От книгата, "Ето човекът!". Сила и Живот. Първа серия.
Първо фототипно издание. София, Издателска къща „Жануа-98“, 1999 Книгата за теглене - PDF Съдържаниена томчето
От книгата "Сила и живот", Начала на новото учение на Всемирното Бяло Братство, т.I
Издателство "Захарий Стоянов", Издателство "Бяло Братство", София, 2006 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
Двама человеци влязоха в храма да се помолят: единият фарисей,а другият митар.
(Ев. Лука 18:10) <br/>Навярнощепопитатекаквочудноима,чедвамадуши:единфарисейидругмитар,влезливхрама!Действително,няманищочуднозаонези,коиторазбиратнещата,нозаонези,коитонегиразбират,всичкоечудно.Заонези,коиторазбират,всичкоимасмисъл,азаонези,коитонеразбират,всичкоебезмислица.<br/><br/>Щевзематезидвамадуши:фарисейимитар,катопредметнамоятаднешнабеседа.Тиядвелицасавиднипредставителинамногостаракултура.Некасъпоставимтехнитеотличителничертипаралелно,задасеосветлитевърхутехниябитидуховенхарактер.<br/><br/>Думата„фарисей“произлизаотеврейскатадума„параш“,коятозначи„даразделяш“.Имаиеднаарабскадума,„фарси“,коятопроизлизаотсъщиякоренизначинещоизряднопоформа;дазнаешединезик„фарси“подразбирадагознаешмногодобре.Христоспредставявтазиглавадваотличителнитипа.Единталантливхудожник,запознатснаукатазачовека,бинарисувалтиядватипасвсичкитетехниотличителничерти;итазиизряднакартинабизаслужаваладасенамиравъввсякакъщазаобразец.Каквисаочебийнитечертинафарисея,икакви–намитаря?Неедостатъчнодасекаже:„Тойефарисей“,или:„Тойемитар“,атрябвадазнаемвъншнитебелезинатехнителица,натехнитеръце,натяхнототелосложение,устройствотонатяхнатаглава.Следтуйтрябвадаседоберемдоособеноститенатехниядушевенсклад.Самотакащеможемдасиуяснимвложенатазанасвтекстаидеяидасевъзползвамеотнея.Христосебилвеликхудожник,тойедалдвеотличителничертинатиядвахарактера,ипотяхазщеопишафарисеяимитаря.Нощекажете:„Виекакщеможетедаопишетечовексамопоняколкотодуми,коитосаказанизанего?“Товаенаука.Можедасеопише.Имаученихора,коитосасезанимавалидълговремесъссравнителнатаанатомия,изучилисаустройствотонаживотнитетъйдобре,чеакоимададетенай-малкатачастотнякоедопотопноживотно,могатдавиопишатръстаму,дасъпоставятвсичкитемукости,датурятмускулитеижилитемуипотояначиндавъзстановятизчезналатаформа.Акодадетенаединвещботаниксамоединлистотнякоерастение,тойевсъстояниедавиопишецялотодърво.Върхусъщиязакон,горе-долу,щесепостараядавиопишафарисеяимитаря,давипокажакаквисате.Нощемикажете:„Каквообщоимамеждутиядвама,коитосаживелипреди2,000години?“Всветаживеятдвавидахора–митариифарисеи;оттяхсапроизлезлимногодруги,нотесиоставатосновните.Виеможетедаспадатеиликъмединия,иликъмдругиявид–безразличнодалистесвещеникилине,далистеблагородникилине,далистеученилине,далистефилософ,мъжилижена.Тиядвахарактерасепреплитатиизпъкватвживотанавсички.Тещеостанатзавинагиотличителнитетиповевчовешкатаистория.ХудожествотонаХристасесъстоиименновтова,чеТойсмногомалкодумиесъумялдагиизразиипредставитаканагледно.<br/><br/>Външниятобразнафарисеянагледеприличен.Тойечовекблаговиден,снажен,строен,високръст:175–180сантиметра–по-гореотобикновения.Ръцеипръстивъздълги,палецдълъг,симетричен–признакнаизработенивъзгледи,присъствиенаволяиинтелигентност;показалецравенсбезименния–показва,чещомсезародивнегонякояидея,тойяпрокарвадокрайнитеѝпредели.Храносмилателнатамусистемаеизправна,вяденеипиенетойетрезвен,нямаслабоститеначревоугодникаивинопиеца,вкусътмуеизтънчен.Кръствъзтънък.Навъзрастпреминалечетиритепериодаиевстъпилвпетия,т.е.навършиле45години.Раменамалковъзкръгли,лицемалкопродълговатоикрушообразно,сразвитанервнасистема.Долначелюстправилносформирана,сбрадапродълговатаизаострена–признакначовексумподвиженисхватлив;устасредна,устнинитомногодебели,нитомноготънки;краищатанаустнитеъглистоятмалкоиздигнати;седнаусмивканапрезрение–„Хората–товасатълпа“;новътрешносвоетопрезрениеникоганеизказва.Очисивопепеляви;веждидъгообразни,малконаведени,катоклонитенастародърво–човек,койтоживеедълговремеикойтоимаопитноствживота.Челохубаво,възвисоко,восноватаси,надноса,издадено–признакначовексъссилнаиндивидуалност,снаблюдателенипрактиченум.Слепоочнитеобластисредноразвити;ушиправилнииблизоприлепениприглавата–белегнаматериаленпорядък.Влакнатанабрадатамалковъзредкиивъзчервени–белегнаимпулсиупорство.Глававалчеста,общразмероколовръстнадушите56–60сантиметра;съссилноразвитаииздигнататеменнаобласт–белегначовексголямосамообладание,самоуважение,гордост,взискателноститщеславие;религиозночувствопритежава,ноедностранчиворазвито;милосърдиепроявява,носамокъмсебесиинемублизките.Лицевъзбледобяло,сносотгръко-римскитип.Човексестетическивкус,нобезпоезияиобичкъмприродата,къмвъзвишенотоиидеалното.Човексъссилнавяра,новярасамовсвояум;сголяманадежда,нонадеждасамовсвоятасила.Имарелигия,новтазирелигияпочита,обожавасамосебеси.Аковлеземвнеговияхрам,щенамеримнапървомястонеобразанаИсусаХриста,анеговиясобственпортрет,инамястотонасветаБогородица,ЙоанКръстителидругитесветии–нареденинеговитедедиипрадеди,накоитотойкадитамянивъзнасямолитви–„Славен,великенашиятрод“.Човекинтелигентен,койтосъбирапознаниявживота,запознатдобресеврейскатакабалаиспринципитенатогавашнатацивилизация,иакобиживялвнашевреме,щешедаминавазавиденписател,философ,художник,държавникидуховенглава.<br/><br/>ЗащоХристосизваждатозитип?Какволошоимавнеговатамолитва?Уфарисеясезабелязваеднафилософия,коятоеотживяласвоявек–човек,койтоживеесамосминалото,аизпусканастоящетоибъдещето;човек,койтосеевлюбил,катомомаилимомък,всвояпортрет,койтокъдетоходи,самонеговижда.Чудное,когаточовексевлюбивсвояобраз!Веднъжнаблюдавахединбългарскиписател:бешеседналнавидномясто,имашедонегоогледало,запушицигара,обърнесеисеогледавогледалото,каточесидума:„Красивсъм,правявпечатлениенахората“.Пакщезапушиипозирапредогледалото.Акоединдентоваогледалосеразруши,щесеразрушиинеговотощастие.Фарисеятмязанатозитип,влюбенвсебеси.Ивиждате,катосеобръщакъмГоспода,колкосаинтереснинеговитедуми–„Боже,благодаряТи,ченесъмкатодругитечовеци;азсъмнещоповече“.Нофилософиятамуеименнотукпогрешна,защотоБогесъздалвсичкичовеци.„Несъмкатодругитехора“;амикаквоси?Дасиангел,неси;отсъщатакашасинаправен,ивтвоитежилитечесъщатакръв.Искадалъжеисебеси,иГоспода.Етопърваталъжа,коятотойупотребява.ИГосподмуказва:„Неговоришистината“.Твърдениетонафарисеяеотрицателно:тойнесесравняваспо-възвишенитеотсебеси,сангелите,асдолнитетипове,спрестъпниците,ченебилкатотях.Дадопуснем,чеазсесравнявамсгадинииказвам:„БлагодаряТи,Господи,ченесъмкатотияволове,магарета,псета,гущери,змии“,каквосравнениемогадаправястях?Тазиееднаслабачерта,коятосесрещавъввсичкихора.ПредигодиниимашевБългарияизвестнотечениеугимназиститеистудентите,катопроучватживотанавеликитеписатели,напримернаШекспир,даусвояватнеговитенедостатъци,понеженяматнеговитеположителнистрани:„Чакайдалигиимамиаз“,икатогинамерятвсебеси,кажат:„ИазсъмкатоШекспиргениален“.ПроучватхарактеранаШилеритърсятнякоянеговаексцентричнастрана,икатоянамерятвсебеси:„ИазсъмкатоШилер“.Катоизучаватцялредписателитака,казват:„Ниесмевеликихора“.Да,велики,новотрицателенсмисъл;велики,коитоиматминуседингрош.Азпредпочитамчовек,койтоиманулагрош,защотонитоимадавзима,нитопонеимададава.Ифарисеятправисравнениеиказва:„БлагодаряТи,Господи,ченесъмкатодругия,грабител“.КазвамуГоспод:„Акобяхтетурилнанеговомясто,каквощешедабъдеш?“Някогаединангел,катогледалотНебетокакединчовекгреши,обърналсекъмГосподаиМурекъл:„Кактърпиштазинизкатвар?АздабяхнаТвоемясто,бихочистилземятаотнея“.Господпратилангеланаземятадасевъплътиигооставилвсъщотоположение,иангелътнаправилдвапътиповечегреховеотонзичовек,когототойосъждал.Тачовекнебивадаосъждахоратазадеяниятаимотоновамясто,накоетоепоставен,защотонатяхномястоитойбигинаправил.Идвалисаприменемнозинаисапочвалитъй:„Ниенесметолковалошихора,ниесмевъзпитани,защотосмеотзнатенрод“.–Несесъмнявамвдумитеви,азвдушатасидълбоковярвамвтова,коетомиговорите;ниевсичкисмевсеотзнатенрод,азтоваподдържам;новашитеимоитедедиипрадединесабилитъйблагородни,кактовиеиазгимислим;мнозинаоттяхсабилиголеминехранимайковци,престъпници,злосторнициипоследнивагабонти;свидетелството,коетоГосподенаписалзатях,виеиазгоносимотгореси.Нещатаможеотвъндаиматизвестнаблаговидност,ноотвътретеняматсъответносъдържание.Ченашитедедиипрадединесабилитакивачисти,кактопредполагаме,товапоказватониялошичерти,коитосменаследилиоттях,коитонай-малкодвапътинаденпроявяваме.Акодядотиибабати,бащатиимайкатисабиличистиидобри,катоангели,откъдесатиячертиилошипроявлениявтвояживот?Аковизвестнатечносттуритемалкогорчивинаилиотрова,тящесезабележиипрояви;щесепознае,чевдобротоимапримесенонещолошо.<br/><br/>Тахорасфилософиятанатозифарисейможедагинаречемконсервативни,отконсерваторскатапартия,хора,коитоиматвисокомнениезасебеси.Неелошодаимачовеквисокомнениезасебеси;стигатодаеправоиданяманякакъвпримесотгорчивина.Най-голямконсерваторирегулаторвприродатаеазотът,койтоспиравсякогорене,задушававсякакъвживот.Азотътенай-старият,най-уравновесениятелементвприродата.Ноакобиостаналаприродатасамоснего,всичкощешедабъдемъртвило.Привсетова,органическиятсвятимадамублагодаримного...<br/><br/>ФарисеятсеобръщакъмБога,недамупомогнедаизгладинякоиграпавиниотнеговияхарактер–нинай-малко–тойсамоблагодари,ченебилкатодругитехора:хулител,обирджия,убиец,прелюбодеец.Именнокатокнижникифилософтойтрябвашедасеспревърхупричините,коитопораждатхулителството,обирджийството,убийството,прелюбодейството.Когатосрещнемнякоихора,коитостоят,дакажем,по-долуотнас,споредХристовотоучениенебивадагиосъждамевсвоятадуша,адаизвлечемурок,данамеримпричините,коитосагидовелидотованискоположение,иакоиманещооттяхвнас,дагоизкореним.Защотоонзи,койтоеположилвеликитезаконивживота,казва:„Несъдете,данебъдетесъдени“.Втиядумиимадълбоксмисъл,икойтогиепроумял,сеедомогналдовеликиязаконначовешкотоблаго.Съвременнитезоолозиизучаватживотнитеисадалинасветамногоценниработи,ноникойощенеепроучилдълбокитепричини,коитогисъздават;така:защо,например,някоииматрога,адругине;защонякоисевлекат,адругиходятначетирикрака;защонякоиядатмесо,адругипасаттрева;защосалишениотчовешкатаинтелигентност.Азатоваимадълбокииосновнипричини,тонеетакапроизволно,кактоможенякойдапомисли.Когатохоратаразбераттиядълбокипричини,щедойдатдотазиразумнафилософия,върхукоятощесесъградибъдещиятстройнаобществото–„зоратанановатацивилизация“.Цялатасъвременнацивилизацияпочивавърхувъзгледитенафарисея–тяефарисейскацивилизация.Тазицивилизация,детохоратасеотличаватпоформа,повъншност,поетикеция,сееродилавдалечнотоминалонаЕгипет,Индия,Вавилон,Китай,Персия,Юдея,Гърция,Рим.ТяеднесивЕвропаоблеченавкрасивахристиянскамантия.Неказвам,четявсвоитеосновиенещолошо,ноказвам,чеформатавсякогатрябвадаимавсебесиизвестносъдържание;въноттоваформатасиоставаеднапростачерупка,вкоятомогатдаживеятсамопаразити.Казват:„Тойимачудниочи“.–Тащооттова?–„Красивиса.“–Вкаквосесъстоитяхнатакрасота?–„Амабляскависа,приятниса.“–Вкаквоименносаприятни?Нанякойносътбилхубав,приличен.Вкаквосесъстоитазихубост?Устатамубилихубави,правилни.Вкаквоотношение?Имаухоратасхващаниязаизвестнинеща,коитонеможемдаизкажем,именно,чевчернитеочи,иливсините,иливсивопепелявите,иливзеленикавите,иливкестенявите,имаизвестнискритисили.Акопогледнечовексчерниочи,щепроизведеизвестнамисъл;акопогледнескафяви,–известнонастроениеит.н..Хорасъссиниочисахладни.Тесакатонебечисто,нохладно,студено.Такивахоранесазаземята.Втяхвярасъществува,нотесасеродилипреждевременно.Можеби,тесахората,коитотепървадохождат.Азговорязаониясиниочи,коитосаизразнанебето.Писаниетоговори,чеХристосималтакиваочи.Занякогоказват:„Устатамуекрасивакатороза“.Каквоеустата?Тяеизразителначовешкотосърце–далиечовексмекоиликоравосърце;показватдоколкочовекеинтензивениоткровен.Уония,коитоиматхубавапетит,щезабележите,чеустнитесавъздебелички.Тоефизиологическизакон.Повечкокръвприижда,затовасаидебеличкиичервени.Катовкусятяденето,кажат:„Ха,товаеприятно“,иполицетоимблеснеделикатна,едвауловимаусмивка;тяоповестява,чевтяхнатадушаиматуйразположение.Аковземемчовекскрасивнос,тойеизразначовешкатаинтелигентност;далиносътеправилизакривен,далиеримскитипилигръцки–товаимадълбоксмисъл.Външниятобликналицетонеебеззначение,притоватоеизразителсъщонавъншнияживотначовека.Аковникнемведночовешколицеивидим,четонямасиметрия,чееднатанеговавежданеекатодругата,еднатапо-развита,другатапо-издадена,акоимаизвестнаасиметрия,товапоказва,чеимавнегонещонеуравновесено.Катопоставитееднаправалиния,щесеуверитедалиивашиятносенамястотоси.Носътебарометър,топломер,койтопоказвавкаквосъстояниеевашиятум.Когатомашиниститекаратеднамашина,имаединуред,койтопоказваатмосфернотоналяганевкотела,испоредтовапоказванетурятповечевъглищазаувеличаваненапарата,или,акотяеизлишна,яизпущат.Виеспиралилистесенякойпътдасидадететруд,катомашинистите,давидитевкаквосъстояниеевашатапара–вашетосърце?Господвиепоставилзатованоса.Идетепредогледалото,попитайтевашияум,итойщевиразправивкаквосъстояниеесърцето.Катосеогледаточитеви,щевидитекаквоесъстояниетонавашатадуша.Единственото,коетоникоганелъжеинеможедалицемери,саочите.Затуй,когаточовекнякойпътискадаизлъже,замижваилитуряръканаочитеси.Дететосъзнава,чемайката,катогопогледне,щепознае,челъже,изатуйситуряръкатанаочите.<br/><br/>Когатофарисеятсемолеше,Христосгогледашеимуказваше:„Твоятадушаеразмътена,твоитепраотцинесаживялитакъвчистживот,кактотисивъобразяваш.Тимислиш,ченесикатодругитехора,новминалотосибилкатотях,паисеганесимногодалечоттехнияуровен“.Кактоидаизтълкуваметозифакт,далиспоредучениетонаиндускитефилософизапревъплътяването;илиспоредучениетонаегипетскитемъдрецизатрансмигрирането;илиспоредучениетонакабалиститеиокултиститезаеманирането(изтичането)иусъвършенстванетонадуха;илиспоредсъвременнотофилософскоучениезанаследствеността–безразлично.Тияученияитеориисасамопомагалазанас,дасиуяснимнякоинещапо-добре,данистанатявлениятаначовешкияживотпо-ясниипо-разбираеми.Обачеосновниятпринцип,лежащвосноватанавсичкинеща,сиостававсякогаединисъщ,покойтоначинидаобяснявамеитълкуваменеговитепроявления.Великиятзаконнапричинитеиследствията,надеяниятаивъзмездията,никоганеказвалъжа,тойвсякогаговориабсолютнатаистина.Акосидобър,пишевкнигатанаживота,чесидобър;акосилош,пише,чесилош.Акоговоришистината,пишевкнигатанаживота,чесиговорилистината;аколъжеш,пише,чесилъгал.Акопомагашнаближнитеси,самопожертвашсезанародаси,работишзаблаготоначовечеството,служишнаБогаотЛюбов,пишетовавкнигатанаживота:акоизнасилвашближнитеси,предателствашспрямонарода,спъвашразвитиетоначовечеството,изневерявашнаБога–пишетакавсъщататаякнига.Тойпишебезпощадносвоитепоказаниязачовешкитепостъпки:върхучелото,върхуноса,върхуустата,върхулицето,върхуглавата,върхуръцете,върхупръститеивърхувсичкидругичастиначовешкототяло–всякакостесвидетелствозаилипротивнас.Итазиисторияначовешкияживотниечетемвсекиден.Внейнитеминалистранициеотбелязанживотътнавсичкинашипраотци:занякоиоттяхеписано,чесабилиужаснипрестъпници,крадцииразбойници.Каторазгъваменейнитестранициипроследявамелинията,покоятосадошли:Авраам,Исаак,Яков,Давид,Соломонимногодруги,намираметамтехнитепостъпкинапълноотпечатани.ЗаАвраамнамираме,чеебилчовекправдив,многоумен,човексширокосърце,сголямавяра,свъзвишендух,запознатсдълбокатамъдростнаБожественитенаредбизавеликотобъдещеначовечеството.ЗаЯковнамираме,чепървоначалноебилчовекдвуличен,хитър,егоист,койтослъжаиизмамасполучвадаотнемепървородствотонабратаси,иедвакъмтридесетитретатамугодинавнегоставапреврат,следкатослугувалначичосиЛаван14годинизадветемудъщери:тогаваименностававнегоеднапромяназадобро.ЗаДавидзнаем,чеебилчовексмел,решителен,сотличенприроденипоетиченум;ноеималособенаслабосткъмкрасивитежени.СизмамавземаженатанаУрия,откойтодензапочватвеченеговитеизпитания.ИсмелиятпророкНатаннесеепоколебалдагоизобличинаправовлицетоидамупокажелошитепоследствия,коитотоязаконщенапишезанеговсвоятакнигазабъдещотопотомство.ЗаСоломонеказано,чееималотличенфилософскиум,сдобро,нопоквареносърце,сизвънредносилничувстваистрасти,голямотщеславиеислабаволя,първокласенепикуреецвяденеипиенеиудоволстванесжени.Христосзнаетова.Знаекакеживялинеговиятрод,икогатохоратаМуказват:„Учителюблаги“,възразяваим:„Защоменаричатеблаг?–БлагесамоединБог“.Искадакаже:„Фамилията,откоятоАзсъмроден,неетолкозблагородна,кактовиемислите.ЗащотоБогимадругомерило,коетовиеизпущате.Тойизисквапълначистотавъввсякоотношение.Мнозинаоттазифамилиянесаживелитъй,кактоебилоугоднонаистинскияБог,Чиятоволяизпълнявам“.Тазатовасеобръщакъмфарисеяимуказва:„Тиисебесилъжеш,ихората,иБога:многооттвоитепраотцисавършилипрестъпления,изатоватинямашправодаказваш:„Азнесъмкатотия“.Ипонеженямасмирениевтвоятадуша,твоятамолитванеможедабъдеприета,итинеможедабъдешоправдан.ВиефарисеитестеизопачилиБожияЗакон,катостетурилилицемериетоотгореМузапокривало.Престанетедасепредставятезатакива,каквитонесте,понежеБогнеечовек,койтоможедаселъжеотвъншниявид;Тойгледавашетосърцеиспореднеговиоценява“.<br/><br/>Сега,дасеобърнакъмдругиятип–къммитаря.Иматечовексъссреденръст,въздебеличък;кракавъзкъси,ръцедебели,пръстисъщовъздебелиизаострени,лицевалчесто;стомашнатасистемапрекрасноразвита–обичадапохапваповечкоидапопийва.„Предстоимидълъгпътдаизвървя,азтрябвадаимамхрана“–такасифилософстватой,изатоваставабирник;оттукщеизпроси,оттамщевземеипооткрадне,напълваситорбата.„Типравишкатомене,щеизвиниш,можедагосметнешзакражба,нотрябвами.Неискашдамигодадеш,щесиговземанасилаилиоткрадна.“Казах–митарятималицевъзвалчесто,веждидебели,брадаотдолуширока–каквотопредприеме,суспехгосвършва.Навъзрастемежду40–45години.Брадасчернирошавивлакна,мустацисъщо–белегнаголямагорещина;носразвит,възкъс,дебел,широквкрилатаси–признакнадобрадихателнасистема;човекначувствата,импулсивен,катодете,всякогаможедаизкажесвоятарадост;катомудръпнеполовинкиловинце,можедаскачаисерадва;катоизтрезнее,почвадаплаче,чеженамубилаболна.Слепоочнитеобластисилноразвити;ушивъзголеми,почтикатоТолстоевите,катоначовек,койтокраде,взема,ноидава–„Бащатаимайкатакрадяха,хайдеаздадам,даоблагодетелствам,даноГосподданипростигреховете“.Очиимакафявииливинени–белегнаестественатамекотаидобродушие,коиточакатсамосвоетовремедасепроявят.Главаправилноразвита,катоглаватанаСократ.Имаотличноразвитидомашнииобщественичувства,силнорелигиозночувство,отзивчивочувствонамилосърдие,правилноразбираненаживота,отличенум,лишенотсофистика,силноразвитасъвест,коятомупоказвагрешките,итойнесесвенидагиизповядваипредБога,ипредчовеците,ипредсебеси.Нямапревзетивъзгледизасвоетоблагородство.Имарелигия,новнеяепоставилобразанаДобрияБог,анесвоя.Всякогавярва,четозиДобърГосподщегоизведенавидело.ИмаповечевяравНего,отколкотовсебеси.Имаправилнафилософия:несесравняваспо-нискостоящитеотнегокрадциивагабонти,аказва:„Господи,катогледамТебе,ангелите,светиите,каквосъмаз?Трябвадасеповдигна,трябвадабъдекатоТебе.Грешниксъм;деди,прадедииазчовецинестанахме;ям,пия,носъмстаналкатосвиня;простими,ченемогадаизползвамблагата,коитоСимидал“.ИкаквоказваХристос?Тозичовек,койтосъзнавагрешкитеси,имаединвъзвишенидеал,единдентойщенадминефарисея.Какможедабъдетова?Богатитехорасеуповаватсамонасвоитерентиилидоходи,нищонеработят,асамобистрятполитиката,общественияживот.Други,коитоставатсутринрано,работятпо10часанаден,иматнесполукаследнесполукавживота,нопостоянстватиследгодинипридобиватзнанияиставатвиднихора.<br/><br/>Сега,междувас–щеизвините–имаиотдвататипа.НопонежеХристосдавадватапротивниполюса,азвиказвам:Вземетедобротоотединияиотдругияисъздайтеблагороднияфарисейскиимитарскихарактередновременно;създайтетретиятипнахристиянина,нановиячовек.Тазиемоятамисъл.Казвате:„Толковагрешенлисъмвсвояживот,какмогааздабъдафарисей?Обиждашме“.Щевикажаеднаистина.Когатодойденещастиевживота,казвате:„Защо,Господи,тованещастие?Имадруги,коитосапо-големигрешнициотмене“.Тогаванестелинамястотонафарисея–човек,койтоспорисГоспода?Господщевикаже:„Тисимногоправеден,нознаешликолкобезобразиясаизвършилитвоитедеди,скоитоедновремесибилсъдружник?Ейтукимашполица,подписанапредитолкозгодини,трябвадаяизплатиш“.–„Амаазнепомня.“–„Нищонезначи.ВМоятакнигаеотбелязана.Тянелъже.“Дойденещастиевърхувас,благодарите–„Малкоето“,тогававиестенамястотонамитаря.ИХристосщевикаже:„ВиещеотидетевдоманаОтца“.Виеосъждатенякойпътфарисеите–„Тесанеискренихора“,нознаетели,чевие,коитоосъждатефарисеите,стесъвременнитефарисеи?Извадетепоуказасебесиотхарактеранатозифарисей,даняматенеговителошичерти,илиакогиимате,дагиизкорените,даневървитеизпътянанегативнияживот.Каквосаималидядови,бабави,бащави,майкави,тованищонямадавиползва.Знаетеприказкатазагъските,коитонякойкаралкъмграда.Гъскитереклинапътника:„Каквобезобразиеоттозигосподин!Подкаралникатоято,незнае,ченашитепрадедиосвободихаедновремеРим“.–„Авиекаквонаправихте?“,казалпътникът.–„Нищо.“–„Тогававиестедостойни,задасеваритевгърне.“Дядови,бащавибилитакивависоки,благороднихора,новиекаквосте?Нямашблагороденхарактер–придобийго.Дядоти,бащатиможедасатиоставилиизвестенкапитал,нотиможешдагоопропастиш,изгубиш.<br/><br/>Иврелигиозноотношениеакосеспрем,имарелигиознифарисеи:„Азсъмотправославнатацърква“,„Азсъмотевангелискатацърква“,„Азсъмоткатолическатацърква“,„Азсъмсвободомислещ“.–Радвамсе,чесиправославен,чесиевангелист,чесикатолик,чесисвободомислещ;ноимашлиблагороднитечертинаИсуса?–„Нямамги.“–Несиправославен,несинитоевангелист,несиникакъв.Придобийги,задабъдештакъв.–„Амаазсъмсвободомислещ.“–Имашлиблагороднитечертиначестнитесвободомислещихора?Поддумата„свободомислещ“разбирамчовек,койтоеприятелнаИстината.Несилитакъв,тисипървокласенлъжец.Честохоратаказват:„Тисиотличенчовек“.Хоратаотсъвременнотообществосесъбираттрима–четириманаедномястоипочнатдасехвалятсблагородство,сотличия:„Твоетосъчинениениечетохмеисмевъввъзторг“.Замине,почнат:„Тойепървокласенглупак“.Заминевторият,почнатипонеговадрессъщото.Заминетретият,итойбилтакъвионакъв.Катоостанеедин,той,разбирасе,нямадакаженищолошозасебеси.Неселъжетеоттова,коетоказватхората,защототеповашадресмогатдакажатмногонеприятниработи.Никойнеказваистината.Вашинеприятелищевикажат:„Тисивагабонтин,лъжец,калпазанин“–теговорятпо-скороистината,отколкотоонзи,койтовиласкае:„Тисиблагороден“.Можедасидобър,нонетолкоз;данемислиш,чесиотличен.Някойпътвървишизправен,махашсръцеибастун,каточелисиразрешилнякоявеликазадачанаАрхимед;мислиш,чекатотебенямадругчовек;акосимитар,казвашси:„Азщеуправлявамсвета“.Христосказва:„Слушай,предигодинитвоитедедиипрадедиуправляваха,иазпомня,четамвмоятефтеренаписано,четесаизвършилипрестъпления;можедавлезешитивтояпът,несесамонадявай“.Затуй,вкаквотоположениеидасенамираме,трябвадаимамезаидеалсамоГосподаБога.Втозисвятщесрещнеммногогорчивиработи.Можедасрещнемнашприятел,койтониобичаищеникаженякоинеща,коитосаверни;неказвам,четрябвадаподозираме,чевсичкисалъжци,не;ноако100душивипохвалят,междутяхможедавикажатистинатасамотрима;другитещевикажатистинатаилимногогрубо,иливмноголаскателнаформа–двекрайности.Истинатанеетам,аевонзисреденпът–катовземетедобритечертинафарисея,неговияотличенум,схващанетоипорядъка,аотмитарянеговотомилосърдие,дълбокатарелигиозност,вътрешнотосъзнаниедапознавапогрешкатасиидасестремидаизправиживотаси.Ивсемействататиямитарифарисейгиима–мъжътфарисей,женатамитар.Мъжътотвисокопотекло,богат,строен,красив–благороденчовек,кактогонаричат,аженатаотпростосемейство,бащаѝидядоѝнеученихора–простаци;той,катояпогледне,казва:„Знаешлиоткаквоположениесъмтеизвадил?“,итясепосгуши.Нямакакводаправи,щесесгушиисготви:всякопомръдванеспръстотфарисея,ченеесготвилахубаво–„Такавапроста,невъзпитанаженаазнеща“–язаставядаплачеидаслуша.„Такъвмитарнеискамвкъщатаси.“Надругомястоженатаефарисей,амъжътмитар;тяизлизаотбогатафамилия,бащаѝиздигналмъжаѝ,койтобилчиракпринего–„Незнаешлискаквоблаговолениесъмтевзела;незнаешликакдасеобличаш,какдаситуришвръзката,незнаешкакдасеизсекнеш“.Ужасниформалистисатияфарисеи,когатозапочнатдаизреждат.Сегаидвамата,кактоединият,такаидругият,иматнуждадаизправятживотаси.Христос,катоказва,чемитарятепо-оправданотфарисея,искадакаже,чеимитарятнеенапълноправ,ночевнеговитемислизаживота,заБожественияредимапо-добросхващане,отколкотоуфарисея.Тойискадакаже,чеединдентозимитарщеседимногопо-високоотфарисея.Аконеискатевиедасесмирите,Господщевисмири,защотоТойгорделивитесмирява,асмиренитевъздига.Гордосттаисмирениетосасинониминатиядвамахора–фарисеятимитарят.Виезнаетекаквоможедасеслучисвасвбъдещето;всичкитевашиблагородничертиивсичкивашидедиипрадединемогатдависпасят.ПредигодинивАнглия,мисля,вЛондон,единотнай-богатитеивиднитеангличанивлязълвсвоитеподземиядаразгледасъкровищатасиипоеднаслучайностзатваряврататаподирсебеси,катооставяключаотвън.Катоизходилцялотосвоебогатствоимусепорадвал,поискалдаизлезе,носевидялзатворен.Седялден,два,три,наоколомузлато,богатствоогромно,нонемогълдаизлезе,нитодасеобади.Най-сетнебилпринудендапредадедушавтуймясто,катооставилтакавабележка:„Акоимашенякойдамидадесамоеднопарчехляб,бихмудалполовинатаотбогатствотоси“.Акоединденнякаксеслучидабъдетезатвореникатотозибогаташ,вподземиятанавашитеблагороднидедиипрадеди,еднокъсчехлябможедависпаси.ЗатоваХристосказва:„Хлябътможедависпаси,анетиянеща,закоитосеборите“.Изнаетели,чемногохораумираттака,затворенивсебеси?Хораотчаянисесамоубиват.Икойсесамоубива?Несесамоубиватмитари,авсефарисеи.Поети,художнициидържавнициказват:„Нассветътнеможедаоцени,неможедаоценисъчинениятани–произведенията,картините“,исесамоубиват.Всетияфарисеи,тияблагородномислещи,справилнилицаичервенибради,изобщосесамоубиват.ФарисеитевБългариянесасчервенибради;азвиговорязаеврейскитефарисеи,тяхописвам;нашитещяхдаопишадругояче.Ибългарскитемязатнатях,самочевнещосеразличават.Нопонежедуматамиенезабългарските,азаеврейскитемитари,топраветезаключениезабългарскитеитърсететиятипове.Какщегитърсите?Моятабеседаедаприложитетовапрактическивживотаси.<br/><br/>Съвременнитехорапроповядват,чечовек,задауспее,трябвадаимаволя.Въвволятаиматроякопроявление–волятаможедабъде:1)своеволие;2)воля,коятоимапредвидсамонашитеинтереси,самоинтереситенанашиянарод,и3)воля,коятоимапредвидинтереситеинанашетообществоинарод,иначовека,инаБога.Последнатаволя,коятообемавсебесивсичкизадължения,коитоимамекъмтозисвят,волятакава,ченяманикоясила,коятоможеданиотклониотнашиядълг–тяеволядобра.ВолядаработишзаславатаБожияичовечеството,занародаси,задомасиизаповдиганетонасвояхарактер–товаеволя.Някоиказват:„Титрябвадаимашблагороденум“.Ум,койтосхващасвоетоотношениекъмБога,ум,койтоезаетдаприложивживотавъзвишенитемисли–товаеблагороденум.Иматевсичкитезародишизатова.„Аманосътминеетакъв,какъвтоискам.“–Щесеразвие.Погледнетеонезималкипиленцавгнездата,коитоняматаощепера,какчакатмайкасиищомтясезададе,теотварятуста,рекат:„чърррк!“ихоп!–майкаимвтикневустатаимчервейче.И20пътинаден:„чърррк!“,ипакотварятустата.Колкотоповечетияпиленцасемолят:„чърррк!“,толковаповечечервейчетападатвустатаум.Ипочнатсегаикрилцадарастат,инай-послетехвръкват.Посъщиязаконтрябваивиедавървите,дасиотварятеустата–дасемолите.Аконегиотваряте,виестефарисеи,иХристосщевикаже:„Светътнеезавас,ЦарствотоБожиенеезавас,бъдещетонеезавас“.ТуйискадакажеХристос.Имахора,коитонеобичатдаотварятустатаси,самомълчат.Разбирамдамълчиш,нокога?Когатосигневен,когатоискашдаобидишчовека,когатозавиждаш;нокогатосирадостен,когатотрябвадасекажеутешителнадума,отвориустатасииякажи.Отварятелисиустата,когатощевъзпитаватедецата?Етовъпросът,койтосеслагапредвас.Виевъзпитаватедецатасикатофарисеите;данебаратсъдовете,дасенеоцапат,дориданесинаквасятръцете–майкатащегиизмие;даимкупибащатановиобувки,часовници,кордончета.Бащататрябвадастанеробнатозифарисей.Катодойдевечербащата,намусятмусе:„Скоро,искаметова,искамеонова“,итойсесгуши.ЗащоеказалХристос:„Горковам,книжнициифарисеи“?Ивдомовете,придецатаси,ивчерквите,навсякъдепроявяваметиячертинафарисеитеисечудимзащоцарствотоБожиенеидва.Иотгоренатоваукоряваме:„Калпавсвят,калпавообщество,свещеницитакива,онакива,учителилоши,управницилоши“,атой?–светия!Итиситакъв,катоония,коитоукоряваш.Сприиоставитиянеща,защотомайкатиепритебе;щомкажеш„чърррк!“–хоп!–щеполучишхрана.Тиянещаможедасисевиждатсмешни,нотесавеликиистини;тесадребниработи,нотрябвадавземемпоукаотпримера.Всравнениеснебеснияживот,ниесмеголтаци,иГосподпостояннонипращамайкатастиячервеи;поздравимайкиси,защототиносихрана.Колкомястоеобиколилатя,докатонамериединчервей!КакдаблагодаримнаБога,Койтовсекиденмислизанасинидоставяхрана?Всякасутриндаказвамеиние„чърррк!“–даМусепомолим.Знаетеликаквозначито?Тоимадълбоксмисъл.Каквосъдържатова„чърррк!“?Акобяхтегознаели,щяхтедазнаетедумите,скоитоговориНебето.Многокъсадума,носъдържателна.Исегавиестевхрама;Христоссеобръщакъмвасивипита:„Каксемолите–даликатотозифарисей,иликатомитаря?Какщеизлезетевсветаищезапочнетеработа,катофарисеяиликатомитаря?Ивиестеотсъщатакал“.НоХристосискадакажеданебъдемфарисеи.Менемиегръмналаглаватаоттияфарисеи.Акоиманещовсвета,коетодабезпокои,тосатияфарисеи.„Амаеди-кой-сиималтакивачерти.“Зная;какводаправя?Чакайдаочистясебеси,четогазхората.Чакайдаочистясвоитевъшки,четогазнадругите.Защото,инак,акоотидапринего,онзи,койтоимапо-малко,щехванеотмене.„Аматрябвадаговъзпитаме.“–Чакайпървосебесидавъзпитам.„Аматрябвадапроповядвате.“–Аковземапреждевременнодапроповядвам,щезаблудяхората.„Излезикажитоваитова.“–Каквощекажа?Далъжахоратали?Когатоизлизаш,трябвадакажешвеликатаистинаисдуми,исживотаси.ТуйподразбираХристос.Когатопочнемдаучим,трябвадаработимсъщевременносдумиисживотаси.Азмногохаресвамонезисъвременниучители,коитокогатопреподаватнякойпредмет,физикаилихимия,веднагазапочватсопити:кислородтъйседобива,оноватъйстава.Влезешвдърводелницата,учителятразправяитеория,ипрактика.Влезешвшивачницата–също.Христосказванахристияните:„Влезтеивземетевашияаршининожиците“.Някоитрябвадазахванатсигла,чепослесножици.Коисатияножици?Тоенашиятезик.Когатопочнетедакроитеишиете,по-хубавиножициотвашияезикняма.Когатозапочнетедарежетеналявоинадясно,бездамислите,вашитеножицинесанамястото.Защотоакоговоритененамясто,режете,бездамислите–щесеизхабиплатът.<br/><br/>Невиговорявсичкотовазаобезсърчение.Неискамдавикажа,чевиестероденфарисей,ночеиматеразположениетонафарисея.Всичкигоимат.Ихубавоедагоиматедоизвестнастепен.Нокогатопочнетедаказвате:„Господи,благодаряТи,ченесъмкатодругите“,фарисеятеживвъввас,имъчноможетедасеосвободитеотнего.Тойживеевтила,втемето,вушите,вглавата,вноса,въввътрешнатастрананаочите.Тозифарисейкъдещегонамерите?Въввсичкивашичертиипроявления.<br/><br/>Итъй,сегаХристоснипита:„Койенай-правиятначин,покойтоможемдапринесеммолитватасипредБога?“ТазимолитваТойподразбиравобширниясмисъл–вползанаобщественияживот.Някоиразбират,чеистинскамолитваможедасепринесесамовчерква.Вижтетазимолитва,коятощепринесетевчерква,ималиизвестнавръзкасъссемейнияживот,можелидавипомогне?Итазичеркватрябвадаянамерите,деетя?Учителятнай-първопреподаванаученицитезаизвестниелементиигиоставясамидаразрешатзадачата,данамерятотношениятанаизвестензакон.КазвасенаедномястовПосланията:„ВиестехрамБожи“.АкониесмехрамовеБожи,катовлеземвтайнатанистаицапредБога,кактрябвадавлезем?Аковлеземкатофарисея,Христосщеникаже:„Нестепостигналицелтаси“.Аковлеземкатомитаряипризнаемпогрешкитеси,обещаем,чещегиизправим,ниещесполучимищечуемХристовияотговор:„Тисиоправдан,имашбъдеще“.Можебиучителятданамеривтетрадкатамногопогрешки,ученикътнетрябвадакаже:„Колкоедребнав–самотрипогрешки“!Тойможедаязацапа,можедазадраска4–5думи,иученикътдакаже:„Развалимитетрадката“.Да,амаакоискашдабъдешсъвършен,титрябвадамусеблагодариш,четиеобърналвниманиетоинатияпогрешки,защототритепогрешкиможедастанатповече.Изправиги,негиоставяй.Защотопогрешкатаекатовъшката:акояоставиш,еднатавседмицатаможеданавъдихиляди.Достаееднапогрешкадаизпратичовеканапозорниястълб.Достае,посъщиязакон,еднадобродетелдавииздигневНебетоидавипоставимеждуангелите.Дайтеусловията,иакоеднапостъпкаепогрешна,щевиснеме,акоедобродетелна,щевивъздигне.Следователнообръщайтевниманиекактовърхуеднадобродетел,тъйивърхуеднапогрешка.Акоуединчовек,койтоеводилпороченживот,еостаналасамоеднадобродетел,тоеоновавъженце,пуснатовбурнотоморенаживота,закоетоакосехване,можедаизлезненасушата.Следователнопоследнатапогрешка,коятоможедаостане,емноголоша,задапогубичовека,кактопоследнатадобродетелемногосилна,задаспасичовека.Теса,коитомогатдаизменятнашияживот.Тоезакон.ИзатоваХристосказва:„Небивайтенемарливи“.Уфарисеяимашепо-благородничерти,отколкотоумитаря;тойседешевмногоотношенияпо-високо,ноимашееднапоследнагрешка–гордостта,коятоможадагосмъкневада.Митарятбешеголямгрешник,нобешемуостаналанай-последнатадобродетел–смирението,итойказа:„Азщеработязаспасениетоси“,изатоваБогдадеблагословиянанего,защототойимашенадежда,чещесепоправивбъдеще.Питамвитазисутрин:Виедесте–впоследнатавашапогрешка,иливпоследнатавашадобродетел?Акостевпоследнатапогрешка,азвисъжалявам:пазетесе,виестенаопасномястовживота.Акостевпоследнатавашадобродетел,виестенасигурномясто,иазвиублажавам:виестенасигурнаканара,дръжтесезатазипоследнадобродетел,иХристосщевървисвас.<br/>
Беседа, държана на 5 октомври 1914 г. в София.
Най-често използвани думи в беседата:има, човек, аз, може, хора, христос, съм, живот, себе, фарисея, казва, каже, черти, ум, място, фарисей, всички, фарисеи ,