Най-често използвани думи в беседата:може, има, аз, сега, музика, всичко, свят, бог, човек, години, милионаа, време, природа, бъдат, сърце, хора, жена ,
От книгата "Положителни и отрицателни сили", Общ окултен клас - година втора (1922-1923 г.),
Издателство: "Бяло Братство", София, 2008 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили“, 35 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
по стенографски записки, изд. София, 1923 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили в природата - първа част“, 22 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
Издателство "Хелиопол", 1998 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето Беседа в petardanov.com
Какво разбирате под „концентриране на мисълта“? Тази дума може да се разгледа като съставена от думите: „кон“ и „центрум“. „Кон“ значи „със“, и „центрум“ значи „център“, т.е. мисъл с центъра си, следователно има мисли с център, има и мисли без център. Концентриране, това е волев, съзнателен акт на душата – да събереш мисълта към нейния център, т.е. там, гдето може да се използва. Значи мисълта иде отвън и се отправя към един център, както малките изворчета се съсредоточават към една голяма вода, която е впрегната на работа.
За следния път ще ви задам темата „Произходът на мисълта“. <br/>Щомзнаететованещозамисълта,посъщияначинщеразсъждаватеивие,естественодавървимисълта.Казвате,чевсичкитенещасииматсвоипричини,битиетоитосиимасвояпричина.Казваме,чесветътесъздаденотнищо.Може,нодумата„нищо“имасъдържаниевсебеси.Щомкажете:„Нищо“,каквоподразбиратеподтазидума„нищо“?Разбиратееднанеобятнаидея,коятоебезграници.„ОтнищоБогсъздалсвета“–товаеформасамонаезика.Илищекажатнякои,чебитиетоесъздаденоотнебитието.Нощоенебитие?Туй,коетонеебило,нали?Питамтогавафилософски:Можеличовекдамислитуй,коетонеебило?–Може,разбирасе,защоне.Номисълтазабитиетоизанебитието,товасадверазличнимисли.Акомисълтазабитиетопредставляваеднасянка,амисълтазанебитиетопредставлявасветлина,тогавакакваформабихтедалинасветлината?Какщеяопределите?Какщеопишетесветлината?Запримерчестоговоритетакиваотрицателнидуми:„Еди-коесинещонесъществува“.Всякоотричанеедоказателствопообратнияпътнаматематиката,авсякотвърдениеереализираненамисълта.Даотречешистината,тоедадокажеш,четясъществува,адаядокажеш,значидаяреализираш.Виекатоученицинаокултнатанаукатрябвадасенаучитеданесестряскате.Катокажат:„НямаГоспод“,кажете–„Да,нямаГоспод“.„Нямаживот.“–„Да,нямаживот.“„Светътелош.“–„Да,лоше.“„Е,животътебезсмислен.“–„Да,безсмислене.“„По-калпавосъществоотчовеканяма.“–„Да,правси,по-калпавосъществоотчовеканяма.“Сегаазговорязареалности,коитосъществуват,нокакщесесъгласим,тоедругвъпрос.Азнеизмислямтиянеща,ноговорятуй,коетосъществува.Послеказват:„Катоумречовек,снегосесвършвавсичко.“Да,такае,катоумречовек,снегосесвършвавсичко.Сегазапочвамобратното:катоумречовек,щесесвършивсичко,нокатосероди,щезапочневсичко.Значи,акоследсмърттасесвършвавсичко,сживотазапочвавсичко.БезБогасветътизгубвасвоятаформа;сБога–придобивасвоятаформа.БезЛюбовтаживотътнямасмисъл;сЛюбовтаживотътимасмисъл.БезИстинаталъжатагосподства;сИстинатакаквозапочва?–Музикатазапочва.Музикатавъобщеимапроизходасиотдуховниясвят,отангелскиясвят.НейниятпроизходнееотБожествениясвят.Тяевръзка,съединителнанишкамеждучовешкияиБожествениясвят.Товамясто,къдетосавеждите,долнатачастначелото,имаспособности,коитосезанимаватсамособективния,реалния,материалниясвят.После,имадругоеднополенаспособности,презсредатаначелото,англичанитегонаричатмястонаритентивни(събирателни)способностиилиселшинтелектуални(полуинтелектуални).Втияместасесъдържатнабралитесеенергии.Тукспадатняколкоспособности:музиката,времето,пространството,паметта.Всичкитетезиспособностиспадаткъмдуховниясвят.Математикатанапримерспадакъмматериалнитенауки;геометрията–също.Математикатанямадуховенпроизход,номузикантъттрябвадавладеематематикатаигеометрията.После,тоноветеизискватвремеипространство.Доцентъранатонаецентърътнавремето.Имногомузиканти,укоитовреметоеслаборазвито,неспазваттакта.Някойтактнаправятпо-голям,някой–по-малъкисъздаватдисхармония.Трябвадасеспазвавреметовмузиката.Аковреметоитактътследватритмичноедноследдруго,вмузикатаимахармония.Музикатаоказвавлияниевърхунастроениетоначовека.Всякога,когатозасвиритенанякойчовек,внегосезараждажеланиедасеповдигненагоре,искадапоиграе.Направетеопит.Засвиретенаединчовек,койтоенаумиране,ищевидите,четойщесиповдигнеглавата.Следователновсичкитехора,закоитосеговори,чещеизлязатотгробоветеси,смузикащеизлязат.КазвасевПисанието:„Ангелите,катозатръбятсъссвоитетръби,мъртвитещестанатотгробоветеси“.Тиятръбиприличатмалконавоенному.Катозасвирятте,всекищеизлезеотгробасинавън.–Каквощевидите?Надигналисевсичкиотгробоветеси,подаватсиглаватанавън,давидяткаквоетовановочудо,коетоидевсвета.Тиягробове,товасачовешкитетела,вкоитосегахоратаживеят.Варосанигробищасателата.Тепредставляватгъстаматерия,вкоятосеразвиватчовешкитедуши,сърцаиумове.Втазигъстаматериясилитенемогатдасепроявят.<br/><br/>Итъй,музикатаеедносредствовживота,дададеимпулспървоначовешкатамисъл,посленачовешкитечувства.Животътвсякогазапочвасмузика.Всякаработасъщозапочвасмузика.Такаемеждуангелите,такаеимеждухората.Отнеметемузикалноточувствонакоготоидае,тойнеможедаработи;внесетевнегомузиката,тойщезаработи.Засвиретенаонезивойници,коитовъввременапоходсаотпаднали,щевидите,ченесамотещесесъживят,ноиконетеимщезаиграят.Товасафакти.Някоиказват:„Ненитрябвамузика“.Не,вмузикататрябвадаимаеднокачество–тятрябвадаоживява.Можелимузикатадаоживява,можелидадаваимпулскъмработа,събуждалимисли,чувства,тяеправилнамузика.Сега,разбирасе,съвременнатамузикаеволюиратъй,кактоеволюиратсегашнитемузиканти.Акобихапоканилиединнашмузикантдададеконцертвдуховниясвятизапалятмноголампинаоколо,товсичкитетиялампищезагаснат.Такъвгръмщебъдетояконцерт!Знаетелинакаквощеприличатой?Акосесъберат100-надушиизапочнатдаудрятнатенекии,каквамузикащечуете?Натоващеприличапеенетоилисвиренетонатозичовеквдуховниясвят.Туйнизадоволявасега.Такаваесъвременнатамузика.<br/><br/>Първотонещозамузиканта:тойтрябвадасенаучидаконтролирасвояглас,даконтролираларинксасидосъвършенство.Ионези,коитоискатдабъдатпевци,трябванепременнодабъдатхорасъссъзнателнаволяидаиматобичкъммузиката.Едноправилобихвидал,тоезаангелите:певецъттрябвадабъдедевствен!Азмогадавидамредфакти,откоитосевижда,чеонези,коитоизгубватгласаси,изгубватгопопричинанагрубитестрасти.Вижтекакъвеблагороденгласътнаонези,малкитедеца!Каторастат,напредватвъввъзрасттаси,гласътимогрубява.Значиважноправилозамузиканта:онзи,койтоискадапее,непременнотрябвадабъдедевствен,чист.Далищебъдетакъв,илине,тоедругвъпрос;нокойтоискадапее,тойтрябвадабъдечист.Тоеправилонаангелите.Икатопостъпитевтяхнотоучилище,аконяматенежнотоцеломъдрие,неможетедастанетемузикант.Завбъдещепривъзпитаниетонадецатаимайтепредвид,ченеможетедавсадитеникакваидеявтях,аконееразвитомузикалнотоимчувство.Аковиемислитедададетекултураначовечествотобезмузика,неселъжете–неевъзможно.Неесъществуваладосегакултурабезмузикаизавбъдещенямадасъществува.Някойчовексилегнеразгневен,неразположен,какваидеяможедаима?Най-първо,тойщетрябвадасеразположидобре,дасемахнатвсичкионияутайки,неразположения,дасехармонирадобре,чекатодойдемузиката,тогаващебъдеготовдаслуша,дамисли.<br/><br/>Итъй,койепървияттоннамузиката?–Първияттоннамузиката,товаеЛюбовтавсвоетопървопроявление,невсвоетовисшепроявление.АкаквоепървотопроявлениенаЛюбовта?–Подтиккъмживот,самоопределение,дасеживееведнапосока.Окултнитеученицивсякогасенатъквалинаредмъчнотиипопричинананеразбиранетонатозиосновенфакт.Несамозападнитеокултисти,ноиизточнитеокултистисенатъквалинаредмъчнотии.Имногокултурисапропадалипоняманенамузика.Някоипрепоръчватизточнатамузика.Тясиимадобритестрани,нонякойпъттяхнатамузикаемногобанална.Имеждукласическитепарчетаиманякои,коитосахубави.Запримеримаеднохубавокласическопарчеотединавтор,наречено„Сънятнаживота“.Единамериканецразправязавпечатлениетосиотмузиката,катослушалКамилаРусо.КогатоКамилаРусо,ученичканаПаганини,изсвирилатуйпарче,тозибогаташамериканецпочувствал,чеевсъстояниевтозимоментдасеоткажеотвсичко,дараздадеиманетоси.Туймузикалнопарчеговдъхновилоитойбилготовданаправитова.Тянемупроповядвала,нокатомузасвирила,тойпочувствалтова.Туйеединвътрешенподтикнамузиката.<br/><br/>Сегачестопитат:„Кояепричинатазаотпаданетонацърквата?“–Липсатанамузика.Запримервгръцкатамузика,катосепроточионовабезконечно„ие..ие...“Товаевсичкото.Да,нотоеизопачаваненамузиката.Ибългарскитесвещеницисавзелидаподражаватвгръцкотопеене.Пеенякойпсалттуй„ие..ие“,ноневърви.Ивсекибългарин,койтоемузикант,неходивцърква.Тойказва:„Неискамдаслушамтова„ие“.Внегоимаидея.Тойказва:„Туйегръцко“.Угърцитенямамузика.Художествоиизкуствоима,красивитеформитесасъздали.Сегатуйотношениеазнеискамдабъдетегърци.<br/><br/>Окултниятученикнетрябвадасебоиилидаотричапротиворечията,коитощесрещневсвета.Срещнетенякойивикаже,ченямаГоспод,чееди-койсифилософдавалсилнодоказателство,ченямалоГоспод.Питамазтозифилософ:Накаквиоснованиятойградитова,откаквиданнивадисвоетозаключение?–Еди-койсиавтор,еди-койсифилософтвърдитова.Добре.Тойказва,чевПриродатаимареднесъобразности,противоречия,дисхармонииидругиданни,иоттовазаключава,ченямаГоспод.Товаобачесамопривидноетъй.Казвам:Виепребродихтеливсичкисистеминаживота,коитосъществуват?НавсякъдеизВселенатабилилисте,заданаправитеединизвод,ченямаГоспод?Трябвадастепребродилицелиясвятиследкатосевърнетеотвашетодългонаучноизследване,дакажете:„Катообиколихняколкомилионасветове,видях,ченямаГоспод.Азникъденегонамерих“.Атъй,тиотЗемятанесиизлязъл,адоказваш,ченямаГоспод.Азтенаричамединдървенфилософ.Азнаетеликаквозначи„дървенфилософ“?Дървенфилософетози,накоготомозъкътетолкованеподвижен,ченеможедасъздаденищопо-хубавооттовадаотрича.Защото,катокажечовек:„НямаГоспод“,тосиоставазанего.Поезиятаезамузикалниячовек,закамъканямапоезия.КогатониеговоримзаБога,чеТойсъществува,тоесамопоотношениенаразумнитесъщества,чесъществуваизвестносъотношение.Самозанай-висшитесъщества,занай-разумнитесъществаимаГоспод–затези,коитощеГоразберат.ЗакогоеЛюбовта?–Залюбящите.Казватмъжете,чеженскотосърценемоглодасеразбере.Да,неможедасеразбере.Защо?–Изискваседруго,подобносърце,катонажената,далюби,даразбиратуйсърце.Щомнелюбиш,неможедаразбираштуйсърце.Акомоятаръкаепарализирана,съединениетосглавниямозъкепрекъснато,токатотуряръкатасинапечката,тяизгаря,понеженечувства.Каквопоказватова?Липсваминещо.Казвате:„Женскотосърцебилонеразбрано“.Откъдетазифилософия?Накаквоотгоресебазиратя?Неразбранитенещасанеопитанитенеща.<br/><br/>Сегаазразглеждамнаучновъпроса.Данемислитесега,чевзимамтовафизическосърценажената.Не,сърцетонаженатавзимамкатоидея.Каквонещоежената?Виетукщекажете:„Ниесмежени“.Азнеотричамтова,честежени.Койнееженатогава?Ималинякой,койтоданеежена?–Имъжътежена,иженатаежена,идететоежена,имомичетоежена,ивсичкиживотнисажени.Женавпростатаформазначитуй,коетоживее,коетопостоянносевидоизменя.Итъйбързосевидоизменя,иматакиватънкидвижения,четинеможешдаразбереш,неможешдауловиштияпроменииказваш:„Немогадаразбератовасърце,многосеизменя“.Амихубаво,какволошоимавтова,чеедносърцесеизменя?Акоднеснаблюдавашеднодърво,коетоечетирипръстаголямо,утреговидиш20сантиметра,надругияден–50сантиметра,после1метъринай-послеговидишголямодървоикажеш:„Немогадаразбератовадърво“.Защо?–Защототоизрасна.Тамепричината,чениесмедребнавихораивсяконещо,коетонеможемдаобгърнем,казваме,ченеезанас.Законвсветае:щастиетоначовекаседивпостояннотоивечноразширениенаумаисърцето.Поняманенаподходящидумиазупотребявамвслучаядумата„разширение“.Щесезадоволястазидумасамозатова,защотоискамдавидамеднаопределенаидея.Катоказвам„разширение“,разбирамграницитенасърцетоиумапостояннодасеразширяватпоформа,посъдържаниеипосмисъл.Щомпрестанеразширението,смърттащедойде.<br/><br/>Сегащесевърнакъмглавнатамисъл.Противоречиятавъввасданевисмущават.Всичкивиеиматепротиворечия.Вкаквоседяттияпротиворечия,аззная.Вземетекойтоидаефилософ,виеможедагоизненадате;койтоидаепоет,виеможедагоизненадате;койтоидаепроповедник,виеможедагоизненадате;койтоидаесвещеник,коетоидаедуховнолице,виеможедагоизненадате.Ивкаквоможедагоизненадате?–Внеговитеочаквания.Вземетеонзичовек,койтоподдържа,чеживотътимасмисъл,чепо-благородно,по-добросъществоотчовеканямаит.н.Представетеси,четойотивадасевенчаваиизведнъжнеговатавъзлюбенаизчезне,откраднатянякои.Каквощебъденеговотосъстояние?–Веднагатойщесеразочарова.Животътнеседивътревсаматаформа.Акоазсевърна1,000–10,000–50,000годиниили10–15–20милионагодининазадвъввашитеминалисъществуванияивиждам,честебилитогавадребнисъществакатоинфузориите,трябвалиднесдасеспранатогавашнотовиразвитие?Казвам:Не,товамалкосъщество,коетопреди20милионагодинибешееднаинфузория,сегаееднаокултнаученичка.<br/><br/>Някойказва:„Е,азпървоначалноизлязохотГоспода“.ОтГосподадошълнай-първо!„АминаливБитиетобеше,чеимамеДухотБога.“Да,нотиимашлитазиопитност?–Не.Тисъсзаблуденумразсъждаваштогава.Запримераздекламирам:„О,парице,парице,всесилнацарице,стебврая,безтебнакрая“.Туйстихотворениемоелие?Азможедасъмедномалкодете,несъмопиталтова,коетодекламирам.ТуйгоказваП.Славейков,тойгоопитал,имаправодагокаже.Казваш:„АзсъмизлязълотБога“.Когаизлезе,ямикажи!–„Незная.“Е,катонезнаеш,защоговориш?Катодойдемдоокултнатанаука,ниетрябвадобредаразбирамефактите.ИзлязълсъмотБога,нокога?–„Някога,забравилсъм.“Катосевръщам20милионагодининазад,азвиждамнякоиотвасвъввиднамалкиинфузории.Щекажете:„Е,тияинфузории!“Катонеразбиратетозиокултенезик,щекажете:„Етона,направининатакивамалкисъщества“.Нотованееразсъждение.Инфузория,товаеединзародиш,койтоизискваусловиядасеразвие.Тоеедномалкосеменцекатоябълченотосеме,коетоискасамопочвадарасте.Иследователнопреди20милионагодинивиестеизисквалиусловия,задасеразвиятсегашнитевиформи.Ипитамви:След20милионагодиникаквищебъдете?АкопаксенамеримведнаокултнаШколакатотази,върхукаквощеразговаряметогава?Товасасаморедразсъждения.Тияразсъжденияможедабъдатверни,можеиданебъдатверни.Номатематическиотношенията,коитоиматте,принципите,накоитосеосновават,саверни.Виеможедасесъмнявате,щекажете:„Преди20милионагодинипо-важенетозивъпрос–далиЗемятаесъществувала,илине,анетова,чеазсъмбиледнаинфузория“.МожеданеесъществувалаЗемята,ноказвам:Акопреди20милионагодинивиестебиликатоинфузория,исега,след20милионагодини,висрещамтук;каквищебъдатотношениятавъввашеторазвитие?Разбирасе,същите,т.е.акопреди20милионагодинистебилиеднаинфузория,тоиднеспоотношениеследващите20милионагодинищебъдетепаккатоеднаинфузориявразвитиетоси.Днешнотовиположениепоотношениебъдещетощебъдетакова,каквотостеднеспоотношениеминалото–катоеднаинфузория.<br/><br/>Тавсамияживотсекриятониявечнивъзможности,вкоиточовешкиятдух,човешкатадушарастатисеразвиват.Ипомнетеоноваправило,коетоказахведнамоябеседа:<br/><br/>Ученикъттрябвадаимаедносърце–чистокатокристал;единум–светълкатослънцето;еднавъзвишена,благороднаиширокадуша–катоцялатавселенаиединкрепъкдух–катоБога!Самотакаможедабъдетеученици.Товасаокултнипринципи,коитотрябвадаприложите.Щекажете:„Безчистотанеможели?“–Неможе.Щепомнитетоваизречение!Въввастрябвадасесъздадестремеж.Вашиятстремежвсекидентрябвадасеувеличава.ВиеседитевШколатаисиказвате:„Толковавремеоткаксметук,остаряхмевече,намладиниможехмедаработим,носегавеченищонямадаизлезе“.Застаростнемислете!Застаринисъщонемислете!„Амакакданемисля,когатоглаватамиепобеляла?“Данемислите,чевсъвременнатаокултнанауканяманачинизаподмладяване!Тамкоготоидаеотвасв20минутиотгореможедагообновим,дастанемлад.Човекможедасепоставивхипнотическисънив20минутиотгореподтазиинтензивностназаконитевПриродатаможедасеизменисъвършеноформатаму.Икоститему,ичерепътму,иушитему,всичкоможедасеизмениикатостане,тойсамщесеуплаши.Можедасеизмениинеговотосърце.Акогоизмеништъй,той,катостане,щеполудееотстрах.Катосевидивогледалототъйизменен,щесеуплаши,щекаже:„Каквостанасмен?“Тамеопасността!Представетесиследнияфакт:виеспонятиетосизаедна45-годишнаженавипоставятазиШколаив20минутиотгоресевидитеедномалкомомиченцена10години.Всебесивиесезнаетеголяма,запазеноесъзнаниетови,нопогледнетевогледалото,казватеси:„Сънлиетова?“Веднагавътревъввасщестанеедносътресение,едностълкновение.Многопътипритакивасътресенияхоратаполудяват,затуйПриродатанеобичабързитепромени.Всичкотрябвадавървибавно.Някоиказват:„Какщестаневъзкресението?“Господнеискахоратадаполудяват,катовъзкръснат,затовавъзкресениетоеединбавен,вътрешенпроцесвчовешкатадуша.Господнеиска,катотидадеедновеликоблаго,тидасчиташ,четоеедноголямонещастие.Мислишлитака,тинеразбирашнещата.<br/><br/>Следователнопървотонещо:щепримиритевсичкитепротиворечиявсебеси!Азвиказвамвеликатаистина:Немислетезловсебеси!Всичковсветаедобро.Катоказвам„всичко“,разбирамвътревсичкоедобро.Немислетезавъншнитепроявлениянаживота.УчетесеотПриродатаивижтекакнякойпъттяизказванай-хубавитенещаснай-нечистатаматерия.Представетесинякойчовек,накоготодъхътмирише.ТойдържинякаквапроповедзаЛюбов,братство,равенство.Коитогослушат,казват:„Днеспроповедникътговоримногочиста,отличнапроповед“.Ноказвам,акотазипроповедяслушашеединангел,тойтрябвашедасизапушиносаотмиризмата,коятоизлизаотустатаприизговарянетонатиядуми.Изатуйдълговреме,следкатонякойтикаженякоялюбовнадума,тиусещашеднанеприятност.Ивсеки,койтотикаже„Азтеобичам“,тивъзразяваш:„Тоймелъже“.Лъже,разбирасе,тазидумаеоблеченаснечистадреха.Товаефакт!Тищесезаемешдаочистиштазидреха.Най-първо,тиядумитрябвадасепрецедят.Изатуйнякоивеликиавтори,следкатосаписалисвоитепроизведения,оставатнеразбрани.Тетрябвадаумрат,даминатредпоколения,докатогиразберат.Хорататрябвадасемолятдълговреме,даплачатдълговремевдушатасиитогаватезикнигинавеликитеавторищеиматзатяхсмисъл.Всякамисълесилнадотолкова,докатонеяизкажеш.ЗаЛюбовтанеговори.Мислия,чувствайя,нонеговоризанея.Когатосърцетотистанечистокатокристал,умъттистанесветълкатослънцето,душатати–възвишена,благороднаиширокакатоцялатавселенаидухъттистанекрепъккатоБога,самотогавакажинещозаЛюбовта!Тованеезаобикновенитехора,тоезаучениците.Ученицитетрябвадабъдаттакива.Нищоповече!„Можели?“–Може,може.„Вколковреме?“–Вполовинчас.Някоимогатвполовинчасотгоредабъдаттакива,анякоимогатдабъдаттакиваислед20милионагодини.<br/><br/>Вокултнатанауканиесвремеипространствонесезанимаваме.Времетоипространствотоеврамкитенанашиядух.Времеипространство,товаесамоедноусловие,скоетониесислужим.Времетоипространствотонаснениограничава.Времеипространство,товаееднавъзможност,вкоятодушатаидухътмогатдасепроявят.Априсегашнитеусловиянаживотавреметоипространствотосаограничения.Някойприятелтиобещаедадойдеслед5минутиилислед1час.Тиседиш,чакаш,чакаш,тойнедойде,закъснеенещо.Тисенервираш,ограничавашсе.После,катодошъл,забравилнещо.Вдуховниясвятняматакиваработи.Вдуховниясвятдвесъществапомислятлинещо,стане;пожелаятлинещо,стане.Тамвсичковеднагастава.Атукщесиопределятрандеву,ноединиятоттяхщезаболее,щесеявиглавоболиеилиреддругипрепятствия,коитощеспънатредананещата.Аззабелязвам,виечестоказвате:„Амание,ученицитевкласа,щеможелидаизпълнимусловията?“Някойучениксимисли:„Азимаммъж,каквощеправя,мъжътминемипозволявадаследвамШколата“.Другнякойсимисли:„Азпъкженаимам,тянемипозволява“.АмикогатоГосподвипратинаЗемята,виекаквибяхте?Господсъздаделимъжиженавсвета?–Не.Тойсъздадедвесъщества,двеформи:еднитесъщества,мъжете,даносятмисълтавсебеси,дабъдатслугинаНеговатамисъл,адругитесъщества,жените,даносятсъдържаниетонаживотавсебеси.Слугисаиедните,идругите.МъжетевзехашишетоотГоспода,казаха:„Туйшишеенаше“.Аженитевзехаживотаиказаха:„Товаенаше“.Мъжеижениднеспочнахадасиразменятшишетата.Мъжътказва:„Ямидайчашата,налеймиоттвоятабутилка!“Идваматаселъжат.Наединиякапнеповечко,надругия–по-малко,ипостоянноимаспор.Няматеправодаизпразватетияшишета!Туйтрябвадагоразберете!Въввъншниясвятможедаправитеопити,новШколата–не!Окултниятучениктрябвадаимаедназдравафилософия,скоятодасесъградибъдещотообщество.Туйнеевстълкновениесъссегашнотовисъстояние.Ниетрябвадаимамеправилносхващане,дазнаемкаквисмевсвета.Виетрябвадазнаетекаквоевашетоотношениекъмтазипървичнаформа,коятовиепратиланаземята.Ивсекиединотвас,катостъпинатозисвят,трябвадазнаекаквотрябвадаправи,каквисанеговитеотношениякъмБога,къмсвоятадушаикъмближнитеси.Товатрябвадазнаетеправилно,положително.Съзнаетелиго,влезетеливъввръзкастазипървичнапричина,вашиятживотщесеизмениивиещенареждатеживотасиподругначин.<br/><br/>Азщеоставясегатазифилософия,даизпеемняколкоупражнения!<br/><br/>(Изпяхме:„Силажива“,„Изгряваслънцето“,„ВенирБенир“,„Сладко-медено“,„Благадума“,„ДухътБожий“.)<br/><br/>Данаправимедноупражнениеза3минути!Представетеси,четръгвамекъмСлънцетопоедингладъкпътиседвижимседнабързина5пътипо-голяма,отколкотобързинатанаслънчеватасветлина.Значисбързинаоколоединиполовинакилометравсекунда.Виещесипредставите,чесекачватеведнасветлакаруца.Тогаваколкосекундищевисанужни,задаидетедоСлънцето?–Всичкоеднаминутаи6секунди.В3минутиотгорещенаправимединкръг–отЗемятащеминемпрезцентъранаСлънцетоищесевърнемтук.Сегапредставетеси,чесенамиратеведнакаруца,коятоседвижисединиполовинамилионакилометравсекунда.Тъйщотоза1минутаи6секундивиещевлезетевдисканаСлънцетоищеизлезете.Каквотовидитезатовавреме,добре.След3минутищебъдемпактук.Знаетелизащониещеседвижимсбързина,5пътипо-голямаоттазинасветлината?Акоседвижитесъссъщатабързинанасветлината,виестевъвфизическиясвят,нопонежеседвижите5пътипо-бързо,виестевдуховниясвят,детоседвижатмислитеичувстватанахората.<br/><br/>Сегащебъдетевнимателни,никакъвбагажнямадаимате.Най-малкиятбагажеопасен.Никакъвбагаж,нищо!ДоСлънцетоза3минутиневитрябвабагаж,щебъдетесвободни.Еднаприятнаразходкаетова!<br/><br/>Щезапочнемвечеупражнението.Щесложитеволятасинаработа!Кашлиците,всичкощеоставитенастрана.Защототияпространства,презкоитощеминете,акоречетедакашляте,кондукторътщевиспренасредпътяищевисвали.<br/><br/>Мнозинаотваскашляха,затовакондукторътгивърнаназад.<br/><br/>Тезиотвас,коитокашлят,единцярщеимдам.Щенастържетечернаряпаиотсокавсякавечерщеизпиетепоеднакафейначашка.Отличнодействаизастомаха.Щевзиматеипоеднаскилидкачесънсмалкосолчица.Товащеправитевсякавечер,докатокашлицатапрестане.<br/><br/>Когатоиматеболкивсливиците,взимайтелютчесън!Товаеединдобърначинзалекуваненасливицитеихубавадезинфекциянагърлото.Тесаотличнихапчета,пилюлчета.Еднаглавачесънвистига.Аиначетрябвадададете60–70леваваптекатазалекарства.Чесънътдействаотличноизатези,коитострадатотбезсъница.<br/><br/>ВШколатащебъдетесериозни,щесеучитедамеслушатеищесесъмняватевменесамотогава,когатоот100направениопита99излязатнесполучливи.Тогававидавампълноправодасесъмняватевмене.Окултнатанаукаенауканаопита.Учителятвокултнатанауканевървиотзад,аотпред.Когатосеправятопити,тойевлабораториятаси.Тогаваиученици,иУчителсазаедно.Тойнямадакаже:„Направетевиеопита“.Не,Тойщенаправисамопитаищеприсъствапрезвсичкотовреме,докатотраезадачата.<br/><br/>Нямапо-грубонещоотсъмнението!Най-голяматагрубоствсвета,товаесъмнението.Най-голяматаподлоствсвета,товаелицемерието!Нямапо-голямаподлостотлицемериетоипо-голямагрубостотсъмнението!Тиядвагряхаазвизабранявамабсолютнодагиимате.Непозволявамдасислужитестях!Разсъждавайте,нодасесъмнявате,далицемерите,нипоменданяма!Тъйеписано!Няманищопо-жестокооттовадасесъмнявате!Налиниещесеприближавамекъмеднанауканаопитите,анетъй,кактовиесимислите.Ученикъттрябвадабъдебуден.Казано–свършено!Щомсекаженаучениканещоитойситуряуговорки,тойнееученик.<br/><br/>Щомминапомните,следващияпътщевидамкоисаположителнитечерти,коитотрябвадаимате.Сегавиказвамкоисаотрицателнитечерти,задагиизбягвате.Защонетрябвадагиимате?СвашетосъмнениеисвашетолицемериевиеотблъскватевсичкиониятворческисилинаПриродата,коитощевипомогнат.Виесамисебесеопропастявате.Нищоповече!<br/><br/>Можедаизлеземнаразходканякойпът,кактовчеранапример.Втовавременякомузапочватдаизстиваткраката.Ниезнаемпричината.Студътекачествонаелектричеството.Тое,коетоизстудява.Обачетованеестуд,койтоумъртвява,астуд,койтоизцелява.Например,когаточовекимаогън,високатемпература,каквотрябвадасеправи?–Дасенамалитоплината,защотоиматоплина,коятонеесвойственанаорганизма.Азвиждам,имаеднатоплина,коятоемногоприятна.Някояръкаегореща,катояпипнеш,причиняванещонеприятно;пъкимаръка,катояпипнеш,толковаприятнае,усещаш,чеизлизаживототнея.ТоваставаивПриродата.Понякойпът,катоотивамевсредПриродата,най-първоминавамепрезпроцесанаизстудяването.Койтонеразбира,щекаже:„Почватдамиизстиватръцете“.Увасщесезародиедножеланиеналицемерие.Недоволенсте,казвате:„Какъведнешниятден!“–По-добърденотднешнияняма!„Амаснягвали!“Кажи:„А,отличенеденят,по-добърсняготтозиняма“.Всебеситрябвадагокажеш,нотрябваидагопреживееш.Пъкаковдушатативлезестрах,щесеуплашишищесикажеш:„Можетукдамехванеглавоболие,можедаизгубяздраветоси,дастананякойинвалид.Такъвединглупавопитнеправя“.„Ощеведнъжбабанатаковахоронесехваща.“Природатанетърпиникакволицемерие.Всяколицемериетягонаказванай-строго.ЗасъмнениетоизалицемериетовПриродатаиманай-тежконаказание.Тия,коитосасесъмняваливмене,тягиправиневалидни.Негиуморяваизведнъж,новпродължениена20,30,40,50годинищетенаправиинвалид,щетепрекарапрезвсичкистрадания,коитознае.Тясиимаколелаикатоминешпрезтияколелаитиязъбци,пакщетепита:„Обичашлиощедасесъмняваш?“Окултнитеученицитрябвадазнаяттова.Хоратаназемята,товасагаленидеца.Амичетъйе!Туй,коетовиесипозволяватедаправите,тоедоказателство,честегаленидеца.Товаакогонаправиединангел,бихагоизпъдилиотнебето.Виехванетенякоякокошка,сложетеявтенджерата.Хванетенякоялястовичка,отрежетекрилото.Видитенякоецвете,откъснетего.Наваснищонеказват,ноакоединангелоткъснеедноцвете,щегоизпъдят,непризнаваттуй.Къмвасиматголямоснизхождение.Затуйазнаричамхората„галенидеца“.Досегаебилотака,новечестевлезливединпериод,когатозапочваприложениетонапървитепедагогическиправила.Майкатаеизлязласеднатънка,тънкапръчица,чекатовишибненякъде...Най-първо,майкатаказва:„О,моетопиленце,моетоангелче“,апослетазипръчицаиграебезпощаднопонего.ЦелтанаПриродатанеенаказанието,ноизправленията,данизаставидазачитаменейнитесвещенизакони.Втовасекриенашетоблагородство!ЗащотовПриродатаняманищо,коетодаеизвъннея.Всяконещоенамястотоси.Иниеабсолютнонямамеправодасесъмняваме!Туй,коетосъвременнитехоранаричатПрирода,тованееПрирода,товасаизопаченинеща,коитоседължатнахората.Когатовлеземвнякоякъща,коятопървоначалноедобреинсталирана,ноотпослесеразвалятводопроводитеивсичкодруго,койевиновен?АистинскатаПриродаевсякогадевствена,тиянейнинепослушнидецанемогатдасииграятснея.<br/><br/>Таискам,младиистари,дазнаетеедносвещеноправило:абсолютноникакволицемериекатоученици!Каквисавашитеотношениякъмсвета,тоедругвъпрос.КатовиговорязаживатаПрирода,разбирамкаквитрябвадабъдатотношениятависпрямонея.Щебъдетеспоредправилотоабсолютноискрени,чистосърдечнииникаквосъмнение!Трябвадаразбирамевътрешнияпринцип.Тозиеживиятпринцип.Докатонеразберететозипринцип,другитеотношениянеможедасеоправят.Ниезапочвамесосновниязакон.Приложимлинего,всичкодругощесполучимдаразрешим.Нонесполучимлитам,нашитеотношениякъмсветащебъдаттакива,каквитоса.<br/><br/>Истинскиятпъте:ВътрешнавръзкасживатаПрирода.Тъйгонаричамаз,защото,акокажа„връзкасБога“,опетненоеБожиетоиме.Изатоваазказвам:ИстинскиятпътевръзкасживатаПрирода,име,коетохоратанесапроизнасяли,тоеощедевствено.Некаоставимдруготоимедасеочисти,защотокатосмепроизнасялитуйиме,нийсмегоопетнили.Исега,катокажемГоспод,катоГопризоваваме,Тойненичувавече.АживатаПрирода,тяенай-близодонас.<br/><br/>Итъй,даняманикакволицемерие!Всякогаможемдабъдемвконтактстуй,откоетоимаменужда.Сеганиещеимаменуждазасъгражданетонанашияум,засъгражданетонанашетосърцеизасъгражданетоиразвитиетонанашатаволя.Тиянещасанеобходимивградежананашияживотощесега,ощеднес.<br/><br/>Азвярвам,чевиещеприложитетованещо.Несамочевярвам,нозная,чещегоприложите.Дваначинаимазаприложение.Виезнаетеидватаначина.Нямачовек,койтоданеприложи.Вкраянакраищатавсичкищеприложаттуй,коетоПриродатаизисква.Единиятначинепозаконанасвободата,адругиятначинепозаконананеобходимостта.Ноколкотопо-скоро,толковапо-добре.<br/>
Т. м.
23-та школна лекция на Общия окултен клас (II година), 19 март 1923 г., София.
Най-често използвани думи в беседата:може, има, аз, сега, музика, всичко, свят, бог, човек, години, милионаа, време, природа, бъдат, сърце, хора, жена ,