Най-често използвани думи в беседата:има, казва, може, човек, джобура, път, живот, хора, число, знае, място, аз, коси, очи, време, работа, прави, черни, сега ,
От книгата „Високият идеал“, Общ окултен клас - трета година, (1923 г. - 1924 г.), .),
Издателство: "Бяло Братство", София, 2009 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
Изпейте упражненията „Сила жива, изворна, течуща“, „Изгрява Слънцето“, „Сладко, медено“, „Блага дума“ и „Скръбта си ти кажи“. <br/>ЖиватаПриродаизискваотсвоитедецанаблюдение.Наблюдението–товаеметодзапридобиваненазнания.Понякойпътдуматанаблюдениесевземавмногоограниченсмисъл.<br/><br/>Щевинапишаняколкочисланачернатадъска.Какпишетевиеединицата?Сарабскацифра,нали?Посъщияначинсарабскицифрипишемичислата2,3,4ит.н.Питамви:тиясимволипроизволнилиса?–Несапроизволни.Навсеки,койтонеезапознатсживатагеометрия,всичкитиялинии,коитосъществуватвПриродата,мусевиждатпроизволни.Всъщностнеетака.Всякалиния,всякодвижение,вкаквотоидаенаправление,сиимасвояразумнапричина.Икатоетъй,символитенатиячисласъщосииматсвоятапричина.Аз,разумнотосъщество,гинаписах,носамоточислонееразумно.Акопопитатетуйчислозащоевзелотакаваформа,итосамонезнае.Хващатечислото2,питатегозащоевзелотакаваформа–итонезнае.Хващатеединицата,питатеязащосееизправилакатокол–итянезнае.Акотиячислабихаималисъзнание,бихавидалиедноразумноразяснение:числото2неенищодругоосвенпътятнаединицата.Тойпоказвадвижениетонаединицата.Числото2показвапътя,покойтоединицатасеепридвижила,задаобразувачислото2.Следователнониеможемдакажем,чечислото2еутробатаначислото1.Задаможеединицатадастанедве,задаможесилата¢дасераздвои,трябвадаминепрезтозипът,прездвойката.Този,койтоенаписалтуйчисло,ебиладепт,тойеразбиралзаконите.Числото3показвараздвояваненакръга.Виестевиждаликакваформавземажитнотозърно,катосепосеевземята.Тосеразпукваиприемаформатанаединразделенкръг,аименноследнатаформа:<br/><br/>Тиядвечастинакръгапо-раносабилизатворени.Оттоваразпукванесеобразувачислото3,вцентъранакоетосенамираЖивотът.Следователночислото3показвакаксееобразувалсъвременниятчовек,тялотому–първатафазананеговоторазвитие.Единицатавтозислучайпоказвакаксееразвивалчовешкиятум,пътищата,покоитотойеминал.Числото2показвапътищата,покоитосееразвивалочовешкотосърце.Товасаметоди,товасаначинизацелокупноторазвитиеначовека.Единицата–товачислонаумаетолковадалечно,чеедвасевиждакатоеднамалкаправалиния.Числотодвеепо-близо.Значивнегосевиждатвсичкипроцеси,презкоитоеминалочовешкотосърце.<br/><br/>Сегавиестеизучавалигеометрията,нали?Учителятказванаученицитеситъй:„Сборътотвътрешнитеъглинаединтриъгълникеравеннадваправиъгъла.“Защоеравеннадваправиъгъла,аненатри?Задасеобразуватправителиниивгеометрията,поставятнапътяимголемипрепятствия,таданемогатмногодаобикалят,адавървятвопределенатаимправапосока.Значилинии,коитосрещатнапътясипрепятствия,саправи.Защо?Защотоняманакъдедаседвижат–посокатаимеопределена.Туйнаричамаззакон.Казватзанякого:„Тойеправ.“Праве,защотоняманакъдедаиде.<br/><br/>Каквопредставлявачетириъгълникът?–ЧетириъгълникътеоснованаБитието.Слънчеватасистема,целиятнашКосмосесъздаденпозаконитеначетириъгълника.Следователновединчетириъгълникниеимамечетириправиъгли.Акопрекарамевтозичетириъгълникединдиагонал,ниегоразделяменадватриъгълника.Същевременноидватаправиъгъларазделяменаполовина.Всекиединправъгълвчетириъгълникаемястонавойна.Там,детоимаправъгъл,товаенай-ужаснотомясто,вкоетовиеможетедапопаднете.Значичетириъгълникътемястонатворчество.Природата,задавидоизменисилитенатозичетириъгълник,тянамалявавеличинатанатезиъгли,т.е.натиядействащисили.Най-първотягиразделянадве,катообразуватриъгълници.Втезитриъгълницивосноватаимимаборба.Втриъгълникаважнонещоеосновата.Силитенаумаинасърцетосестремяткъмнещоидеално.Напримерчовекнай-първосегрижисамозасебеси.Някоямома,предидасеожени,мислисамозасебеси:гледасепредогледалото,обличаседобре,днессложиеднарокля,утре–друга,седне,похапне,ходи,играенахорото,многоевесела–байраканосинавсякъде.Майка¢казва:„Младае,трябвадасипоживее.“„Лудо-младо“–казватбългарите,–значимислисамозасебеси.Младиятмомък,същозавъртялмустачки,ходибезгриженнатук-натам.Казват:„Веселихорасамладите.“Младиятобаче,понежепредставляваполовинатасамо,неецялонещо,недоволенеотсвояживотиказваединден:„Чакайдасивземаеднадругарка,чеданаправяживотасипо-щастлив.“Моматасъщотъйказва:„Иазщесивземаединдругар,дастанапо-щастлива.“Моматаеедингрошиказва:„Чакайданамеряедногосощеедингрош,тадазабогатеем.“Едингрошплюседингрошправятдвагроша.Потозиначинмоматанамирапроцеса,покойтоможедаподобрисвояживот.Всеки,койтоесъбраледингрошсдруг,знаекаквостава.Вие,коитостебащиимайки,знаетесмисъланадватагроша.Товаеотличнафилософия.Дватагрошапослеказват:„Вяяя...“Майкатаседицяланощпричислотодве.„Каквоискаш,мама?“Турямулюлкаиликоличкаипостояннолюлеечислотодве.Тоощенееоформено,тоечистофизическо,внегоощенесеепроявиланикакваразумност.<br/><br/>Любовтанай-първоидеразединена.Майкатапостепеннозапочвадавиждаразумноствтованещо,коетовдигасамошум.Виеналистеслушалиграмофоните.Катосезавъртят,най-първотевдигатшум,чувасеедношумене,съсканепоплочатаисамоследкатотясезавъртиняколкопъти,започвадаизлизанещоразумно,започвадасечуванякаквамелодия.Исчовекаесъщотонещо.Итойнай-първосъска,шуми,нокатосезавъртиплочата,започвадаизлизанещоразумно.Дететовпървовремеплаче,кряска,нокатосезавъртиплочатамногосилно,започвадаизлизаразуменглас.Майкатаказва:„Виждателитуймоедетенце,товамалкограмофонче?Отличноето!“Защото,задасепроявичовешкиятДух,трябвамуеднаплоча.Вие,катосенаблюдавате,казвате:„Азвсякоганесъмеднакворазположен.“Защонестееднакворазположени?–Местятсеплочитеви.Българитеказватзанякого:„Разместиласеедъскатаму“,т.е.мръдналамуедъската.Итенесадалечеотистината.Щепазитевашитедъскихубаво.Тиядъскисатуренинамястотоси.Многолесноможедасеразместидъскатананякойчовек.Товасафигуринаречта,затуймъдритехоранасветасаобразувалимъдриправила,покоитоможеданаправляваменашияживот.<br/><br/>Тялото,вкоетовиестепоставени,коетовислуживживота–товаесамоедноусловиедаможевашиятразуменживотдасепроявява.Понякойпътвиестенедоволниотвашетотяло,нотоееднамалкафирма,безкоятонеможедаживеетенаЗемята.Запредпочитанеенякойпътмалкатаичестнафирма,отколкотоголяматаибезчестната.Някойказва:„Азнесъммногоуменчовек.“Несимногоуменчовек?Акоупотребишсвояумзапакостнадругитехора,защотиетозиум?Акосиумениизобретишнякойотровенгазилинякоевзривновещество,защотиетозиум?Умътимасмисълсамотогава,когатоенасочендапоказвапътяначовешкоторазвитие,анедаспирачовекавразвитиетому.Всъвременнатакултурамногохорасеспиратвсвояразвой.Всякалошамисъл,коятосеявявавъввас–товаевсеспънканапътяви.Понякойпътвиемислите,чесегасасеявилиизвестнипрепятствиявживотави.Неетъй.Единработникминавалцели20годинипрезеднохубавошосе,новсякогаебилзамислен,танемуедохождалонаумдагледанаоколоси.Единпът,катобилмногозамислен,вървялпошосетоиневидялединголямкамъкнапътяси–спъналсевнегоипаднал.Катостанал,казалси:„Койлитуритозикамъкнапътями?Такъвголямкамъктурялисе?“Всъщносттозикамъкседялнатовамястоот20години,ноработникъттакаминавал,чегообикалялтуотеднатамустрана,туотдругатамустрана,исамоследкатоналетялнанего,тогаваговидял.Въввашияпът,покойтовървите,имамноготакиваголемикамъни,ипонякойпът,катосепрепънетевтях,питате:„Койлиетурилтиякамънинапътями?“Нееважнокойгиетурил.Виещевземететозикамък,щеготуритеилиотляво,илиотдяснонапътяси,ивторипътнямадасепрепъвате.Тиказваш:„Койлиетурилтозикамък?Тияхорасалоши,вторипътнямадаминавампотозипът.“–Не,бъдивнимателен,защотоможеидругпътдасеспънеш.<br/><br/>Щевиприведасегаследнияпример,задавиобяснямисълтаси.Някойказва:„КактоГосподдаде,кактоГосподнаредитазиработа.“Другказва:„Кактотинаредиштазиработа.“Споримапотозивъпрос.Щевидокажа,чеидваматасаправи.Как?Представетесиединголямджобур,койтоимавместимост10000литраиепъленсвода.Тозиджобуримадолунякъдеканела,презкоятоводатаотнегоможедаизтича.Виенапримерстеслугаприедингосподар.Господарятвиказва:„Слушай,Стоянчо,тищеизпразнишджобура!“ОбачеСтояннезнае,чеджобурътимаканела.Отивадагоизпразни.Вземаединкотел,мушваговджобура,напълвагоиизхвърляводатанавън.Такаправивтори,третипът,нодойдедонякъде,неможедастигнедъното.Взематогаваедновъже,връзвакотелаитакагребеводата.Цялденправитоваиедванай-послеуспявадаизпразниджобура.Вечерта,запъхтян,казва:„Многомъчнаработаедасеизпразниджобурът.“Надругомястоимадругджобур.СлугатасеказваПеткан.Господарятмуказва:„Петкане,идиизпразниджобура!“Петканзнаекъдееканелата.Отива,отпушвая,туряотдолукофатаисамоизлива,катосипее„Благадуманаустата“.Джобурътсеизпразва,атойсипее.Стоянгоизпразваотгоре,аПеткан–отдолу.Единиятработицялден,адругиятизпразваджобуразаедин-двачаса.Итъй,когатоказваме:„КактоГосподдаде“,намирамеканелатанаджобура,акогатоказваме:„Какточовексинареди“,изпразвамеджобураотгоре.Значивиеможедасвършитееднаработаотгорескотела,аможедаясвършитеиотдолупрезканелатаидасичететенякоякнижка.Петканказва:„Многолеснаработаедаизпразнишджобура.“Стоянказва:„Многомъчнонещоедасеизпразниджобура.“Идваматаобачеизпразнихаджобура.Следтовагосподарятдойде,казванапървия:„Стояне,янапълнитозиджобурсвода!“Стоянвземакотела,отиваначешмата,напълваго,изливаводатавджобура.Отивавтори,третипътначешмата,докатонай-последовечертаджобурътепълен.Някогасанужнизатоваидва-тридни.ПослегосподарятказванаПеткан:„Петкане,напълниджобурасвода!“Тойвземаединмаркуч,турягоначешмата,другиякрайпоставявджобураитойсепълни,аПетканпаксипее„Благадума“.Питам:койеумниятчовек?Разбирасе,онзи,койтонамирамаркучаиснегопълниджобура.Товазначидаразбирашонезизакони,скоитоЖиватаприродасислужи.Тогавакъдеепогрешката?Погрешкатастоивтова,чекогатогосподаряткаженаСтояндаизпразниджобура,Стояннепитакакдагоизпразни.Господарятщешедамукажекакдапостъпи.НоСтоянминавазамногоучен.Господарятмълчи,аСтоянсеблъскапрезцелияден.Петканкакпостъпва?Тойказва:„Господарю,азсъмслабчовек,тозиджобуротгорелисепразни,илииманякаквалеснина?“Господарятмуказва:„Имагрездей,отдолущегоизпразниш.“После,катомукажедапълниджобура,Петканпакпита:„Господарю,тазиработаетежка.“Господарятказва:„Тамимаединмаркуч,щеговземеш,снегощенапълнишджобура.“КогатоБогдойде,катоГопитамезамъчнитеработи,Тойщеникажеединлесенпът,покойтодаможемвсякогадаизвършимработитеси,колкотоидасатрудните.<br/><br/>Някойпът,катовиговоря,виеможедамислите,чемоятабеседаенасоченакъмвас.Многоестественое,чевсякабеседавсещеенасоченакъмнещо,нокъмкакво?Когатовятърътдуха,тойнееспециалнопроводензакъщатави,давдигапрах–тойепратенвсвета,заданаправипроветряване.Акопъквашатавратаеотворена,тойедобърслугаиувасщеизвършисъщатаслужба,какватоинавън.КогатовсветаставаттияБожественипроветрявания,всекиотвастрябвадасиотворипрозорцитеидачака.Авъввасимаследнатаслабост:когатоБожественотопроветряванеиде,виестезатворенизанего,носледкатоминеБожественотопроветряване,виетогаваотварятепрозорцитеси.Новтозислучайпроветряваниятанеставатправилно.Туйпроветряванеозначава,чезавсякакъщаимаиопределеновреме.Аковиесадителюбеници,трябвадазнаетевремето,покоетосесадят.Акогисадитепо-късно,нямадастанат.Акосадитезимница,жито,презпролетта,нищонестава.Иплоднитедърветасъщотъйиматсвоеопределеновремезасадене.Всяконещосиимасвоетоопределеновреме.Изадобрияживотимаопределеновреме.Невсякогачовекможедапосадисеменатанадобрияживот.Добриятживотвсякогаможедасепрояви,ноимаусловия,коитосагосъздали.Трябвадаспазватеусловията,прикоитоможедапосадитеДобротовсебеси.<br/><br/>Сегачестониеказваме:„Дасиуредимматериалнитеработи,ченастаригодинищемислимзадуховенживот.“Мислителитака,лъжетесе.Старитегодининай-малкоспособстватзаурежданенадуховнияживот.Ивсветанай-големитематериалистисанай-старитехора.Старитехораималкитедецасакрайниматериалисти.Чемайкатаеуморена,дететонеискаидазнае–товдигашумпосреднощ,заповядва.Притовамайкататрябвадаимаголямалюбов,задаможедатърпитовадете.Идядотосъщотъйискавсичкитемувнуцидасеотнасятспочитаниекъмнего.От28до65годиниепериодът,когаточовекможедаработиидеално,дабъдеидеалист.Вчовешкияживотнавсеки22годининещатасеповтарят.Вмладинитесивиещенамеритетазифазаотживотаси,коятосъответстванапроявитевъввашиядуховенживот.Дойдатлиусловиязадуховенживот,когатоидаетовавреме,посейтеДобротовсебеси!Честомайкиибащиказват:„Нашатадъщеряилинашиятсиннекасипоиграят,некасипоживеят,чепослещемислятзадуховенживот.“Товаеотживялафилософия.Не,тищекажешнасинаси:„Синко,докатосивкъщи,тищевървишпомояпът,катоизлезешоттук,можешдавървиш,къдетоискаш.“Майкатащекаженадъщеряси:„Тищевървишпопътя,покойтоазвървя,нокатоизлезешоткъщи,тогавасивземидругметод.“Сеганапримермногомайкисевлияятотобществото,срамуватседавървятподуховнияпът,даводятдуховенживот.Не,обществотонеемеродавнопотиявъпроси.Товаенещо,коетосеотнасядотвоятадуша.Майкатаепредшествалаобществото.Следователномнениетонамайкатаимнениетонабащатасамеродавни.Катофакторивкултуратаначовечествотомайкатаибащатасапредшествалиобществото:тесасъществувалиотсамотоначало,аобществото,тъйкактосегасъществува,сеепоявилоотпосле.Всякогапо-старотоимапо-голямаопитност.Всветаакотърсимзнание,трябвадагонамеримвбащитеимайките.<br/><br/>Виемислите,черастителнотоиживотинскотоцарствоняматразумност.Не,виенестеправилинаблюдения,задавидитекакваразумностиманапримермеждуптиците,какваразумностимамеждурастенията,какваразумностимамеждуживотните.Напримервиенестенаблюдавалижеравите,давидитекакваразумностпроявяватте.Щомнякоеятожерависеспренякъде,веднагадалечеоттовамястопоставятстражаиприеднанай-малкаопасносттядавасигналивсичкиотлитатоттовамясто.Докатосавбезопасност,всичкиспокойноядат,астражатасамоседиинаблюдава.<br/><br/>Еднаотсестритемиразправяшеединслучайзапроявенаразумностотстрананаеднамечка.Единкаракачанин¢разправялкаквосеслучилоснеговпланината.Катослизалединденвселотодасивземехрана,миналпрезеднамногостръмнаитяснапланинскапътека.Гледапоедновреме–насрещамуидееднамечка,нопътечкатаетъйтясна,ченямамястонакъдедасеразминат.Тойсеспира,гледаисимисли:акосевърненазад,мечкатащегонастигне.Какводаправи?Имечкатанесевръщаназад.Тойгледаитягледа.Чудисетойкакводаправи.Поедновремемечкатасивдигапреднителапинагоре,хващасезаеднаканараипотозиначинмуотваряпътдамине.Тойтръгва,минавапокраймечката,бездагозасегнетя.Тойяпогледнал,итясеобърналадагопогледне,нонегонаплюла.Идваматабилинатясно,втрудноположение,вмъчнотия,номечката,анекаракачанинът,решилавъпроса.Щекажете,четоваебасня.Не,аконаблюдаватеживота,щевидитемноготакиваслучаи.Имаразумноствъввсичкисъщества,ноеразличнапостепен.Аковиеяздитенякойкон,ибездазнаете,срещувасепоставеназасада,виещеяизбегнете,акосеоставитенаусетанаконя.Тойнямадаминепрезмястотоназасадата.Аковиесамихванетеюздитеисшпоритесикаратеконядавърви,непременнощепретърпитенещастиевживотаси.Когатосеотнесешжестокоснякоеживотно,тотепогледнеитикаже:„Непостъпвашдобре.“Азправянаблюдениявърхумалкитекотенца.Хвананякоеоттяхзаопашката.Томепогледневочитеичете.Акосеусмихнамалко,казвами:„Постъпвай,кактоискаш,ноктитемисаготовизавсекислучай.“<br/><br/>Такогатоние,съвременнитехора,дойдемдотакавакултура,чеданиесрамотнашитекотки,отнашитекучета,кокошки,патенца–тогаваниещебъдеммногоразумни.Итогава,катосрещнемединвол,щемукажем:„Щемеизвиниш,днеспостъпихстебемалкожестоко.“Тойщетикаже:„Азсерадвам,чесеизвиняваш.“Туйеистинскотовъзпитание,коетовиетрябвадададетенамладотопоколение.Туйтрябвадълбокодасезапечативъввашетосъзнание.Акочовекжалиединволилиеднокуче,схорататойщесеотнасядесетпътипо-разумно.<br/><br/>Сегавашитесърцасакорави,виемислитесамозасебеси,завашитеобиди:четоваестанало,онованестанало.Не,виещеблагодаритенаБога,чесегрижатзаваснаЗемята.Завсичкинассегрижаттолковамного,чениетрябвасамодаблагодарим.Катостанемсутрин,ниетрябвадаблагодаримнаБога,чесместанали,чеможемдагледамехубавотонебе,светлитезвезди,пъстрокрилитепеперуди,увисналитесплодоведърветаивсичкитесибратяисестри.Товаекрасотатанаживота.Виетукстесесъбралидаучите–итоваекрасиво.Многокрасивагледкае,детосмесесъбралидаразисквамезанай-хубавитеработи.Каквопо-хубавооттова?Нонесметуксамоние.ТазивечеротНевидимиясвятимаделегати,изпратениданивидят.Теказват:„Там,вСофия,имахора,коитосезанимаватсБожественинеща,даимнаправимеднопосещение!“Виещекажете:„НашиятУчителнизабавлява,всетрябваданипозалъжемалко.“Тъйсимислитевие,ноединденщеразберетенещатавтехниявътрешенсмисъл.<br/><br/>Азвиказах,чезабаватаенай-приятнотонещовживота.Всякоприятночувствоезабавление.Онияхубавипроекти,оноваидеализираненанещата–тоефантастичнонавид,носъществуваивдействителност.Туй,коетовиемислитеднес,единденщесереализираощепо-хубаво.Засегаощевиедоринеможетедасипредставитехубавитекартини,нотуй,коетоднесжелаете,единденщедойде.Напримервиежелаетедаиматееднахубавакъща,схубавимебели,сонияхубавизлатнирамкинапрозорцитеит.н.Единденщеиматетакаваеднакъща,цялатаотзлато,авиесамищебъдетеотглаватадокракатанакиченисдиаманти–целищесветите.Дрехитевипъкщебъдаттакива,каквитонестеисънували.Щекажете:„Товаеприказкаот1001нощ.“Как,несъществувалитованещовПриродата?Катоизлизатесутринранопрезпролеттаипрезлятото,какеукрасенатревата?Катопогледнетевсякатревица–неелитяокиченасхубавидиаманти,сросникапчици,вкоитосеотразявасветлината?КатоизлезетезимновремевсредПриродата,невиждателиониягори,окиченисхубависнежникристали?Катопогледнетенатиявеличественигори,целипокритисъсснежникристали,непредставляватливълшебна,фантастичнакартина?Нокатодухнеединтопълвятър,всичкататазикрасотащеизчезне.ХубавитенещаПриродатагитуряитяпакгивзема.Нейниятдълбоксмисълнесекриевоблеклото.Великиятсмисъл,койтосекриевсвета,едасъздадемвсебесиедноблагодарносърце.Нямапо-хубавонещооттуй,човекдаблагодаризатова,коетоБогмуедал.Катовидишвеликотовсвета,даимашстремежзареализиранетомуитвоетосърцедастанеощепо-добро,дасеусъвършенства.Всекиотвас,катостанесутрин,трябвадаблагодаринаБога.Някойможедаживеевколиба,нодаблагодари.Някойможедаживеевголямакъща.Добре,ноакотазикъщанямамебели,по-добреедаживеешвколиба.Защотиекъщабезмебели?Природатаобичанещатадасасъвършени.Когатоискашнещо,щеискашвсичкодаехубаво,всичкодаесъвършено.Човектрябвадаисканай-хубавотовсвета.Нямапо-хубавозачовекавсегашнотомусъстояниеоттова,даимаедноблагодарносърце.ДаблагодаришнаБога,чевсичко,коетоенаЗемята,есамозатебе!Акоимаштуйсърце,щевидишвсичкатахубостнаПриродата.Добротогледай,негледайлошотоухората!Катосрещнешединтвойприятел,давиждашдобротовнего,анелошатамустрана.Добротогосподствавсвета.Лошотосевиждаповече,понежелошатастранасепроявявапо-очебиещо.Човекпоестествоедобър.Вътрешниятчовекедобър,нонякогасепроявяватилошитемучерти.Всичкотуйпроизтичаоттова,ченашетосърцеенедоволно.Купетенанякойчовекплатзадрехи,наполовинавълнен,наполовинапамучен–щеговидите,четойенедоволен.Какваразликаимамеждуеднавълненадрехаиеднапамучна?–Вълненатадрехазадържатоплината,ноелошпроводник,апамучнатаматерияедобърпроводникнатоплината.Наонияхора,коитозапочватданадебеляват,препоръчвамимданосятпамучнидрехи,всичкодаепамучно:ризи,чорапи...Аконякойпъленчовекносипамучнидрехи,щезапочнедаотънява.Онезихорапък,коитосаслаби,коитопоестествосаелектричнинатури,даносятвълненидрехи,повъзможноствсичкодаевълнено,понежевълненитедрехисамагнетически.Насухитехорапрепоръчвамвълненидрехи,анадебелите–памучни.Иедните,идругитесанамясто.Акоразместитедрехите,нямадасеползватеоттова.Кажиси:„Щомсъмпълен,щеносяпамучнидрехи.“Тесамногохубави,отличниса.Сухитехораданосятзимновремевълненидрехи.Следователновъввсичкотрябвадавиждатедоброто.Каквотоиданаправим,дазнаемзащоизакаквоговършим.<br/><br/>Честонякоиотвассанедоволниотсебеси:искатдаиматчерникоси,анякоиискатдаиматрусикоси;някоипъксесърдят,чеочитеимнебилисини,анякойказва:„Азискамдаимамчерниочи.“Исинитеочисанамясто,ичернитеочисииматмясто;ичерните,ируситекосисииматмясто.Нокогатрябвадаимашчерникоси?Когатрябвадаимашрусикоси?Когатрябвадаимашсиниочи?Когатрябвадаимашчерниочи?Акоискашдасежениш,препоръчвамтичерниочиичерникоси.Акоискашкалугердаставаш,дасеусъвършенстваш,поетдастанешилимузикант,трябвадаимашрусикосииясносиниочи.Товазначичовек,койтонесеинтересуваотматериалниработи.Обачесегавиждамехорасъссиниочиичерникоси–размесенисаработите.Питатме:„Защонякоихораиматсиниочиичерникоси?“Отговарям:впродължениенадвепоколениябабамуебиласъссиниочи,адядому–счерникоси,таестаналонякаквопрекръстосване.Някъдепъкимачерниочиирусикоси–тамсъщотъйестаналонякаквопрекръстосване,несаспазениправилата.Черноземътемястозажито,многохубавапшеницадава,ажълтатапръстдавахубавогрозде.Земеделецъттрябвадазнаекъдекаквапочватрябва.Алозарятсъщотъйтрябвадазнаекаквапочвамутрябва.Оттуквадязаключение:акотияхора,коитосезанимаватсматериалнияживот,трябвадазнаятвсичкозанего,тоние,коитоискамедавъзпитавамечовека,нетрябвалидазнаемприкаквиусловиятойтрябвадарастеидасеразвива?Койтонезнаетиянеща,трябвадагиизучава.<br/><br/>Виетрябвадаизучаватеметодите,прикоитощесеразвиватеправилно.Седиш,намирашсепредеднадилема,коятоемъчноразрешима,кажиси:„Учителяказа,чеджобуръттрябвадасеизпразни,нотрябвадапомисляотгорелидагоизпразня,илиотдолу.“Послепакщесикажеш:„Отгорелищегопълня,илищетурячерво?“Щесеспрешдапомислишикаторешишзадачатаправилно,щетистаневесело.Тазиработаможедасесвършипо-весело,по-приятно,кактоГосподдал.ТъйБогенаредил.Разумнощеработите!Тъйщотохемджобурътщесепълни,хемщеостаневремедапрочететенещо,защото,катодойдегосподарят,щетепита:„Прочетелинещо?“Какщечетеш?Данапълнишединджобурот10000оки,товаетруднаработа!<br/><br/>СегаискамотвасдаизучаватевШколатаокултнатанаукапоправилатанаджобура.Имаокултниучителииученици,които,катоизучаватокултнатанаука,казват:„Окултнатанаукаеужаснонещо!Койтовлезевътре,потъва.“Койтонезнаекъдеегрездеят,цялденщеизваждаводатаидекогосрещне,щеказва:„Окултнатанаукаетруднаработа!Койтовлезетам,отива.“Казвам:тозиученикизпразваджобуранаокултнатанаукаотгоре.Другиятказва:„Окултнатанаукаелеснаработа!“Казвам:тозиученикенамерилгрездея.Единиятказва:„Цялживотенужен,заданапълнишединджобур!“Другиятказва:„Леснаработаеданапълнишединджобур!“Казвам:тозиученикенамерилчервото.<br/><br/>Азвижелаядаизпразватевашитеджобуриотдолу.Извадигрездеяисичети!Катосеизпразниджобурът,измийго,изчистиго,туричервотоначешмата,напълнигоиживотъттищебъдеприятен.Тъйщеразбиратедълбокиясмисълнатияокултнизнания.Човек,койтонезнаезаконите,всякогаможедасисъздадехилядинещастия.<br/><br/>Ниесегаговоримзазнание,коетоидеотЛюбовта,защотознаниебезЛюбоввсякоганосинещастиевсебеси.ЗнаниесЛюбоввсякоганосищастие–безизключение.Там,детоимаЛюбов,знаниетоеправилно,атам,детонямаЛюбов,знаниетоненосиникаквоблаго.<br/>
Изпейте упражнението „Бог е Любов“.
Любовта разкрива Бога в нас.
Тайна молитва
Тридесет и седма лекция от Учителя
3 септември 1924 г. , София
Най-често използвани думи в беседата:има, казва, може, човек, джобура, път, живот, хора, число, знае, място, аз, коси, очи, време, работа, прави, черни, сега ,