Най-често използвани думи в беседата:човек, мисъл, може, всички, време, сили, енергия, има, себе, чувства, мисли, първа, природа, живот, всяко, ръце, ум, вода ,
От книгата, "Допирни точки в природата", Младежки окултен клас - година втора (1922-23 г.),
Издателство: Бяло Братство, София, 2006 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
От книгата "Добрите навици", лекции пред младежкия окултен клас, година II - 1923 г.,
Първо издание, София, 1935 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето
Чете се резюме на темата „Предназначение на слънцето, луната и звездите". <br/>Упражнение:Поставетепалцитенаръцетесиединдодруг,аостаналитепръстинадветеръцесъединетегоре.Следтовапредставетеси,честецентъримисленоопишетеоколосебеси,околотозицентърединсветълкръг.Следтовамисленоопишетеощеединсветълкръгоколосебеси,впосокаотзаднапред.Най-послеопишетеощеединсветълкръгоколовсички.Упражнениетощетраевсичкодвеминути.Повременаупражнениеторъцетевищебъдатпредлицето.<br/><br/>Някоисестрахуватданесекръстосаткръговетеим.Нямазащодасестрахувате.Тиякръговесамисленопредставени,тесавумствения,аненафизическиясвят.Кръговете,коитомисленоописахте,представятразумнидвижения.Втезидвижениясеобразуватдваостриъгли.Каквопредставятостритеитъпитеъгли?Акогиразглеждатеотположениетонаобикновенатагеометрия,щедадетееднипояснения.Акогиразглеждатеотположениетонаживатагеометрия—другиобяснения.Детоимаостъръгъл,тамдвижениетоевсякогапо-силно.Товаможедасепроверинавсякъдевживотаиприродата.Запример,носътначовекапредставяъгъл—някогапо-остър,някога—по-тъп.Аконосътначовекастанемногоостър,ворганическоотношениетоваелошпризнак.Товапоказва,четозичовексенамираизключителноподвлияниетонамозъчнатасистема.Такъвчовекечрезмерноактивен.Аконосътначовекаетъп,товапоказва,четойсенамираповечеподвлияниетонасимпатичнатанервнасистема.Такъвчовекеповечепасивен,отколкотоактивен.Остритеъглипоказват,чечовешкотосъзнаниеемногоактивно.Коисаподбудителнитепричинизатова?Активносттанасъзнаниетоевзависимостотвътрешнияживотначовека.Интензивносттанавътрешнияживотначовекасеобуславяотнеговияумственисърдеченживот.Почерепанаумрялчовекможетепо-леснодасъдитезанеговиумственживот,отколкотопочерепанаживчовек.<br/><br/>Какщепознаетекакъвумственживотепрекаралнякойчовек?Щевземетечерепананякойумрял,щевлезетевтъмнастая,щезапалитесвещищеятуритевчерепа.Колкотопо-разработенечерепътначовека,толковапо-тънкащебъдекосттамуитолковаповечесветлинатанасвещтащепрониквапрезнего.Акоиманеразработениместавчерепа,светлинатанещеможедаминавапрезтях.Обачетоваможедапознавасамоонзи,койтодобреразбираъглитенаживатагеометрия.Чрезтезиъглиживатаприродастроисвоитеформи.Колкотопо-тънкаекосттаначерепавчовека,толковапо-интензивенебилнеговиятумственживот.Колкотопо-дебелаекосттаначерепа,толковапо-слабебилнеговиятумственживот.Аковгорнатапредначастначерепакосттаетънка,тозичовекебилмилосърден.Акокосттаотзаднаглаватаетънка,тозичовекебилкрайногордичестолюбив.Колкотоповечееработилчовекснякоимозъчницентрове,толковапо-тънкаекосттанатияместа.Колкотоповечемозъчна,т.е.електрическаенергиясеотделяотнякойцентър,толковаповечесеизтънявакосттанатовамясто.Тезисилиоформяватчовешкатаглава.Значи,мисълтаоформяваглаватаначовека.Кактомисличовек,такаичерепътсеизменя.Човешкиятчерепеизложеннапостояннипромени.Мислитеивпечатленията,коиточовеквъзприема,сеотразяватнесамовърхумозъкаму,ноивърхунеговиядвойник.Койтоможедачетемислитеначовека,тойможеподвойникамударазберекакъведуховниятмуживот.Натозидвойникотговаряощеедин,върхукойтосъщотакасеотпечатватмислитеначовека,кактоицелиятмудуховенживот.Значи,животътначовекасеотпечатвавняколкоекземпляра,единоткоитосезапазваиследнеговатасмърт.Оттозиекземпляр,койтоостававъввечността,можетедачететеминалияживотначовека.Докатоежив,човекноситияекземплярисъссебеси.Следсмърттаму,единследдругтесеотделятотнегоиоставатзавечнивременакатокопиянанеговитеминалисъществувания.<br/><br/>Окултниятучениктрябвадапознавасвоитеумственисили.Тойтрябвадазнаекакивърхукоицентровенай-многодаработи.Когатоискадаработиспециалновърхунякоймозъченцентър,ученикъттрябвадасесвържестезисъщества,укоитотозицентъренай-силноразвит.Щомсесвържестях,тещемувъздействатблаготворновтованаправление,именнокъмкоетосестреми.Запример,акоученикътискадаразвиевсебесимилосърдие,тойтрябвадасесвържесонияинтелигентни,разумнисъщества,накоитомилосърдиетоеспециалност.Другисъществапъкиматспециалност„любовкъмБога".Щомсесвържетестях,енергията,коятоескладиранавчувството„любовкъмБога"веднагапротичаикъмвас.Катознаететова,виетрябвадасеучитедаразличаватеенергиите,коитоминаватпрезвашиямозъкисъзнателнодагиобработвате.Задасеразвиеизвестенмозъченцентър,презнегонепременнотрябвадатечесъответнамозъчнаенергия.Милосърдниятчовекведнагасеотзоваванастраданиятанахората.Катовидинякойбеден,болен,нуждаещсе,тойведнагасеотзовава.Акомилосърдиетонееразвитовнякойчовекдълговреметрябвадамуговоритезастраданиетонахората,докатосърцетомутрепне.Всичкисили,всичкитечениявприродатапонякогасеувеличават,апонякоганамаляват.Тазиепричината,задетопонякогаусловиятасаблагоприятнизаразвиваненаизвестниспособностиичувствавчовека,апонякогасанеблагоприятни.Запример,течениетовприродата,коетопомагазаразвиваненачувството„любовкъмБога",неидевсякога,нопериодически.Ученикъттрябвадазнаетованещо,дабъдебуден,навремедаизползватезисили.Иначетойщесесамоизлъгва,щемисли,чееразвиледноилидругочувствовсебеси,безвсъщностдаепостигналтова.Изобщо,всякасила,всякотечениевприродатаидепериодически.Виетрябвадаизползватетиясили,задаразвиватесвоитецентрове.<br/><br/>Френолозитесаизучилиоколо40центъравчовешкиямозък.Обачевпоследновреметесанамерили,ченавсекицентъротговарятпотридругицентъра.Тъйщото,днесвчовешкатаглавасенаброяватоколо120центъра.Втияцентровесекръстосватразличнимозъчниенергии.Казватзанякойчовек,чеемузикален.Каквоозначаватова?Музикалносттаеспособност,чувство,коетоимасвойопределенцентър.Когаточовексесвържесмузикалнитетечениявприродата,тойзапочваусиленодасеразвивавмузикалноотношение.Акомайкатаепосветенавтиянеща,тябимогладапоставидецатасиприусловиядавъзприематтияприроднитеченияидасеразвиватмузикално.<br/><br/>Катоученицивиетрябвадаизучаватеприроднитесили,природнитезакони.Катогиизучаватесъзнателно,щегиизползватеищеразберетеоткъдеидатпротиводействията.Такасамощеразберете,чевсичкиспособностиичувствавъвваснесанищодруго,освенприроднисилиитечения,коитосеотразяватвърхувашиямозък.Етозащо,когатоискатедаразвиетемилосърдиетовсебеси,дружетесхораукоитотовачувствоесилноразвито.Недружителистакивахора,вашетомилосърдиенямадасеразвие.Акоискатедаразвиетеинтелигентносттаси,дружетесхорависокоинтелигентни.Тещевипредадатсвоятаинтелигентност.Изобщо,задаразвиетеизвестниспособностиичувствавсебесивиетрябвададружитестакивахора,укоитотъкмотезиспособностиичувствасасилноразвити.<br/><br/>Катонаблюдавамхората,асъщоивас,учениците,намирам,ченай-силноразвитисаличнитевичувства,вследствиенакоетостедокачливи,честолюбиви,горделиви,тщеславни.Външносекриете,непоказватетезикачества,новътрешнонеможетедасескриете.Детогордосттаитщеславиетосасилноразвити,тамиумътеслаб.Тезичувствапоглъщатсилитенаумаитогавачовекнемислизапричинитеипоследствиятананещата,носеподдаваналичнитесичувства.Когатотвърдосттавчовекаесилноразвита,тойнетърпиникаквочуждомнениеилисъветиказва,ченеговотомнениеенепоколебимо.Предивсичкотозичовекнямамнение.Защо?—Защотомнението,убеждениетоерезултат,койтопроизтичаотцелокупнатадеятелностнавсичкичувства,силииспособностиначовека.Значи,всичкисиливчовекатрябвадасесъбератнаедномястокактонароднитепредставителивкамаратаиследдългидебатидадойдатдообщозаключение.Товазначимнение,товазначиубеждение.Задасеоформимнение,убеждениевчовека,несамоеднаотнеговитеспособностиилисилитрябвадаработи,новсичкисиливнеготрябвадасепредизвикатнаработаиследдългоразискванепомеждусидадойдатдообщомнение,дообщозаключение.Мнозинанесепознаватиотричатвсичко,каквотодругитеимказват.Тенепризнават,чесагорди,честолюбиви,упорити.Щомнепризнават,щегипоставятнаизпитсамидасеуверят.Кажетенагордия,натщеславния,ненищонеразбира,давидитекакщесепрояви.Заповядайтенаупоритияданаправинещо,давидитекакщевисепротивопостави,особеноакотойенадругомнениеповъпроса.Всичкисилииспособностивчовекасепроявяватестествено,затоватойтрябвадабъдеискрен,дасестремисамдасеизучава.Отпроявитеситойможелеснодасеучи.Обачезатовасеизисквасъзнателенстремеж—стремеж,койтосенамираподконтроланаразумнатаволя.Разумнаволяеонази,коятовършивсяконещонасвоетовреме.Такапостъпвадобриятградинар.Щомнастъписуша,тойпрекарвапрезградинатасивадички,коитополиватвсичкирастенияизеленчуци.Навремеизползватойводнитесилиисерадванадобрирезултати.<br/><br/>Ученикъттрябвадаимастремеждаразработвасилитеси,дасеизучава,дазнаевкоиобластиеслабивкои—силен.Затазицелтойтрябвадаимаединверенмащаб,скойтодапроверяванещата.Първотоусловие,коетосеизискваотученика,едаимаготовностдаправиопити.Захванееднаработа,нонеуспява—тойтрябвадаязапочнеотново.Докатонеполучирезултат,ученикътнетрябвадасеотказваотзапочнататаработа.Напишееднатема—немухаресва.Некаянапишевтори,третипът,докатосамяхареса.Каточетететемитеси,виждамкаквсекипроявявасвоиспецифичничувстваиспособности.Същотосезабелязваиуразличнитеоратори.Слушатенякойораторивиждате,четоймахасръце,сочисюмруккъмпубликата,удрянамасата.Тезидвиженияпоказват,чечувствотонаразрушениевтозичовекесилноразвито.Казватзанего,чееотличеноратор.—Да,отличенораторе,нотойможеданабиетози,онзи;тойможемоменталнодаразрушитова,коетохоратасгодинисаградили.Следнегоизлизадругоратор.Тойговоритихо,обръщасенаедна,надругастрана,разтваряръцетеси.Щомразтваряръцетеси,товапоказва,четойестрахлив,умътмунеесилен,неможедагоуправлява.Всякодвижениевчовекаозначаванещо.Койторазбираезиканадвиженията,тойможедачетепотях,даизучавахората,даизучавасебеси.Движениятанесапроизволни,теседължатнаизвестнисиливчовека.Срещатеединчовекивиждате,черъцетемутреперят.Казвате,четозичовекеневрастеник.Защоизакаквоестаналневрастеник—незнаете.Накаквоседължиневрастенията?Всекимозъченцентърескладнаенергия.Акосилитенатозицентърнесевпрегнатнаработа,отвременавреместаватслабипропукваниявнервнатасистема,коитопредизвикватизтичаненатазинервнаенергия.Тезипропуквания,тезиизтичаниянанервнатаенергиясапричиназатреперененаръцетеикракатананеврастеника.<br/><br/>Голяманаукасекриевдвиженията.Красивисадвиженията,когатосаестествени.Излизаединпроповедникнаамвонаиговори:Братяхристияни,отвсичкисеизисквасилна,непоколебимавяравБога.Всичкигослушат,нонехаресватдвижениятаму.Какволошоимавдвижениятаси?Тойвдига,слагаръце,нопръститемуседвижаттака,каточеброипари.Човекътдълговремеебилтърговецинеможедасеоткажеотнавикасидаброипари.Движениятанатозипроповедникнесакрасиви,защотонесаестествени,несасъответни.Търговецдаброипари—товадвижениеенамясто.Проповедникдаброипари—товадвижениенеекрасиво,неенамясто.Когатонякойесилновъзбудениусеща,чеслънчевиятмувъзелевнеизправност,коедвижениещебъдеестественозанего?Най-естественотодвижениезанегощебъдедатуридяснатасиръканаслънчевиявъзел,подлъжичката,сдлантанадолу,аляватасиръканакръста,сдлантанавън.Притоваположениенаръцетечовекусещауспокояваненанервнатасистема.Естественоикрасивоетовадвижение,защотовнасяуспокояване.Каквоправятнякоихоравтакиваслучаи?Теходят,движатсеотединиядодругиякрайнастаята,удрят,тропат,сърдятсенатози,наонзи.Иврезултатнатиядвижения,вместоуспокояване,теповечесеразстройват.Катопоставиръкатасинаслънчевиявъзел,потозиначинчовекпрекарваизлишнатамозъчнаенергияпрезръцетесиисеуспокоява.Длантанадяснатаръкаепроводникнаотрицателна,примирителнаенергия,агорнатачастналяватаръкаепроводникнаположителна,възбудителнаенергия.Тезиенергии,съединенинаедномясто,успокояватчовека.<br/>Следователно,щомсенамиратевнякаквоумствено,нервновъзбуждение,направететозиопит,задасеуспокоите.Какватонервнавъзбудаидаимате,щомпоставитеръцетесинаслънчевиявъзеликонцентриратемисълтаси,веднагащенастанеуспокояване.Слънчевиятвъзелевсъстояниедарегулирамозъчнатаенергия.Когатокръвтанееправилноразпределенаповсичкичастинаорганизма,тяпроизвеждаредицанервнивъзбуждания.Всичкидисхармоничнисъстояниявмозъчнатасистемаседължатнанеравномерноразпределяненакръвтаворганизма.Натованеравномерноразпределяненакръвтаседължатмногоболести.<br/><br/>Итъй,катоученици,работетесъзнателновърхусебеси,даконтролиратедвижениетонакръвтаси,даяразпределятеравномернопоцелияорганизъм.Дойделикръвтавглавата,виетрябвадабъдетебудни,даяотправитеглавновпреднатачастнамозъка.Ученикъттрябвадасеконтролира,дазнаекъдеиколкокръвдаизпращапотялотоси.Когатоесилновъзбуден,т.е.разгневен,тойтрябвадаизтеглиизлишнатакръвотонезимозъчницентрове,коитосапричиназавъзбудата,идаяизпратикъмонияцентрове,коитоиматпо-малкокръв.Катодойдедоположениеправилнодарегулирасилитевсвояорганизъм,ученикътщедадеправилнанасоканамисълтаси.Щоммислиправо,тойщечувстваищедействаправилно.Щомсеразгневите,спретесемалковразмишление,давидитекаквосеискаотвас.ХванетепалецасиипомислетезаБожествениясвят,скойтостесвързани.Самотакащесесправитесъссилитеитеченията,коитоминаватпрезвашиямозъкищеможетедагирегулирате.<br/><br/>Когатосеразгневитеинеможетепогорнияначиндасеуспокоите,направетеследнияопит.Туретедяснатасиръканаслънчевиявъзелизапочнетебавно,съсредоточенодаброитеотеднододесет.Акоипритоваположениенесеуспокоите,бройтеотеднодосто.Всякочислосъдържавсебесиизвестенродсили,коитосеотразяватблаготворноначовека.Катоизговоритеилинапишетечислотоедно,мислетезаБогаисикажете:ИмасамоединБогвсвета,самоеднаМъдрост.Катоизговоритечислотодве,кажетеси:ИмасамоеднаБожественамайка,самоеднаЛюбов.Приизговаряненачислототри,кажетеси:ИмасамоединСин—Истината.Числоточетирипъкпредставятиятрисилисъединениведно.Тесародиличовечеството.Числотопетесвързаносчовешкияум.Числотошест—съсзаконанаразвитието.Седемтеесвързаносъссилите,коитоработятвчовечеството.Осемтепредставяголяматамайканасвета.Деветтеерезултат,завършенкръг.Щомдойдетедодесетте,спретемалкоисизадайтевъпроса:Разбирамлинещооттиячисла?Акосъстояниетовинесесменииаковумавинедойденякоясветламисъл,продължетедаброитеотдесетнататъкдосто.Привсякановадесетицащеразмишляватевърхузначениетоначислата.Каквотознаетезаединицата,същотосеотнасядо11,21,31ит.н.Каквотознаетезадвойката,същотосеотнасядо22,32ит.н.Катоброитесъзнателнодосто,щедойдетенай-последоположениедаразберетезначениетоначислатаищесесвържетесъссилите,коитоработятвтях.Самотакащесеуспокоите.Потозиначинщеразберете,ченестесамивсвета.Всекиотвасесвързансъссъществаотразличникултури,коитогопридружаватнавсякастъпка,катоедниоттяхмупомагат,адругимупречатвразвитието.Виждалсъмхора,коитовървятизулицитеисишепнатнещо.Някойвървиисиказва:Тъйли?Значи,тозичовекслушаразговоранасъществата,коитосавнего,взимаучастиевразговораимисеприсъединявакъмеднаотстраните.Койтонеразбиратова,тоймисли,четозичовекеполудял.—Не,неелудчовекът.<br/><br/>Когаполудяватхората?Хоратаполудяват,когатовумаимсевнесемисълпротивоположнанатази,вкоятосаубедени.Невнасяйтевуманачовекамисълта,четова,вкоетоеубеден,неевярно.Всякамисъл,всякоубеждениеначовека,каквотоидаето,имасвояоснова,свояпричина.Какватомисълдадойдевумави,иликаквоточувстводадойдевсърцетови,негиотхвърляйте.Теиматсвойпроизход,теиматправонасъществуване.Анализирайтевсякамисъл,всякочувство,коитоминаватпрезвас,ивижтезащосадошли,каквобудятвсамитевас.Непитайтезащосегневите,нопитайтезащогневътвиепосетил.Гневът,страхътсанамясто,нотрябвадасеизползват.Тесасили,коитоиматсвоепредназначениеисмисъл.Тесасъветнициначовека,коитогопридружаватнавсякъде.Щекажетеможеби,четезиотрицателничувствасаподобниналошитедуховеиняматправодасмущаватчовека.Питам:Защокомаритеиматправодахапятхората,аотрицателнитечувства,лошитедуховеняматправодагибезпокоят?Кактокомарите,мухитекацатпоноса,поръцетеикракатаначовекаигобезпокоят,такаилошитедуховеиматправодагоизкушават.Богнесебъркавтяхнатаработа.Мухите,комарите,бръмбарите,кактоиживотнитеиматсвоевеликопредназначение.<br/><br/><br/>Човектрябвадамислиправо,дасъчетавафактите,заданамерисмисълаипредназначениетонавсичко,коетоприродатаесъздала.Седитеиразмишляватевърхунещо,номисълтавиемъглива,неясна.Втовавремеединкомаркацненаносавиивиужили.Виеведнагасестреснете,раздвоитесе,номисълтависепроясни.Другпътсеразгневите,искатедасиотмъститенанякого,дамунаправитенякаквапакост.Втовавремемухакацненаносави,ухапевиимисълтавиведнагасераздвои.Виесезамислятесериозновърхутова,коетостерешилидаправитеиказвате:Каквощеходядасеразправямсхората?Нямазащодаотмъщавам.Щесеиздигнапо-високоиоттамщегледамнаживота.Сухапванетосимухатаискадавиобърневнимание—дасепозанимаватемалкоснея.Влизатенякогавгората,носърдит,недоволен,искатедаизлеетеядасивърхунякого.Обачекактовървите,спъватесведнодърво,падатеназемятаиведнагазабравятенедоволствотоси.Значи,всякорастение,всякоживотно,всекинеодушевенпредмет,коитовибезпокоятиливкоитосеспъвате,виизваждатотлошите,ототрицателнитесъстояния.Потозиначинтеуравновесяватсилитевъввашияорганизъм.Камъкът,дървото,вкоитосеспъвате,сапредназначенидавиотстранятотзлото,коетостенамислилидаправите.По-добредасеразгневитенакамъка,отколкотоданапакоститеначовека.<br/><br/>Сегаазобяснявамтиянещакатонаученици,даразмишляватевърхутях,давървитевпътянеотклонно,безголемиспънки.Такаименнощесекалитедаиздържатенаизпитанията.Големиизпитаниявичакат.Представетеси,ченякойотвассвършиуниверситетисеназначинаработапринякойгрубгосподарилиначалник,койтопоцелиднивиругае,нагрубява,авиетрябвадатърпитевсичко,данегубитеравновесие.Неелиизпитаниетова?Волясеизискваотчовека,задаиздържитоваизпитание.Представетеси,нестебеденстудентистепринудендасиизкарватепрехранатапринякоясърдита,лошапохарактербогаташкаилистечиновникпримноговзискателенипедантначалник.Итукщеиматеизпитания,ноаковладеетезаконазатрансформираненаенергиите,щомвидитегосподаркатаилиначалникасисърдити,отдалечощещезапочнетедаотправятекъмтяхдобримисли.Щеапелиратекъмтяхнатадоброта,къмблагородствотонатяхнатадушаищевидите,четещесеизменят,щебъдатдобриивнимателникъмвас.Вслучаятепредставляватмуха,коятосеготвидакацненаносадавиухапе.Сдобратасимисълвиещеотстранитемухатаотносаси.Какпостъпватчиновницитеспрямосвоястрогначалник?Катовидят,ченачалникътвлизавтяхнатастая,тесиказват:Ето,сегащенисескара.Идействителноначалникътпостъпватака,кактотемислят.Обачеаковсичкислужащиичиновнициведноучреждениепосрещнатначалникасисдобримислиидоброразположение,колкотоистрогилошдае,тойщесеповлияеоттазиблагоприятнаатмосфераищесевъздържадасепроявявазлекъмтях.Днесщеотстъпи,утрещеотстъпи,докатоподобриотношениетосикъмвсички.Значи,смисълтаситесамувъздействалидобре.<br/><br/>Итъй,стреметеседавладеетесвоятамозъчнаенергия,данеяизразходватенапразно.Всичкоживо,всичкосъзнателновприродатаевборбакойповечедавземеоттазиенергиязасебеси.Койтоимапо-голямзапасмозъчнаенергиявсебеси,тойповечемисли,чувстваидейства.Когатоискатедаползватеотенергиитенаприродата,приемайтегинаправоотизточника,анеопосредствено.Запример,акоискатедасеползватеотслънчеватаенергия,излезтевънияприеметенаправоотизточникай,анепрезстъкла,презлещи.Същиятзаконсеотнасяидомисълта.Всякамисълтрябвадасеприеменаправоотнейнияизточник.<br/><br/>Каквопредставлявамисълта?Мисълтаепрояванаразумниясвят.Докатодойдедочовека,мисълтаможедапреминепрезняколкопунктаинавсекипунктдапретърпиизвестнопречупване.Етозащочовектрябвадасесвържесумствениясвят,задамогатмислитедадохождатнаправовнеговияум.Товазначидаприемееднамисълнаправоотнейнияизточник.Задазапазятчистотатаси,Божественитемислитрябвадасеприематнепосредственооттехнияизточник.Минатлипрезумоветенадесеткиистотицихора,тегубятвеченещоотсвоятачистотаисила.Акотакавамисълпопадневумананякойчовек,тойведнагасеполяризираизапочвадасеколебаедаяизпълниилине.Следизвестноколебаниетойказва:Сеганеевремезареализираненатазимисъл.Щеяотложазапо-благоприятнивремена.Значи,когатостеготовидареализиратееднамисъл,товапоказва,честеяприелинаправоотнейнияизточник.Започнетелидасеколебаетедаизпълнителитазимисълилине,товапоказва,четяеминалапрезмногосреди,презмногомозъци,вследствиенакоетоеизгубиласвоятачистотаисила.<br/><br/>СъщиятзаконтрябвадасеспазваиприизучаваненаСвещенитекниги.Тетрябвадасеизучаваттака,чедасесвързватесвсекипророкилиапостол,закоготочетете.Запример,акочететепсалмитенаДавид,трябвадасесвържетеснего.КогатосесвържетесДавид,виещеразберетекаквоевложилтойвъввсекипсалмищеможетедасеползватеотнего.Всекипсалмпредставляваизвестнаформула,известенключ,скойтосеотваряттайнитенаприродата.Казвате:„Богелюбов".Задаможетоваизречениедапроизведенужнияефектвдушатаначовека,тойтрябвадазнаеключа,скойтоможедагоотвори.Същотакаидумите„мъдрост",„истина",„правда",„добродетел"иматключове,скоитосеотварят.Койторазполагастияключове,самотойщеможедасеползваотенергиите,коитодумитесъдържатвсебеси.<br/><br/>Самоонзизнаесмисълаисилатанавъздуха,наводата,нахляба,койтосеелишавалоттях.Затозичовекдумитехляб,вода,въздухсаживи,пълнисенергии.Дръжтенякойчовекгладенижадендесетденя,задаразберетойкаквонещопредставляватводатаихлябът.Всичкиизвори,всичкиручеи,всичкирекиипоточетаоживяватвмисълтаму.Катокаже„вода",тойзнаекаквоносиводатавсебеси.Значи,задаразберетесмисъланаводата,трябвадапоститеотводапонедесетденя.Даразберетесмисъланадумата„любов",изатоваимаспециалниметоди.Всякадума,всякопонятиетрябвадаоживеевчовека.Акопонятието„вода"неоживеевчовекатойникоганямадаразбересмисълаиценатанаводата.Акопонятието„любов"неоживеевчовекатойникоганямадаразберекаквопредставлявалюбовта.<br/><br/>Следователно,зададойдедоположителнатанаука,човекнетрябвасамодафилософства,нодаправиопити,дапроверяванещата,докатостанатзанегожививеличини,анесамопразнидуми.Запример,койторазбирасмисълаизначениетонаводата,катокажедумата„вода",тойсесвързвасъссилите,коитотясъдържа.Водатаеемблеманаживота.Детомине,тянапоява.Акоминепрезсухи,безводни,неплодородниместа,тягинапояваипревръщавплодородни.Христосговоризаживатавода.Товапоказва,чеводатаеживасила,коятотрябвадаизвираотсърцетоначовека.ВПисаниетоеказано,чечрезсърцеточовектрябванесамодачувства,ноидамисли.Следователно,задазапочнечовекдамисли,водататрябвадаминеипрезмозъкаму,дагонапои.Самотакащесепроявинеговатамисъл.<br/><br/>Катоученици,отвсичкисеизисквадаправитеопитизаконцентрираненамисълтаси,заразвиваненасамообладание.Затазицелдобрееедни-другидасисъздаватеизкуствениизпитания,давидитекакщереагиратенатях.Представетеси,ченякойотвасеполучилотбащаси500лева.Катовидиприятелятвикъдетурятепаритеси,щедойденякойденудомави,щевииздебне,щевземетезипари,щегискриенякъдеищенаблюдавакаквощеправите.Следтоватойщевърнепарите.Другприятелпъкщескриенякъдешапкатаилипалтотовиищеследикаквощеправите.Потозиначинвиещесеизучавате,щевидитедоколкостеразвилисамообладаниетовсебеси.Същевременноиприятелятвищесепоучава.Ноибезизкуствениопитиживотътвсекиденносиизненадиначовека.Колкопътищесенамерятапаши,коитовдействителностщезадигнатпарите,дрехитеви,бездасеинтересуватзавашетоположение.<br/><br/>Тъйщото,акосаминесепоставятенатакиваизпити,отвънщевигиналожат.Имаизвестниизпитанияистрадания,коиточовекнеизбежнотрябвадамине.Койтомисли,чеможедаминебезизпитанияистрадания,тойсесамоизлъгва.Невъзможноечовекдаминебезстрадания.Катоученицивиетрябвадаблагодаритезавсякоизпитаниеисъзнателнодагоизползвате.Щомгоизползватесъзнателно,тощевиповдигне.—Амасегалитрябвашедадойде?—Знайте,чевсяконещоиденасвоетовреме.Всичковприродатаставаточнонасвоетовреме.Казвате,чеизвестноизпитаниеедошлопреждевременно.Природататвърдиточнообратното:Всякоизпитаниеиденаопределенотозанеговреме.Несъжалявайтезатова,коетосееслучилоинесерадвайтезаонова,коетонеедошло.Аконякоеблаговипосети,радвайтесе,чеедошлоиразумногоизползвайте.Акоочакватеедноблаго,анегополучите,несъжалявайтезанего.Скръбтаепосажданенасемена;радосттаецъфтене,завързванеиузряваненаплода.<br/><br/>Защоидатстраданиятавживота?—Задаразвиятумаисърцетоначовека.Защоидатрадостите?—Задаразвиятумаисърцетоначовека.Радостискръбсапроцеси,коитовървятпаралелновживота.Койтотърсисаморадоститетойнеразбираживота.Радосттаискръбтасесменятнепрекъснато:акоднесстерадостни,гответесеутредабъдетескръбни.Акоднесстескръбни,гответесеутредабъдетерадостни.Щомтакаразбиратеживота,виещеседомогнетедоизвестниправилаизакони,коитощедонесатвеликоблагословениезавас.Неелесно,когаточовекгоболинещо,дамусекажедатърпи.Някойстрадаотстомах,гърчисе,авиемуказватедатърпи.Голямоусилиесеизискваотнегодатърпи.Вместодагосъветватедатърпи,кажетемудатуриръцетесинаслънчевиявъзел,илинамястотодетоеболкатаищевидите,чеследизвестновремеположениетомущесеподобри.Всякаболкаседължинанатрупваненаизлишнаенергиянаизвестномястопотялото.Натрупванетонатазиенергияпредизвикваизвестнонапрежениевнервнатасистема.Задасемахнеболката,тазиенергиятрябвадасеразреди.Щоменергиятасеразреди,кръвтапочвадациркулираправилнопоцелияорганизъмиположениетонаболниясеподобрява.Аконатрупалатасеенергиянесеразреди,кръвтамъчноциркулирапотялото,вследствиенакоетосеобразуватриене,търканенатияместа.Болниятусещаголемиболки,нервновъзбуждение,коетолекаритенаричатвъзпаление.<br/><br/>Итъй,човектрябвадапречистикръвтаси,акоискадаподобрисвояживот.Кръвтаможедасепречистиглавносчистимислиичистичувства.Чистамисъл,чистичувствауравновесяватсилитеначовешкияорганизъм.Съвременнитехорасаизгубилисвоеторавновесиеитрябвадаговъзстановят.Неелесночовекдасесправисенергиитенасвояорганизъм.Обачесъществуватредметодизавъзстановяваненавътрешноторавновесиеворганизма.Катометодзапридобиваненатоваравновесиеиндуситепрепоръчватсъзнателнаработазаразвиваненаума,сърцетоиволятаначовека.Когаторазвиетезивеликисиливсебеси,човекможеправилнодаизползваенергиитевприродата.Докатодойдедотоваположение,тойнетрябвадаселакомизамногознания.Колкотоповечезнанияпридобива,толковаповечещесеобезсърчава.Днесначовекасанужнисамотолковазнания,колкотоможедаобработииприложи.Многотознания,нонеобработениинеприложени,правятчовеканещастен.Някойседииразмишлявавърхувеликивъпроси,мисли,чезнаемногонеща.Поедновреметойотивадаслушаединвеликмузикант,носевръщадомасиотчаян,обезсърчен,ченезнаедасвири.Каквотрябвадаправите,заданесеобезсърчавате?—Слушайтесамоонзимузикант,койтодаваподтикинасърчение.Чететеиизучавайтефилософиятасамонаонзиученифилософ,койтощевиподтикнекъмработа,къмистинскиживот.<br/><br/>Каквопредставляваобезсърчението?Допуснете,чесенамиратевЛондон,съвсемчуждградзавас.Английскинезнаете,познатинямате,новджобасиимате500-600английскилириинатяхуповавате.Поедновремебръкватевджобаси,новиждате,чепаритевилипсват.Веднагаизпитватеужас,отчаяние,обезсърчение,незнаетекакводаправите.Неелеснопритоваположениедазапазитеприсъствиенадухаси.Ифилософдасте,ирелигиозендасте,всещеизгубитесилаикуражвживотаси.Малцинамогатдаиздържаттоваизпитание.Тетрябвадабъдатдуховнихора,свисокосъзнаниеидакажат:Богдал,Богвзел.<br/><br/>Сегавиеискатедазнаетекояепърватамисълроденавчовешкияум.Питам:кояепърватамисълнагладния?Мисълтазахляба.Кояепърватамисълнажадния?Мисълтазаводата.Кояепърватамисълзаонзи,койтоимаочи?Мисълтазасветлината.Кояепърватамисълзачовека,койтоимауши?Давъзприемезвука.Кояепърватамисълзачовека,койтоимаразвитообоняние?Давъзприемеароматанацветята.Кояепърватамисълуновороденотодете?Предивсичко,можелидастававъпросзамисълуновороденодете?Задаотговоритенатозивъпрос,върнетесекъмсвоетодетствоиспомнетесикогазапръвпътсееявиланякаквамисълувас.Откоявъзрастсепомните?Помнителинещоотпърватагодинанасвоетодетство?Нищонепомните.Едващесиспомнитенещооттретатаиличетвъртатагодинанадетствотоси.<br/><br/>Задасеявимисълвглаватаначовека,дълговремеетрябвалодаживеетойкаточовек.ПърватамисълсеродивуманаЕва,когатовидяплоданазабраненотодърво.ВторатамисълсеродивуманаАдам,когатоопитатозиплод.ТретатамисълсеродивумоветенаАдамиЕва,когатогиизпъдихаотрая.Катоизлязохавънотрая,тевзехасеменцатаотзабраненияплодсъссебесиизапочнахадасеятиорат.Първатамисълепредизвиканаотоновачувство,коетонай-многоезанимавалочовека.Коеетовачувство?—Мислетепотозивъпрос.Казаное,чеБогсъздалчовекапообразиподобиесвое,т.е.дамисликатоНегоидавладеечувстватаимислитеси.КогатоБогсъздалЕва,първатамисъл,коятоАдамизказал,биласледната:„Тазиеплътотплъттамиикостоткосттами".КакваебилапърватамисълнаАдампредипоявяванетонажената,тамПисаниетомълчи.ДокатоАдамебилсамврая,Богвкаралвсичкиживотнипринего,двеподве,мъжкоиженско,дагивидиидагинаименува.ОттозимоментвдушатанаАдамсеродиловътрешнонедоволство,чеесам,бездругарка.Катовидялнедоволствотому,Боггоприспал.Дазаспи,дасипочине,даразрешизадачатаси—тазибилапърватамисъл,първотожеланиенаАдам.Наистина,когатонеможедаразрешинякойвъпрос,човекзаспива.Щомзаспи,тойщеразрешивъпроса.Следователно,задаразрешитенякойвъпросправилно,виетрябвадапрестанетедамислитезанего.Акоискашправилнодаразрешишизвестенвъпрос,абсолютнопрестанидамислишзанего.Товазначи:станипасивензасвоятабезпокойна,тревожнамисъл,задаможешдавъзприемешеднаположителнамисълотвисшиясвят.Тазимисълщетипомогнедаразрешишправилносвоявъпрос.Тозиеестествениятначинзаразрешаваненавъпросите.<br/>
Размишление.
Fir — fur — fen.
Tau — bi — aumen.
18-та лекция от Учителя,
държана на 21 февруари 1923 г., София
Добри навици (Младежки окултен клас. Година II (1922–1923). Том II. София, 1936)
16 беседи от 7 февруари 1923 г. до 27 юни 1923 г.
Най-често използвани думи в беседата:човек, мисъл, може, всички, време, сили, енергия, има, себе, чувства, мисли, първа, природа, живот, всяко, ръце, ум, вода ,