Алтернативен линк |
101. ПЕСЕНТА „МИРЪТ ИДЕ!”
(Мирът иде вече...)
В.К.: Сега, на 35-а страница от Вашите „Разговори с Учителя” Вие давате за песента „Мирът иде!”. Тя сега, композирана ли е? Написана ли е? А дали е същата песен, която е в песнопойката? Или друга?
Л.Т.: „Мирът иде!” Учителят я свири с цигулката Си в приемната Му стая като бях.
В.К.: Вие казвате, че Учителят казва: „Тази песен, ако се изпее и изсвири от цял оркестър и хор единно и с вяра, Мирът ще дойде между хората, между человеците.”
Л.Т.: Ама това каза Учителят.
В.К.: Сега, това казва Учителят, да. Тази песен от Ваели е нотирана - „Мирът иде вече, Мирът иде вече”?
Л.Т.: Тя е стара братска песен. [Пее] Много проста мелодия.
А Учителят я изсвири, като почна най-напред много тихо, три пъти пиано130 и през втория път усилваше, и третия път още по-силно, и четвърти път, и пети път повтаряше, докато дойде форте131, фортисимо132.
И спря, и каза: „Сега е обед, слънцето е най-силно на обед. Така, каза, слизат съществата отгоре. Почват от сутринта, отрано”.
И после пък започна пък да затихва и завърши с три пъти пиано, и като че ли музикантът си е отишъл.
Изпълни го това с цигулката Си и ми каза да го разработя, да го направя за хор и солист. Аз турих четири солиста вътре, направих го за хор и го изнесох. Даже и след Неговото заминаване го дирижирах заедно с „Битието” в салона на Братството, като турих един бас да пее в средата, едно соло в тази композиция „Мирът иде!”.
„Учителю на Любовта, Ти дойде при нас и донесе Мъдростта и Истината” - изпява го това нещо един бас.
А отдолу ние пейми „Мира”. След това турих друг солист, турих един челист-виртуоз (Братството му плащаше за всяка репетиция).
В.К.: Как се казваше той?
Л.Т.: А, не му знам името, брат Боян му плащаше, да изсвири една красива работа на челото. Станаха два солиста. Значи един бас и той. Четири солисти турих и се получи. Най-напред приготвих хора така: ако изговарят „Мира иде вече”, не може да дадат туй пианисимо, което аз искам, ами почнаха с мънкане „М-м-м-м”, със затворени уста. Най-напред целият хор пее със затворени уста, мънка и постепенно отварят устите си и почват да изговарят тихо, за да се получи това голямо, голямо кресчендо133. И като дойде до форте, спряха и пущам и солист. След солистите те почват пак силно и свършват пак с мънкане.
И се получи много хубав ефект на тая песен. И Учителят каза, ако се изпълни от идейни певци, Мирът ще дойде, за тази песен.
Аз я изпълних, я дирижирах, защото тогава изнесох цялото „Битие” на сцената.
В.К.: На Изгрева?
Л.Т.: Преди да съборят салона.
В.К.: Да.
Л.Т.: На Изгрева изнесох цялото „Битие” и тази песен с четири солиста.
В.К.: Това е през времето на брат Боев?
Л.Т.: Да, и той беше жив.
В.К.: Той си заминава 1962 година. Значи това е преди 1962 година.
Л.Т.: Но след заминаването на Учителя беше.
В.К.: Това е 1945-46 година.
Л.Т.: Да, наскоро.
В.К.: Наскоро след това. Сега, аз Ви питам, защото искам да разбера: тази ли е песента, която я има в песнопойката на Мария Тодорова - „Мирът иде!”? Нали тука има една песен „Мирът иде!”? Тя е дадена на страница 130 на нейната песнопойка.
Л.Т.: Трябва да я видя.
В.К.: Аз понеже знам историята на тази песен „Мирът иде!”, както е дадена. Тя е дадена през 1918 година. Учителят е накарал приятелите да я пеят и така идва Мирът, нали.?134
_____________________________
130) пиано / piano, р - тихо
131) форте / forte, f- силно
132) фортисимо / fortissimo, ff - твърде силно, с възможно най-голяма сила.
133) кресчендо / crescendo - с постепенно усилване, все по-силно
134) Забележка на съставителя В. Кръстев: Виж „Изгревът ...“, Том 1. София: Житен клас, 1993, с. 408-410.