Най-често използвани думи в беседата:енергия, човек, слънце, чувство, себе, глава, става, центъра, хора, природа, мозък, земя, част, може, живот, друг, има ,
От книгата, "Допирни точки в природата", Младежки окултен клас - година втора (1922-23 г.),
Издателство: Бяло Братство, София, 2006 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
От книгата "Добрите навици", лекции пред младежкия окултен клас, година II - 1923 г.,
Първо издание, София, 1935 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето
От книгата "Добрите навици", лекции пред младежкия окултен клас, година II - 1923 г.,
Второ издание. Издателство "Бяло Братство", София, 1994 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето
Четоха се резюметата на девета и десета лекция от първа година.
Чете се темата „Разлика между съзнание и самосъзнание". <br/>Упражнение:Изнасяненаръцетевстрани.Втоваположениещедържитеръцетесинеподвижнопетминути,катоконцентриратемисълтасикъмтях.Следтоваизнасятеляватаръканастрана,адяснатадвижитеполявата,катозапочватеотпръститеналяватаръка,дохождатедорамотой,минаватеподбрадата,изнасятеянастрана,напрединадолу.Същотокръгообразнодвижениеправитеиоколодяснатаръка.Дяснатаръкаизнасятенастрана,аляватаседвижипонея.Товаупражнениесеправиняколкопътитусдясната,тусляватаръкаитопървоначалнобързо,апослевсепо-бавно.<br/><br/>Упражненията,коитоправите,санеобходими,задамогатенергиитенавашетотялоправилнодасеполяризират.Когаточовекнеживеедобре,енергиитевнеговияорганизъмнемогатправилнодасеразпределят,вследствиенакоетоведничастинатялотосенатрупваповечеенергия,авдруги—по-малко.<br/><br/>Енергиятавприродатаидеглавноотдваизточника:отцентъранаслънцетоиотцентъраназемята.Преобладаващаенергиявприродатаетази,коятоидеотцентъранаслънцето.Тяеположителнаенергия.Когатослънчеватаенергиясевъзприемаповечеотглавата,мозъкътначовекаставамногоактивен.Акотазиенергиясепоглъщаповечеотстомаха,тогавастомахътставасилноактивен.Втозислучаймозъкътседемагнетизира,отслабваисеявяваглавоболие.Затазицелизлишнатаенергияотстомахатрябвапонякакъвначиндасепрепратиотнововмозъка.Понякогаслънчеватаенергияможедабъдесъсредоточенаповечевлакътя,вцялатаръка,влицетоит.н.Задасеразпределитазиенергияравномерноповсичкичастинатялото,необходимисаокултнигимнастическиупражнения.Когатонеможетелеснодазаспивате,причинатазатоваеизлишнатаенергиявмозъка.Задасеосвободитеотнея,трябвадаправитетакиваупражнения,чрезкоитодаяотправитеподругитечастинатялото.Товаставапоняколконачина:иличрезконцентрираненамисълтакъмвърхананосавпродължениенапетминути,иличрезизмиваненакракатавтоплавода,дапривлечетечастоткръвтавглаватадаслезенадолу.Натрупванетонаслънчеватаенергиявнякоичастинатялотовпо-голямоколичествосъздавазаостаналитеудовередболезненисъстояния.Изобщо,боледуваттезиудове,коитосадемагнетизирани,т.е.коитосалишениотнужнотоколичествоенергия.Задасеизлекуват,мисленотрябвадаимсепредаденеобходиматаенергия.Когатонанякойзаболялудсепредаденужнатазанегоенергия,тойоздравява.<br/><br/>Итъй,когатоискатедарегулиратесилитенасвоитеудове,направетеследнотоупражнение:Спуснетеръцетесинадолуиконцентрирайтемисълтасикъмцентъраназемята.Следтовавземететазиенергияотцентъраназемятаисъзнателнояотправетенагоревмозъкаси.Аконеможетеданаправитетова,тазиенергиящевиобсебиищесеотразиразрушителновърхунякоиотвашитеудове.Заданеставатовавиетрябвадаотправятетазиенергиянесамокъмглаватаси,ноикъмцентъранаслънцето.Послепрекарайтесъщатаенергиякъмцентъраназемята.Тезидвавидаенергии,тезидветечениящесесрещнатнякъде.Точката,вкоятощесесрещнатвчовекаеподлъжичката.Втазиточкавиещеусетитемалкотоплинка,признакнаживот.Акокръстосванетонатияенергиистававмозъка,тамщеусетитеподемвмисълта;акокръстосванетонатияенергиистававбелитедробове,чувстватавищесеразширяват;акотовакръстосванестававстомаха,щеусещатеголямапетит;акотовакръстосванестававмускулитенакракатаиръцете,щеизпитатежеланиезадвижение.Изобщо,вкойтоудидаставакръстосванетонатияенергии,човекщепочувствавсебесиособенаприятностиразположениекъмнещохубаво.Етозащочовектрябвадаизучавамислитеижеланиятаси,давидикаквароляиграяттевнеговияживот,даразличаваоткъдеидат—отцентъраназемятаилиотцентъранаслънцето.<br/><br/>Катознаететова,отваскатоученицисеизисквадаконтролиратемислитеижеланиятаси.Каквозначидаконтролиратееднамисъл?Даконтролиратееднамисъл,товазначидапроследитенаправлението,посокатай—отдеидеикъдеотива,испоредразбиранетовиилидайдадетепът,илидаятрансформирате,илидаспретедвижениетой.Затоватрябвадаправитеопитидаразличаватекоямисълоткъдеидеинакъдеотива.Безопити,безприложениевиещенатрупатемногонеобработенознание,коетощевисъздадеголеминеприятности.Акосесъберемногонеобработено,неприложенознание,енергиятанатовазнаниещесенатрупавзаднатачастнаглавата,детосаличнитечувстваначовека.Товаизлишноколичествоенергияпъкщенаруширавновесиетовмозъчнитецентровенаглавата.Задасевъзстановитоваравновесие,частоттазиенергиятрябвадасеотправивпреднатачастнамозъка.Втоваотношениемозъкътпредставлявачувствителнивезни,детосеотбелязванай-малкотоотклоняване,най-малкотонарушаваненаравновесието.Забелязаное,чегорделивитехорадържатглаватасивирната.Защо?—Защотоцентърътнатежесттанамозъкаимеповечевзаднатачастнаглавата.Уфилософитепък,коитоработятповечеспреднатачастнамозъкаси,центърътнатежесттанаглаватаеповечевпреднатачастнамозъка.Затоваименнофилософитеходятповечесмалконаведенаглаванапред.Тесавсякогазамислени.Урелигиознитехораенергиятаенатрупанаповечевцентъра,вгорнатачастнаглавата,детоерелигиознотоимчувство,вследствиенакоетотедържатглаватасиизправена.Погледътимеотправеннагоре.Затакивахораказват,чесамистични,обичатдасъзерцават.<br/><br/>Понежемозъкътесвързансвсичкичастинатялото,каквотополяризиранедастававнякоинеговицентрове,товеднагасеотразявавсъответнитеорганинатялото,коитопотакъвначинвзиматучастиевнатрупваненаенергии.Катознаететова,виетрябвадатърситеначиндапренасятеизлишнатаенергияворганизмасиотединцентървдругилиотединудвдруг.Щомпостигнететоваизкуство,виещеможетедамислитеправилно.Спренасяненаизлишнатаенергияотедномястонадруговиещеразвиватеволятаси.Силнатаволяправиглаватаначовекаприушитеширока.Човектрябвадаработизаусилваненаволятаси.Втованаправлениетойтрябвадаправимногоопити,задаразвиевсебесисмелост,решителност,самоувереност.Всякоположителночувствопридаванещохубавоначовека.Запример,акорелигиозноточувствовчовеканедостигадофанатизъм,торазвиваблагородствовхарактера.Нормалноразвиторелигиозночувствопридаваотзивчивост,деликатностначовешкияхарактер.Токарачовекадавлизавположениетонасвоитеближни,дагиразбираиобича.Койтонееразвилрелигиозночувствовсебеси,тойнямапочитаниекъмхората,тойсеотнасяспрезрениекъмбедните,къмпроститехора.<br/><br/>Следователноработетевърхусебесидаразвиватесвоитеумственисили,своитечувства.Запример,съвесттавчовекаевъввръзкасъссправедливостта.Колкотопо-силноразвитаесъвесттаначовека,толковапо-справедливетой.Религиозноточувстворазвивавчовекачувствонапочитаниеиуважениенахората.Любовтаразвивамилосърдие,амилосърдиетоправичовекаотзивчив,състрадателенкъмхората,снизходителенкъмслабоститеим.Когаторазумътедобреразвитвчовека,тойможедаразсъждававърхупричинитеипоследствиятананещата.Катоиматепредвидтова,всичкитрябвадаработите,даразвиватеонезичувстваиспособностивсебеси,коитосаслаборазвити.Уеднихораразсъдъкътеслаборазвит;удруги—времето,тактът;утрети—милосърдието;учетвърти—вярата;упети—надеждатаит.н.Товасавседефекти,коиторазвалятживотави;тевнасятувассъмнения,колебания,недоразумения,обезсърчаванеит.н.Виетрябвадаразвиватевсебесиположителникачества,задаподобритехарактераси.Добриятхарактеризисквадобреразвитаразсъдливост,въображение,чувствонасравнение,музика.Човексдобърхарактерподразбираотворенчовек,вкоготоизлишнатавлагасеизпарява—данебъдемноговлажен,нитомногосух.Тойтрябвадабъдетвърдвидеитеси,дружелюбениобщителен.Тезикачестваусилватуманачовека.Човексераждасъсспособностиидарби,коитосавзародиш,нотрябвадаработивърхутяхдасеразвиват.Колкотоповечечовексъсредоточавамисълтасикъмтияцентрове,толковаповечекръвприиждатамитеповечесеразвиват.Кръвтаносисъссебесиелектричествоимагнетизъм,коитосепредаватнатияцентровеипомагатзатяхноторазвитие.Когатонякоихораоставатназадвразвитиетоси,задасесъбудятутяхвисшиморалничувства,тетрябвадасезаставятдавлязатвнякакворелигиозноилидуховнообщество.Потозиначинтещемислят,щеразвиватсвоитеумствениспособности.Забелязаное,чекогатонякоинародиостанатназадвумственотосиразвитие,невидимиятсвятизпращамеждутяхучени,духовнопросветенихора,коитодавнасятвумоветеимтласъккъмнаука,просветаикултура—духовнаиумствена.Такаебилов19в.,въввреметонаВъзраждането.Всекивексъздавасвоихора,творцинановамисъл,новживот,коитотласкаткултуратанапрединагоре.<br/><br/>Вразвитиетосисъвременнатакултуравървиспираловидно,поединвъзходящпът.Следтазикултура,коятоекултуранапетатараса,щедойдекултуратанашестатараса,културатаначувствата,насърцето,коятоееднаотвъзвишенитекултури.Втазикултураисърцето,иумътщемогатправилнодасеразвиват.Акорелигиозноточувствоунякойчовекеслаборазвито,тойщепотърсиняколкодуши,укоитотовачувствоесилноразвито,ищегипомолидамупомогнатитойдаразвиетовачувствовсебеси.Веднагаоколонегощесенаредятчетиримадушисъссилноразвиторелигиозночувство:единотляво,друг—отдясно,трети—отпредичетвърти—отзад.Всекиоттиячетиримадушищетуриръкатасивърхумястото,къдетоерелигиозноточувствонаонзисъсслаборазвиточувствоитакащеподържатръцетесиоколоединчас.Катопродължаваттозиопитеднаседмица,тещеповлияятблаготворновърхуонзи,укогототовачувствоеслаборазвито.Същиятопитможедасенаправисчовек,укоготоразсъдъкътеслаборазвит.Тозиопитсеосноваванаскаченитесъдове.Хоратапредставляватскаченисъдовепомеждуси,вследствиенакоетоможедастанепреливаненаенергиятаотединчовекнадруг,кактосепреливаттечностиотединскаченсъдвдруг.<br/><br/>Вразвитиетонасегашнияживотниевиждаме,чееднихорасаучени,други—прости;еднисаумни,други—глупави;еднисабедни,други—богати.Кояепричинатазатова?Заизяснениенатозивъпросщеприведаследнияпример.Виждатеединпланинскивръх,откойтопостоянносеспущатизобилниводи,коитообразуватголяма,пълноводнарека,отводитенакоятосенапояватградини,бостани,каратсеводенициит.н.Докаторекататечебуйно,околонеякипиживот,развивасеирастителна,идуховнакултура.Щомрекатасеотбие,щомйседадедругонаправление,животътнатовамястозаглъхва.Значи,детоимаизобилноенергия,тамживотътначовекасеразвивадобре—тойимаусловиядарастеидасеразвивафизическииумствено.Щомтазиенергиясеотбие,животътнамалява.Тамсеявяванедоимъкнасили,наусловиязаразвитие.<br/><br/>Определеноестрогоматематическикаквоколичествоенергияможедасеизразходвазавсекивек.Определеноесъщотакакаквоколичествоученицимогатдасеподдържатоттазиенергия.Грамаднаенергиясеизисквазаиздръжканамозъканатияученици.Развитиетонавсекимозъченцентъресвързаносизвестноколичествоенергия.Втоваотношениеприродатадържиточнасметказаенергията,коятоизразходва.Тазиепричината,задетонякоиученицинемогатдасвършатучилище.Катодойдатдопървииливториклас,тенапускатучилище,няматусловиядаследватпо-нататък.Защо?—Защотодругаритеимпоглъщатвсичкатаенергияизатяхнищонеостава.Теизлизатотучилищетоитърсятдругначинзаразвитие.Инаистина,виждате,ченякойводеничарработинаводеницатасиняколкогодини,работатамувървидобреитойедоволенотположениетоси.Обачедойденякой,отбиеводатакъмсебесииводеницатапреставадаработи.Надругомястовиждате,ченякойсинаправилбостанпокрайеднарека.Тойсинаправилвадички,презкоитопрекарваводаотрекатаданапоявазеленчуцитеси.Утререкатасеотбиваибостанътизсъхва.<br/><br/>Итъй,докатоиматеусловия,докатоприродатаеоставиланавашеразположениеизвестноколичествоенергия,виетрябваразумнодаяизползвате.Неялиизползвате,другщесенастанинавашетомясто.Следвасимадруги,коиточакатсвояред.Нищовприродатаивживотанеепроизволно.Щомможетедаизползватеразумнотова,коетоприродатаеопределилазавас,виесенамиратевблагоприятниусловиянаживота.Неможетелидагиизползвате,виесенамиратевнеблагоприятниусловиязаразвиваненаума,насърцетоинаволята.Докатоиматежелание,вътрешенподтиквсебесизаработа,виещеиматевъзможностдаизползватеенергията,условията,коитоприродатаепредвидилазавас.Бюджетътзавсекичовек,завсякообщество,завсекинародизацялоточовечествосеопределяотслънцето.Сегаслънцетоизпращаназемятаповечефизическаенергия,т.е.днесхоратасавсъстояниедавъзприематповечефизическатаенергиянаслънцето,отколкотодуховната.Вбъдеще,когатошестатарасадойденаземята,хоратащеиматвъзможностдавъзприематотслънцетоидуховнаенергия.Значи,енергиитесеразличават.Затоваказваме,чеимафизическа,сърдечна,умственаиволеваенергия.Катоизучаватехората,щевидитекакваенергияизлъчваотсебесивсекичовек.<br/><br/>Сега,катознаететова,немислете,чекаквотопожелаете,можетедапостигнете.Завсяконещосеизискватсъответниусловия.Задасеползватотумственатаенергиянаприродата,хорататрябвадазнаяткакдаяпривлекаткъмсебеси.Затазицелсеизискватогнища,обществаотхорасумствени,интелектуалнистремежи.Тесавсъстояниедапривлекаттазиенергия.Втоваотношениеуниверситетитесатакивафокуси,огнища,коитопривличатумственатаенергиянаприродата.Етозащо,когатостудентътвлизавнякойуниверситет,тойизпитвасвещентрепет,подемвсвоитеумственисили.Тойможедасезанимаваивдомаси,ноуниверситетътемястото,детоумственитесилииспособностинастудентасезапалватиразгоряват.Вучилищата,вуниверситетитеумственатасветлинаепо-голяма,отколкототазивсемейството.Тазиепричината,детодецатаотнай-раннатасивъзрастсепращатнаучилище.Акопогледнетенанякоеучилищеилинанякойуниверситетсокотонаясновидеца,щевидите,чеоттамизлизасветлина.Колкотопо-първоначалноидолноеучилището,толковасветлинатамуепо-малка.Най-малкаесветлинатанапървоначалнотоучилище,анай-голяма—науниверситета.<br/><br/>Когатоказваме,мечовектрябвадаживеечист,свят,разуменживот,имамепредвидтойдаизползвасъответнитеенергиинаслънцето.Колкотопо-възвишенистремежиимачовек,толковапо-голямавъзможностимадасесвързвасвисшитеслънчевиенергии.Иначетойщесесвързваснизшитеземниенергии,коитощегозавладеятвгъстатаматерия,откъдетомъчноможедаизлезе.Колкотоповечечовекпотъвавгъстатаматерия,толковаповечеставаматериалистисесвързвасчернаталожа.Материалистътотричадуховниясвят.Защо?—Защотобездасъзнава,тойсенамираизключителноподвлияниетонанизшидухове-материалисти,коитогозаблуждават,четойегосподарнаположениетоиотникогонезависи.Дълговреметрябватозиматериалистдаучи,дапросвещаваумаси,докатоосъзнае,чееобиколенотдуховесразличноразвитие,откоитосевлияевположителенилиотрицателенсмисъл.Слънчевитеенергиисаположителниисеотразяватблаготворновърхучовека.Земнитеенергиисаотрицателниисеотразяватнеблагоприятновърхучовека.Първитеенергиипомагатзаповдиганетоначовека,авторите—занеговотопадане.Свързвайтесесенергиите,коитоидватотгоре,анеснизшитеенергииназемята.Ониясили,коитопротиводействатначовешкоторазвитие,иматзацелдапрекъснатсъобщениетомеждувисшитеенергиинаслънцетоичовека,задагопоставятизключителноподвлияниетонанизшитеземниенергии.Докатослънчевитеенергиивзиматнадмощиенадземнитетечениявчовека,тойимавъзможностдасеосвободиотзаблуждениятанасвета,откривитеположениянанеговияживот.Слънцетоносиновиидеи,новиоткрития,новафилософия,новарелигияинованаука.Слънцетощепометестарото,щегоизгори,напепелщегопревърне.Слънцетощедонесеназемятачистия,възвишенияживот.Закого?—Заготовитедуши.Готовиятчовекепъпка,кояточакадаизгрееслънцето,задасеразцъфти.<br/><br/>Човектрябвадабъдецвят,отворензаслънцето,давъзприемаенергиятаму,коятоединственаевсъстояниедагооплоди.Умътначовекатрябвадабъденасоченкъмслънчеватасветлина,коятоединственаможедаразсейватъмнинатавживотамуидапомагазанеговоторазвитие.Щомчовеквъзприемаслънчеватаенергия,животътсампосебесисеразвиваправилно.<br/>
Размишление.
— Само светлият път на Мъдростта води към Истината.
— Тя постоянно ни весели.
25-та лекция от Учителя,
държана на 18 април 1923 г., София
Най-често използвани думи в беседата:енергия, човек, слънце, чувство, себе, глава, става, центъра, хора, природа, мозък, земя, част, може, живот, друг, има ,