От книгата "Положителни и отрицателни сили", Общ окултен клас - година втора (1922-1923 г.),
Издателство: "Бяло Братство", София, 2008 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили“, 35 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
по стенографски записки, изд. София, 1923 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили в природата - първа част“, 22 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
Издателство "Хелиопол", 1998 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето Беседа в petardanov.com
Т. м.
(Прочете се резюмето от миналата лекция.)
(Прочетоха се няколко теми върху „Влиянието на планетите върху човека“.) <br/>Астрологията,товаееднастаранаука.Тяводисвояпроизходощеотпърватакултура,заченатаеспърватараса,коятоесъществуваланаземятавпредисторическивремена.Астрологията,товаефизиологияначовешкатадуша.Можеданаправимследнотосравнение:кактоанатомиятаенеобходимазаединлекар,заединхирург,такасъвременнатаастрономияпредставляваанатомия,апъкастрологията–физиологиянанебеснитетела.Астрологията,товаееднаотвлеченанаука.МъчноедаседокажекаквавръзкаимамеждупланетатаМарсичовека.Илимъчноедаседокажепрямо,фактическикаквовлияниеимаСатурнзачовека.Когатокажем,ченякойиндивидеслънчевтип,товаесимвол.Когатокажем,ченякойемарсианециличенякойпринадлежикъмтиповетенаЛуната,СатурнилиВенера,товасапаксимволи.<br/><br/>ПрихоратаотслънчевиятипСлънцетоимавръзкасчовешкияум.Щевидамобщи,беглимисливърхутиятипове.Слънчевитетиповесеотличаватпоследнитебелези:тесалюбителинаПриродата,затовасахорапоети,оптимисти,гледатсветлонабъдещето,веселисаипонатурасадобри.Можемдакажем,четесапочтинай-добритехора.ПридобрияаспектнаСлънцетотесафилософинатворчеството,разсъждаватфилософски,иматедназдравафилософия,подложенанаединздравопит.Следователнослънчевитетиповесезанимаватповечесмузика.ТуйевлияниетонаСлънцето–върхуцелокупниямозъкначовека.<br/><br/>ДойдемлидовлияниетонаВенера,тясезанимаваседнапо-гъстаматерия,съссърцето,занимавасескръвообращението–сгъстяванетоиразредяванетонакръвта.Понякойпъттясезанимавасмиризмитенацветятаизнаекакдагикомбинира.ПонежеебогинянаЛюбовта,то,задаувлечехората,тяемайсторнаформите.Сегаастролозитеразправят,четияхора,коитосаподвлияниетонаВенера,всякогасеотличават,чесагорещи,утяхимаотличнокръвообращение.ТенавсякастъпкавсезаЛюбовговорят.Щегивидишвразниафери,инциденти,навсякъде.Теипрезпрозорецаизлизат,ипрезврататаизлизат,ипрезнай-малкатадупкаможедавлязатидаизлязат.КогатоВенеразаговори,занеянямапрепятствие.Разбирасе,Венерасиимаисвоитедобривлияния.КогатотясевлюбилавСлънцето,придобилаотнегодобрикачества.ВенераимазабащаЮпитеригопочита.Тогаватяупражняваотличновлияниевърхучовека.Нопонякойпъткуртизанкаетя;когатоесвързанасъсСатурн,пъкимаприятелствосМарс,чеисМеркурий,тогаваседигатмногоскандалиивсеотлюбов.Разбирасе,завбъдещенаукататрябвадаанализиракръвтанавлюбенитехора.Кръвтавъввенеринитетиповесеразличаваоткръвтанахоратаотслънчевиятип.Устройствотонаорганизмавъввенеринитетиповееразличноотформитенаслънчевитетипове.Изобщовсичкитетиповесеразличаватпосвоитегеометрическиформи.Венеринитетиповеобръщатвниманиенавъншнатакултура:красивитешапки,напъстренисперанаптициидр.КатообичавъншнотоикатосестремикъмкрасивотовПриродата,тясъздавамодата,всетясеразпорежда.Венеракатовидинякоеголодете,казва:„Щеоблечететуйдете“.<br/><br/>СатурновитетиповесаподвлияниетонаСатурн.Виестеучилизанего,встаратамитологиясеговори.Сатурнедновремеебилбащанабоговете.Тойизгубилсвояпрестолистаналнедоволен.Хората,върхукоитотазипланетаимавлияние,саголемискептици.Едноокултнопреданиеказва,чезадаизгубиСатурнтуйсиположение,причинатабила,чесевлюбилведнаотдъщеритеначовечеството.Тягоизлъгалаизатовагосвалилиотпрестоламу.ЕтозащоСатурнспрямохоратаекрайноподозрителен.Тъйепадналтозибоготсвоетовеличие.Туй,коетониенаричаме„съдбавсвета“,товасавсякогасатурновитетипове.Тесеотличаватскрайноподозрителенхарактер.Всичкитенай-ужаснипрестъпления,коитоставатвсвета,всичкимъчения,убийстваседължатвсенаСатурн.Разбирасе,някойпъттиявлиянияидатвъвсвръзкасМарс.<br/><br/>Марсовияттипегероичен,войнствен,доблестен.Песимизмът,недоволствотоухоратаседълживсенатоямарсианец.Преобладаващовлияниеворганизмаимавенознатакръв.Увсичкитиясатурновитиповепреобладававъгленът.Азгинаричамхоранавъглерода,направенисавсеотвъглен.Тевнищоневиждатдоброто.Каквотохубавонещоидамукажеш,тойщетипокажеобратнатастрана.УСатурнповечеточертисалоши,нонякойпътсеслучва,чеимаидобристрани.Едначастотпланетитедействатзлевърхучовека,ноблагодарение,чедругатачастдействаблаготворно,тесевзаимнокомпенсират.Сатурновитетиповехораизобщо,храносмилателнатаимсистемаеслаборазвита,всякогаиматразваленстомах.Многонедъзиимаутях.Теиматсилендух,критическиум.Акоискашнякойдатинамерипогрешкитеидатипокажеправияпът,намериединСатурновтип.Товаефренологическотоимотличие.Центърътнаразсъдъкаутяхесилноразвит.Личнитечувствасачрезмерноразвити.Страхътутяхетъйсъщосилноразвит,защототегледатналошатастрананаживота.Всекичовек,койтоепесимист,отчистофренологическогледищеунегосасилноразвитистрахът,предпазливостта,честолюбието,тщеславието.Съвесттаеслаборазвита;вяратаинадеждата–също.Такъвчовеккатовиди,ченеможенещодареализира,тойобръщадругиялистипочвадапроповядвасвоитевъзгледи.Тегледатпрезособеностъклонаживота.<br/><br/>Лунатаитяупражняваизвестновлияниевърхухората.Каксеказваттиятипове,върхукоитоЛунатауказвавлияние?–Луннитиповеилилунатици.Тесахоранавъображението.Единчовек,върхукоготоЛунатаоказвавлияние,акозапочненякъдетърговия,на100-тях,150вярва.Изатуйтакивахораникоганепрокопсват.Тевсесечудятзащонещатаставаттъйилииначе,всесаизненадани.Тесапоети,несеобезсърчават,иматмногоголямавяра.Тевярватнакъсмет.КолкотогадателкиимавСофияилидругаде,тещегинамерят,щеискатдаимкажатнещооткъсмета,катоимгадаятбилонакафе,билонабоб,билонакарти.Тияхорасаощеииманяри,вярват,чеимаскритисъкровищавземята.Тенеобичатдаработят,надяватсенакъсметаси.Турцитеказват:„Акомиекъсмет,накракащемидойде“.Утезихорачелотоимгореешироко.Лицатаимсавалчести,достаправилни.Тевярватвдобратастрананасъдбата.<br/><br/>Марсовитетиповесаотлични.Тесасмели,решителни,мускулести,потемперамент–холерици,войнственихора.Щомгозакачиш,теглиножаси,особенокатопиеполовинкилограмвино,готоведасебие.Извадиножасииказва:„Тионзиденмесрещнанапътя,товамиказа,оновамиказа“.Марсовитиповесаангличаните,германците,теспадатподвлияниетонаМарс,абългаритеизобщосасатурновитипове.ТукнаБалканскияполуостроввладеетозибогСатурн,затоваиниенеможемдасеосвободимотнего.Къдетовидикултура,тойказва:„Какво,културали!“–ибързадаразваля.АмериканцитесаощеиподвлияниетонаМеркурий,търговци,сметкаджиихорасате,затуйангличанитегиестрахсамоотамериканците.<br/><br/>Разбирасе,товасасамонаброскиотастрологията.Тяееднанаука,коятотрябвадасепроучидобре,защотоимаприложениенавсякъдевживота.Вчовешкияорганизъм,въввсякоедноположениенатялото,вустройствотоиформатаначелото,налицетоможедапознаетеединчовеккъмкоитиповеспада.Всичкипланетиоказватвлияниевърхучовека.Запримермарсовитетиповеиматширокиглавиприушите;задчелотоглаватаимеширока.Тесасмелиирешителни.Послеувенеринитетиповеиувсичкидругитиповеглаватасеотличава.Всякаеднапланетасиуказвасвоетовлияние,тясисъздаваособентип.Сега,разбирасе,учениятчовектрябвадаминепрезвлияниетонатияпланети,дагипроучи,дагисъчетаеиоттамнасетнетойщепочнедаборависдругаматерия,дасъздаденовотоситяло.Планетите,товасаединключ.Писаниетоказва,чеБогвзелинаправилчовекаотпръст.Тазипръст,тозипрахберазпръснатизпространството,въввсичкипланети,иБогвзетазипръст,направиотнеякашаиоттазикашасъздадечовека.Затуйвсякаеднапланетауказваизвестновлияниевърхучовека.НапримерМарсгледаколкожелязоимавчовешкототяло.Тойдържисметказажелязото,каксеупотребява.Слънцетодържисметказазлатото;Лунатадържисметказасреброто,Меркурийсезанимавасживакаит.н.Тияелементи,коитосавътревчовешкияорганизъм,теупражняватвлияние.Акоунякойчовекжелязотоимапреобладаващовлияние,тойемарсианец.Акопреобладавазлатото,голямовлияниеимаСлънцето.Обачеблагородното,възвишенотоучовеканезависиотколичествотоназлатото,ноотнеговатаактивност.Акозлатотоучовекаечрезмерноактивно,тое,защотоиматакивасили,коитосасвързанисъсзлатото.Когатоизвестнимагнетическииелектрическитеченияминатпрезатомитеназлатото,теса,коитоправятчовекаединилидругтип.Теса,коитопревръщатнеорганическотожелязоворганическо,коетоупражнявавлияниевърхучовека.Имаощемногодругисъставниелементиворганизманачовека,коитоупражняватвлияниевърхунего.Тъйщотозавас,катоученициименно,задабъдетаянаукадостъпна,трябвавиволя.Разбиратели?Волевитиповетрябвадабъдете,ноневобикновенсмисъл.Простволевтип.Азнаричамволевчовектози,койтокатосипоставиединидеал,данямамъчнотиявсвета,коятоможедамупопречи.Трябвадаимаволя,катотазинаонезимъченици–макар100гвоздеидамузабият,дакаже:„Христоспострадатака,иазмогадапостъпяпоНеговияпример“.Товаеидеал!Единученик,койтоеминалпрезвсичкитияизпитания,самотойможедаустои.Имайтепредвидедноправило:докатоединученикнеминепрезвсичкитеизпитания,тойнеможедавлезевцарствотоБожиелесно.Тованееиграчка.ДавлезешвБългария,вАнглияелесно,нодастанешгражданиннаАнглия,дазаемешвидномястовнякоезаведение,затовасеизисквавреме.АкоотидетевАнглия,можетелизаеднагодинадапостъпитевКембриджскияуниверситет?Не,трябвадаминат10–15години.Казватнякои:„КатовлезетевцарствотоБожие“.Каксевлизатам,къдеетовацарство?ЧецарствотоБожиесиимасвоинаучнизаведения,своиинститути,професори,философи,имасисвоехудожество,своямузика,своемузикалноучилище.Щекаженякой:„Къдееонзисвят?“–ВМлечнияпътецарствотоБожие.Значитрябвадаминетепрезвсичкитеизпити.Икогатоизпититедойдат,най-първощебъдатнафизическотополе,послещедойдатизпитинавашетосърцеинавашияум.Азследясегаучениците,катосепоставятнатияизпити,немогатдаиздържатединелементаренизпит–учат,учат,немогатдагоиздържат.Иазгледам,отняколкогодининасамтия,коитосачелиокултникниги,говорятзаонзисвят,нокогатоимседадеединмалъкизпит,колатаимсевъртинавсякъде.Неможетака!Колататрябвадасевъртисамоведнапосока!<br/><br/>Сегаастрономитемислят,ченавсякъдепрезпространствотомогатдаидат,къмСлънцето,къмМесечинатаипр.Може,ноакотръгнетекъмСлънцето,щомизлезетеотЗемята,щесенатъкнетенаединтъменпояс,наеднатакаватвърда,непроходимастена.Каквощекажететогава?Сеганякоиказват,чеамериканцитещелидахвърлятеднагранатакъмЛуната.Нотетрябвадазнаятоткъдеяхвърлят.Имаизвестниместагоревпространството,презкоитокатомине,гранататагорещесеразтопи.Пространствотоепълностакаваелектрическаенергия,какватоникойчовешкиумнеможедасипредстави.Сегасъвременнитехорамислят,чепространствотоепразноиможемнавсякъдедапътуваме.Не,неетака.Някоиказват:„ДаискаУчителятданизаведенякъде“.Как,виестетолковастрахливи,треперятвигащитеотединнай-малъкизпит,какщеминетепрезеднотаковасилнотечение!Туйпространствоенаселеносъссъщества,някоиоткоитосанеприязненоразположеникъмхората.Те,катовисрещнатизпространството,питат:„Тозиневежакъдеговодите?НазадкъмЗемята!“Тещесеизпречатпредтебдатеизпитат,смеллиси,илине.Небетопрезирастрахливитехора.Туйдагознаете!ИвПисаниетосеказва:„СтрахливитенямаданаследятцарствотоБожие“.Смелихорасеизискват!Грешнитехорана10километрасекачват,ноповеченесмеят,смелостсеиска.Амикакщевиизвадичовекизвашетотяло?Щомрекадавиизвадяизтялото,щекажете:„Амипослекакщесевърна?“Инаистина,неможемдавиизвадимизтелата,понежеимаизвестносъотношение;кармическивсинцастезатворници,тъйщотоидаискате,азнямадавиизвадяоттелатави.Виестеобкованисбукаиза10–15години.Амиакоазвипуснаиззатвораивиенесевърнетевтялотоси?Щепитат:„Койимотвориврататадаизлязат?“Нимамислите,чевиестеотмногоблагочестивите?<br/><br/>Първотонещо:когатонаединокултенученикпокажаткнигатанаминалитеживоти,когатомупокажатеднатъмнастраницаотнеговияживот,тойтрябвадазнаеИстината,трябвадаерешителен,смелибезстрашен.Щетипокажатеднатъмнастраницаищетикажат:„Туйсинаправил“.–„Да,направих,щегоизправя.“Щетипокажатдругастраница:„Титованаправи“.–„Да,инегощеизправя.“Щебъдешсмелирешителен,окототиданетрепне.Всичкитепрестъпленияотпамтивекащетипокажатитидакажеш:„Щегиизправя“.Потреперишли,илисепомолишнакоготоидае–свършеное.Не,смело,решителнощепризнаеш:„Да,азгонаправих,носегаазщеизправявсичко“.Туйезадачатанаокултнияученик!Затуйсеказва,чекойтопобедистраха,тойщевлезевцарствотоБожие.Значисмелостиволясеизискваотваскатоученици.Тогаващебъдетедуши.Сега,акопосещаватееднашкола,какватоидае,къдетоидае,билатявИндия,вКитай,вТибет,вАмерикаиливГермания,въввсичкитиябратстваимаедноисъщоправило:всичкищевиподложатнаизпит.ВъввсякаеднаокултнаШколаправилотонавсякъдееедноисъщо.Ивдветешколи,тазинаБялотоБратствоитазиначернотобратство,правилотоеедноисъщо.Най-първо,ученикътщесеизпитаверенлие,илине.Вярност,смелостсеизисква.Безстрахибезсъмнениевтозипът!Придобиетелитуйкачество,тогаващепристъпимкъмпървитеуроцинаоноваистинскознание,задасеосвободидухътвиотвръзкитенаматерията,ограничениятаипрестъпленията.ТогаващесепознаетеищепочнетесЛюбовта.Аззнаятукаединмладеж,койтопринадлежешекъмеднабаптисткасекта.КатосеобърнакъмХриста,почувствасетъйбодър,тъйсмел,чесиказваше:„Койтопехливандамиизлезенасреща,щемогадасеборяснего“.Несеминаеднагодина,явисетозипехливанигобутнаназемята.Погледнатойкъмнегоипочнадамусемоли.Зарязатогаваибаптизъм,ихристиянствоисевърнапаквсвета.Нямадаговикашонзи,тойепехливан.Ивсъвременнитецърквииматазислабост,гдетоказват,чеХристосвсичкощенаправизанас.Азщеимвъзразя:АкоХристосправивсичко,защовцъркватаиматолковастрадания?ЗащонеенаправилХристосвсичко?ЗащотоневярватвсичкивХриста.Христосенаправилвсичко,ноиотнассеизискваданаправимнещо.Ивсичкатазаблудаетам,чениеоставямеХристосвсичкодавърши,нозатуйиработитеневървятдобре.Ученикъттрябвадабъдесмелирешителен–нищоповече!Христосказва:„Азизвършихмоядял,тиможешлидавървишпомояпът?“ТиискашдаГоследваш,нознаешликолкокамшикаМуудариха?–„Незная.“ТеМуудариха1,2,3,...азнямадавикажачислото.Христосзапитва:„Толковакамшикаможешлидаиздържиш?После,знаешлитежесттанатозидървенкръст,койтоазносех?Титакъвкръстможешлиданосиш?“АпостолПавелказва:„Тованеешегаработа!“Да,нотрябвадасемине.Казванякой:„Учителю,зарадимененеможелинякойданоситозикръст,пъказдаминапрезцарскитеврати?“Не,неможе,всекисамтрябвадасиносикръста.Несамосегаставатова,новсякогаебилоищебъде.ВЕгипет,вИндиявсекиединученик,коготопрекарватпрезпървото,второто,третотопосвещение,гослагатданосиединголямкръст.Четири–петднищепостииакоиздържи,щеполучипосвещение.Някойпътимаслучаи,когатоученицитеумиратнакръстаисесвършвастях.Тъйщотоимаразниначинизапосвещениенаученика.Немислете,чеелеснаработаистинскотоученичество.Казвате:„А,леснаработае“.Кръстима,туйнеелеснаработа!Заученикаелеснатазиработа,когатотойесмел.Първотонещо,коетотрябвадазнаете,е,четрябвадабъдетесмели.Положението,коетозаематевобществото,нетрябвадавипрепятствадабъдетесмеливживота.Акоприсегашнитеусловияситърговец,атрябвадапроповядвашХристовотоучение,товаименнощетибъдеслабатастрана,нотуйтиеизпитът.Поставенситамкатотърговец,датеизпитаГосподдалищелъжешхората.Търговията,товаемястоналъжата.Тищекажеш:„Нямадалъжа!“–Амапротивтвояинтересе.Нищо,честнощепродавашстокитеси.Тисиученик,носипоставентърговец,задапридобиешчестността,тянетидостигала.Страхливси,катоученик,щетенаправятхирург-лекар.Хубавощеправишоперациите,несамоотгоре-отгоре,запари,новнимателнощегиправиш.Изпитватте.Тавсичкипрофесори,свещеници,съдии,итовасаизпитниместа,презкоитощеминете.Свещеникси,някоимислят,четазислужбаееднапривилегия.Не,изпитетова.Тищезаемештовамястоищомтиизпитатума,щетеуволнятищекажат:„Сегащетидадемистинскотомясто“.Тавсекинасвоетомястотрябвадасеизпитадокрай.<br/><br/>Гледамсеганякоистуденти,ученицимиказват:„Учителю,данапуснемуниверситета“.Не!Тищесвършишуниверситета,чепосле,акоискаш,закачидипломатанагвоздея.„Амагубененавремеето,щебъдапо-полезенвНовотоучение“.Не,щомтинесвършиштукуниверситета,тиитамнещеможедабъдешполезен.Нищоповече!Щеположишвсичкияситруд,щесвършишидипломщевземеш.Койтосеучи,щесвърши.Въввсякоедноотношение,къдетотепоставят,трябвадагледаштъйреално!Щебъдешсмелирешителен!Някойказва:„Меннемитрябвамногознание,нямампари“.Не,щеработишипакщесвършишучилището.Азсечудянаамериканците,тедаватотличенпримервтоваотношение.Азсъмвидяламериканци–луккълцаипакгледалатинскатаграматика.Послепакрежелук,бъркавтенджератаичете:„Homohominislupusest“.Послесеобърнекъмкартошките,поглеждагииотвременавремепрочитанещоотгръцкатаграматикаит.н.Тъйработи4–5години,докатосвършиуниверситет.ИазбихжелалнякоиотвасдагипратимвАмерика.Колкоотвассасмели?Тамимаобразуваниголемибратства,вкоитовлизатмногостуденти.Върнатсеотуниверситета,поставятсипрестилките,работят,изкарватсипрехраната.Еднинадругисипомагат.Похвалначертаетази.Втуйотношениетесанезаменими.Тамнямадасрещнетечовек,комутодадаватпаривпомощ,товаесрамота.Тамвсекисиизкарвапрехранатаструд.Аконякойебогатщекаже:„Имаммалкоработа,искашлидамипомогнеш,щетиплатя“.Щетиплатидостатъчно,нощеработиш.Потрипътинаденщеходишвдомамудачистишпечката,дапренасяшвъглища,нотрябвадаработиш.Всекитрябвадаработи,анекактотук–даром.Втуйотношениеамериканцитесанезаменими.Тесамеркурианци,сметкаимаутях.<br/><br/>Итъй,най-първощеразвиватетазичерта:смелостнасърцето,смелостнаумаисмелостнаволята.Тиятричертищеразвиятуваснеобходимитевиспособности.Въображениетрябвадаимате.Тоемайканаидеите.Ипосле,разсъдъкътвитрябвадаеразвит.Чувствозамузикататрябвадаимате,задабъдетевесели.После,трябвадаесилноразвитаспособносттазасравнението,дасъпоставятенещата.Съвестнитрябвадабъдете;хоранаПриродататрябвадабъдете;ЛюбовкъмБогатрябвадаимате;милосърдиетрябвадаимате;самоуважениетрябвадаимате;смелосттрябвадаимате;дружелюбиетрябвадаимате.Многонещасеизискватотвас!Запример,понежебългаритесасатурновитипове,тенесатолковаучтиви.Българинътказва:„Недавамстоласи“.Да,защотосиСатурн,самозасебесигледаш.Етикециявтакъвчовекняма,самозасебесигледа.Тойсчита,чевсекичовекепо-доленотнего.„Нямапо-достоенчовекотмене“,казва.ТъймислиСатурн.Задададестоласи,тойтрябвадаенякойалтруист,даспадакъмдругтип.Многоеестественотакъвтипданеотстъпва.<br/><br/>Когатосепроповядваедноучение,лесносеговори,мъчносеприлага.Сегазабелязвам,редученици,наместоаздагиизпитвам,темеизпитват.Идавидитекаквизадачимизадават!Казват:„Хайде,Учителю,какщерешиштазизадача?“<br/><br/>Щевинаправяеднабележкатазивечер.Онзи,койтощедохождананашитеекскурзии,нетрябвадапости.Разбиратели!Онзи,койтопости,наразходкаданеизлиза.Туйеедноотправилата.Ученик,койтодойденаекскурзия,трябвадасиносихлебец,дапиеводаидаблагодаринаБога.Апъконзи,койтоискабезхлябдамине,некаостаневСофия.Наекскурзиявсичкищебъдетесити.Гладнихораниенеискаме,нитотакива,коитопостят,защотощесекомпрометиратразходкитени.<br/><br/>Щевинаправядругаеднабележка.<br/><br/>Постенето,товаеначинзаобновлениеначовешкияорганизъм.Въвваснетрябвадавлизатуйтщеславие,дасенадминаватекойповечеднидапости.Неетоваидеята.Главнатаидеявпостаедасъбуждаскритатасилавклеткитеидаобновиорганизма.Нотрябвадаработимпо-разумно.Впостасевървипоследователно.Имаизвестнизакони,коитотрябвадасеспазват.Акотисиопределишпост,бездазнаешзащотие,тойнееполезен.Ипосле,трябвадасеспазвавремето,трябвадасеспазватидните,когатощесепости,авиенищонеспазвате.Акозапочнетевашияпоствпонеделник,щеиматеединрезултат,акогозапочнетевъввторник,щеиматедругрезултат,акоевсряда,четвъртък,петък,събота,неделя–различнирезултати.Тънкостиимавпоста.Ученикът,койтоучиеднанаука,трябвадабъдевнимателен.Имазакони,коитоповъзможносттрябваабсолютнодасеспазват,задададатдобрирезултати.Налипотиярезултатитрябвадададемнавъншниясвятобраз,давидятвкаквосесъстоинашетоучение?Акониенеспазимправилата,щеимамекривиопитиивъншнитехоращекажат:„Етодокъдестигнаха!“Пъкакоискатедапокажетегеройство,най-силнитекоитоса,можедавиподложимна15–20–30–35–40-дневенпост.Тогаващеизберемпомеждуваснякойученикищемукажем:„Тиеди-къдеси,еди-каксищеиздържишпостаси,40днинямадатеимамеждудругите“.Изпитетова!Тиямеждувас,коитощемогатдаиздържаттакъвизпит,сасамодвама,трима,четирима,пет,шестдоседем.АкоиматакиваседемдушигероивБългария,многоработаможедасвършат.ВБиблиятасеговоризапророкИлия,койтопостил40дена,задасемагнетизира.Впостанетрябвадасеплашиш.Постът,товаеедносредстводасемахнестрахът,дасеконтролирастомашнатасистема,дасеконтролиракръвообращениетоимозъкът.После,припостатрябвавсякогадастемногобуден,дастенащрек,защототогавачовекставамногочувствителен,привличаизвестнидинамическисилиотПриродатаитрябвадазнаекакдасесправястях.Впротивенслучайщесисъздадетенеприятност.Стазизабележкаазпредупреждавамучениците.Желаниетовидапоститеедобро,азгоуважавам,нощебъдетемногоумни.<br/><br/>После,азискамдасеурегулиратепомеждуси.Гледам,някоиотваспочватдазаспиват.Тованееупрек,нотуйпоказва,четуквсъбраниетонестехармонирани.Тукиманякоисили,коитотрябвадаизпъдим.Едничерпятповече,адругидаватповече.Правилнаобмянаняма.Акообмянатамеждувасеправилна,всичкищебъдетебодри.СегазабелязаноевАмерика,гдетосесъбиратвнякоисъбранияоколо2–3хилядидушиинай-малко100душиоттяхспят,хъркат,чистопоамерикански,немогатдаслушат.Товаможедасеслучинесамосъсслабинатури,ноиснай-силните–заспиват.Единотвидните,активнипроповедници–Муди,разправязаедноподобносвоезаспиваневцърквата.Тоестаналоприследнияслучай.ЧестовЧикагодохождатвиднипроповедници,коитодържатпроповедивърхуважнивъпросиотЕвангелието.Извикватединпроповедник,голямазнаменитост.Дохождатойиговоринещозадявола.ОбачеМудизакъснялинемогълдачуекаквосеговорилозадявола.Тойизвиквавторипътсъщияпроповедник,койтонадругияденщялдаговори.ОбачедяволътпакустроилмрежанаМуди.Събраниетобилоопределенокъм7:30часавечерта,ав6часаМудиялхубавамериканскисалам.Американскитепроповедницинесавегетарианци.ОтиваМудинасъбраниетодаслушапроповедтазадявола,нооттежествстомахазаспалипакнемогълдачуе.Питатго:„Муди,какеработата?“–„Остависе,дяволътисаламътразбъркахаработата.“Сега,аконякойотвасепредразположензаспане,тойтрябвадазнае,чевръзкитевдаденияслучайпомеждувинесахармонични.Итози,комутосеприспи,трябвадапроменимястотоси.Типроменяймястотосивсалона,седнинапред,вляво,вдясно,сядайнавсякъде,докатодойдеоновасъстояние,прикоетоданямачерпене.Сеганиежелаемдасеобменятенергиитеправилно.Онзи,койтозаспива,тое,защотоотнегочерпятповече,тойдаваповече.Затовамногоестественоетуйзаспиване!Акоазизтегляотнякого4–5килограмакръв,тойщезаспи.Акоепостил10дена,пакщезаспи,слабетойвтялотоси.<br/><br/>Таказвамвикатонаученици,най-първощесеучитедаконтролиратемозъкаси.СъбирайтеенергиятавПриродатаияпращайтевслънчевиявъзел,всърцето,вгортана,вчелото,взаднатачастнаглавата,вгорнатачастнаглаватаиследтуйпрекарайтетазиенергияоколотялотоси.Почнетедаправитетиямагнетическидушове,докатосеобразуваеднасветламагнетическааураоколотялотовиитогаващесеусетитесвободни.<br/><br/>Сегамнозинасеоплакват,чесастаналитолковачувствителни,чекатоотиватнанякоесветскосъбрание,почватдазаспиват.Значисветътепо-активенотвас,черпиотвас.Етозащовиенетрябвасамодаразвиватечувстватаси,даставатечувствителни,нотрябвадаиматезнания,даразвиватеволятаиумаси.Нетрябвадабъдетеслабохарактерни.Унякоиотвасдължинатанапалеца,тазифаланга,коятоизразяваволята,неедостатъчнодълга,номожетедаразвиватеволятасипостепенно.Разумноможетедаразвиватеволятаси!Итогаваможенякойпътдавидамедноупражнениезапривличанедобритевлияниянапланетите.Някоганесмеядавидавамтакиваупражнения,понежещеизпаднетевсуеверие,атоемногоопасно.Дастанешсуеверен,тоедругозло.Животъттрябвадасеградиразумно.<br/><br/>Сегаувсинцавиимадобрижелания,нощебъдетесмелиирешителни!После,щеиматенепреодолималюбов,непреодолимавяра,непреодолиманадежда,милосърдие,разсъдителност.Туйсачувстваиспособности,коитощепредизвикатевсебеси.Сегаазвиждам,чепонякойпътчевиеможетеединдругдасинапакостите.Аковиеиматеединприятел,тозивашприятелвдаденмоментможедавипричининай-голямаползаинай-голямавреда.Как?Щомдвамаприятелисесближат,технитеастралнителасесвързватиенергиитеотединияпочватдапреминаватвдругия,иобратно.Акоединиятзаболее,заболяваидругият.Акоединиятумре,идругиятумира.Туйефакт.Аконякояженаобичамъжасиитойумре,тоиженатаотиваследнего.Илипък,акомъжътобичамногоженаси,щомтяумре,итойумира.Товаставаакосамногопривързани.Ноакоженатаповдигамисълтаси,тяповдигаимъжаси,защотоникойсамнитопада,нитостава.НякойпътниеискамедасесвържемсХриста.Какщесесвържем?Акосесвържемсъссвояпороченживот,ниещеМупричинимстрадания.ХристоснеискатъйдасесвържемсНего.<br/><br/>ВокултнатаШколащеразвиватетуймъжество,тазисила,даработитезасвоетоповдигане.Някоиотвасиматпо-добриусловия,някоииматпо-слабиусловия.По-силните,укоитоумътеразвит,щепомагатнапо-слабите,накоитоумътнеетъйразвит,немогатдаразсъждаватдълбоко.Уеднипрактическиятумнееразвит,другинемогатдамислятфилософски,итретииматволя,носърцетоимесухо.Сега,тъйщесъбирате,чещегледатедадружитесонзи,койтоимадобърум,добросърце.Катодойдедоволята,пактъйщепостъпвате.Втуйотношениехоратамогатдасипомагатвзаимно.Иданемислите,чевсичкоможеданаправим.Всичкоможеданаправичовек,нокога?–КогатоесвързансХриста,т.е.вдадениямоменттойесвързансвсичкидобри,свсичкисъзнателнихора,коитоиматединисъщстремеж.Икатостанетеученици,виещесесвържетесвсичкиучениципоземята.<br/><br/>Някойпътазказвам,ченестеученици.Нафизическотополестеученици,новастралниясвятнесте,вБожествениянесте.Туйподразбирам.Увсинцавитрябвадаимаединсъзнателенподтик.Неискамсамосъзнаниетовидаработи,дасесамоосъждате,номоетожеланиеедаживеетевъввашетоподсъзнаниеисвръхсъзнание.Понякойпъттрябвасъзнаниетоисамосъзнаниетодагиотдалечавате,тевиспъват.Почнеличовекдасезанимавасъссвоитеилиспогрешкитенадругите,тойсеспъва.Несестреметедасикриетепогрешките.Можелиединхудожникдаскриепогрешкатасивкартината?Единмузикантможелидаскриепогрешкатасивпеенетоиливсвиренетоси?Единораторможелидаскриесвоядефектвречтаси?Имаизвестниизкуства,детоможедасескриееднапогрешка,нодойдемлидохудожника,идецатащезабележатпогрешкитему.Музикантси,нямаскрито-покрито;писателси,ораторси–също.Каточетечовеккнигата,тойщевидипогрешката.Щекажеш:„Мояепогрешката,щеяпоправя“–нищоповече!Несеизвинявай!Погрешкатаседължинатова,ченесивзелвярнотона.Неказвай„Малковинцепих“,илипък„Въздухътбешестуден“.Не,не,причинатанеенитовъввинцето,нитовъввъздуха.Причинатаеумене,азтрябвадапеяправилно!Нищоповече!Илинеможедапишеш.Азимамедноправило:„Неможеш“–щесъзнаеш.Иколкотопо-добресъзнаеш,толковапо-добрещепишеш.Трябвадасесъзнаятфактите.Иманеща,коитонеможемдакрием.Щебъдетесмелиирешителни!Нямадакажете:„Отмененищонямадастане,азсъмнеспособен“.Не,въввасимаповечеспособности,отколкотопредполагате,нонезнаетекактрябвадаразработитетезиспособности.<br/><br/>Сега,азвиговоряоттолковагодинивБългария,миналсъмпрезнай-лошитеусловия,опиталсъмги,ночовектрябвадабодърствамногоиаконебодърства,можедабъдепометен.Бодърствали,нямамъчнотия,кояточовекданеможедапобеди.Някойпътнещатасамипосебесисеразрешават.Щебъдетесмелиирешителни!Щевярвате,нямадасесъмнявате!Някоймепита:„КъдеетоваБялоБратство?“Най-после,можедасезададатидругивъпроси:„КъдееГоспод?“;„КъдееХристос?“Акопитатеединясновидец,тойщевикажедалитазивечеретукХристос,илине.ТойщеГовиди.Нямасъбрание,коетоакодуховетенахоратасавъодушевени,обладанисвъзвишенимисли,иданегипосетиХристоснай-малкоза5–10минутиилиданямадругнякойпредставителотБялотоБратство.Достатъчноедвамадушидасиповдигнатмисълтанагоре,ищегипосетиХристос.Щекажете:АмаможелиХристосдабъдеедновременнонатолковаместа?Тоесмешносхващане!Христоседновременноможедаприсъстванавсичкисъбраниявсвета.Времеипространствовдуховниясвятняма.Неченесъществува,новреметоипространствотонеееднопрепятствие.Аковлезетевдуховниясвят,времетоипространствотоулеснявахората,сближаваги.Тукгираздалечава,авдуховниясвятгисближава.Следователноазмогадавиприведаследнотосравнение:всичкиокултнисъбрания,коитоставатполицетоназемята,можедагисъберетеведнаореховачерупка.Е,питамтогава:Христоснеможелидагислушаизведнъж?Тованезависиотформатананещата,тозависиотинтензивносттавътре.<br/><br/>Сегаазщевиобяснякаквоозначаватазичерупка.СъзнаниетонаХриста,Неговотоприсъствиеетолковасилно,чеТойсхващаумоветенатияхораидейно.Тозиорехетолковаголям,чевсичкитесъбранияможедасесъберат.Ноаковиеговъзприеметебуквално,щекажете:„Акотоваеистина,голямалъжае“.Не,иматакававъзможност.<br/><br/>СегапонежеСатурнгосподстванадбългарите,виещебъдетевнимателниспрямонего.Вкаквоотношение?–Нямадамуразправятевашитеидеи.Мълчетеси,гледайтедагоизненадате.Когатореализиратенещо,тогавадаразберетой.Щомкажешкаквосинамислил,тойщеразвалиработата.Изатованабългаритеработатавървидотогава,докатоникойнеяузнае.Узнаелиянякой,всичкосеразваля.ВземетепримерасБалканскиясъюз.Създадесе,ноСатурндойде,намесисеиразвалиработата.Тойнаправитакавакаша,чебългаритеисърбитеидоднеснемогатдасепомирят.ИврелигиозноотношениепакСатурне,койтопречи.ИвШколата–също,навсякъдеетой.Азгледам,дойдатсъмнения,пактой–същатачорба.<br/><br/>Сегатрябвадаиматекритическиум.Закаквотоидае,разсъждавайтездраво!Ниеотученици,коиторазсъждаватздраво,несеплашим.Онезиотвас,коитоиматнай-противоположенвъзглед,дажеитези,коитомислят,чевсичкоможедаразвалят,итеса„добредошли“.Некаопитат.ВШколатаимагуберки,коитосатолкованажежени,чекоитомногознаят,щегисложимнагуберките.<br/><br/>Щебъдетеумни!ТазиШколаеотпамтивека.Презнеясаминалихиляди,хилядисъщества.Коитосаминалииспазилиправилата,тесаприелидипломиблагословение.ТесаизлезлиоттазиШколаисегасерадват.Ивиегледайтедаминетесъщияпът,даприеметедипломиблагословение.Немислете,четазипрограмащесеизмени.ТяееднаБожественаШкола,щеминетеповсичкитеправила,неякритикувайте.Имайтевяра,опитайте,можедапоставитевсичконанай-голямопит.Новеднъжкатоопитате,несесъмнявайте.Можедавидаммикроскопическиопитиданаправите–опитайте,нонесесъмнявайте,заданесеспъватевпътясикатоученици.<br/><br/>АзбихжелалвсичкидаминетепрезтазиШколаивсекидасчитазапривилегия,чееученик,идакаже:„Азщебъдаединотпримернитеокултниученици“.Всебесидакажетова:„Щебъдаединотпримернитеученици!“Съмнениятащедойдат,можедавиприказват,новиещевярвате.Настоявайте:„Щебъде,щебъде,щебъде.Вярвам,чещебъде!“<br/>
Изпейте упражнението „Сила жива, изворна, течуща“.
Размишление
22-ра школна лекция на Общия окултен клас (II година), 12 март 1923 г., София.
Най-често използвани думи в беседата:има, може, аз, сега, типове, хора, човек, всички, път, христос, бъдете, влияние, сатурн, казва, ученици, бъде, всичко, ученик ,