Най-често използвани думи в беседата:живот, може, аз, има, всички, човек, знаете, години, душа, казва, хора, себе, сила, питам, ученици, кокошката, начин, природа, знания ,
От книгата,"Разумният живот", Младежки окултен клас - година трета, (1923-24),
Издателство: Бяло Братство, София, 2009 г. ISBN-978-954-744-102-6, Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
От книгата "Разумният живот". Лекции на младежкия окултен клас от Учителя. Година III (1923–1924).
Издание на Просветния комитет, София, 1925-1926 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето
Тема за следния път (№ 3):„Отличителните черти на пчелата“. Ще помислите върху тази тема. <br/>Имайтепредвидчистотатанапчелата.Тяимаобразцовачистота,нетърпивкошерасинищонечисто,нищохилаво.Същотонещоеивморалниясвят.Поотношениеначистотатанебетоемноговзискателно.Топостъпвапосъщияначин,кактоипчелитевсвоякошер.Тамнеможедастъпикракътнанякойхилав,нечистчовек.Внебетонямалицеприятие.Тамнесечува:„тозиенаш“или„тозиеваш“.Самодостойните,чистите,умнитемогатдаживеятвтакъвкошер.<br/><br/>Дадопуснем,чеиматепредсебесиединученчовек,единестественик,койтосезанимаваспециалносизучаванеживотанапчелите.Следкатосеезанимавалтойцелиясиживотспроучваненатънкоститевживотаим,питам:каквоеспечелилотпчелите?–Огрубяле,нищоповече.Иповечетоотсъвременнитеестественици,коитоизучаватприродатапотозиначин,огрубяват,ставатматериалисти,немогатдаизвлекатонаявеликамъдрост,коятосесъдържавнея.Внякоиотсъвременнитеестественицисезабелязваедноизраждане,понежепоглеждатнавъпроситематериалистично.Вземете,например,пчелата:посвоетоблагородствотянесединатазивисота,накакватоечовекът.Нейнотоблагородствоеблагородствонаединпо-нисшживотизатовавсичкихора,коитоборавятседнапо-нисшаматерия,естественое,четазиматериящеимвъздейства.Тяимасвойствотодапривличаилидасмъквачовешкияживоткъмсебеси.Вследствиенатовавсичкиестественици,смалкиизключения,саповечематериалисти.Непотозиначинтрябвадасеизучаватживотните,насекомите,растенията,падорииминералите!Изучавашпчелата–трябвадаяизучавашкатоеднафазаотвеликияживотначовешкатадуша;изучавашмравката–трябвадаяизучавашкатоеднафазаотвеликияживотначовешкатадуша;изучавашрастенията,кристалите–посъщияначинтрябвадагиизучаваш,тесавсефази,презкоиточовешкатадушаеминала.Товаеазбуката,откоятоенареденакнигата,означена„Миналотоначовешкатадуша“Ивсекичовектрябвадачетекнигатанасвоетоминало.Когатоизучавакристалите,тойтрябвадазнаекаквисабилитиякристаливъввремето,когатоеживялвъвфазатанакристал.Когатоизучаварастителнотоцарство,тойтрябвадаразглеждапътянасвоетоминалоидаизведеоттозипътоназивеликапоука,коятоживотътевложилвнего.Самопотозиначинпроучаваниестественитенаукииматсмисъл,самотогаваимавтяхфилософия,самотакатеиматприложение!<br/><br/>Сегаивиекатоученицивгимназията,катостудентивуниверситета,акобихтеизучавалиестественитенауки,паивсичкидругинаукиоттовагледище,катонеразривнастадияотвашияживот,виебихтеималисъвсемдругиразбираниязаживотаизанауката.Асегаазчестосрещамголямопрепятствиевработатасипорадивашитеразбирания.Виекатоученицивгимназията,катостудентивуниверситетаиматеголямомнениезасебеси;мислите,чезнаетемного.Вярноетова,ноазщевизапитам:аковиестеедин100-годишендядоивипоканятдаиграетенахорото,щевиползватлинещотия100годинизаслучая?Мислители,чевтозистардядоснапредваненавъзрасттанапредваисилата?Казватму:Дядо,япоиграймалконахорото!–Немога,незная.<br/><br/>Виещеразсъждаватесмене,задаразберетемисълтами.Щевземемдвевеличини,първатаоткоитоозначавамс+A(Асединплюс).Тяпредставядетенадесетгодишнавъзраст.Вторатавеличинаозначавамс++A(Асдваплюса).Тяпредставястогодишенстарец,годинитенакоготозначисадесетпътиповечеоттиянадетето.Иматетогава+A–десетгодинии++A–стогодини.Идветевеличинисадвеживисъщества,коитоседвижатведнаисъщапосокап.Акопридадемкъм+Aдвадесетгодини,икъм++Aсъщодвадесетгодини,койотдваматапечели?–Първият.Защо?Налибитрябвалостариятчовекдапечелиповече,понежечислото20сеприбавякъмпо-голямочислоот10,аименнокъм100-те?Стариятчовек,обаче,непечели,понежетойеположителен.Вкаквоседитазиположителност?Тойживеесидеята,чеебогат,чееосигурен,натрупалебогатство,накоетоуповава;тойживееощеисидеята,чееучен,чеимамногоопитностиотживота,увереневсебесиит.н.Нодаживеешстакиваидеивживота,койтовсекимоментносинещонововсебеси,значидазагубишсвоятасила,данепечелишнищо.Тиясапричините,задето,катосеприбавят20годиникъмживотанастареца,тойставапо-слаб,акатосеприбавяттиягодиникъмживотанадесетгодишнотодете,тоставасиленчовек.Откаквопроизтичатазиразлика?Какъвезаконът,койтоопределясилите?Защоименностарецът,каторастепоум,нерастеедновременноипосила?Виещекажете,честарцитепридобиватпо-късносилатаси.Товаевярно50%,ноивтозипроцентимаизключения.Понякойпътстарецътизгубванесамосилатаси,ноисвоитемисли.Кояепричинатазатова?Следователно,положителнитесилинепечелятвсякогавсвета.<br/><br/>Азискамвиедаразбиратедобренещата,даразсъждаватеправилно.Някойказва:човектрябвадаимаположителнаволяиположителенум.Вярноетова,нотукможедасеприложизаконътнавероятностите.Невсякогаположителнатаволяпечелииневсякогаположителниятумпечели.Защо?Старецът,койтоимадваплюса,койтоедошълдостоидвадесетгодишнавъзрастиживеесположителнимисли,седвиживеднапо-гъстаматерия,вследствиенакоетосрещапо-големисъпротивлениявживотаси,отколкотомладиятчовек,койтоживееведнапо-рядкасреда,спо-малкисъпротивления.Следователно,акоплюсоветесеувеличават,съпротивлениятасеувеличават,носилатасенамалява–такаевживотанастареца;акопъкплюсоветесенамаляват,съпротивлениятасенамаляват,носилатасеувеличава.Законът,койтоможемдаизвадимоттук,еследният:силатавживотанищебъдеобратнопропорционалнанасъпротивленията,коитосрещаме,т.е.голямасила–малкисъпротивления,малкасила–големисъпротивления.Ивсичкотоваевзависимостотгъстотатанасредата.<br/><br/>Етозащониетрябвадаминемвживотасипоонзипът,койтоиманай-малкосъпротивления.Многоестественоетова!Защо?Виекаквлизатевнякоягостилница?Налипървопреглеждатеколкопарииматевкесиятасииспоредсредстватасиразполагате?Катовлезетевединмагазин,налипосъщияначинпреглеждатекесиятасииспоредтовасикупуватепо-хубавилипо-простплат?Когатосиправитекъщаиликогатощепредприеметенякоедългопътешествие,посъщияначинщепрегледатесъстояниетонавашатакесияивъзможностите,коитосесъдържатвнея.Трябвадазнаете,чекогатовлизатевматериалниясвят,всичкитиянещатрябвадасевзематпредвид,авиечестогизабравяте.Втоваотношениемладитемязатнастарите.Знайте,обаче,чепритияпропущаниявживотавиезатъватеповечевматерията,вследствиенакоетогъстотатанасредатасеувеличава,съпротивлениетосъщо,асилатависенамалява.<br/><br/>Щевизапитам:отдеидете,колкогодиниоткакстеизлезлиотдомаси?–Незнаем.Имателиписмаотвашитезаминали,отбащаси,отмайкаси?–Нямаме.Ивиесегащемикажете,кактостарите:ВярвамевЕдиннияГоспод…Тазивяраневиползва.Защо?Акоседявстаятасиивярвам,чеимаСлънце,каквомеползвато?Акоседяведнаизбаиизчисляватоттамсилатанаслънчеватасветлина,колкотрептенияиматнай-дългитеслънчевивълни,пазнаяизавсичкитесветове,каквомеползватова?–Нищо.Тиязнаниядоизвестнастепенмогатдаползватмояум,ноизчислениятазаслънчевителъчининай-малконаползватмоятадуша.Следователно,когатониеговоримзавеликитеистинивживота,трябвадасмевпрямосъобщение,некосвено,слъчитенаСлънцето,понедасмеподблаготворнотовлияниенатезилъчи.<br/><br/>Каквосезабелязва,обаче,вживотанамладите?–ТеостаряватпреждевременноЗащо?Въввас,младите,сезараждажеланиедаизрастетебързо.Виебързатеисиказвате:Когащеизраснаголям,дастанана21години?Бързатедастанетеизбиратели,дагласувате.Някоипъкбързатдастанатна30години,тадановзематнякойминистерскипост.Всичкибързате.Каквощеспечелитесвашетобързане?Неевъпросътвбързането,даизраснетепо-скоро.Когащеизраснете,тованезависиотвас.Многоученицинаокултнаташколасеспъватименновтозивъпрос.Щомвлезетевшколата,виебързатедастанетемногоучен,многодобър.ЗадачатааШколатанеедавинаправидобри,нитодавинаправиумниидапридобиетемногознания.ЗнаетелизащотованещонеезадачанаШколата?Какваразликащеиматогавамеждубогатия,койтотрупапаритесивкасатаивсекиденламтизавсепо-голямоипо-голямобогатствоивие,коитотрупатевсеповечеиповечезнаниявглаватасикатонякойбанкер?Товазнаниеповечещеувеличитревогитеви.Богатиятвсекиденпоглеждакъмпаритеси,тревожисе,страхувасе.Ивие,катопридобиетеповечезнания,щестанетепо-чувствителен,по-амбициозен,щевземетедамислитезанещоголямоинямадаможетедаиздържитевсичкотова.Чекакщеможетедаиздържитевсичкотова?Колкосмесмешниние,хоратаназемята!Ниеимамеединмозъкот1,5кг.Тежест,туренвединлоб.Приеднатакавамалкаматерия,приединтакъвограниченумвиеискатедаобхванетецялатаВселена,датуритевсичкоподнозетесиидакажете:Знаетеликойсъмаз?Казвам:тисимладиятчовек,с1,5кгтежествглаватаси.Знаетеликаквопредставлявамозъкътнаединангел?Мозъкътнаединангелпоинтензивностнасвоитевибрацииипокачествопредставлявасъвкупностотмозъцитенацялоточовечество.Знаетеликаквонещоенаписановмозъканаединангел?Акосенамеришпредединангел,какщесепочувстваш?<br/><br/>Катомеслушатесега,някоиотвасможедасеобезсърчат,нониеговоримзанасърчение,анезаобезсърчение.Виетрябвадаразбиратеживотасъществено.Неголиразбиратетака,щесизаминетепосъщияначин,кактоивсичкидруги,младиистари.Виещерастетекактоонзистогодишендядо.Следователно,катостанетена100години,щепочнетедапреповтарятевсичкивашиминалиглупости,защотостаритехоранесезанимаватснищодруго,освенспреповтарянеколелотонасвояживот,кактоонзикон,койтопрекарваколелотовградината.Стариятчовеквсещеказва:Едновреме,катобяхмлад,тъйбеше,иначебеше.Не,никакъвсмисълнямавпреповтарянетонаживота.Виеибездамислите,бездаискатепо-скородаизрастете,щерастете.Приятнотонаживотаедарастеш,бездамислишпотова;даставашдобър,бездамислиш,чесистаналдобър,новсекимоментдаизползвашблагоприятнитеусловия.Слушалсъмнякоимладидаказват:Азнесъмтолковадобър.Какваетазивашалогика,тазифилософия?Щеразсъждаватеправилно!Питамви:какопределятевиедоброто?Можелиединскъпоцененкамъкднесдаедиамант,утредабъдевъглен?–Неможе.Акоднесвиестедобър,всякогащестедобър.Аковдаденмоментстелош,всякогастелош.Оттоваправиловинагиимаедноизключение.Въгленътвинагиможедасепревърневдиамант.Как?–Катосеподложинависокатемператураиголямоналягане.Значи,когатовърхувъгленадействаеднаразумнасила,тойсепревръщавдиамант.Еднаразумнасиламожедапревърнеидиамантавъввъглен.Можедастанетованещо,нотосеотнасядоониядиамантивъвфизическиясвят.Нощосеотнасядочовешкатадуша,имайтепредвидследното:никоясилавсветанеевсъстояниедапревърнедушатавъввъглен.ТязавечнивременасиоставаединскъпоцененкамъкнаНебеснотоЦарство.Чистатадушанеможедасеопорочи,тявсякогасиечиста!Помнететова,дръжтетазимисълвсебеси,заданесеобезсърчавате!Дойдетедонякоепротиворечие,кажете:Моятадушаечиста.Акоазсеопетних,тоевъншно,несеотнасядодушата.Следователно,щемислите,чепогрешкатавиевпостъпката,анечевашатадушаестаналапо-добраилипо-лоша.Азмогадавикажа,ченякойпътстепостъпилиразумно,анякойпътнеразумно,нотонесеотнасядовашатадуша.<br/><br/>Когатодойдемдовашитеразсъждения,питам:вкаквоседивашатафилософия?Тяпредставляваразвитиетонависокитечовешкимисли,тяхнотосъзерцание.Питам:коифилософисанай-правивсвоитеразсъждения?Азнегикритикувам,ноказвам:вземетекойтоидаефилософ,закоготоказвате,чеимаотличнафилософияипостройтевашияживотсъобразнонеговитетеории,давидитекакъврезултатщеимате.Азискамдаразсъждаватепосъщество,посмисъл.Акомезапитате:„Тогавазащониефилософиятаѝ?“,тозивъпросеравносиленнавъпроса„защониесветлината“.Напътникаенужнасветлина,задауосветлявапътя,покойтоходи.Защониезнанието?–Тоесветлинанаума,показвапътя,покойточовеквърви.ЗащониеЛюбовта?–Даосмислиживотани.ЗащониеМъдростта?–Даукраситозиживот,дамудадесмисъл,интензивност.ЗащониеИстината?–Данидадесвобода,дапреобразимживотаси.<br/><br/>Итъй,знанието,коетосегапридобивате,трябвадаготуритекатооснованаземнатанаука.Товасаматериали,необходимизасъздаваневъввасправилниразбираниязанещата.Катовиказвамтова,азнинай-малконеподразбирамдатръгнетеизсветаидаразправятенавсякъдесвоитевъзгледизанещатакатоученицинаОкултнаташкола.Не,потиявъпросивиещеговоритеснай-ученитехора,асглупавитехоращеговоритезаобикновениработи:залук,зачесънидр.Акоспазватетоваправило,щеиматепо-малкострадания,т.е.щеказвате,кактоХристосказваше:„Достаенаденянеговотозло.“Тозначи:всветаиматолковастрадания,нямазащоиниедапритурямеповече.Напримернякойпътможедавипопитаткаквомислитезаживота,ималибъдещживот.Итиизведнъжсесмущавашипочвашдадоказвашфилософски,четозифилософтъйказал,онзифилософиначеказал.Този,катотеслуша,казва:Голямглупаксити!Тиведнагасесгушишиказваш:Немеразбраха.Въпросекойкогонеразбраилитинегоразбра.Азмисля,чети,койтоговориш,несиразбралдругия.<br/><br/>Мнозинаотвасказват:ОткаксмевлезликатоокултниученицивШколата,оглупяхме.Естественое,чечовекщеоглупее.Кога?Когатонечете,неучинищо.Имаученихора,коитокатоизлязатведнъжотуниверситета,нищонечетат.Каквоеказанопреди20години,тезнаят,ноновитетеориинезнаят.Тияучени,коитоследятновитетеории,щекажатзатях:Многостеизостаналиназад.Животътедвижение,затова,койтоискаданеоставаназад,нетрябвадасеспира,апостояннодаседвижи.<br/><br/>Притоваиматедасеборитевсветасредмъчнотии.Виеминаватезаокултниученици,ноощенестеистинскиидеалисти.Питамви:имателиидеяикакваетя?Азнеискамдавиобезсърчавам,новизапитвам,задасиуяснитевкаквоположениесенамиратезасега.Щевизадамсъщиявъпросвдругаформа:колкопариимашвджобаси?Казваш:Хилядалева.Хайдедагипреброим!Изваждашги,броиш,излизат100лв.Кактъй?„Амиазмислих,чеса1000лв.“Проверката,обаче,показва,чеса100лв.Дееистината?Мислители,честакиваидеинямадафалирате?–Щефалирате.Виещеконстатиратефактатъй,кактое.Имате100лева,нитопараповече,точнощеопределите.Нямадасиправитеникаквиилюзии.Тованесамоивъзражения,товасасборотзакони,коитосъществуватвприродата.Природатанетърпиабсолютноникакъвфалш.Забележете,привсичкитъркания,сблъсквания,коитосъществуватвсвета,колкоумноприродатапостроилацялатаВселена!Тяепредвидилавсичкивъзможности,коитомогатдасеслучатмеждуеднаслънчевасистемаидруга.МеждуАлфа-Центориус,например,има25билионамилиразстояния,вкоетопразнопространствоможедасенаредят3000слънчевисистеми,безнинай-малкистълкновенияпомеждуим.Защоетовапространство?Природатаепредвидилавсичкивъзможнитъркания,коитомогатдасеявятизадасеизбегнаттиякатастрофи,тяеоставилапразнипространства.Несамомеждунай-големитетела,ноимеждувастяетурилаизвестнипрегради.Защо?–Възоснованасъщиязакон–данеставаттъркания,коитодасъздадаткатастрофи,нещастия.Междуприятелитесъщоимапрегради.Когатоискашдасевидишсприятелясипо-отблизо,нямадапремахвашпреградата,плета,койтоприродатаепоставила,нощесекачишнатозиплетищекажеш:Приятелю,еладасепоразговоримпо-задушевно!Развалителитиясвещениплетове,щеизгубитевашетощастие.Виенеможедабъдетепо-умниотБога!Виенеможедабъдетепо-умниотприродата!<br/><br/>Сега,тиянедоразумения,коитоизпъкватмеждувас,седължатнаразличнитевашисхващания,наразличиетовъввашеторазвитие.Честовашетоприятноразположениесесменяснеприятно.Например,виестепоканенинаобеднякъде,опеклисаспециалнозаваседнакокошкаивиказват:Отличенобедсмевиприготвили.Виенезнаетекакъвеобедът,носеприготовляватезаединбогатобед.Седнетенатрапезата,приготвятеседаядете,нотъкмовтозимоментединвашприятелидва,задигакокошкатаотмасатаивместонеявислагачиниясхубавиябълкииказва:„Приятелю,азвзехкокошкатазасебеси,анатебеоставихедначиниясябълки.“ВеднагавашетоприятноразположениесесменяснеприятноПонежебяхтесеприготвилизаединбогатобед,вашетоочакванеоставанезадоволено,вследствиенакоетовъввассепораждаедногорчивочувство.Питам:ималинякакванеправдавтова,чеприятелятвивзелкокошката,аоставилзавасябълките?Примирисестоваикажи:Многодобренаправи,чевзекокошката,амиоставиябълките.Товазначи,дабъдешразумен,даможешдапримирявашвсичкипротиворечиявживотаидаостанешдоволен,когатотелишаваотнещо.Взиматикокошката,даватиябълки.Какпостъпванеразумният?Тойсесърди,недоволене,казва:Азнеискамдаямябълки,искамкокошка.Тазикокошкабешеопеченазамен.Започватогавапоадреснаприятелясидаизпращаразниприказки.Питам:следкатосеразгневи,следкатоизпратипоадреснаприятеляситолковаобиднидуми,спечелиликокошката?–Не.Приятеляттиказва:Извиниме,донесохябълкивместококошката.Тинай-послесесмекчишиказваш:Добре,извинявамте.Извиняваш,нокога?–Следкатосиизхарчилтолковаизлишнаенергия!Идругонещоможе.Следкатосимупростил,пакдазаминешнаонзисвятсмисълта:„Простихму,новсепактойизядекокошката“.Питам:каквопечелитогава?Товасанай-големитенещастия,коитосъвременнитеучениципретърпяватвШколата.Не,отокултнияучениксеизискваедноважнокачество–примирение,норазумнопримирение.Примирениесусловията,примирениеслишенията,изобщопримирение,коетодапочиванадълбокоразбираненаживота.<br/><br/>Щевидампример,давидитеколколесносепримиряватамериканскитестудентисусловиятанаживота.Многооттях,коитоняматсредствадаследватуниверситет,аиматсилножелание,щегивидитепрепасаниспрестилки,прислужватвразнигостилници.Катосвършатобеда,измиватчиниите,нахранватсеисиизлизатнавън,детосесрещатсдругариизаедностяхиграятнакрокет,нафутбол–няманикакваразликамеждубогатитеибеднитестуденти.Тиястудентинесесрамуватотработа,нероптаятпротивусловията,разумносепримиряватстях.Ищегивидитеследняколкогодининякоиоттяхсвършилизадоктори,другизафилософи,третизапрофесориит.н.ВБългария,обаче,другоячещесеизтълкуватованещо.ВАмерикавсекистудентискадабъдедонякъдесвободен,тесасхванализначениетонанезависимостта,насвободатаиказват:Азмогадаизкарампрехранатасисчестентруд.Тиястудентинеприслужватсамопогостилниците,ноходятипобогатихора,палятимпечки,ходятнапазарит.н.,нослед4–5годинисасвободниоттиясизадължения.Каквозаключениеможемдаизвлечемоттозипример?Някоиотвассенамиратвбезизходноположениеизапитват:Когащесвършитазишкола?Каквощениползватявживота?Как,виевОкултнаташколазапечалбалиидвате?Не,трябвадазнаете,чевОкултнаташколавиеидвате,задасенаучитедаживеетеразумно.Катосенаучитедаживеетеразумно,щезнаетекакдаизползватенаукатавъввсичкинейниразклонения,въввсичкинейниположителнииотрицателнифази,щезнаетекакдаотстраняватвсяканейналошастранаикакдаприематевсякадобрастрана.Всяканаукаимасвояположителнаиотрицателнастрана,аокултниятучениктрябвадасенаучидаживееразумноидаизползваразумнознанията,коиточовечествотоепридобилодосега.ВеликитеУчителиначовечествотонепозволяватнаученитедапридобиватмногознанияизведнъж,защото,акоприсегашнитеусловиянаживотимседадатмногоизлишнизнания,тиязнаниянямадапринесаттакиваблестящирезултати,каквитоочакват.Защо?Мозъкътнасъвременноточовечество,неговатанервнасистеманеетъйнагласенадаиздържабързитетрептениянатиявисшизнания.Имаизвестниидеи,коитоакосепроизнесат,намнозинаотвасщесепресекаткракатаищепаднатслицетосикъмземята.Тованещосеслучвасмногохоравобикновенияживот,коитоминаватзасилни,засмелихора,говорятмного,обачещомизлязатпреднякойученчовекилипредчовексъсзнатноположениекатоцарилидругнякакъв,обхващагистрах,започватдатреперят,езикътимсесплитаинемогатдаговорят.Защо?–Техниятмозъкнеможедатрепти,съответновибрациитенатияученииливисокознатнихораинеможедагииздържа.Междутяхнеможедаставаправилнаобмяна.Етозащоприсегашноторазвитиеначовечествотовсичкивеликиученисекрият,несеизявяватнасвета,акогатотрябвадасеизявят,взиматнай-простаформа,заданепроизведатнякаквосътресение.ТакивафактиможетедасрещнетенейдеизСтарияЗавет,например.Исая6гл.,стихове:5,6,7:„Тогазрекох:Горкоми,защотозагинах;понежесъмчеловекснечистиустнииживеямеждулюдеснечистиустни,понежеочитемивидяхаЦаря,ГосподаСаваота.Тогаздолетеприменеединотсерафимите,иимашевръкатасиразпаленвъглен,койтобевзелсклещиотолтаря.Идопрегодоустатамиирече:Ето,товаседопредоустнитети;ибеззакониетотисеотне,игрехъттисеочисти.“<br/><br/>СледователноидовастрябвадаседопретозисвещеногъннаЛюбовта,вкоятоняманикакваизмяна,никаквалъжа,новкоятоживеесвещенатаИстина.Ивашитедуши,катонамладихора,ученицинаВеликатаШкола,трябвадабъдатзаквасенисновиякваснаЛюбовта.Виетрябвадаимателюбовпомеждуси.Всичкитиясъмнения,подозрения,недоразумения,коитосъществуватвсъвременноточовечество,представляватостанкиотедноголяморазрушениеизатоватрябвадасеизхвърлятнавън.Имайтепредвид,чезавсекиедногоимаусловиядасеразвива,никойнеможедамугивземе,новажнотое,четияусловиянямадабъдатвсякога.Питамви:акостеблизоилиподнякоеголямодърво,каквощевиползвато?Нямалидавизасенчва?Запътника,койтоискадасипочине,едобре,нозаеднорастениетазисянканадървотогоспиравнеговоторастене.Акотисирастениеитовадървотеотхвърли1–2кмразстояниеотсебеси,правилитинякаквозло?–Не,добротиправи.Туйдървотиказва:„Слушай,синко,подмоятасянкатинеможешдарастеш,ноазтеподхвърлихвънотсебеси,поддействиетонаслънчевителъчидарастешичовекдастанеш“.Ниенеискамедавизасенчваме,искамевсичкидабъдетесвободни.Виенетрябвадасеспъватеоттова,койколкознае,негледайтенаоноваголямодърво.Силатаначовеканеевголеминатаму.Неказвайте:Азискамдабъдаголям!Колкоголемиискатедабъдете,колкотослонали?Какваголямаглава,какъвголямхоботиматой!Човешкиятумстоимногопо-високооттозинаслона.Смисълътнанещатанеевъввъншнатаформа.Помнетееднонещо:всякогърне,катосенаправитрябвадаминепрезогън,докатосеопечедобре.Иколкопътитрябвадаминепрезпещта!Акозаопичанетонаедногърнесеизискват250–300градусатемпература,знаетеликолкоградусасеизискват,задасеопекатвашитечувства?–Изисквасенай-малко50000градусатоплина.Знаетеликолкоградусасеизисква,задасеопечеедновашедушевножелание?Най-малко100милионаградуса.Тазитоплинаот100милионаградусанееоназитоплина,коятоизгаря,коятоунищожава,нотяетоплина,коятовнасяонзивеликБожественживот.Притазитоплинасеобразуватониявисшитрептениявчовека,коитодаватподтиккъмнай-възвишенотоиблагородното.<br/><br/>Таказвам:аконякоиотвассеподлагатнаизпитвживота,трябвадазнаете,четиянещасаточноопределени.Ниезнаемтиязакони,коитоопределятизпититевживота.Катознаязаконите,споредтяхаззнаякаквощемисеслучивсекиден,ноникоганеправяопитидагоотклоняилиизбегна.Никогадосеганесъмправилопитдаизменясвоятасъдба.Защо?Акоизменясвоятасъдба,щемисеслучатнеща100пътипо-лоши.Природата,заедносвсичкивъзвишенисъщества,коитоработятсъобразнонейнитезакони,катосапратиличовеканаземята,тесаизчислиливсичкивъзможности,предвидилисавсичкиусловия,прикоитонеговиятум,неговотосърцеинеговатаволямогатдасеразвиватнормално.Следователно,условиятанавашияживот,вкойтосенамирате,санай-добризавас.По-добърживототтози,койтоиматесега,неможедависедаде.Завбъдещеможе,ноприсегашнитеусловия,приразбиранията,коитоиматесега,тозивиживотенай-добрият.Погрешката,коятоправитевживотасие,чевиенестевернинаидеитенавашатадуша.<br/><br/>Знаетеликакъвесвещенияттрепетнадушата?Знаетеликолкоенежначовешкатадуша?Вдушатанямаабсолютноникаквагрубост.Тяеготовадаразделипоследнатахапкасъссвояприятел,снай-бедниячовек.Тянеправиникакваразликамеждумравкатаисебеси.Когатодушатаотправиединсвойнежентрепеткъмнякоемалкосъщество,тотрепваиказва:Етоеднадуша,коятомеразбира.Нежността,благостта,коитопритежавадушататовасакачестватанаБога.ЕдинпогледнаБогаевсъстояниедаизмениусловиятати,датеподигнедарастеш.Неговиятпогледвсякоганосизнание,Мъдрост,свобода,живот.<br/><br/>Итъй,виекатосевъодушевите,катоученицинаВеликатаШколанямадамечтаетепо-скородарастетеидаостарявате,нощесеучите,щеприлагатеЛюбовта,щеприеметесветлинатаищеизползватеБожественатасвобода.<br/><br/>Азжелаямеждувсинцавидасеустановиеднавътрешнахармония,прикоятокласътвидаможедарастенормално–другоячещеиматехилавирезултати.Тозиеистинскиятпът,покойтовървите,щепридобиетеединразуменживот,откойтодабъдетедоволниивие,ивашитеближнииприятели.ИвПисаниетосеказва:„НаДецатаеЦарствотоБожие.“Несеказва,чеЦарствотоБожиеенастарците,нонадецата,намладите,наония,коиторастат.<br/><br/>Самовърхутакаваосноваможедаседобиеистинскотознание.Самотакаможедасеразвиватеправилно.Въноттозипринципвиещезамязатенастарциислед100годинивсичкощеизгубите,животътвищесеобезсмисли.Вие,специалният,младежкияткласстеклас,койтовечнодарастеидасеподмладяваиникогаданеостарява.ВскритаформаазнаричамМладежкияклас„Класнавечнатамладост,наБожественатанежност“.<br/><br/>Азбихжелалвиедаостанетезавинагидеца–непоум,нодушитевидабъдатдетски,илищеупотребяединсвойтермин:душитевидабъдатнежни!<br/>
Тайна молитва
Само светлият път на Мъдростта води към Истината.
Тя постоянно ни весели.
3 лекция на Младежкия окултен клас, държана от Учителя на 4.ХІ.1923 г. в гр. София
Най-често използвани думи в беседата:живот, може, аз, има, всички, човек, знаете, години, душа, казва, хора, себе, сила, питам, ученици, кокошката, начин, природа, знания ,