НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ИЗГРЕВЪТ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

185. Песните на Учителя за различните видове гласове

ТОМ 34
Алтернативен линк

185. ПЕСНИТЕ НА УЧИТЕЛЯ ЗА РАЗЛИЧНИТЕ ВИДОВЕ ГЛАСОВЕ

В.К.: Вие идвате късно при Учителя?

Л.Т.: Аз идвам вече много късно при Учителя и Той вече скоро си замина. И затова ние работихме усилено, бяхме почнали вече, дойде той, работехме. До последното Му издихание съм работила с Него.

В.К.: Значи те, песните, са дадени по-ниско, а не както Учителят ги е дал?

Л.Т.: Ами защото и тя пее ниско.

В.К.: Това е Ирина Кисьова190, която е алт. И тя е чехкиня, и не знае български език.

Л.Т.: Тя не е сопран. Тя е алт.

В.К.: Тя е алт.

Л.Т.: Не само това. Асенчо Арнаудов е инструменталист, Кирил Икономов - инструменталист, всички са инструменталисти, никой не е певец, нямат хабер от певческо изкуство.

А Учителювата музика е певческа, вокални произведения, нямаше нито един певец около Него, все инструменталисти и затова има много груби грешки, дилетантски грешки.

Той е бил обиколен от дилетанти по отношение на пеенето. Друго е, ако аз дам нотите с песните на Учителя, които съм записала лично, на моите колеги, големите артисти: Борис Христов, Никола Гяуров и сопраните. Стях ще се разберем. Ама тези, те не са даже и в България, правят кариера в чужбина, вземат много пари и не се интересуват от нещастната България, която е затънала икономически с двата си крака.

В.К.: Ясно, да. Значи на този етап ние се разбираме така: че Вие ще ги препишете нотите сама.

Л.Т.: Да, ще препиша, да.

В.К.: Във Вашата тоналност на изпълнение.

Л.Т.: Тръгнахме ли сега да идваме до преписване, става много сложно, а аз пък трябва всичко сама да свърша. В петък винаги правя - сега гладувам, нали тъй, - правя ритуал специален, преди да разпоствам с ангелска чорба.

В.К.: Ясно, да.

Л.Т.: Нарушават ми се тука...

В.К.: ...много неща. Сега ние така се уточняваме: Вие ще ги напишете във Вашата тоналност с думите отдолу, нали? С думите, нали?

Л.Т.: С думите. Да де, това е. Така. Както си ги пея - ако искат. Ако не - ето песнопойката.

В.К.: В друга тоналност.

Л.Т.: Аз бих могла да ги дам и двойни. Мога да ги дам в по-ниска тоналност и отсреща - по-високо.

В.К.: Ами дайте ги така, двойно.

Л.Т.: Двойно мога да ги дам.

В.К.: Така е най-хубаво.

Л.Т.: Дадено. Свирено от Учителя така, а аз съм си го направила за моя глас.

В.К.: Това ще бъде идеално. Точно това е разрешението.

Л.Т.: И под тях - мелодията.

В.К.: Да, мелодията.

Л.Т.: Но, ще трае малко повечко време.

В.К.: Ще трае, ще трае. Защото така ще бъде най-добре и ще се махнат всички критики. Така ги е свирил Учителят с цигулката, а така...

Л.Т.: ...пък аз съм си ги пяла, защото Учителят ми е дал право да транспонирам всичката Му музика за всички видове гласове.

В.К.: Знаете ли, разрешихме един много важен проблем.

Л.Т.: Защото, ако имаме един бас профундо191 аз пиша в басов ключ, ниско.

Ако имам висок сопран, ще пиша в сол ключ, високо.

Флейтата свири, имаме С (це) флейта, имаме и В (бе) флейта. С-флейта свири сол ключ, а контрабасът свири фа ключ, ниско. Мога ли сега аз да накарам флейтата да свири тоновете на контрабаса! Ами че същото нещо е и с гласовете.

Човек се ражда или тенор, или сопран, или колоратурен сопран, така си идват. Отгоре ги пращат така. Затуй се получават красивите хорове, четиригласни хорове. И още по-сложно.

В.К.: Значи, сестра, ние сега разрешаваме един много важен въпрос.

Л.Т.: Да, спираме се на това.

В.К.: Значи на цигулката и Вашия колоратурен сопран.

Значи на две места ще бъдат така написани, ще бъдат отбелязани. И разрешаваме всички спорни въпроси.

Л.Т.:Да.

В.К.: Значи всички дванадесет песни, „Битието” и онези трите, и онези.

Аз за следващия път ще напиша всички онези песни, които са отбелязани, така. Ето, видяхте ли, че беше необходимо да ги покажете? А след това ще препишем за всяка една песен текста.

Л.Т.: Текста и коментара.

В.К.: Текста и коментара ще напишем, а пък вече аз ще дам на човек, който ще ми ги препише хубаво за печат.

Л.Т.: Аз ще ги препиша точно, а пък Вие си ги украсявайте както искате.

В.К.: Да бъде точно и хубаво. Разбрахме се, нали? Значи този въпрос го решихме.

Л.Т.: Да.

В.К.: А това беше един много важен въпрос за мене.

Л.Т.: Учителят каза: „Ти на физическия свят си добила гениалност.”

Той се чудеше, че имам голям репертоар опери. Сега да ме събудят, веднага ги пея. А не само моята роля, аз знам ролите на всички, които участват в операта. За да мога да науча моята, аз научавам и тяхната.

„Но ние ще ти дадем условия да добиеш гениалност и в Духовния, и в Божествения свят.”

Като ми каза това Учителят, то брат Христов заплака. Много се зарадва. Туй ми го каза Той.

В.К.: Да, добре. Значи този въпрос го разрешаваме. Вие почвате да си работите.

Значи отбелязвате: така ги свиреше Учителят, а това е за моя глас и в моя тоналност. И въпросът го разрешаваме. Много хубаво го разрешаваме, много хубаво. Няма никакви спорове, никакви коментарии, нали? И ще има коментар към всяка една песен. Значи Вие почвате подготовка.

Л.Т.: Аз сега каквито нотни листа имам, може да не са много хубави, но на тях ще пиша.

В.К.: Аз ще Ви донеса една тетрадка нотна.

Л.Т.: Ако може, донесете ми. Щото имам така, накъсани листа.

В.К.: Аз ще Ви донеса една хубава нотна тетрадка. Следващия път аз ще Ви донеса.192

Л.Т.: Но не от малките, от по-големите.

В.К.: Да, такава голяма нотна тетрадка, празна, да пишете подред.

Л.Т.: С пет линии.

В.К.: Нотна тетрадка за писане. Ще намерим.

________________________

190) Ирина Херних Споуста, след брака - Кисьова, 1893-1986

191) Бас профундо, Basso profondo / basso profundo (английски: deep bass), понякога или двойният бас / контрабас - басов вокален подтип, с най-нисък вокален диапазон

192) Забележка на съставителя В. Кръстев: Тетрадката беше занесена от мен. Но тя не направи нищо, защото други сили се явиха и я отклониха от мен, за да не се реализира


, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА



НАГОРЕ