От книгата "Положителни и отрицателни сили", Общ окултен клас - година втора (1922-1923 г.),
Издателство: "Бяло Братство", София, 2008 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили“, 35 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
по стенографски записки, изд. София, 1923 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили в природата - първа част“, 22 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
Издателство "Хелиопол", 1998 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето Беседа в petardanov.com
Тема за следващия път:„Смисълът на раждането и прераждането“. <br/>Всичкисъвременнинаблюдатели,естественици,коитонаблюдаватПриродата,мислят,ченяманикаквавръзкамеждупредметите.Тамсевижда,чевсичкипредметивПриродатасаразхвърляни.Философите,каторазглеждатпричините,коитопредизвикватпроявитевПриродата,итемислят,каточенямавръзкамеждупроявите,даженамиратеднопротиворечие.Иоттовапротиворечиевъзникватпротивоположнитефилософскивъзгледи.Напримермеждуфилософитепесимистииоптимистиотчистофренологическогледищесъществуваследнатаразлика.Песимиститесеопределятпоследнияначин:хоракрайнотщеславниичестолюбиви,притовакрайнострахливи,съсслаборазвитанадеждаисилноизостренум.Уоптимиститееобратно:утяхгордосттаеслабозастъпена,асъвестта,милосърдиетоиразсъдъкътзавзематпо-широкаплощвсхващаниятаим,затоватевиждатвъввсичкодобратастрана.Разбирасе,каторазглеждамесъвременнияматериаленсвят,ниенеможемдагосчитамезаидеаленсвят.Немогааздасчитамположениетонаедингрънчар,койтозамесвапръст,катонещоидеално.Когатогърнетосеизпечеиизлезеизпещта,тогаватуйгърнееидеално.Обачевиещезабележите,чевПриродатаиматрисъзнания.Еднофизическосъзнание,коетоекаторезервоар,вкоетовсичкисъзнаниянаиндивидитевсвета,навсичкималкиживотинки,сеотразяват.Ивтазипроекциянатуйсъзнаниесъществуваедновътрешноброжение.ВторотосъзнаниенаПриродата–единстремеждаобуслови,дапридобиеидазаставивсичкитиясъзнаниядадействуватхармонично.Итретотосъзнание,тоечистоБожествено,коетодаванасоканамисловнияживот,т.е.начовешкияживот.<br/><br/>Първотосъзнаниеможедагоопитате.ИдетенакоеидаемястовПриродатаищеопитатеследнотоположение:катоидетевРилскатапустиняипостоитетам2–3дни,виещеусетитеедножеланиедабягате,усещатееднаскука,каточевсичкипредметивидушат.Искатедаизбягате,еднаборбасеявява.Природатаказва:„Щеизхвърлиштозибагаж,койтоносиш,тойнемитрябва.Твоитеновифилософскивъзгледищегиснемеш,азнесенуждаяоттвоятафилософия.ТамвСофиятиможедафилософствашколкотоискаш,нотуказнямамнуждаоттвоятафилософия“.Икатооставиштвоятафилософия,първотонещо–тищеусетишедноуспокоение,щеусетиш,чеслизашнадолу.Природатащетеприравнисъссебесииследкатосеприравнишснея,щеусетиш,чепоединособенначинтятидаваеднапо-нованасоканамисълта.Новпървовремещесезародиеднавътрешнаборбамеждунеяитеб.Сегатазиборбасъществуваивсамитевас.Запримернякойпътвиесесчитатеученици.<br/><br/>Оновадълбокото,Божественотосъзнаниеказва:„ИзпълниволятаБожия“.Тиказваш:„Не,немогадаизпълняволятаМусегапорадитияитиясъображения,неевремедаизпълняволятаМу.Азнемогадаяизпълня“.Добре.Ивсякогаследединвътрешенотказнаученикарезултатите,коитогопоследват,санещастия,страдания.ТолковавзискателнаеПриродата,ченавсекиединтвойотказитящетидадедруготказ.Тищеоткажеш,тящезамълчи,ноитищесеобърнешдаискашпомощотнея,итяпакщезамълчи.„Скакватомяркамериш,стакаващетисевъзмери.“ТуйсегаизточнитенародигонаричатЗаконнакармата.НовтозиЗаконнакармататевнасятединмеханическиелемент.Иманещо,коетонеевярно.ТеотиватмногодалечивЗаконазакарматавнасятнякоирелигиознидогми,т.е.понякойпътупотребяватЗаконазапреражданетокатоединзакон,катоединмодусдасплашатнякого.НоЗаконътзакарматанеедасплашичовека,нодамупокажепричинитеипоследствиятананещата,каквървяттепоединматематическизакон,ниповече,нипо-малко.Ивсякоеднострадание,коетощеизпитачовек,съответстванапрестъплението,коетоенаправил,т.е.какватоболкасипричинилдругиму,същатаболкащесевърнеинатебпосъщияначин,задазнаечовек,чекаквотоправи,засебесигоправи.<br/><br/>СегапървотонещозаученикаедавлезевсъгласиесБожественото.Всичкифилософиучат,чениенеможемдавлеземвсъгласиесБожественото.Можем.ЗадавлеземвсъгласиесНего,ниетрябвадасеосвободимотмнениетонахоратазанас.КаквощемислиГосподзанас,товажи.Най-първо,трябвадакажем:„Некамисляткаквотоискатзанас,аколкотохоратамислятпо-зле,толковапо-добре“.Лошитемислипонякойпътсанеобходими,тесачернозем,вкойтонякойпътрастатнай-хубавитеплоднидървета.ИПисаниетоказва:„Блаженисте,когатовърхувасрекатналъжалошареч“.Анеказва:„Блаженисте,когатовипохвалват“.Имеждувас,посъщиязакон,щомвидойденякоянеприятност,виенеможедаиздържате.Запримерощенезнаетекакдапревърнетеизвестнаенергия.Дакажем,обидилвинякой.Даможедапревърнештазиобида.Четоваеволя!Сега,азсвързвамтуйсъзнаниенаПриродатасволята.Всичкимислите,чеиматеволя.Азнеотричамтова.Онзигенералнабойнотополе,итоймисли,чеимаволя.Държавникът,итойимаволя.Генералъткакваволяима?Той,катоизтеглиножа,щенеще,напредщевърви.Неможедабяганазад,срамгоедасевърне,войницитеса,коитоготласкат.Акоазсенамеряпредеднатълпа,нямалидавървянапред?Щевървя.Изведететозигенералвобществото,щевидите,чепредмногомалкиспънкикапитулира,нонабойнотополетойесмел.Тойтамизразяваколективнатаволянавойниците.Тазиволянеенегова.Акъдещесепроявиволятаначовека?Тяможедасепроявивтриположения.Първотоположение:дакажем,пътувашвРилскитеместа,самсиинасрещатиидемечка.Няманикойоколотеб.Акоимашволя,щетръгнешполека,щемислиш,четазимечкаможедатеразбере,щеминешнасреща,щесеразминете,бездаиманякаквиинцидентимеждутебеинея.Тоеволя.Щомсеуплашиш,знаешликаквощестане?Мечкатаимакрайноотвращениекъмстрахливитехора.Несезнаеслучайвживота,мечкадаеизяластрахливчовек.Катонеприятел,изяждате,нострахливлиси,щомсеразтрепериш,тящеминепокрайтебе,щетеоплюеищекаже:„Крайносъжалявам,чеволянямаш“.Итози,коготомечкагоеплюла,тримесецаболедува.Тоеголямизпит.<br/><br/>Сеганеевъпросзамечката.Азвзимаммечкатакатосимвол.НапримеримашевъвВарнаеднаакушерка,знаменитатабабаХранова,тяенавлизалапо4–5километранавътревморето,плувалаекатонякойтюлен,катосом.ТазибабаХрановаеготовадаубиевсекиго,нопокажетееднапиявицаведношише,итяцяласеразтреперва,изгубвавсякаквоприсъствиенадухаси.Пиявицата,тоецяламечказанея,обект,койтоможедаяуплашивдаденмомент.Немислете,чезастрахасеизискванещограмадно.Значипсихическитуйимаизвестнавръзкаотминалото.Вминалототазипиявицаебиламногоголяма,асегасеесмалила.Ичовек,койтобягаотпиявицата,тое,защототяседивумамукатонякойграмаденмонстър.Посъщиязакониниесегасъвременнитехорастрадамеотмалкитепогрешки.<br/><br/>Второтопроявлениенаволята:направишизвестнапогрешка.Запримериматедете,синилидъщеря,илипъкнякъдевобществотосте,кактоидае,направитепогрешкапоотношениенакоготоидаеоттях.Дойдатитепитат:„Туйнещонаправилиго?Казалиго?“–„Не,негонаправих.“Тозичовекестрахлив,нямаволя.Кажи:„Направихго“.<br/><br/>Третотопроявлениенаволята:проявлениенаволятаБожия,когаточовексерешидаизпълниволятаБожия,дапожертвасебеси,съзнателнодасепожертва.Тозичовекимасилнаволя,койтоможезаизвестнаидеясъзнателнодасежертва.Товасатрипроявинаволята.Ивсинцавиенай-първотрябвадасивъобразите,чесрещатенякоямечка.Такиваманевритрябвадагиправите,тещебъдатхубавиупражнения.ЧестоангличанитевИндияправяттакиваопити,задакалятволятаси.Наместа,гдетоиматигриилизмии,щеседненякойангличаниннанякойкамъкиспокойнощечака.Итияхора,коитоиматсилнаволя,несезнаеслучайдагиенападналнякойзвяр.Щеседиштихоиспокойно,умъттищеприсъства,съвсемконцентриран,смелщебъдеш,нямадаходиштъй,насам-натам.Иникоганеможедатенападнезвяр.Едобре,какщепроявитевашаталюбов?Любовтавсякогаизискважертва.ТясепроявявачрезЗаконанажертвата.Първиятзакон,чрезкойтоЛюбовтасепроявявавсъзнаниетонадушатати,ечрезжертвата.ЗащотонякойпътжертвабезЛюбовможе,ноЛюбовбезжертванеможе.МожедададешжертвабезЛюбов:някойпътсеотчаеш,хвърлишсе,нотуйнегоправишотЛюбов.НосъзнателнатаЛюбоввсякогаизискважертва!Жертватаезакон,чрезкойтоЛюбовтаможедасесамоопредели.Тазижертващепроизтичаотвашиядух,тянетрябвадасеналожиотвън,защотоакосеналожиотвън,тазижертванеепоЗаконанаЛюбовта.Тятрябвадапроизтичаотвашиядухитогававмомента,вкойтопочувстватетозизаконнасамопожертването,виещенараснете,духътвищестанемощенисилен.Следкатоученикътеразрешилвъпросанасамопожертването,тойможедавлезевпътянаМъдросттаиможедапреодолеевсичкитемъчнотии.НонеелинаучилБожествениязаконнасамопожертването,тойвпътянаМъдросттанеможедаходииЛюбовтанеможедапрояви.<br/><br/>Сегавиеслушатетияработи,ноонезиотвас,малцината,коитоискатдакалятволятаси,каквотрябвадаправят?Запример,когаточовекискадапокаже,чеимаволя,тойсвиваръкатаси.Свиванетонаръкатасеотнасядопрояватанаволятанафизическополе.После,когатоискадапокаже,чеимаволя,свиваустатаси,тоепоотношениенасърцетоси.Акогатоискадапокаже,чеиумътмувзимаучастие,свиваивеждитеси.Идецатаправяттака:начумерисе.Имайкатаказва:„Маминото,щеимаш,коетоискаш“.–Майкатакапитулира.Тъйе.Нотуйположениенадететоесвоеволие.Дете,коетопотозиначинналагасвоятаволявърхубащасиимайкаси,едетеотеднанискакултура.Ионова,благороднотодете,коетодойдевкъщи,трябвадапринася,анедаизнася.Този,койтотакасвиваръката,устатаивеждите,тойщеизнасянавън.Сегапонякойпътазвивиждам,ивиесисвиватеюмрука,веждитеиустатанамене,начумеритемисе.Отнискакултурасте,казвам.Да,щоммисеначумеричовек,азимамедномнение–отнискакултурае.Защотрябвадамисечумериш?Ибездамисечумериш,азщетидамдвойноколкотоискаш,нооттуй,коетоимаш,тинямадаизраснешнитоединмилиметър.Неетамвъпросът.Разбиранетрябвамеждунас,зачитаненаонезивеликизакони,накоитоученикътиУчителятсеподчиняватедновременно.Аковиестеединученикприменеиучитемузика,азнемогадаизменятияправиланамузикатазарадивас,даизменятоноветенапозициитеидавидамдругитонове.Щегивземететочнотъй,кактосаизамен,изавас,тетрябвадасаясни.Послевиенеможедакарателъканасам-нататък,дагометухарите.Тозилъктрябвадавървиправилно,красиво.Можедахванететозилъкипосредата,кактоискате,ноимаизвестниправила,коитотрябвадаспазвате.Иученикът,иучителяттрябвадагиспазват.<br/><br/>Ивживотаесъщиятзакон.Ниенеможемдаживеемпокойтоидаеначин.Иматочноопределениправила,покоитотрябвадаживеете.Тазивечеразмогадаговоряиподругначин,могадакажамногонеща,ноаззнаяпоследствията,чеможедасеобидите,можекриводамеразберете.Чещесеобидите,заментиянещаневажат.Вдаденияслучайазтованеискамдазная.Акоазсъмдошълдаизправятвоякрак,койтоесчупен,немиважикакмислишти.Бащатиказва:„Можелидаправишкрака?“Азказвам:Да,мога.Тиможедамехулиш,ругаеш,нокатооздравееш,пакщеговорим.Азщеседна,щепокажаизкуствотоси,атвоеторугателствоедругвъпрос,щегооставянатвоясметка.Можедакажеш:„Тимипричиниболка,тисижесток“.Тоедругвъпрос.Въпросътеможелиазданаправякрака,илине?Направялиазкрака,поставяливсякачастицанамястото,азнесъмчисточовек,азсъмчовекът,койтовинаправикрака,койтовиоздрави.Следователновиенеможедаочакватедависеоправикракабезболка.ВашиятУчителтрябвадаизправимноговашипогрешки.Туретевумасимисълта,чекогатониеговоримзапогрешки,тияпогрешкисаизвъннашатадуша.Защо?Аковиемислите,чеединУчителнарочносеотнасякъмнякоготъй,дагооцапаилиобиди,виекриворазбиратевашияУчител.АкоединУчителбипомислилтова,тойседеградира.НякойпътУчителятможедависъздаденякоимъчнотииизкуствено,нонеговатацелесъвсемдруга.Тяедалечна.Учителятможедавидадетрудназадача,ноцелтаесъвсемдруга–даразвиеуманаученика.<br/><br/>Сегапървотонещомеждувас,учениците,попричинаняманеволяиотсъствиенахармония,честоимамснякоиученицииученичкидостанедоразумения,неразбирания.Еднонещопомнете,азсъмзаобиколенседнадиамантенастенаспрямосвета,аспрямогоресъмотворен!Отдолу–никаквакал!Койтодойдеотгоре,добредошъл.Нодасеотваряотдолу,давлезекал–никогатованямадабъде!Койтосеопитададойдеотдолу,щеприеменеединритник,нохилядиритници.Койтодойдеотдолу,катогоритнем,щесенамеринаединкилометърдалеч.Ритнициима!Немислете,чениесмемногокроткихора.Отдолукойтодойде,имаритник;отгорекойтодойде–„добредошъл“.Нищоповече!Насъвремененезикговоря:ритник!Щедойдешотгоре,кактосветлината.ЩесеотворитвоятадушазатазиБожественасветлина,коятодаоплодотворитвояумитвоетосърце,идасеявятвнеятиявъзвишени,благороднипориви.Сега,запример,оттолковавремеазвиговоряивинаблюдавам:виеощенеможедасиуслужватеединнадруг.УченикътнаокултнатаШколатрябвадаизползваонезинезабелязанимикроскопическислучаи,задауслужи.Допуснете,чевиеносителачениобущаиазвиждам,чевашеторемъчесееотвързалоисевлече.Казвам,неемояработатовадауслужвам.Не,акосиученик,тищесеспрешищекажеш:„Извинетемоля,почакайте“.Щесенаведешдолуищеоправишремъчето.Сегаувасщесеродинякаквамисъл,изведнъжщезаговориблагочестието.Азговоряженанаженадауслужиимъжнамъж.Изведнъжвумасивиепрекръстосватеработите,явяватсеконтрастите.Навеждатеседолу,щекажете:„Позволетедавиуслужа.Извинете,чевиспрях“.Товаееднамалкауслуга,нокомутоянаправите,тойнямадаязабрави.<br/><br/>Добре,другслучай.Вървишствояприятел.Тисивнимателен.Качватесенатренилинатрамвай,илинафайтон.Тойезабравилкесиятаси,нямапари.Тинечакайдатииска,нодайму,бездаседосети.Неправидасеуронванеговоточестолюбие;предвиди,негозаставяйдатииска,нопредидаискатой,дайму.Всичкитетиямалкинещапомеждуситрябвадагипредвиждате,дагиправите.Теса,коитовнасятредипорядък–малкитеработи.Дадопуснем,чевиеизлизатенаразходка,двамадушистеилитрима,носитееднахубавапитакашкавал,сирене,нослучилосе,чеединотваснесиевзелхлебец.Типредвиди!Никогаданекажешвумаси:„Откъдесевзетой!“Натозищетрябвадамуседаде.Използвайслучаядамудадештиидатистанеприятно,четойнесиевзелхляб.Кажи:„Другпътпъктищемеугостиш,носегащеминаправишголямоудоволствиедатиуслужа“.Тозидругарникоганямадазабравитазималкауслуга.Сегатиясамалкитеслучаи,коитотрябвадаизползвате.Иневидимиятсвятгиизползува.АкотиотГосподаискашголямасума,Тойнямадатидаде,ночестоГосподвнимаванамногомалкитеработи.Малкитеработи,малкитеблагодеяниясаблаготворни,аголемитеблагословениясапоройни.Малкитеблагословениясакаторосата,носятблагословение,аголемитеблагословениясапоройни,теикоренитезавличатпонякога.Азпредпочитамросата.Сеганиеказваме:„Господдамидаде20милиона,четоващенаправя“.СледкатотидадеГоспод20хиляди,щетисесъздадат20неприятности.Нищоповече!Сегавиечестокритикувате.Критикувайте,бездахапете.Виждайпогрешкитенахората,бездагиизнасяш.Даиматетазиблагородначерта.ТамвБиблиятасеговоризаНой,чекатоизлязълизкораба,катопилвинце,сенапил.Единиятсинвидялбащасиразголениказва:„Онзи,стариятнаш“.Адругиятсинвзимаеднадрехаипокриваголотатанабащаси.Наокултнияученикнеепозволенодаизнасяпогрешкитенадругите,понежетойизнасясвоитепогрешки.Проказаетова!Това,коетотищеизнесешзадругите,тоединденщедойдевдомати.Пъкитурцитеказват:„Несесмейнакомшиятаси,данетидойденаглавата“.<br/><br/>Ниенесъжаляваме,честевлезливШколатаспогрешки;чеиматепогрешки,нинай-малкоазнесъжалявамзатова,ноазсъжалявам,чевиенеможетедаизползватевашитепогрешки.Икогатонякойнаправикакватоидаепогрешка,голямаилималка,азказвам:Етоединотличенслучайзатозиученикдасеповдигне.Азвиждамвтоваединдобърслучай,атойказва:„Отменечовекнямадастане“.Казвам:Сегаевремедасеповдигнеш,защотовсветаимападане,имаислизане.Несмесвайтевашетослизанеспадането.Впаданетоимачупененакракаиръце,авслизанетоимасамоеднаумора.Следователно,когатослизате,щесекачватеипадате.Някойпътщедойдатмрачнинастроениянадуха.Имашееднасестра,коятоискашедаповдигнецелиясвят,тъйбешевдъхновена,нопосле,катосевърнахотТърново,намерихяклюмналанадолу,казва:„Азсъмголямагрешница“.Кактъй,едновремеискашедаспасишсвета,асегасигрешница?Казвам:Самозаблуждавашсе,тинеситова,коетосимислилаедновреме,исеганеситуй,коетомислиш.Онзи,койтоспасявасвета,еБог!Голямгрешникеонзи,койтонеизпълняваволятаБожия.Товаеискрено.Немислетезасебеситуй,коетонесте.После,честоидватнякоиученициимиказват:„Учителю,азискамдавземаоттвоятовар“.Чуднаработа,отмоятовар!Казвам:НосилилистетоваранаУчителяси?Единственатауслуга,коятоможедаминаправиш,тоетвоетопослушание.Даснемешмоятоваротгърбами,значидаизменишвеликияБожествензаконвсветаидаобърнешвеликото,благороднотовсветанакал.Разбирателитова?Когатоазносянякоестрадание,азразбирамсмисъланатовастраданиеиработявърхунего.Казват:„МногострадаУчителя“.СтрадалУчителя!Чекойнеестрадал?Оназимайка,кояторажда,нестрадали?Онзивойник,накоготоесчупенкракътнабойнотополе,нестрадали?Онзиминистър,накойтоехвърленабомбаиоткъсналаръкатаму,нестрадали?Онзибанкер,койтоеизгубилпаритеси,нестрадали?Всичкиятсвятепъленсъсстрадания.Ивсякостраданиеенамястотоси.Обачениеможемдаулеснимтозипътнастраданието.Несесъмнявайте!Такатодойденякойикаже:„Учителю,азискамдавзематвоятовар“,казвамму:Несесъмнявай,вървивпътяси!Товарасиазмогаданося.Акоискашданаправишуслуга,несесъмнявайвмене!Защотоствоетосъмнениетиувеличавашстраданиетоми10пътиповече,ащомувеличавашмоитестрадания,щеполучишединритникищесенамеришна10километранадалеч.Казваш:„ТозиУчител“.Не,тинесесъмнявайвсвояУчител!Азвзимамдумата„Учител“вспециалнаформа,вспециалнаидея.Несесъмнявайвъввеликото,вБожественото,впроявлениетонаБожиятаЛюбов,коятоносижертватавсебеси,коятоносиМъдросттавсебеси,коятоносивсебесисветлината,коятоносиИстината,свободата.Товасанай-възвишенитепроявлениянаБожественото.<br/><br/>Ивсекиединученик,койтосесъмнявавтиянеща,азнезнаякакъвученикможедабъде.Единденазвървяпопътяисрещамединученик,запримервигодавам,вървиситой,запалилцигаратаси,немевижда.Щоммевидя,веднагасисвалиръкатаискрицигарата.„ОтгдетозиУчителсега?“Азказвам:Неенаучилурокаси.Казвам:Не,не,ЦарствотоБожиестозидимнямадагонамериш.Наокултнияученикнесепозволявадапуши!Може,новредкислучаи,самокогатоискадаседегизира.Учителятможедапуши,ноученикът–никога!Тръгватели,нямапушене.Койетозиученик,азнямадакажа,неискамитойдасикажеимето,ноефакт.Тойотивакъмизток,азотивамкъмзапад.КъмБогаотиватой,нонаместосвещ,тютюнзапалил.Тесамалкиработи.Дазапушишеднацигара,азнегосчитамзаголямгрях,защотовПисаниетонямазаконзанего.Завинопийцитеима–винонепий,нозатютюнопушачитенямазакон,свободниса,затяхняманищоказано.Тъйченямазаконзатях,скойтоможедасесъдят,ноправиятзаконеследният:коминътенаправензадим,ачовешкиятноснеенаправензакомин.Някойпътнякой,катопуши,изкарвадимапрезносанавъниказват,чеемайсторпушачтой.Пушенетонатютюн,пиенетонавинопсихологическивсякогасасвързанисизвестнинедъзиначовешкатапсихология.ИтютюнътсегавЕвропасеупотребявакатоеднонаркотичносредствопротивусиленатадеятелностнанервнатасистема.Тясенамираведноболезненосъстояние,коетоискатдалекуватчрезтютюна.<br/><br/>Сегащесевърнемкъмцелта–къмволята.Виеиматеединнедостатък–етоединслучайдакалитевашатаволя.Унасимашедвамаприятели,катостълбовехора,тъйздрави,идваматабяхапушачинатютюн.Хващатсенабас.Единиятказва:„Азтикупувамеднидрехи,аковпродължениенаединмесецнепушиш“.Идругиятобещаванещо,ноидваматанеможахадаиздържат.Единиятсекриенаедномясто–пуши;идругиятпуши–криесенадругомясто.Идваматаминаватзахорасмногосилнаволя,апритованеможахадапобедяттютюна.Е,питам:Къдеетогававолята?Някойсегневи,искадавъздържагневаси.Недаспрешгнева,нодапревърнештозигняввдадеммоментнаеднаенергияидаизползваштазиенергия.Гневътотокултногледищеееднаенергия.Несестреметедаунищожитевашиягняв.„Гневетесе,нонесъгрешавайте“.Някойпъттрябвадасегневите,даразвиватетияцентрове.Трябвадаимамалкогняв.Някоинесегневят.Угневливиячовексезараждаенергиядаработи.Някоиотвассмесватчестолюбиетосгнева.Честолюбиетоедокачение,коетоносиотмъщение,агневътеедноекзекутивночувство;щомсеразгневиш,давашотпор,работиш,бранишсе.Единизвадиреволвер,итиизвадишреволвер–бранишсе.Искамвсинцаданемислите,четрябвадабъдеммиролюбивихора.Не,окултниятучениктрябвадаетолковасмел,чедасезастъпвавсякогазаИстината!Смелтрябвадабъде,юнактрябвадабъде!Ане–тозиданеобидим,онзиданеобидим.Не,не,щомдойдезаИстината,повсичкитеправилащесезастъпимзарадинея!<br/><br/>ЩомдойдезаМъдростта,повсичкитеправилащесезастъпимзарадинея!<br/><br/>ЩомдойдезаЛюбовта,повсичкитеправилащесезастъпимзарадинея!<br/><br/>Завсякодругонещоможедаотстъпим,нодойдемлидотиятрипозиции,ниещебъдемтвърдикатодиамант,непристъпни.Товаеокултенученик!<br/><br/>Сегаволятатрябвадасекаливтиямалкитедобродетели.После,старайтесезапример,катодадетееднообещание,дагоизпълните.Ученици,туйнепременногоискамдабъдететочни,по-точниотангличаните.Иазщевизадамзадачизаточност.Знаетеликак?Дадешобещаниедабъдешточенкаточасовник,тоееднаотличначерта.Речешли,чезачетирииполовиначасащесвършишнякояработа,даразчитам,чезачетирииполовиначасаработатащеясвършишбезникаквоизвинение.Щеоставишвсичкитедругинеща,ноработатащеясвършиш.Необещавай,бездаобмислиш.Предидаобещаеш–мислихубаво.Обещаешливеднъж,кажи:„Тазидумаеказана,Богеказал,азщесезастъпязаБога“.Такатрябвадабъдепривсяконещо,коетоеобещано.Нашетосъзнаниетрябвадапредшестваобещанието.После,второтонещо:искамдасепазитеотдруго,данеизнудватедругитетедаобещават.Неискайтеотдругитеобещание,щеоставитевсекидадействапосвободнаволя.Катоученици,всекиединщеоставитенанеговатаЛюбов,тойсамдаобещава.Икатообещаете,дасечувстватесвободни,радостнивсвоитеобещания,анеизнудени.Обещаешли,незабравяйсвоетообещание,тонееокултно,тоеманиернасвета.Никаквоизнудваненетрябвадаима!Тиясаправила,коитотрябвадасеспазват.Самотакаможедасеобразувамеждувасизвестнахармония.Някойпътазщевидамзадачи,катовигидавам,взимамучастиеиаз.Запример,акоазвидамзадачадасрещнетемечкатаикакдасеразминете,азщевипокажаопита,нямадавипратявассами;щевикажа:Елате10–20души,щеседнетедалечотмен,данаблюдаватекаказщесесрещнасмечката,какщесеразговарямснея.<br/><br/>Посъщияначинщепостъпитеивие.Единзаконе.Тазимечка,виеощенеразбиратенейнотоестество.Иманачини,чрезкоитовиеможедавлезетевразговор,всъприкосновениесмечката,дасеразговарятеприятелскиснея.Аз,катоясрещнанапътя,щеседнаимечкатащеседнедомене.Щеяпитам:Кактиехалът,какпоминавашвгората,децататикакса,схоратакакпоминаваш?Тящесеприближипримен,щепоставилапатасивърхуми,щемепоближесезикасиипослещекаже:„Добресъм“.Азщеяпотупампоглаватамалко.Туйсъществоимасъзнание,тоеединдух,койтоеслязълпритакиванеблагоприятниусловияисегаусеща,чеимаедносъщество,коетогоразбира,ищесеразположи.Мечкатамногообичаимногомрази.Горещосърцеимамечката,нонамразилинякого,тяенеукротима,обидишлияведнъж,тянезабравяобидата.Таказвам,тоецялоизкуствочовекдавлезевположениетонаизвестноживотно.Виещеизучаватетозизакон,давлезетевположениетоединнадруг.Видишнякойученикразтревожен,нещогомъчи,негопитай:„Каквоимаш?“Влезвположениетомуивижкакесъздаденотуйположение.Тойиматовар,немуговзимай,тиможедамупомогнеш,катонесесъмнявашвнего.<br/><br/>Сега,разбирасе,азнеискамвединдендаизпълнитетияправила.Азвидавам10години,дагиусвоите,пъквиеможедагиусвоитеизаединден,заседмица,замесец,заеднагодинаизадвегодини.Вживотаняманищопо-приятнооттова,дачувствашокръжаващатасреда,чехората,междукоитоживееш,няматсъмнениевтебе.Обичаттетъйискрено,всекиединоттяхеготовдасторивсичко,коетодушатамупозволява.Товаеблагороднодасеусещашмеждусвоите.Нямапо-хубавосъстояниеназемятаоттова!Даимаш2–3приятели,накоитотинапълноможедаразчиташ.Исега,таковаобществониетрябваданаправимищегонаправимтуйобщество,сегащегонаправим,моделимамевече,нали?Сега,разбирасе,някоиотученицитеработите,азвлизамвъввашетоположение.Някоиотвасработитеусърдно.Голямаенергияпритежавате.Някоистеседомогналидопо-правилниметоди,начининамислене,надействие,някоиотвасиматедостахубави,красивиопитности,ноимаощемногодасежелае.Как?Къдееединсветия,койтоезавършилсвоятаеволюция,иединангел,койтоедостигналвечедоположениенасвоеторазвитие.Разбирасе,някоиотвас,учениците,някоистемлади,някоистестари.Казвампоотношениенавашатаопитност.<br/><br/>Тозиклас,койтосъмобразувал,тойпочтиенай-добрият.Общияткласенай-добрият.Защототойеестественклас,ниесмесесъбраликактоеднафамилия,кактоевПриродата,малкииголеми,младиистари,възрастни,даможевсекидаизползвададенияслучай.Идецадаимамеждунас.Катосеговоризафилософскивъпроси,тенемислятзатова,коетоговориУчителя,нокатодойдедаказвамдетинскиистории,всякодетеказва:„Товаразбирам“,итеслушат,последойдепакнякойфилософскивъпросилинякояматематическазадача,токазва:„Тованемеинтересува“–другитевзиматучастие.Тъйчеведнабеседавсекиединчовекможедаизползватова,закоетонеговотосъзнаниееприготвено.Имазавсички.<br/><br/>Тамалцинатаотвас,гледайтедаобразуватееднаядка.Еднаядканакакво?–Даизползватемалкитеслучаи.<br/>
Да изпеем една песен!
Бог е Любов
17-та школна лекция на Общия окултен клас (II година), 5 февруари 1923 г., София.
Най-често използвани думи в беседата:аз, може, има, сега, воля, закон, дойде, човек, път, казвам, ученик, казва, природа, съзнание, малки, мечка, всички, свят, друг ,