Най-често използвани думи в беседата:има, може, всички, аз, сега, мъчнотии, казва, можем, дойде, пример, мисъл, природа, духт, говори, работа, работи, любов, свят, другите, всичко ,
От книгата "Положителни и отрицателни сили", Общ окултен клас - година втора (1922-1923 г.),
Издателство: "Бяло Братство", София, 2008 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили“, 35 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
по стенографски записки, изд. София, 1923 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили в природата - първа част“, 22 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
Издателство "Хелиопол", 1998 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето Беседа в petardanov.com
Размишление
Изпейте няколко от окултните упражнения!
(Всички пеем! „Сила жива изворна течуща“, „Изгрява слънцето“, „Венир Бенир“, „Сладко медено“, „Блага дума на устата“.) Още един път изпейте, но много тихо, „Блага дума на устата“.
За следния път ще имате темата „Отношенията на светлината и тъмнината“ и втората тема „Старост и младост“,т.е.отличителните черти на старостта и на младостта. <br/>Азщевипопитам:Желаетелииднатаседмицаданаправимеднаекскурзия,илидаостанемвСофия?Знаетеликаквощебъдеправилотозатазиекскурзия?Щебъдетенареденинатриъгълници,итотака:двамащевървятотзад,един–отпред.Значитримапотрима,триъгълницищеобразувате.Щевървитевправалиния,новъввиднатакиваскаченитриъгълници.Дваматащевървятнаеднаправалиния,тещеобразуватосноватанатриъгълника,аединиятщевървинапред,тойщеобразувавърханатриъгълника.Отединтриъгълникдодругщеимаедномалкоразстояние,около3–4метра.Понежещеискатедасеразговаряте,тодвамата,коитосанаедналиния,наосновата,самотещесеразговарят,атозинавърханямадаговори.Този,койтоенавърха,послещеотстъписвоетомястонаединотдругитедвама.Тъйпоследователнощесесменяват,щесевъртяттиятриъгълнициивсъщотовремещеседвижатнапред.<br/><br/>Заединокултенученикдумата„неможе“,„неевъзможно“несъществува.Щепреодолеетевсичкиспънки,мъчнотии,нищоповече.(–„Откъдещетръгнемтъйнатриъгълници,потрима?“)<br/><br/>Щетръгнететаканатриъгълнициоткладенчетоощеотсутринта.Аконякоисасавтомобил,тоедругвъпрос,нониеговоримзатези,закоитонеенеобходимавтомобил.Тъй,естественощесенаредитедвамаотзад,единнапред.Щетръгнетеоткъщив4:30часасутрин,таоколо5:30часадабъдетевсичкисъбрани.Тия,коитоносятсамоварите,щевървятнапред.<br/><br/>Сегащеспазватеединзакон:векскурзиитеважиконцентриранетонамисълта.НиеотивамевПриродата,наВитоша.КатовлеземвПриродата,нашатамисълеконцентрирана,ниеможемдаизползвамеенергиитенаПриродата,тевсякогаможедасепривличат.Тияенергиисавъввъзходящастепен.Разбирасе,можедаимаизвестнидисонанси,ностяхщесеборите,тесапотребни,обачевиесаминесисъздавайтеизкуственимъчнотии.АкоПриродатасъздадедисонанси,тоедругвъпрос.Оттиямъчнотиинесеплашете,новиесаминесъздавайтедисонанси.Христосказванаедномясто:„Достатъчноенаденянеговотозло“.Всекиденсиимасвоитезлини,своитедисонанси,нониеданегипритуряме,достатъчноедасесправимстях.<br/><br/>После,всичкионезиотвас,коитосаслаби,нервни,могатдасиносятпоеднаризазапреобличане,таакоехубавовремето,дасепреоблекат.Защотоакосеоставитамтазипотдаизсъхненатялотови,тясевръщаназадпрезпоритеинесамоченещеиматеполза,нодоривредащеимате.Коитосаизпотени,здравословноедасепреоблекат.Товасеотнасядоходенето.Натазиразходкащеиманякоизадачи,коитощетрябвадарешим.Ивисшитедуховеправятпонякойпътекскурзии.КогатогипращатнаЗемятадаминаватпрезгъститепластове,тетрябвадапреодоляватизвестнимъчнотии.Каквимъчнотии?–КогатоминаватпрезЗемята,тазигъстаматерияеобразуванаотнизшитечовешкимислиитиядуховетрябвадагипреодоляват.Тияспънкислужатзаразвитиетонаума.Сеганякоиказват:„Защоданепремахнемтазимъчнотия?“Имамъчнотии,коитоколективнотрябвадасепремахнат;имамъчнотии,коитоиндивидуалнотрябвадасепремахнат.Имаплеменнимъчнотии,коитовиесаминеможетедапремахнете,племетоможедагипремахне;имамъчнотии,коитоцелиятнародтрябвадагипремахне,нозатоватойтрябвададойдевсъзнание.Итъй,мъчнотиите,товасаеднаспирачка.Знаетеликаквоедасепремахнатмъчнотиитенаединнарод?ВиеощенестевлезливдълбочинатанатазиБожественаМъдрост.Азискамстиявъпросидасезанимавате;изучавайтеги,проучвайтеги,небързайтедасепроизнасяте,защотогрешноезавсякаеднадума,коятоенапразноказана.Запримерчестоказвате:„ЗащоГосподесъздалтакасвета?“Проучвайтего,неевашаработа,неказвайтезащоГосподесъздалтакасвета.Виестанетеединкритик.Ето,азсегавидавамправото,катоказвам:Некаединотвас,койтоенедоволенотживотаси,дамидадеединпроект,какискадабъденареденживотътму,иазщегоизпълняточвточ.Нопосленямадаискатедасеотмени.Каквотовиседаде,щегопонесете,давидитекакъвевашиятпроект.Данемислите,четозипроект,койтодадетевие,щебъдепо-хубав?Не,тойщебъдехилядипътипо-калпав,отколкототози,сегашнияпроект.Тойеизбралнай-хубавия,най-добрияотвсичкидругивъзможни,коитомогатдабъдат.Всичкидругипроективсвета,закоитоможетедамислите,товасапроектисмногопо-големимъчнотии,отколкотосегашните.<br/><br/>Сегаувасесъздаденамисълтазащонеможебезмъчнотии.Мъчнотиитесатолкова,колкотоможетедаиздържите.Изпититещебъдаттолкова,колкотомогатдаиздържатвашиятум,сърцеиволя.Такае.Икатоученицитазимисълтрябвадазалегнекоренноувас,данемислите,чеможебезмъчнотии,татазимисълдависпънекатоунякойпротивоположенлагер.Не,светътеумнонаправен.Имапричинизащонякоинещаспъватживотави,защострадате.Запримервиестевъзрастен,окултенученикстеидойдеединвашприятел,изваждаединхубавпръстенсдиамантигодавапредваснаединвашпознат,апосленавасдавадруг.Акоонзипръстенепо-хубав,щевисескосисърцето,защонавасданедадепо-хубавия.Акопъквашиятепо-хубав,надругиящесескосисърцето.Човешкотоестествоетакова.Добре,тозивъпросможедасеразрешипоследнияначин.Дадопуснем,чеединиятпръстененаправенотзлатоинатозизлатенпръстенесложенединмалъкдиамант,адругиятпръстенесребъренинанегоесложенединдиамант,по-голями10пътипо-хубавоттозиназлатния.Сега,аковидадатдаизбирате,койпръстенщесиизберете?Етовашетосъждениесега.Вдаденияслучайимасъвсемдругипричини,коитовикаратдавземетесребърнияпръстен.Амиакотози,по-малкиятдиамантепо-хубав?Възможное,някойпъттозипроцесеобратен.Амиакоонзи,по-малкиятдиамантиманякаквапо-голямацелебнасила,макарчеепо-малък?Качестватанатозидиамантможедасапо-ценни,можедасесъсредоточаватвнегоизвестницелебнисилиидаепо-ценен.Интелигентносттанаслоназависилиотголеминатаму?Колкопътитялотонаслонаепо-голямоотнашетотяло?Отматериятанаединслонколкохорамогатдасенаправят?Ноголеминатанаслонанинай-малконепоказва,четойстоипо-гореотчовека.Трябвадасенаучитедаразсъждавате.Отвсинцависеискаеднастрога,едначистамисъл.Ниещевидадемзадачиитиязадачитрябвадагиразрешите.Виетрябвадаразрешитезаконанаполяризирането.Приизвестниизпитиможедасераздвоиумътви–раздвоявашсеиизгубвашмяркатанаживота.Следователнотезизадачивиседаватотневидимиясвят.Отневидимиясвятвсякогащевисъздаватзадачиитотъйправилно,тъйпоследователно,неочакванощедойдат.Иданемислитенякойпът,чесавизабравили?Нинай-малко,щедойдетенаред.Завсинцавиимазадачи,коитощетрябвадаразрешите.Акогиразрешитеправилно,ваналитенатяхнатакнигащезапишаттоваищевидадатдруги,по-големизадачи.<br/><br/>Запримерсегаувасминавамисълта:„ЗащоУчителятедопусналтолковаученици,защонетуриединценз?“Азнарочногидопуснах,задавиопитам.Аковсинцастесветии,нямакакводасеопитвате,дасеучите,дасеурегулирате.Мъчнотиятаетам.Новсъщностняманикаквамъчнотия,няманикаквопротиворечие.Аззапримерщевземанякоиотвастук,коитонемогатдасеспогаждат,иединден,когатосъмпо-свободен,щевисъздамедназадача,щевипоставявизвестноположениенанеразбиранеиведнагавсичкидисонанси,коитосъществуватпомеждуви,щеизчезнат.Тиядисонанси,товаепреплитаненаенергиите.Тъйщотоотвассеискадаразрешитеедназадача.Виестесеизместилиивсекитрябвадасизнаеномераидасиотиденасвоетомясто.Наликатоотиватенанякойконцерт,всекисииманомер,всекитрябвадаенамястотоси?„Моля,койномеревашият?“Аконесиседналнасвояномер,щетеизместят.Щеседнешнадругстол,къдетонетиемястото,щетепреместят,щетрябвадастанеш.ВПриродатавсекиединчовекесложеннасвоетомясто.Сегазапримервие,катодохождатетук,всекигледадаседненапървитередове.Амикоевидаваправодаседнетенапървитередове,имателибилети?Еднаотглавнитемъчнотиие,чевиесестараетедапоправятенеща,коитонесенуждаятотпоправяне.Виеискатедасложитередипорядъкнатуйобщество,когатонесенуждаеотредипорядък.Товаобществосиимасвойредипорядък,тосиимаръководствоотдругомясто.Сегавземетезапримерзащовиенехаресватетуйобщество?Виеказвате:„Каквощекажатхората,какъвеуставътнатоваобщество?“Явижтекакенагласенсветът!Амичекаквосенуждаетуйобществоотустави?Катоиматдругитеобществаустави,защонеседитепритях?Цялатавигрешкаевтова,чевиеискате,катодойдететук,дасепроявитекатовсвета.Не,тукщесепроявитенай-естествено,поБожествено.Тиискашдакажешнещо,кажиго,нотъй,чедасепочувства,чедълбокосигопреживял.Запримертиизлизашвсветакатонякойавтор,койтоискадаучудихоратаизапочватъй,бомбастически.Такаивиесегаискатедакажетенещо,кактосветътказва.Не,виещекажетееднамисъл,коятодълбокостеизживели.Изпитайтееднарадост,кажетеяибъдетеуверени,четуй,коетовиестедълбокопочувствали,идругитещегопочувстват.Аконестепочувствалидълбокотазимисълияизкажете,никойнещеможедаяпочувства.Дабъдеместествени!Запримерискашдапрокарашръкатасипрезчелото,каквоискашдаизразишстова,туйБожественолие,иличовешко?Защотонякойпътние,катонеможемдаразрешимединвъпрос,искамедазамаскирамеположениетоиправимтуйдвижениесръката.Някойавторнеможедаразрешизадачата,тойвзимачаша,пълнасвода.Защонеговорибезчашасвода?Тазичашазамаскирваположението.Ивсичкиавтори,коитостоятсчашавода,тое,защотоняматкакводакажат,няматидеи.Изсъхвагърлотому,Природатаказва:„Замълчи,престани,неговори!“Казват:„Дайтемуводица!“ВАмерикаетака.Проповедницитеиматчашасводанаамвона.Итуксъщо.Всичкихорабезидеивинагииматчашасвода.Може,неегряхтова,нокогатониевлеземведнаШкола,азискамдабъдеместествени.ВПисаниетосеказванеестествени,носвободнидабъдете.Свободнидабъдетевсвоитевътрешнипроявления.Под„проявления“разбирампроявлениенавашетосърце,проявлениенавашатадушатъй,кактовПриродатаможедасепроявят.Татазисвободаепотребназавсинцани.Неговорязасвобода,коятопречинадругите,новсвободатасимогадаизразясвоятамисъл.Сегатиясъстояниясанеобходими,тещевнесатедноздраве,еднаприятнамисъл,едноприятносъстояние.Всякога,когаточувстватасеограничават,тованосиболести.Ограничаванетоначувстватаносиедноболезненосъстояние.Товаограничениеималошипоследствия.Е,разбирасе,онези,коитощеговорятнанякоеобщество,трябвадабъдатмноговнимателни,таакотонеискадагислуша,данамерятдругообщество,коетоискадагислуша,танемудасеизкажат.Дабъдемсвободни!Ипосле,когатопочнешдаговориш,трябвадазнаешколковремедаговориш.Ученикътвсякогатрябвадазнаеколковремедаговори,защотовсякавашамисълсепроектиравпространството,тясепредаваищебъдеилизавашаполза,илизавашавреда.Танеевсееднодасеговориилиданесеговори,дасепишеилиданесепише.Ние,съвременнитехора,многоговоримилимногопишем,нозавсякапразнадума,завсякопразнонаписваненидържатотговорни,неможемдасииграемснещататъй,кактоискаме.<br/><br/>Тавсичкищезнаем,четрябвадаимамесвобода,дазнаем,чемеждунасдействаединвеликзакон.Итозизаконможемдагопроверим.Ниещенаправимединопитдадокажемтозизакон.Запримермеждуученицитеимапоестествосразнитемпераментииизглежда,четъй,кактосаразлични,каточевсичкиневървятвправияпът.Наедниоттяхщеказваме:„Тъйнеправи,иначенеправи“,щегиморализираме.Анадругитенищонямадаимговорим,самощесемолимзатях,идавидимследединмесецкаквищебъдатрезултатите.Трябваданаправимтозиопитзаеднацялагодинаищевидимрезултатите.Аконаединученикнаправишединсиленупрек,щесеминат1,2или3години,докаторазберетвоитедуми.Най-първо,заеднацялагодинатойщетисеразгневи,послещетипростиинай-послещетеразбере.Щекаже:„Тозичовекимаправо“.Немислете,чеелеснозаонзи,койтосенаемасъсзадачатадакоригирахората.Тойсисъздаваголемимъчнотиивътревсебеси.Знаетеликаквосатеглилиеврейскитепророци?Нямамеждутяхтакъв,койтодаеумрялотестественасмърт.Най-първо,тойщеизобличиеврейскитесвещенициитещемукажат:„Тинанаснеможешдаговориш,неможешданиучишти,щесивървиш“.Сега,разбирасе,хоратаиматпо-голямосъзнание.Когатоискашданаправишеднабележкакомутоидае,трябвадаянаправишотсъзнаниеиотЛюбов,кактокъмсебеси,задададедобрирезултати.Е,представетесисега,чеединотученицитекаже:„Азнаучихвечеединотокултнитезакони“.Тогаваниещевисъздадемединизпитвърхутозизакон.Дакажем,виестепратилисинасивстранстводасеучи,аниеизпратимнякойдавикаже,чесинътвивчерасизамина,щевитрепнесърцето.Акостенаучилииразбралидобрезакона,виещекажететъй:„Аконееопределенозасинамидаумре,тойнеможедаумрепреждевременно.Когатоазсампроверя,тогаващеповярвам,иначетоваесамослух.Спореднасникойнеможедаумрепреждевременно.Аззная,чесинътмиежив“.Добре,другслучай.Имате100,000левакапитал,внесенивбанката.Кажатви:„Знаетели,чепаритевисапропаднали,загубенисатам?“Привсичкитияслучаитрябвадаспазитеедносъстояниенапълнохладнокръвие,тихоиспокойно,окотовиданемръдне.Иоттамнасетнеможедависепреподаватнякоималкопо-сериозниуроци.Тияработисатрудни,даиздържитенавсичкотованеелесно.Давикажат,чебащавиумря,майкавиумря,синътвисисчупикракаилипаднаотнякоездание,илисеудави,тияслучаипроизвеждатцялпревратвъввас.Единотвашитебратя,койтоесегавдругиясвят,прависеансивГорнаОряховицаидохождаединдух,чемуказва:„Каквосииграештук,правишсисеанси,незнаешли,чесинътиженататиумряха?“Затупкасърцетомуиведнагаотивадателеграфира,даразберекаксавсичкиудома.Запитваитемуотговарят,чевсичкисаздрави.Знайте,ченавсичкивидуховетещеговорят.Сегамногоотвассаподвлияниетонадуховете.Говорятимте.Дажеинай-големитематериалистисаподвлияниетонадуховете.Тесескриватиимказват:„Духовенесъществуват,всичкоематерия“.Товасапакдухове,коитовинашепват.Итъй,тесезаблуждават,тиимизпълнявашволятаивярваш,чесигосподар.Не,тойегосподарят,тойепрехвърлилремъцитевърхутебеитиказва:„Тазикниганямадаячетеш,оназинямадаячетеш“.Тетиказват,ченяманикакъвГоспод.Еднидуховепроповядват,ченямаГоспод,други–чеимаГоспод.После,щетикажат„туйнаправи,онуйнаправи“,редтакивамислищетивнушават,докатонай-последойдевремедасеразберем,дасепробудим,даразберемкъдесме,накоемясто.Иазщевикажаправатамисъл,къдесити.Можеданаправимединопит,тойеследният:решилсидастанешсутринтавъв4:30часа.Станеш,нонещотиказва:„Можешдасипоспишоще5–10минути“.Тазимисълнеенамясто,неяслушай.Щомтикажетака,стани,неотлагай!Искашданаправишнякомудобро,нещотиказва:„Отложиго!“Не,направидоброто!Направишлиточнопротивоположното,направапосокаси,тиясатвоитемисли.Тиказваштъй:„Неискамдагосрещна,нямадамуговоря“.Нещотиказва:„Напротив,говориму“.Тогаватисинаправатапосока.Амичетисиносителначуждимисли!Бездатиеказалнещолошо,можелиданемуговориш?Някойтиказва:„Товаговорятзатебе,оноваговорятзатебе“.Чакай,проверитазиработа,защосепроизнасяштолковабързо?Тисамнищоощенесичул,несипроверилфактитеибързаш.Сегадойденякоясестраприменеимиказва:„Еди-коясисестраговорилапомойадрес“.Питамяаз:Тисамапроверилитова?–„Не,ноеди-коясисестрамиказа,аазвярвам.“Не,тисамапровери.Азтеублажавам,чеимаштолковавяра,даприемешпротивоположното.Дойдедругаиказва:„Еди-коясисестраказалатаказамене“.Итуйминалопрезтрисестри,предавасеотеднанадруга,тъйказалаедната,иначеказаладругата.Акатосепровери,тазиработанесъществува.Итогавадойдаттиялъжливитесъвпадения.Иматакивалъжливисъвпадения.ВАмерикаединпроповедникималнавикадамигасочитеси.Товатамнесчитатзахубавнавик.Отиваведнообщество,срещуеднагоспожа,итъй,кактоговориснея,мигасочитеси.Най-послемъжътсевъзмущаваиказва:„Господине,типравиштаковабезобразие,най-после,нееприличнозаединпроповедникдамигатакасочитеси“.–„Чекак?“–„Амиазналитевидях?“–„Товаеединнавик,стозинавиказоттолковавремесеборя.“Щекажете:Проповедникътнетрябваданамигва.Товаеединнедъг,откойтотрябвадасеосвободи.После,другинедъзиимамеждувас.Седненякойдасеразговарястебе,извадиклечкатазазъбитесиипочвадасичистизъбите.Не,несичистизъбитепредхората,дръжклечкатавджобасиипосле,катосиизлезеш,тогавасичистизъбите.<br/><br/>После,внашатаПриродаимареддисхармоничнисъстояния,коитосавъввръзкасизвестнитеченияикоитовизаблуждават.Всичкитиянеща,катоученици,трябвадагизнаете.Виеседнетедасеразговарятеснякого,дигнетесиединиякраквърхудругия,послегипроменяте,неседитеспокойно.Не,седнететака,чеполовинчасилиединчаскатоседите,дазапазитееднапоза.Товаесамовладеене,понезаединчассамовладеене.Акотия,малкитенеща,неможемдагинаправимвклас,какщеможемданаправимвсветатиянеща,коитоизискватмногоповечеволя?Тамимамногопо-сериознинеща.Нечетиянещатрябваданинаправятдазастанемнеподвижникатоеднодърво,новсяконещотрябвадаставадоброволно,позаконанасвободата.<br/><br/>Тия,малкитенещаса,коитоспъватокултнитесиливътревнас,даможемдаработим.Честонай-добритенамерения,най-добритежелания,чувствасепарализиратиплодоветенатиячувствасеповреждатоттакивадисхармоничнимисли,чувства,желания,действияилипостъпки,коитоизпъкватвединдаденслучай.ТовасаправилавътревПриродата,коитотрябвадазнаете,понежекогатоидае,виещесенатъкнетенатях.Пътят,покойтовървите,етолковастрог,немеханически,норазумнострог.<br/><br/>Първотонещо:отученикасеизискваточност,съобразителност,подчинениенаБожественитезакони,дагиизпълнява,даправиопитииследкатопридобиезнания,тогавадасепроизнасязатияработи.<br/><br/>Гледам,междуученицитесераждатнякоидисхармоничнинеща.Немислете,четоваеправилно.Окултниятживотехармониченживот,разуменживот.Всичкинеща,коитосаопределени,трябвадастанативсичкинеща,коитонесаопределени,нетрябвадастават.Въввсекиживотиманеща,коитосаопределенидастанатисанеизменяеми,аиманеща,коитосаопределени,номожеиданестанат.Тезависятотнас,ниеможемдагиизменим.Имазапримертакивахиромантическизнаковепоръцете,коитониеможемдаизменим.Аколиниятанаживотанаеднатаръкананякогоескъсана,анадругатаецяла,значи,чеоколо40–50-годишнатасивъзрасттойщеумре.Ноакорешадаживеяединдобър,хармониченживотивземамеркизатова,тогаващемогадаизменятазискъсаналиниянаръкатасиищемогадапродължаживотасидо60години.Следователноиманеща,коитомогатдасеизбягнат.Следователносегашнатакарма,коятоимате,можедаяизмените,даяпреодолеете,даясмекчите.Могадавикажа,чедеветдесетиотмъчнотиите,коитоимате,можетедасесправитестях,оставатсамоеднадесета,скоитомъчноможетедасесправите.Нозадасесправимсизвестнимъчнотии,непременнотрябвадаимамееднохармоничноразположениенадуха.Безтуйхармоничноразположениенадуханеможедасепостигненищо.Задаможееднаокултнасиладаработи,задаможедадобиемнещо,трябвадаимамеединдълбокмирвътревдушатаси.Норазмътилисенещовдушатани,окултнатасиланеработи.Най-първо,щевъзстановимвътрешниясимир.Възстановимлиго,окултнатасилаработи.Неголивъзстановим,тянеработи.<br/><br/>После,междуученицитеимадругединнедъг.Тойеследният:виеподдържатеонова,старотоучение,черанитесепревързватсбандажтака,чеданегивиждасветлинатаиданестоятдълговременаслънцето.Сеганякоиотвасиматгрешкаиказват:„Азмоятапогрешканямадаяизложавънпреддругите,неискамдаязнаят“.Не,сегашнотоноволекуванеетакова,четрябвадасеизвадинаслънце.ТищеизвадиштазипогрешкапредБожественотосъзнание,предсвоетосъзнание,щеяизложишнасветлината,щеяпогледнештрезво,итящеоздравее.Можедаминеден,два,три,месец,година,нонай-послещеоздравее.Акодържитетазипогрешказатворенакаторана,тящесепревърненаеднаживеницаищесеявипроказа.<br/><br/>Сегамнозинаотвассамноголюбопитни,искатдазнаятпогрешкитенадругитехора.Многоотвассииматтефтери,стяхходятиказват:„Колкодълг,колкоборчиматози?“–записватвсичко.–Е,около25,000лева.Итойпише:„ИванСтояновилиДраганСтояновиматолковаитолковаитолковадълг“.Е,питам,следкатообиколитолковадушиизнаештехнитедългове,каквотеползвавсичкотова?Тованаукалие?–Неенаука.После,някоиобичатобратното,дазнаят,т.е.искатдазнаятколкоебогатствотонатози,наонзи.Добре,знаештова,каквотеползва?Хубаво,акотиискашдазнаешеди-койсиколкодългима,каквобогатствоима,колкодецаима,значитипостъпваш,кактопостъпватвсвета.Акоискашдазнаешколкопариима,тое,задаразберешколкосделкиданаправишснего.Не,единокултенучениктрябвадасезанимавасъссебеси.Най-опаснотозаединокултенученикедасезанимаваспогрешкитенадругитехора.Ти,катоокултенучениквътреведнаШкола,акосезанимавашспогрешкитенадругите,тищесинапакостиш.Щомискашдасезанимавашсчуждитепогрешки,щеизлезешвънотШколата,новътревШколататованесепозволява.Можедамислишзатехнитепогрешки,новдаденияслучай,когатониесезанимавамесБожественатаЛюбов,спогрешкитенахоратанеможемдасезанимаваме.Заученикатоваевредно.<br/><br/>Сегачестомеждуученицитесенарушавахармонията.Итокак?–Започватдаразправятедначуждапогрешканатози,наонзи.Тияпогрешкисеразправятвсевтайна.Вънможедасеразправят,новътревШколата,акоискатедасеразправятеправилно,избягвайтетовапозаконанаЛюбовта.Тияпогрешкищезапочнемдаизправямепоследнияначин.Азщеизбера10сестрии10братязаобразец,итонай-напредналите,най-интелигентните,най-добрите,дапокажатпример.Следтазигрупаот20душищеизберадругатакавагрупа,следтяхтретагрупаит.н.Потозиначинвпродължениенаеднагодинащепоправимцелияклас.Тогаващесепородиспоркойевлязълпръввгрупата.Пръвщевлезеонзи,койтоиманай-малкопогрешкиикойтонай-лесноизправяпогрешкитеси.Ноонзи,койтоиманай-многопогрешки,тойщевлезепоследен.Имногооттиянеприятности,коитоимаме,самопотозиначинщеможемдагиизправим,самопотозиначинщеможемдагиотстранимидасъздадемеднаблагоприятнаатмосфера.Тянитрябваизафизическаработа,изаумственаработа,изадуховна,изакултурнаработа.Самотъйможемдасеоправим.Амичекак?Всекиотнастрябвадабъдеуменвъввсякоотношение.<br/><br/>Виесегаиматеедножелание:всичкиискатедасеприравните,дазаприличатеединнадруг.Аковсичкисеприравним,щезаприличаменаеднагладкатопка.Ниещеоставимвсекидасепроявяватакъв,какъвтосие.Щеработимтъй,кактоДухътработивнас.КогатоБожествениятдухработиунервниячовек,тойсиоставапакнервен,самочесеявяваунегопо-голямподтикзаработа.Онзи,койтоефлегматик,катодойдеДухътунего,паксиефлегматик,самочеунегосезараждапо-голяможеланиезаработа.Божиятдухнеизменяхората,носъздаваподтикутях.ДаровитиятчовексиедаровитивънотДуха,нокатодойдеДухът,тойсамоусилваспособноститеисилите.Тияпък,коитоиматмалкиспособности,катодойдеДухътутях,щеимсъздадепо-голямподтикзаработа.Духътекатоучител,койтозасилваспособностите.Виестенакривапосока,акомислите,чекатодойдеДухът,всичкощезнаете,ичекатовасвторинямадаима.Виещесеучите,щечетете,аДухът,катодойде,щевинаучикаквотрябвадаправите.Заколковремещевинаучи?Азбихжелалдадойденякойдамикаже,катоедошълДухътвнего,заколковремегоенаучил.Далиизведнъженаучилвсичко?Духът,катодойде,щевисъздадетакивамъчнотии,щевипрекарапрезтолковастрадания,чеглаватавищепобелее.Аконезабравиштова,многодобрещеживееш,нокатодойдешотновоназемятаизабравишвсичко,главататиотновощепобелее.Аконезабравиш,нямадаостарееш.Духътработивсвета.Азвиждам,чеДухътвечеработиунякои,нокатозаработиДухът,тазиенергияидвавдругонаправление.<br/><br/>Сегаазискамвашиятживотданебъденатегнат,защотощеизпаднетевдругаеднакрайност,щеидватесъсстрахвклас.Не,искамвсички,коитоидватетук,даидватеотЛюбов.АкоотЛюбовизпълняватевсичко,акоотЛюбовможетедаучите,чудесаможетеданаправите,ноакоучитеспринуждение,нищонямадастанеотвас.ИскамдаидватетукидасеучитесъссъзнателнаивисокаЛюбовиМъдрост.Послещенаправимразликамеждутези,коитоработятсЛюбов,итези,коитоработятбезЛюбов.Запримердойдеединмладищенаправиеднабележказанещонанякойотпо-старите.Тойщеседокачиищекаже:„Азсъмпо-староттебе“.Не,тойтрябвадакаже:„Итовадетедаже,катомиправибележка,азтрябвадагослушам“.Туйдете,макарималко,казватинещо,слушайго.Тищемубъдешпризнателенищекажеш:„Еднодетемиказваистината,азщегослушам“.Отдезнаеш,тивървишпоединмъчен,опасенпът,покойтоимаразбойници,мечки,вълци,итуйдететиказванещо.Послушайго!Смирениетрябвадаиматевсички!Иаззабелязвам,междуучениците,междувъзрастнитеимладитеиматакиваотношения,чеведнагаможетедаизбухнете.Смирениесеизисква,голямосмирениеотвсички.Щеобмислятеитогаващедействате.Сегаимадругаопасност,коятоможедасеявиумладите.Етокъдееопасността.Запример,когатонякойотмладитенаправиеднабележкананякойотстаритеипоследниятсепоправи,младиятсеокуражаваиказва:„Инадругигощенаправябележка“.Ищепочнебезсапундабръсне.Не,акодойдеотЛюбов,любовнодаговори,всичкищегослушат.Истарият,катодойдедакажееднаистинанамладия,даимаеднопочитаниепомеждукъмнего.НиетрябвадасмеготовидаприемемИстината,откоготоидаеказанатя.Младилистар,койтоидае,катодойдедаговориИстината,накоготоидае,трябвадаГопочита.ВънотБожественатаЛюбов,вънотБожественатаМъдрост,вънотБожественатаИстинавсичкодругощеизбягваме.Товасаправила,коитовсичкитрябвадаспазвате.Колкомъчнотиибихасеизбегнали,акониедействахмепотозиначин!Всещеостанатоколо25%,нотесавредананещата,стяхлеснощесесправим.<br/><br/>После,азвиждам,ченякоиотученицитесаобеднелиорганически.Азмогадавипомогна,искаместественодавипредамединначиндачерпитеенергияоттазиживаПрирода,дасевъодушевявате.ЗасегаснашитеразходкиниезасягамесамофизическитевлияниянаПриродата;послещезасегнемчувствителнитевлияниянаПриродатаинай-послещетрябваданаправимразходки,скоитодазасегнемсърцето,умаиволятанаПриродата.Затоватрябвадасмеготови,даприемемвсичкитенейниблагословения.Достигнемлитованещо,дачерпименергиитенанейнотосърце,умиволя,ниещебъдемхоранадругакултура.ИтогаваПриродатащенидадемногонещо.Когатощеискамедасетонираме,щеможемдапридадемнасърцето,умаиволятасикакъвтохарактерискаме.<br/><br/>Сеганякоиказват:„Далиниещеможемдавладеемприроднитесили?“Дадопуснем,чевървимпопътеки,покоитоимамногокамъни.Ниеможемдапреместимтиякамънисъссвоятамисъл.Щесъсредоточиммисълтасипопътекитеитиякамъни,тияпрепятствиящесепремахнат.Единпът,двапъти,трипътищесъсредоточиммисълтасииначетвъртия,напетияпъткамънитещеизчезнат.Тияголемитекамънинаегипетскитепирамидисадиганипотозиначин.Туйенай-голямататехника,коятоесъществувалавсвета.<br/><br/>Итъй,вморалноотношениетрябвадасекоригиратвсичкинедостатъци,коитосъществуват.Всичкитрябвадастанатсилни,даработят,дабъдатполезнизасвоетосивреме,полезнинаЦарствотоБожие,полезнинаНоватакултура.<br/><br/>Многоотавторите,коиточетете,загатватзатиясили,нонитоведнакнига,нитовединучебникнеседаватметодизаработа.Еднопробужданесеискаотвсички!Всичкиказват:„НеможебезУчител!“КаквосеразбираподУчител?Поддумата„Учител“вокултнатанаукасекриесъвсемдругонещо.<br/>
Размишление
27-ма школна лекция на Общия окултен клас (II година), 29 април 1923 г., София.
Най-често използвани думи в беседата:има, може, всички, аз, сега, мъчнотии, казва, можем, дойде, пример, мисъл, природа, духт, говори, работа, работи, любов, свят, другите, всичко ,