От книгата "Положителни и отрицателни сили", Общ окултен клас - година втора (1922-1923 г.),
Издателство: "Бяло Братство", София, 2008 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили“, 35 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
по стенографски записки, изд. София, 1923 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили в природата - първа част“, 22 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
Издателство "Хелиопол", 1998 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето Беседа в petardanov.com
Т. м. <br/>Едноотсъщественитекачестванаученика,товаеразбирането.Вразбиранетоиматристепени–трифази.Първо:чрезобхващанепредметите.Тозначи,ченещата,коитосъществуватвживатаПрирода,ученикъттрябвадагиобхваневтяхнотовъншнопроявлениесъссвояфизическипоглед,или,акосатакававещ,тойможедаобхваневещтасръкатаси.<br/><br/>Следсхващанетоидевторатафаза:чувстването.Ученикътщепочувствакакъветозипредмет,каквисанеговитеотношения,каквисакачестватаму,топъллие,илистуден.Иследтуйидватретатафазанаразбиране:дасесхванесъдържимото.Тозначидасеразбередаденонещодалиимаживотвсебеси,илине.<br/><br/>Ученикъттрябвадазнае,чеможедаизучавасаможиватаПрирода.Единственотодостъпнонещозанашитечувства,занашияумесаможиватаПрирода.Мъртвитенещаниенеможемдаизучаваме,теняматабсолютноникакъвизглед.Туй,коетоемъртво,тоебезобразно,атуй,коетоекрасиво,тосъдържаживот.Следователно,катоговоримдаизучавамеПриродата,значидаразбирамеживотавнеговотопървичноотношение,аживотътвнеговотопървичнопроявлениеподразбира,обхващавсичкиониясъщества,коитосаизлезлиотБога.ТенесасеотдалечилиотауратанаБога,тесаостаналидаработятсБога.Ниегинаричамесветлите,чистидухове,духоветенасветлината.Едниоттиясъществасаотишлималкопо-далече,отколкотосветлинатаеотишла,понежетесадуховетенаматериалниясвят.Тесаизлезлиизвънсветлинатаисасепревърналинатъмнина.Катоказвам,чесасепревърналинатъмнина,разбирам,чесветлинатаеостаналаотвън,атъмнината–отвътре,изатовасаостаналинедоволниотживота.Някойбогатчовекдецаима,женаима,властима,всичкоима,нотойенедоволеноттуйположение,иманещо,коетомулипсва.Всичкоима,носъщественотоняма.Иобратно:другчовекняманищо,нонеговатадушаерадостна–тойимасъщественото.<br/><br/>Сегаимадвавидаученици:еднисабогати,талантливи,гениални,силни,способниученици.Тяхпостоянногихвалят,теобещаватмногоисвършватсотличие.Другитеученицисабедни,посредствени,стройкиминават,понякойпътиматидвойки,ивкраянагодинатаедвапоправятдвойкатавтройка,иказват:„СлаваБогу,намерихмесмисъланаживота“.Затяхтройкатаесмисълътвживота.Под„живот“разбирамстремежаначовека.<br/><br/>Вживотаимадвекрайности,откоитотрябвадасепазите:еднатакрайностекрайнототщеславие.Такъвчовекискадапридобиевсичкоикатогопридобие,внегоставаеднопресищане–най-лошатаболест,коятосъществува.Икатогохванетовапресищане,тогаваидвадуховноторазстройство.Такъвчовекнеможедаседивкъщи,излиза,влиза,искадасеосвободиотпресищането.Тъйчепресищанетоенай-лошотосъстояниезачовека.Отпресищанетосераждажестокостта.Хора,коитосепресищат,ставатмногожестоки.<br/><br/>Другатакрайностелишението.Ученикътможедаетолковаиндиферентен,чедаселишиотединственотоблаго,коетомусепада.Следователновнеготогаваидваотчаянието.Щомдойдеотчаянието,внегосезараждажеланиетодасесамоунищожи,дасесамоубие,данапуснеживота,ноитоваеневъзможно.Товасазасегадветекрайностивживотанаокултнияученик.Тиядвекрайностисеявявативживотаинаобикновенитеученици,инаокултнитеученици.Окултниятученик,койтонееготов,аковнегочувствотозагордостнеевъзпитано,чернотобратствонепременнощеприсадивнегоеднамалкаприсадкаищемусъздаденай-лошотосъстояние.Акоунеголипсвавяравживота,тогавапъкщемуприсадятчувствозаразрушениеиунегощесеродилъжата.Итъй,човеккатоотслабне,внегосераждалъжата.<br/><br/>Итъй,бащаналъжата,товаенай-слабият,абащанаИстинатаенай-силният.Тогава,акосложителъжатавживотаси,тянавсякъденеможедавипомага.Тяекатоледа,имавременнаустойчивост,новсичкотоваскороизчезва.Ученицитечестосислужатслъжата,особенотези,коитонищонезнаят.Тесепреструват,чемногознаят,атези,коитознаят,някоипътсепреструват,ченищонезнаят.Ноиучителитехитруват.Честотевдигаттозиученик,коитонищонезнае,носепреструва,чемногознае.Учениците,катоизлъжатучителяси,радватсеиказват:„Излъгахмего“.Когатопъкучителятхваненякоиоттези„смелите“ученици,тогаватойизлизаседноудоволствие,аученикътесърдит.<br/><br/>СегаиживатаПрироданихващатъй.Тяпостояннониследи.Внеяимаотличнапедагогия.Тяпонякогаоставядаяизлъжем,нознаетеликаквоставапосле?ТиотивашприБога,тяпоставяпредтебеедноситосголемидупки.Тищеминешпрезнего,нокогатостигнешдоцарствотоБожие,щевидишеднодругосито,многоситно.Тисевръщашназад,обачеПриродатапоставяпредтебеедноситодвапътипо-ситноотпредишнотоипитаученика:„Защовлезетук,втозипът?“Най-хубавотоевсякадушадасестремикъмБогасониячувства,коитосасъбуденивнеяпридаденмомент.Тяникоганетрябвадасеприближавасчувстватанадругитехора.Еднодетехранипо-другичувстваотединвъзрастенчовек.Всичкитехораотразнитестепенинаразвитиеиматразличничувства.Немислете,чение,катосеприближавамеприБога,серъководимотедноисъщопобуждение.Не,разниреалностинидвижат.Нямадвамомента,коитодасаеднакви.Тазиопитност,коятосегаиматевживотаси,следващияпътнямадаяимате.Тясегаобразувасамоединродвръзка,носледващияпътщеобразувадругавръзка.Ивиетрябваданаправитеединизбор,тойеследващият.Етонакаквощегоуподобяикаквотрябвадаправите.Допуснете,чевиепътувате,иматедаизвървитеизвестнаместност.Мястото,коетотрябвадаизвървите,епустиня.Виестеведнастранасмногоплодовеиразнипродукти.Тезипродуктитрябвадавземетесъссебеси,задаможедаминетепустинята.Значивиетрябвадавземетеотизобилиетонатазиопитностприднешнотовашеразбиране.Придругиусловиящеучитедругаопитноствпустинята.Самовпустинятавиеможеданаучите,дадобиетедобродетелите.Пустинятаемястоначистота.Там,детоимарастеж,имаинечистота,апустинята,детоимапясък,тамвсичкоечисто.Ученик,коитоминавапрезпустинята,трябваданаучикаквонещоедобродетелта.<br/><br/>Итъй,щомсенамеритебезхрана,виещекажете:„Животътниепуст“.Азщевипопитам:Акобихтесенамерилиназемятапреди300милионагодини,мислители,чебихтенамерилитакиварастения,каквитоимасега?Тогаваземятаимашесъвсемдругаформа.Туй,коетосегавиждатепоземята,бешелипървоначалновсаматаПриродаилиотпоследойде?Наземятанай-първосъществувахакристалите,следтях–растенията,послесеразвихамалкитеживотинки,големитеживотниинай-послесеявичовекът.КристалитеслязохаотсветанаМъдростта,растениятаслязохаотсветанаангелите.Следтяхдойдохасиноветенаархангелите–животнитеинай-последойдечовекът,пообразиподобиенаБога,нозанегонямашеусловиядасеразвиваизатовасенаправисегашниятчовек,койтоееднадругафаза.ЧовекътпообразиподобиеБожиесегащедойде.Ичовечеството,коетосегасевръщакъмБога,щеподемечовешкатаеволюция.Тиядушисасеганапътиниещесесрещнемстях.Всичкитерелигиигиочаквапреобразованиенасъзнанието.СегавсичкивиесеприближаватекъмсветанасиноветеБожии.Когатовиевлезетевтехниясвят,въввасщестанесъщото,каквотосживотните.Когаточовекеминалпрезсветанаживотните,тойевзелтолковаживотни,колкотомутрябваха,адругитеоставипогорите.Туй,коетосегасепроповядванахората:любов,религия,възпитаниеит.н.,тоевсеприготовлениезатовавреме.Катодойдаттиясветлидуши,тещесевселятвъввас.Ивие,итезаеднощеживеете.Тещевнесатвъввастуйновото,коетовсичкиочаквате.Аконякойученикседидълговремепринякойзнаменитучител,налитойщедобиетоваизкуство,коетоиучителятмуима?Тоесъщиятзакон.<br/><br/>Виетърситещастиетовживота.Нокойможедабъдещастлив?–Самоученикътможедабъдещастлив.Щастиетоекачествосамонаученика.Иназемятанай-щастливисаучениците.Вкъщидецатасанай-щастливи,тесаучениците.Щомпораснат,нямавечетуйщастие.Ученикът,укоготосеевселилединотБожественитедухове,забравялошияживотизлотосезаличаваотнего.Тооставасамокатоеднапривидност,атуй,коетооставазавечнивремена,тоедобротоиистинскотознание.Щекаженякой:„Нетрябвалидасиживеянашироко?“–Умрелиятживеенашироко,нотам,всмъртта,иматаковаразпъване,каквоточовекнеможедасипредстави.Самосъвършенниятчовексеотделяотсмъртта,аученикът,койтонеенаучилтозиурок,докатосеосвободиотсмъртта,щевидикаксеживеенашироко.<br/><br/>Виенетрябвадамислите,чещастиетоевсвета.Можедаминетеивънотученичеството,ноникаквощастиенямаданамерите.Затуйвокултнатанаукаотученицитесеизискваединпъленисъвършенживот,задаможедаизползватзнаниятаисилитеси.<br/><br/>Дабъдечовексъвършен,тоенай-леснотонещо,защотониесмесъздаденисъвършени,нонесеразвивамеправилноиоставаменедоразвити.Сегавие,свсичкитезнанияидарби,коитоБогевложилвъввас,започватетова-онова,нонегодовършвате.После,катостенаучилизаконанаприсаждането,присаждатетова-онова,носислужитеснедоброкачествениприсадкиипослеказвате:„ТъйниесъздалаПриродата“.Не,Природатаниесъздаласъвършени,нониесмеизменилисвоетоестество.<br/><br/>УченикъттрябвадаимаедноправилноразбираневърхуживотаизаконитенаживатаПрирода.Тойтрябвадаимакачестватанадобродетелите.Виесеганеправитегрехове,отдавнастегрешили,сеганяматевъзможностдагрешите,асеизправяте.Азщевикажаоткъдеидатгреховете.Тивзимашот100душипариназаем.Дойдевремедагивръщаш–нямашпари,ноникойнетивярва,ченямашпари.Дойдепървиятзаемодавец,казвати:„Дайпарите!“Тинямашпариипочвашдалъжеш.Послеказваш:„Огрешилсъмсе“.Не,тоеминалото,коетотелъже.Грехътизлизаотмомента,когатосинаправилвсичкитетияпогрешки.Тиощетогаванесисеспрялдаизправишпогрешкитеси,кактоБожествениятзаконизисква,ноприбягвашдолъжата.Едномагаречестоноселонагърбасисол.Единпът,катопрегазвалоеднарека,ударилосевединкамъкиклекналовъвводата.Катостанало,забелязало,четоварътмуолекналмалко,частотсолтасестопила.Тосиказало:„А,леснаработабило,щезнаязадругпъткакдасиоблекчавамтовара“.Слугитеразказализаслучилотосенагосподаряси.Другпътгосподарятнатоварвамагаретосвълна.То,катоминавалоитозипътпрезреката,казалоси:„Пакщеклекна“...Танякойпътлъжатакатосолтаможеданипомогне,нонякойпъткатовълнатащезатруднидостамногоположениетони.<br/><br/>Ученикът,щомвлезевШколата,трябваправилнодаразличаванещата,непоформа,аподух,посмисъл.Всъзнаниетонаучениканетрябвадаимаипоменотлъжа.Лъжатасеотличавапоследнотокачество.Дакажем,четиимаш10светилника.Щомкажешкаквадаелъжа,единиятсветилникщеизгасне.Акокажешдвелъжи,двасветилникащеизгаснат,трилъжи–трисветилникащеизгаснатит.н.Оставатисамоединсветилник,питаш:„Каквотрябвадаправя?“–Тръгнипообратнияпроцесназад:изхвърли9-таталъжа,веднагасветилникъттищесезапали.Изхвърли8-та,7-талъжаит.н.,докатовсичкитетисветилниципламнат.Тогаващекажеш:„Азговоряистината“.Откъдезнаеш?–„Всичкитемисветилницисветят.Целиятсвятможедамеобвинява,челъжа,ноаззная,чеговоряИстината,защотосветилницитемисветят.“<br/><br/>Учовекаима10първичниспособности,коитосавложенивдушатамузаработаназемята.Оттияспособностисапроизлезлиоще10.Икогаточовексгреши,всекиедингряхвременнонеутрализирапроявлениетонатияспособности.Етокаквопоказватсъвременнитенаблюдения:аковиевъвволевияиливразумниясвятпочнетедагрешите,волятавивангелскиясвятпочвадаседеформира,вашатабрадагубикрасиватасиформа.Акогрехътвисеувеличава,брадатавиполягамалконазадиставапо-малка.Тогаваустатаизлизанавън,итежесттаотпреднатачастнамозъкасепренасяназад,задасепазиравновесие.Понежемеждуразумниясвятиволятаимасъответствие,тоичелотосеизменя–горнатачастотиваназад,адолнатачастсеиздуванапред.Акопродължавашдагрешиш,носъттисеспитяваисесраствасчелюстта.Аковървишпотозипътнагреха,щесеобразуваеднамуцуна,щетиизраснаткосми,коитощепокриятцялототилице.Товавечеетъмниятживот.Тамсенамиратживотните.Товаеедноотнай-ужаснитеположения.Икоитопопадатвтоваположение,нямаспасениезатях.Теимадачакатмного,докатодойдееднавълнадагиподигне.Иживотните,стоваголямопожертване,постепенносеприготовляватзатозимомент.Това,детогиколят,ееднощастиезатях,ночовекътоттовасеспъва.<br/><br/>ЖиватаПрирода,скоятониесезанимаваме,ееднабезплодна,неподражаемазанасучителка.Итъй,щепомните,чесамоученикътможедабъдещастлив.Щастиетонеенещо,коетотрябвадапридобиватесвекове.Тиможешдагопридобиешмоментално,ипакмоменталноможешдагоизгубиш.<br/><br/>Сегатуй,коетовиговоря,тосеотнасядовъншнатастрананаживота.Искашдасипоправишноса,щетрябвадапоправишпогрешкатаси.Тъй,кактоесъздаденачовешкатаръка,тяимаедноотличноустройство.Колкоточовекеморалнопо-развит,толковаипалецътмуслизапо-надолу.Киткатапредставляваинтелектуалнатастрананачовека.Тазичастоткиткатадолакета–чувственатастрана,аотлакетадорамото–материалнатастранаучовека.Колкотоповечепалецътслизанадолу,толковачовекътепо-духовен,тойслизанадолу,задаобхванематерията,даявладее.Катоизправитетритесипръста,следпалеца,образувасееднадъга,коятопоказвастепентанавашеторазвитие.Пръстите,товасаизвестнивеличини,заизмерванетонакоитосаправениредматематическиизчисления.Показалецътееднавеличина,откоятоизтичатразумнитесили.ВпалецаепроявенияБог.Големиятпръстеродилпървияпръст.Тойепървиятсин.Следователносявяванетонатозипръстучовекасеявилиличнитечувства.ТогаваПровидениетосъздаловториябрат,задаизправипогрешкатанабратаси,понежетойстаналегоист.Тозибратенай-скоророден,затоваенай-висок.Акоискатедазнаете,пръвероденнай-малкиятпръст,нопонежебилмногонепослушен,бащамугоизпъдил.Тойнапусналбащасииотишълдаядеидапиесжените.Тойесекретарнабоговете.Следтуйбащамураждапоказалеца,послетретия–Аполонипоследенраждачетвъртияпръст.Товасапръститенадяснатаръка.Следтуйсеродилисестритеналяватаръка.Тезинеща,коитовиговоря,сасимволи,виещемислитевърхутях.Пръститеизразяватизвестнисили.Никоганедръжтеголемияпръстсамотворен.Товаелошпризнак.Акоискате,хванетепалецаипоказалецасилеко,нежно,тъйщеможедаполучитеотговорнанякойвъпрос.Възбуденси,искашдаузнаешдалинещоеправо,хванинежносредниясипръстипалеца!Най-чувствителнотомястоследокотоиустните,товаекраятнапръстите.Средниятпръстпредставляваонияводители,коитосезанимаватсБожественатаправда.Искашлизнание,хванибезименнияипалецаисъсредоточиумаси.Природатапотозиначинщевинаучимногонеща.Товасаначинизасамовъзпитание,самидасивъздействате.Онези,коитонесаготови,щекажат:„Азстакиваработилищесезанимавам?“Някои,катонемогатдаразрешатнякойвъпрос,кършатсиръцете,стискатсиглаватакатоцудилка.Тиядействиянесаразумни.Хванидватасипръста,съсредоточиумасиивъпросътщесерешимноголесно.<br/><br/>Акоискашдабъдешмъжествен,гледайгорнатачастнаръкатаси,аакоискашдаразрешавашнещоразумно,гледайвътрешнатачастнаръкатаси,тяепо-разработенатачаст.<br/><br/>Първотонещо:ученикъттрябвадаразбира!Представетеси,чевиестеодърпан,окъсанигладенчовек.Отиватеприединбогатчовек,тойказванаслугитесидавиизмиятиоблекатхубаво.Виеседитечист,облечен,ноневипитатгладенлисте.Казватви:„Поогледайсенаогледалото“.Виесеоглеждате.„Е,каксеусещате?“–„Отвънсъммногодобре,ноотвътре...“срамтеедакажеш,чесигладен.Заведатвинапредставлениеиследтовавипитат:„Какнамиратепредставлението?“–„Многохубаво,обаченеможахнищоданауча.“–„Защо?“–„Иманещо,коетомилипсва.“Богаташътвсеощенепитазаглада.Казва:„Ямудайтееднахубавакнига!“После:„Заведетеговучилищетодасеучи!Какстесега?“–„Многохубавоевсичко:итеатърът,иучилището,нолипсваминещо.“Тезинещасаважни,новдадениямоменттрябвашенай-първотозичовекдасенахрани.Тъйиние,всичкоимаме,ноеднонещонямаме.Понежебогатиятнеегладувал,чудисекакволилипсванатозичовек?Слугатаказва:„Дагонахраним!“Даватмудаядеиследтовагопитат:„Какстесега?“–Всичкоувасепрекрасно,азсъммногодоволен.Товасасимволи.Преведетегиищеразберетемисълта.Товасаначининаразсъждения.<br/><br/>Ученикъттрябвадаразбира!Тойтрябвадабъдеощечестен,добър,крайноинтелигентен,великодушениблагороден.<br/><br/>Учовекаимаедночувствонаскритостиоттамсезародилалъжата.<br/><br/>Важнонещозавас:неискайтедабъдетееднообразни!Еднообразиетоненосинитоинтелигентност,нитодоброта.Тоносивсякогаслабост.Акоединчовекпочнедасепроявяваточнокатотебе,тищеизпиташотвращениеотнего.Тисегагохаресваш,защотоиманещо,коетонеекатотвоето,различавасеоттебе.<br/><br/>Коеенай-същественотонещозаученика?–Наученикатрябваразбиране.Каквоозначаватбуквитенадумата„разбиране“?Буквата„Р“–значидаобхванешнещата.„А“–умъттрябвадавземеучастие;„З“–тоезаконнафизическотополе.Трябвадаразбиратзаконитенафизическиясвят.„И“–какседвижатсилитевПриродата,ъглите,коитообразуваттеитехнитеотношения.„Н“–мястото,детопротиворечиятаможедасепремахнат.Тиясаелементите,необходимизаразбирането.<br/>
Т. м.
35-та школна лекция на Общия окултен клас (II година), 12 юли 1923 г., София.
Най-често използвани думи в беседата:има, човек, сега, може, живот, път, ученик, лъжа, част, всичко, пръст, бог, дойде, свят, природа, земя, живата, пустинята ,