Алтернативен линк |
6. Спиритуалистичният мироглед и земетресът
Стека
(в. „Утринна Хасковска поща", г. II, бр. 230,16.V.1928 г.)
Точно противоположен на материалистичния мироглед е спиритуалистичният. Този именно възглед царува във всички религии от древни времена и до днес. Той схваща душата като реалност извън тялото. Поради това, че хората не могат така лесно да проверяват дали това е така, създавали се специални школи, каквито представляват църквите с цялото тяхно многообразие. Те са били и крепителите на всекидневния морал в обществата, без който всяко общежитие би било невъзможно.
Грубо материалистичният възглед не може никога да послужи като база на морал поради горчивината на крайните си извори. Човечеството може би трябва да благодари на това, че материалистите не оставаха докрай верни на своята логика, че като стигаха донякъде, махаха с ръка и казваха: „Толкова дълбоко няма защо да му мислим!"
Ще скицираме гледището на спиритуализма по тия въпроси.
Казано в скоби е: спиритуализмът е ядката на всички религиозни системи. Той е дълбока наука, чийто главен адепт пред човечеството засега е Исус Христос.
Дълбочината на Християнството е забравена поради формализма на официалното му представителство. За щастие на човечеството, в пазвите на Индия се е запазила същината на спиритуализма, дълбоко скрити от самите брамини - официални черковници на Индия. Дораснали до състояние да разбират великите учения на индизма, европейските спиритуалисти видяха образа на Христа в още по-ярка светлина.
Някои главни точки в учението на спиритуалистичния мироглед са следните:
1. Цялата вселена има едно централно, обединяващо съзнание, наречено Бог. Видимата природа е „лицето и тялото на Бога".
2. В целокупния живот на Бога, който е живот на цялата природа, царува закономерност, отправление към някаква незнайна за човека цел, в която слабото човешко съзнание може да прозре едно: аечната и непрекъсната еволюция, вечното движение към по-добро, по-красиво, по-съвършено. „Небе и земя прехождат, но планът и законът на Бога не изменят нито една своя точка."
3. Всичко, което става в далечните слънца, в нашата Слънчева система, на нашата мъничка Земя, в живота на растенията, животните и човека, се подчинява безусловно на общия Божествен план, наречен още провидение. „Случайности" за всемирното съзнание не съществуват. „Случайността" е изобретение на блуждаещия в дробежа тялото на „Бога" материалист. Какво мнение би си съставил например за стрелката на часовника някой селянин, който пръв път вижда часовник? Представете си какви мисли трябва да минат през главата му, докато разбере устройството на часовника и го свърже с понятието за време!
4. Земята, Слънцето, както и всички звезди и планети имат собствени съзнания, свое раждане, живот и смърт. Разбира се, материалистът не може да вярва това, тъй като не може да попита съзнанието например на Земята. За пример идва ни на ум следното. Да предположим, че на челото на един човек кацне една еднодневка и че тя прекарва целия свой живот от един ден на челото му и че човек има дълготърпението да не я изпъжда. Да предположим още, че тая еднодневка е много интелигентна и може да пише, да кажем, геология. Описанието на нашата еднодневка ще бъде почти еднакво с описанието на нашите геолози, както и техните „научни" обяснения на землетреса. фактите имат дълбоки вътрешни причини, за които сеизмографите нищо не могат да докажат и които поставят геолозите в такова деликатно положение, когато се иска да се предскажат земетресите.
Окултизмът учи и доказва, че земетресите, както и всички явления в живота на земята, могат да се предсказват. Но това става чрез вътрешния сеизмограф на душата, поставен на подходяща дълбочина във връзка със съзнанието на всемира и специално на майката Земя. Такъм „сеизмограф" всеки човек носи, само че не е достатъчно чувствителен и се нарича Интуиция.
5. Има връзка между живота на Земята и тоя на хората. Специално за настоящия земетръс се твърди, че ще послужи за отправление на нашия народ, народ с колосални неразработени духовни залежи, към правия път.
Нови разбирания и нови отношения един към друг.
От нас зависи да използуваме даденото напомняне.
Още много и много може да се пише и говори, но засега стига толкова.