Най-често използвани думи в беседата:може, сега, има, аз, истина, енергия, любов, школа, ръце, човек, пари, лева, път, положение, лъжа, каже, пример, съм ,
От книгата "Положителни и отрицателни сили", Общ окултен клас - година втора (1922-1923 г.),
Издателство: "Бяло Братство", София, 2008 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили“, 35 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
по стенографски записки, изд. София, 1923 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили в природата - първа част“, 22 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
Издателство "Хелиопол", 1998 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето Беседа в petardanov.com
Т. м.
(Прочете се резюмето от темите „Произходът на религиите“.)
(Прочетоха се няколко от темите „Отношенията между светлината и тъмнината“.) <br/>Завбъдещевсекидасислагаиметоподработатаотдолу.Тъй,простодае,катоученициданесекриете.Щесинапишетеиметоищечетемработитевиспоредсписъкананомерата,такачевединурокщесечетаттемитенаоколо10–15души,вдругурокщесечетаттемитенадруги10–15души,тъйчепрезгодинатадасечетаттемитенавсекиедногопонепо5–6пъти.<br/><br/>Сегатрябваданапишетееднаживатемазасветлината.Знаетеликаксепишатживитетеми?Живататемасесъстоивизкуствотонаписането,тъйданапишешеднотвоепреживяване,чевсеки,койтогопрочете,дапреживеесъщото.Запримервиеописватекакстесеосвободилиотединвашпорок,отпиянствотонапример,нотъйживодагоопишете,чекойтоепияницаигопрочете,дакаже:„Иазсеотказвам“.Аконееживоописаноинякойгопрочете,щекаже:„А,товаесамотаканаписано“.Дадопуснем,четрябваданапишемеднаживатемавърхумилосърдието.Ниеможемданапишеммногокрасивипоетическиизражениявърхумилосърдиетоикатогопрочетенякой,данемувъздейства,апъкможеданапишемеднопростоизложениевърхумилосърдиетоикатогопрочетенякой,дапостъпитъй,кактониесмепостъпиливдаденияслучай.<br/><br/>Имайтепредвид,чеокултнатаШколаеопаснаведноотношение:опаснаепосвоитеенергии.Азщевиразправясегазащоетака.Катовиказвам,чееопасна,тонее,задасестрахувате,аискамсамодавипокажакъдележиопасността,заданесиправитеилюзии,данесесамозаблуждавате.Опасносттаседивустройствотонанашетофизическотяло.Нервнатасистемаееднаинсталация,амозъчнитецентровесаинсталатори,акумулаторинатезиидеи.Имаслучаи,когатотияидеисастолковасилнитрептения,чекатосевъзприематчрезмозъка,тазиинсталацияизведнъжусещаеднозапълване,едноомаломощаване,анякойпътможедаусетиедноизгаряне.<br/><br/>Сеганякойказва:„ЗащоданевъзприемемедновдъхновениеотБога?“Акодойдееднотаковавдъхновение,можебитвоятанервнасистемаданеетолковасилнаинещеможедаиздържитозиток.Когатодойдаттиясилнитетечения,товаставачесто.Имадветечения,двавидаенергии,коитоидватедновременно.Когатоидваслънчеватаенергия,т.е.течениетоотслънцето,листатадобресеразвиват,клонитерастат–изобщоимарастежнагоре.Когатотечениетоназемятаепо-силно,тогавакоренитесеразвиватдобре.Пъпътначовекапредставлявафизическиятцентърикатозавъртитечовекаоколотозицентър,околопъпа,образувасеединправиленкръг,вкойтодължинатанацелиячовекедиаметърътвтозикръг.Отпъпанадолу,товаефизическиятчовек,товасавсичкитечения,коитоотиваткъмцентъраназемята.Икогатотиятечениявзиматнадмощиевчовека,тогававнегосеобразуваедноблагоутробие.Всичкататазиенергияпочвадасепренасянадолу.Някойпътеобратно:енергиятаоттялотоможедасепренесекъмраменете.Тия,укоитоенергиятасепренасякъмдуховниясвят,раменетеимнагореставатшироки,акогатоенергиятаотивакъмумствениясвят,главатапостепенносеразраства.Всичкозависиоттова,каквисатеченията.<br/><br/>ТавъввсякаеднаокултнаШколаможедаимамедобререзултати,когатоумеемданаправляваметиятечения,атиятечениясаотразнистепени,отразникалибри.ЗапримерчестовАнглия,вАмериканякоисаупотребяваликатометодизаразвиванеконцентриранетонамисълта,обачетияметодисадалилошипоследствия.Защо?–Виестоваспиратемисълтаси,акатонезнаетекакдавъзприемететазиенергияикакдаяпрепратитекъмтялотоси,въввасставаедноподпушване.Виесеконцентрирате,концентрирате,подпушватевашитечувства,спиратетазинабраласеенергияиставатеексцентрични.Послезапочватедаскачате,даиграете,далудувате,явявасеистерия.Природатанеобичадаявъзпирате.Затуйусетишлиизбликнанякакваенергия,излезвсредПриродата,играй,скачайтам.АкопочнешдаиграешвсредСофия,щеминешзаексцентричен,ноидинаВитошаилинейдеизБорисоватаградина,далечотхората,итамсиподекламирай,поскачай,поиграй,помахайсръцеищесевърнешобновен.Асеганиесестрахуваме,катовойницисме,срамниекаквощекажатхоратаивъздържамемисълтаичувстватаси,ставамеексцентрични.Потакъвначинстрахътвзиманадмощие.ВследствиенатовавАмерикаимаследнитеслучаи:нанякойрелигиозенчовекмудадатвъзможностдапоговориужсамо5минути,атой,катозапочне,чеполовинчас,че1час,че2,3,5часа,отпусналенергията,ченеспира.ТакъвбилевангелистътМуди.Тойкатозапочвалдаговори,трябвалодамусекаже:„Спри,стигавече,неискамедатеслушаме“–тойвсепродължавал.Таазгледам,увсинцависенабраладостатъчнаенергия,унякоидажеумственаенергия.Какводаправи?–Давземаперотодаработи.Унякоисенабралафизическаенергия.Какводаправи?–Давземемотикатадакопае.Аковървитетъй,щестанетеедностранчиви.Немислете,четрябвадастанетеедностранчиви.Защовиизвеждамнаекскурзии?–Заданестанетеедностранчиви,атоваеопасно.Азискамданасочаумавивъввсичкинаправления,дастанетевсестранноумственоактивни,въввсякоотношениедасепроизведевъввасипроза,ипоезия.Притовавиетрябвадастанетеактивни,апосле–пасивни.НякойпътможедасеразвиеувасЛюбов,нонетазиедностранчивалюбов,любовкъмедного.Едностранчиваталюбовеопасна.Изключителиедногоотвашаталюбов,започватшушукания,препращаниянамислииотзаднаглавата,вмозъка,усещатееднозагорещяване.Изобщотазилюбовтрябвадасеразпространинавсякъдееднакво.<br/><br/>ТавШколатаимаредзакони,коитотрябвадасеизучаватпрактически.Нетрябвасамодаказвате,честеокултист,нощевидадемзадачидапревръщатетазиенергия.Запримерсиромахсте,безпаристе,няматесредства,невидостигат500левавмесецаиправитедългове.Иматеединцентървглавата,койтопоказва,чеобичатепарите,апъкгинямате.Значииматеединлюбовник–парите,коготоочаквате,нонеидванавремеиговоритезанего.Асегавиетрябвадасесправитестозилюбовник.Имайката,ибащата,идецатавсезанегоговорят.Ученикътказва:„100леванемидостигат“.Какщесесправимснегосега?Тазиенергиясенабира,набираитогавакаквостава?Кражбатасеражда.Щевиприведаединфакт:Каквостанавнашатакъща,вкомуната.Изчезватоткъщи150лева.Навярнонякойбрат,койтомногообичапарите,гиевзел.Исегаазмогаданамерятози,койтогиевзел,нооставямонзи,койтоимануждаотпари,самдасикаже,чеиманужда.Акотойиманужда,щемудадеми200лева.Тазигодинавсъборасъщосезагубихатолкованеща!Ниетованеобичаме.Този,койтосенуждае,щемупомогнем,кражбата,товаеединзанаятднес,новсъщносттоваееднаизвратенаенергия,извращениеначувствата.<br/><br/>Итъй,сегащезнаетекаксераждатпороците.Пороцитесераждатотнатрупваненаизвестнаенергия,коятотрябвадасеупотреби.<br/><br/>Азискамнашетообществодабъдеидеално!Откражбанипоменданяма!Разбиратели?Азсъмготовдадам1,000–2,000леванаонзи,койтоимануждаотпари,нокражбанесепозволява.После,изгубенаееднакнигасега.Идветакивакнигищедам,нокражбаданяма.Кражбата,товаестаракултура.Коготохванемвпрестъплението,щегопратимкъмцентъраназемята.Нищоповече!Дазнаетованещо.Амичетуксеобразуваеднообществоитрябвадапокажемнасвета,чеможеибезкражби.Този,койтоевзелпарите,акомисли,чеполюбовгоесторил,трябвадазнае,чеиполюбов,ипокакъвтоидаеначинабсолютноникаквопипанесенепозволява!Катосеоставятпаритенамасатадалежат,и10месецидалежатотгоре,данеизчезнат.Туйобществосчитамзачестно,нощомсеоставятпаритенамасатаиизчезнат,туйобществонеможедаминезаидеално.Сеганямадасиправимилюзии,дасеспирамевърхутова,койбилтози,койтогивзел.Безразличноекойе–койтоидае,въпросътнеетам,принципътеважен.Тозипринципможедаповредиобщонавсинцани,адобродетелитеобщопомагат.Онзиученик,койтоималнуждаоттия150леваигивзел,можедаискадасеоправдаеидакаже:„Азискахданаправяединопит,даизпитамдоколкоиматеЛюбовпомеждуси,такатовземапарите,далищеможетедаметърпитепомеждусисмоитенедостатъци“.ВШколатавътренеепозволенонаученицитедаизпитватУчителяси.Товаеединзакон.ВънотШколатаможе,новътревШколата–неможе.ВътревШколатаУчителятизпитва,ученикътучи.ВътревШколатаникаквиопитинесеправятотученика.Ученикъттрябвадаизпълнявачестноисправедливовсичкисвоизадълженияидабъдеобразец.Сегааззная,четазинаклонностувасестара.Унякогосенабираповечеенергия,коятотойтрябвадаобуздава.Най-първо,внегосеродиедножеланиедавземепарите–взимаги,послегиоставя,пакгивзима,оставяги,взимагиинай-послеказва:„Е,некаГосподдамепрости!“Нитокражбата,нитовзетитепарисанякакъвголямгрях.Ченякойвзелпарите,тованееединотмногоголемитегрехове,нопоследствиятамуотпослесалоши.Освенкражбатаимаидругипороци.Запример,акоунякоиотвасечрезмерноразвитмозъчниятцентърнаблагоговениеиЛюбовкъмБога,аразсъдъкътмунееразвит,задаможедапрокаратазиенергиявумствениясвят,тогаватуйчувствощесеизродивъвфанатизъм.Всекиединфанатикечовекбезразсъдъквсвоитеубеждения.Туйчувствоинстинктивносепроявява,тоймисли,чекатонеговатаЛюбовкъмБоганямадруга.Неетъй.ЗадабъдеЛюбовтаникъмБогасъвършена,човектрябвадапожертвавсичко,коетоима.Несамотова,ноЛюбовтакъмБогатрябвадасеизразивжертватазацялоточовечество–дастанешслуганачовечествотоидамудадешсвоетознание.Самоединвеликчовек,укоготоумътеразвит,укоготовсичкиспособностисаразвити,самотойможедаслугуванаБога.Чеазмогаданаправяеднодобродело,товаощенеедоказателствозаслужененаБога.Не,завсекидаденслучайниетрябвадапостъпвамеразумно!Оттовасенуждаемвсинца.Ощемноговремеима,докатосеразвиятнашитеглави.Многонещоощелипсва.Ченилипсва,товавсекиденможемдапроверяваме.Нашетомилосърдиесъщоеединцентър,моралночувствое,ноакотоечрезмерноразвито,аразумътнееразвит,ниещегледамекаквотоимамедагораздадембезоглед,тамкъдетонемуемястото.Акопъкунасесилноразвитразумът,тощераздадемвсичкоточнонамястотоси.Неевъпросътдасераздадевсичко,чекаквотостане.Азсъмправилопитиисъмвидял,чеблагодеяниеспариникоганеводикъмдобрипоследствия.Аконаединчовексесъздадеработа,дабъдесамостоятелен,даможедаработиидасчита,чекаквотоеизработил,енегово,немуедаденодаром,товаимамногодобрирезултати.Товаееднасистеманаамериканците.Многопрактичнаетя.Добреедажеиниедаяприложимпомеждуси,дасъздадемработазавсеки.Икатоработичовек,знае,четуй,коетояде,гозаслужава,работилезарадинего.<br/><br/>Другонещо:вШколататрябвадасесъздадеизвестнахармониязаразвиваненанашитеумове.Засега,акодойденякоймеждувас,тойщепочувстваливсебесиединподемдамисли?Някоиученици,приятелиидватпримен,оплакватсе,чеусещатедноограничение.Дажеявихасепримендвеученичкиимиказаха:„Искаметъй,дасепоотстраниммалко“.Каквопоказватова?Иличетазинабраласеенергиявмозъкаимнеможеданамеримястодасепласираитърсидругомясто,иличесредата,вкоятоживеят,неевсъстояниедаимпомогне.Междунасниетрябваданасърчавамемузикатаиизкуствата,всичкиработи,инай-малкитедори,трябвадагипоощряваме.Ифизическиятруд,всичкодобротрябвадапоощряваме.Самочезапо-грубитеработищеопределимпо-малковреме.Някой,койтомиедъски,щемуопределимединчасвреме.Единчасмиенедъски,товаеравносилнона6часаумственаенергия.Асегаеобратно.Единцигулар,катосвири3часа,взиматолковапари,колкототищевземеш,акоработиш3годинифизическаработа.Значитрудътнаеднисевъзнаграждаваповече.Вморалниясвяттакавааномалиянесетърпи.<br/><br/>После,междувас,учениците,иманякои,коитоощеобичатдапопушваттютюн.Колкодушиимаоще,коитопушаттютюн?(Станахачетирима.)Тоезначипочтина100души1%,нали?<br/><br/>Колкодушиимамеждувас,коитоизкривяватфактите?Азсъмказал,чевШколатащепазимследнотоправило.Тиговоришнещо,щеговоришсамотуй,коетосивидяликонстатирал.Някойтиразправялнещоитигопредаваш,значитисиподсянкатаму.Щомтойтиговоринещо,тищегопроверишищегоизнесештъй,кактосие.Проверигоитуйто.Многопътисеразпространяваттакивалъжливислухове.Единпредава,другпредава,трети,четвъртиифактитесеизкривяват.Азсъмвиказвал:АзсъмзаИстината,некасеизнесеИстината,нотъй,кактосие.Товаеправило.НякойпътИстинататрябвадасеизнесе,анякойпътможеиданесеизнесе,нокогатосеизнася,трябвадасеизнесетъй,кактое.КолкоотвасговорятИстинататъй,кактое?НеискамдасиналагатедаговоритеИстината,ноискамвтуйотношениедабъдетесвободни,дазнаете,чеаконеупотребитезаконанасвободата,увасщесенабереизлишнаенергия,коятозавбъдеще,зацялединживотщевисеналожидаизплащате.ЗаконитенаПриродатанесешегуват,стяхнесеиграе.Немислете,ченякойможелеснодасепроврепрезБожественотосито.Тоетолковаситно,чевсичкощепресеемногохубаво.Добре,сегатуйправилоедасепредпазватеотлъжата.КолкоотвасобичатдаказватИстинататъй,кактое,т.е.колкоотвасима,коитообичатбялаталъжа?Разяснението,коетотазисутринвидадох,чевятърътгали,чепроизвеждадвойнапневмония,аслънцетомилваиздраведава,можедасеотнесеидобялаталъжа–някойпътитягали.Някойпът,задаизбегнемнякоинещастия,прибягвамедонея.Правилое:НеможешлидаговоришИстината,по-хубавомълчи!Кажете:„Несъмразположен,немогадаговоря“,инищоповече!<br/><br/>Запитватпушенетонатютюнпозволенолиенаединокултенученик,илине?Щомеученик,неепозволено.Вредноевтозисмисъл,чеуврежданеговитеспособностизаработавШколата.<br/><br/>Бялаталъжаазнаричамсъзнателналъжа.Тянепринасяпрямипакости.ЗапримервСтариязаветДавид,катосенамеривопасност,престорисеналудипочнахадамутекатлиги.Царятрече:„Каквостемидовелитозилудчовек?–Пуснетего!“Аврам,катосенамеривголемиизпитания,рече:„Кажи,чесимисестра!“Послеказа:„Убояхседанемеубият“.Товаевъпроснасхващания,тоеморалнавремето.Сегавиещесеопределитевотношениятаси.ЛъжатаесамопоотношениекъмединБожествензакон,написанзакон,койтосъществуваикъмкойтониеимамезадължения.ЩеговоришИстината.Кому?–Натози,коготообичаш.Първиятзакон:щеговоришИстинатанатози,коготообичаш.Коготообичаш,лъжанеможедамуговориш,акоготонеобичаш,лъжаможедамуговориш.Лъжаилюбовсанесъвместими,вибрациитеимсанесъвместими.СъвършенатаЛюбовизключвавсекистрах,казваПисанието.Щомизключвастраха,тяизключваилъжата.Лъжатаееднопоследствиенастраха.Сегадойденякойитепита:„Кажикаквомислиш?“Тинесидлъжендамукажешкаквомислиш.Дойдедруг–„Кажисимнението!“Несидлъжендамуказвашмнениетоси.Етовкаквоотношениенетрябвадалъжем.Азимамнуждаот100леваиказвамнаедингосподин:„Дайми100леваназаем,след3месецащетигивърна“.Дойделиопределенотовреме,неманкирай,неходидагозалъгвашснякаквибелилъжи,чеженатиболна,четуй-онуй.Аконеможешдаплатишнатозисрок,кажимуистината.Имашлизадължение,неманкирай,неходидасеизвиняваш!Бъдисмелдасикажешпогрешката.Щекажеш:„Неможахдаиздържаназадължениетоси,щеимашлидобринатадамепочакашоще3месеца?“Туйразбирамчестенчовек!Анякойщепочнедаувъртва.Катосепризнаеш,несамоченямадатипаднекредитът,нощесеповдигне.Имашзадължениекъмединчовек,бъдивереннадуматаси!ИХристосговоринаученицитесизаединчист,идеаленживотидадеобразецзатовасъссвояживот.Итъй,вобещаниятадабъдемискрени.Честодецатаобичатдаскриватистината.Такапостъпватеивие.Запримерниеимамесамовари,скоитосислужим.Тиясамоварииматремъцизаносененагръб.Дадопуснемсега,чедадемнякому,койтоедежурен,данакладесамовара,обачетойзабравилдасвалиремъцитеиединоттяхпоизгарямалко.Тозидежуренпредавасамоваранадругинеказва,чеизгорялремъкът.Запитват:„Койизгориремъкът?“Тоймълчи.Не,този,койтобешедежурениизгориремъка,трябвашедакаже:„Азнаправихеднаголямапогрешка,бяхневнимателен,забравихдаизвадякаиша“.Тойтрябвадасеизповяда.Другслучай:Дадемнякомусамоварадагоноси.Тойсепрепъненякъде,изпетисамовара–премълчава.Дадегодругимудагоноси.Питат:„Койизпетисамовара?“Първиятмълчи.Некабъдесмелирешителен,дакаже:„Поневниманиепаднахеди-къдесиигоизпетих“.Щекажем:„Нищо,щеизправимсамовара“.Защотоакотойотстрахскриеистината,тозистрахзавбъдещещесъздадепо-лошипоследствия,по-големинещастия.<br/><br/>Тавсякога,когатоимамезаблуждения,имаистрах,акогатонямамезаблуждения,ниесмесвободни.Дойденякой,искаоттебехилядалева,казвати:„Тиналисихристиянин,услужими!“Тоедругвъпросвече,товаеизнудване.Можедаимам10,000лева,нотесаобещанивеченадруги10души.Нямампаризатебе.Ниетрябвададойдемдонякоиправилниразбирания.Иманеща,коитотрябвадасеразбератправилно.<br/><br/>Единбратзапитва:„Учителю,азсъмпенсионер,получавам800левапенсия.Приеднасправка,направенаотедноучреждение,мезапитватколкопенсияполучавам,задамисеналожидаплатясъответнонанеянещо,азможехдаизлъжа,дакажа,чеполучавампо-малко,задаплатяпо-малко.Азобачерешихдакажаистината.Можехлидаизлъжаилитрябвашедакажаистината?“–Тиказаистината,нали?–„Да.“–Е,многодобрепостъпи.Тисиселишилотеднонещо,аспечелидруго.Позволеналиелъжата,илине?–Наединокултенучениклъжатанеепозволена.Учителятзапитва:„Амивиекакнамирате?“–Нетрябвадалъжем.Тованещо,именно,вживотаситрябвадагоприлагаме.Имаобаченякои,коитоизкривяватистинатанесъзнателно,немогатдаяпредадат.–Е,аконякойнесъзнателноизкривиединфакт,тоедругонещо,ниеговоримзасъзнателнотоизкривяваненаистината.Правилотое:когатокажешистината,данесъжаляваш;акосъжаляваш,по-добрекажилъжата,нищоповече!Катокажешистинатаведнъж,колкотоидасиизгубил,дасирадостен.ТуйеизпълнениенаБожиязакон!Акокажеш:„Защобяхтолковаглупав,таказахистината“,по-добренеяказвай,тивечесидопусналлъжата.Изпитвайсебеси!Човектрябвасъзнателнодаправинещата.Катонаправинещо,дасчитасвоятапостъпкаправа,дасерадва,чеепостъпилтъйиданесъжалява.Ниеизтъквамеобщияпринцип,ноимавторостепеннивъпроси,коитонямадаразрешимсега.Искамезасегаданаучимсамоосновнитепринципи,аотделнитепостъпкизавторипланщеоставим.Акогизасегнемсега,тесатруднивъпроси.Имаобщипринципи,коитосанеобходимиощесега,тяхможедаприложим.<br/><br/>Катоговорим„вънотШколата“и„вътревШколата“,трябвадасезнае,чещомнякойеученик,тойивън,ивътрееученик,неможедалъже.Някъдетойможедапоизлъже,новеднъжимасъзнание,тойможедапоправигрешкатаси.Катосеуплашиотнещо,тойможенесъзнателнодаподхлъзнеезикасиидакажелъжа,нопослещесеборисъссебесиищесипоправигрешката.Самочеследкатоговорянатияученицивърхутозиморал,утрепакщесикажатнаобщооснованиенякоябялалъжа.Тоеестествено,нопослезапочватдамислят.Не,ниетрябвадазапочнемдасеборимразумностозивътрешеннедъг,даразберемпричините,покоитотойсепроявява,анесамодакажем:„Азсеотказвамотсегавечедалъжа,аутре–пакизлъгвам“.Запримерсмешнощебъдесеганякойдакаже:„Азобещавам,чекатосрещнамечка,нямадамеестрах“.Вмомента,когатоговори,да,тойеправ,ноягоизведиутревгоратадавидимечка,щеговидишстрахлигое,илине.Тойможедаобещава,номеждуоновапредполагаемоюначествоимеждусъщинскотоимаграмаднаразлика.Щевидишдоколкоможешдаиздържиш,доколкосисмел.Многопътиимаслучаи,когатоможешдаиздържиш,възможное,нонякойпътнеможешдаиздържиш.Приплъттавъзможноеиедното,идругото.<br/><br/>Итъй,виетрябвадазнаете,чеивживотастеученици.Вземетесегазапример,тозиприятелсагопоставилинаизпитвърхуИстината.Щомтепоставятнаизпит,тогавазаконъттезадължавадаговоришистинатаититрябвадаизпълнишзаконаточно.Щомзаконътнетезадължава,можешдаминешсвободно.Е,дадопуснемсега,виевървитепоулицатаинамерите100,000лева.Втиявременанануждатрябвалидакажете,честенамерилипарите,илитрябвадасипремълчите?Щекажете.Представетеси,чевиекажетесамозатова,защототозигосподин,койтоезагубилпарите,публикуватовавъввестниците,чегиезагубил,иобещавадобровъзнаграждениенатози,койтогинамериимугидонесе.Обачедакажем,чевиедържитетияпаривсебесииследитеповестниците,никакъвгласнесечува,чегиезагубилнякой.Тогавакаквотрябвадасеправи?<br/><br/>Запитват:Акосенамериеднобогатствовземята,коетопринадлежиначовек,койтонееживсега,длъжнилисмедагосъобщим,илине?Някойотваснамериллиетаковабогатство?Сегаазщепоставявъпросамалкопо-другояче:дядотиумрялпреди30годиниитойзаровил,дакажем,2,000или3,000наполеонавнякоегърне.Вие,следкатонамеритепаритенадядоси,трябвалидасъобщитезатованадържавата?Дядовигиоставилтамзатози,койтогинамери,катооставилбележка,чесанеговипари.–Споредзаконитенадържаватаедначастотпаритетязадържа,адругатачастдаванатози,койтогинамерил.<br/><br/>Запитват:Тия,коитопушаттютюн,трябваливременно,докатонадделеяттазислабост,данапуснатШколата?Не,затияученицитоващебъдеедназадачадасесправятсамиспушенетонатютюна.Ниещеимдадемнай-първоеднагодинасрокдасесправятспушенето;следтоващеимдадемощееднагодинаиакопакнемогат,ощееднагодина,3годинисрок,иакопакнесасепоправили,щепитамкласа:„ДапродължаватлидастоятвШколата,илине?“Сегавъпросътепринципиален,тойевътревсамотожеланиеначовека.Недъзите,коитосъществуват,азнесчитамзанякаквонещастие,тесауроци,задачи,давидимкакваволяиматевие.Защотовиесамистесъздалитиянедостатъци,виестетехнитворители,виесамитрябвадагиизправите.Следователнощевидимобратнотодействиенавашатаволя,виедасесправитестях.Такащепридобиетепо-голямаенергиязаработа.Тиянедъзинямадаизкорените,нощегиизползватезаработа.<br/><br/>Сега,акоединучениксеизпъдивънотШколата,товаеединметод,койтоняманикакъвпедагогическисмисъл.Не,щесесправятеснедъзитеси.Недъгът,товаеединпридобитнавик,можедасесправитестозинавик,катоприсадитенанегонещодобро.КатопродължаватеШколата,ниещевидадемметодикакдасеборитесмноговашинедъзи.Щеупотребитеединметод,втори,трети,итонесамодакоренителошитенавици,ноидагиприсаждатесдобриприсадки.Следтуйщевидадемметодизаразвиваненаонезивъзвишенивашичувства,коитонесасепроявилиоще.Тетрябвадасепроявят,задасепредизвикауваснещовъзвишено,благородно.<br/><br/>Азимамединметодпротивпушенетонатютюн,нодосегаощенесъмгоупотребил.Азщегоприложазаонези,коитосастрастнипушачи,самотещегоопитат.<br/><br/>Запитват:Можелидасепрепоръчатозиметодизанякоиблизки?–Свъншниясвятзасеганямадасезанимаваме.Тенекасипушатнаобщооснование.Ниещесенаучимкакданекадинашатакъща,чекатоизправимтова,тогаващемислимзадругитекъщи.Окултензаконе:Неможешдапомагашнадругите,докатотесъзнателноневярват.Дакажем,тидадешнякомуеднинаставлениязапоправяненаизвестнинедъзи,ноакотойнеповярва,щетиотправиобратнимисли.Неетакалеснодапоправишнедъзитенахората,понежеонзи,койтогилекува,най-послетещеизлязатпрезнего.Запримерлекувашнякого,ноаконеразбирашзаконите,тисамможедапострадаш.Позаконанавнушениетощепочувствашсъщатаболка.Трябвамалкодауякнете,четогавадалекуватедругите,затовавШколатащевидадемметоди.ВПриродатаимаизвестнисили,коитосаопасни,несазаигра,затова,катоманипулиратестях,трябвадабъдетевнимателни.Асегалесноедасеговоризавяра,надеждаиЛюбов.Виеказвате:„ГосподеЛюбов“.ЛюбовеГоспод,нозауредениясвят.НеговатаЛюбовнякойпътсепроявяваиподругначин.<br/><br/>Сегадапоговоримзаекскурзията,коятощебъдевчетвъртък.По-силнитеотвас,онези,коитоискат,могатдатръгнатощеотсрядавечерта.Атези,коитощетръгнатвчетвъртъксутринта,щеизлязатотдомоветесипо-раноот4:30часа,около4:15часа,ищебъдатнай-късно5часанакладенчето.Вечерниятбивакщебъдетам,наЖелязнатаврата.Тия,коитощетръгнатвечерта,могатдатръгнатв7,8,9,10или11часа,когатоискат.Презденящеиматеднановазадача,коятощетрябвадаизпълните.Отселотонагорещевървимнатриъгълници,билопрезнощта,коитощепътуват,илитезипрезденя.Тъйчетозипъттриъгълницитещесеобразуватпопланинатанагоре.Чайницитещеносятотвечерта,щеимадежурнизатова,задаимагорещаводакактозатия,коитощепристигнатпрезнощта,такаизатия,коитощепристигнатпрезденя.Товаезаекскурзията.<br/><br/>Сегаданаправимняколкоупражнения!<br/><br/>Първоупражнение:<br/><br/>а)Ляватаръканапредпростряна,адяснатаръкатакапрегъната,чедлантададопирадорамотоналяватаръка.Идветеръценапредпрострени.Дяснатаръканапред,аляватанаддяснатавположение(а).Дветеръценапред.Дяснатанадляватавположение(а),ляватанаддяснатавположение(а),дяснатапаквположение(а).Дветеръценапред,апоследветеръцепрегънатиприлактитеипоставениеднанаддруга.<br/><br/>Дветеръценаредпрострени,допиратсесвърховетенапръстите,апослеидветеръцепростренинастрана.<br/><br/>б)Идветеръцегоренадглаватаспръститедопрениипосленастранапрострени.(3пътиположение(б)<br/><br/>в)Дветеръценадглаватагоре,допренисвърховетенапръститеипослераздалечени,пакгоренадглаватаизправенисдланитенавън–същотоположение(в)8пъти.Същотоположениенаръцете(в)30пъти,самочемногопо-бързо.<br/><br/>Постепенноразтваряненаръцетеипреминаванеотположение(в)донастранаибавноприбиранеотпредсдопираненапръститедовърховете.<br/><br/>Изправянеръцетегоренадглаватасдланитенапредблизоеднадодруга,прикоетоседвижатсамокиткитенагореинадолу.(Такаседвижаткиткитемногопъти,около50пъти,спостепенноускоряване.)<br/><br/>Настранапрострениръцете,катоседвижатизцяло(около30пъти)спостепенноспиране.<br/><br/>Ръцетемалконапред,сбавнодвижениенадолу-нагоре,надолу-нагоре(5пъти),постепенноускоряваневдвижението(15пъти).Забелязвателинякаквахладинавръцетеси?(–„Да.“)Бавно,постепеннонамаляванедвижениетонаръцете(няколкопъти),прикоетодвижениетоставапо-бавно,по-бавно,замира,спира.Ръцетесесвалятбавнододолу.<br/><br/>Второупражнение:<br/><br/>Ръцетесеиздигатнископредлицето,сдопренивърховенапръстите,катосеотварят(сдланитенавън)изатварят(свърховетенапръститесближени).Впървовремеръцетесапо-наблизоипослепостепенносеразширяватипакотновосближават<br/><br/>Туйупражнениеезауспокояване.<br/><br/>Ръцетевхоризонталноположение;постепенно,бавноиздиганеръцетедовисочинанаглаватаидвижениенаръцетекатохвъркане.Втоваположениенаръцете,сдланитенадолуинависочинадоглавата,ръцетесеспиратипослебавносеспускатнадолу.<br/>
Т. м.
28-ма школна лекция на Общия окултен клас (II година), 13 май 1923 г., София.
Най-често използвани думи в беседата:може, сега, има, аз, истина, енергия, любов, школа, ръце, човек, пари, лева, път, положение, лъжа, каже, пример, съм ,