От книгата, "Допирни точки в природата", Младежки окултен клас - година втора (1922-23 г.),
Издателство: Бяло Братство, София, 2006 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
От книгата "Добрите навици", лекции пред младежкия окултен клас, година II - 1923 г.,
Първо издание, София, 1935 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето
От книгата "Добрите навици", лекции пред младежкия окултен клас, година II - 1923 г.,
Второ издание. Издателство "Бяло Братство", София, 1994 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето
— Само светлият път на Мъдростта води към Истината.
— Тя постоянно ни весели.
Размишление.
Четоха се резюмета на 11-та и 12-та лекции от първа година.
Чете се темата „Разлика между подсъзнание и свръхсъзнание". <br/>Каквощеполучитекатосъберетеследнитечисла:<br/><br/>-1-2-3-4-5-6-7-8-9<br/><br/>+<br/><br/>+1+2+3+4+5+6+7+8+9<br/><br/>_____________________________________<br/><br/>000000000<br/><br/>Катосесъбераттиячисла,взаимнощесеунищожатилищесеполучатнули.Нулатапредставяреалниясвят,откойтоепроизлязълфеноменалният.Акосъберетедвеположителнивеличини,щеполучителиреалниясвят?Илиакоизвадитедвевеличини,щеполучителиреалниясвят?Каквонещоеизваждането?Човеквадикоренотземята,когатоизсъхне.Втозисмисълизважданетопоказва,чекогатонещопреставадасъществува,тонеизбежнотрябвадасеизвади.Човекизваждаеднаидеяотумаси,когатотяпреставадагоползва.<br/><br/>Каторазглеждамтиявъпроси,азимамжеланиедавизаставяправодамислитеиразсъждавате.Запример,виемислите,чеможетеизведнъждаразрешитевсичкивъпроси.Товаеневъзможно.Такъвпроцеснесъществувавприродата.Катосенахранитеведнъждобре,разрешавателистовавъпросазаяденето?Цялживотдаядете,иняколкоживотанареддаядете,пакнямадаразрешитевъпросазаяденето.Тозивъпросенеразрешим.Нитокатояде,нитокатонеядечовекможедаразрешивъпросазаяденето.Катосенахранидобре,човекнемислизаядене;катоегладен,човекмислисамозаядене,тойусеща,чемулипсванещо.<br/><br/>Човекнеможедаразрешивъпросазаяденето,носъщевременнотойнеможедасиотговориощенамноговъпроси.Запример,тойнямаяснапредставакаквонещоесъзнание,самосъзнание,подсъзнаниеисвръхсъзнание.Думата„съзнание"сееобразувалаотпредлога„с"исъществителното„знание".Тазидумаозначаваоще„живот".Тяепроизлязлаотгръцкатадума„зои".Тогава„подсъзнание"означаванещоскритоподживота.Втозисмисълподсъзнаниетопредставлявасклад,вкойтосесъбиратвсичкинеща.Движениетовподсъзнаниетоекръгообразно,коетопоказва,ченещатанеизлизатвънотнего.Нокогатопожелае,човекможедаизвадинещооттозисклад,отподсъзнаниетоси,кактовадиводаоткладенец:спущакофатавкладенеца,нагребваводаияизважданавън.Вподсъзнаниетосекриятизвестнидобродетели,новподсъзнаниетосекриятимногопогрешкиотминалото.Когаточовекнеочаква,тогаващеизлезенякоядобродетелилинякояпогрешкаотподсъзнаниетоитойсечудикъдесасекрилитезинещавнего.Някойпътвлизатевкилеранакъщатаси,детодържитестари,отгодиниизостаналидрехи,вечестаромодни,исечудитекъдестегикрилидотовавреме.Къдестегикрили?—Вподсъзнаниетоси.Тъйщото,акосравнитеподсъзнаниетоисвръхсъзнанието,щевидите,четепредставляватдвепротивоположнинеща.Подсъзнаниетоскладиравсебесистарото,асвръхсъзнанието—новото.Вживотанасвръхсъзнаниеточовекщевземевълнатаотгърбанаовцата,щеяизпреде,щеяизтъчеищесиушиеотнеянова,чистадреха.Вподсъзнаниетосескладиратстариидеи,асвръхсъзнаниетовъзприемаиприлагановитеидеи.Обачеиподсъзнанието,исвръхсъзнаниетосаелементи,полюсинаживота.<br/><br/>Христосказва:„Азсъмпътят,истинатаиживотът".Товасатриелементанаедноисъщоначало.Койоттритеелементаенай-важен?Някойщекаже,чеживотътенай-важен.Обаче,какщеотидетедоживота,аконяматепът?Другщекаже,чепътятенай-важен.Какщеотидетедопътя,аконеноситеистината,светлинатавсебеси?Следователно,нитоживотбезпътиистина,нитопътбезистинаиживот,нитоистинабезпътиживот.Пътят,истинатаиживотътпредставляваттриеднаквоважниинеобходимивеличинизацелокупнияживот.Такованещопредставляватичетиритевидасъзнания.Тесавеличини,неразривносвързани.Подсъзнаниетопредставяминалияживот,вкойтовлизаживотътнаминералите,растенията,животните,хоратаиангелите.Съзнаниетопредставяживотанаминералите,растенията,животните.Самосъзнаниетопредставяживотаначовека.Свръхсъзнаниетопредставяживотанаангелите.Следователносъзнаниетоиподсъзнаниетопредставляватоснованачовешкияживот,асвръхсъзнаниетоеизвънтозиживот.Тоняманищообщосчовешкияживот.Подсъзнаниетоисвръхсъзнаниетосадваживота,съвършенонезависимиединотдруг.Тесадваполюса,коитоседвижатвпротивоположнипосоки.Подсъзнаниетораждасъзнанието;самосъзнаниетопъкепо-близодосвръхсъзнанието.Наистиначовешкиятживотепо-близодоангелския,отколкотоживотанаминералите,растениятаиживотните.Съзнаниетопредставляваплатното,върхукоетоприродатакатовещхудожникрисува,нахвърляпредметите,коитостечениенавреметообработва.<br/><br/>Сегащеприведаединстарокултенразказ,койтоникогадосеганееизяснен.ХилядагодинипредихристиянствотовЕгипетживялединбеденхудожник—Бар-Един-Бу.Единдентойнамислилданарисувакартинатанаизгряващотослънце,нонямалпаридакупиплатнозакартинатаси.ДошломунаумадаотидеприединвидентъкачнаплатнавЕгипетидагопомолидамудадеплатнозаголяматакартина,сусловиекатояпродаде,дамуплатиплатното.Тъкачътсесъгласил,отрязалколкотоплатнобилонужно,носипомислил:Когатохудожникътсвършикартината,азщеявземаотнего.<br/>Художникътвзелплатното,благодарилизапочналдамислиоткъдедавземечеткиибоизарисуване,понеженямалпаридакупитияработи.Отишълвединмагазин,вкойтопродавалитиянеща,исепомолилдамудадатнеобходимитечеткиибоизанарисуваненакартинатанаизгряващотослънце,сусловиеследпродаванетойдаплатидългаси.Господарятнамагазинамудалнужнитенеща,носипомислил:Катонарисувакартината,азщеявзема.Художникътсенуждаелощеиотрамказакартинатаси,затоваотишълвединмагазинзарамкииказалнагосподаря:Моля,услужетемиседнарамка.Беденсъм,нямампаридаякупя;искамданарисувамеднакартина.Катояпродам,щеплатярамката.Търговецътмудаледнарамка,носипомислил:Катонарисувакартината,азщеявземазасебеси.<br/><br/>Художникътзапочналдарисувакартинатаиследвреметябилаготова.Тойсъобщил,чеенарисувалкартинанаизгряващотослънцеияобявявазапродан.Картинатабилаизложенавдоманахудожника.Започналидасестичатмасахоравдоманахудожникадавидяткартинатаивсичкиостаналивъзхитени.Картинатабиламногохубава.Първисеявилиприхудожникатъкачът,търговецътначеткиибоиитърговецътнарамки.Тъкачътказал:Картинатаемоя,защотоаздадохплатното.Накаквощешедарисуваш,аконямашеплатно?Търговецътначеткиибоиказал:Картинатаемоя,защотоскаквощешедарисуваш,аконямашечеткиибои?Търговецътнарамкиказал:Картинатаемоя,защототинебимогълдарисувашнаплатно,акотонебешеопънатонарамка.Накогопринадлежикартината?Щекажете,чекартинатапринадлежинахудожника.Каквидоказателстваимазатова?Чеплатнотоенатъкача,боитеичетките—напървиятърговец,арамката—навториятърговец,доказателстватасаналице.Къдесадоказателствата,чекартинатаенахудожника?Щекажете,чедоказателствата,коитосавползанахудожника,савизработката,видеята,коятотойевложил.<br/><br/>Най-после,завеждаседелонакогопринадлежикартината.Ищцитеиматналиценещо:един—платното,вторият—четкитеибоите,третият—рамката.Каквоиманалицехудожникът?—Нищо.Значисаматареалностнееналице,тяотсъства.Платнотодоказвали,чекартинатаенахудожника?—Недоказва.Рамкатадоказвали,чекартинатаенахудожника?—Итянедоказва.Самобоитедоказватдонякъде,чехудожникътгиетурилнаплатнотовтозиред,вкакъвтогивиждаме.Обачетовадоказателствоекосвеносамо.Питам:Можеликартинатадапринадлежисамонаединчовек?Неможе.Следователнотъкачътимаправодавземеплатното.Първияттърговецимаправодавземечеткитеибоите,авторияттърговец—саморамката.Представетеси,четъкачътискаплатнотосичисто.Можелидамусевърнетакова?Илиакопървияттърговецискабоитедамусевърнатназад,можелидастанетова?Можелидасевърнерамкатанавториятърговец?<br/><br/>Сегадапреведемкаквоозначаватплатното,боитеирамкатавживота.Рамкатапредставяфизическототялоначовека;платнотопредставясърцетоначовека,ачеткитеибоите—неговияум.Тъйщото,катогледатееднакартина,виевиждатеиплатното,ибоите,ирамкатай,нореалнотоневиждате.Следователнореалноетова,коетонесевижда.Реалносттавсякогаоставаневидима.Това,коетохудожникътевложил,еневидимо.Товаеидеята.Самоонзиможедавидииразбереидеятанахудожника,койтоможедасесвържеснеговияум.Иначе,койтодругпогледнекартината,тойнищонямадаразбереотнея.Каквощеразберемухата,птицатаиликучетоотеднагениалнакартина?—Нищонямадаразбере.<br/><br/>Сегакакщерешитевиевъпроса:накогосепадакартината?Койиманай-голямоправовърхукартината:художникът,тъкачът,първиятиливторияттърговец?Коедаваправонахудожникасамдапродавакартинатаси?Платното,боите,четките,рамкатанесанегови.Катосауслужилинахудожникаснещо,тъкачът,кактоидвамататърговцисаказаливсебеси,чещомхудожникътнарисувакартината,всекиоттяхщеявземезасебеси.Следвсичкотовахудожникът,койтонарисувалкартината,казва,четяенегова.<br/><br/>Сегаоставямтозиразказдамислитевърхунего,виедагоразрешите.Тазиприсъдаможедасеразрешипочетириразличниначина.Разрешениетонатозивъпросможедастанеотгледищетонасъзнанието,насамосъзнанието,наподсъзнаниетоинасвръхсъзнанието.Бар-Един-Буехудожникът,койторазполагасчетиритереалнинеща:платното,боите,четките,рамкатаикартината.Всеки,койтоеуслужилснещонахудожника,заявявасвоетоправовърхукартината.Обачевиеказвате,чекартинатаенахудожника.Товаепристрастие.Ниматъкачътняманикакъвдялвкартината?Итойсеетрудил,работилдокатоизтъчеплатното.Бояджията,койтоеправилбоите,същоеупотребилтруд,работа.Онзи,койтоеправилрамките,итойсеетрудил.Тойеходилпогоритедатърсиподходящидърветазарамки.Акосравнитетруданахудожникастозинатъкачаинатърговците,коитосамууслужили,щевидите,чехудожникътеупотребилнай-малкофизическитруд.Неговияттрудеповечеидеен,отколкотофизически.Художникътвзимачетката,нахвърлябоитеирисува.Рисуванетонепредставляваголямфизическитруд.<br/><br/>Следователно,когаторешаватевъпросанакогопринадлежикартинатаикойимаправовърхунея,трябвадавземетепредвидвсичкиония,коитосавзеликаквотоидаеучастиевнарисуванетой.Иначевсекиучител,койторисувавърхучернатадъскащекаже,чеимаправоивърхудъската.Не,учителятнямаправовърхудъската.Щомнарисуванещовърхунея,следвреметойзаличаварисункатаси.Тъйщото,мислетевърхувъпросачияекартинатаикойиманай-голямоправовърхунея.Тъкачътимаматериалнодоказателство,чеевложилнещоматериалновкартината;търговците—също.Обаче,каквисадоказателстватанахудожника,чеевложилнещоматериалновкартинатаси?Каторазсъждаватефилософскипотозивъпрос,виеможетедаопровергаетемногофилософскитвърдениявобласттанасъвременнитефилософскитеории.Съвременнитеучениифилософиказват,чевсичко,коетосепипа,вижда,чуваивкусваереално.Щомнещонеможедасепипа,вижда,чуваивкусванеереално.Тогавакоеереалното,коетохудожникътевложилвкартинатаси?Акоевъпросзанеговатаидея,тянитосепипа,нитосевижда,нитосевкусва.<br/><br/>Сегащеизяснятазиидеясъсследнияпример.Акоспръстдокоснаструнатасолнацигулкатаичуятозитон,азлисъмговложилвструната?Илиаковземетекойидаетон,виелистеговложиливцигулката?Тоноветесъществуватливприродата?Срещатеединчовекиказвате,чеиметомуеСтоян.Стоянлиетойвсъщност?КаквонещоеСтоян?—Име.Защоедаденотоваименачовека?—Задасеразличаваотдругите.Именатанахоратасапроизволносъздадени.Несамоимената,ноимногонещасапроизволносъздадени.Следователновиетрябвадаразличаватепроизволните,нереалнитенещаоттия,коитоприродатаесъздалаивложилавнейниясписък.Вприродатасъществуваттрептения,нонетонове.Тянезнаекаквонещосатоноветедо,ре,ми,фа,сол,ла,си.Ниевзимаметоноветесамокатопомагаловмузиката,катоосновнибелези,чрезкоитоможемдаизразяваметова,коеточувствамеипреживяваме.<br/><br/>Сега,каторазсъждаватевърхуразличнивъпроси,катотърситеначинзаправилноразрешаваненазадачитеси,имайтепредвидследнотоправило:всяказадача,правилноразрешена,предизвиквавумавипоявяваненамалкасветлинка,коятопъквнасяувасрадост.Щомрешаванетонаедназадачанеесъпроводеноспояванасветлина,задачатанееправилнорешена.Товаправилосеприлаганавсякъдевживота,внауката.Запримерсъвременнатамеханикаразполагасмногопринципи,споредкоитомогатдасепостроятцелимашинииличастиоттях.Веднамашинаискатдатурятедноколеловдвижение.Затазицелправятредизчисления,основанинаизвестенпринцип.Прилагаттияизчисленияпридвижениетонаколелото,ноколелотонеседвижи.Правятвтори,трети,пети,десетиопит,докатонай-послеколелотозапочвадаседвижи.Щомвумавипроблеснемалкасветлинкаивиесезарадвате,товапоказва,честедошлидоправилноразрешениенавъпроса.Тъйщото,когатоискатедазнаетедалистеразрешилизадачатасиправилно,вижтевъртилисевашетоколело.Някойказва,чедаденвъпроснемуеясенвсъзнанието.<br/><br/>Какворазбиратеподдумата„съзнание"?Заприродатасъзнаниетопредставлявасамоеднадума.Катоизговоритедумата„съзнание",виждателинякаквасветлинкавумаси?Катокажете„гладен"или„жаденсъм",виесесвързватесусещането,коетотиядумипроизвеждатвърхувас.Обачекаквочувствоиликаквоусещанепроизвеждадумата„съзнание"върхувас?Засегадумата„съзнание"есамофилософскитермин.Тянеепогълналаощечовешкотосъзнание.Виенеразбиратеощекаквонещоесъзнанието.СъзнаниетоенещоБожествено.Вкойтомоментразберетекаквопредставлявасъзнанието,вашиятживотщесеизменикоренно.Какщесеизмениживотътви?Представетеси,чесенамиратевголяматъмнастая,нонезнаетекъдесте,отдесевлизаиизлиза,неможетедасеориентирате.Чудитесекакводаправите.Вджобасиноситесвещикутиякибрит,ностезабравилитова.Поедновремевидохожданаума,чеиматееднасвещикибритвджобаси.Веднагадрасватекибрита,запалватесвещта,осветяватестаятаисеориентирате.Виждатекъдекаквоимавстаята;виждатекъдееврататазаизлизане,накъдеводитяит.н.Цялатаобстановканастаятаприемавечесъвсемдругизглед.Виесвободноотварятеврататаиизлизатевъннапростор,наслънчевасветлина.<br/><br/>Итъй,човекнетрябвадаживеесамоспонятието„съзнание",носъссъзнаниетокатореалност.Докатоживееспонятието„съзнание",човекевтъмнастая,снезапаленасвещикибритвръкаисеблъскаотстенавстена.Щомсепроникнеотсъзнаниетокатореалност,вкоятоживее,тойсенамиравноваобстановканаживота,предновживот.Втозиживотчовекнавсякъдеходисъсзапаленасвещ.Следователносъзнаниетоначовекапредставлявазапаленасвещ,коятовечногори,бездаизгаря.Тяпоказваправияпътвживота.Насветлинатанатазисвещвсичкоможетедачетете.Стазисвещивнай-голямататъмнинащесипроправитепътя.Имателитазисвещ,останалитевъпроси—какъвефитилътнасвещта,колкотрептенияправивсекундасветлинатанатазисвещ,какставагоренетой,колковъздухенужензапълнотойгорене,саотвторостепеннозначение.<br/><br/>Сегасестреметекъмпростота,къмяснотавсвоитеразбирания.Всичкинещавживатаприродасаясни,простииразбрани.Тянетърпиникаквадвусмисленост,никаквадвойственост.Тяказва:Акопроститеработинеразберете,исложнитенямадаразберете;акопроститеразберете,исложнитещеразберете.ТоваеизказалХристоссъсстиха:„Акоземнитеработинеразберете,какщеразберетенебесните?".Туретевумасимисълтадаразберетеелементарнитеработивживота,даразберетепроститепроявинасъзнанието.Щомразберетепроститепроявинасъзнаниетощеразберетеинеговитесложнипрояви,т.е.щеразберетеиостаналитеформинасъзнанието.<br/><br/>Катопишететемитеси,написвайтегипоняколкопъти,докатовихаресат.Акотемата,коятостенаписали,еобикновена,колкотоповечевремеминава,толковапо-малкощевихаресва.Акоенещохубаво,идейно,свреметотявсеповечещевихаресва.Впървовременямадавихаресвамного,ноколкотоповечевремеминава,толковаповечещевисехаресва.Каквопоказватова?Товапоказва,чеобикновенитеработивначалотосисахубави,анакраяставатвсепо-лоши,по-глупави.Необикновените,ценнитеработиобратно:вначалотоизглеждатглупави,астечениенавреметоставатвсепо-хубави.<br/><br/>Катоученициотвассеискаточноствдумите:поформа,посъдържаниеипосмисъл.Поотношениенаформанадумите,ниеказваменапример:„добър",„по-добър"и„най-добър".Товаеизказваненаеднадумавразличниформиилистепени.Посъдържаниеизказани,тиядумиподразбират,ченякойчовекедобърпоотношениенахоратаизобщо;по-добър—поотношениенанякогоспециалноинай-добър—същотакавсравнениеснякого.Туксеправисравнениенаединчовексдруг.Обачетоваразбираненанещатанееправилно.Нямазащодасравняватечовексчовека.Никойчовекнеможедабъдемеродавензадругите.Най-последумитемогатдасеизговарятипосмисъл.Казваме:„добър",„по-добър"и„най-добър"или„многодобърчовек".Поотношениенакоготозичовекедобър?—Поотношениезаконитенаживатаприрода.Човексеменипоотношениенатиязакони,катопостояннорастеисеразвиваиставадобър,по-добъримногодобър.Притоваположениеприродатаемеродавнакъмдобротовчовека.Тягоизмерваиопределя.Меродавнисасамоправилата,меркитеизаконитенаразумнияживот,кактоинаживатаприрода.Катодойдетедоживатаприрода,кажетевсебеси:Добърсъмвстремежитеси.Приемамвсичкимерки,всичкиметоди,скоитоприродатаработивърхумен.Щесестремядабъдабезкористенкатонея.Щелюбя,кактоБоглюби.<br/><br/>Окултниятучениктрябвадасесъобразявасъсзаконитенаживатаприрода.Занеготетрябвадабъдатмеродавни.Всравнениесприродатаникойфилософнеможедабъдемеродавен.Философитемогатдабъдатавторитетизахората,носамодотолкова,доколкотомогатдазасилят,даподкрепяттехнитевъзгледииразбирания.Акочовекнеразсъждаваправилно,философътнищонеможедамудокаже.Акоученикътнеемузикален,никойучителнеможедагонаучидасвири.Акоученикътемузикален,учителятщеможедагонаучидасвири,щемупредадеотсвояталант,задаразвиевнегоонова,коетоприродатаевложила.Зачовекаемеродавноонова,коетоприродатаевложилавнего.Етозащочовектрябвадаработивърхуоновавсебеси,коетоприродатаевложилакатодарбиилиспособности.Щомработитесъзнателновърхусебеси,правилнощеразрешитезадачитеси.Товаевъпроснавремесамо:някойможедаразрешизадачитесивединден;друг—вединилиняколкомесеца;трети—вгодина;четвърти—вдесетгодини;пети—вцялживот;шести—вняколкоживота.Товазависиотчовека.Заобикновениячовексеизисквамноговреме;заталантливия—по-малко;загениалния—най-малко.Гениалниятразрешавазадачитесимоментално.Ноотвсичкисеискатърпение.<br/>
— Само светлият път на Мъдростта води към Истината.
— Тя постоянно ни весели.
26-та лекция от Учителя,
държана на 25 април 1923 г., София
Най-често използвани думи в беседата:картина, човек, може, подсъзнание, съзнание, живот, платното, художник, художникът, боите, природа, разберете, рамката, право, има, свръхсъзнание, време, тъкачът ,