Най-често използвани думи в беседата:може, има, човек, упражнение, път, ръка, лява, искате, дясната, свят, нагоре, разположение, години, съзнание, школа, правите, ум, знаете, ръце, състояние ,
От книгата "Положителни и отрицателни сили", Общ окултен клас - година втора (1922-1923 г.),
Издателство: "Бяло Братство", София, 2008 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили“, 35 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
по стенографски записки, изд. София, 1923 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили в природата - първа част“, 22 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
Издателство "Хелиопол", 1998 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето Беседа в petardanov.com
Т. м. <br/>Сегащенаправимеднократкоупражнение:Ръцетенапред.Дяснатаръкасепоставявърхулявата,бавносетеглинагоредорамото,послеотивапредглаватавкръгипакнапредуспореднослявата;следтоваляватаръкасепоставявърхудяснатаисеправисъщото,коетоисдясната.Следтоваръцетеотпредбавноотиватнастрани,нагореинадолу.<br/><br/>Ляватаръкаопънатанапред,дяснатасепоставянарамотоналявата,теглисеполяватадопръститеисесниманадолу.Същотосеправиисляватаръка.<br/><br/>(Прочетохасеняколкотемивърху„Предназначениетонабратяисестри“.)<br/><br/>Изпейте„ДухътБожий“!<br/><br/>Второупражнение:Дяснатаръкаправонапред.Палецътнадяснатаръкахващамалкияпръстнасъщатаръка,пускаго;следтовапалецътибезименниятседопират,отпускатсе;после,палецътисредниятинай-после,палецътипоказалецътсеотпущат.Педяташирокосиотваря.<br/><br/>Палецът,малкиятпръстипоказалецътсесъединяват,следтоваибезименниятсеприсъединява,самосредниятпръстоставаправ,послеитойсеприсъединява.Следтовапоказалецътсеотделя,послесредният,безименниятималкият,ръкатасеслагаотпреднамасата.Същотосеправиисляватаръка.<br/><br/>Катоправитетияупражнения,умътвитрябвадасеконцентриравпръстите.Напръвпогледтоващевисевидидетинскоупражнение,новдаденияслучай,когатоконцентриратеумаси,щевидите,четоимадобрирезултати.Всекиединпръстесвързансизвестнитечения.запримервиеискатедаобразуватевсебесиедначертанадостойнствоиблагородство.Акоискатедаработитенадумаси,съединетепалецаипоказалецасимногобавно,адругитепръстидаостанатсвити.Съсредоточетеумасивърхутазигрупапръсти(палецътипоказалецътсъединени).Искатедаразвиетесамосъзнанието,съединетепалецаисреднияпръстищевъзприеметеоназинеобходимаенергия,коятощевъздействанасъзнаниетови.Искатедаразвиетеизкуството,обичтакъмПриродата,съединетебезименнияспалеца.Искатедабъдететактични,щесъберетепалецаималкиясипръст,защотонякойпътвиепостъпватенетактично,сприхависте.Сутрининаобедщеправитетоваупражнениеищевидитекаквовлияниещеокаже.Товасаелементарниупражнения.<br/><br/>Имайтееднонещопредвид:аковиеотидетедаразправятетезинещадругиму,тозиключеизгубен.Знаетелизащоеизгубен?Този,койтощеправиупражнението,щемислизавас,щесиказва:„Чакай,какволиправионзи?“Икатомислитаказавас,веднагащесепрекъснатсъобщенията.Аковиекажететезиупражнениянякому,тойщекаже:„Азстиязалъгалки,спипаненапръститенесезанимавам,товаеглупаваработа“.Тищесевърнешдомаседнопрекъсваненасърцето.Нетрябватакадапостъпвате.Най-първо,виещепроверитетияработисами.Щенаправитетуйупражнениеведнъж,дважикатовидитерезултата,тогаваможедагопрепоръчватеинадругите.Тияупражненияможедагиупотребитеизавъзпитаниенадецатаси.Щекажетенадететоси:„Ха,татовото,хаданаправимедноупражнение“.Някойпътмайкатанеможедаумиридететоси.Щевземеданаправитуйупражнениесдететосиитощесеумири.Някойпътсескаратевкъщи.Щеправитеупражнениетоспръстите,тоесвирене,ищесесвършиработата.Едноотличноупражнениеето.Аконякойпътнесиразположендухом,правитуйупражнениеищевидиш,ченямадаминат5–10минутиитищеимашеднопрекрасноразположениенадуха,иначещемислишзащосветътетъйсъздаденикаквилинедругивъпроси.Атъй,щесипобуташпръститеитуй,коетотитрябва,щегоприемеш.Някойпътимаизключения,новсе-такищегледатевсякогаумътвидаприсъствавправенетонаупражнението,давярвате,нотвърдодавярвате,анесамонякакваглупававярадаимате.Опитайтеединзакон,давидитеималирезултати,илине.Последователностсеискавтова,затуйПриродатаесъздаларъцете,известнопредназначениеиматте.<br/><br/>Третоупражнение:Ръцетеотпред,свключенипръстиидланитеобърнатинавън.Малкитепръстисеотделят,следтовабезименните,послесредните,накраяпоказалците,самопалцитеоставатдопрени.Ръцетесеобръщатнапредкатобукет,пръститеседопират.Следтовадяснатаръкасетеглиполяватадорамото,минавапредлицето,надглавата,отдяснатастрана,слизанадолу,отиванапред,палцитеседопират,послепоказалците,следтовасреднитепръсти,безименнитеималкитепръсти.Такаръцетеминаватнадглавата,отпреднадглаватаивтуйдвижениесепроизнасятформулите:<br/><br/>„ВединствотонаБожиятаЛюбов(ръцетенадолу)иМъдрост(нагоре)Истината(надолу)постигасвоитецели(нагоре).“<br/><br/>„ВиметонаБожиятаМъдрост(надолу)иБожиятаЛюбов(нагоре)Истината(надолу)постигасвоитезаветницели(нагореипослебавносеспущатнадолу).“<br/><br/>(Дочетохасеостаналитетеми.)<br/><br/>(Прочетесерезюметовърхутемата„РазликамеждуДоброиПравда“.)<br/><br/><ahref="list_OOK.php?id=59&tema=Отношениямеждувъздухаиводата.&tema2=РазликамеждуДоброиПравда.#T59">Заиднияпътщеиматетемата„Отношениятамеждувъздухаиводата“.</a><br/><br/>Най-първо,умътнаокултнияучениктрябвадасенаучинаразграничение,дазнаедаразграничаванещата.Азбихжелал,бездасесамокритикувате,дазнаетевдаденмоменткъмкоякатегорияспадатсъстоянията,коитопрекарвате,идавидитекаквирезултатиима.Дакажем,веднъжпрезденяиматеедномеланхоличносъстояние,туйнетрябвадавиплаши,туйевредананещата.Илинякойпътможедаиматеедновеселосъстояние,тованетрябвадавирадва,виенезнаетекоеепо-хубаво,коеотдветесъстояниящепроизведепо-добъррезултат.Възможноееднодобро,приятносъстояниедаепо-хубаво,новъзможносттавединияивдругияслучайсеравнявана50%.<br/><br/>Окултниятучениктрябвадаследипостоянносъстояниятаси.Виещесеучудватенавашитесъстояния.Някойпътсенамиратевположение,каточеотсъствате,усещатесеизпразнени,умътвинеработи,инесамотова,ноидватедоедносъстояние,даизгубитевашетосъзнание,каточенякоядругасилавзимавръхнадвас.Дажеакоизгубитесъзнаниетоси,несеплашете,понежеивечерновреме,катозаспивате,губитевашетосъзнание.Аокултниятучениктрябвавинагидаимабудносъзнание.Виесеганезнаетекакдазаспивате,тамевсичкотозло–виезаспиватенесъзнателно,акатостанетеученици,щезаспиватесъзнателноищесесъбуждатесъзнателно.Следователнощеиматееднаотличнаопитностзавашитесъстояния.Даседобиетаковаеднобудносъстояниенадушата,сеизискватдостаупражнения.Запримернеканякоиотвассеопитатдазаспятсъзнателно–катодазнаят,чезаспиват.Щевидамедномалкообяснениекаквощесеслучисвас,когатозаспивате.Дакажем,седите,съзнаниетовиетихоиспокойно.Изведнъжусещате,чевътревмозъкавиставаедношумолене,каточенещовисграбчваивиенеможетедасевърнетеназад,ивъввассезараждаединвътрешенстрах.Втакиваслучаинякоихораусещатедномъчениеипочватдавикат.Стойтетихоиспокойно,защотощомсеуплашите,наставаединмоментнапомрачаванеивиеизгубватесъзнаниетоси,ивтазитъмнинащесенамеритеведнатъмназона.Виетрябвадапазитемисълтазасебеси,дасепознаете,задаизлезетеблагополучнооттазитъмназона.Нямадасеминедълговреме,веднагащевлезетевдуховниясвятищеправитеразлика,щезнаетекогаспите,когасънувате,когаходите,щеразличаватенещата.Ипосле,катосевърнетеотдуховниясвят,посъщияначинпакможедасесъбудите.Работатае,чекатодойдетуйшумолене,тогавасенамесваттиягъстимагнетическисъстояния,прикоиточовекизгубвасъзнаниетоси,несепознава,всичкозанегоеразбъркано,всичкипредмети,положения,коитовижда,всичкотуйпредставлявазанегоеднафантасмагория,нощомвлезевсъзнаниетоси,щевиди,чемеждувсичкинещаимаеднавътрешнавръзка.Заданадделеете,изисквасемногоголямоусилие,защотонякоиотвас,коитосеконцентрират,заспиват.ЗаспиванетоеединметоднаПриродата.Нямапо-леснонещооттова,дазаспиш,новтуйлеснотонещонищочовекнеможеданаучи.Понякойпътивсънясепробуждасъзнаниетови,когатоискатдавипредпазятотнякоебъдещосъбитие.Онези,коитотеръководят,щесъбудятсъзнаниетоти,катотидадатнякойживсън.Внимавайдазапазиштозисън.Някойпътчовекзапомнинякойсън,дълбокосеврежевумамуиможедасепредпазиотнякоябеда.Разбирасе,товасъставляваедначастотокултнатанаука,единоттруднитевъпроси,даможедарегулиратевашитеенергии.Тияенергииидватотцентъраназемята,вървятпогръбначниястълбивъввиднаедноголямотечениенахлуваткъмцентралнатамозъчнасистема.Втиятечениясъвременниясвятеизгубилсвоятаконтрола.Имаидругоеднотечение,коетоидеотслънцето.Товървипообратнапосока,отмозъкакъмсимпатическатанервнасистемаиликъмстомаха.<br/><br/>Итъй,ниеднессенамирамемеждудвевълни,коитопостояннониплискат.Ниесенамирамевположениетонаедначерупка,хвърленавъвводата,коятосеблъскаотвълнитетунаедна,тунадругастрана.Когатоимамеблагото,коетоБогниедал,незнаемкакдагоизползваме,икогатодойдестраданието,пакнеможемдагоизползвамеиселъкатушкаме.Тиястраданиясанеобходими,понежекатовлезетевдуховниясвят,катосеосвободитеоттялото,щетрябвадазнаетекакдаконтролиратевашетодуховнотяло.Тованещотрябваощеотсегадагонаучите.Малкиопитиможедасеправят.Азсъмправилтакиваопитиприсегашнотовисъстояние.Запримерсрещатечовек,койтовиенеприятен,ипритазинеприятност,понеженеговитемагнетическииелектрическитечениясагъсти,виенеискатедасивдигнетеочитенагоредагопогледнете,ноискатедаизбегнетенеговияпоглед,защотовпогледавсякогаставасъединение.Злотонеевтова,ченеискатедагогледате,нозлотоевтова,чеувассезараждастрахиотвращение.Тиянещасавроденивчовека.Следователнопредставетеси,чеГосподемеждуваситозичовек,коготонеможедагледате.Илипредставетеси,чевашиятръководителиливашиятУчител,илинай-добриятчовекемеждунегоивас,игледайтедасепримиритестуйсъстояние.Задаликвидиратескарматаси,трябвадасепримиритесвсичкитехора.Докатосаживи,по-лесноможедасепримирите,щомидатвдругиясвят,по-мъчноможедасепримирите,изменятсевечеусловиятаивследствиенатовакарматапо-мъчноселиквидира.Щегледатеповъзможностбързодаизглаждатевсичкитесиотношения.Акотованеможетеданаправите,тогавазащониеШколата?Катовлезевдругиясвят,тойтрябвадапредставязавассамоеднапочва.Онзи,койтонееработилвтозисвят,следкатозамине,дълговремещедремеилищечакакарматамудаузреевчистилището.Пъкнямануждадачакатесгодинидавипържатвчистилището.ТуквШколата,вполовингодинаможедаминешчистилището,атамможедативземат4–5години.Защощечакаш4–5години,докатоминешчистилището,когатотукназемятаможедапрекараштозикурсв6месеца.Казват:„КаквапридобивкаимаединокултенучениквШколата?“–Придобивкатаетази,четригодинииполовинаспестявате.Азнаетелинакаквосеравняваттиягодини?–Тесеравняватнамногогодини.ТуйехубавотонавсичкиокултниШколи,коитовървятпометодитенаБялотоБратство,чеприготовляватсвоитеученицидабъдатготовизановитеусловия,прикоитоживотътможедасепрояви.ТуйесмисълътнаШколата.Щомимаусловия,изнанияможедапридобиеш.Знаниетонесепридобиванафизическотополе.Знаниетоесмесотвсичкитесветове.Човектрябвадаразбирасвойствата,качестватанаматериятавъвфизическиясвят;тойтрябвадаразбираощеисвойствата,качестватанаастралнатаматерия,наматерията,скоятоумътработи,инай-после–наматерията,скоятодушатаборави.Товасавсезнания,товасазаконитакапреплетени,чеимачовеккакводаучи.Заученицитеимамногонещадаучат,азаонези,коитосадеца,теощеможедасезанимаватсфизическиясвят.По-напредналитещесезанимаватсдругитесветове,спо-тънкитематерии.<br/><br/>Акоазбихжелалдавипридамповечеинтелигентност,щеизберасрядатакатоденнасъбраниявШколата.Акоискамповечедавипредамблагородникачества,щеизберачетвъртъка.АкоискамдасеусилиЛюбовтавШколата,щеизберапетъка.Акоискамдасеразвиетрезватамисълвучениците,щеизберасъботата.Акоискамдасеразвиетяхнотовъображение,щеизберапонеделника.Акоискамдасеразвиевтяхвойнственияхарактер–вторника.Акоискамдасеиндивидуализират–неделята.Всекиединметодимасвоеприложение.Питатнякоизащосъбраниятаставатнеделявечер?Имасипричина,тонеетоку-тъй.Ниегиизменихмеотчетвъртъквнеделявечер.НаШколаталипсваедно:трябвадасесъздадеразположениевчувствата.Увас,учениците,липсваразположениеначувствата.Задапридобиететоваразположение,трябвадапосветитецялаеднагодина,усиленодаработите,задаизправитечувстватаси,хармоничнодадействат.Товаецялоизкуство,асега,поняманенатоваизкуство,онияенергии,коитопридобиватевразходките,гиизгубвате.Сединзамахизгубватебогатството,коетоимате,ипослестрадате.Трябвадаиматеразположениеначувствата.Виесамиможедасеупражняватевтова.<br/><br/>Щевидамедноупражнениезаразположениеначувствата.<br/><br/>Упражнение:Сутрин,катостанете,щеседнетеназемятаналевиясикрак,адесниятсколянотонагоре.Лакетътнадяснатаръкасеопиранадяснотоколяно,апоказалецътисредниятпръстподпиратчелотоотстрана.Ляватаръкасвободнонадолу.Товаеедноотличноположениезасъзерцание.Отправетеумасинагорекъмвечното,къмБогаисъщевременномислетезаонзимир,къдетоцарувахармония.Тамедействителниятживот.Товаупражнениеможедагоправитенаобедивечер,акоискате,ноединпът–сутрин,непременно.Сутринщегоправитепредимолитвата.Тощевнесеразположениеначувстватаипрезцелияденщеиматееднопрекраснонастроение.<br/><br/>Товаупражнениеможедагоправите4седмицинаредпо5минути.Тоеедноотличноположениезасъзерцание.<br/><br/>Сега,помнете,чевсякаеднапозаимасвойсмисълвътревПриродата.Тоенаука.Всякаеднапозанамускулите,навеждите,всякапозаизобщо,вдаденмомент,ставапоединазбученгеометриченред.Следователно,когатодойдемдоположениедавладеемесебеси,ниеведнагащепреустроимгеометрическимускулитеси.Тоезадача.<br/><br/>Иманякоихора,коитонемогатдаконтролираточитеси,ушитеси,веждитеси,устатаси.Всяконещозаученикатрябвадабъдеосмислено.Многодвижениявчовекасапредизвиканиотголемимъчения.Някойчовек,следкатосемъчилмного,станаленервен,някойчовек,катогогълчатмного,внегоставатизвестниспазми.Когатодецатасевъзпитаватдобреиликогатонякойчовекерелигиознонастроенилиимадобродушевноразположение,мускулитеналицетомуставатпластични.Щомсепоставивненормалниусловия,тогавасеизискваотнеговоля,дасесамовладее.Напримерприеднаобидаилипристрахчовекведнагатрепваихуквадабяга.Не,катотитрепнесърцето,веднагатрябвадасесамовладееш.Ибяганетоехубаво,защотоакочовекнебяга,можедагосполетятнещастия,атъй,катобяга,тойсеспасява.Всякогаобачеумъттрябвадаприсъствавглавата,понежеаконеприсъства,човекможедабъдеизненадан.Щомчовектрепне,катоподскочииизбяга,товаееднаспасителнамярка.Вземетеединвойник.Акоумътмуприсъства,когатощегръмне,тойщезапазиприсъствиетонадухасиинямадапострада.Хубавоедаиматетуйхладнокръвие.ИмаученициотИндия,коитоспециалногиизпращатвЕвропа,задаучастватнабойнитеполета,исмисълтасидаможедаотклонятстраха.Многопътинякоиадептиспециалнообразуватвойни,задапредставятединдействителенурокнасвоитеученици.Тесъздаватеднавойнамеждудванарода,задададатизпитнаученицитеси.Амичекаквомислите?Виесебиете,аистинскитеученицисеучат,шрапнелитеминаватпокрайтях,атеседяттихоиспокойноисеучат.Туйнеесвещенегоизъм,товаегеройство!Апъквиетуктрябвадаизползватеусловията.Хоратасъздаватвойни,тесаотговорнизатях,авие,покрайтях,щедържитеизпититеси.Запримереднасамарянкадаотиденабойнотополе,детопадатшрапнелите,давземеединраненидагоизнесеизвънбойнаталиния,товаеединизпитзанея,съзнателноилинесъзнателно.Моженаскородастанееднавойна,най-късновсрокот10години,аможеипо-раноот10годинидастанетазивойна.Танякоиотвасщегипратимдасидържатизпитатам,набойнотополе.Ниещеизползвамевсичкиусловия.Ниенесъздавамевойните,новие,катоученици,трябвадасеизпитате.<br/><br/>(Запитват:„Можелибезвойна?“)–Имасамоединначин.КогатохоратавъзприематЛюбовтавсърцетоси,свойнитееликвидирано.Щестанеощееднавойнаитогавахоратащепоумнеят.Тазивойнаенатрапена.Имаусловиясега,самочакатнякойдазапали.<br/><br/>Великиятзакон,койтоуправлявасвета,несеотнасядонас.Имадругиразумнисъщества,коитосегрижатзасъдбинитеначовечеството.Ниесамощеизползвамеусловията.Каквищебъдатрезултатите,другисаотговорнизатова.Ниесмезрителинатуй,коетостава,итрябвасамодаизползвамеусловията,прикоитоБогниепоставил.<br/>
Т. м.
33-та школна лекция на Общия окултен клас (II година), 8 юли 1923 г., София.
Най-често използвани думи в беседата:може, има, човек, упражнение, път, ръка, лява, искате, дясната, свят, нагоре, разположение, години, съзнание, школа, правите, ум, знаете, ръце, състояние ,