Най-често използвани думи в беседата:учение, аз, бог, всички, може, казва, има, хора, сега, човек, живот, две, учени, мене, четете, казал, учения, години ,
От книгата "Петимата братя", сборник от неделни и други беседи (1923,38 г.)
Издание - София, 1949. Книгата за теглене - PDF Съдържаниена томчето.
От книгата "Петимата братя", сборник от неделни и други беседи (1923,38 г.)
Издание на ИК "Жануа'98", 2010 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето.
Ще прочета 15-та глава от Матея, до 21-ви стих. Ще говоря върху 9-ти стих.
„Но напразно ме почитат,като учат учения и заповеди человечески.“ <br/>Туй,коетощеговоряднес,несеотнасядовас,адонай-учените,най-възвишените,най-благороднитехора,доонези,коитоискатдаслужатнаБога.Тъйщото,акокажанещонеприятно,считайте,четонеезавас,тоезаумните,авиестесамоканенигостидачуетекаквомогадакажанаумните.МеждувсичкипроповедницивБългарияазсеразличавампотова,чезнаянакогослужа;чемоетоучениееБожествено.Азнямадазащитавамтоваучение,несъмдошълзатова,имакойдагозащитава.Икойтосеопълчисрещумене,щесрещнеБога.ПокаквосеразличавачовешкотоотБожественото?Всякочовешкоучениеограничава.Едновремеволоветеиконетебилиинтелигентни,кактохоратаднес.Темоглидаразговарят.Волътказалнаконя:„Кажими,молятисе,защогосподарятнитурихомотиниепостоянномуработим?Коисапричинитезатова?“Конятказал:„Незная,нотимикажизащогосподарятмевъзсяда,паиседломитуряотгоре?Изащопостъпваттакасмене?“–„Незная“–казалволът.–„Щетрябвадаизпратимученихорадаизучатпсихологиятананашиягосподар.“Чуломагаретотоваиказало:„Моля,имайтепредвидименеипопитайтезащомебиятпозадницата,анякогаипоглавата;защогосподарятмевъзсяда,ачестоидецатамевъзсядат.Каквозлосъмнаправил,защоетазинесправедливост?“Сегапреведететозисимвол,разгледайтегопоотношениенавас.Имахора,коитосапрозвищевустатанадругите.Товасеслучванесамоспроститехора,понякойпътсеслучваисучените,иснабожнитехора.Срещатсетакивапротивоположности.<br/><br/>ПокаквосеразличавачовешкотоучениеотБожественото?–Подвесъщественикачества.Човешкотоограничаваиумъртвява.Аконевярватетова,питайтевсичкитревопасни,коитоживеятприхоратаиработятзатях.Ималинякойвол,койтодаепрокопсалпричовека?Кажетемикойвол,кояовца,коясвиняиликозаестаналафилософ,писателилимузикант?Товасавсеподанициначовешкиучения.Всичкитиясъществасаживелитолковахилядигодиниприхоратаисаоглупели.Едновремесабилиумни,асегасаоглупели,защотосеучатначовешкиучения.Хоратащевъзразят,чеГосподгиесъздалтака.Виебяхтелитам,когатоБогсъздавалсвета?Имаразнитеории,коитотълкуваткакесъздаденсветът.Абогословите,коитонесавиделилицетонаГоспода,казват,четъйписалМоисей,иначеписалзасътворениетонасвета.Дееоригиналътнатова,коетоеписалМоисей?Уверенлисивтова,коетоеписалМоисей?–„Амаимадокумент.“–Няманикаквидокументи.–„Тъйказвапреданието.“–Преданиетоможедабъдевярно50%,можедабъдеиневярно50%.Следователнонямазащодасевръщаменазадняколкохилядигодини,датърсимкаквоеказалМоисейилидаотивамепо-далеч.Сеганиеможемдапроверимистината.Имаметакивадокументиидоказателства,противкоитоинай-дебелитеглавинаученитенемогатдасепротивопоставят.Самовпетминутитемогатдаповярват.Затованесеизискваголямафилософия.–„Какщеубедишхората?“–Отменезависи.Вечерновремее.Представетеси,чечететекнигаведнастая,детостезапалилилампата.Новиенеразполагатесключоветенатазисветлина.Напримервсичкичетете,ноаззавъртвамключаивиенеможетедачетете.Обръщателистатанакнигата,нонеможетедачетете.Врътвамключа,дойдесветлината,ивиестевечеучени,пакчетете.Завъртвамключа,пакстеневежи.Ученииневежи–товасадвесъстояния;едниминаватзаучени,адруги–заневежи.Еднитеиматсветлина,тесаучени,адругитенямат–невежиса.Несезаблуждавайте!Аковашетоучениепочиванакнигата,виетрябвадачететеотнея;щомзатворитесветлината,неможетевечедачетете,следователнонестеучени.Акоможетедачететепризатворенасветлина,натъмно,виестеучени.Очаквателисветлина,виестепрости.Значиедновременновиеможетедабъдетеиучени,ипрости.ВБожественотоучениееобратно.Тамимасвобода,растене,разширениеибезсмъртие.Азсечудянасъвременнитехора,напоквареносттанатехнитесърцаиумове.Оттолковагодиниизпитвамсърцатаиумоветенахора,коитоминаватзадуховни.Тесавсъстояниедаизтълкуваткривоинай-невиннатапостъпка.Имасъвпадениенанещата.Напримервървишизпътя,спирашсеинадничашкъмедномясто–тамлежиубитчовек.Тисипродължавашпътя.Обаченастигатеединстражаритепита:„Койубичовека?“Тойтехваща,задържате.Етоедносъвпадение.Понежетисипървотолице,коетохващатнамястотонапрестъплението,смятат,четисигоизвършил.Какщесеоправдаеш,четинесиубиецът?Честовиехващатетози,койтонееизвършилпрестъплението,игопитате:„Кажикаквомислишсега?“–Чакай,азощенесъмзапочналдамисля.Смяташли,чекатоседявтъмнината,азмисля?Акопочнадамисля,въпросътесвършен.<br/><br/>„Напразномепочитат,катоучатученияизаповедичеловечески.“Значи,неможемдаслужимнаБогасученияизаповедичеловечески.Втоваразбиранеимаикрайности.Бъдетеспокойни,тезидуминесеотнасятдовас.Азвисчитамслушателиотдругапланета;тованевизасяга,виестеблагороднихора.Азприемамзаблагороденонзи,койтопризнавасвоетодоброизлокатофактиипознаваживотаси.Напримерхудожникрисуваеднакартинаивиждагрешкитеси,нечакадругидагокритикуват.Наонзи,койтокритикувакартинатаму,тойказва:„Етомоятагрешка“,ипосочваочите,носа.Онзихудожник,койтонепознавагрешкитеси,неприемакритиката.Тойказва:„Няманищонеправилно.Очитесатакива,защотосветлинатанебешепълна“.Навсичкизабележкитойсеоправдава.Музикантътсеоправдава,ченесвиридобре,защотострунитесеотпусналипорадивлагата.Великиятмузикантимаеднокачество,коетолипсваудругите.Катопрекарасвоятааурапрезцигулкатаси,струнитенесеизменятприникаквиусловия.Тойемайсторнаизкуствотоси,аобикновениятцигуларпостояннонагласявацигулкатаси.–Защоставатака?–Защотонеговатадушанеможедаминепрезцигулкатаму.Тованесеотнасядовас,азпитамучените:Вашитедушиминаватлипрезтялотови,такатоизпълняватевашитедлъжностиназемята,данесеизменятструнитевиидадържитетялотосиправилно,вравновесие.Ученитесеоправдават:„Наукатаощенееоткрилатова“.Каквоеоткриласъвременнатанаука?–Тяеоткриланачинзаприготвяненаястия,нонееоткрилаощеонезипроцеси,коитоставатприхраносмилането,задасеотстранятвсичкиутайки.Приизвестниусловиянахраненетооставатотлаганиянаутайкиворганизма.МетодътнаЛуиКунепрепоръчваседящигорещибанизаотстраняваненатезиутайки,коетоставачрезизпотяване.Питам:Колкотакивабанитрябваданаправим,задасеотстранятвсичкиутайкиворганизма?Колкогодинисеизискватзатова?Напримерединписателказва,чеимаГоспод,другказва,ченямаГоспод.Единказва,чеГосподесправедлив,чесветътедобренареден;друг–чеГосподнеесправедливичесветътнеедобренареден.Единфилософказва,чечовекзачовекаевълк,адруг–чечовекзачовекаебратинямапо-благородносъществоотчовека.Коеоттияученияепо-право?Думата„човек“първоначалнонееозначавалавълк.Акочовекзачовекаевълк,тоеизраждане.Акочовекзачовекаебрат,тоеповишениезанеговотозвание,другелементсевливавдушатаму.<br/><br/>Прединяколкоднидойдеприменеединприятелимиказа,ченякоиученищелидаговорятнасъбраниепротивмене,противмоетоучение.Е,тогаватесезаблуждават;учениенагосподинДъновняма.СледователноакоговорятпротивучениетонаДънов,тесадонкихотовци.ИмаедноБожественоучение,коетомиепознато.ТоевеликотоБожественоучениезаживота;снегоазсъмзапознатотпамтивека.Всякоучениетрябвадасепоставинаопит.ЩевидимкаквоеказалХристос;каквосаказалиапостолите;какво–светитеотци.Щепоставимвсякоучениенаопит,задапознаемистината.Христосказва:„КаквотомеенаучилОтецми,туйговоря;отсамосебесинищонеговоря“.Следователнотойнеизнасясвоеучение.Божественотоучениесепознавапоединелемент,влязълвдушата.Тоносирадост,мир,светлина;тоносивсичкиблагороднипориви.Влезешливчовешкотоучение,тамимараздвояване,поляризиране,омраза,завист.Дребнавостивълнуватхоратавчовешкотоучение:койдабъдепръв,койдазаемепървомястовобществото.Иаконеимсеотдаденужнотовниманиеимясто,явяватсепретенции,обиди.Говорятзанесправедливости.Ачебеднатавдовицаумираотглад;чеоставясирачетагладни,голи,товаевторостепененвъпрос.Питамсега:Коеесъщественото?СъщественилисатиянещапредБога?Аковлеземсегавневидимиясвят,колкощеструваттамнашитевярвания?Сегащевидамединпример.Представетеси:единученгосподин,свършилдвафакултета,сеоженилзаеднаобразованамома,итясвършиладвафакултета.Предидасеоженят,тесипишатотличниписма,пълниспоезия.ТяцитираШекспир,Гьоте,разнифилософскиучения.Тойсехвалипреддругаритесисдобрияизборинамира,чекатонеянямадругажена.Итясехвалиснего,чееблагородениумен.Докатосипишели,работатавървяладобре.Тогаваидваматабиливразличниградове.Нокогатосеоженили,явилсеновелементвотношениятаим.Оказалосе,четянезнаедаготви.Яденето,коетомуподнеслапървияден,немухаресало,немогълдагояде.–„Как“,казватой–„толковахубавинещапишешнакнига,анезнаешдасготвишедноядене?“–„Нотимеобиждаш!“Исепочватспоровеинедоразумения.Вумствениясвяттеживеликатоангели,авъвфизическиясвятсесблъскватприяденето.Пишатхубаво,мислятхубаво,нозапочватзле.Питамтогава:Деевашатафилософиязаживота?Казвамиединбрат:„Учителюблаги,тисиотБогапратен,многохубавоговориш,нощомдойдедоприлагането,неможемнищоданаправим“.Акатозаживеемзаедно,нямавече„Учителюблаги“,сърдисеиказва,чесъмгообидил.–„Скаквотеобидих?“–„Когатодойдохпривас,немидадохтепървомясто;другпъттрябвашедачакамчетиричасавдвора.Къммененесеобърнахте,сдругиразговаряхте.Можелитакадасепренебрегнеединученикотучителяси?“Амикаквощекажешзаученик,койтонеуважаваучителяси?Нотованесеотнасядовас,адоучените,накоитоговоряднесикоитосаминалипрезтазишкола.Теразбираттезиработи.Вкаквосесъстоивътрешниятрелигиозенживот?Вцитираненастиховели?–Не,душататрябвадавлезевновафаза.Азсчитамзаблагороденонзи,който,следкатоенаправилредгрешки,знаекакдагипоправи.Заменепадналитеангели,коитосаизправилиживотаси,струватповече,отколкототия,коитоникоганесагрешили.Многохристияниуповаватнацърквата,насвояУчител,тедаимпомогнат.Ноиманещо,накоетотенемогатдаразчитат.МожедаславословишГосподапотрипътинаденитоваданетипомогне.ТрябвадаживеешБожественживот!Имадвеосновниначала,коитотрябвадаприложите.Христосказватака:„Акодумитемипребъдватвъввас;акомоеторазумноСлово,коетоеспасилохилядиимилионисъщества;коетоеповдигналохилядиимилиониангеливминалото;акотоваСловопребъдвавъввас,аковиепребъдватевтезиразумниусловия,коитоОтецмиесъздал,АзиОтецмищедойдемдасъградимнещонововъввашияживот,иазщевисеизявя“.Вкаквосесъстоитоваизявяване?–Воновавътрешно,разумноСлово,воназивътрешнаЛюбов,коятощеосмисливашияживот.Всекиотвасискадабъдеобичан.–Как?–Акодойдетеприменеиискатедавинахраня,азмогадавинаправянай-хубавотоядене.Ноаковашиятстомахеболен,яденетощевисеотразизле,тонямадавиползва.Първотоусловиеестомахътвидабъдездрав.Яденето,коетощевидам,еприготвеноповсичкиправиланаБожественатанаука.Съвременнитехоратрябвадаотидатсредприродата,дасенаучатотрастениятадаготвятидаконсервиратслънчеватаенергия.Сегашнотоконсервираненахранатапредставляваотлагания,утайки,коитопричиняватразличниболести.–„Защоидвасмъртта?“–Зарадинашитегрешки,зарадиопетняваненаБожественияживот.Хоратаумиратвкраянакраищатаотглад.Всичкиказват:„Даосигуришживотаси“.Иследкатосеосигуриш,пакумирашотглад.–„Какумирамеотглад?“–Катоболедуваш,типожелавашдасихапнешнещовкусно,коетосиобичалкатоздрав.Донесаттиедно,второядене,вкусноприготвени,разниплодове.Тигипогледнешжадносочитеси,нонищонеможешдахапнеш,итакасиумирашгладен.Нитоедноядене,нитоединплоднеискадасеслеестебеиказва:„Нашиятживотнеможедасеслеествоя,ниенетеобичаме,тисиживялгрешенживот“.КогатоХристосказва:„АзиОтецмищедойдемданаправимжилищевтебе,даживеемвтебе“,товазначи:БогщепрелеесвояБожественживотвнасиниещевъзкръснем.КакщепривлечемБогакъмнас?СледкаторазумнотоБожиеСловопребъдвавнас;следкатопребъдвамевразумнитеБожествениусловия,коитоОтецевложилвнас,Божествениятживотщесепрелеевнаспоединестественначин.<br/><br/>Съвременнитеучениянесалъжливипоестество,нотеняматметодизаприлаганенаБожественотоучение.Акопопитатебългарскитеводачииливодачитенакойдаенародкоисаметодите,чрезкоитоможедасеповдигнеединнарод,всичкищекажат,чеенеобходимодаседадедобровъзпитаниенамладите.Нокоисаметодите,покойначинможедасепостигнетова?Теказват:„Свободататрябвадасеограничи.Неможедасеоставятмладитеприпълнасвобода“.–Втоваотношениетесанакривпът.Другиподдържатпълнасвобода,ноитехнитерезултатидовеждатдолошкрай.ИМоисеевиязаконприлагат,иХристовотоучениеприлагат,ноработатаневърви.Многоестествено.Христовотоучениееизопачено,нямаметодизаприлаганетому.ГоворимзаЛюбовта,априлагамеМоисеевотоучение.Неевиновназатовасамоцърквата.ВсичкивярващитрябвадаприложатвживотасиХристовотоучение.Самоеднадуша,коятоеопиталаистинносттанатоваучение,самотяможедагоприложи.КатопроповядвамеХристовотоучение,ниещедойдемдотова,коетоХристосеказал:„Акоимашдверизи,дайеднатанасиромасите“.Тукнесеотнасязадрехите.По-нататъкказва:„Акодяснототиокотесъблазнява,извадиго“.КаквоискадакажестоваХристос?Онези,коитосаписалиЕвангелието,саизвадилиединпасаж,бездададатцялототълкуване.Несамоединчовекдаизвадиокотоси,ноицялнароддаизвадидяснотосиоко,светътпакнямадасепоправи.„Акотесъблазнидяснатаръка,отсечия!“Таканесеразрешававъпросът.КатоцитирамтезистиховеотЕвангелието,виеказвате:„Трябвадамислимвърхутях“.Нознаетеликакъвезаконътнамисълта?–Самчовекникоганеможедасъздадемисъл.Самомеждудверазумнисъществаможедасеобразувамисъл.Някойказва:„Азмисля“.–„Деедругарятти?“–„Нямаго.“–„Немислиш.“–„Амаазизмислих.“–Самомеждудверазумнисъществаможедасеявиразумна,великамисъл.Товаезакон.Когатокажем,чемислимразумно,подразбирасе,чесамомеждуБогаинасможедасеобразуваразумнамисъл.Виепитате:„КакдасесвържемсБога?“–Кактака,ученихораданезнаятнай-простото–дасесвържатсБога!Етонакаквоуподобявамсъвременнитеучени:Вдревносттаималоединградинар,койтопосадилвградинатасимногоплоднидървета.Впоследствиетойсъбиралпрекрасниплодовеотградинатаси.Тойискалдаизкажесвоятаблагодарносткъмгосподаряси.Турилнаеднатаблаизбрани,хубавичерешиитръгналдамугизанесе.Попътя,понежебилогорещо,тойсихапвалпоедначереша,докатовтаблатаостаналасамоедна.Неязанесълнагосподаряси.–„Заповядайте,господарю,товаеотмоятаградина.“–„Амикаксеядетозиплод?“–„Етотака“–казалтойиизялпоследнатачереша.Катонезнаелкаксеядечереша,градинарятмупоказал.ИученитепитаткакдасесвържатсБога.–Ето,черешатаепредвас,авиепитатекаксеяде.Товаепростаработа,нямакакводасепоказвакакстава.Идецатамогатдаразрешаттозивъпросбездапитат.Ниеразрешавамевъпросапоформа,посъдържаниеипосмисъл.Ноивяденетоимаопасност.ЕдинтърговецвъвВарненсконатоварилнаколатанаединтурчин2–3кошасчерешиигопратилдагипродадевблизкияград.Попътятурчинътялчерешиигълталкостилкитеим.Ялтойчереши,почтиполовинкошизял,ивсегълталкостилките.Нокатостигналвграда,тойнемогълдаслезеотколата.Станалонуждадамуправятоперация,задаизвадяткостилкитеотстомаха–целидеветкилограма.Тавстомаханасъвременнитехораиматолковакостилки,челекаритесечудяткакводаправят!Костеливитевъпросивцърквата,вобществото,вдържавататрябвадасеосвободятоткостилките.<br/><br/>„Напразномепочитат,катоучатученияизаповедичеловечески.“ВсекичовектрябвадабъдесвързансБога.НужнаевръзкасБога,задасеявиразумнатамисъл,аследтоващедойдеразумноточувство.Свободаможедаимасамомеждудверазумнисъщества.ИкогатоБогсъздадедругарканапървиячовек,задабъдесвободен,Адамнеможадаразберетозизакон.Идосегаощенесмегоразбрали.Жениимъже,коитотрябвадаживеяткатобратяисестри,сеизтезават.–Защо?–Поединственатапричина,ченесасвързанисБога.Жена,коятонеесвързанасБога,нееистинскажена;мъж,койтонеесвързансБога,нееистинскимъж.МислитеимсъщотрябвадасасвързанинаправосБога.Сегащевиприведаединпример.Междунасимашееднасестра,коятовсичкисчитахазасмахната.Несамотова,нотесенамесвахакатоказваха,ченейнитепостъпкинесаправилни.Снеяазправехопити.Ноработитенесамонесеоправиха,носевлошиха.Икаквоизлезе?–Тазисестрапоказастепентанавашатакултура,т.е.навас,наученитехора.<br/><br/>Редпоколениявиеводитенечистживотиутайкитенатозиживотоставатвпоследнотопоколение,коетоносипоследствиятаотвсичкиминалипоколения.Едингенийможедаероденотмайка,кръвтанакоятобиланечиста.Тойщебъдеподгнетанатозинедъгиедвалищеможедасеосвободиотнего.Задасесъздадевеликамисъл,нужнаевръзкасБога.Гениалносттаначовеканеможедамупомогнедасеосвободиотутайкитенаминалитепоколения.Задасеповдигнесъвременниятчовек,изисквасеБожественотовнегоилиЕдинниятБогдаслезедасесъединисчовека.Самотоваевсиладаповдигнечовешкатадуша.Икогатопитатекаквотрябвадасенаправисъссвета,азказвам:ВсичкихорадасесъединятсБога,нищоповече!Христосказва:„Всичкихора,коитонепребъдватвБога,трябвадасеотрежат“.Итъй,правилносттананашитемисли,нанашитечувстваисвободатанипочивавърхутозизакон.Неискамдакажа,ченестесвързанисБога,нонавас,слушателите,казвам:„Поплодоветевищевипознаят“.Нямакакводасесърдитеиоплаквате,нямакакводасеоправдавате.Всякодърво,всекиживотщесепознаятпоплодовете.Скоровсичкищеузреете.Сегастеощезелени,нонай-късноследчетири–петмесецащеузреете.Еднисакатокрушата,другикаточерешата,катогроздето,катодренките.Щесепознаекаквистепоплодовете.Каквосекриевчерешата?Внеясекриятдълбокичувства;вчерешатасекриезаконътнасвободата.Акоиматезапичане,яжтечереши,теосвобождаватстомаха.Акодробоветевисаслабииумътвинеработи,яжтегрозде.Толекувадробовете.–Какводаватдренките?Акостебезхарактернииотпуснати,катоядетедренки,придобиватеустойчивостииздържливоствхарактера.Тедоставятжелязовкръвта.Бихжелалдаиматеустойчивосттанадренките.<br/><br/>Ниесмевечевпоследнияпериоднаепохата.Веднъжзавинагитрябвадаликвидирамеслъжата,сизмамата.Билоевреме,когатоБогебилснизходителенкъмнас,катокъммалкидеца;другисаниносили,носегасмевъзрастни.Законътсеизменил,нямавечекойданиноси.Бащатаказва:„Хайде,синко,вземимотиката,щеработиш“.–„Амизащосатезистрадания?“–Имаидругистрадания.Навашетомястосегащедойдатдругималкидеца:малкитемушички,бръмбарчета,птички,авиещебъдететехнипо-възрастнибратя.Ученитещекажат:„Тованееписановнашитекниги“.–Каквоеписановъввашитекниги?Акоразгледамечовешкиямозъкивземемсъвременнотознание,томожедасенапечатав90книгикатоСвещенотописание,ивмозъканачовекащеостанемястозаоще900такивакниги.Питам:Напразнотомястокаквощетурим?–Значиимапредвиденонещодруго.НиесмеедвавначалотонавеликатаБожественакнига.Отсегащезапочнемдаизучавамезаконазабезсмъртиетонадушата.Щенаучимпокакъвначинможемдасеосвободимотсвоитеумствениисърдечнинедъзи,задапридобиемсветлиумовеичистисърца.Даимамехорасустойчивхарактеридиамантенаволя;даимамееднообщество,проникнатоотлюбовкъмближния.Итогаванямадасеискатполициизаписи,задаполучишпари.Припълнодовериещедавашпариназаем,бездасесъмнявашщеполучишлиобратносумата.Отношениятамеждукредиторидлъжникщебъдатбратски.Нотоваевъншнатастрана.Сегаизвадетеотдушатасивсякосъмнение.Толковапътисъмвиказвал:Благото,коетопридобия,неезамене.Всекичовекекатоизвор,койтонеможедазадържиживотавсебеси.Немислете,чеможетедагозадържите.Отвсекиживот,койтоеминалпрезнас,излишнотощеизтеченавън,авърхунасщеостанеоназичистота,коятовиенеобходима.Животътнахоратасекръстосваправилноионези,коитопротиводействатнатозизакон,попадатвпротиворечия,отдетоидатвсичкистрадания.<br/><br/>Въввеликаташколанаприродата,коятоазнаричамокултна,сеприлагатразличниметоди.Акостедостойниученици,тезиметодищевисеповерят.Забелязвам,чемалкочетете.Многосеучатсамооттова,коетоеписановъввестниците.Запитайтенякогооттези,коитосесмятатзаучени,челилисаизвестенавтор,тещевикажат:„Нанасненитрябваттиянеща“.ТенесачелидажеиБиблията,несапроучвалиоснователнопо-важнитеместа,нитосаправилисвоитенаучнибележки.Бихжелалувсичкивасдасезародижеланиедачетете,аследтовадаработите–даприложитетова,коетостепрочели.Четенеиприлагане!Товасадвесъщественинещазавас.Виеповтарятетова,коетосъмказалаз.Ноазизнасямтова,коетоказваживатаприрода.Трябвадаработитенадсебеси.Неискамдакажа,ченеработите,нонесеосланятенасебеси.Едниотвассасвършилипреди20годиниуниверситетинечетат,неследятновитенаучниизследвания.Трябвадабъдетесъвременни.Целиятсвятевдвижение.Важнопрезкаквосегаминаваме.Нужнаевръзкамеждуминалото,настоящетоибъдещето.<br/><br/>Сега,детосеявяварязкопротиворечиемеждувас,учените,иновотоучение,азненамирамникаквопротиворечие.Злоидобросадвенеобходимостивсвета.Злотоесъздаденозадоброто,адобротоесъздаденозазлото.Тъйкактосеразвиваживотът,тойенамястотоси,нопогрешкатаетам,чениенеможемдаизползвамеживота.ДойденякойгоствБратствотоимеждудруготоказва:„Виенестетакива,каквитоочаквамедабъдете“.–Добре,амивиекаквисте?Какводонесохте?Значитисиединкритик.Трябвадавлезешсам,даопиташновотоучениенасебеси,дасесвържешсБогаитогавадакажеш:„Ето,товаеновотоучение“.Всекисамтрябвадаправисвоитеопити;никойнямаправодакритикува,докатонезавършиопититеивидирезултатите.Тогаватойщекаже:„Етокаквонаправихаз“.Всичкииматемногожеланияистеотбързите.Щевиприведаединпример.БогатангличанинотишълвГерманиядаучифилософия.Срещналсеседингерманскипрофесоримуказал:„Господине,азсъмангличанин,необичамдапротакамвреметоси.Колкогодиниекурсътпофилософияувас?“–„Четиригодини.“–„Азбихискалдасвършаединкурсзашестмесеца.Имателитакъв?“Професорътмуказал:„КогатоГосподискаданаправидъб,употребявазанегостогодини;акоискаданаправитиква,употребявашестмесеца“.Акоискатенещосолидно,нужнисастогодини.Виеискатеединкурсзашестмесеца–тикващебъдете!<br/><br/>Работа,работасеизисква,сериозночетенетрябва.Една,две,три,стогрешкиможешданаправишднес;една,две,тринеприятностиможедаимашднес–трябвадагипобедиш.Щехванешеднанеприятностищеяпобедиш.Мнозинасестрахуватотдявола.Не,щевлезешвборбаснего:тиотгоре,тойотдолу;тойвърхутебе,тивърхунего,докатотиизлезешотгоре.Тойтисчупиребрата,ати–рогатаму,чекатоизлезедяволът,дакаже:„Азмусчупихребрата,номиотидохарогата!“Дверебраможедатисесчупят,нищонямаоттова.Адасчупишрогата–товапоказвачовексхарактер.Геройетози,койтоеготовдасебори.Асегашнитехора,каточуятзастрадания,настръхватимкосите.Щесеборишдокрай.Страданияидват,тесаизпитизавас.Авиеказвате:„Страхмее“.Когатонеможедапобеди,човекстрада.Припобедатойизпитваголямарадост.Значивживотачовексеборидапреодолеемъчнотиите.Неуспеешли,щесебориш,докатодокарашборбатадокрайнапобеда.Навсичкиказвам:ТрябвадасесвържетесБога.Щевипопитам:НаправихтеливръзкасБога?–„Направихме,Учителю,имамевечевръзкасБога.“–Радвамсе,дръжтетазивръзка!Кактодететоесвързаносмайкаси,чрезкоятовръзкатосеразвива,преобразуваиоформясвоетотяло,такаипривръзкатанисБога–Богщеизваенашитетела,щениизведенадобъркрай.ТогаваниещевидимНеговотолице.СледователноБожественотоучениееучениенасветлина.Тоеучениенасвобода.ТоеучениенаЛюбовта.Човешкотоучениееограничение;отнеговиевсичкииматеопитности.<br/><br/>„Напразномепочитат,катоучатученияизаповедичеловечески.“Всичкичовешкиученияизаповедитрябвадаостанатназаденплан.ВсичкитрябвадасезаематдаизпълнятвеликотоБожественоучение.Всичкитрябвадаимамесамоеднамисъл–дазачитамеБожиятамисъл,БожиятаЛюбовидаяприложимвживотаси.Товаеучението,коетосегаидевсвета.<br/>
Беседа от Учителя, държана на 3 юни 1923 г. в София
Най-често използвани думи в беседата:учение, аз, бог, всички, може, казва, има, хора, сега, човек, живот, две, учени, мене, четете, казал, учения, години ,