно или неволно своята дейност, има свои закони, които, спазвани, дават строго определени резултати. Тези закони във физическия свят са за храната, за водата, за въздуха, за светлината. В етическия и психическия те засягат понятието доброто като импулс, злото като препятствие или противодействие, скърбите като метод, жертвата като път, любовта като сила, вярата като подтик, надеждата като резултат, живота и щастието като плод, който всеки разумен постига.
Това, което засяга физическата и механическата страна на живота, е доста добре разработено и използвано. Но днес човечеството страда по-съществено от липса на нервни енергии, които, като по-фини, по-незабелязано губи по много причини, а още няма достатъчно сигурния и общодостъпен начин за възстановяванието им. Последиците от тия загуби или недоимък са тъй разнообразни и носят всевъзможни имена на физически и нервни болести, лекуването на които е почти невъзможно. Специалитетите против тях са обикновено само кратковременни палиативи, които след късо време стават безполезни. Но както се е научил човек да черпи от природата сили за физическото си тяло чрез разни видове храни (плодове, зеленчуци и пр.), така може да черпи нервна енергия и подновява свояТа чрез съответни движения и постъпки.
Тези систематически движения, които помагат на човека да свърже своята нервна система с източниците на природата и да направи правилна обмяна с нея, като вземе нужното за попълване недостига си, се наричат панеВ-ритмия.
Разбира се, отчасти тия попълвания може да станат със съответно подбрана храна, светлина, музика, мисъл, електричество, чувство и пр. Но чрез паневритмията се получават при много по-леки, общодостъпни усилия, прекрасни резултати.
Тези движения са няколко десятки на брой, правят се по строго определен начин, на определено време и място, съответно енергиите, които искаме да почерпим от природата. Те се придружават и от специална музика, която има за цел да подготви организма към онова предварително състояние (като същевременно му дава нужния ритъм), което е необходимо, за да стане правилно това преливане на енергии.
Без спазването на тия условия, движението си остава чисто механическо и може да ползва, разбира се, само физическото ни тяло (преимуществено мускулите). В такъв случай те приличат на действията на човек, който е видял как се пълни акумулатор, но не знае точно как - та прави движения, които само наподобяват нещата, а нямат закономерната връзка, която ще му даде възможност да влезе в контакт с енергията (електричеството). Такива са почти всички досегашни гимнастически упражнения, които са крайно механически, не засягат съвсем, или пък засягат даже отрицателно - огрубя ват психическия живот на тия, които ги правят.
Ето защо преобразованията в една държава трябва да се почнат с една разумна систематична гимнастика - паневритмични движения, които преди всичко ще внесат здраве и живот, след което всички други разпоредби и изисквания ще могат да бъдат правилно схванати, преценени и изпълнени.
Само здравият човек е полезен, защото може да разбере какво искат от него, как да го направи и правилно да го извърши. В противен случай се раждат противоречия, недоволство, борби.
Това е лесно понятно за всеки, който обича да вижда нещата тъй, както са сложени в самата природа, по нейните закони. За ония, които това им се вижда невероятно, достатъчно ще бъде да направят лично те върху себе си един опит с паневритмичните упражнения или пък това да се приложи в някое училище само за опит.
Повече от 20-годишни опити показват, че половинчасова паневритмич-на гимнастика на ден, направена правилно, ще е в състояние да измени значително здравето и успехите на децата и по тоя начин ще свидетелствува по-добре за себе си, отколкото всякакви други доказателства.
В Паневритмията всеки човек и народ може да намери съществени условия за здраве и живот, и сигурен път към успех и щастие.