От книгата "Положителни и отрицателни сили", Общ окултен клас - година втора (1922-1923 г.),
Издателство: "Бяло Братство", София, 2008 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили“, 35 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
по стенографски записки, изд. София, 1923 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили в природата - първа част“, 22 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
Издателство "Хелиопол", 1998 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето Беседа в petardanov.com
Тема за идущия път е „Влиянието на планетите върху човека“. Втора тема: „Произход на музиката“. <br/>Виесчитатепървататемазамъчна,ноивторатаемъчна.Нечевиещеразрешитевъпросазавлияниетонапланетите,нокатомислитевърхутозипредмет,щевидойдатновимисли.Задаможеданапишетееднамисъл,презколкопроцесатрябвадаминетя!Първо,трябвадасъздадетенейнатаформа,дълговремещемислите;следкатосъздадететазиформа,трябвадаяобикнете.Следкатояобикнете,щесеродиувасжеланиедаяизразите,т.е.волятащедойде:щеседнетеищепочнетедапишете.Презтрипроцесатрябвадаминееднамисъл,задасеизрази:мислене,чувстванеиписане.<br/><br/>Тазивечерщевиговорявърху„Произходнаправитемисли“.<br/><br/>ВПриродатасъществуватпървичнитипове,илипървичниформи,покоитосъвременнатамисълсегради,т.е.тазимисъл,коятоеновазанас,тяидеотедноповисокополе,тяепредшестванаотдруга.Първиятвсвета,койтоепочналдамисли,еБог.Или,тъйдакажем,вначалотонаБитиетоТойепроектираледнасвоямисълитазимисълевъзприетаотвсичкиокръжаващиГосъщества,коитовлизатвътревБожествениясвят.Тевъзприематтазимисълипочватдаяпращатвпо-долнитесветове.Следователномислите,коитоимаме,откакъвтоихарактердаса,тиямислисадошлиотдругаде.СегаакоувасдойдемисълтазаЛюбовта,какщесеизявитазилюбовнамисъл?Сега,акониеупотребявамедумата„любов“тъй,кактоевбългарскиилианглийскиезик,първотонещо,коетощевлезевумави,тоещеиматеедноизопачаваненаЛюбовта,нямадапомислитезаоназисъщинскалюбов,нощепомислитезаизвестнанейнаформа.Катокажете„любов“,виещесипредставитедвевеличиниилидвечисла–1+2,ищекажете1+2=3,тъйеаритметически.Илищекажетеa+b=c,тъйвалгебратасеслагаттияформи.Старитехорапък,коиточуятдумата„любов“,щекажат:„Дъщерямиионзи,младиятмомъкотдругатафамилия,тяитой,идваматасаравнинанякаквавеличина,сватовщинащестане“.Нотованеелюбов.Събиранетонадвамамладинаедномясто,товалюбовлие?–Неелюбов.Акосъбиранетонадвамамладиозначавалюбов,тогаваакосъберетедвакамъканаедномясто,можелидасезалюбят?Илиакосъберетедвацвятаилидвезелки,илидвакартофаединдодруг,можелидасезалюбят?Товалюбовлие?Сегахоратамислят,чекатоседокоснатединдодруг,любовималопомеждуим.Не,не,тованеелюбов.Ниесхващаменещокатолюбов,нотонеможедасеизрази.<br/><br/>Сегаинтересноекояепърватамисъл,коятосепоявилавчовешкияживот?Азщевизадамитретатема:„Първатасъзнателнамисъл,коятосеявилавчовешкияживот“.<br/><br/>ПървитемислисаБожиимисли.Следователновсичкимисли,коитопроизтичатотБога,отпървияизвор,саправимисли,вкоитоабсолютноняманикакъвдефект.Акониесхващаметиямислипрямо,наричамегиправимисли.Тенесаопетнени.ВтяхсесъдържапървиятпреводнаБитието,насъщносттананещата.Значитиямисли,коитопроизтичатотДухаБожий,отпървияизточник,тесенаричатправимисли.Задаможедаразберетееднаправамисъл,непременноБогтрябвадавиеочукал–трябвадаиматетазиБожественасветлина.Мисълта,товаевеликпринцип,койтосесъдържауБога.Тоймисли,авсичкиниемислимпоотражениенатазиБожественамисъл.БогсъпоставядвеживисъществавсъотношениедавъзприематтияБожественимисли.Посъщиязакониниесъпоставяменещатавнашияживот.СамочеБоггисъпоставятъй,чевтяхимахармония,пъкниегисъпоставяметъй,чевтяхнямахармония.Запримервземетесегаобразуванетонасегашнитесемейства.Виеневникватевединмладмомък,давидитекакваенеговатамисъл,каквоенеговотосърцеинеговатаволя,новиесевлияетеотнеговатавъншност,колкоевисок,снаженлие,здравлие,богатлие,ималидоход,можелидаговори,многодасехвалиитемподобни.Туйщевземетеподвниманиеивъпросътщесеуреди.Казвате:„Отгдедазнаемдалиеумен,илине?“Чепървотонещо,акотойеумен,мисълтаевзелаучастиевстроежаначовешкототяло.Височинатаесъздаденаотмисълта,широчинатаесъздаденаотсърцето,адебелинатаесъздаденаотволята.Нищоповече!Следователноуединчовекматематическищеизчислишвисочината,широчината,дебелината.Дакажем,четойевисок175сантиметра,значиумътмуеравенна175сантиметра.Сърцетомуеравнонаширочината–виеможедавземетеширочинанагърдите.Адебелинатаидеотволята.Тъй,междувисочината,широчинатаидебелинатаимеждуума,сърцетоиволятаимаизвестносъотношение.Математическивиеможедаизвадитееднаформулакакъвеумът,каквоесърцетоикакваеволятанаединчовек.Итурцитеиматеднаспециалнапоговорка,ноаковиенеможедададетеправиленпревод,щеизвадитееднокривозаключение.Теказваттъй:„Туй,коетоухоратаекъсо,уБогаебеля“.КъситехорасабелянаБога.Туй,белянаБога,товаеединпревод,тоееднаформа,взетаотнякъде,ноизопачена,изкривена.Разбирасе,сегаможедасезададевъпросъткояепричината,ченякоихорасависоки,адруги–къси?Късото,тоезаконнаизраждане,носамотогава,когатовсичкитечастиначовешкототялосанесъразмерни.Товапоказва,чевмислите,желаниятаиволятаенастъпилаеднадисхармонияиоттогавачовекепочналдаседеформира.Визражданетосичовекепочналдаставадребен,апъккогатоидеитецаруват,човекпочвадарасте.Статистическиданнипоказват,чевАнглияоткакженитепочналидаработятзадобиванегражданскиправакактомъжете,тесаизрасналинависочина,с5сантиметрасастаналипо-високи.Следователноправитемисли,Божественитемислидаватрастежначовека.Височината,товаепървиятподтикнарастеж.Правитемислинадуховетедаватширочинаначовешкияорганизъм,тезасягатсърцето.Аправитемислиначовешкитедухове,тесъздаватнеговатадебелина,неговатаплътност.ПотуйщепознаетееднаБожественамисъл,тятрябвадаимадължина,т.е.Божественитемислисабезконечнивсвоетодвижение.Мислитенадуховетесепознаватпоширочинатаси,ачовешкитемисли–посвоятаплътност,т.е.солиднимислисате.Казваме:„Здравамисълиматозичовек“,т.е.тойеидеенчовек,здраво,плътномисли.Правитемислисанеобходими.Ивсичкитрябвадасезанимаватесонзизаконзаправилнотосъпоставяненанещата,дазнаетекакдагисъпоставятевдаденслучай.Представетесизапример,срещнетенякойвашприятел,този,скоготосисимпатизирате,щегопогледнеш,щемусеусмихнеш.Акатосрещнешдруг,скогото,вашетопознанствонестетакаинтимни,щесепоклонишмалкосериозно.Тогавапитам:защонаедногощесиотворитеочите,щесивдигнетеустнитенагоре,щесепоусмихнете,асдругигощестесериозен?Каквисаподбудителнитепричини?Можелидазаключите,чевсеки,койтовисрещнеивисеухилинасреща,виобича,акойтоневисеухили,невиобича?Иманещовярно,ноимаинещоневярно.Турцитесатолковалековерни,чеакоединтурчингосрещненякояженаимусеусмихне,щекаже:„Любовиматякъммене,вочитемисезасмя“.Итазитурскаглаванеможешдаяубедишвпротивното.Следователно,заданесесъблазняватоттова,Мохамедеиздалзакон–женитедасепокриватспокривала,дасенелъжатмъжетеотусмивкатаим.Оттиякривисъпоставяниянанещатавсъвременнотообщество,паивъввсичкирелигиозниобщества,произлизатвсичкитеспорове.Някойпът,откривотосъпоставяненадведумитукназемята,излизацялспор.ВБожествениясвят,вокултниясвят,думитетамсаточнивеличини.Всякаеднадумасиимаопределенивибрации.Тясеопределяспоредсвояразмер,споредсвоятаинтензивност,споредсвоетовъздействие.Тесеопределяттъй,кактосеопределядокакъвразмерможедадостигнееднодърво.Запример,аковиепроизнесетеизвестнадума,вдаденслучайснеяможедазапалитецелиясвят.Вземете,акоединцаркажедумата„война“,подпишеуказзавойна,ето,цялатадържавасеразтичва,хиляди,милионихора,войници,колазадрънкват,свещеницитеизлизатскръстовете–война!Всичкиподематтазидума–война!Приготовляваттопове,пушки,коне,всичкотовасамоотеднадума.Аматуйеедносъчетаниенанещата.Значиакоизвестнихорасаизвестноуравнение,единсбор,иматизвестниинтереси,разбиратсе,акотесаскачени,думата„война“щепроизведеединновефект.Щевиприведаеднааналогиязаефекта,койтопроизвеждапроизнасянетонаеднадумамеждухора,коитоиматнещообщопомеждуси.Внюйоркскитепристанищаимаеднаканара,откоятостотинакорабисазагинали,иамериканскотоправителство,задасеизбавиоттиянещастия,трябвалоданаправиоколо3хилядидупки,напълнилигисдинамитигисвързалисжици.Когатовсичкобилоготово,поставилиедно6-годишнодетеданатиснебутончето.Катонатисналодететобутончето,цялататазиадскаканараизчезнала.Значидумитесатакиваеднибутончета,свързанистакаваеднасила.Туйстава,когатохоратаиматединобщинтерес.Бутванетонатаковаеднобутончеиматаковавлияние.Някойпътможедабутнешнякойбутон,нонеставанищо.<br/><br/>Честоубългаритеимамноголошнавик.Българскитемайки,особеновселата,виеможедагизабележите,кажатнещомноголошонасина,надъщерята,ченеизпълнилинещо.„Товаилионовадастане.“Някойпъткажемайкатанещоподобноинямадаминемноговремеитова,коетоеказала,стане.Тозинавиксъществувадажеиухора,коитовлизатвдуховниилирелигиозниобщества.Кажатнещо,коетокаточеневолноеизлязлоотустатаим,атоведнъж,дважинатретияпътсесбъдва.<br/><br/>СледователноправатаБожественамисълизисквачовешкиятумдабъдебуден.Небързайдапроизнесешнеразумнадума.Небързайдавъзприемешеднамисъл,коятонесиобсъдил,коятонезнаешоткъдеиде.Всякаеднамисъл,какватоидае,търсинейнияпроизходиакоеБожественамисъл,тявинагиносисветлина.ПотовасеотличаватБожественитемисли.Акопроизтичаотангелите,тазимисълвсякоганосисъссебеситоплина;пъкакопроизтичаотхората,отчовекакатоколективносъщество–носидобрина.Всякамисъл,коятоедобра,ечовешкамисъл;всякамисъл,коятоетопла,еангелскамисъл,ивсякамисъл,коятоесветла,еБожествена.Добритемислисачовешки;топлитемислисаангелски,асветлитемислисаБожествени.Произходътиметакъв.Обачепроизходътимеединисъщ,защототоплинатапроизтичаотсветлината,аплодътпроизтичаоттоплината.Плодоветеприкаквозреят?Всичкитеплодовесаобразуванисамоотдействиетоивъздействиетонасветлинатаитоплината.Разгледанчовекъттъй,кактоепостроенвсвоясегашенорганизъм,тойесъздаденотсветлинаитоплина.Премахнететоплинатаисветлината,отнегонямадаостаненищо.<br/><br/>Итъй,всякамисъл,задабъдеправа,трябвадаиматрикачества.Посвояпървиченпроизходтя,първо,трябвадапроизтичаотБога–дабъдесветла.Второ,даимаЛюбов,дабъдетоплаи,най-после,даеминалапрезхората–даимадобрина.Ималитиятрикачества,тяеправамисъл.Тяеминалаединцялкръгвсвоеторазвитиеиможедасеприложивпрактическияживот.Еднасветламисъл,коятоняматоплина,тянеможедасепрояви.Трикачестваимамисълта,коятоможедасеприложи:топлина,светлинаидобрина.Ималиги,навсякъдеможедасеприложи.Иакоимаизвестниидеи,коитонеможедасеприлагат,причинатаетази–липсваединоттезитриелемента.Мисъл,коятоимасамосветлина,тяощенесееизявила.Ивие,когатосъздадетееднановамисъл,немислете,чевиестеясъздали.Виесамостеявъзприели.Някойказва:„Хрумнамиеднановамисъл“.Ведноамериканскодружестводадоха25,000доларанаонзи,койтокажееднановамисъл.Иощенесееявилчовекът,койтоеказаледнановамисъл,коятоданееказанаотникогодосега.Американцитедаватголемипремиизаеднановамисъл.ИправоеказалСоломон:„Няманищоновоподнебето“.Всичкотовасасамосъчетания,самопермутации,коетоправятнякоимузиканти–иматситефтерчета,правила,споредкоитосесъчиняватпесните.Най-важнитемотивитесигииматвтефтерчето.Тозивиденмузикантказва:„Азсъчинихтова“.Нокак?Извадитефтерчетоси,оттук-оттам,направиеднакомбинация.А-а,гениаленетой!ВзелотБетховенмалко,отМоцарт,оттук-оттам,написалнещо,подобнонахъмбък.Икатогледамсъвременнатамузика,откоятосевъзхищават,тоноветесатъйнеестественосъпоставени,ченеприличанамузика.Акодойдеединангел,койторазбираокултнатамузика,ислушанякойвашконцерт,тойщесечудикакемоглохоратадабъдаттъйгениални,даизопачаттуйхубавоизкуство!Най-първо,музикантът,задасъздадекаквадаепесен,трябвадаимаеднасветла,топлаидобрамисълитогавадапочнедамислиправо.Тойтрябвадаиматиятрикачестванамисълтасиитогаваможедабъдемузикант,иначенеможедабъдемузикант.Таивмузикатаимаизвестносъпоставяненатоновете.<br/><br/>Сегаивие,коитоживеетеназемята,искатедаподобритеживотаси.Можедагоподобрите,нотрябвадазнаетекакдасъпоставитевашитемисли.Виесесъмняватезапример.Азщевипредставятазивечереднакартинанасъмнението,картина,коятонестевиждали,нитослушали.Явявасесъмнениетовкамаратаначовешкитемислииспособностииказва:„Господа,втазидържаваправоняма“.„Как–казвасъвестта,–оттолковагодиниазсамосправосезанимавам!“Съвесттадоказва,четясамоправотоноси.„Хубаво,амамилосърдиеняма.“,казвасъмнението.Явявасемилосърдиетоиказва:„Кактъй?Отпамтивекаазсамосмилосърдиесезанимавам“.–„АмаЛюбовкъмБоганяма.“Току-виж,благоговениетодойде.„Амавяраняма“,говориораторът–съмнението.Вяратаизскочи:„Как?Отпамтивекавсесвярасезанимавам,имавяра!“–„Амахоратанесаумни,глупавечовекът.“Дойдеразсъдъкът:„Как?Не,господа,тазиработаазянареждам,стазиработаазсезанимавам“.Иследкатосеизредятвсичкичленовевкамарата,съмнениетокаже:„Признавамви,господа,правата,ноазоставамприособеномнение“.Тогавапитамтуйсъмнение,коетооспорвадалиимаправо,илине.Правоимавсвета,милосърдиеима,любовкъмБогаима,вяраима,всичкоимавсвета.Откъдепроизтичасъмнението?Когатовиесъпоставитедвенесъвместимиидеи,притуйсъотношениеможедасезародисъмнението.Когатодвеидеинесапоставенинатяхнотомясто,раждасесъмнението.Запример,можеливиедасъздадетеусловиязаприятелствомеждуединохлювиеднаптица?Можетелидагисъпоставите?После,можелидасъпоставитееднарибавътревокеанаиеднапчела?Дакажемзапример,чесъчиняватеследното:залюбилисерибатаипчелата,нотакасезалюбили,чесърцетонарибатапочналотъйдатрепти,черибатаподскачалавъвводата.Носкачанетонарибатанепроизлязлоотлюбовзапчелата,другисапричините.Ивсичкитесегашнинаширазмишления,спорове,даливсветасъществуваправоиликриво,мязатвсенатозиродфилософскиразмишления–пчелатаирибатасезалюбилиилюбовтанарибатакъмпчелатабилатолковаголяма,чеотлюбовтяскачалавъвводата.Не,съвсемдругаепричинатазаскачанетонарибата.<br/><br/>Съмнениетощесеяви,нощедонесеновимисли,новиаргументи.Съмнениетощесеявивтозисмисъл,чеработитенесадобресъпоставени.„Съмнявамседалитазиработаенаправенадобре.“Щепогледнаиаконамеря,чевсичкитечастисатаканамястоиработатаедобренаправена,съмнениетоизчезва.Психологическисъмнениетопроизлизаотфакта,чевиждамекаквоработатанинеезавършена.Някойпътсесъмняватевчувстватаси.Казваш:„Обичамтозичовек“,нокатосевърнешвечерта,вземешдасесъмняваш.Кажешси:„Далигообичам?“Амазащосесъмняваш?Пипналсисенаслаботомясто,казвашси:„Акотози,коготообичам,мипоиска10,000лева,могалидамудам?“Отговаряшси:„Несъмготов“.Значилюбовтатинееощесилна.Тогаватози,коготообичаш,тойщетепоставинаизпит.Казва:„Налимеобичаш,продаймитозикон,илидаймитовацветеотградинкатаси!“Някойпътонези,коитообичат,искатвсичкоиаконеимдадетеведнага,сърдятсе.Отсръднятанавлюбенчовекдатеестрах.Втоваотношениеособеносесърдятвлюбените.Датеестрахотсръднятананевежиячовекиотсръднятанадобриячовек.Тесанай-опаснитесръднивсвета.<br/><br/>Сегатиямислисанеобходимизасамитевас,защотовиенеможедаизменитевъншнатаформанаБожествениясвят.Ниеможемдаизменимсамосвояживот.Каквощестане,щомсеразгневиш?Имашедновеселоразположение,свежси,дойденякой,разгневите,веднагалицетотисеизмени,потъмнее.Итидълговремемислишкакводамунаправиш.Представетеси,тозичовек,койтовиеразгневил,утревземеекспресаиизлезеотБългария,отидевАмерика.Е,каквощемунаправишсега?Инай-после,заблуждениетосекриевтуй:ниемислим,ченякойчовекможеданиобиди.Всъщност,философскиказано,никойнеможеданиобиди.Акониесмеумни,никойнеможеданиобиди.Азмогадабъдатолковавнимателен,ченикойданеможедамеобиди.Пъкаконесъмвнимателен,мнозинаотвасможедамеобидят.Запример,онзилекархирург,койтоправиоперациянанякойболен,коготонеенаркотиралхубаво,таболниятнеедобрезаспалиусещаболка,каквощеполучиоттозиболен?Имамногоболни,коитодаваттакъвритникнахирурга,четойпаданагърбасииказва:„Тазиупойканебешехубавосложена“.Болнияттрябвахубаводазаспиитогаваданаправишоперацията.Такатрябвадасепостъпваипоотношениенавътрешноточовешкоестество.Внасиманизшичувстваимисли,коитотрябвадаприспивате,задаможедаразсъждаватеичувстватеправилно.Всякоедночувство,всякаеднамисълвъввастрябвадабъдатчисти.Когаторазрешаватенякойвеликвъпрос,всичкистраничнимислитрябвадагипратитекатодецатавлеглото.Майките,коитоискатдаточатнещоилидасвършатнякояважнаработа,казватнадецата:„Ха,мама,всичкивлеглото“.Акотезидецаостанатоколомайкаси,щепречат.Тякриетазисвоямисъл,искатеданезнаят.Искадагиизненада.„Ха,мама,влеглото,утрещевикажа“.Сутринта,катостанат,щенамерятготовабаница.Туйправило,катогоприложитевсебеси,щевидите,чеработиотлично.Итъй,първощеприспишвсичкиониямисли,коитосаотдетинскипроизход,итогаващестанешдаточишбаницата.Приготовлениетонабаницата,товасавеликитемисли,идеи,коиточовекима.Ноостанелиеднатвоядетинскамисълнезаспала,тящебутатук,тамищеразваливсичкататвояработа.Сегавсичкивиеможедапроверитетова.<br/><br/>Итъй,всичкионияправимислисамисли,коитотворят.СегавиеналисеготвитедабъдетеученицинаокултнатаШкола?Виемислите,честеученицинаокултнатаШкола,нонестеоще.Несеобезсърчавайте.Каквисакачестватанаединокултенученик?Окултниятучениксеотличавапотова,чевумамусъмнениетовсякогастоиотвън.Тойнямаабсолютноникаквосъмнение.Всекиединотвастрябвадаепреживялсъмнението.Койтосесъмнява,тойевпротивителниястадийнасвоетоученичество,защотовещиятчовекнесесъмнява.Койтознае,тойнесесъмнява,акойтонезнае,тойвсякогасесъмнява.Съмнениетоеединпризнакнаневежество.Тъйгоопределям.Страхътееднокачествонаслабитехора.Страхувасесамослабиятчовек,асилниятнесестрахува.Туй,коетоестрахзаслабия,туйесъмнениетозаумниячовек.Онзичовек,накоготоумътемалкослаб,тойсесъмнява.Не,честрахътнееполезен,тойеполезенвПриродата.Страхътпроизтичаотедночувствонаосторожност.Такъвчовек,укоготоеразвитотуйчувство,погледнеположението,каже:„Господа,еди-коясигреданамоста,15-аили16-а,неедобрескачена“.Товаепредпазливост.Отидештамивидиш,чедействителнотазигреданеедобрескачена.Нокогатотуйчувствосеизопачи,тонеедобре.Имадеца,коитоотидатнанякоячуждаврата,натиснатзвънецаипослебягат.Тиотидеш,няманикой.Ато,тиядецасанатисналибутонаибягат.Типъктолковасисеизплашил,чеотстрахвсезвънецачуваш.Излезеш,няманикой.Влезеш,пакчувашзвънеца!Еди-коясивратащеяпоправишинямадачувашзвънеца.Врататавинеезатворена,атрябвадасетуринамястото.Предпазливостетуй.Атазипредпазливостможедасепревърненасъмнение.Следкатонаправишнещо,можедасесъмнявашдалисигонаправил.Итъй,катоживеететукназемята,едновременновиесеприготвятезаученицинаБожественатаШкола.Товаенай-красивиятживот.Следкатонапуснетеземята,катоотидетезадругиясвят,най-красивото,коетощеносите,тоеимето–ученикнаБожественатаШкола!Втозисвятнямадаотидешкатонякойсигосподин,граф,нямадаминешзагоспожаилигоспожица.Тамнеискатзагоспожиигоспожициидазнаят,нитомислят.Вонзисвятщеносишсамоторбичкатасискнижчицитеси.„Какъвси?“–„Ученик!“Койтотукназемятаесвършилвсичкинаукииестаналпрофесор,вдуховниясвятмеждуангелитегоприематзакандидатнапрогимназията.Най-учениятпрофесортукназемятавБожествениясвятеучениквпрогимназията,значииливпърви,иливъввтори,иливтретиклас.Следкатосвършипрогимназиявдуховниясвят,ученикътвлизавБожествениясвятитамставакандидатзазабавачницата.ПредставетесисегакаквитрябвадабъдатученитехоранаБожествениясвят!Акотук,вчовешкиясвят,най-гениалниятумнямавечекакводаучи,изучилевсичкинауки,ангелитегоприемат,даватмупочетномястокатоученикнапрогимназията.АвБожествениясвятгоприематкатокандидатзазабавачницата.Итоваедостаголямапривилегия.Туйесъпоставяненаидеите.Щекажете:„АздабъдавБожествениясвятвзабавачницата!“Представетесикаквисамеркитезазнание!Нечетуйзнание,коетоимате,енищо,нодавамевисамосъотношение.Всичкотованезначи,чевБожествениясвятиматакивазабавачници,нокатовлезнешвБожествениясвят,щекажеш:„Азнезнаянищо“,т.е.казановположителенсмисъл–отсеганататъкимакакводасеучи!Значи,всичкотознание,коетоимамесега,можедагоприложим,дагоразучимАзпривеждамтиямислизаедновътрешносмирение,дазнаете,чеживотътеединвеченпроцеснасамоусъвършенстване–процесвечен,безконечен.Тамименноеиблаготоначовека,чевечнощесеразвивате,нямадаимавреме,когатодакажете,ченямакакводаучите.Всещеиманещохубаводанаучите.Всякогащеимадаучите.Туйебезкрай.Тоехубавото,чеимакакводаучите.Всещеиманещоноводанаучите.Онезиотвас,коитосаготови,трябвадапочнетедаработите.<br/><br/>Иазбихжелалсегавсичкионезиотвас,коитосеготвитезаученици,можедабъдетевечеученици.Говорилсъмидругпът,исегапакщекажа.Ученичествопоблагодатнеседава.Поблагодатможедатеприематвучилището,ноученичествотоеподостойнство.Достойниятможедабъдеученик.Ученикътсеотличаваседнокачество:унего,вхарактерамутрябвадаимаблагородство.Тойтрябвадаимасъзнанието,чееученик,икатовлезевучилището,дазнае,чесиенаучилхубавоуроцитеповсичкитепредмети,коитоима.Всичкитепредмети,коитомуседават,трябвадасеучат,иникогаученикътнетрябвадакаже:„Тозипредметемъчензамен“.Всичкоможедаучите.Няманищомъчно.Мъчнисасамотиянеща,коитонеискатедаучите.<br/><br/>Итъй,първотонещосегазавас,учениците,едаиматеблагородство.Туйнямакакводавипрепятствавъввашияживот.ЖивотътнаЗемятаееднавременнаслужба.Виестенаемницинаеднастая,взелистеяза10,20,50,60годинииказвате:„Каквощестанеснасслед10или20години?“Катоизтечесрокътви,щесиизлезете.Иазвиказвам:След120годинивиещенапуснететазистая.Завсякоеднотяло,накоготоидае,отневидимиясвятдаватматериалза120години,тоекрайниятпериодзасега.Някоищебъдатвтазистаядо60,70,80години.Втазикъщаможедабъдетенай-много120годинииследтоващеянапуснетеищесиизлезете.Катоживеетевтазикъща,каквиреформищеправите?Еднонещотрябваданаучите.Всекиединотвастрябвадазнаеследното:Мисълтамутрябвадабъдесветла,трябвадабъдетопла,трябвадабъдедобра.Ималитойеднасветламисъл,топламисъл,добрамисъл,тойеученик.Потовасеотличавамисълтанаединученик.Ималитойеднатакавамисъл,всичкитемумислищебъдаттакива.<br/><br/>Сегавиеможедамизададететозивъпрос:„Еди-когосиможелидаобичаме?“Оставететозивъпроснастрана!Добротовсветаможелиданесеобича?Любовтаможелиданеселюби?Истинатаможелиданесевъзприема?Истинатавсичкиявъзприемат–иотеднаталожа,иотдругаталожа.СамочееднитесислужатсИстинатапоединначин,адругите–попо-другначин.Истинатаестремежначовешкиядух.Защотокакъвестремежътнаединчовек?НиевсинцасестремимкъмИстината.Истинатаесмисълътнаживота.ВсекичовексестремикъмИстината.Новтозистремежцелитенареализиранесаразлични.Единможедаискадастанесилен,другможедаискадастанеучен,третиможедаискадастанебогат,ит.н.Нотованесасъщественистремежи.Богатствотонеееднокачество,знаниетонеееднокачество.АпостолПавелказва:„Отчастизнаем,отчастимъдруваме“.Значииманещопо-същественовсветаотзнанието.<br/><br/>Увсинцавитрябвадаимаеднаблагороднамисъл.Имателитазиблагороднамисъл,щеиматеразположениедамислитеправилно.Етокаквосекриевчовешкатамисъл.Азнамирамвпроявлениетоначовешкатамисълтрифазиигиопределямпоследнияначин.Дакажем,виестехудожник,знаетеизкуствотозарисуване.Азгослагамкъмматериалнитенауки.Четката,платното,боите,всичкотуйговиждашипипаш.Работишден,два,три,десетинай-послетезибои,катотивъздействат,гледаш,станалси,разбъркашги,хвърляшчетките,излезешвън,нетисеработи,неискашдарисуваш.Всекирисувачеималтазиопитност.Следкатоеработилдълговременафизическотополесъссвоятачетка,неискадаработиповече.Каквоправипосле?Акообичамузиката,щеговидиштозихудожник,отворилсицигулкатаипочвадасвири–ден,два,три,седмица,двеипослегледашзатворилцигулката–неискадарисува,неискаидасвири.Казва:„Усещамедножеланиезауединение“.Искадасемоли,искадамисли.Следкатосепомолиединден,два,седмица,две,унегосезародижеланиепакдарисува.Паквземечетката,музиката,молитвата.Послепакчетката,музиката,молитвата.Товаеединкръг,койтопостоянносевърти.Сега,къмкоякатегорияспадаяденето?Яденетоерисуване,азгосчитамразмиване,разпределяненабоите.Онзихудожниквземасвоятачетка,размие,разтворибоите.Вземашяденето,разтворишгоигопратишнавътреворганизмаси.Материалноизкуствоето.Следкатосенаядешвече,казваш:„Немисеяде“.Тогаваискашдавземешнякоецвете,дагопомиришешоттук-оттам,тоемузиката,слушането.Катосеумориш,казваш:„Итуйгонеискам,чакайдасепомоля“.Номолитватанитояпохващаш,нитоможедаяпомиришеш,неяможесамодаямислиш.Божественитенещагимислим,ангелските–миришем,ачовешките–пипаме.Всяконещо,коетопопипате,ечовешко;всяконещо,коетомиришете,еангелско,авсяконещо,закоетосимислите,тоеБожествено.Товасатрипроцеса.Всекипроцесенамястотоси.Щерисувашхубаво,щесвиришхубавоищесемолишхубаво.Защотоонзи,койтонерисувадобре,тойнесвиридобреинеможедасемолидобре.Някойщекаже:„Можеибезрисуване,можеибезмирисане“.Е,какво?–Дамислиправо.Ноимасъотношение.Мисълтатрябвадабъдесветла,топлаидобра.Нищоповече!Добратамисълеизкуство,топлатамисъл,товаемузика,асветлатамисъл,товаемолитвата.ТакаватрябвадабъдемисълтакъмБога,къмвъзвишеното.Тиясатритепроцеса,коитоученикъттрябвадаима.Итогаващедойдетедооновадълбокоразбираненаокултнатанаука.Затиясилисеискамузикалност.Зададойдееднамисълидаяприложишвживота,трябвадаимашсветлина,трябвадабъдешумен;притоватрябвадаимашеднотоплочувство,огън,даразтапяшвсичко.Ипритоватвоятадобродетелтрябвадабъдесилнакатодиамант.Никакъвгранитданеможедаразпръснетазисила.Добри,топлиисветлитрябвадабъдете.Такиватрябвадабъдатокултнитеученици.Тогаваазлесномогадавипознаядобрилисте,илине.Коготоидаеотвас,вединмесецмогадагопознаядалиедобър,илине.Имаопити,чрезкоитоможедасепознае.Иматееднодетенце.Дайтенавашетодетенцееднасаксияседномногохубаво,многоделикатноцвете.Дайтемунаставлениякакдагополиваищегледатекаквощестанесъссаксиятазаединмесец.Оттоващезнаетекаквоевашетодетенце–дъщеряилисин.Вединмесецотгоренаблюдавайтего,товащеопределинеговияхарактер.Гледайтекакщепостъписцветето.Най-първо,щеследитедалитуйдетещеизчистисаксията,далищеяполиванавреме,далищеходидакъсалистатамуилищебъдевнимателно.Наблюдавайтевсичкитенеговипроявиипотоващезнаетекаквосекриевдушатаму.Щекажете:„Моетоангелче“.Ангелчее,понежевиестегородили.Ангелче!Можедаеангелче,можеиданееангелче.Възможноеедното,новъзможноеидругото.Немислете,чевсяконещо,коетониесмесъздали,ехубаво.Някойпътенедоносче.Имамногонашитворения,коитотрябвадагипреобразим.Нетрябвадамислим,чекатоеизлязлоотнас,едобро.Щегокоригирамеведнъж,двапъти,трипъти.Имаписатели,коитопо3–4пътисапреписвалисвоитесъчинения.Виесиказвате:„Понежеазмисля,азсъмученик“,виемислите,чевсяконещо,коетоминепрезвашияум,трябвадаевярно.Неетъй.Всякаеднамисъл,задабъдевярна,трябвадаима,кактовиказах,тринеобходимикачества.Трикачестватрябвадаимамисълтави,акоискатедабъдетеученицииневидимиятсвятдависъдейства.Трябвадаиматеуважениепредтиятрикачества.Когатоединчовекдействасправедливо,то,катосеобърнекъмБога,Тойзнае,четазисаксиясеепроменилаиотвън.КатояпогледнеГоспод,повдигнесиочитеиказва:„Дайтемуидруга“.Нокатовиди,чесаксиятаеоцапана,листата–окъсани,казва:„Нищонедавайтенатовадете“.Мислители,чеГоспод,катодойдеипогледневтвоетосърце,нямадавидивсичко?Каквощекажетогава?–Азщесеспретнадачистясърцетоти.Титрябвадакажеш:„Дайми,Господи,чистосърце!“Амичекаторазвалимсърцетоси,тогавалитрябвадагодадемнаГоспода?Не,сърцето,коетониедадено,трябвадагопазим.Нашиятум,нашатаволя,товасасили,даденини,иниетрябвадагипазим.Умът,сърцето,волята,тованеесамиятчовек.Волятанеенегова.Силниятчовекможедастанеслаб.Ичовекът,койтоимасърце,можедамусевземесърцето.Умъттиможедасевземеищестанешбезумен.Исърцето,иумът,иволятасевзимат.Следователноволятатиедадена,нямадазлоупотребишснея;сърцетотиедадено,нямадазлоупотребишснего;умъттиедаден,нямадазлоупотребишснего.<br/><br/>Итогава,когатоБогвиди,чевиедействатеправилно,Тойщекаже:„Давамтисегадавладеешнад10града,тозиуметвой,туйсърцеетвоеитазиволяетвоя,итищестанешгосподарнаположението“.Ивие,катоученици,главнатацел,коятосегаиматевживота,едастанетегосподаринавашияум,навашетосърцеинавашатаволя,нознаетеливкакъвсмисългосподари?<br/><br/>Вторипътщепродължимтемата.Засегащемислите.Азвидадохняколкосъщественимисли,върхукоитощесеспирате.Когатонямакакводамислитеиликакводаправите,спирайтесевърхуобщитеработи.Спирайтесевърхутияхарактеристики,коитохвърлих:какватрябвадабъдемисълта.<br/><br/>Имателинякоеупражнение?–Не.Заединмесецимахтеедноупражнение,данамеритетазичернаточка.Намерихтелия?<br/><br/>Двеминутивразмишление.Азщеопределякоиотвасщеможедаизпълняттуйупражнение.Азщенаправясегаединмногосложенопит,бездазнаетеупражнението.Колцинаотвасстеготовиабсолютнодакажетевсебеси,честеготовидогоизпълните,акощеземятадасеобърнесглаватанадолу.Сеганезнаететоваупражнение,нали?Едноупражнениещевидамищегоправитебезникаквосъмнение.Нямадафилософстватедакажете:„Подругначиннеможели?“Не,туйупражнениеможесамопоединначин,защотоазсъмгоправилсамопоединначинисамотакаимарезултати.Коитосаправилитияупражненияподругначин,никакъврезултатнесаимали.<br/><br/>Сегаеднаминутатишина.Отправетемисълтасинагорезаеднаминута.<br/><br/>Понежевиеповечетостехорагорещи,сгорещитемпераменти,затованавасвитрябвауспокояване,тишина.<br/><br/>Упражнениетоеследното:<br/><br/>Ляватаръкащепоставитеотзад,всредатанагърба,свътрешнатастрананавън,адяснатаръкаотпред,наслънчевиявъзел,свътрешнатастрананавъзела.Тъй,дасечувстватевспокойносъстояниеимисленощекажете:„Богесветлина“.Акогоизговоритесдуми,всичкощеразвалите.Щедойдемидоговорене,нотуйупражнениещебъдемислено.Двеминутищемислитевърху„Богесветлина“.<br/><br/>Следтуйпакмисленощекажете:„Ангелитесатоплина“.Инай-после,кажетемислено:„Всичкитечовецисадобрина“.<br/><br/>Нямадаговорите,никаквадуманямадапроизнасяте,асамощесимислите:светлина,топлинаидобрина.<br/><br/>Следтуйщекажетеединично:<br/><br/>Богвменесветлина.<br/>Духътмиетоплина.<br/>Азсъмдобрина.<br/><br/>Катокажете„аз“,нямадасеспиратедакажете:„А-а“,дасепогордееш.Втозислучай–„Азсъмдобрина“,тозначи–„Моятадушаедобрина“.Акоискатедаизбегнетедумата„аз“,кажете„Моятадушаедобрина“–имасъщиярезултат.Новдумата„аз“имаеднаопасност–можедародигордост.Вдумата„аз“буквата„З“еопасна,ав„моята“–„М“-тоеопасно.Нокажете:„Моятадушаедобрина“или„Азсъмдобрина“.Мисълтавищебъдесвързана,чемоятадобринаепроизлязлаотсветлинатанаБога,оттоплинатанаДуха.Виещепочувстватеедноукрепителносъстояниенавашияум.<br/><br/>Туйупражнениещеправитевечерновреме,когатосилягате.Щевиотнеме5минути,щеиматеединприятенсънисутринта,катостанете,щеиматерезултатотвашатамисъл.Презнощтаможедадойдатсънищадавиплашат,несесмущавайте.<br/><br/>Сегаразбрахтелиупражнението?(–„Да.“)<br/>
Изпейте „Бог е Любов“.
Т. м.
21-ва школна лекция на Общия окултен клас (II година), 8 март 1923 г., София.
Най-често използвани думи в беседата:може, има, мисъл, мисли, аз, сега, човек, свят, любов, бъде, кажете, всички, съмнение, три, сърце, хубаво, добрина, казва ,