НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ИЗГРЕВЪТ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

17. НЕ СТРУВАТ ЛУЛА ТЮТЮН

ТОМ 20
Алтернативен линк

17. НЕ СТРУВАТ ЛУЛА ТЮТЮН


(В. «Алфа», г. I, бр. 2, 25.IV.1924 г., стр. 4)

В една малка статия, озаглавена «Дъновизъм или  спекула с дъновизма», в. «Епоха» от 3 април т.г., като констатира, че  «Дънов има последователи, лица от двата пола и от разни слоеве на живота  (510!) и че болшинството от тях са с висше образование - гимназиални  учители, висши чиновници, студенти и пр.», пита: «Всички тия хора дали  са глупци?» А преди тия редове задава питането: «Има ли в България учени  и богослови? Ако имаме, защо не излязат публично да развенчаят учението  на Дънова, което е донесено у нас главно от Америка?» и накрая свършва  така: «Властите не бива да оперират с общи фрази и с обвинения а forfait121...  Необходимо е солидно изследване. И съобразно това да се действува. Инак  ще излезе, че държавата е издържала в чужбина учени, които не струват  лула тютюн.»

Благодарим от все сърце на автора на тази  статийка за неговата искреност и вярна констатация относно състава на  последователите на г-н Дънов, ала заедно с това не можем да не изкажем и  нашето съжаление, задето той се е заловил да третира един въпрос от  чисто духовен характер - въпрос, чиято същина изглежда, че не познава.  Поради тази причина, сам несъзнателно заблуден, той неволно заблуждава и  своите недобре осведомени читатели. Тъй е то, такива са изобщо много  наши журналисти: те имат претенциите на енциклопедисти и си въобразяват,  че могат да пишат по всичко, в това число и по чисто духовни въпроси,  които са от най-трудните, и при това още - от най-деликатните. Нищо  чудно тогава, че нямаме сериозен печат, че поради това не можем да имаме  и сериозна читающа публика, сериозно обществено мнение, понеже наистина  такова мнение се създава от съответен печат, особено пък в страни като  нашата, която се намира още в началото на своето културно развитие.

Та сега - на въпроса. Не е прав в. «Епоха», като  мисли, че учени и богослови ще могат да развенчаят учението на г-н  Дънов. Нека забележим тук преди всичко, че г-н Дънов не проповядва свое  собствено учение, а чистото учение на Христа, и следователно това учение  не може да бъде донесено от Америка, както твърди в. «Епоха». Господин  Дънов - според много вярната преценка на в. «Чуден свят» (бр. 1 от април  1924 г.) - «е апостол на едно чисто християнство, без обрядност, без  условности и лицемерие». Само че тук има и друго много по-важно нещо, по  което г-н Дънов се различава от много други проповедници на чистото  Христово учение - то е, че г-н Дънов е приложил учението напълно в своя  живот; той живее именно според учението и учи точно според живота си, и  ето защо г-н Дънов е можал да вникне тъй дълбоко в Божествените истини,  според думите на Христа: «Ако някой иска да върши Неговата (на Бога  Отца) воля, ще познае дали учението е от Бога, и дали аз говоря от себе  си» (Ев. Йоан 7: 17). В своя живот г-н Дънов изпълнява точно и напълно  волята на Бога и затова, когато проповядва, той говори не от себе си, а  от името на Оногова, Който го е пратил. Да, «в изпълнението волята на  Бога е силата на човешката душа». И само тоя едничък факт - изпълнението  волята на Бога и според това, пълната хармония между думите и делата му  - г-н Дънова - може да обясни голямото влияние и обаяние, което тоя  истински духовен учител упражнява върху своите верни последователи. Със  своя богоугоден живот г-н Дънов дава на своите ученици висок пример за  подражание и затова той с пълно право казва: «Мене може да обори само  онзи, който би живял по-добър живот от живота, който аз живея.»

Изучаването и владението на богословската наука, и  специално - на християнското богословие, още не е гаранция, че с негова  помощ човек може да вникне в същината на Христовото учение, ако той,  преди всичко, не живее според това учение. Известно е на осведомените  лица, че куейкерите (у нас е прието да се произнася криво тази дума -  квакери) са най-духовно издигнатите хора в Англия и в Америка, а между  това те нямат никакви богословски училища и не учат никакво богословие.

Защото наистина не с ума - плод на който е изобщо  науката, в която влиза и специалната наука «богословие» - може да се  схване Бог, а с чисто сърце: нали сам Господ наш Исус Христос казва:  «Блажени чистосърдечните, защото те ще видят Бога» (Мат. 5: 8).

Богословите, като учени хора, се мъчат да схванат  и разберат Бога изобщо с ума, а не със сърцето. При това, колкото се  отнася до нашите - българските богослови, понеже за тях става дума тук, -  с тъга на сърцето трябва да признаем, че като изключим ония малцина от  тях, които достойно се подвизават извън официалната църква, мнозинството  от другите нямат Духа, който е от Бога, за да могат да познаят туй,  което е дадено нам от Бога, а имат духа на света. Някои от тях - и то не  най-малките, а корифеите - са се завладели от тоя последен дух дори до  такава степен, че са се обърнали на Ьои1ез с1е зиН (лоени топки) - да  употребим заглавието на един от Ги де Мопасановите разкази, -понеже  вниманието им е съсредоточено главно в това - как повече и по-добре да  угодят на своята любима плът. Естествено е, че такива хора, които служат  на плътта и имат дух на затлъстяване, не могат да живеят духовен живот и  следователно не могат да схванат и разберат духовните истини. Защото  подобното от подобно се познава, и духовното - от духовно. В подкрепа на  това апостол Павел казва изрично: «Плътският човек не схваща това,  което е от Духа Божия, защото за него то е безумие и не може да го  разумее, понеже то духовно се изпитва. Но духовният човек всяко нещо  изпитва» (I Кор. 2: 14-15). И пак същият апостол казва: «Не обърна ли  Бог в безумство мъдростта на този свят? И понеже светът с мъдростта си  не позна Бога, Бог избра безумните на света, да посрами мъдрите» (I Кор.  1: 20, 21, 27). Историята говори, че пророците, основателите на  религиите, са действували винаги извън официалната църква и са били  винаги гонени и дори убивани от нея. Те не са никакви богослови, а  съставляват творческия период на религиозния живот, когато пък учените и  богословите се явяват тепърва и те не създават нищо ново, а само  предъвкват казаното веднъж от пророците - коментират, тълкуват и свеждат  към догми, сиреч вкаменяват, оковават в сухи, мъртви и неподвижни  формули живите истини, дадени чрез пророците и великите религиозни  учители. И понеже, от друга страна, учените и богословите, с някои  изключения, нямат вдъхновението, което дава Духът Божи, а разсъждават по  човешки, следва оттук, че едно богословие не представлява нищо друго от  себе си, освен сбор от човешки тълкувания и разбирания на Божествените  истини, и че има толкова богословски системи, колкото и богослови. Само  по тоя начин именно ние можем да си обясним както всичкото разнообразие  на богословските тълкувания, тъй и всичките противоречия, които се  срещат в тия тълкувания.

С една дума, периодът на науката и богословието в  религиозния живот на един народ е период на вкаменяване, на упадък на  този живот, по същия начин, както литературната критика означава упадък в  литературния живот на една страна, понеже критиката се явява тепърва -  след поезията - творческия период на литературата - и тя не създава нищо  ново, а само анализира, определя и класифицира туй, което са създали  поетите, тези вдъхновени майстори на словото.

White



МОТА

(В. «Алфа», г. I, бр. 3, сряда, 5. V. 1924 г.)

«Възкресението е едно преходно състояние от  подсъзнателен живот към съзнателен и свръхсъзнателен живот.  Самосъзнанието, което се заражда, е възкресение, оживяване.»

«Невежата, и християнин да е, пак си е невежа.»

«В себе си, във вашата  душа, трябва да бъдете тъй снизходителни към хората, както към себе си.  Но бъдете последователни: мислете за другите тъй, както за себе си».

[Учителят Петър Дънов]

_____________
121 - a forfait (фр.) - с предварително определен изход; vente a forfait - продажба по предварително уговорена цена, която после не може да се променя. (бел. М.И.)


, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА



НАГОРЕ