Алтернативен линк |
5.6. Как се събираха парите
Честното отношение на съборяните се проявяваше особено ярко при доброволните вноски, които всеки съборянин, по добра воля, правеше в „горницата".
В нея се влизаше поединично, сам. Затова пред вратата чакаше дълга опашка от хора. Обущата се оставяха пред вратата и се влизаше по чорапи - както обикновено се влизаше при Учителя. Върху източната страна беше сложена някаква картина - мъж, Христос, в по-голяма от естествена величина. На другата стена висеше ограден в хубава рамка Пентаграмът- петоъгълникът със символичните саби, чаши, плодни дървета, котви и с обичайния кръстосан надпис: „Любов, Мъдрост, Истина, Правда, Добродетел", обградени от кръгъл надпис: „В изпълнението на Божията воля е силата на човешката душа."
Всеки съборянин трябваше да потъне в размишление и да си изтегли по свобода някоя страница от Евангелието, да си избере някой текст, чиято основна мисъл трябваше да остане като водеща мисъл през идната година. Тая мисъл той трябваше да съхрани колкото се може по-дълбоко в душата си.
Едновременно с това всеки следваше да направи своя еднократен за цялата година принос към братската каса. В лявата страна на масата имаше поставена купчина с празни пликове. А на средата на масата ние лично видяхме вече натрупана грамада от попълнени и запечатани пликове. Това беше внушителна грамада от 30-35 сантиметра дебелина и то почти по цялата маса. Тогава и ние сложихме нашата вноска - цяла банкнота от 500 лева. Вноската се правеше без всякаква пояснителна бележка, без да се означава от кого е направена. На тая грамада имаше не по-малко от 200-300 000 лева.
Ние повече не се интересувахме от съдбата на тия пари. Ние бяхме уверени в добросъвестността на хората, които трябваше да отварят пликовете, да отчитат сумите, да ги направляват по най-правилен начин в живота на братството, към тяхното най-добро оползотворяване.
Ние живеехме в един свят, където всеки ден ставаха злоупотреби в учреждения и колективи. Подправяха се подписи, фалшифицираха се чекове, подправяха се ведомости, приходо-разходни книги. Много счетоводители биваха съдени за злоупотреби. Ние вярвахме, че такова нещо не може да се случи между хората от братството.
Много по-късно, след заминаването на Учителя на 27.XII.1944 г., ние вече знаехме, че в комисията по проверка на приходите от съборите, отварянето на пликовете, заприходяването на сумите е ставало от преданите братя Тодор Стоименов - виден чиновник във фирмата за шевни машини „Сингер", брат Стефанов - счетоводител, Манол Иванов - запасен офицер, живеещ на Изгрева, Никола Антов - счетоводител. После тук са Борис Николов - млад, предан брат, завършил университета като естественик, после работещ като виден майстор по мозайките, Жечо Панайотов - заклет счетоводител. С тия пари са правени различните мероприятия на братството: закупено мястото на Изгрева, направени постройките, подредена печатницата и подвързаческата работилница, издавани огромната поредица от беседи в астрономически тиражи, правени постройки, посрещане на братя, гости от провинцията. Част от парите са били вложени в някаква банка - „Гирдап", която фалирала и завлякла вноските. Не била изпълнена препоръката на Учителя да се закупи земя около Американския колеж. Голяма част от парите са държани на склад - като банкноти и като звонкови у самия Учител или у касиерите Манол Иванов и Тодор Стоименов. Така са били излагани на промените при обмените на парите и са нанасяни сериозни загуби. В харчовете за битови нужда се правела крайна икономия. Въпросът за парично-стопанските порядки на братството, които и станаха пряка причина за неговия временен провал, заслужава да се разгледа отделно от разделите за съборите.