НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ИЗГРЕВЪТ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

ЗНАЧЕНИЕ НА СЪЗДАДЕНИТЕ ОТНОШЕНИЯ

ТОМ 20
Алтернативен линк

ЗНАЧЕНИЕ НА СЪЗДАДЕНИТЕ ОТНОШЕНИЯ

При тия въздействия от несъмнено значение,  понятно на всички става отношението, което съществува между субекта и  обекта, т.е. дали то тепърва има да се Възстановява като съществующе отпреди, или то ще се създава  в даден момент; имало ли е по-рано въздействие от една страна и как е  било то прието; хармонично ли е ставало това идейно възприемание или са  се сблъсквали два основни мирогледа - и най-после самата личност, в  какво отношение се ползва с положителни  душевни качества, в смисъл на качества, които се възприемат като реални  от даден субект или общество, или с други думи -доколкото индексът на  пречупванието на дадена среда се влияе от тоя на въздействующия. Тук  ний попадаме на истински куриози, които са противоречиви и като че ли  нелогични, но достатъчно обосновани и добре разбрани, когато се схване  динамическото значение и въздействие на идеите. Слабо контрастните идеи  най-мъчно си въздействуват; силно контрастните идейни разбирания  по-често си влияят. Хора с противоположно направление на мисъл по-често  намират удоволствие или чувстват необходимост от взаимното си общение,  отколкото може да се предполага на пръв поглед. Изключителното развитие  на някоя част от душевния живот и неговото надмощие (напр.  изключителното надмощие на ума) като че ли винаги ражда един естествен  глад за идеи от други области на душата. И понякога този глад намира  странно удовлетворение в неочаквани прищевки, или в бурни спорове с  личности, поддържащи противоположни гледища - спорове, често ставащи  привични, нещо повече -необходими заради едно душевно равновесие. В  живота на много велики личности, който винаги е бил отбелязван с  по-големи подробности и внимание, отколкото на обикновените хора, много  страници от биографиите им са запълнени с явления от подобен род.  Понякога дори е странно, че такива велики хора са изпаднали така наглед,  по видимому необяснимо, в ръцете на незначителни  същества, често каращи им се с часове или силни пълководци и абсолютни  властелини като Людвик XIV, адмирал Нелсон и др., са се подчинявали на  видими нищожества.

В тия на вид противоречиви, нелогични явления, трябва да видим само резултат от въздействие на идеи, проявата на реактивната основно компонентна идея в психичния живот на субекта, която изглежда има свойство да донася известно вътрешно задоволство при доминиранието си - оттам и онзи стремеж да се постигне тяхното реализирание.

Напрежението,  което се чувствува при това, и което съществено варира в разни степени и  нюанси, в дадени случаи ражда онова разнообразие на отношения, което  характеризира «личните» взаимоотношения между тоя, който въздействува, и  единичната или колективната среда. Опитният педагог или сензитивният,  надарен с верен усет индивид, винаги може да предугажда известни  възможни съпротиви или вероятни посоки в душевното развитие на даден  субект или колективитет и да действува почти безпогрешно, като опитен  моряк, който по малките белези предусеща бурята и взима овреме своите  мерки. В бързо подвижния психически живот на съвременните личности,  крайно неустойчив и капризен, ежеминутно повлияван от хиляди външни и  вътрешни фактори; океан, който има своите приливи и отливи в  неопределени времена и трайност, от извънредно голямо значение е ако  тоя, който иска да въздействува, има онова прозрение, което може в  даден момент да постави душата му в синхронни и синтонни трептения със  средата и следователно, положително ориентиран, с по-малко грешки или  усилия да постигне поставената цел.

При тия усилия, много естествено е, че общите  похвати, методи на миналото, педагогически изводи, добили  гражданственост от дълголетията, в които са били прилагани и давали  своите резултати - да имат свойто значение и донякъде приложение. Но,  във всеки случай, те представляват известна отживялост,  прилични на стари рицарски ризници, които имат това преимущество, че на  всички могат да се навличат, и тоя недостатък, че на всички тегнат  еднакво безполезно, понеже от нищо не запазват - копието и стрелата са останали вече само в музеите...

Съвременният человек има сложен психически живот  дори от своето най-ранно детство; хиляди условия и фактори се кръстосват  в нежните съзнания на нашите деца и юноши и понякога за един ден те му  натрапват повече впечатления, отколкото по-рано скритият в недрата на  Балкана овчар можеше да получи в петдесетгодишен живот. Тия събития,  фактори и влияния влизат във взаимоотношения - от външни стават вътрешни  условия, деформират, усилват, пречупват, разкъсват - или подпомагат  сложната картина на психическия живот, като из някакъв хаос въздигат и  събарят временни царе - доминиращи идеи. А в туй време человекът-кораб,  като в някое развълнувано море, с постоянно сменящ се кормчия, се люшка  по великата стихия на живота, често дезориентиран, а понякога и  съвършено изгубен всред подводните канари, отдето наднича смъртта.  Привидни отношения вземат изгледи на вечности и временни съчетания,  поради ограничените съзнания на водачите, добиват вид на ръководни  ненарушими закони, които като че ли ще траят завинаги - а тъй често  свършват с мираж и страдания...


, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА



НАГОРЕ