НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ИЗГРЕВЪТ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

Вергилий Кръстев. Какви песни са се пяли по съборите на Синархическата верига 1907-1922 г. на Всемирното Велико Бяло Братство

ТОМ 22
Алтернативен линк

Вергилий Кръстев




Какви песни са се пяли по съборите на Синархическата верига 1907-1922 г. на Всемирното Велико Бяло Братство



част I. Въведение. Как се създават и изпълняват песните от съборите на Синархичната верига

част II. Песните от съборите на Синархичната верига и кога се изпълняват



част I Въведение. Как се създават и изпълняват песните от съборите на
Синархичната верига Въведени е



1. Когато ми се отвориха „духовните очи" и видях един друг свят около нас, тогава ме закачиха за Синархическата верига на Бялото Братство. Този космически ток протече в мен, отвори някои центрове в мозъка ми и чрез мен бе свалена програмата на „Изгревът". И аз започнах да я ръководя и реализирам. А как това стана виж „Изгревът" т. XVІІ с. 820-821,822-823.

2. Каква задача имаше „Програмата на Изгревът"?.

Първо. Чрез нея съхраних Оригиналното Слово на Учителя - беседи и лекции в разстояние на 30-годишните ежемесечни обиски на комунистическата власт, която унищожаваше всичко, което намираше.

Второ. Онова, което съхраних като Оригинално Слово на Учителя Дънов, аз го издадох - 59 томчета. (Виж„Изгревът", т. XVI, с. 847-905).

Трето. Аз организирах и качих музикантите на сцената. От 1990 до 1998 бяха осъществени 20 концерта по Слово на Учителя Дънов и музика от Беинса Дуно. Над десетина музиканти успяха да се реализират.

Четвърто. Бяха проведени два концерт-рецитала за „Призванието към българския народ" и два концерт-рецитала за Славянството и неговата мисия

Пето. Още от самото начало аз организирах и аз диктувах създаването на първия протокол по Паневритмията. (Виж „Изгревът", т. I, с. 628-631). И всички проблеми по Паневритмията са отбелязани, изнесени. А цялата история ще бъде публикувана в „Изгревът", т. XXIII в специална глава.
Шесто. Бяха описани в „Изгревът" историята на много песни дадени от Учителя. В концерт-рециталите, които бяха възобновени от 2001 - до 2005 са 27 броя, и в сценария на някои от тях имаше описаните истории от „Изгревът"


Седмо. През 2004/2005 г. създадох работна група от музиканти, които работят по музикалния архив на д-р Филип Стоицев във връзка с неговите аранжименти. Ще се подготвят за печат всички негови разработки от Песни на Учителя. Ще се подготви за печат неговата Паневритмия. Ще се подготвят неговите разработки за цигулка и китара и т.н.

Осмо. Аз съм записал още през 1972 -1973 г. изпълненията на пиано на песните на Учителя от Мария Тодорова. Това са нейни изпълнения и хармонизации. Те се подготвят, за да бъдат издадени. На едната страница ще бъде отпечатана оригиналната песен, която тя е публикувала в нейната Песнарка от 1947 г., а отсреща ще бъде сложен нотния текст на хармонизациите на същата песен, която аз съм записал на магнетофона на нейното изпълнение на пианото. И тогава всеки може да сравнява и да се обучава.

Девето. През 1972 - 1975 г. съм работил с Мария Златева и тя направи разбор на Песнарките на Кирил Икономов и на Мария Тодорова, като на цигулка изсвирваше едната и другата песен дадени на двете песнарки. И правеше своя коментар. В бъдеще ще се извади този музикален разбор на нотен текст и ще се публикува, за да може да се сравнят двете издания.
Освен това през 1986 г. беше издадено от Борис Николов ново „апокрифно" издание и там бяха включени нови песни. Останалите живи музиканти от времето на Учителя ги отхвърлиха. Аз накарах й възложих на Мария Златева да направи своя разбор, тя го направи, записа го и ми го предаде. След време то ще бъде публикувано, заедно с по-горе споменатия коментар.


Десето. Ще бъдат извадени по протоколите на съборите от „Изгревът", т. XI какви песни са се пяли от 1907-1922 г. Тези песни ще бъдат посочени в тази публикация. Освен това те ще бъдат изпълнени на концерт-рецитал през есента на 2006 г. на два концерта. В бъдеще ще бъдат публикувани всички тези песни на нотен текст, както са се пеели по времето на съборите на Синархическата верига. А защо ? Това ще обясня по-късно. Ще бъде публикуван и сценария от рециталите към тези песни.

Единадесето. През годините 1910-1922 започват да се пеят т.н. Братски песни, създадени по текстове на ученици и мелодия на ученици. Има и такива създадени по текст на Учителя и мелодия на ученик. Има всички възможни съотношения. Те са издадени през 1921-1922 г. като „Песни на Всемирното Братство" I и II част. Историята на тези песни не се знае. На някои са описани в „Изгревът". В бъдеще тази песнарка ще се преиздаде, като в нея ще бъдат включени и други песни по оригинала, които навремето не са включени или по-късно са се явили.

Дванадесето. В началните години са се пеели много от евангелските песни. Някои от тях са публикувани в Песнарката за Братски песни от 1921-1922 г. Но някои не са. А защо са се пяли ? По простата причина, че те са много мелодични, има евангелски дух в тях и са се пяли от Учителя Дънов. А каква е връзката между Учителя Дънов и евангелистите? Като младеж той е живял при сестра си Мария във Варна, която е била омъжена за протестантски проповедник и са живеели в тяхния молитвен дом. По-късно той отива да учи в Богословското училище в гр. Свищов, което се е ръководело от протестантите. Накрая отива да учи в СА Щ по линия на протестантите и посещава техните университети. След като се връща от САЩ неговият път е вече друг - Пътят на Учителят. Това всичко е писано в „Изгревът". И оттам идва неговото отношение към протестантските песни. За тяхната история ще се спрем по-късно в друг том на „Изгревът", когато ще разкажем тяхната история. За тях ще организираме също и отделен концерт-рецитал с разкази за историята на тези песни. А ще бъдат публикувани към Песнарката, която ще се издаде като „Братски песни". А това е много трудна работа. Засега това не се знае, защото е захвърлено в забрава. Целта е да се прекъсне нишката, която съединява всички етапи на годините, когато са се пеели песните по съборите на Синархическата верига. А това вече не е нишка невидима, а това вече не е и въже, а е вече верига желязна, по която протича Силите на Духа Господен и оживява тези песни в Дух и Сила. Така тази видима верига от Космически ток свързва и съединява всички песни, които са се пяли от 1907-1922 г.
А кои са тези песни? Отначало са църковно-славянските песнопения. След това са евангелските песни. А накрая идват и се явяват Братските песни - на ученици и от Учителят. Значи тази духовна верига свързва чрез Духът Господен онези църковни песнопения с евангелските песни и с братските песни в един Космически кръг. Ето за този Космически кръг от Музика, Сили и Дух ще говоря в тази публикация.


3. Когато аз се явих на „Изгрева" в София през 1969 г., бях на 31 години. Онези, които заварих, които са били младежи по времето на отварянето на Школата през 1922 г., сега бяха старци и баби. Да, точно така бяха в моите очи. От 1922- 1944 са 22 години. От 1945 до 1970 г. са 25 години. Събрани правят 47 години. Това означаваше, че ако през 1922 г. са били на 20 години, то когато ги посещавах са били на 67 години. Значи за Школата можеха да говорят тези, които са над 67 години. И те говориха, които искаха и можеха. И тях ги записах, отпечатах ги и влезнаха в „Изгревът".
Защо разказвам това? Защото говорим за църковните песнопения от 1907 до 1922 г. Онези, които са ги пяли по време на съборите бяха си заминали отдавна. А тези, които ги бяха чули от тях и бяха ги пяли заедно с тях, и с Учителя от 1922 до
1944 г. бяха вече малцина. Тези песни ги знаеха от тях, от предишното поколение, което вече го нямаше. Аз тогава имах неприязън към църквата като институция. Но когато те ги запяваха, тези песни оживяваха в тях. Те се възраждаха и се променяха пред очите ми. Беше невероятна гледка. Гледах го - един дядо или баба има 80 г., ама като запее се променя и се изменя лицето му от духа на песента. Това беше не само изненада за мен, но и беше зашеметяващо преживяване. И го запомних. И то за сега, за този момент, когато пиша това. Разбрах, че в тези песнопения църковни има нещо, което ги движи, за да оживяват. А какво е това нещо го разбрах много, много по-късно, защото времето ми беше дошло за това разбиране. Не може да разбереш нещо, когато си на 30 години, защото нямаш още отворени мозъчни центрове. Това нещо съм го описал в предисловията на „Изгревът", т. XVIII и т. XIX.

4. Старите приятели от съборите 1908-1922 г., имената на които са споменавани в съборите, които съм публикувал в „Изгревът", т. XI, са пеели тези песни, които са ги разучавали от издадени тогава печатни издания. Но тогава малцина са били музикално-грамотни, за да четат нотен текст. Това са правили онези, които са свирили на цигулка или пиано. А това са били няколко човека. И чрез тях са ги разучавали по слух, и така са ги запомняли при техните сбирки, където са ги пяли. Онези, старите приятели, не са ни оставили тези църковни издания. А защо? Може да са ги предали на следващото поколение от 1922-1944 г., но те да са ги изхвърляли по една много важна причина. Голяма част от войната, която водят свещениците срещу Учителя Дънов е от 1922-1944 г.. Публикувани са много книги срещу него и във вестниците непрекъснато пишат за него. И всичко, което е било свързано с църквата, те го изхвърлят. А защо не са изхвърлили песните? Те са ги пяли заедно със останалите живи възрастни приятели заедно с Учителя. И затова не са посмяли да ги изхвърлят. Усещали са и са виждали, че в тях има живот и сила, и са се ползували от тяхното излъчване. Постепенно старите възрастни приятели от времето на първите събори 1908-1922 г. си заминават от този свят. По- късно идва ред и на онези от времето на Школата на Учителя и те си заминават от 1945 до 1990 г. А аз заварих няколко човека, които ги пееха още. После всичко замря, защото те измряха. И всичко се загуби и изчезна.

И така беше до 2005 г., месец декември, ден 10-14, когато Дух Святий се яви, слезна от висините над мен, освети с Виделината си първо църковно- славянските песнопения, после освети със Светлината си ума ми, той се отвори и просветна светлина в съзнанието ми. И тогава всичко отново възкръсна от Духът. И затова описвам всичко това. Това е денят на Възкресението на тези песнопения. Запомнете това.

5. Някои от възрастните приятели съобщаваха в своите спомени за първите черковно-славянски песнопения. Когато са се създавали духовните групи от 1900-1910 г., това са били жени- църковници. Те са се събирали по домовете, правили са молитви и са пеели църковно-славянски песнопения и то по цели нощи. По-късно когато Учителя Дънов ги посещава, той им дава указания да четат Евангелията и Псалмите. Така ги насочва към Духът Христов, който чрез Святият Дух е написал Евангелията и Псалмите. В следващият етап групите започват да се събират в църквите, за да ги ползват като молитвени домове. Изведнъж църквите са се изпълвали с хора и то в ранните часове от 5 часа сутринта. Но когато свещениците започват да воюват срещу Учителя, а това е преди 1910 г., то приятелите напускат църквите, те запустяват и свещениците се озлобяват към Петър Дънов. И отттам започва борбата им срещу него от 1900-1922 г., от 1922-1944 г., като продължава 1945-1990 г. и от 1990 г. до сега, 2005 г. Тази борба досега не е прекъсвала.

6. Възрастните приятели след напускане на църквите продължават да се събират по домовете да правят своите молитвени събрания чрез псалми, молитви ипеснопения. Постепенно започват да преписват на ръка протоколите на съборите и да ги четат. По-късно след 1914 г. започват да четат Словото на Учителя, което е препращано чрез записани тетрадки по градовете. А когато то се отпечатва в поредицата „Сила и живот" от I-V серия, тогава се разпространява и по този начин

7. И тогава възниква въпроса - Последователите на Учителя Дънов трябва ли да се черкуват в църква и да изпълняват църковното богослужение? На този въпрос Учителят отговаря още на един от съборите на 16 август 1910 г. (виж „Изгревът", т. XI, с. 457„За черкуването").
Какъв е окултния закон?. На окултния ученик не му е позволено да ходи в църква да се моли с цел да измолва, да търси сила за себе си, за да се ползва от нея. В този храм, ако бъде посетен от Святия Дух, то той носи Сила за онези нуждаещи се души, които чрез молитвите са си изпросили слизането на Святия Дух. Но това е за тях, но не за теб, т.н. окултни ученико. Ако се възползваш от тази сила, то ще платиш със страдание стократно. А защо чрез страдание? При страданието си човек освобождава сили и енергия, която се ползва от духовния свят за своите нужди. А кога е позволено на окултния ученик да посещава църквата? Само тогава, когато може да даде нещо от себе си, на онези, които са се събрали там, за да получат благословение. А как става това? Тогава ще се молиш на Святия Дух да слезне и да донесе своята Сила, своята Светлина за другите около вас, но не и за теб. Ще се молите за другите, но не и за себе си. Така ще станете проводник на Святия Дух да слезне върху богомолците и да се ползват от неговото благословение. Твоята награда ще бъде тази, че си видял, че си чул и че си усетил, че чрез теб се е излял Духът към нуждаещите се, че си служител на Духът. По-голяма награда за теб няма от това. Ето защо на окултния ученик не му се разрешава да ходи в църква, за да взима оттам за себе си. Защото това е кражба. Ако имаме сили, ако си подготвен да бъдеш проводник на Духа - то тогава отиди и работи за другите.


8. По времето на Учителя и неговата Школа има много описани случки с неговите последователи и с църквата, и със свещениците. И то те са унизителни. Част от тях сме описали. Но сме публикували и мнението на Учителя за свещениците. (Виж„Изгревът", т. XVII, с. 896-901). Може със сигурност да се каже, че последователите на Учителя чрез своя живот и постъпки са принуждавали обществото, църквата и властите да реагират срещу Учителя. Обвинявали са него. И тези случки са описани във вестниците. Това е едното положение. Второто е, че те принуждават Учителят да им отговори в Словото си - и това след време ще бъде специално извадено и отпечатано. Третото е, че свещениците са виждали и чували, че последователите на Учителя са пеели църковно-славянските песнопения. Те отначало са се учудвали. Но когато са виждали и усещали, че в тяхното изпълнение излиза Дух и Сила - то те са се вбесявали. А защо? Защото в тяхната църква има хорове - те пеят, но там няма нищо освен обикновено пеене.Няма го Святият Дух. И започват да обвиняват Петър Дънов, че им краде песните и че с техните песни хранел своите последователи, които те наричали с презрителната дума „дъновисти". А защо? Защото виждат, че при тяхното изпълнение (от омразните им дъновисти) слиза небесния хляб, небесната манна и храни душите им. Това е обяснението.
Когато съобщават на Учителя за тяхното обвинение, че им крадял песните, той казал: „Тези песни не са техни, а са дадени чрез Святия Дух. Че Святият Дух не слиза при тях - това е защото Духът слиза само там, където има чистота. А тези песни аз съм ги учил от баща ми Константин Дъновски, който бе свещеник Божий и служител на Святия Дух".
Ето го отговорът.

9. И сега идваме до най-важният въпрос. Как Святият Дух слиза по времето на съборите на Синархическата верига чрез Слово и чрез църковно-славянските песнопения. За да може да разберете това трябва да проучите, да изучите публикувания материал в „Изгревът", т. XI, с. 4-159
„Антиминсът и Бялото Братство". Без неговото усвояване не можете да разберете как слиза Святия Дух върху песните и как се дава Словото Божие. В никакъв случай. Вратите на това знание са затворени и заключени от кориците на „Изгревът", т. XI.


10. За да се убедите как работи Святият Дух и как си избира своите служители ще прочетете и изучите „Константин Дъновски - свещеник на Всевишнаго Бога и възраждането на българския народ" („Изгревът", т. XI, с. 160-346).

11. След този период се явява Петър Дънов и публикува своите статии през
1903 г. всп. „Виделина"-„Из съвременната българска духовност". (Виж „Изгревът", т. XI, с. 347-369)


12. И ето идва времето на откриването на съборите на Синархическата верига 1907 - 1915 г. {Виж „Изгревът", т. XI, с. 371-619). Ще ги проучите. А защо ? Защото Святият Дух е този който говори чрез устата на Петър Дънов. А той е вече Учител на Бялото Братство от 7 март 1897 г. и Миров Учител от 15 август 1912 г. Освен това Святият Дух слиза чрез църковно-славянските песнопения и ги оживява чрез Дух и Сила, И всички виждат и чуват, че като ги пеят от тях излиза Светлина, Живот и Сила. А за да стане това, трябва да се изминат и изпълнят всички етапи, които съм описал досега.

13. А сега идва на ред за Великото откровение на Святият Дух за църковно- славянските песнопения.
Кога и къде са създавани? Те са давани само на онези, които са били в молитвено състояние на духа си и душите им са се отваряли за един друг свят, чрез своята чистота. И тогава са били осенявани от Святия Дух. Какво значи осеняване? Това е сиянието което създава слизането на Святия Дух. Сиянието е лъчисто състояние от светлина и звуци от трептенията и движението на тези лъчи, създавани от движението и слизането на Святият Дух. И това сияние вътре в духовния свят е съчетание от небесна светлина наричана Виделина и хармония на звукосъчетания. И онова същество, което сваля тази песен, то я сваля само чрез дадена мелодия. И онзи, който е в молитвено състояние на духа, и в душа разцъфнала за откровенията на духа, чува мелодията, запаметява я, и по-късно я пее. И накрая я записва. Така са дадени тези църковно-славянски песнопения. Така е дадена на Константин Дъновски песента „Ангел вопияше" . И тези песни изпяти от онези, които са ги свалили от невидимия свят са звучали по особен начин на слушатели. Те са били извор, от който изтича „живата вода" за ожаднелите човешки души. Това е обяснението. Друго няма. И не може да има.


14. Минавали години, свалените песни се пеят, но вече чрез други, но в тях го няма духът на творчеството, защото Святият Дух не слиза в песните им при тяхното изпълнение. Няма присъствие в песните им от Святия Дух. Няма небесно присъствие и посещение от невидимия свят на музикалните същества, които са донесли тези песни. А възкресението на тези песни се осъществява от създалите се духовни групи по градовете като молитвени събрания, които по-късно са ръководени от Учителя Дънов чрез изпращането на своите наряди за Синархическата верига. Тези наряди са публикувани. {Виж„Изгревът", т. XI, с. 710-719, до 1918 г.). Без тяхното проучване не можете да разберете времето на тези духовни групи, които прерастват в духовни кръжоци на Бялото Братство.
Това е пътят - друг път няма. А той е даден в „Изгревът". Ето защо „Изгревът" представлява Пътят Господен. А кой създаде поредицата „Изгревът"? (Виж
„Изгревът", т. XIII, с. 805-807).

15. Как оживяват цьрковно-славянските песнопения по времето на съборите на Синархическата верига 1907-1915 г.? Описано е подробно в протоколите на съборите. А това е дадено в „Изгревът", т. XI, с. 371-372. Всички присъстващи отиват и поединично се молят на Богу Отцу, после на Господ Исус Христос, на Йехова - Елохим, и накрая на Святият Дух -- Адонай. Значи това са три Духа !
И на 16 авгус т 1907 г. Учителя т Дъно в оформя и създава Веригата в духовния свя т - наречена Синархическа Верига . През тази Синархическа верига протича Космическия дух на Битието, което е Христовият дух и оживява всички тези, които са закачени за нея. И тогава, когато запяват песните, то Святият Дух слиза чрез тази Синархическа верига в песните, които пеят и те оживяват в
„жива вода" за душите им Това са виждали, това са усещали чрез песните. А когато са отивали у дома си, когато са ги пеели са се свързвали чрез Синархическата верига на Святия Дух. И така събират се, молят се, започват да пеят песните, които вече са закачени от Учителят Дънов за Синархическата верига. И чрез тази верига, чрез песните слиза върху тях Святият Дух. И те го усещат като присъствие на духа, като небесно войнство, като духовно посещение от Небето.


16. Навремето, когато Учителят е говорил, те не са разбирали всичко, но са усещали, че в думите му има живот. Днес това много лесно може да се обясни, защото животът на хората е вече друг.
Пример: Във всяка къща и апартамент има инсталация от жици, има електрически крушки, които светят, които са включени към електрически ток. От друга страна те са включени в друга електрическа система, която докарва електрически ток. Това днес всеки го разбира.Същото е и със Синархическата верига. Тя е прокарана и съществува в Невидимия свят. Трябва в себе си да имаш направена инсталация от жици и крушки, за да можеш да се включиш на нея. Да завъртиш ключа и тази Виделина от Синархическата верига да светне в теб, да ти донесе Виделина за душата и светлина в ума. А този ключ е в теб. Този ключ са църковно-славянските песнопения. Ако ги запееш и ако си включен на Синархическата верига, по тях ще протече Космически ток и ще направиш връзка със Святия Дух. И по този начин Учителят Дънов изчисти църковно-славянските песнопения . Той ги откачи от църквата и ги закачи за духовната верига на Синархическата верига .


Затова всички негови последователи, които са ги пеели са се свързвали със Синархическата верига и чрез нея със Святия Дух. А какво представлява тя, ще разберете, ако прочетете „Разговорите с Духа Господен" (Виж„Изгревът", т. II, с. 9-103). Ще разберете също какво означава Ели-Бог, Елохим, Елохил ако разучите това в „Изгревът", т. IV, с. 36-41. Какъв е извода? Необходимо ви е знание. А то е дадено в „Изгревът". Когато го проучвате ще прокарате в себе си духовна инсталация, чрез която ще протече Космическият ток на Святият Дух. Друг път нямате. Това е единственият.

17. А каква е ролята тогава на Словото на Учителя ? Поредицата „Изгревът" е Пътят Господен и това е определение на Учителя Дънов.А Словото му е Слово на Бога.Искате пример.Ето го."Изгревът", т. XI, аз съм дал историята на Антиминсът и има безплатно приложение на плакат, самият Антиминс. А как се работи с него е описано там на с. 88-90. Трябва да ви бъде ясно, че чрез него българският народ се освобождава от 500-годишното турско робство. Това е знаме на Всемирното Велико Бяло Братство. Аз го извадих и го показах. Друг пример. Неръкотворният образ на Исус Христос е даден на стр. 152- 159. Приложен е плакат с Неръкотворния образ, който е стоял над леглото на Учителя
Дънов и според който този образ е бил естественият лик на Исус преди 2000 години.
А как се работи с него е дадено в „ Изгревът " т. X, с. 159

Какъв е извода ? Без да сте работили с Антиминсът и неговия плакат и с „Неръкотворният образ на Исус Христос" вие не можете да изработите в себе си духовна инсталация, по която да протече Космическия ток на Святия Дух. И означава, че без този Космически ток не можете да пеете тези песни. Изключено е!

18. И ако не протече този Космически дух във вас, като изпеете песните на църковно-славянското звучение - това означава, че нямате връзка с духа на песните и със Святия Дух. Друго обяснение няма за вас.

19. Ето защо публикуваме списъка на песните, които са се пяли по време на съборите на Синархическата верига 1907-1922 г. Аз смятам, че когато направиме концерт-рецитали, чрез тези песни всички ще видят и ще чуят какво означава звучението в песен, което е задвижено от Святия Дух. Амин.

13.00 4. на 14.12. 2005 г.


, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА



НАГОРЕ