От книгата "Движение нагоре", Класът на Добродетелите, беседи с група ученички, подбрани от Учителя, (1920-26г.).
Първо издание, АлфаДар, София, 1998 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание
Лекция от Учителя, държана на 8 септември, 1924 г. <br/>Всякаеднаработасиимасвоитеспънки,коитотрябвавсякогадасепреодоляват.Човектрябвадасестремидапреодолееинертнатаматерияусебеси.Запример,когаточовексеразболее,ставаинертен.Въобщевсякога,когатосенатрупаизлишенбагаж,инертнатаматериясеявяванаповърхността.После,когаточовекситуриедна,какватоидаеблагороднамисълвума,тойщесрещнеедносъпротивление.Щоммъчнотиитепреставатотвънка,щедойдесъпротивлениетоотвътре.Товаможедаговземетекатоединзакон.Привсякаеднаработавсещесеявятмъчнотииилиотвънка,илиотвътре.Затоваепо-добредадойдатнай-напредмъчнотиитеотвънка,давиуякчат,апоследадойдатотвътре.Имаслучаивучилището,децасеучатдобре,нопосленещоимкажеотвътре:„Защотитрябваучение,ясииграй,докатосималък,пъккатоостарееш,тогаващеучиш.“Топослушватозиглас,нокатоостарее,пакнещоотвътремукаже:„Щотитрябваучение,тисистар,неезатебе.“<br/><br/>Тадвеположенияима,коитосанесъвместимивживота.Всекичовектрябвадасестремидапреодолеемъчнотиите,коитощесрещневпътяси.Какватоработазапочнете,гледайтедаясвършитедобре.Запримерзауякчаваненаволятакажетеситъй:„Десетсутрининаредазщесимахамръкатанапред-назад;послекраката.“Можедасикажете:„Защосъмтъйглупавдагоправя!“Азпъкказвам:Защоне!-Товаезауякчаваненаволята.Послепроменетеположението.Кажетеси:„Десетсутриниазщесенаведанапредипослещесеизправяназад.“Тащевидитевкаквосмешноположениещесепоставите.Щеизпитатетозивътрешензакон.Щечуватенякойдавиговоритака:„Защогиправиштезиработи?“Катотикаженякойотвътре,„Сеганямадаучиш“,тищесеотделишотнего.Щемукажеш:„Приятелю,тиможедапочиваш,ноазщеработя,азщеуча.“<br/><br/>Сегащевидамдвеупражнения.Тесаследующите:<br/><br/>(Учителятправпоказаупражненията).<br/><br/>1.Дяснатаръкаотзадвкръг,напрединагоре(1-2-3).<br/><br/>Деснияткракхубавоизопнатнапред,малконагоре(1-2-3).<br/><br/>Дяснатаръкабавнонадолу,спирасеокрака(1-2-3).<br/><br/>Кракътиръкатасесвиватзаедно(1-2-3).Същотосеправисляватаръкаислевиякрак.Движениятащеправитебавно,отмерено.Проектирайтеумавръкатаси,даимаприсъствиенаволята,послевдигнетекракасиит.н.Товасаизвестниположения.Тещесъбудятувасизвестниенергии,коитощедадатрезултати.Упражненията,коитосегавидавам,щеправитепоседемпъти.<br/><br/>2.Деснияткраксеиздиганастрани(1-2-3).<br/><br/>Дяснатаръка,въввиднакръготляво-нагоре(1-2-3)иотгоренастраниопираодесниякрак(1-2-3).<br/><br/>Кракътиръкатасеснематзаеднодолу(1-2-3).<br/><br/>Същотосеповтаряслевиякракисляватаръкапакседемпъти.<br/><br/>Повъзможностгледайтевсичкионияглупавиудоволствияизанимания,коитоидатпонаследствоотредпоколения,дагиреформирате,т.е.дагиизвадитеотсебесиидагизаменитесдруги.Вземетеследующетоположение:иматеизвестеннавик-искатедаиматежълтиобущаиличернилачени.Каквозначитова?Щевземететоважеланиезажълтитеобущавдуховнозначение-краката,товасадобродетелите,значивъввашиядобродетеленживотщеискатежълтиобуща.Товазначивдобродетелтадатуритеразумност.Акоискатечернилачениобуща,черниятцвятпоказва,ченетрябвадапресилватеработите.Значи,когатонякойепресилилположениетоилипочнедаболедуваидойдечерниятцвят,тогаватойносичернилачениобуща.Наумрелитеналиимтурятчернипапуци?<br/><br/>Човек,задасеопълчипротивприродата,трябвадаимаидея.СегавПарижсеявиланякаквамода-нашапкитеотдяснатастранадаимапоедноперце.ВПариж,Франция,Германия,цялаАмерика-навсякъдещеситурятперцеотдяснонашапките.Товаемода.ПослевПарижщесменятперцето,щегосложатотляватастрана-ивсичкигослагатотляватастрана.СамовПарижлисесъздавамодата?Защоиниеданесисъздавамемода?Щеспазватеединвътрешензакон.Имаединтакъвзакон:Когатоеднамисъленеестествена,неесъгласнасБожествениясвят,виещеусещатеедностяганенаслънчевиявъзелитрябвадаяизмените.Когатоноситедреха,коятонееестествена,многоетясна,неудобнаилиотизкуственаматерия,пакчувствуватетаковастягане;тогаванатазидрехащенаправитееднопреобразува-ние.Илиноситеобущаитесавинеудобни,-щенаправитепреобразувание.Иличететенякоякнига....Туйвътрешностяганеееднопредупреждение-щеслушатетозивътрешенглас.Помислетемалкоинаправетепромяна.Товаеиусилваненаволята.<br/><br/>Упражнениезапрезтазигодина:Започнетепървоправилнообщуванесфизическиясвят.Катостанетесутрин,помислете5,10,15минутизавсичкидобрихораполицетоназемята.Добривпълниясмисълнадумата.Тесаученици.Съзнаниетонавсичкидобрихораевсякогабудноназемята.Теиматпълнотавсебеси.Итемислятзадобритехора.Всичкидобрихорамислятединзадруг.Имагинавсякъде,поцялатаземя.Некатазимисълминепрезвас.Следкатотазимисълминепрезумави,тогававдигнетемисълтасинагоре-помислетезаангелитеизаощепо-издигнатитесъщества,коитосазавършилисвоятаеволюцияназемята;тесаизвънземнитесфери,извънземнияживот.Ангели,архангели,серафи-ми,херувими,сили,власти,началства,духове-щесипредставятетезисъществакатообразцинаинтелигентностотнай-висшеестество,начистотаидоброта.Инай-послепомислетеизаБогакатоизразнамисълта,коятообхващавсичковсебеси.Тойенадвсичкоотгоре.<br/><br/>Започнететазигодинасдобродетелта.Иматепетдобродетели.Затазигодинащеиматемотото:<br/><br/>„ВизпълнениетоволятанаБогачрездобродетелтаесилатанамоятадуша.“Или:<br/><br/>„ВизпълнениетоволятанаБогачрездобродетелтаесилатаначовешкатадуша.“<br/><br/>Пентаграматапоказвапътяначовешкатадуша,пътянанейноторазвитие,пътянамалкиясвят,малкитемистерииивеликитемистерии-Соломоновиязнак,двавплетенитриъгълника.Щеупотребяватеформулитенадобродетелитесдвижениенаръка.Тъйщеоживитепен-таграма:<br/><br/>1.ВизпълнениетоВолятанаБогачрезИстинатаесилатаначовешкатадуша.<br/><br/>2.ВизпълнениетоВолятанаБогачрезПравдатаесилатаначовешкатадуша.<br/><br/>3.ВизпълнениетоВолятанаБогачрезЛюбовтаесилатаначовешкатадуша.<br/><br/>4.ВизпълнениетоВолятанаБогачрезМъдросттаесилатаначовешкатадуша.<br/><br/>5.ВизпълнениетоВолятанаБогачрезДобродетелтаесилатаначовешкатадуша.<br/><br/>Икоятоформулаупотребите,щеобърнетесъответниявръхнагоре.Запример,когатоискашдасеборишзадоброто,искашдапобедишизвестнимъчнотиичрезИстината,щенасочишнагоревпентаграмавърхътнаъгъласИстината.Послеискашдапобедишнещовсебесисумаси.ТогаващенасочишвърханаъгъласМъдросттанагоре.Сумасищеработиш.Исдругитедобродетелищенаправитесъщото.Тъйпентаграмащесевърти.Щеоживитедвиженията.<br/><br/>Любовта-щеработишсъссърцетоси.Мъдросттащеработишсъссилатаси,съсзнанието.Добродетелтащеработишсъссвоитеморалничувства.<br/><br/>(МожелиВсекиединдаимакартинатанаизгряващотослънцезаконцентриранеиразмишление.Въобщежелаемнашиятумдапредставляваеднауреденабиблиотека.Всякаеднамисълдаенамястотоси.Тезикартинищенипомогнатдаизчистимумасиотненужентовар.)<br/><br/>Да,можедаяимате.<br/><br/>После,забелязвайтесиизвестнивашидобримисли,коитовиидват.Икаквитохубавиработисрещнете,забележетесиги.Започнетесмалкото,данесепретоварвате.Туй,коетоиматесега,тоедостатъчно.<br/><br/>Щесесрещатедасиговорите,щесеосветляватееднадруга.Направететъй,чевсекиединмесецеднаотвасдаръководицялатаработанавсички.Всекиединмесецеднаотвасщебъдеръководителка-щеуреждапрограматазавсички.Можевкратцедасисъобщаватетоваписмено.Всякогапишетенеща,коитостепреживяли,коитосаверни.Пишетееднописмо,тодабъдеестествено.Запримерминалистепрезнякоемясто,искатедасъобшитетованадругите,гледайтеданамеритекоисанай-важнитемоменти.Тъйщесенаучитеправилнодамислите.Дабъдетеестествени.Естествениячовеказнаричам„красивияБожественчовек“-Божественотодасепроявиучовека.Дабъдечовекестествен,тозначидасепроявикрасивиятБожественживотунего.Допуснете,чеиматееднакесия.Тазикесияставаинтереснаспоредонова,коетосъдържавсебеси.Такаесвсекипредмет.Иматееднатетрадка,отначаловнеяняманищонаписано,тянебудиинтересувас,нощомнапишетееднопредложение,тяставаинтересна.Иколкотоповечепишетевнея,толковаповечетяеинтересна,докатодойдеден,когатонеможедасеразделитеснея.Такасеобразуваиприятелството.Срещатесесединчовек.Най-напредтойневиинтересува,новложителинякоядобрамисълвтозичовек,виевечесеинтересуватеотнего.СамоБожественотое,коетосвързвахората,понежетоепостоянното.<br/><br/>(Сега,катоседимпредВас,Учителю,струванисе,каточеняманищо,закоетодапитаме.Исканисесамоданиговорите,аниесамодавъзприемаме.Предидадойдете,симислехметоващепитаме,оноващепитаме,асегавсичкозабравихмеисерадваме,чесмепривасиможедавислушаме.)<br/><br/>ВиекатоотиватеприУчителяси,казвате:„Щевидякаквоможедакажатам.“Несиуговаряйтепредварително,защотомногомислитекакводакажетепредварително,нопослегозабравяте.Тое,защотостегоказаливечеведнажинямазащовторипътдагоказвате.<br/><br/>Еднаидеяесилна,когатоможедарастепринай-неблагоприятнитеусловия.Следователновиещеработитепринеблагоприятнитеусловия.Мислите,коитосегавизанимават,тесабожествени,стяхможедаработите.<br/><br/>Запримерсилнаеследующатамисъл:Представетеси,чеедноживосъществоегоненоотдруго,по-голямо,коетогоизмъчва.Нотовамалкосъществосинаправикрилцаиподхвръкне.Друготоможедаемечка,вълк...Седиотдолуигогледа,въртисе,обикаляимуказва:„Слездолу!“Затуймисълтаначовекатрябвадабъдекрилата,даможедасеизбави.<br/><br/>Виечестоправитеследнатапогрешка.Почнетедапишетееднописмо,дойдеединвашприятеливикаже:„Ямидайаздадовършаписмото.“Виемудаватеписмото.Мислители,четойщедовършиписмото,кактовиеискате?Сегатуй,коетоискамдаобясня,еследното:ВиеискатедаизучаватеБожественатаЛюбов.Дойдееднодругосъществоивикаже:„Чакайдатурямояталюбов,тиспри,пъказдадовършатвоятаработа.“Не,виесамщедовършитевашатаработа.Човешкотопочовешкищесесвърши,Божественотопобожественому.Щомразделитеработатаси,нямадаиманикакъвуспехнитоведното,нитовдруготоположение.Сегавсъвременнатакултураиманякои,накоитооставаизлишъкотхраната.Казват:„Ядасикупимеднопрасенце,четуй,разваленотоотхранатадамугодаваме.“Нокатовземететуйпрасе,тосиимаеднаособенамиризма.Послетощеровиподвораицялатавиградинащебъдеразровена.Защовитрябватогавадаиматеизлишъкотхрана-помия?Товаееднозло.Чеиматепрасе,товаевторозло.Невитрябвадасикупуватепрасе.Акоиматепомия,заровететазипомиявземята,тоенай-хубавото.Асеганякоищехранятпрасеснечистотии,апослещеядаттовапрасеищепрокопсатмного.Някоиказват:„Божественотоможедасепроявипокойидаеначин.“Неетъй.Казвам,акоиматееднавмирисанаделваиискатедазадържитевнеячиставода,мислители,четазиводаможедасизапазичистотата?Самовчистотосърцелюбовтаможедасезапазичиста,акочовекискадаразбереБожественатаЛюбов.Ниетурямеправилото:Непийтеводаотстараделва.Вумственсмисъл:отединпокваренчовек,койтоегрешил,грешил,четойсъветдавидаде...,-съветневземайте.Товазначи:отстараделваводанепий.Аконякойвиказва:„ХодихвЕвропа,тук-там.“„,ноколкопариезадигнал,неказва.Трябвалитовадавивъодушеви?Товаеположението:Водаотстараделванепий.Природатапостоянноподновяванещата.Сеганякойможедавъзрази:„Отстаракрушакрушиданеядемли?“-Азказвамтъй:Отболенчовекпомощнетърси.(Откогодаискамепомощ?)-Щеискатепомощотразумниячовек.Ивсекичовек,койтоможедавипомогне,еразумен.<br/><br/>Сегастанетеправиинаправететоваупражнение:Пентаграматасдвижениенаръкатаипроизнасяненаформулитенадобродетелите,кактопосочихпо-горе.<br/><br/>Това,коетовиказах,едостатъчнозаднес.<br/><br/>Виещеприлагате.Числототриобразуватриъгълника,апет-пентаграмата.Триеотвътре,пет-отвънка.Човекимапетчувства,скоитоработивъввъншниясвят,аиматри,скоитоработивътре:умът,сърцетоиволята.ЩомтуриразграничениенакакватоидаемисълнаБожественотовсебеси,тойсепоставянахлъзгавпът.Каквотоидадойде,тоезадобро,тоеБожествено.Веднагаотпуснидушатаси.Всичковживотаедобро.Добритехоранеченевиждатлошото,теговиждат,нодобротогиизпълня,тесабогати,изпълненитакасдоброто,челошотозатяхнеелошо.<br/><br/>Щеживеетевсякогасразумнаталюбов.Влюбовта,вътревразумното,имахармония.Някойпът,катосесвиринапианО,топочвадаседезакордира.Катоработите,нетрябвадасепреуморявате,всичкодаесмярка.<br/><br/>Човекимадапреодолеевсебесинякоижелания.Запримерунякогоапетитътемногоразвит,каквотоидамуговоритенатакъвчовек,тойсимислисамозаядене.Имахора,коитомногообичатрибаивсезарибасимислят,другизахляб,третизадрехи,заобуща,зашапки,чепичета.Всичкитезинещапречатзаеднадуховнаработа.Втакъвслучай,когатостомахътискамногодаяде,нямадагозадоволявате,щемудадетесамомалкоищемукажете:„Стигатитолкова.“Удоволствиятаотвъннесаестествениработи,тесаизкуствени.Ноестественотозанякогонееестественозадругиго.Естественотозаовцатанееестественозавълкаиобратното.<br/><br/>Законътзасвободатащеприлагатевърхусебеси.(Нотоваемноготрудно.)Дасеприлагазаконътнасвободатавърхудругите,тованеесвобода.Кажешнаслугатаси:„Свободенси.“Нонемуплащаш.Тованеесвобода.Двамабратясасвободнидаразделятиманетонабащасинаполовина-товаесвобода.Свободенесаморазумниятчовек.Вкаквоседисвободата,якажете?(Незнаем.)-Едномагареесвободносамокогатонямаюлар,самар,товар;втовасединеговатасвобода.<br/><br/>Виеискатедаобразуватеконцертотпетдуши.Трябвадасехармонирате.Тримасвирятхубаво,адвамане.Виегивикате.Оставетеги.Текатодойдат,щевипомогнатли?Божественатаработаразбира:онези,коитодойдат,самидадойдат.Дасаподготвени,чекатодойдат,каквитопарчетадаимдадете,дагиизсвирят.Акогивикатетукзаприготовление,изискваседълговреме.Ипевицатадълговремепееедниисъщивариациихи,и,и...,докатопослеможедаизпеецялотопарче.<br/><br/>Имахора,коитоспециалноразвиватволятаси.Многометодисеползуватзатова.Някойсиимадваджибура,единиятепълен,другият-празен.Катостанесутрин,тойизсипваводатаотединияджибурвдругия.Наследнатасутринводатаотвторияджибурпрехвърлявпървия.Товаеединдобърначин,ноазказвамтака:далеченякъдеимаизвор,азщеотидасканатасидавземавода,щеязанесавкъщизапиене.Товащеправяизвестновреме,задаупражнявамволятаси.Иследдесетднищевидякаквирезултатищеимам.<br/><br/>Сега,пазетесеоттова.Започнешотначаложежко,аследдесетияденкажеш:„Ей,неискамвече!“Пъкто,катозапочнеш,дабъдеобратното:дазапочнешснай-малкотовъодушевлениеиколкотоотивашпо-нататък,дабъдеспо-голямовъодушевление.Товаеестественото-дапочнешсмалкотоусърдиеидасвършишсголямото.<br/>
Всички прави с Учителя тихо прочетохме „Отче наш“.
Лекция от Учителя, държана на 8 септември, 1924 г.
Най-често използвани думи в беседата:има, може, човек, сега, воля, аз, себе, искате, всички, бог, душа, сила, мисъл, работа, отвътре, нагоре, обуща, хора, бъде, изпълнението ,