Двете течения – огнената вълна и вълната на Любовта
Най-често използвани думи в беседата:аз, сега, може, има, човек, любов, казвам, вълна, дойде, отношение, сили, пример, прав, каже, ден, себе, път, чувства, живот ,
От книгата "Положителни и отрицателни сили", Общ окултен клас - година втора (1922-1923 г.),
Издателство: "Бяло Братство", София, 2008 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили“, 35 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
по стенографски записки, изд. София, 1923 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили в природата - първа част“, 22 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
Издателство "Хелиопол", 1998 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето Беседа в petardanov.com
Тема за идущия път:„Предназначението на човешкия нос“. <br/>Каквоепотребнонагрънчаря?–Пръст.Следтуй?–Вода.После?–Огън.Амиколелото?–Да,иколело,иследтуйпещмутрябва.Сега,откаквозависикачествотонагрънците?Отпръстта,нали?Ипосле,несамопръсттатрябвадаехубава,ноимайсторътдаедобър,даможедаизкараотнеянещохубаво.Добре,тогаваакобихвизадаледнатема:„Коееонова,коеторазличавахората?“–какщемиотговорите?Защохоратасеразличават?<br/><br/>Учовекаимаспособностипоотношениенаума,имачувствапоотношениенасърцетоипосле–силипоотношениенанеговатаволя.Учовекаимацентрове,коиторазвиватсамосилите.Всякаеднаспособностсеопределяотсвоятаформа,аформатаопределявъзможносттанаспособноститеиначувствата.Щопоказвастепентанаедночувство?Какможедасеопределито?Аформатанаволятапъкопределясилите,какможедасепроявятте.Вземетепростияпример–единвол.Неговиятмозъкезатворенвглавата.Всичкатамусилаесъсредоточенавглаватастиярогаивкракатаму,кактосаустроени.Задаизраснаттиярога,воловетесамислилисхилядигодини,докатогисъздадат,докатонамерятеднооръжиепротивсвоитеврагове.Тесанамерилирогатасиднесзасамоотбрана.Конете,тесаизмислилидругооръжие–съсзадницатадаритат.Послереддругиживотнисхилядигодинисамислилиданамерятсредствозасамоотбранаисаупражнилизъбитесидахапят.Пчелитесамислилихилядигодини,докатосинаправилисвоятакартечница–жилото,което,катозабият,пускаотрова.Туйжиловътревсредатаепробитоикатогозабият,пускатазиотрова.<br/><br/>Казвам:Аковиевъведетеединволприсъвременнатакултуравкаквотоидаеобществоисестараетедаразвиетенеговиямозък,докаквастепенщегоразвиете?Все-такидоизвестнастепенщеможедамуповлияете,новтазиформа,тъй,кактосаограниченинеговитеспособности,тойнещеможедапроявиинтелигентносттаначовека.Тасъщиятзаконеипоотношениенанас.Мозъкътнасъвременнитехорасегаедошълдотакаваеднаформа,дотакъвпределнаразвитие,четрябвадазнаем,ченипредстоидаминемведноновосъстояние.Тъй,кактосаустроенинашитеглави,по-културниднеснемогатдабъдат.Вземетеединчовексглава,какватоднесима,имупроповядвайтекаквотоидаеучение–християнство,мохамеданство,будизъм,–тойщеговъзприеме,нощесиостанепаксъщия.Защо?–Защототрябванай-първодасеизмениформатананеговатаглава.Сегазапримервсинцавие,катоученици,можеданаправитеопитсъссебеси.Щомвисепроповядваедноучение,казвате:„Товаучениенеезамен“.Каквопоказватова?–Чеформата,вкоятостевключенисега,вашитеспособности,вашитечувства,вашитесилинеможедасепроявятпотозиначинвтозивиживот.КатодойдемнаЗемятавдругнякойживот,тогаващебъдедруго.<br/><br/>Следователнонай-първотонещозаокултнияученике–тойтрябвадасепостараепостепеннодаизмениспоредзаконитенаокултнатанаукаформитенасвоитеспособности,формитенасвоитечувстваисили.Първотонещо:трябвадастанетаковапреражданевътревнего.Вземетезапримерувсекиединчовекгневакатосила.Привсякоедноспореневъввасвсякоганесъзнателносезараждаедножеланиедасебиетеслакетасиилисръкатаси.Товажеланиеесъщото,каквотоежеланиетоуконядарита.Тазиръка,тяизразяважеланиетонаконя.Конятританазад;следователнотазичастнаръкатасъответстваназаднатачастнаконя.Значиниеощеносимконскатацивилизация.Икоготодабутнеш,тинай-първогобутнешслакетасиипослесвиешръкатасинаюмрук.Юмрукът,товаекопитотоуконя.Значитазиенергиящесепроявинесъзнателно.Следтуйтичувстваш,чесиизвършилнещонехубавоиказваш:„Извинете,азнезнаех“.Значиучовекаимаизвестнидвижения,коитонесаподконтролнанеговатаволя.Следователнотазиформатрябвадаяизмените.Дойдетуйжеланиеувасдаударитенякого,трябвадазнаетекакдапревърнететазиенергия,дададетедругонаправление.Запримерзащоазтрябвадаизвадяреволвераси?Първотонещо:виеноситереволверисамочакатенякойдавиобидиидатеглитекуршум.Чекаквоетова?–Товаеконскатацивилизацияицивилизациятанавола–същотонещо.Волът,катодойденякойпринего,набучигонарогатаси,убиего,конят–ритненякого,убиего;ти–теглишкуршума,убиешго.Тоевсесъщото.<br/><br/>Добре,сегаНоватакултурапрепоръчваследното.Ниеимамепо-силнооръжие.Дойдеединапашпритебе,искадатеобере,нотисъссвоятамисълможедаизменишенергиятавътревнеговияум.Следователно,катоизменишпосокатанамисълтаму,тойщевземедругонаправление.Щотитрябватогавадавадишреволвер?Тисумасищевървишпопътя.Неелиизносно?Сегащетесрещнатвойници,щекажат:„Имашлиоръжие?“Амащезнаеш,вумаситищеносишеднооръжиемногопо-силно,отколкотопървото–револвера.<br/><br/>Другатаслабостнасъвременнитеокултниученици,понеазкактонаблюдавам,е,чекатосесъберете,най-първотонещо,почватедасекритикувате.Нокритикуванетонеенаука.Защотокогатонякойдойдеимикаже:„Аматисиизкълчилкракаси,ядаговидим“,ивземе,чегопомърдамалко.Ипосле,катонеможедагонаправи,каже:„Иди,намеринякоймайстор,койтощеумеедобредатигонаправи“.Дойдевторибратитойсъщогопомърда,икаже:„Идиприонзимайсторбрат,тойщегопоправи“.Тозибрат,онзибрат,всекипомърдакракаигоостави.Е,какваполза?Туйнееликритиката?Казвам:Акоумееш,мърдайго,ноаконеумееш,негобутайпо-добре!Тизнаешлиизкуствотодалекувашкрака,бутайго;аконезнаеш,негобутай,понещеминаправишеднауслуга.Е,каквоизкуствоимавтова,когатокритикуватенякого?Азказвам:Трябвадакритикуватенякого,неказвам,ченетрябвадагокритикувате,нокак?–Данаместишкрака.Хваниго,кажи:„Ти,братко,имашединголямнедостатък,ноазсъммайстор,щетинаместякрака.Ивторипътпакела!“Итогавакакваецелтанаучениците?Акониевсъвременнияживотнеможедапридобиемеднаголямасила,скоятодапреодолееммъчнотиите,вкоитосенамираме,тогавазащониеокултнатанаука?СегадаоставимкаквоГосподможеданаправи,каквониеможемданаправим.Другвъпросеважен.Щемикаженякой,еди-койсиавторкаквоказал.Всичкотуйехубаво,новдадениямоментимадругаеднапо-хубавафилософия:каквониеможемданаправимзаГоспода.Неченемогадавиотговоря,новашиятумтрябвадабъдеподготвензапо-висшеторазбиране.Впо-висшеторазбиранеимапо-тънкисили.Казвате:„Учителю,кажинещо!“Задавиговорятака,навсинцавитрябвадакажадапостите15денаинямадавислугуват.„Е,как?“Нямадалягаштамвлеглотоипоследатизасъхвагърлото,чедасежабуркашсвода,таицялатамахаладазнае,чесипостил.Иследтуйумъттидабъдесвеж.Тялототищестанепо-ефирно,тищепривлечештияпо-тънкисилиитогаващеможедасеразговаряме.Азнякойпътщеговорявърхупоста.Сегаонезиотвас,коитосапостилипо10дена,привличатеоттиясилиипосле,катосвършитепоста,някоизапочватдаядаткиселазелевачорба.Стовавиещенаправитеедноподпушваненатиясилиищеразвалитевсичко.Постътсеупотребявазаобновяваненаорганизма.Тоеединначинзаподмладяване.<br/><br/>Иследователноследпоста,колкотосеможепо-дълговреме,употребявайтехранаеднообразнаихрана,коятоизисквамалкосилазахраносмилането,данесевъзбуждавъввасапетитът,задаможедасеразвиватдробовете,тадаможедаприематеповечепранаотвъздухаиотводатаидаизваждатеповечесоковеотхраната,отколкотосега.Постътеединотначинитезапостиганенатезинеща.Сегаунякоиотвассеявяважеланиеотамбицияитщеславиедасъобщитенадругите,честепостили.Щетръгнетойизапочва:„Слушай,азпостих10дена,нееединден,несаидвадена,несатридена...товасацели10дена,ехе...е...“Ивтуйотношениеазмогадавипохваля,виенадминахтеправославните.Православнитепостяттридена.Азнеотивамвдругакрайност,неказвам,ченеехубаво,човеквсетрябвадаимамалкоамбиция,нетрябвасъвсемдаизчезнеамбициятаму,новажнотоевпостачовекдапридобиеизвестнасила.Катосехваля,моятапохвалатрябвадасъответстванасаматареалност.Азнаправихеднакартина,нещоидеалносъмнарисувал.Е,хубаво,поставямоятакартинанаизложението;дойдатидруги,итепоставяткартинитесивтоваизложение.Погледнамоятакартина,заемапоследномясто.Казвам:„Тенеразбират“.Какнеразбират!Катояпогледна,трябвадакажа:„Да,напоследномястое,нотолковаезаслужила“.Следователнониетрябвадасхващаменещататъй,кактоса.Аконякойенарисувалнещопо-хубавоотмен,щепризнаяфакта.Таказвамсега:Постътееднодобросредство.Азвипохвалвам.Най-първосекаливолятависпоста.Човек,койтоепостил10дена,тойнееовца,тойеедингерой!Човек,койтоепостил10,12,15,20дена,веченеможедагобуташинеможеданалагашмнениетосивърхунего.Не,не.Единчовек,следкатоепостил20дни,щесеосвободиотмногозаблуждения.Многовашизаблуждениящеизчезнат.<br/><br/>Тавсегашниявекниевеченастъпвамеведнавълнаогнена.Разбиратели,ниевлизаме,наближавамевече,напървитередовесме.Искоровечевсинцаниещенавлеземведнасилнамагнетичнавълна.Товасаняколкомилиона–10,15,20милионаволтавтазивълна.Етокъдееопасността:оттазивълнаставасъбираненаенергията,затоваотсегавеченякоиусещатенещокатосърцебиене,нещовибутневнервнатасистема.Тиявълниидватпериодическиикатопопаднешвтях,внякоеотношениетеразредяваткръвта,вдругоотношениеясъбират;внякоеотношениетесъбиратнервнатасистема,вдруго–разредяваттазиенергияивследствиенатоваеднихораполучаватнервенудариумират.Товасавсеогненивълни.Тияогненивълни,презкоитосегаминаваме,щенинаправятмногокибритлии.Мъжътотмалконастръхва,нонезнаеоткъдеидетова.Огненавълнаетуй.Тойсеенажежил.Богате,няманикаквазагуба,нонещоенастръхнал.Търсипричината,апричинатаевътре,попадналевтазивълна.Естественонещо:тойтрябвадасеобърненагоре,къмБога,даподобривибрациитенасвоетотяло.Другоспасениеняма!Исега,катопроповядвамевокултнатаШкола,товаеединметоддаповдигнемтелатаси,дасавхармониястазивълна,впротивенслучайхоратащеизмират,щедойдатепидемииищегизавлекат.Природатавтуйотношениеемногострога.Тятърпи,търпи,нокогатотиясъществапогрешат,дойде,пометевсичко.Тяекатонякойгрънчар,койтоказва:„Оттиягрънцинищонестава,помететеги“,отнемедухаси–измиратхората.Следтуйотновопращадухаси,създавановараса.Богепостъпвалтакамногопъти–изметецяларасаипослеотновоясъздаде.<br/><br/>Сегааззагатнахвнеделя,трябвадасестремитедапреобразуватевашиячереп,дададетенованасоканамисълтаси,даимаединоттенък,чедействителновиестевлезлившестатараса.Най-първо,лицатавитрябвадаиздаватеднасветлакраска.Итъй,следкатопостите10–15дена,щезабележите,чееднасветещакраскапочвадапроникваотдушатавъввашетолице.Сегапо-висшитесъщества,ангелите,праведниците,адептите,Учителитесеинтересуватотхоратадотолкова,доколкотоестепентанатехниястремежкъмБога.КогатоединадептилиединУчителвидиеднадуша,коятопоставявсичкиусилия,правивсичкиразумнижертви,тойеготовдамусепритеченапомощ,дамупокаженачинкакдапревърневсичкитияновиформинанеговитеспособности,мисли,чувстваисилиидамудадеединновподтиквживота.Тъйщотовокултнатанаукамнозинаотвас,коитостена45–50години,можедасеподмладитеидаживеетеединсъзнателенживот,дабъдетеполезнинавашитеблизки.Можедаобновитевашетотяло,душатаси,умаси.Умътможедасеобновичрезмислите,адушатаможедасеоблагородичрезсвоитечувства.Тащеобърнетевниманиевърхусвоетосаморазвитие,анедасекритикувате.Дасекритикувате,тоеестествено,товасастаринавици,такива,коитониетрябвадагипреобразим.Катовиждашпогрешкитенаединчовек,ползвайсеоттях,задаизбегнешстраданията.Товаеединдобърначин.Некритикувайпогрешките,нодатибъдатзапоука!Каквототойправи,тинеправинеговитегрехове,нодатибъдатеднапоука,дасеизбавишоттиястрадания.Илитиимашнякойлошнавик,тозинавикдатипослужикатоединучител.Старайсепогрешкитенахоратадатибъдатотполза.Тозитрябвадабъдестремежътнавсичкиокултниученици.<br/><br/>Апослеазбихжелалвсичкиотвасдасипрепращатедобримисли.ВиесегаседитеисемолитеГосподдаблагословицелиясвят.Нотоваемногонеопределенамолитва–целиясвят.Е,хубаво,азминавампрезвашатаградинаиказвам:„Господдаблагословиградинатави“.Добре,нодакажем,чеелятновреме,сушае,минаваминеказвам:„Господдаблагословиградинатави“,ноотивамскофитезаводаиполивамвсичкитедървета.Поливамги5–6днинаредиказвам:Коеепо-хубаво–дакажа„Господдаблагословиградинатави“,илидавземаидаполеяградинатави?Минавампокрайвашияпиперник,тойесух.Коеепо-хубаво–давземаеднатенекияидагополея,илидакажа„Господдаблагослови“?Азбихжелалвиедаполиватеградинитеси.Минавашивидиш,чеградинатанатвоясъкласникнееполята.Вземивода,полейя!Неепрекопана,вземимотиката.Утретойщетинаправисъщатауслуга.ТуйеокултнатаШкола.Акотованесеправисъзнателно,нямаполза.Тогава,катодойдатпо-висшитесили,итесииматсвоеприложение.Сегаазнеказвам,чеуваснямапрогрес,имадостапрогрес.Някойпътазсепроизнасямстрого,знаетелипокаквисъображения?Азгледампоотношениенаонзивеликидеал.Отгледищетонатозивеликидеалвиенищонестенаправили,нокатовземачовешкияживот,хоратаотсветаивас,казвам:„Междусветаиваснеможеивъпросдастава“.Тъйщото,дветекрайноститрябвадагивземетепредвид.КатоговоряпоотношениенаБожественияживот,тъйе,несеобиждайте.Нокатовипохвалянякойпът,тоепоотношениенасвета.Ивединия,ивдругияслучайпаксъмправ,туйсадверазличнимерки.Сегавиждам,имаувасдвижение,имаистремеж.Азжелаятозистремеждасеусилиощеповечеиразумендастане,данестанетеедностранчиви,защотовсекиучениктрябвадабъдевсестранен.Неговатадеятелносттрябвадабъдевсестранна.ТойтрябвадабъдевконтактсвсичковПриродата,въввсичкодавземаучастие,дасеинтересувакаквоправииангелът,ичервеят.<br/><br/>ПосленякоиотвасвземетедапроучватеЕвангелието–извадетеотНегонай-силнитестиховеинаправетеопитстях.Напримернаправетеопитсъсстиховете:<br/><br/>*„АзсъмПътят,ИстинатаиЖивотът.“<br/>*„ПовярвайвГосподаИсусаХриста,щебъдешспасентиидомати.“<br/>*„АзиОтецмиедносме.“<br/><br/>Посленаправетеопитсонзистих,детосеказвавПисанието:<br/><br/>*„Вначалотобесловото...“<br/>*„БогеДухикоитоМуслужат,трябвадаМуслужатсДухиИстина.“<br/>*„Акотеударятотеднатастрана,обърниидругата.“<br/>*„Акотесъблазнявадяснотоилилявотооко,извадигоигохвърли.“<br/><br/>Направетеопитдаразберетевътрешниясмисъл,каквоеискалдакажеХристос.Имадругединсмисълвстиха,скрит.Моженякоиотвасданегоприемат,новсе-такитияразмишлениявърхустиховетещевидоведатдомногоновиразбирания.Сегазапримераз,катоговорязаЛюбовта,катопроповядвамЛюбов,етокакворазбирам.Любовтаминавапрезтристепени.Понежечрезкръвтасеносиживотът,внеяесъсредоточенатазижизненаенергия,то,катоминаватякъмпървитецентрове,коитосенамиратвпреддвериетоначовешкиямозък,събуждасетъйнареченатаиндивидуалналюбов–любов,коятомислисамозасебеси!Иследователнониеискамедапрекарамевсичкозасебеси.Дететоискадасъберевсичковхамбарасипакзасебеси.Товаепърваталюбов.Втораталюбовимадругаеднаврата.Кръвта,катовъзлезегоре,събранавече,ниесмеготовиданамеримдругосъществоиотизлишъкананашаталюбовдамудадем.Казваме:„Хайде,вземиотполовинатанатазилюбов“.Туйгонаричамдружба,приятелство.Тованесаощеморалничувства.Следтуйкръвта,катоминегоре,впреднатачастнаглавата,засягаедноморалночувство,коетонаричаммилосърдие.ТогавасепроявяваоназиЛюбов,коятожертвавсичкозаблизкияси.Човекеготовдададезалъкаотустатасизаблаготонадругите.СледователноЛюбовтатрябвадаминепрезтезифази,задасеявимилосърдието.Нозадасепроявимилосърдието,трябваичовешкиятинтелектдадойде,трябвадасепроявиичовешкиятразум.Тиясатритестепени,презкоиточовекщемине.<br/><br/>Следователновнастрябвадасепроявятедновременномилосърдиетоиразумът.Тиядвесилиуученика,съединенинаедно,оттяхтойщеразберевкакванасокаименнотрябвадасеизползуваЛюбовта.Сегавпърватаивтораталюбоввсякогаимаеднонатегнатосъстояние–поляризиранеираздвояване.Запримертиимашединприятел,най-първотигообичаш,тойседиден,два,трипритебе,най-послетидотегне.Виестезабелязалитова.Майкасте,иматедете,обичатего,галитего,нонай-последотегневиикажете:„Хайде,идинавън,играйсдругите“.Тованеееднаморалналюбов.Туйдете,катоесмукало,черпило,черпилоотмайкаси,взима,анищонедава,майкатагопращадаиграенавън.Защогопращавън?<br/><br/>ОбачекатодойдемдоморалноточувствонаЛюбовтаимилосърдието,тамнеетака.Ниенеможемдапроявимтазилюбовкъмедносъщество,коетонямаморалналюбов.Товачувствоможемсамокъмединчовек,койтоеморален,дапроявим.Разумниятживотможедасесподелисамосединчовек,койтоеразумен.Самосразумниячовекщеговоришразумно.Амичетакъвезаконът!ТинеможешдапроявишморалнаиБожественаЛюбовкъмедносъщество,коетоняматазилюбов,няматиячувства.Тиидаяпроявиш,тойщетеразберевпърваиливъввторастепен.Следователно,когатониеговоримзаБожественатаЛюбов,двамадушитрябваеднакводасеразбиратиеднакводасежертватиблагата,коитоимат,саравни.–Обмянатамеждутяхеправилна.Тъйщотонякойпътвиеспорите,разбиратесеспоредстепентанавашеторазвитие.Азсъмнаправилсвоиизследвания,своиизчисления,своиъглиизнаяхората,знаястепентанатяхноторазвитие.Азнямадавиповерятиясвоиизследвания.Азсъмрешил,нямадаповерятазинауканикому.Имаъгли,имаизвестниформиичисла,коитопоказваткойчовеккъмкоястепеннаразвитиеспада.Сегазавасимаедно:виеможедасетрансформиратесамопоединпростначин.Могадавигопокажа,тойеследният.ВиенефилософствайтезаБога!Запримервиеискатенай-първодасхванетекаквонещоеБогвсвоятанеобятност.Досеганитоединадепт,нитоединвеликУчител,нитоединангелнеемогълдавиопределикаквонещоеБог.АнгелътможедавиопределикаквоеБог.Тойееднанеобятнасветлина.Тиусещашеднанеобикновенамекасветлина,коятотеизпълня,нокакваформащеМудадеш?ИкатовлезешвНего,тисинещоособено.Ивтазисветлинапонякойпътсеявяватформи,коитопредставятБога,ноформите,тованесаБог.Богескритвътревтуйбезграничноивсякогащеостанескрит,никоганямадаГопознаят.Презхилядивекове,презцялатавечностникоганямадаГоузнаят.ТозиВеликият,Абсолютният,БезграниченБог,Тойщеостанееднавеликазагадказавсякога!Туйщегосложитевумаси!Данемислите,ченякогащеразгадаетекаквонещоеГоспод!ВовекивековТойщесиостанетакаабсолютен!Дасеразгадаеживотът,значидасезаличиживота.Великоесамотова,коетооставанеобяснено!Съзнавасе,бездасеограничи!ИзясненотовсякогапоказвавътрешноограничениенаеднавеликаИстина.Посъщиязаконнемислете,ченякойденщеопределитекаквонещоеЛюбовта.Любовтащеостанекатоеднапроява.ВиещеопитатеЛюбовтаведнаилидругастепен,норечетелидаяограничите,тясезагуба.Този,койтовилюби,след4–5дена,следеднагодинатойнеможедавилюби.Защо?Многоестествено!Развалиласелампатаитазиенергия–Любовта–неможедасепрояви.Мозъкътнатозичовексеразвинтил.Въвфренологиятачестоиматакиваслучаи.Имаредпричини,тесаследните.ВАмерикаедингосподинсеоженва;обичаженаси,децатаси.Единденгоритваконвзаднатачастнаглаватаитознамразваженасиидецатаси,изпъждагиоткъщи.Тозикон,катогоритнал,изменилформитенанеговитечувства.Нищоповече!Итакаминалживотаси.Тимуговори,морализирайго,ченееправ,тойсиоставатака.Измененисатиячувства.<br/><br/>Следователнонякоганякойвиразлюби.Казвам:ритникеполучилвдадениямомент.Формитенанеговитечувствасаизменени.Тиснищонеможешдагозаставишдатеобича.Итъй,имайтепредвидеднонещо,дасепазитеотследниязакон:силнитесътресениявживотасавсъстояниедаизменятспособноститеви,чувстватаисилитевииливъввъзходящастепен–дагиподобрят,иливнизходящастепен–даизменятцелиявиживот.Запримервиеможетенякоготакадагообидитеилитакадагоозлобите,четозичовекдавинамразиидакаже:„Стозичовекотсеганататъкникоганямадасепримирим“.<br/><br/>УченикътникоганетрябвадасииграесъссилитевПриродата.ЕдинвеликУчителможе,ноученикъттрябвадабъдемноговнимателен.Тойтрябвадаимацензуранаезикаси.ИвПисаниетосеказва:„Господи,сложистражнаезиками!“Единангелдаима,чекаторечешдаговоришнещолошо,дакаже:„Чакай!“Защоточесто,катосеразгневим,казваме:„Азтоващенаправя,оноващенаправя“.Нищонямаданаправиш,щеповредишнасебеси.Онова,коетостава,тонесеказва.Самонещата,коитонесеказват,тестават;анещата,коитосеказват,никоганестават.Правилотоетакова.На100казанинещаедностава,ана100неказанинеща–99стават.Амичемногоестествено!Акопосеете100орехаиникойданегизнае,99щеизраснат,ноако100посеетеикажете,колкощеизраснат?Децатащеидат,щегичовъркатеднопоедноищегиизядат.Дажехубавоенякойпътчовексамспрямосебесиитойнищоданезнае.Трябвадаевизвестноотношениеневежа.Някойказва:„Кажимикаквощепреминазабъдеще!“Могадатикажа,нотинямадапридобиешопитност.Титрябвадабъдешневежа,докатопридобиешопитността.Следователнонесеплашетеотневежеството.Неискайтедабъдетеучени,предидаплатитеданъкаси!Чекакщестанетеученихора?–Следкатостеминалиопитността,следкатоплатитеданъкаси.Онзиучениктрябвадапремине10,15,20годинивучениеитогаваставаучен.Аковиенепреминетепрезредсътресения,презредизпитивживота,каквиученицищестанете?Виеказвате:„АзвечецялаеднагодинасъмтуквШколата“.Хм,еднагодина!Нееднагодина,неединживот.Можебивитрябватощеедин,два,триживота.Можевединживотданаправитемного,ноданемислите,чеелеснодаседобиятокултнитепознания,дасеусвояттияокултнисилиидасенаучимкакдаживеем.Тоеедноотнай-великитеизкуства.Иазнепознавампо-великоизкуствоотизкуствотодазнаешкакдаживееш.Запримердаминавашпопътя,тозитеобижда,онзитеобиждаитидабъдештихиспокоен,даможешдатрансформирашвсичкитетияенергииикатосевърнешвдомаси,дасеусещашбогат.Или,следкатоучителятсложинаученикасиединицавучилището,катосевърнеученикътвкъщи,дакаже:„Моятучителеправ,нотазиглаванеразбира“.Тъйтрябвадакажетой.Товаеученик!Сега,иниенякойпътказваме,чеГосподспрямонасенесправедлив.Не,Тойетолковасправедлив,толковаблаг,чеакоТойинивъздалзанашитеглупости,нищонебиостаналоотнас.Амиследкатонаправим999погрешкинахилядата,Тойказва:„Туретемумалконагърба,чедаусети“.После,катонаправимдруги999погрешки,пакмалкотитури.Нямакакводасесърдим.<br/><br/>После,другонещо,откоетоискамдавипредпазя.КатовиговорязаЛюбов,замилосърдие,азнеискамувасдасеродиовчедушие,азискамдамислите,дабъдетесамостоятелни,дабъдетесправедливи,смирени.ГоворивиУчителят.ДазнаетевдадениямоментдалиТойеправ,илине.АкоУчителятеправ,праве,аконееправ,даостанетенаособеномнение,ноположителнодазнаетеправлие,илинееправ.Даопитатесебеси.НякойпътУчителятможенарочнодавиизпитадалитуйчувствонасправедливостеразвитовъввас.Ихубавотоеименновтова:дазнаетеправлие,илине.Амащекажетенякойпът:„Учителятнепостъпвасправедливо“.Уверенлисте?<br/><br/>Сегатияпонятиятрябвадагииматепредвид.Тесанеобходимизавашетобъдещоразвитие.Исега,катовигледам,азжелаядастанеедноподобрениеувас,защотогледам,намнозинамозъцитесадемагнетизирани,трябвавиенергия,мнозинанестевесели.Седитетъйхубаво,новдушатавиазвиждам,честестрахливи.Някоиужкуражимат,новиждамви,страхливисте.Не,не,неселъжете!Азнаричамсмелчовеконзи,катодойдедагопокачатнакръстапредобществото,дакаже:„Няманищо!“Итойдаустоява,данемумърдаокото.Тозинаричамазученик.Идругите,катопогледнатнанего,дакажат:„Товаеученик!“Аонзи,койтокаже:„Щомитрябвашетуйучение,защонесистояхвкъщи?“Незапочвайтогаватазиработа,стойсивкъщи!Сегатрябвадабъдетебезстрашни,тръгналистевпътя,неселъжете!Пътят,покойтовървите,еправ.Ивтозипътвсеки,койтоескромен,чистосърдеченкаточовек,тойсеблагославя.<br/><br/>Таказвам:ниеправимеднообщоусилие.Трябвадаобразувамееднаядка,даможедаприемемтиясилиотПриродата.Запримертазигодинаидееднамногоприятнавълна.ТящеминетукпрезШколата.Ноазсеопасявам,имаединвъзел:когатоазискамдасъбератазивълна,тогавазабелязвамученицитесеритат,искатдасиуредятсметките.Казвам:Елате,дайтеситорбите,оставетестаритесметки,дайтечувалитеси,напълнетегистуйбогатство.Ноичернаталожатогаващезапочнетова-онова...Не,не,трябвадабъдемтихииспокойни.Имамеединмомент,еднобогатствоитрябвавсекидаеготовдагоприеме.Ивиеиматеправодаприемете.<br/><br/>Сегамоятазадачабешевминалатаекскурзияданаправимединопит.Азискамдавипокажееднамалкачастоттазивълна,коятосегаминавапрезБългария,какщеяопитате.Коечислобешевпетък?–Шестнадесетифевруари.Некакажаттези,коитобяханаВитоша,какпочувствахатияенергии,коитоидватотгоре.Бешетолковатопло,катопролет,разбиратели?Катоседишнаснега,каточенатреваседиш,католятновреме.Итуйесамоеднамалкачастоттазисъзнателнажизненаенергия,коятонастъпва.Аидееднавълнаощепо-голяма.Ибихжелалвиевсичкидастеготови,чекатодойдетя,дазасегненесамовашетотяло,нодазасегнеисърцетови,ивашияум,идушатави.Тящевнесееднановаструяищедонесееднообновление.Тазивълнаничака.Туй,Божественото,трябвададойде.Тяекатослънцето.Акониенеяизползваме,каквощедаде?Тазатуйниещесеприготвимдобре.Тъйстоивъпросът.ВПриродататрябвадазнаемвреметонавсичкинеща.Увсинцавиазискамдаимаеднаготовност,дазнаете,чеБогеготовдаблагословикоготоидае,стигадаспазватНеговитезакони.<br/><br/>Ибихжелалвсинцавиедасеповдигнете,дабъдетепо-умни,недамислитесамо,нодастанетепо-умни.По-умниипо-мъдридастанете!Исърцатавидастанатпо-благородни!Самопотозиначинстаритевидълговещесеплатят.Виенемислетесегазаминалото.Виемислите:„Азсъмизгубилтозислучай,това-онова“.Изгубенотоеизгубено.Туй,коетощеспечелим,тоеважно.Туй,коетощеспечелимсега,тострува10пътиповече,отколкотоизгубеното.Ивижвдругитецъркви–тесииматметоди,тезнаяттова.МногопътибаптиститевАмерикащесесъбератищесемолят,бездаразбираттуйблаго.Тесемолят,молятиказват:„Щедойдеблагословението“.Туйблагословениеидепериодически.Запример,катоследимтиясъбужданиявАмерика,виждаме,четевървятпотечениетонатияжизненивълни.Ирелигиознитехоракатообхванаттазивълна,тогававцъркватанаставаеднаособенапромяна;наставаедносъживяване,любовмеждучленовете,самопожертване,законнасамоотричане,въввсичкоиздържат.Аокултниятучениктрябвадазнаезаконите.Ивсичкитрябвадабъдетеготови.<br/><br/>Азвиказвам:Еднавълнаидепрезтазигодина,нямадавикажакога.Щесиприготвитеторбитеитенджерите,защотоимасълцещеима.Житцещеима,апослеикаситещеприготвите,излатощеима,органическозлато.Богатстватаначовекасеопределятотдругединзакон.Всекиединчовекставабогатспоредзлатото,коетоимавсебеси.Онези,богатитемилионери,тесабогати,защотоиматповечезлатовсебеси.Следователнозлатотоотивапризлатото.Такъвезаконът.Повъзможностщесестараетедасеобразувасъзнателноеднахармониямеждувас,катосъсредоточитеумаси.Идетазивълна!Даобразувамехармония,чекатодойдетя,даоставинещовумоветеви.Тоеблагословение.<br/><br/>Сега,следващатанеделяазщевидамдвеилитриформули,скоитодасислужите.Щеминапомните.<br/><br/>Ноазбихжелалвиедапочнетедамислитевърхусебеси.Помислетесизапримерпреди2хилядигодиникъдестебили?Предихиляда,преди900,преди500годиникъдестебили?ДавидимможелидаотбележитевкоячастнаЕвропастебилиилидалистебиливЕвропа,вИндия,вАмерикаиливАвстралия.Можеданеразкриететочно,новсе-таки,катосъсредоточитемисълтаси,всещевидойдееднамалкасветлинка.Иследтуйщенамеритеизвестнаразгадка.Виеощенестеправилиупражнения,атрябвадасеправятмногоупражнения.Ниещепристъпимкъмнякоипрактическиопити.Отмалкитеопити,отмикроскопическитеопитищезапочнем.<br/><br/>1.Данаправимединмалъкопитсега.Поставетеляватаръканаколянотоси,повдигнетедяснатаръканапред,свийтедругитепръсти,самопоказалецътдаостаненавън.Сеганегледайтекойкаксиповдигапръста.Мислетезасвояпръст.Лекосепоставядесниятпоказалецвсредатаначелото.Мислетесегазатовамястотук.Движетепръстанадолуполекичкамеждувеждите,поноса,подяснатаноздра,посредатанадяснатабуза,догорнатачастнаухото.Посленагореповъздуханадглавата,напред,надолуищепоставитепръстасивърхупалецаналяватаръка,концентрирайтесе,наблюдавайтепромените,коитоставатвъввас.Себесинаблюдавайте.Теглетесегапръстасиполяватаръканагоре,дорамото,следтоваподбрадата,отдяснатастрана,задшиятаиотзаднатастрананаглаватанагоре,послепогорнатачастнаглавата,къдетосаморалнитечувства,надвеждите,подяснатавежда,побузатанадолу,добрадата,следтоваръкатасепоставяхоризонталновдясно.Умътвидаеконцентриранвъввашатаръка,несеподдавайтенаникаквичувствания,защототесалъжливиемоции,ногледайтенаоноваразумнотовъввас.Ръкатанапред,пръститесеизправят,ръкатасеиздиганагоре,следтовасеснемадолуприлявата.<br/><br/>2.Сложетесегаръцетенагърдитесотворенипръсти.Следтоваръцетесеотварятнастрани.Пръститесесвиватнаюмруцииедновременноръцетесеприбиратотпреднагърдите.Пакръцетесеразтварятнастрани,пръститесеразтварят;свиватсепръстите,прибиратсеръцетенагърдите,товасеправитрипъти.Следтоваръцетесеслагатнапред,настрани,пакнапред,допиратсепалците,послепредгърдите,нопръститехоризонтално,следтоваръцетесеспускатдолу.<br/>
Изпейте сега „Изгрява слънцето“! (С движения.)
Заб.: В петък на 23 февруари ще има екскурзия до Витоша за тези, които могат, които са свободни, пък които не могат, за тях ще жертваме една неделя.
19-та школна лекция на Общия окултен клас (II година), 19 февруари 1923 г., София.
Най-често използвани думи в беседата:аз, сега, може, има, човек, любов, казвам, вълна, дойде, отношение, сили, пример, прав, каже, ден, себе, път, чувства, живот ,