От книгата „Високият идеал“, Общ окултен клас - трета година, (1923 г. - 1924 г.), .),
Издателство: "Бяло Братство", София, 2009 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
От книгата „Високият идеал“, 38 лекции на общия окултен клас, 3-та година (1923-1924 г.),
Първо издание, Русе, 1927 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето
От книгата „Високият идеал“, 11 лекции на общия окултен клас, 3-та година, т.1 (1923-1924 г.),
Второ (фототипно) издание, ИК"СОНИТА", 2001 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето
Темата за следващия път е „Качества на знанието“. <br/>Всичкитиятемивървятпоединобщзаконивие,катосезанимаватесизучаванетонаПриродата,несемъчетедаопределятекачестватасамонаеднавещотделноотдругитевещи.Единцвятеразбираемсамовъввръзкасдругитецветове.Акогоразглеждатесамзасебеси,тойемногоярък.Напримервие,катоседитесамивкъщи,разхождатесеизстаята,мечтаетеси,честенещо,мислитезанещо,нокатодойдереддасесравняватесдругитехора,веднагаизменятесвоетомнение.Небързайте–някойпътправитебързизаключения.Азкатовиказвамнякоиотделнимисли,виеприбързаносиправитезаключения.ТиямислиощенесавъввръзкасБожественатахармония.Неправетебързизаключения,защотощепопаднетеведнаобщагрешка.Когатодойдеред,азщеизвадяеднообщоправило,щеформулирамединзаконищекажа:ето,товаенай-правилнотоположение!Асеганякоиправятеднорязкотвърдение,нотоетвърдение,направеновътревстаята.„Аз–казва–могадаобърнацелиясвят.“Да,можешдагообърнеш,нодакажеш,чеможешдагообърнеш,инаистинадагообърнеш–товасадверазличнинеща.Дакажеш,чезнаешвсичко,идазнаешвсичко–товасадверазличнинеща.Товасаобщифрази.ГледайтеданезлоупотребяватесЖивотослово.Нямадакажадабъдетескромни,нотрябвадазнаете,чевсичкинещавсветаиматтакававръзкапомеждуси.Докатовиенедойдетедоположениедаразбиратетазитяхнавръзка,Живатаприроданямадавиразкриесвоитетайни,тянеможедавиразкриеобятиятаси,неможедабъдеимекасвас.Сега,катовиказвам,чеПриродатанеможедабъдемекасвас,виещеизвадитееднокрайнозаключение:„Какнеможедабъдемекаснас?“Чемногоестествено!Акозаровитеединкамъквземятаигополиватесвода,какваползащемупринесете?–Никаква.Камъчетосенуждаеоттъркаляне.Ритнешговеднъж,дваж,трипъти,тосерадва.Обачетозиморал,туйправилонеможедагоприложитеивърхуедножитнозрънце.Житнотозрънце,катогопосадитевземята,тогавасерадва.Акопосадитеединчовеквземята,тойнеможедасерадва.Оттазианалогияможедаизвадитеединобщзакон.<br/><br/>Азправяаналогииинякоиотученицитеправятаналогии.Нознаетелинакаквомязаттезианалогии?Някоиказват:„АмаГосподнеможелиданаправивсичко?“Е,щооттова,акоГосподможеданаправивсичко?ГосподможеданаправивсичкопоСвояум,нотинеможешданаправишвсичкопосвояум.АкотиходишпоВолятаМу,кактоТоймисли,тищесеползвашоттова,коетоТойправи,нозатебеспециалноТойнищонямаданаправи.Акотимислиш,чеБогщенаправипотвоятаволянещо,лъжешсе.Тойнямадасипомръднедажеинай-малкотопръстчезарадитебе.Казваш:„Господзамененемислили?“–Тойзаваснемислиникак.–„Как,немислилизанас?“Богнемисликатонас.Неговатамисълеособена.Виеиматепонятиезасебеси,чемислите,нонемислите.„Какнемислим?“Да,немислитекатоБога.ПредихилядигодинипророкътеказалзаГоспода:„Неговитемислинесакатонашите.“КолкотоеразстояниетоотнебетодоЗемята,толковаеразстояниетомеждуБожественитеинашитемисли.Следователно,катоиматакаваразлика,каквищесанашитемисли?Вследствиенатовакрайнитемисли,откоитовадитезаключение,органическипроизвеждатизвестнирезултативъввас,коитосеотразяватвърхувашеторазвитие.<br/><br/>Вживотаимадвекрайности.Животътнесединитовскръбта,нитоврадостта.Днесхоратаговорятзарадостта,ноРадосттаедостояниесамонаангелите.Скръбтаобачеенепонятназаединангел.Акомуговоритезаскръб,тойнеяразбира,защотоскръбтаепризнакнамалкачистота.Всекиедин,койтоесвързансматерията,койтосеевплелвнея,скърби.„Амаскръбене.“Чекакданескърби?Щомсеевплелвматерията,щескърби.Единангелнеможедаскърби.Казвате:„АмаГосподнескърбили?“–Господникакнескърби,нитотъгаима.Падналитедуховепъксазапознатисамосъсскръбта,тенепознаватрадостта.Ангелътнепознаваскръбта,нокатогледа,ченякойчовекскърби,питаго:„Скърбишли?“–Бутнетук,бутнетам,виждакоисапричинитезатвоятаскръб,махнетуй-онуйоттоваратииоблекчидушатати.Казваш:„Поолекнамималко.“Туй,коетозатебеенещосубективно,занегоеобективно.Икатоотидешпринего,тойвиждаскръбтати,вижда,чеединтрънсеезабилнякъдевтебе,хванесщипцитеитеосвободи.Тозитрънееднамалкамисъл,едномалкожелание,загнездилосевтебе–извадигоивсичкощесесвърши.Казвате:„Амакактъйангелътданескърби!“Ангелитенемогатдаскърбят,понежеутяхсъзнаниетоетолковабудно,технитекракасатъйхубавообути,технитетеласатъйхубавооблечени,ченикакъвтрън,т.е.никаквапостороннамисълнеможедавлезе.Технитетрептениясатолковабързиитолковасилни,ченикакваскръбнеможедаминепрезтиятрептения,всичкотуйсеотблъсква.Понежечовекеведносредносъстояние–междупадналитедуховеиангелите–потуйсеотличаваоттях,чеотчастиразбираскръбтаиотчастиразбирарадостта.Виемислите,черазбиратеРадостта!Отчастияразбирате.ВиеощенеразбиратеРадостта,коятоангелитеимат,неразбиратеискръбта,имъчнотиите,коитопадналитедуховеимат.Товасафилософскиразсъждения.Азизваждамоттяхединизвод.<br/><br/>СледователновиевШколатащесестремитедаиматееднатрезвамисъл,задаиматепросторвмисълта,даможетедасеразвивате.Аззабелязвамчестоедноотклонениевъввашатамисълитоеследното:понежевиенестенаединуровеннаразвитие,всекиединотвассиимаспециалноразбиране–слушатеме,каквотоказвам,исиказвате:„Азразбирамкатоонзибрат.“–Не,не,всекибратсиимасвоеразбиране.„Амаазразбирам,знаянещатакатонего.“–Не,не,тиощенезнаешкакразбиратой.Знаниетопослещедойде.Щевиседадатпрактически,несамотеоретическизадачи.Грънчарси–щенаправишеднохубавогърне.Художникси–щенарисувашеднахубавакартина.Музикантси,поетси–щенапишешнещо.Имаправилазавсичкотова.Ипослетованещо,изработеноотвас,трябвадасеоцениотдругите.Е,хубаво,дакажем,чесихудожник.Нарисувашеднакартина,дадешязаоценка.Казваш:„Тияхоранеразбиратотхудожество,тесапристрастни.“Хубаво,щеизберемдруги.Изберинякоиотнай-проститехора,коитонесаучилихудожество,ищеоставимитвоята,имоятакартина,давидимкоящеодобрят,каквовпечатлениещеизвадят.Дойдат,разгледаткартинитеихаресаттвоята.Каквотрябвадакажааз?–Щепризнаяфактатъй,кактосие–нищоповече!Природатаимаеднобезпристрастномнениезанас.Трябвадазнаете,ченеможетеснищодаянакаратедасиизменимнениетозавас.Ипонякойпътвиезапитвате:„Каквисатезипоменици?“Азщевикажадругонещо:нямапрестъпление,коетовсекиединотвасданегоенаправил.Амакак?Многопросто!Едновреметисиживялвъвформатанаединтигърикатотакъвколкохорасиизпоял.Едновремесибилзмияикатозмияколкоживотинкисиизпоял,удушил!Катостеминалипрезвсичкитеформинаживотните,знаетеликолкобеззакониястеизвършили?Исегаседите,минаватеза...Не,Природатавсичкоезаписалаиказва:„Еди-койсиедновремебешетигър,мечка,змия,крокодилиизвършимногопрестъпления.“Всичкоезаписалатя!Е,питамтогава,гдеостававашетоблагородство?–Вашетоблагородствощесепроявивбъдеще.<br/><br/>Сегафилософскищевиопределядругоеднопонятие–понятиетозаминало,настоящеибъдеще.Виеиматееднокривосхващанезаминало,настоящеибъдеще.Някоимислят,чеминалотоепроцеснанещоминаловече,сложно,иникойнеможедаборависнего.Неетака.Изабъдещетомислятсъщотъй.Нашетобъдещезанапредналитесъществаенастояще.Туй,коетозадругитеенастояще,занасебъдеще.Нашетонастоящепъкебъдещезаживотните,затуйтесестремяткъмнас.Следователнонастоящетонаангелитеенашебъдеще,атяхнотоминалоенашенастояще.Нашетоминалопъкенастоящезадругисъщества.Тъйщотоедновременноивминалото,ивнастоящето,ивбъдещето–въввсичкитетезимоментиживеятсъщества.Виетрябвадапазитетияфилософскиразличия:дазнаете,чевсичкисъществавдадениямоментиотминалото,иотнастоящето,иотбъдещето,саживисъществаивсичкотовафункционира.Итогаваказвамефилософски,чеБогсепроявяванавсичкиживисъществавъввсичкимоменти.<br/><br/>Товаееднавеликамисълиакоречемдаяобяснимфилософски,тяведнагащесезамъглиичовекщезагубитова,коеторазбира.ВиенеможедаразберетекаксепроявяваБогвсъзнаниетонаедноцвете,всъзнаниетонаединчовек,всъзнаниетонаединангеливсъзнаниетонапо-напредналитесъщества,нотоваефакт.Засебесиниеможемдазнаем.КаксепроявяваБогвменеаззная,но–вдругите,товаееднатайна,коятотрябвадаизучавате.Заединангелживотътнацялоточовечествопредставлявасериозенобектзаизучаване.Понежеангелътеизвънвас,извънчовешкияживот,тойизучавачовека,интересувасеотнего,нотойнеможедавлезевчовешкияживот,понежетоваегрях.Имаврата,коятонегопропуща.ЕдинАнгел,щомвлезепривас,тойщесеопетни,затоватрябвадастанечовек,дапрестанедабъдеАнгел.Авие,задабъдетеАнгели,трябвадапрестанетедастрадате.Амакакводаправимсдецатаси?–Щоммислишзадецатаси,тисиединчовек,тисинаЗемята.Аматоежестоко!–Щомежестоко,тисидолу,тисиединдемон.Престанешлидамислишзадецатаси,тисиАнгел,гореси.Товасазабърканипонятия,авиетрябвадаиматестрогоопределенипонятия.Трябвадаиматетакивапонятия,скоитощесипомагате,затоващесестремитеживотътвидабъдеразнообразен.Завастрябваразнообразие.Еднообразиетоеубийствено.Човекесъществонаразнообразието.Тойимаразнообразиетонасъществатанаскръбта,имаразнообразиетоинасъществатанаРадостта,притоваимаощеисвоесобственоразнообразие.Каквоенеговотособственоразнообразие?–Ченякойпътсиправибукет–свивацветяотсвоятарадостиотсвоятаскръбитакагипредлагадругиму.Когатоангелътвидаваединбукет,тойебукетсамоотрадост.Човекнеможедададебукетсамоотрадост.Напримерединмомъкоткъснеедноцветеигодаденаприятелкатаси.Тясерадва,казва:„А,колкомеобича!“–Не,не,втуй,откъснатотоцвете,секриееднаголямаскръб,коятомоматаневижда.Каквоозначаваоткъснатотоцвете?Щевигоизтълкувамсега.Етокакъвеезикътму.Стовацветемомъкътказва:„Колкотеобичам!Единденазщетеоткъснакатотуйцветеиследвреме,катоувехнеш,щетезахвърля.Оттебенямадаостаненищо.Тисиедноцвете,откъснатоотНебетоихвърленонаЗемята.Единденщеувехнешищетехвърля.“Туйказвамомъкът.Моматапъкказва:„Етомояспасител.“Товасакрайнифилософскизаблуждения.Тозимомъкнямашеправодаоткъснетовацвете,билотеменужкаиликаквотоидае.Тойтрябвашедагозанесеведнамалкасаксийка,дагопосадитамида¢гоподариживо,катокаже:„Поливайтуйцветенце.“Некатягополива,наглежда–туйимаповечесмисъл,отколкотодаĂгодадетъй,откъснато.СеганиеоткъснемеднаБожественамисъликазваме:„Колкоекрасиватя!“ТияоткъснатицветясаотделнитестиховеотПисанието.Товаенашатасъвременнакултура.ТияБожественисловатрябвадабъдатживиивсякоедноСловодаепосаденовсаксийка.ТуйеУчение!<br/><br/>Сегатазибеседанямадавинаправипо-добри,виепакщесивървитеповашияпът.Тованеебеседа,товасамалкизабележки.Виещемеизслушатеищесикажетекатотурците.Знаетеликаквоказваттурците?Теказват:„Ходжатасипеетова,коетосизнае.“Итривикаладаима,всесъщотосипее:„Аллах,Аллах!“Напървотовикалосекачва–едносипее.Навторотовикалосекачва–същотосипее,натретото–същото,всесъщотосипее,макарченагоресекачва.Еднаисъщамолитвасипеетой.Защоиматривикала?Неевиновенходжата,такъвередътнанещата.Наонзи,койтоедалидеятазанаправанаджамиятастривикала,немуедошлонаумдасъчинитриразличнимолитви.Вследствиенатоваходжата,катонеможедасъчинимолитвите,пее,каквотосизнае.Нечеезабраненодасечетатидругимолитви,нонатози,койтоенаправилвикалата,муедошланаумасамоеднамолитва.Таказвам:виезапървотовикалоиматевечееднамолитва,нозавторотоитретотонямате,затоваиливиещеизмислите,илищеповикатедругнякойдавинаправипоеднамолитвазавсяковикало.Щесестремите.<br/><br/>Някойпътмнозинаправятпогрешки,казват:„Виж,изчезнаотнастуйвъодушевление!“Изчезналовъодушевлението!Въодушевлениетовсветаеизвънвреметоипространството.Тоидваисизаминавамоментално.Тонесъществувавъввреметоипространството.Наблюдавайтекаквоесъстояниетовипривсякавашаскръб.Събудитесесутрин,чувстватесе,каточестеизгубилинещо.Прекаратеденявскръб,легнетеси,нонадругатасутринстанете,чувстватесерадостни.Някойпътседите,дойдевинякаквовъодушевлениеислед3-4часадойдерадостта.Някойпътидваттъжнимисли,чеотваснищонямадастане!Нещотиговори,говори,натискатеи,катосивъздъхнеш,изчезнекатокошмар.Следтовадругонещотиказва:„Не,оттебенещощестане.“Итъй:нагоре-надолу,нагоре-надолу–товасапроменивсъстоянията,коитонеставатсвсичкисъщества,носпо-напредналите.Опасносттазаокултнитеученициседивтова,чете,каторазвиватсвоятачувствителност,пропорционалнонатовасеувеличаватистраданиятаимвсвета.„Едновреме–казва,–азбяхщастлив,асега,вместодасъмпо-радостен,страдамповече.“–Не,тисегасипо-щастлив,повечерадостиимаш.Как?Амичекаквопо-хубавооттова,вместопрезцелиясиживотдапееш„цветемило,цветекрасно“,дапеешвсеразнообразнипесни?Всееднолие?Станешсутрин:„цветемило,цветекрасно“,станешнадругатасутрин–паксъщото.Щекажете:„Е,товаехубаво!“Амихубаволиепрезцелияживотвсебобдатиготвят?Станешсутрин–боб.Надругатасутрин–пакбоб.Понякойпътказвате:„Е,можеитъйдасеживее.“Неетака,всебобнесеяде.Разнообразиетрябвавмисълта!Първотонещо:разнообразиетрябва!Товаеедноправило.Косвенониесидавамевиднасвободни,ноединдругсекопираме.Аконякойтеизкушаванапътя:дакажем,постъпвагрубо,тойстоватидаваединлошпримеритидапостъпвашкатонего.Тамсеогрубяватхората.Той,катотикажееднагрубадума,поставятенаизкушениеитиказваш:„Чакай,иазмогадатикажанещоподобно!“Кажешмуощепо-лошадума.Е,питам:двамадуши,коитосиказватлошидуми,каквопостигат?–Огрубяватсе–нищоповече.Тамевсичкатамъчнотия.Затуйвезикаси,вмисълтаситрябвадастевъздържани,акоискатедавървитеуспешно.<br/><br/>Тазивечерискамдаминакъмвториястадийнамузиката.<br/><br/>Ниеприехмеедноусловие,чещепеете,новиенесиизпълнихтеусловието.Доколкотовиждам,виенепеете.Понякойпътслушам:гласоветевисатакива…–незная,трябвадаизмислянякоядума,скоятодагикръстя.Някогаслушам:гласоветевисакатокавалананякойкавалджия,койтонегоемазалдълговреме.Разбирасе,ниетрябвадапоставимпеенетонаеднаидеалнаоснова.Музикатаипеенетоазнегивземамкатоизкуствазапрехрана.Виенетрябвадаказвате:„Акоизлязадапея,каквощекажатхоратазамене?“Акоизлезешкатонякояпевица,тоедругонещо.Виеизлизатедапеетезасебеси.Азискамдапеетезасебеси–заникогодругиго!Амазакаквосебесиподразбирам?Незатоваличносебеси,нозаБожественотовътревъввас.Увасиматакивакармическисъстояния,коитопоникакъвдругначиннеможетедасмекчите,освенсъссилатанамузиката.Илипъктрябвадаизучаватемистическистиховеидамислитевърхутях,понежетесамузикални.Пеенето,коетосегаупотребявате,еезикнамногонапредналисъщества.Тесасъздалимузиката.Итуй,коетозанасебезсмислено,тоноветенапример,затяхтесаговор.Когатоединденстигнетедотуйразвитие,щевидите,чевединтонсолиманещоповече,отколкотовиеможедаразберете.Вдаденслучайтойщевипроговори.Вмузикатаниесхващамесамовъншнатастрана–нищодругонесхващаме,никакъвсмисълнесхващаме.Когатоискашдаизкажешнещоумилно,мекоилисилно,тиятоновесетурятвизвестнавръзкаиизразяваттова,коетожелаеш,билоторадостноилискръбно.Питамви:койзаставичовекаданаправицигулката?Тяеедининструмент,снет,копиранприблизителносамоотединпо-висшсвятитакапренесеннаЗемята.Споредтезиматериали,коитосегасъществуватнаЗемята,човекенаправилприблизителноподобнацигулканатазиотпо-висшиясвят,задаможедасвириидасеразговаряснея.Каквитоидасасегашнитесвирци,благодарениенатяхчовечествотосеоблагородява.Тесакатоонезибуболечици,глистидолувземята,коитосиправятдупкитамипомагатнаорача.Сегашнатачовешкакултураеприготовлениезабъдещатакултура.Казвате:„Е,ненитрябвасветскознание.“Акотезисветскихоранепееха,знаетели,чевиенебихтемоглидаизлезетенавънвсвета?Докатотепеят,виещесерадвате.Нопрестанатлидапеят,ирадосттащеизчезне.Иазгледам–някоисветскихорапеятсвъодушевление.<br/><br/>Виетук,откактосезаехтесокултнотопеене,забравихтевашетообикновенопеене.<br/><br/>ДаизпеемсегаМирспостепенноотслабваненагласа.Тоелекоупражнение.Ощеединпът!<br/><br/>СегадаизпеемМахарБенуАба.<br/><br/>Изпейтесегаследнатапесен:<br/><br/>Кажимити,светлиБожилъч,<br/>благотонаживота,<br/>светлияправпътначиститедуши(2),<br/>души,души,чиститедуши,<br/>измитивъвводитенаЛюбовта(2),<br/>въвводитенаЛюбовта(2),<br/>живеливсветлинатанаразумността,<br/>всветлинатанаразумността,<br/>храненисъсСловотонаживатаИстина,<br/>живатаИстина,Истина,Истина.<br/><br/>Нискитетоновесатакива,понежесеотдалечават,азанассепредставят,каточеспадат.Нискитетоновеобачесанай-изразителни.Нискитетоновесаминалото,откоетосеотдалечаваме,ависокитетоновесабъдещето,къмкоетосеприближаваме.<br/><br/>Вториятстадийнамузикатаесвободнотопеене.Присвободнотопеенесегашнатамузиканеможедавърви,защототактъттрябвасъвсемдругоячедасемени,ударениятанадумитепъкиматособеносъчетание.Иакочовекнеевъодушевен,тойнеможедапее.Щомдойдевъодушевлението,всичкимогатдапеят.<br/><br/>Хайдесегадаизпеем„Кажимити,светлиБожилъч“.Туйупражнениезасегаможедагооставимнезавършено.<br/><br/>Трябвадасестремитедапеететихо,защотовтихотопееневиещеможетедавладеетегласаси.Тихотопеенеоблагородява.Силнотопеенееповечеволево.Когатоискатедапредадетенещовъзвишеноиблагороднонавашатамисъл,навашитечувства,трябвадапеететихо.Силнотопеенеекатоонзитъпан,койтобиевмузиката–тойвлияенаушите,ноитовасиенамясто.<br/><br/>Сегаданаправимедномалкопроменяне.ИзпейтедумитеБлагост(3)носи(3)светлината(3).Тоепоритъманасърцето.Първотоупражнениееотвторатакатегориянамузиката.<br/><br/>Въввсичкитевременаученицитеотокултнитешколисасеспъвалиотголемитесиочаквания.Ученикътнетрябвадаочакваголемирезултати.Всичкитерезултатисавсемикроскопически.Епохалнорядкосеслучватуй,коетоочаквате.Присегашнитеусловиятрябвадаблагодаритедажеисамонатова,чеможетедасесъберетеидасипопеетемалко.Казвате:„А,благостносисветлината!Каквосъдържаттиядуми?“Питам:акотиимашвъзможностдаизпеештезитридумиилипъктипредложатстомилионалева,коеструваповече,коебипредпочел?Акобългарскитепарисеобезценяттъй,кактогерманските,каквощеструваттияпари?Съсстомилионалеватинещеможешдасикупишмастило,заданапишештезитридуми.Тезитридумищеоставятувасотпечатъцизавеликотобъдеще,астотемилионанямадаоставятнищо.Акоиматестомилионалева,щевиестрахтозиданевиобере,онзиданевиобере:неприятелищеиматеищесеожесточите.АкатопеетеБлагостносиСветлината,занищонямадасебезпокоите.Щекажете:„А,товадапея,едетинскаработа,нокатоимамтияпари,щесеповдигна.“Никаквоповдиганенямадаима!Несъмпротивпарите,нотъй,кактосеизползвабогатствотоднес,тованеенищо–тоеедноголямозло.Акотезипаримескаратсмоитеблизки,акотемеотчуждятиотБога,иотхората,иаконемогадаспя,защомиса?Акотияпарислужаткатоедносредствозасближаване,добредошли.Щомсадобредошли,катодойдатпаритевмене,щегиугостяи–хайденавън!Асегавсичкихораугощаватпарите,турятгивкасатасииимказват:„Навъннямадавървите!“–Не,щеимкажете:„Навън!“Тащеоценяватемалкитенеща.Съберетесеиблагодаретезатях!<br/><br/>Сегащекаженякой:„ВеликинещаимавътревПриродата!“Знаетеликаквисавеликитенеща?ВземетекакразглеждатвнаукатаСлънцето?–Катоеднаголямагорящамаса,катоизучаватинеговитеелементи.Втазигорящамасаимажелязо,златоимногодругиелементи,коитосезабелязватвспектроскопа.Ипослеопределяттемпературатаму.Стовасезадоволяватвсичкихора.Тованеенаука.Ученитеизучаватощеивсичкитедругизвездиипланети,новъпрекивсичкотованиесмевневежество.Тъйкактовървизасегасъвременнатанаука,товаемногодобре.Туйеусилиетонаволятанаученитехора,туйеусилиетоначовешкияДух.Неказвам,чеученитенезнаятнищо,знаят,нотуйесамовъведениевъввеликатанаука.Трябвадасеучи!Тъйкатовървите–там,детонаукатаспира,виещепродължаватевашияпът.Иняматъйизведнъждаправитезаключения.Азхаресвамсъвременнитехора,тевървятстъпкапостъпка.Някоиотокултнитеученициправятследнатапогрешка.Някоислушат,ченаСлънцетоимахора.Некакаже:„Чухеднасказка,казвашесе,ченаСлънцетоималохора.“Атойговоринаправо,каточесамепроверилтова.Не,не,акотисиходил,можешдасподелиштова,ноакосамосислушаледнасказкаитидопадатазиидея,кажи:„Харесамитазисказка,особениидеиима.“Аниеведнагаодобряваме.Сегашнатакултураималоши,ноидобристрани.<br/><br/>После,катодойдемдомедицината,виеказвате:„Азнеискамдамелекуватакъвлекар.“–Не,всетрябвадавилекуванякойлекар.Отчистоокултногледищенякойлекартидължинещоотминалото–тойтрябвадатисеизплати.Тисинаумиране.Тойдойде,имамагнетическасилавсебеси,турисиръкатанаглавататиитиоздравееш.Катосиотиде,кажеш:„СлаваБогу,олекнами!“Оставитозилекардаизпълнисвоятакарма!Тиказваш:„Азнеискамлекар“,акатосенамеришназор,търсишлекар.Докатостездрави,лекаринеискате,апослегитърсите.Нееправотова,данеискамелекари,ноглупаволекуваненеискаме.Имамноготакивапримери.Заболитеглавата,дойденякойлекар–ледтитури.Коремтезаболи,някаквовъзпалениесеяви–ледтитури.ТозиначинналечениегонямавПриродата.Тияметодинесамеродавниивмедицинскатанаука.Товасаметодисамонаняколколекари.Каторазглеждашмедицината,тищеяразглеждашкатонаука,коятосеепроявилаощеотнай-раннитевремена.Сегашниятметодналекуванеследеновметод.Тозиновметод,койтолекаритеупотребяват,нееестествен.Египтянитенесалекувалитака.ИПриродатанелекуватака.ПонежеПриродатаепредвидила,чещегрешим,чещесеразболяваме,тяесъздалаисредствазалекуване.Някойсеразболее,тяказва:„Тищесваришмалководаищепиеш,докатосеизпотишхубаво.“Заболитенещо,пръстъттизапочвадабере,Природатаказва:„Сдъвчиеднасмокиня,увийхубавоснеяпръстасиищетимине.“Или:„Свариняколкосмокинивъввода,направилапаоттяхиятуринапръстаси.“Добролечебносредствоесмокинята.Някойказва:„Е,съссмокинящеселекувам.Подругначинщеопитам.“Покойначин?<br/><br/>Завсекичовекимапоняколконачина,поседем-осемначиназалекуване.Самопонякогачовекможедаселекуваподуховенначин.Малцинахорамогатдаселекуватподуховенначин.Коихора?–Самотия,укоитонямаабсолютноникаквосъмнение.Тетрябвадаиматабсолютнодовериекъмтебе,пъкитидабъдешабсолютноискренкъмтях.Нямалитовадовериеитазиискреностпомеждуим,никакводуховнолекуваненеможедаима.ТогаващеприложишединотметодитенаПриродата:водата,билкитеидр.Тозиметоденай-добрият–безникаквиразноски,безникакъвлек.<br/><br/>Освентозиметодзалекуванеимаитретиметод.Тойемузиката.Съберетесенеколциназаедноиупотребетемузикатакатосредствозалекуване.Охтикатанапримерможедаселекувасмузика.Тяпроизвеждаедноразширениевчовека,коетоеособенонужнозаохтичавия.Охтичавиятчовекмислисамозасебеси,всичкотомувниманиееконцентрираносамокъмнеговаталичност.Голямазавистимавнего.Охтичавиятчовек,къдетоидаходи,вникогонеможедавидидоброто.Тойставакраенпесимист.Всичкитияотрицателничертивнегосаживисъщества,откоитотойтрябвадасеосвободи.Течерпятотнеговитесокове.Етозащо,поединестественначин,чрезмузика,пеенеимолитви,тойщеможедасеосвободиоттиясъщества.Следователнотрябвадапеете,дасвирите,задатониратевашетотяло.Болнитехорапеятли?Щомвидишнякойболен,можешдапознаешщеоздравеели,илине.Някойпътвлязапринякойболен:гледамго,останалсам–итой,катоседи,тусипопее,тусипоплаче,ноиплачътмупаквъввиднапесен.Аззная,четоваплаченеемузика,исиказвам:„Тозичовекщеоздравее.“–„Отдезнаеш?“–Знам.Пеели,тойнямадаумре–тойсамсипомага,щеоздравее.Престанелидапее,нямадаоздравее.После–ивработатаепаксъщото.Ималипеене–добревървиработата.<br/><br/>Закоепеенеазговоря?Разбирамтуй–тихото,вътрешнопеене–дапеешзасебеси.Чувамнякойпът–някоямомавикнала,запяла,танацялкилометъргласът¢сечува.Тованеепеeне.Когатонякойчовектъйтихопее,каточенякояпчелажужи,таедвасечува,туйепeене.Товапеeненосинесамоздраве,норазвиваиумственитеспособностивчовека.Всекичовекиматозимузикаленцентър.Боггоедалнавсички,нотрябвасамомалкохраницадамудадете.Музикалноточувствоеедноотхубавитечувствавчовекаи,акопеем,щесеразбирамепо-добре.Акостанемпрофесионалнипевци,тогаванямадасеразбираме,защотощеимаспоркойeпялпо-хубаво.Вижте–междувсичкипевци,музикантивсеспорсеводи,четозиневзелправилнотонафа,чеонзиневзелдобретонами,четретиневзелбемолахубавоит.н.Чуднисатезихора!Някоиказват,ченякойсиеди-къдесисбъркал.Чекакконстатиратетазипогрешка?Представетесиследнотоположение:събератседвамамузиканти,критицисаидвамата.Единиятвземабемол,другиятнастоява,ченетрябва.Идваматаиматмузикалноухо.Койенаправатастрана?АзслушахмузикантаМарто.Тойсвириеднокласическопарче,нонеизлезехубаво.Тойсвириправилно,номулипсвашенещо.Присвиренетовизвестнипарчетаимаособенитрептения,каточенякакъвотливстававтях.ТиямоментиАйнщайнгинаричавливане.ТавсвиренетонаМартолипсвашеименнотовавливанеитозиотлив.Тойнеможедавлеедушатаси.Второтопарчехубавоизсвири,бързоставахатезивливания.Третотопарчепакизсвирихубаво.Изобщомалкомузикантимогатдасвирятхубаво.Единмузикант,задасвирихубаво,непременнотрябвадаизкарадвойникасиидаготуриналъкасииливпианото.Можелиданаправитова,затакъвмузикантказват:„Харесвамитозимузикант!“Изобщомузикантъттрябвадаимавдъхновение.Идеалнитемузикантищедойдат,нокога?Мартохубавосвири,нокатомуплащат,тойгубиполовинатаотсилатаси.Казват:„Тозимузикантвлагачувствовсвиренетоси.“Влагачувство,защотоискадаимаблаговолениетонапубликата,искадамуръкопляскат.Посленякоймузиканткатосвири,правиособенижестове.Казва:„Налихубавогинаправих?“–Не,когатомузикантътсвиризасебеси,когатосевдълбочииникогоневижда,тогаваицветоветесадруги.Следтуйпакговиждаш,слизаотсцената,очитемусакъмслушателите.Истинскиятмузиканттрябвадасвирибезпари,безцветя,безвсякаквиръкопляскания.Тойтрябвадасвирибезкористно–товаесъобразносмузиката.Засегаитова,коетоимаме,неелошо,благодаримзанего,нозавбъдещетрябвадабъдетъй,кактовиговоря.<br/><br/>Таниеискамедасъздадемтазимузикавъвваснесега,нозавбъдеще.Хубавоедаслушаштъй,катокритикуваттози-онзи,носегаотмоегледищеазизказваммнениедасевъздържатевкритиката.Свиринякой–тихвърлишединкритиченпогледкъмнего,тойпогледне,доловипогледаисъзнаниетомусераздвоява–междуръкатаиумамунямавръзка.Нямапо-хубавонещооттова,когатоумътисърцетоначовекасавхармония,когатоизпълняватзаедновсичкитесвоидействия.Знаетеликолкоеболезнено,когатонякоймладпоетнапримернапишенякоестихотворениеигоосмеят!Нещогочопли:дагозанесенякому,дамугопрочете.Тойгоносикатоновороденодете.Младпоете,занесегонанякойстаропитенпоет–дамугопрочетеитойдасеизкаже.Този,стариятпоет,слуша,поухилисеикаже,ченищонеструва.Какваболкасвивасърцетонатозимладпоет,какъвкатаклизъмставаунего!Следтуй,катосепоуталожиболкатамалко,вземеотновостихотворениетоси,туриговдругиясиджобигозанесенадругпоет.Акотоймукаже,чегоенаписалхубаво,радвасе.Всичкитепоетивсетрябвадаминатпрезеднадисциплина.Акоразглеждатпроизведениятананякойвиденпоет,инемусамотук-таменещощеодобрят.<br/><br/>Таивашитезнаниякатоученицивсепосъщиязаконщеминат.Нямадабързатедасепроизнасяте,нямаидасекритикувате.Неехубаводасевадятслабитестранинахората.По-добреедавадитедобритестрани.Всичкихорасасилникритицивслабитестрани.ВДобротомалкокритициимаме.Онзикритик,накоготосанамазалиперотоспари,задададедобриотзиви,казва:„А,хубавоетова!“Истинскикритикетози,койтопишедоброволно,поубеждение,безвсякаквовъзнаграждение,безвсякакъвподкуп.Някойпътнамажатнякомуперотоспари,задакритикуванякого,дададелошиотзиви.Казвам:ипохвалата,икритикатанеструватнищо,защотоперотоенамазаноспари.Критика,вкоятонеприсъстваникаквокористолюбие,самотяедобра.Такатрябвадабъдемеждувас!<br/>
Размишление
Мир! – Мирът носи Божията радост.
Десета лекция от Учителя
19 декември 1923 г., София
Най-често използвани думи в беседата:има, може, аз, хубаво, сега, човек, хора, път, всички, всичко, казва, мисли, цвете, пеене, музика, себе, същества, пее, направи, свири ,