От книгата "Който дойде при мене", Беседи от Учителя, изнасяни в периода от 16 март 1924 г. до 1 ноември 1925 г. Издание на просветния комитет, 1950. 238 с. София Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето.
От книгата "Сила и живот", Начала на новото учение на Всемирното Бяло Братство, т.VIII
Издателство "Захарий Стоянов", Издателство "Бяло Братство", София, 2014 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание
"Просете,и ще ви се даде;търсете,и ще намерите;хлопайте,и ще ви се отвори."*) <br/><br/>„Просете,търсетеихлопайте!"Просяцитеразбиратсмисъланадумата„прося".Майките,загубилисвоитесинове,разбиратсмисъланадумата„търся".Закъснелитепътници,коитохлопатпохотелите,разбиратсмисъланадумата„хлопам".ВтезидумиХристосепредаледнаидея,коятонеенапълноизразеначрезтях.Инаеврейскитазиидеянееизразена,кактотрябва.Каквосеразбираподдумата„прося"?–Искамнещо.Просенетопоказва,ченачовекамулипсванещо.Несамохоратапросят,ноиживотните,кактоирастенията.Просенетоевътрешнанужда,вътрешенподтикнаживатаприрода,коятоисканещо.Каквопросятрастенията?–Светлинаивлага.Катопренесемтозипроцесвчовешкияживот,виждаме,чечовек,ведноотношение,екаторастението.–Каквомулипсватогава?–Липсвамунещосъществено,несамоднес,ноощеотсъздаванетонасвета.Отосемхилядигодини,цялатачовешкакултураенасоченакъмтърсенето.Всичкифилософскисистеми,всичкирелигии,целиятобщественживотсанасоченикъмтърсене,сцелдадоставятнахорататова,коетоимлипсва.Религиятаниговоризаединживот,извъннякъде;незнаен,непонятен.Някоганигопредставяткатотозиназемята.Кактоидаописватдругияживот,всещегоопишатвсъщитеформи,кактоиземният.Ифилософите,коитотърсятсмисълананещата,искатдапроникнатвдълбокиясмисълнаживота.Итенизапознаватсонзисвят.Изобщо,врелигиятасеизучавазаконанапросенето.Ибогомолцитеизучаваттозизакон.Тепросят,сцелдапостигнатнещо.Значи,религиознитепросят,афилософитетърсят,ровятвприродата,изучаватяиказват:Ниещевипокажемистината.Споредмене,най-умнисаонези,коитохлопат.Втоваотношение,децатазнаятнай-добретоваизкуство.Накакволинехлопатте–надъски,натенекии.Вхлопанеточовекпроявявасвоятаволя.Саморазумнотохлопа,търсиипроси.Каквоозначавадумата„просете"набългарски?Акомахнетебуквата„п",остава„росете."Акомахнетеследнитедвебукви,щеостане„сете."Набългарски„сете"подразбира,даседосетичовекзанещо,даразберетова,коетомусеговори.Иличовекседосеща,какъведълбокиятвътрешенсмисълнанещата.Азсвързвамдумата„прося"съсзаконанаобичта.Търсенетосвързвамсъсзаконанамъдростта,ахлопането–съсзаконанаистината.Дапросиш,датърсишидахлопаш,товасавътрешни,психологическипроявиначовешкатадуша.Тованесасамодуми.Катокажешеднадума,тятрябвадаизявявасвоявътрешенсмисъл.<br/><br/>„Просете,търсетеихлопайте!"Катоговорявърхутозистих,някоищекажат:Искамедачуемнещосъществено.–Азбихжелалдачуяотнякойфилософ,коеесъщественотовживота.Българинътщекаже:Същественотоедабъдешбългарин.Англичанинътщекаже,чесъщественотоедабъдешангличанин.Обаче,същественотонеенитодабъдешбългарин,нитодабъдешангличанин.Товаесамоеднаформа,единстремеж.Под„съществено"разбирамнеизменнияидеалначовешкатадуша.–Коеесъщественото,споредвас?–Даизкарвампрехранатаси.–Яденетосъщественонещолие?Днесмногоспоровесеводятзаяденето.Например,явявасеспор,месолидаядечовек,илирастителнахрана,главноплодове.Потозивъпросученитесанаразличнимнения.Тедоказват,каквиелементисесъдържатвмеснатахрана,какви–врастителнатаиоттамвадятзаключениезаползатаотеднатаилидругатахрана.–Каквощепридобиетекатомесоядцииликатовегетарианци?Месоядцитеказват,чемеснатахранадаваповечесила.Вегетарианцитеказват,черастителнатахранапредаваповечемекотаначовека.–Товалиесъщественото,дастанешпо-силен,илипо-мек?Иовцата,коятоепо-мека,умира;ивълкът,катосилен,същоумира.Вкраянакраищата,дохождатмикробите,червеитеиизяждатиовцата,ивълка,ичовека.Тези,коитопроповядватмесоядството,иливегетарианството,иматдруганякакваидеязадтях.КакразбиратедумитенаХриста:„Аконеядетеплъттамиинепиетекръвтами,няматеживотвсебеси"?Тъйщото,аковъпросътзамесоядствотоиливегетарианствотосеразглеждапобуква,тойщедоведедокатастрофалнирезултати.Оттакиварезултатистрадацялоточовечество.<br/><br/>„Просете,ищевиседаде."Питам:Акочовекпросицялживот,каквощепридобие?Придобивалитойнещосъществено?–Не,пакпросяксиостава.–Катопрося,всещеполучанещо.–Обработиллисидаденото?УченикътискаотУчителясидагоосведомивърхутайнитесилинаприродата,ноаконеобработисилите,вложенивнего,тойнебимогълдасеползваотсилитенаприродата.Следователно,просенетоимасмисълсамоприлюбовта.Щепросишотонзи,коготообичаш,икатотидаденещо,щегообработиш.Такатищесесвържешстозичовек.Вживотасъществувамеханическавръзкамеждухората,кактосасвързанидъскитенакацатасобръчи;съществуваиорганическавръзка–междумислиичувства;най-после,съществувавръзкаимеждучовешкитедуши.Важное,скаквоесвързанчовек.Акоесвързансжелезенобръч,товаееднонещо–механическосвързване.Акоесвързан,кактоклеткитеврастенията,товаеорганическосвързване.Такасесвързватчовешкитемислиичувства.Акодвамадушисасвързанивмислитеичувстватаси,тенепременнощесеобичат.Външнонесевижданикаквавръзка;всъщност,тесасвързанивътрешно,затовасеобичат.<br/><br/>Предигодини,катоправехразходкатаси,видяхдвамадуши,вързалисвъжеедномалкотелеиговодят.Веднагаследтяхтичаеднакрава.Спряхседаразбера,защокравататичасама.Казахси:Тятичаследтеленцетоси,свързанаеснего.Какщесиобяснитевиетова?Каквосъзнаниеимакравата?<br/><br/>Честонисеказва:Защосезанимаватесотвлеченивъпроси?Дайтенинещосъществено,реално.–Коеереалновживота,видимотоли?Чуднисахората,коитоказват,чесамовидимотоереално.Реалноенесамотова,коетовиждамеиопитвамесъссвоитесетива,ноитова,коетоможемдаподложимнавътрешенопит–несамочрезсвояумисърце,несамочрезсвоятадуша,ноионова,коетоможемдапроверимчрезсвоядух.Реалното,докоеточовекседомогва,повъншениливътрешенпът,мудавамощисила.<br/><br/>Щеприведаединразказотдревността.АдептътАзманБера,катоизучилвсичкитайни,свършилидветешколи–школатаначернотобратствоишколатанаВсемирнотоБялоБратство–трябвалодадържиизпитпредсвояУчител.Учителятмугопревърналпървовкокошка.Тяживялаизвестновремеприсвоягосподар,накоготоснасялаяйца.Катопрестаналадаснася,единдендецатанагосподаряказалинабащаси:Татко,мазничкаетазикокошка.Неможемлидаопитамевкусананейнотомесце?Бащатарешилдаязаколи:хваналяиязаклал.Пръвбащатаискалдаопитавкусананейнотомесо.Катогоопитал,АзманБераоживялвкоремамуизапочналдарови.Бащатастаналотмасата,започналдавика,дакрещи,немогълдасиобясни,кактакакокошкатаоживялавкоремаму.Акокошкатасиходелавкоремаировела.Най-после,тойповърнал,икокошкатаизлязлаотустатамуипроговорила:Вторипътданеколитекокошки.Разбрахтели,каквисапоследствиятанаклането?Койтосеопитадамезаколи,такащеровявкоремаму.Разчулосенавсякъде,чекокошкатаровелавкореманагосподаряси.Единдентясеизгубила,отишлаприУчителяси.Тоййказал:Добреразрешизадачатаси.<br/><br/>Сегаазмогадавиобяснятозивъпросотнаучногледище.Вслучая,закланатакокошкапредставяопасенмикроб.Иманещавживота,коитонеможемдаядем.Тесаотрова,която,щомвлезеворганизманачовека,щегоумъртви.Втозисмисъл,отроватанеенищодруго,освенизлишъцитенаживитесъщества,накоитоотнематеживота.Теискатдавикажат,ченяматеправодаотнематеживотаим.Тяхнотомястонеевъввашиякорем.<br/><br/>Следпървияизпит,УчителятнаАзманБерамудалвториизпит–превърналгонаовцаигопратилвдоманаединбогатчовек.Господаркатабиладображена.Тяредовновзималамлякотоивълнатанаовцатаибиладоволнаотнея.Обаче,единденгосподарятйказал:Днесщезаколяовцата,искамдаяопитам.Купихядостаскъпо,хранехядобре,затоваискампръваздавкусяотнейнотомесце.Итозипътовцатаоживялавкореманасвоягосподаризапочналадаседвижинаедна,надругастрана.Тойсенадултолковамного,ченемогълдасинамеримястоизапочналдавика,дасетръшкапоземята,докатонай-послеяповърнал.Овцатасеизправиланакракатасиипроговорила:Господарю,азнесъмоттезиовце,коитоможешдаядеш.Достатъчнобеше,четидавахмлякотоивълната.Титрябвашедамеоставишдасиживеясвободно.Щекажете,четовасаприказки,залъгалки.–Възможноедаетака,нокажетеминещо,коетоданеезалъгалка.ПрединяколкоденячетохеднохубавоописаниенаРилскатапустиня,отвиденбългарскиписател.Катоописвапустинята,тойпише:„Скалитеоросяватхребетанапланината."Мисляси:Дапише,ческалитесаразхвърляниилипръснатипохребетанапланината,разбирам,нодапише,чеоросяватхребета,тованеподхожда.Обаче,турчинътщекаже,четакадошлонакалема.Значи,итоваезалъгване.<br/><br/>Христосказва:„Просете,ищевиседаде."Просенетоподразбираинтензивножеланиеначовекадаразбередълбокиясмисълнаживота.Катогоразбере,тойтрябвадаизучизаконите,коитоподдържатживота.Дететонаеднамайказаболява.Уплашена,тяведнагавикалекар.–Итованеелошо,нопонякогалекарятвлошаваположениетонаболния.Чрезинжекциитойвнасявнежниядетскиорганизъмотрова,скоятотойнеможедасесправи.Врезултатнатовалекуване,дететоумира.Ибезинжекциите,кръвтанатовадетеенечиста.Причиназанеговатанечистакръвемайката.Акотяводешечистживот,акомислитеижеланиятайбяхачисти,тящешедапредадесвоятачистакръвинадететоси.Тогава,привсичкиусловиянаживота,дететощешедаиздържа.Чистатакръвподразбираздрав,силенорганизъм.Имамайки,предкоитоисмърттаотстъпва.Откакватоболестидазаболеедететонатакавамайка,тяказванасмъртта:Слушай,нямашправодавземешдететоми.Смърттасепокланяпреднеяисизаминава.Смърттаесъвкупностотбезброймикроскопическисъщества.Тяотстъпвапредлюбовтанамайката.Аколюбовтанамайкатаеслаба,смърттавземадететой.Майкатапоплачеизвестновреме,докатосепримири.Най-послетяказва:ТакавабилаволятаБожия.–Не,тованееволятаБожия.Дететоезаболялопорадиизвержениятанатезималкисъщества,попадналивкръвтаму.Щомнямасила,коятодаимсепротивопостави,тесеразмножаватвсеповечеиповече,докатоотнематживотанадетето.Обичтанамайкатаевсъстояниедапредотвративсякакваболест,дажесмъртта.Щекажете,чемайкатаобичадететосииплачезанего.<br/><br/>Каквопредставяплачът?Койчовекплаче?–Слабият.Някойдържипушкатаси,отдалечсепазииминавазагерой.–Тованеегеройство.Исъвременнитехораискатспушкатадаминатзагерои.–Тованесагерои,нострахливци.Койотсегашнитехоранеестрахлив?Събралисенабойнотополедвенеприятелскивойски:иедните,идругитестрахливци.Отдалечсечуватпушкитеим–„дан-дан"икатосевърнатвотечествотоси,минаватзагерои,награждаватгисгеоргьовскикръстзахраброст.Друг,падналубит,провъзгласяватгозагерой.–Итованеегеройство.Азнаричамгеройонзи,койтосеборисъссмърттаияпобеди.Някойсвършилдвафакултета,минавазаучен,заголямгерой.Катодойдегладът,тойпипнепразниясиджобимуказва:Слушай,азсъмголямгерой.Свършилсъмдвафакултета,ноусловиятанаживотамеизненадахаисегасъмпринудендапрося.Итръгватойдапроси.–Свършилсидвафакултета,нотеестрах.–Щоесиромашията?–Койтоесвършилдвафакултета,трябвадазнаедасвири.Сгъдулкатасивръка,тойникоганямадаостанегладен.Щомминепрезнякоесело,щесъберемладитеищепочнедаимсвири.Навторияитретиядентевечесамищепочнатдаготърсят.Койтоесвършилдвафакултета,трябвадазнаеощеидалекува.Катовлезевнякоесело,далекуваболните.Щегладувалитозичовек?Многоболестиимамеждухората.Ученитеимтурятлатинскиимена.Например:диабет,диспепсияидр.Знаетели,каквоедиспепсията?Притазиболестчовексечувствакрайнопритеснен–тежкоесъстояниетому,защотохранатанеможедасесмели.Притаковасъстояние,човекставапесимист.Тованеезаосъждане.Всичкихоравсеиматпоеднослабомястоворганизмаси.<br/><br/>Казвам:Човектрябвадаучи,дасесправясмъчнотиитеси.Каквопредназначениеимаучилището?–Даразвивауманадетето,дадавазнаниенамладите,данаправиумаимпластичен,пъргав,задаразбиразаконитенаживатаприрода.Училищетонетрябвададавасамотеоретичнипознания,ноидаприлаганаученото.Теориятаипрактикатавървятпаралелно.Снаукатазаеднощевървиирелигията.НейнотопредназначениееданизапознаесживитесилинаЛюбовта.Казаное,чеимасамоединБог,Койтоесъздалсвета.ЩомБогесъздалсвета,Тойенай-умният,най-великият.Катопризнаваме,чеТойесъздалсвета,каквоповечеможедаискамеотНего?Аковсветасъществуваизвестнадисхармония,тянеседължинаБога.Акоядешнездравословнахранаизаболееш,трябвалидаотдадешпричинатанаБога?Правлисидамислиш,четакаваеволятанаБога?–Не,волятанаБоганеевболедуванетоначовека.Следователно,ниесенуждаемотединвътрешенморал,чрезкойтодапознаваме,коинещасаверни,икоинеса.Моралимаивобществения,ивполитическияживот.Когатонякойлъжемного,казват,чеепрекалил,миналграницата.Ивлъжатаимамярка,имаграница.Руситеказват:„Ивбезпорядъкаимапорядък."Значи,завсяконещоимамярка,докъдеможедасепростира.Отобщественияживотнеможедасеизисквавеликморал.Ивтърговиятаимаморал,ноневсякогасеприлага.КойтърговецможедаприложиХристовияморал?Койтърговецможедаобичаближниясиидамупродавакатонасебеси?Ивнауката,междуучените,имаизвестенморал.Койученетолковасъвестен,чеможедаприлагаХристовияморалвотношениятасикъмдругитеучени?Катоизлезенова,научнатеория,първотрябвадасепровери,всичкиученидасеизкажатдобросъвестнозанея.Аднескаквостава?Щомсеявиеднатеорияотзапад,веднаганашитеученияприематиприлагат.Теясчитатавторитетна.Несеминавамноговреме,пакнякойученотзападнамира,чевтазитеориятрябвадастанеизвестнапромяна.Веднагаученитесесъгласяват.Най-после,ибългарскитеучениотстъпватотпървотоположениеиприематновото.Следвремедругученвнасяизвестнапромянавтеориятаиотнововсичкисесъгласяватснего.Значи,тазитеория,коятопровъзгласихазаабсолютновярна,претърпяваредпромени.Такавсичкихораотстъпватотеднапозициянадруга.Питам:Накояпозициящесеспретенай-после?Абсолютниятморал,абсолютнатаистинасанаписанивчовешкатадуша.Следователно,завсекидаденслучай,човекможедасесправиснаписанотовсебесиидасепроизнесе,далиеднанаучнатеорияевярна,илине.<br/><br/>Дръжтевумасиследнотоправило:Всекиздравомислещчовек,всекичовексдобреразвитичувства,всекиистинскивярващ,могатдапознаят,далиеднатеорияевярна,илине;далиедноверуюеистинско.Втоваотношение,всекиможеданаправиединопит.Вземетееднахубаваябълка,завийтеявкнигаидайтеянаединсвойприятел.Акотойможедазапазиспокойно,пасивносъстояние,щевъзприемеизвестниенергии,коитоизлизатотябълкатаищекаже:Ябълкатаездрава,добразаядене.Товасевъзприемапохармонията,подоброторазположение,коетоприятелятвипридобил.Научнотойнеможедаобяснитозифакт,новътрешногосхваща.Каторазрежеябълката,приятелятвищепровери,ченаистина,тяевъншнохубаваиприятнанавкус.Катонаправитетозиопитняколкопъти,щесеубедитевистинносттанамоитедуми.Значи,еднаябълкавнасяхармониявъввас,адругаябълка–дисхармония.Акопървиятопитизлезенесполучлив,направетевтори,трети,деветдесетидеветопита.Такаименнощеразберете,ималиизключениевтоваправило.Сполучливитеопитищетуритенаеднастрана,анесполучливите–надруга.Докатосеосноваватенатозизакон,тойвсякогащевиръководиправилно.Товапоказва,чечовекнееоставеннапроизволанасъдбатаси.ВуманачовекаевложенапонееднаБожествена,светлаидея.Акочовексамнепомрачавасвояум,нитоизопачавасвоетосърце,Божественатасветлинащегоизведенаспасителниябряг.КатоговорязаБожественатасветлина,азгледамнанеякатонаживасветлина.Задвсекигоотвас,азвиждампоедносъщество,по-развитоотвас.Топостоянновиследи,наблюдава,грижисезавас,данесепровалитенякъде.Налиивиесегрижитеизанай-малкотоплоднодръвче,посаденовградинатави.–Плоднотодръвчесъзнавалитазигрижа?–Можедаясъзнава,можеиданеясъзнава.Знаесе,чеидърветата,ицветятапознават,койгиобича.Задапознаете,далидаденчовекимасветълум,добросърцеиблагороднаволя,послужетесиседноцвете,катопробенкамък.Например,посадетееднонежноцветевсаксияигодръжтевстаятаси.Акоцвететовирееисеразвивадобрепривас,виестеблагороденчовек,сдобросърцеисветълум.Ноакоизсъхнеотвашитемислиижелания,виенестедобърчовек.Етозащо,азпрепоръчвамнавсекиотвас,дасиобработваеднамалкацветнаградинка.Цветятащемупослужаткатопробенкамък,дапознае,кактосебеси,такаисвоитеблизки.Акоцветятавградинатаизсъхватпритебе,колкоповечехоратащеизсъхват.Тесапо-деликатниотцветята.Имашдъщеря,красива,младамома,свършилауниверситета.Дойдепритебемладмомък,свършилдвафакултета,искадасеженизадъщеряти.Задагоразберешкакъве,даймуедноцветевсаксия,тойдагогледа,дасегрижизанего.Немуказвай,защомудавашцветето,новиж,вкаквосъстояниещебъдетоследединмесец.Акоцвететоизсъхне,кажиму:Господине,немогадатидамдъщеряси.Тойможедаобещава,чещесегрижизанея,щеягледакатописанояйце,нотинемувярвай.Амащялдастрада;итоваданетесмущава.Богнеесъздалдъщеряти,товакрасивоцвете,зачовек,койтоможевединмесецдаясъсипе.Цвететоопитахарактеранамомъка.Служетесистозиметодивбъдеще.Катодойдешестатараса,такащесеизпитватнесамомладитемомиимомци,ноиуправниците.Койтоискадауправлява,щемудадатдаотгледаедноцвете.Тованееобидно.Благородствосеискаотчовека.Когаточовекискадауправлява,трябвадапроявиживотанасвоятадуша–своявътрешенживот.Некавсичкипочувстват,чепритяхстоичовексвисокморалиблагороднадуша.<br/><br/>Христосказва:„Просете,ищевиседаде."Каквотрябвадапросите?–ДасевселивъввасвеликатаБожияЛюбов,коятощевинаправиистинскичовеци.Безтазилюбовникойнеможедасеразвиваправилно.Същотосеотнасяидоприродата,донейнитеформи.Въввсякаживотинскаформа,вкоятолюбовтанедействаправилно,имаотражениевърхучерепа.Задапроверитетозизакон,изучавайтесравнителнатаанатомия.Щевидите,чемеждучерепанамесояднитеитревопаснитеимаразлика.Вчерепанавълка,например,имаизвестноизопачаване,коетоседължинанеговатажестокост.Взмиятаотклонениетоепо-голямо,вжабата–ощепо-голямо.Когатозмиятахванееднажаба,кряканетойсечуванаполовинкилометърразстояние.Тяискадакаже,ченасилиетоелошонещо.–Лошоенасилието,наистина,нокогатогълтамравките,тянемисли,чеправинасилие.Каточуете,каккрякажабата,казвате:Горкатажаба!Азпъкказвам:Горкитемравки!Ноимравкитесислужатснасилие.Текрадатготоватахрананадругитеживотни.Тесапървокласникрадци.Когатоеднамравкаоткрадненещо,веднагасъобщаванадругите.Всички,еднаследдруга,тръгватдакрадат.Ученитеказват,чеглаватанамравката,всравнениестялотой,емногоголяма.–Наистина,голямаеглаватанамравката.Каквоозначаватова?–Виесамищесиотговорите.<br/><br/>„Търсете!"–казваХристос.Наука,знаниесепридобиватчрезтърсене.Каквотърсятучените?Какваетяхнатазадача?–Дапомагатначовечеството.Казватзанякойлекар:Отличенхирурге,голямспециалист.–Тованеенещоново.Хирурзисасъществувалихилядигодинипрединего.Имаживотни,коитомайсторскиправятоперации.ПредигодинибяхвТърново.Еднасутринизлязохнадвораиседнахпредмасатадапиячай.Предмене,веднакутия,имашезахар.Докатосеготвехдасивземазахар,долетяотнякъдееднаголямамуха,кацнаназахартаизапочнадасмуче.Азянаблюдавах.Следмалкодойдееднаоса,кацнавърхумухата,снамерениедаяизпъди.Обаче,мухатанесемръдна,неотстъпи.Вединмоментосатаотрязаглаватаикрилцатанамухатаизапочнадасмучезахарта.Азнезабелязах,когастанатазиоперация–съссветкавичнабързина.Мисляси:Вкоеучилищеиприкоипрофесорисееучилаосатадаправихирургическиоперации?Осатаказванамухата:Слушай,азсъмголямхирург,добревладеяизкуствотоси.Когатокракътмистъпинякъде,титрябвадабъдешдалечотмене.Неотстъпишли,главататищеотиде.<br/><br/>Мисляси:Акоосатабешестъпилавърхупчела,нямашедайоткъснеглавата.<br/>Защовидавамтезипримери?Накаквимислимогатдавинаведат?Искамдаобърнавниманиетовивърхугрубосттавживатаприрода.БожиятДухработиусиленовцялатаприрода,задаоблагородиисмекчитазигрубост.Тяпроникваворганическотоцарство,въввсичкиживисъщества.Всекичовекеопиталтазигрубоствсебеси.Достатъчноедагопоставятпритрудниусловия,задаяпрояви.Когатомъчат,тормозятнякого,тойемек,кротичък.Речелитойдатормозидругите,тогавасевижданеговатагрубост.Задапознаетечовека,дайтемупари,властисила.Самотогаващепознаете,колкоемекиблагороден.Самоприбогатствотощепознаеш,доколкочовекеумен.Присилатаивласттащепознаешнеговотоблагородствоичовещина.<br/><br/>„Търсете,ищенамерите."ТърсенетоимаотношениекъмБожиятаМъдрост,къмистинскотознание,коетотрябвадасеприложивживота.Нещастиятавсъвременнияживотседължатнанеприлаганенаистинскотознание,внеприлаганезаконитенаБожиятаМъдрост.Цялатаевропейскакултуращеминепрезголемиизпитания:щестанеголямопресяваненадосегашнитевъзгледииразбирания.Всичкизаблуди,съмненияиподозрениящесепресеятищеостанечистото.Наземятащеостанатсамогероите–хорасъссветлиумове,счистииблагороднисърца,съссилнаивъзвишенаволя.Тещеостанатнадситото.Живатаприродаотновощегипосади.Стяхщезапочненоватакултура,коятощесъздаденовитехора.Ниенеподдържамеоназирелигия,коятоказва,чеспасениетоезавсички.Не,спасениетоесамозаблагороднитеиразумнихора,коитовършатволятаБожия.Спасениетонеезапрестъпниците.КакщевлезепрестъпникътвЦарствотоБожие?Тойведнагащеизвадисвояреволверищепочнедастреля.Можелитакъвчовекдаостанетам?КакщевлезевЦарствотоБожиеонзикритикар?Тойщекритикувавсичко,коетовиди,ищевнасясмутмеждуостаналите.Мястотонатакъвчовекнеетам.Човекътнасъмнениетоиподозрението,наохолнияживот,неможедапрестъпипраганаЦарствотоБожие.Идавлезетам,тойщесесъмнявавъввсичкоищемислисамозаяденеипиене.Виждатеединедър,пъленчовек,тежи100–120кг.Казватезанего:Добъретой,обичасемействотоси,женасиидецатаси,итегообичат.–Обичатго,докатоежив.Щомумре,гледатпо-скородасеосвободятотнего.Тогавачервеитесиказватпоследнатадума.Тесенареждатоколонегоизапочватдагоблагославят.Знаетели,каквоеположениетонатозичовеквгроба?Докатостеживи,казвате:Даядемидапием!–Да,виеядетеипиете,изанищодругонемислите.Чуднафилософия!<br/><br/>Преди25годинипознавахединученикотВарненскатагимназия,койтобешебеден,ноивучилищетонемувървеше.Ипохарактернебешеизправен:каквотовземешеотсъученицитеси,нищоневръщаше.Случилосе,чегладувалтриденя,отникъденищонеполучил.Най-послесиказал:ЩеотидавгостилницатанаШишко–дебел,здрав,добродушенчовек,дасенаямдобре.Поръчваедна,втора,третапорция–ядемомчето,несешегува.Шишкомуподнасяпорциите,гледаговесел,разположенисимисли:Навярноеполучилнаследствоотнякъде,достапарищепаднатотнего.Момчетопродължавадаяде.Най-послеставаотмасатаитръгвадасиотива.–Чакай,тисенахранидобре,сегаплащай!–Нямампари,немогадаплатя.–Такали?Катосинямалпари,неможалидаизядешсамоеднапорция?Тиизядедесетпорции,инемислишдаплащаш.Чакай,щетидамдаразбереш,койеШишко.Хващагоимуудряединбой,дапомни,каксеядебезпари.Обаче,катоизлязълотгостилницата,ученикътсиказал:Набихаме,носенаядохдонасита.Такаваефилософиятанаповечетохора.Теказват:Понещесенаядемвтозиживот.Щесенаядете,ноединденщевихванесмърттаищевизатворивземята.Знаетели,каквовиочакватам?Понеядохмеипихме.–Тованеефилософия.Тованееправилноразбираненаживота.<br/><br/>Казвам:Отвсичкисеискадаживеятразумно.Далиживеететака,илине,природатаезаписалавсичкотованаглавата:наокото,наухото,наноса,наустата,напръстите.Човекенаписанакнига.Тялотоначовекапоказвацялатанеговаистория,всичкиперипетии,презкоитоеминал.Засегатазинаукаескрита.–Опаснанаукаетя.–Опаснаезаонези,коитонеяразбират.Питате,каксепознаватхората.–Тесепознаватповъншнатасиформа.Каксепознававълкът?–Поглавата,устата,зъбитеиноктите.Каксепознаваовцата?–Същопоглаватаипокопитата.Покаквосепознаватптиците?–Посъщитепризнациипоклюна.Тованеедостатъчно.Наорелаклюнътезавит.Питате,защоноктитенаедниптицисаостри,анадруги–тъпи?Занякояптицаказвате,чееблагородна.Ноданепопаднетевноктитей!Азсъмнаблюдавалтаковаблагородство.Еднагодина,катобяхвРусенско,презеднахубавамайскасутринсиправехразходката.Наеднодръвчевидяхединкос-свири.Поедновремепесентаизчезна.Погледнахнагореивидях-единсоколзадигналптичката.Етокаквопредставяживатаприрода.Катонеразбирате,защоидетозисокол,виеказвате:Соколграбнаптичето!–Такае,нокаквощекажете,когатотоваставамеждухора,коитоминаватзакултурни,захристияни,учени?Итосега,в20-тивек!Когатоставамеждупростихора,затяхщесенамериоправдание.Нокакщесеизвинятученитепрофесори,коитоучатдругитенаморал?Какщеоправдаяттесвоитегрешкиипрестъпления?Щекажат,можеби,чесаслаби,чеиматнедостатъци,пороци.Съгласенсъмстова,нослабияттрябвадабъдесмелирешителен,даизповядапогрешкитесиидаимажеланиедагиизправи.НекаиматдоблесттанаСократа.Единфизиогномист,катонаблюдавалСократа,казалму:Тиимашизвестнислабостивхарактера.Сократмуотговорил:Товабешеедновреме,носволятасиазуспяхдапреодолеясвоитеслабости.Инаистина,задасеубедисамвтова,тойсеоженилзаКсантипа,задавиди,далищеможедасесправиснейнияхарактер.Катогозапитвали,защонесеоженилзадругажена,Сократотговарял:Ксантипаемойдобърпрофесор.Акомогадаиздържанейнияхарактерипрояви,заменещебъделеснодасесправясвсичкитесимъчнотииипротиворечия.<br/><br/>МнозинаотвассавположениетонаСократа,доброволносапоелисвоитемъчнотии.Акогипреодолеете,виестесилнихора.Христосказва:„Търсете,ищенамерите."Коготърсите?–Своявъзлюбен.Тойхлопанякъдеотгоре,новиенеговиждате.Идететохлопа.Кога?–Когатоеостаналовън.Някогаимъжътхлопа.Защохлопатой?–Женатазнае.Тягледананего,катонамалкодетеигопита,каквоиска,нотоймълчи.Женатаказва:Кажи,каквоискаш;готовасъмданаправявсичкозатебе.Днессъмготовадаизпълнясамосъщественототижелание,невсички.Утрещеизпълнядруготвоежелание.Товазначиблагороднаиумнажена.Товаеженасволя,сразумносърцеидобърум.ВогънянаБожественатаЛюбовсековатвсичкиблагороднипостъпки.Имашединприятел,малкосприхав.Приложисъщотоотношениеикъмнего.Нямапо-хубавонещооттова,дабъдештърпелив,нонекатоовцата.Нямапо-великачертавчовешкияхарактероттърпението.Обаче,саморазумнияттърпи;самоонзи,койтоеизпълненслюбов,койтоимасилнаволя.ЗаБогасеказва,чеедълготърпелив.Можетедасипредставите,какводълготърпениеимаБог,Който,следкатоедалвсичкиблагаиусловиянахората,виждатехнитегрешкиипрестъпленияимълчи.Тойработиразумно,планомерно,докатоизведевсичкихоранащастливкрай.Тойенамислилдапреобразиземятаидапренесесвоитедобриипослушнидецанадругапланета.<br/><br/>Казвате:Дотегнанивечетазиземя!–Колкогодинистеучилиищеучитенатазиземя!Десетхилядигодини,прекараниназемята,товасадесетБожественидни.ЕдинБожественденеравеннахилядагодининаземята.Акосиживял365хилядигодининаземята,товасеравняванаеднаБожественагодина.Многолиетова?Понякоганиесислужимсизмерванетонамравките.Затяхгодинатаемногодълга.Пространствотозатяхесъщомногоголямо.Акослънцетоупотребява200милионагодинизаеднообръщанеоколосвояцентър,тогаванаколкощесеравняваеднанашагодина?–Наедна200милионначастотслънчеватагодина.Етозащо,когатотесполетятневолиинещастия,изисквасетрезвум,търпеливосърце,силнаволя,задамогатдасепонасят.Щесрещнетевживотапрости,нотърпеливихора.Например,лекарятказванаболния,четрябвадагоупои,задамунаправиоперация.Не,ибезупойкаможе.Тойседненастола,туриръкатасинамасата,окотомунетрепва.Лекарятреже,аболниятнеохка.Тойчувстваболка,ноиздържа.Имаболни–вярващи,коитоподесетпътинаденсемолят,ноедвавидятножавръкатаналекаряипочватдавикат.Могатдасемолят,нотърпениенямат.<br/><br/>Търпеливиятеизучавалтърпениетосгодини,негоепридобилизведнъж.–Тойнеечувствителен,затоватърпи.–Не,характериматозичовек.Търпеливитехора,кактоионези,коитоиздържатнамъчнотии,иматправиленчереп.Търпеливиятставаотоперационнатамасаиблагодариналекарязасполучливатаоперация.Тойимасамообладание.Някой,катомунаправятоперация,едвасеокопитилотболките,започвадакритикувалекаря;даговорилошиработипонеговадрес.Тойзабравядажедаблагодари.Природатапостоянноправиоперации.Исъвременниятстройправитакиваоперации.Ниесенамираменаединнесигуренпараходитрябвадасестремим,часпо-скородаизлеземнаспасителниябряг.–Койетозибряг?–БожиятаЛюбов.Самолюбовтаосмисляживота.Безлюбовнямаживот.Каквоправимладиятмомък,катосевлюби?Поцеличасоветойобикалякъщатанасвоятавъзлюбена.Минаваедин-два-трипъти,въздъхваисиотминава.Върнесевкъщи,вземеперотоинапишеедностихотворение.Защотозимомъкобикалякъщатанамомата?Защотоимадавзиманещоотнея.Когаточовекимададава,тойнесмеедаминепрезулицатанасвоякредитор,неискадачуезанего.Казватму:Даминемпрезтазиулица.–Неискам,необичамтазиулица,нещомепритеснява.Обаче,ниеможемдаживеемвтозисвят,защотоимапонеЕдин,Койтониобича.ИзарадиНего,катомладиямомък,можемдаобикалямепоняколкопътикъщатаМу.Заслужавачовекдаобича!Тованаричамазрелигия.Койтообича,тойимарелигия;тойерелигиозен.Когатоживотнотообича,итоимарелигия.Итослужинаединидеал.Тованаричамрелигиявшироксмисълнадумата.<br/><br/>„Просете,ищевиседаде!Търсете,ищенамерите!Хлопайте,ищевисеотвори!"Щекажете:Лесносеговори,номъчносеживеевсегашниясвят.–Съгласенсъмсвас.Даживееш,изатовасанужниметоди.Дайтееднодървонамайстораивижте,каквощенаправитой.Дайтедървонаонзи,койтонеможедаработи,ищевидите,четойнищонямаданаправи.Майсторътщеизкара,какъвтопредметискате:маса,стол,етажерка.Другиятщеразвалидървото.Следователно,неразумният,поставенпринай-добриусловия,всичкоразваля.Разумният,ипринай-лошиусловия,всещеизкаранещо.<br/><br/>Христосказва:„Просете!"–Откогодапросите?–ОтБожиятаЛюбов.–„Търсете!"–Откогодатърсиме?–ОтБожиятаМъдрост.–Какводатърсим?–Светлинатаизнанието.–„Хлопайте!"–Прикогодахлопаме?–ХлопайтенаврататанаИстината,коятощевидонесесвободата.Азсвързвампросенетослюбовта,собичта,свсичкиблагазадушата.Търсенетосвързвамсмъдростта,коятоносисветлинаизнаниевистинскиясмисълнадумата.Хлопанетосвързвамсистината,коятоосвобождавачовекаотвсичкиограничения.Истинатаевелика,мощна,живасила,затоваосвобождававсичкисъществаотробствотоиограничението.Достатъчноепримъчнотиитесичовекдасевслушвавсебеси,задачуетихиятгласнаистината,койтомуказва:Несестрахувай,азщетеосвободяотмъчнотиите,щетеосвободяотвсичкиограничения.Някоймисли,чеесвободен.–Не,тисисвободен,самокогатолюбиш.Аконеприложишлюбовтавънотсебеси,даобикнешзнаниетоисветлинатаинепомагашнахоратавученето,тинесисвободен.АкоплодовететинезреятнаБожественатасветлина,никоганеможешдаразберешиприложишсвободата.Под„плод"разбирамсвобода,защотосамосвободатадаваплодове.Онзи,накогототорбатаепълнасплодове,самотойесвободен.Щомторбатаначовекаепразна,кракатамуотслабватприпътуването.Такъвчовекнеесвободен.<br/><br/>Койчовекесвободен?–Койтоимахрана.Следователно,самоонзищеиматазихрана,койтоесвързансБогачрезлюбовта,мъдросттаиистината.Мъчноечовекдаразберезначениетонадумата„свързан."Затовахоратапитат:Какесвързанчовек?–ТищесесвържешсвеликитеБожиизакони,когатопрестанешдамислишзасебесиизасвоитенещастия.Дамислишзасебеси,товавсекизнае.Мислете,обаче,завеликотоивъзвишенотовсвета.МислетезаБога,Който,катогледачовешкитегрешкиистрадания,понасягистърпениеисжелание,всичкодаизправи.Катознаететова,стреметесеивие,посъщияначиндаизправитеживотаси.Изправяйтекривитесипостъпки,изправяйтекривитесимислиичувства.Щекажете,четоваезарелигиознитехора,тесатихи,кротки,катоБожикравички.–Да,Божикравичкиса,нотрябвадаиматзнаниетонаАзманБера.<br/><br/>Пазетесеототрицателнитепроявивживота.Такиваса:страхът,подозрението,съмнението.Страхътеопасен,защотовинагисепридружаваотлъжата.Детоималъжа,тамимаистрах.Иобратно,детоестрахът,тамеилъжата.Детоимастрахилъжа,тамнямакултура.Азговорязавътрешниястрах.Казватзапаяка,чеесмел,безстрашен.Не,тойемногострахлив.Единденнаблюдавамединпаяк,направилпаяжинатаведнадупка.Поедновреметойуловиеднамравка.Следнеядойдевторамравка,ноневлезевмрежата.Тяхванаеднаотнишкитенапаяжинатаипостепенноразкъсацялатамрежа.Следтоватявлезевдупкатанапаяка.Отстрах,тойзапочнадабяга,дасекрие,нонеизползвашесттесикрачета,асамочетирите.Итойсеспрянаедномясто.Тазимравкаосвободипървата,коятобешежертванапаяка,имуказа:Нямашправодаядешмравки!Достатъчнотисамухите.Ниесмевойнствени.Катонаблюдавахтова,казахси:Етоеднаумнамравка.Тяискашедакаженапаяка,ченещастиятавсветаидат,когатоумътенасоченкъмпрестъпления.Товаседължинаизопаченитечовешкимисли.Следвсичкотова,хоратаседържатзаединобикновенморал.В1917годинамевикахавстоличнотоградоначалство.Градоначалникътмиказа:Затебесеговори,чесипипалръцетенажените.Итакадае,човещинае.Питам:Какволошоимавтова,дапипнешръкатанаеднажена?Азсамказвам:Зависи,каквисаръцетенатози,койтопипа.Акоръцетеисърцетомусанечисти,тойтрябвадамисли,ималиправодапипа.Ноакоазсъмхирургипипнаръкатанаеднажена,коятострада,ималинещолошовтова?Зависи,скаквинамеренияпипачовек.Акомисълтамиекористолюбива,нечиста,престъпноедапипамръкатанакоготоидае.Когатомисълтамиечиста,безкористнаинасоченакъмединственатацел,дапомагамнахората,втованяманищопрестъпно.Какволошоимавтова,дахванетеръкатанаеднаболнасестра?Азгледамнаженатакатонасвоясестра.Внеяазвиждамдуховното,Божественотоначало,излязлоотБога.Внеявиждамдушата,анетялото.Душатанеможедасехваща;нищонеможедаяопетни.Нищонеевсъстояниедаопетнидушатанитонамъжа,нитонажената.Човекможедаопетниочитеси,езика,сърцето,умаси,цялотоситяло,нодушатаси–никога!Душатасиостававечночиста,какватоБогясъздал.Целиятаддасевдигне,пакнеможедаопетнидушата.Иученитенемогатдаяопетнят.<br/><br/>„Просете,търсетеихлопайте!"Койпроси,койтърсиикойхлопа?–Самодушатаидухът.Умътисърцетосаслугинадушатаинадуха.Значи,душатапроси,адухъттърси.Синът,роденотБога,хлопа.КазаноевПисанието:„РодениятотБогагряхнеправи."ДабъдешроденотБога,товаенай-възвишенотосъстояние,презкоетотрябвадаминатвсичкиживисъщества.СамородениятотБогаимаабсолютен,високморал.Тойизключвавсякаквалъжа.Човешкатадушаичовешкиятдухникоганелъжат.Тесасвободниоттозипорок.Акоевъпросзалъжа,търсетеявумаисърцето.Дамислиш,чедушатаидухътгрешат,товазначиданеразбирашБожиитепътища,данеразбирашБожияталюбов.Щомсъзнаваш,чедушатаидухътсачисти,свободниотвсякакъвгряхипрестъпление,тисисвободендаправишвсичко,каквотоискаш.ТиобичашистинатаисеподчинявашсамонаБога,Койтоживеевтебе.Единзаконсъществувавсвета–законътналюбовта,ивсичкисеподчиняватнанего.Товаказватдухътидушата.<br/><br/>Катоговоряпотозиначин,някоисаготовидаизопачатдумитемиидасъздадатцялаанархияоколосебеси.Питам:Това,коетосъществувавсвета,неелианархия?ПосететеучастъцитевБългария;посететебойнитеполетаимикажете,каквоправятхорататам?Тованеезаупрек.Щекажете,четоенеобходимозаблаготонанашиянарод.–Койнемислитака?Споредмене,такамислятглупавитехора.Умните,коитоизявяватдушатаидухаси,мислятсамоедно:ЧевБожиятаЛюбов,вБожиятаМъдростивБожиятаИстинаможемдаживеемвабсолютнахармония.Благодарениенатова,възвишенитесъществаотдругитепланетиидватданипомагат.Щекажете,четовасаприказкиот1001нощ.Кривитеученияивъзглединахоратанесалиприказкаот1001нощ?Нещопо-здраво,по-трезвосеискаотученитехора.–Ниеимамесвоянаука.–Товаощенеенаука.Дасеизмислятотровнигазове,даунищожаватхилядихора,тованаукалие?Пчелитезнаяттоваизкуствоотпредихилядигодини.Теносятотроватавсебеси.Измиятаносиотровавсебеси.Достатъчноедатеухапееднакобра,задатеизпративеднаганаонясвят.Ирибата,ощепредихилядигодини,разполагаселектрическабатерия,селектрическилампи,сцелдаубивасвояпротивник.Иследтова,хоратаказват:Ниеимамекултура.–Отговарям:Аковашатакултуранеепо-високаотрибешката,тянищонеструва.Акоивиенестепо-културниотзмиите,няматеправодаговоритезакултура.Акоивиесеизтребватекаторибите,катозмиите,катопаяците,катовълците,какщеговоритезакултура?Какщеговоритезахристиянство?Каквиуправницисатези,коиторъководятсъдбинитенасвоянарод,коитогопросвещават,адаватпросторналъжата,нанепроверенифакти.Каквоможедаочакватеоттакивахора?Акоглаватасевмирише,цялототялосевмирисва.Щекажете,чечовекеслаб,чевсенякъдещесгреши.Обаче,катоосъзнаегрешкатаси,щесеизповядапредсебеси,катопредБога,исамщеяизправи.<br/><br/>Казвам:ВеликиятБожизаконработивечевсвета.Виждам,чеБогеотворилдвеголемикниги.Съдбаидезавсекичовек."НямадаостаненитоединчовеквкултурнаЕвропа,койтоданебъдесъден.Иправедни,игрешни–всичкищебъдатсъдени.Нямадаостанепрестъпниквсвета,койтоданебъдесъден.–Катоотидемнаонзисвят,тамщенисъдят.–Не,ощеназемятащевисъдят.Аковиоставятдаотидетенаонзисвятсгреховетеси,виесъвсемщегоопетните.НаонзисвятБогнесъдиникого.Казвате,чеХристосщесъдихората.–Да,Христосидевеченаземята.Журитесаопределенивече.Съдбаиденасвета.Еднонещощеразберетевсички:Имаправдавсвета!Тогаващепроверите,чемоитедумисаверни.Достатъчносаигралисвоятаролярелигиитеналъжата!Достатъчносасъществувалиобщественитеформиналъжа!Достатъчносешириливсветаотношениятаналъжа!Достатъчнолюбовналъжа!Онова,коетоосквернявачовека,елъжата.Койтолъже,самопозорявасебеси–свояум,сърцеиволя.Можелидаживеембезлъжа?–Може,разбирасе.Койтоимадушаидух,можебезлъжа.Койтонямадушаидух,тойесвободен,можедалъже,колкотоиска.<br/><br/>Днесазговорянахора,коитоиматдушаидух.Вашесвещеноправоеданелъжете.Приложететоваправовживотаси.ПървотосвещеноправоедапрославитеБоганаземята–Боганавиделината.Следователно,всичкитрябвадазастанетенастранатанаБогаидакажете:ИмаединГоспод,КоготониепознавамеипрославямеНеговотоиме.ИмаединГосподнаЛюбовта,иниесменаНеговастрана.ИмаединГосподнаМъдростта,иниесменаНеговастрана.ИмаединГосподнаИстината,иниесменаНеговастрана.ЕдинеЖивиятГоспод,иниесменаНеговастрана.ТозиГосподсближавахората,анегиразединява.Такатрябвадапроповядватсвещеницитеипроповедниците.Щекажете,чеговоряпротивдуховенството.Неговоряпротивдуховенството,ноговоряпротивлъжата,коятосъществувавсветаотхилядигодини.Детоидасеобърнеш,навсякъделъжа.Виждамединпаяксескрилведнадупка,стоисмирено.Да,тойчакадаминекрайнегоеднамуха,дахвърлипаяжинатасивърхунея,даяомотае.Близонякъдевтреваталежиединпоет,възхищавасеотприродата,пишенякаквостихотворение:Великамайкаприрода!–Великаеприродата,нобезлъжа,безкартечници,безпаяжиниимрежи!<br/><br/>Катоговорятака,някоиказват:Товасмеслушалимногопъти,искаменещоново.Етоновото,коетощевикажа:Докатонеосъзнаете,чеиматедушаидух,коитониръководят;докатонепроситеЛюбовта,докатонетърситеМъдросттаидокатонехлопатезаИстината,виевсякогащебъдетероби,всякогащестрадатеищесемъчите.Щомосъзнаете,чедушатаидухътвисочатправияпътнаживота,щомприложитеЛюбовта,МъдросттаиИстината,виещепочувстватеоназивътрешнасвободавсебеси,онзивътрешенмир,закоитостемечталицялживот.Азвиговорямалкострого,ораторски,заданабиятезимисливсъзнаниетови.Необичамтозитон,нопонякогатойсеналага.Споредмене,тозитонеслаб.–Защоеслаб?–Защотомислите,върхукоитовиговоря,самипосебеси,самощни.Теработятвприродатаипреобразяватнещата.Светлинатаидебезшум,защото,самапосебеси,есилна.Някогаазговорясезиканагърмаинароснитекапки,носилатанеенитовгърма,нитовроснитекапки.СилатаевРазумнотоСлово,коетоработичрезБожияДух.<br/><br/>Итъй,вярвайтевъввашатадуша,въввашиядух,коитоБогевложилвъввас.БъдетевернинаБога,безлъжаибезизмама.Итогава,катопросите,Любовтащедойде.Катотърсите,Мъдросттащевиотговори.Катохлопате,Истинатащевиотвори.<br/>
''6. Беседа от Учителя, държана на 20 април, 1924 г. София.''
----
* Матей 7:7
Който дойде при мене (Неделни беседи. София, 1998)
14 беседи от 16 март 1924 г. до 28 ноември 1924 г.
Начало: 10:00
Най-често използвани думи в беседата:има, човек, може, всички, аз, живот, хора, бог, себе, свят, казва, казват, душа, години, любов, мисли, кой ,