Най-често използвани думи в беседата:може, аз, път, човек, себе, пример, дойде, има, цигулка, обуща, ръце, токове, казва, сега, работа, другите, упражнение, напред, хора ,
От книгата "Положителни и отрицателни сили", Общ окултен клас - година втора (1922-1923 г.),
Издателство: "Бяло Братство", София, 2008 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили“, 35 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
по стенографски записки, изд. София, 1923 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили в природата - първа част“, 22 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
Издателство "Хелиопол", 1998 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето Беседа в petardanov.com
Размишление
(Прочете се резюмето върху темата „Отношението между тъмнината и светлината“.)
(Прочетоха се няколко от темите върху „Отличителните черти на младостта и старостта“.)
За идния път ще напишете нещо върху „Ползата от предметното обучение“. <br/>Впрочетенитетемиимамногонещо,казанозастаросттаимладостта,итопочтивсъщиятон.Разликатамеждумладияистарияетази,чемладиятпостояннослизаивъзлиза,астариятпостоянносепроменя.Вкакъвсмисъл?Запримернякойстардядодойдедонякоярекаирешидаяпрескочи,нокатодойдедореката,седи,седи,казва:„А,тонамладигодинибива!“Последойдедонякоймост,казва:„Щегопремина“.Нопослесеразмисли:„Тонеемояработа,замладитее“.Значипостояннорешаваинеизпълнява,амладиятрешииизпълни–падне,непадне,скача.Психологическитуйевярно,констатираное.Щомпочнешдачувстваш,четрябвадастанешпо-добър,тиказваштъй:„Азщестанапо-добър“–решаваш.Нокатодойдевремедастанешдобър,казваш:„Тонеезатозиживот,катодойдаследващияпътназемята,тогава“.Другпътрешишданапишешнещо,носиказваш:„Тоефилософскипредмет,неезамене“.Някойпътдойдетедомузиката,решитедаучите,нотрябвалиприложение,казвате:„Е,тоезамладите,техникатрябва!“Младиятпък,макаривъвводатадападне,решилидаскача,скача.Азсъмвиждалкакнякоедетедойдедоводата,скочивнеяиказва:„Хопала!–Няманищо,вторипътщегонаправяпо-хубаво“.Стариятказва:„Щомитрябвашедаскачам,тоетолковаглупаваработа!“Тъйщотовтуйсъстояниепочвателидарешаватеидаотлагате,туйестаростта.Товаможетедагопроверитепрактически.Младосттаистаростта,товасадвесъщественикачестваилидвепроявивчовека.Стариятчовеквсякогагледадаизползвадругите.Запример,катоминенякоемладомомчепокрайстария,тойказва:„Хайде,дядовото,вземистомничката!“–туй-онуй,вседамудонесатнещо.Тойпочвадачувствануждаотуслуги.Туй,коетосамможешдагонаправиш,никоганежелайдругитехорадатигонаправят.Товаеедноотправилатазамладите.Туй,коетоможешсамданаправиш,направиго,асамоневъзможнитенещаоставидругитедагинаправят.Самотакащеспазишдухаси.Никоганевлагайвсебесиидеятадаказваш:„Тованемогаданаправя,тоеневъзможнозамене“.Макарданеевъзможно,щекажеш:„Могадагонаправя“.Поставивсебесимисълта,чезавбъдещещеможеш.„Можеш“–туйепървотоправило.<br/><br/>Ниеотдълговременесмепели.Аззабелязвам,чегласоветевисасемалкопоразвалили.(Учителятпоставясурдинкатасивърхуцигулката.)Защосеслагасурдинката,гребенчетонацигулката?–Заданесевдигамногошум.Някоиотвастрябвадаиматетакивагребенчета,заданевдигатемногошум.Когатотрябва,щеизвадитегребенчето.<br/><br/>Правилисаопитискучетаисдругиживотни,давидяткакимдействацигулкатаидругитеинструменти.Забелязвалиса,чеотзвуковетенатръбатакучетатавият.<br/><br/>Даизпеемсега„Силажива,кажимигдеводаизвира“.<br/><br/>Изпейтепървотоупражнение:„си“,„ми“,„до“,„си“.(Следтоваизпяхмесъщотоупражнениееднагамапо-високо.)<br/><br/>Задаможемузикатадапроизведеефектилизадаможедасивъздействатеснея,трябвадаиматедвапротивоположнитонапосила.Запример,аковземетедватихитонаилиизсвиритедвапасажаседнаквипосилатонове(Учителятвзиманацигулкатадваеднаквосилнитона),тенямадапроизведатникакъвефектвърхувас,върхуухотови.(Учителятсвириеднамелодия,прикоятовзимадватонаспротивоположнисили.)Приизсвирванетонадвапротивоположнитонасезабелязваеднадълбочина,коятонеможедасеизразинацигулката.Товаезаконнаконтраститевмузиката.Ивмузиката,инавсякъдетрябвадаимасилниконтрасти,задасивъздействате.Аковединмоментвживотавизапримервиестетихиидобри,товасатихитетонове.Анякойпътвнякоимоментиотживотавивиестегневни,възбудени,считате,честелоши.Товаеединконтраст,туйсасилнитетонове.Несчитайтетовасъстояниенадушатасикатонещолошо.Товасаконтраститевживота.Междутияконтрастисеявяваединтретитон,посредствомкойтощеразберетеБожественото.Туйтретотонесепредаванацигулката.Това,коеторазбирате,коетосхващате,тонееизразеносцигулката.(Учителятсвирисъщатамелодиясконтраститевтоновете,апослесвиринещокатоакомпанимент,тихичко.)Таковаеднотиходушевносъстояниеимаиувас.Туйсъстояниесеподготвяпостепенно,нотоможедасепревърневкараницаилиоткараницаможедасепревърневединсладъкразговор.Значивживотавитрябвамузика.Итъй,задаизбегнетекараницата,прибегнетекъмживатамузика.(Учителятсвиринещовеселокатохороводно.)ТоеединвидмузикавПриродата.Катодойдетуйнастроение,казваш:„Каквомиседоигранещо!“Идвавиедножеланиедазаиграете,авиеподпушватетуйжелание.Следтовадойдевинауманещо,някоямисъл,виеяподпушите.Никоганеподпушвайтеенергиятанавашиямозък!Дойдевиедножеланиедапоскачате,дасипоиграете,негоподпушвайте,дайтемуход!Виеказвате:„Е,старчовексъм,щомитрябва!“Несеподпушвайте!Природатанеобичаподпушване.Всеки,койтосеподпушва,Природатаразвалябентоветему.Никаквоподпушване!Най-първо,живатаенергиятрябвадасеизползва.Неселиизползватазиенергия,тядонасявсичкитезлинивсвета.Щеяизползвате.Втуйотношениетрябваданаучитеелементарнитетонове:силнитеитихитетонове.Запримернякойпътстевъзбудени.Тогаваупотребетеединсиленконтраствмузиката.Щекажете:„Времезапеенелие?“Амичекакщесеупражнитевие,какщесивъздействате,какщекалитевашатаволя?Времезакаленее,дакалитевашатаволя,датрансформиратеенергиятаси,защотовашатаенергия,откоятоидаечастнамозъка,сеотразявавърхумузикалнитевицентрове.Всинцанестееднаквоподготвенизатазимузика,нозавбъдещеснеявсетакищеможедасивъздействатевъввъзпитателноотношение,задаможетедарегулиратевашатаенергия.<br/><br/>Даизпеем„Сладкомедено“.(Изпяхмегоняколкопъти.)Дагоизпеемпак,номноготихо!(Учителятсвириедноупражнение,катозапочваотпо-нискитоновеисвършваспо-високи,аниепеемследнего.)Итоваупражнениеезаконтрастите.(Учителятсвириипееедновременноедноупражнениесконтрасти.)Туйупражнениещепроизведеедновътрешноуспокояване.Щезасегнедушатавималкопо-дълбоко.<br/><br/>Даизпеемсегатихо„БогеЛюбов“!<br/><br/>Опитите,коитосеправятспеенетоимузиката,садаличуднирезултати,особенокогатопритуйпеенеисвиренедушатавзимаучастие.Етозащознаменитицигулариникоганедаватсвоитецигулкидагипипатдруги.Катопипнешцигулкатанакоготоидае,можешдапознаешкаквоенеговотоестество.Тъй,кактоенаправенацигулката,тяможедаприемеидапредадевибрациите,трептениятанавсякаеднадуша.Ицигуларят,катопипненякойпътцигулкатаси,можедапознаесвоетонастроение.Пипнецигулкатасиияоставя,сложиянастрана,несвири–няманастроение.Цигуларитевсякогасвирятповдъхновение.Понежетенесаокултисти,немогатдапредадатвсякогавибрациитесинасвоитеинструменти.Сегапосъщиязаконвиеискатедаговоритенякому,искатедагоубедитевистинносттананещата,вистинносттанавашитепреживявания.Новиекатоговорите,трябвадапредадететрептениятанадушатасивърхуципицатанагърлото,задаможетойдавислуша.Самотогаващебъдетеубедителни.КатоговоритеИстината,най-първотрябвадаяпрекаратепрезвашетогърло,презвашияларинкситияотмеренивибрациищесепредадатдоухото.ДазнаешдаговоришИстината,товаенай-голямотоизкуство!Вговоренетотрябвадаимамузика–говоришнай-първонасебеси,щепеешнасебеси.Дадопуснем,чеискатедаубедитенякоговмилосърдие.Убеждавалилистесебесивмилосърдие,давидитеколкомъчносеубеждавачовек!Дойденякойбеденчовек,кесиятатиепълна,нонетиседава.Вътревтебеединтиказва„дай“,другтиказва„недавай“–тисераздвояваш.Коеетогавачовекът?Човекътнеетам,втиядвамата,коитоспорят.Тиказваш:„Азимамразположение“.Не,вразположениетонесити.–„Нямамразположение.“Ивнеразположениетонесити.Неселъжете.Акотисивразположениетоиакотисивнеразположението,тисираздвоен.Онзи,койтоседиинаблюдаваразположениетоинеразположениетоиможедагивъзприема,товаечовекът.Щомискашдапомогнешнанякойбеденчовек,щекажеш:„Да,азнесъмразположен,нощенаправяобратното,щедам“.Някойпътсиразположен,щекажеш:„Азщедамнезащотосъмразположен,нозащотоеправодадам“.Дакажем,чедойденякоймойприятел,койтомееугощавал,иазкажа:„Щегоугостя,защотоитоймееугощавал“.Не,правилое:„ЩегоугостязарадиЛюбовта“.Любовтаизисква,бездамееугощавалнякой,дамунаправяеднауслуга.ТуйеБожественото.Значивдаденмомент,катоимамеедноразположение,тониспомагадаизпълнимволятаБожия.ИзпълнимливолятаБожия,тогаваниесменаправияпът.Туйе,къдетоказватпроститехора,чениеимамепопътенвятър,койтониподтикванапред.Някойпътимамевятър,койтонитласканазад,нодалиимамепопътенвятърилизаденвятър,ивдватаслучаятрябвадаизпълнимволятаБожияивсетакищепостигнемцелтаси.Акоимамепопътенвятър,тойщенипомага,аакоимамезаденвятър,щениспъва.Сега,някоиотвасказват:„Немуедошловремето“.Щомчовекправиразликамеждуразположениеинеразположение,тойвсякогащезакъснеевсвояизбор.ЗапримерБог,Койтоеабсолютен,вНегоняманикаквоколебание.Тойказваисвършва.Колебаемлисе,ниенесменаправияпът.<br/><br/>Сегааззабелязвамедначертаувас.Запримермногопътивиесевъодушевите,носледтуйвъодушевлениетопостепенносенамалява,намаляваиказвате:„Нямамвъодушевление,неможедасенаправитова“.Не,всякогатрябвадаиматевъодушевление.Несеводетепонастроения.Настроениетоеединособенсвят,святнаилюзии.Някойказва:„Днесазсъмвдъхновен“.Да,новдъхновениетоникоганесемени.Някоисмесватвдъхновениетоснастроение.Обектътнавдъхновениетонесемени,аобектътнанастроениетосемени.КазвасевПисанието,чеДухътБожий,катовлезеединпътвъввас,несевръща.КатовлезеГосподединпътвъввас,Тойнееоттезислабодушните,дасевръща.СтъпилиМукракътведнъжнякъде,Тойнесевръщавече.Въодушевлениетосиевъодушевление.Сегамнозинахристияниказват:„Духътможедасеотнеме“.А,да,обикновениятдухможедасеотнемеиможеидаседаде,ноБожиятДухникойнеможедаГоотнемеидаГодаде.Обикновениятдухможедасемахнеидаде,нокогатодойдеВеликиятБожиДух,Духътнаслънцето,азсъссвоитегреховенемогадаГоизпъдя.ИникойдругнеможедаГоизпъди.Тосивървипоопределенияпът.Несесамозаблуждавайте!ВеликиятБожественДухкатопосетичовекаединпът,делотоесвършено.РодениятотБогагряхнеправи,ащомнеправишгрях,неможешидападнеш.Сегащекажеш:Знаешликаквонещоеданеправишгрях?Даняматежеланиедаправитегрехове,значидасчитате,чевсичко,коетоимате,всичко,коетоправите,езаобщодобро.Всичкотованевиспъваивкаквотоположениедависложат,виещеможедасесправитеснего.<br/><br/>Някоисъвременнихристияни,дажеиученицинаокултизма,считат,чеДухътможедадойдекогатоидае.Не,задатепосетиДухът,титрябвадазавършишсреднотосиобразованиевокултнатаШкола.Самотакащеостанетуйпосещениевтебе.Тоеедносъстояние,когатосъзнаниетосееразширилоидушатаеготовадаразбиракаквосеговори.Този,койтосераждаотБога,тойеготовдаприемепосещениетонаДуха.Казватзанякого:„Простчовекетой“.–Неепрост,тойемногоучен,тойечовек,койторазбираБожиязакониходипоБожиитепътища.ТрябвадазнаетекаквонещоеБожествениятезик,Божественаталогика.Съвременнитехристияниказват,чеинапростиячовекГосподможедаговори.Не,неетака.КогатониеговоримзаБожиятаЛюбов,ниеподразбираметазиготовностнадушата–даслуша,давъзприемаидаизпълнява.Когатониеговоримзаобщживот,заобщениенадуши,ниеразбираметуй,коетовдаденслучайможемдавъзприемем,трябваидагоприложим,дасесъздадатправилниотношениямеждуБогаинас,защотомеждуБогаинасможедаимаправилниинеправилниотношения.Богможеданиобичаисъщевременнодасъзнава,чениенеизползвамеНеговатаЛюбовиМупротиводействаме,безТойдареагира.Тойевсесилен.Тойсъзнава,чениенеправимдобро,нонереагира,оставяни.Кажениведнъж,дважинай-послеотстъпва.Данемислим,чениесмеспечелиливтозислучайнещо!Нищонесмеспечелили.Правилниотношенияса:дазнаемиаз,иБог,чемоитеотношениякъмБогасаправииотношениятанаБогакъмменсаправи–междуБогаименедаимаеднаобщахармония.Покаквощесепознаяттияправилниотношения?ВСтариязаветеказанотъй:„Предидапоиска,азщемудам“.Господразбиратвоитенуждиигодинапредидасепомолиш,Тойщетидаде.Кога?–Предидасепомолиш.Аследкатосемолиш10годинииГосподедватиотговори,значинесиотмногоправедните.Следкато10годинисисемолилзанещоиГосподедватиотговори,значинесииотмногоумните.Незнаетелиудомавикаке?Оновадете,коетообичате,предидавипоисканещо,виестемугоприготвили,аоновадете,коетонеобичате,трябвадавиврънкасмесецизатуй-онуй,чехайдезаКоледа,хайдезаВеликдениедванай-послещемугоприготвите,щесеоткъсненещоотсърцетовиизанего.Защо?–ВединияслучайниеследвамеБожиитезакони,авдругияслучай–не.Впоследнияслучайниеспъвамесвояпрогрес,създавамевсъзнаниетосиголемипрепятствияитогаваБогниоставя.ТиянашисъстояниясеотразяваткъмБогаипослепообратенпъттесевръщаткъмнас–жънемсвоитепоследствия.Ниесеспъваметакаивсвоитемислиижелания.Тогавакакъвезаконът,какваефилософията?–Даотстранимсамипрепятствията,коитонипречатдаживеемвБожествениязакон.Туйезадачатанаучениците.Исегамнозинаказват,чевлизанетоведнаокултнаШколаеопасно.Да,всеки,койтоевлязълвокултнатаШколаипротиводействананейнитеметоди,пътятмуемногоопасен.Най-първо,втакъвчовектрябвадаимачистотавъввсичкитемунамеренияикаквотоправивиметоБожие,даедоволенотсебеси.Нямапо-хубавонещооттова,дасидоволенотсебесиидасерадваш,чеизпълнявашволятаБожия.Ане,следкатонапишешнещо,дапиташдругаряси:„Хубаволисвиря?“Нимаазкатосвирязасебеси,татрябвадаизлизамнасценатаидапитампубликатавСофиякаксвиря?Аззнаяколкоикаксвиря.Каксвиря,азтовазнаяпо-добреоткритиците.Аззнаятоваспоредмоетоухокаквъздействацигулкатавърхуми.Запримернякойпътсъмнастроензле,искамданаправяпакостнякомуивземацигулката,изсвирянещо.Акосеизменинастроениетомиивместоданаправязло,направядобро,значидобресвиря,добърцигуларсъм.Щомсвиренетоминеможедаизменимоетонастроение,азнесъмдобърцигулар.Туйразбираммузика!Всекиединотвастрябвадаупражнявапеенетоси.Ниесмеправилиопити,ноиощетрябвадаправим.Немислете,ченещатаможедагипридобиемдаром.Не,работатрябва!<br/><br/>Вокултнатанаукакъмдребните,къммалкитеработищебъдетемноговзискателни,нямадагипренебрегвате.Запримервие,катоокултниученици,етокаквопренебрегвате.Станетесутринивиждате,ченаобущатавиимаедномалколеке.Виеизползватеслучаядругидавиуслужатиказвате:„А,женами,децатаминемиизчистихаобущата“.Не,тищевземешеднакърпаищесиизчистишобущата.Неженати,неслугатати,атисамщесигиизчистиш.Щесикажеш:„Таяработаемоя“.Излязълсинапътя,забелязвашнадрехатасипрах,нямадазвънишнаслугатададойде,асамщесияизчистиш.Тазиработаетвоя.Атищенаправишцялвъпрос.Туй,коетовиждашвдадениямомент,тоезатебе.Тезисапогрешките,коитовиепостоянноправите.Шапкататиенечиста,щеясвалишищесияизчистиш.Туй,коетотивиждаш,тоетвояработа,атуй,коетоневиждаш,тоеработазадругитехора.Запримервървяинякойприятелвиди,чеимамеднолекеотзад,имикаже:„Имашеднолеке“.Щемукажа:„Изчистиго,товаетвояработа“.Някойпътазвиждам,ченякойималекенякъде,щевземадагоочистя.–„Каквоправиш?“Казвам:„Тоемояработа“.Туйсамалкитеработи.Сегавиесезанимаватесвеликиидеи,нали?Ноакоспазватемалкитеправила,тещепроизведатголемиефекти.Колкопътималкитеработи,запримередномалколекенашапкатави,развалятнастроениетовизацялден!„Как,туйлеке?“Иликакдаостаненаобущатавитовалеке?Неправивъпрос,вземи,очистигоисивървинапред!Товасаправила,коитотрябвадаспазвате.Всичкиокултниученицитрябвадабъдатпример,образциначистота!Всяконещоувастрябвадаечисто.Ноктитевитрябвавинагидасачисти,макаридастеработилинечистаработа.Някойсипогледненоктите,каже:„Няманищо“.Не,щомимакал,вземи,тагиизчистихубаво.Тиказваш:„Аматовремесегуби“.Несегубивреме.Защотокатооставиштазинечистотияднес,катояоставишутре,утебесеобразуваединпсихологическинавикитогаваотнай-малкитепогрешкивтвоитемисли,желанияидействиясераждатлошипоследствия.Туй,коетовиждашвсебесикатолошо,изправиго.Запримернякойпътвиждашкосатасиразчорлена,настръхнала,вземималковода,намокрия.Многоелектричествоима.Вземималкотоплавода,загладия–хемприятно,хемлекуване.После,акоимашгребен,вчешия.Товасанавици.Гледайтеданестанетепеданти,норазумновъздействайтевърхусебеси.Щепазитекатоправилоследното:Косатавитрябвадабъдегладка,данестърчи.<br/><br/>Многоотваскривитетоковетенаобущатаси.Азнямадасеспрадавиразказвамкаквисанедъзите,коитопредизвикваттоваизкривяване.КатоученицинаокултнатаШкола,виесестарайтеданяманикаквоизкривяваненатоковете.УченицитеотокултнатаШколанетрябваданосяттесниивисокитокове.Широкиинискитоковенаобущатаси!Туйкатоправилоразбирателиго?Икойтоотвассикривикраканалявоилинадясно,навътреилинавън,щевнушаванакракасиданесекривинитоналяво,нитонадясно.Щегледадаизправяобущатаси.Аковиенеможетедазаповядатенавашиякракдаходиправилно,какщезаповядатенадругинеща,коитосаизвънвас?ТозиизкривенвашкракесвързансизвестнитечениявПриродата.Щомизменитевъншнотова,щесрещнететиятечения.Направетеопит!Щевикажаеднаотпричините,отгдеидватуйизкривяване.Вървитеправилнопоединстръменпътивидойденаумазанякойчовек,коготонеобичате,иказвате:„КакъвчовекетозиИван!“Икатовървитетъй,хопназадницатаси!Дакажем,чеенякойсиИванилиПетър,коготонеобичате,безразличное–немислизанего.Тистовавредишинасебеси,вредишинанего.Итъй,щомпомислишзанего,падашназадницатаси.„Тойнеекъсметлиячовек.“Немислизанего.Такасеобразуватлошитеотношениямеждухората.<br/><br/>Първотонещо:катоученицинаокултнатаШкола,щесестараетедабъдетеизправникъмвашитемислипоотношениенаБялотоБратствоилипоотношениенавашияВеликучител,койтосенамиравдругиясвят.<br/><br/>Честоонези,коитосикривятобущатанавън,санесправедливикъмсвоитеближни,акоитосикривятобущатанавътре,санесправедливикъмсебеси.Азонзиденнаекскурзиятагледах,намнозинаотвасбяхаизкривенитоковете.Трябватвиширокитокове,заданегикривите.Аконевярватевтова,направетеопит.Когаточовекстанекритикнасебесиповече,отколкототрябва,тойзапочвадакривитоковетесинавътре.Онзичовек,койтоизпиляватоковетесиназад,тойетвърдипо-скоромагаретощевлезевътре,отколкототой,аонзи,койтоизпиляватоковетесиотпред,тойеизменчив.Някоигиизпиляватиотпред,иотзад,значитакъвчовекнякойпътетвърд,анякойпът–изменчив,страхлив.Тапървотонещо:щегледатеданеизкривяватеобувкатаси,даходитенормално,защототиясъстояния,коитоидватнесъзнателно,щесеотразятвобщиявиживот.Колкопътитиякривитоковеможедастанатпричинананещастия,дасеизкриви,дасенавехнекракътви.Аонзи,койтоходиправилно,тойнееизложеннатова.Имаизключениеиоттоваправило.Честоизкривяванетонатоковетеможедасепредаденадругитехора.ВАмерика,вединградималоединвладика,койтосидържалглаватаизкривенаналяватастрана.Всичкипроповедницивтозиградсидържалиглаватакатонего.Туйеподражаниепосимпатия.Такапосимпатияможедасеизкривятитоковете.Казвам:Ниенетрябвадаседимподсянкатанакоготоидае.Имашединнавик–тозначи,чесиподсянкатананякого.Следователновсичкитияанормалности,всичкилошинавици,коитоимате,щесестараетедаотстраните.Сега,катотръгнетепоразходки,данеказвате:„Чакайдавидимкомусаизкривенитоковете“.Тоедруглошнавик.Дагледатепогрешкитенадругитехора,бездагиизползвате,вредитенасебеси,създаватесилошипоследствия.„Несъдете,данебъдетесъдени!“–казваХристос.Щомгледашпогрешкитенадругитехора,тигисъдиш,ащомгисъдиш,итебещесъдят.Щомгледашпогрешкитенадругитехора,трябвадаизправишеднасвояпогрешкаидакажешприятелскинатозичовек:„Имашедналошачерта,гледайдаяизправиш.Азсевъзползвахоттозитвойнедостатъкисеизправих“.Тапървотонещо:щезапочнетесобущатаси.ВеднагодинаотгореученицитеотокултнатаШколадасасизправенитокове!Кривитоковеданяма!Виесамищегиизправите.Иаконякойсиизкривяватоканаеднаилидругастрана,азщемудамправилокакдасигопоправи.Щедадетеобущатасинанякойобущарищегопомолитеданаправисполовинсантиметърпо-високатазистранаоттокави,коятоизкривявате,задастъпватетъй,кактотрябва.Изправетеликракатасипотозиначин,виещедойдетедоедноправилноразрешениенаонезипсихологическипроцеси,коитоставатвмозъкави.Защотонякойпътнай-красивитенимисливсветасеповреждатотеднокриводвижение.Запримеразтръгвамотдомасисдоброразположение,нонякъдеизпътяпадна,хлоцна,казвамси:„Немивървиработата“–исевърнавкъщи.Итъй,накоготоотвасобущатасаизкривени,щегиизправи.ЩезапочнемпозаконанаПриродата–широкитокове!Имахоравсвета,коитоходятсостри,високитокове,нотоваедругоизкуствовече.СеганиещеучимзаконанаПриродата.Атуй,даходишсвисокитокове,затованещосеизискваособеноконцентрираненаума.Идействителноазгледамтиядами,коитоносятвисокитокове,негиизкривяват.Казвам:Тазидама,катостъпвастиятокове,постоянномислизатях,негиизкривява.<br/><br/>Итъй,щезапочнемнай-първоотвидимите,естественитепогрешки,скоитозапочваПриродата,докатодойдемдопо-големите,закоитосеизисквапо-голямоизкуство.Акоможемдаизправимвидимото,стоващепридобиемповечевяравсебеси,задаизправимпо-големитенедъзи,закоитосеизискватпо-големитънкости.Атова,чечовекизкривяваеднатаилидругатастрананатоковетеси,товаееднаотмалкитепогрешки,единотмалкитенедъзи.<br/><br/>Упражнение:<br/><br/>Дветеръцесепоставятпредлицетосдланитенавън,катоседопиратспръститеипослесеотдалечават,паксесъбират,иотновоотдалечават,прикоетоотдалечаванесепоставятнастрана.Същотоупражнениесеправиощедвапъти.<br/><br/>Следтоваръцетесеизправятнагореитамсесрещатсдопренипръсти.Бавносеспускатнастрана,сдланитенадолу.Постепенносеизправятгоренадглавата,после–поставятсенапред,сдланитенадолу,пакнадглавата,изправенигоре(бездопиранеспръстите),сдланитенавън,катосепрегъвасамокитката.Ръцетенапред,пакнагоре,сдланитенавън,прегъванесамонакитката,напредръцете.ръцетенагоре,сдланитенавън,напред,бавноотдалечаване,доположениеръцетенастрана,посленагоренадглавата,сдопренипръстиибавнообливанедораменете.Ръцетеотновонагоренадглаватаипослебавнообливанедораменете.Ръцетепростренинапред,приближаватсеспръстите,простренипакнапред,приближаватсеспръститеибавносеразтварятнастрана,сдланитенагоре.Оттоваположениеръцетесепоставятнараменете(кактоприпетоупражнениеоттазгодишнитесъборни),настранаръцете,пакнараменете,настрана,нараменетеинай-послегоренадглавата,въввиднатриъгълник.<br/><br/>Втоваположениесезадържатмалко.Втуйположениенаръцетенаправетееднатайнамолитва!<br/><br/>Бавноразтварянеиспусканеръцетедодолу.<br/>
29-та школна лекция на Общия окултен клас (II година), 20 май 1923 г., София.
Най-често използвани думи в беседата:може, аз, път, човек, себе, пример, дойде, има, цигулка, обуща, ръце, токове, казва, сега, работа, другите, упражнение, напред, хора ,