От книгата "Положителни и отрицателни сили", Общ окултен клас - година втора (1922-1923 г.),
Издателство: "Бяло Братство", София, 2008 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили“, 35 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
по стенографски записки, изд. София, 1923 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили в природата - първа част“, 22 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
Издателство "Хелиопол", 1998 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето Беседа в petardanov.com
Размишление
(Прочете се резюмето върху темата „Разликата между ума и сърцето“.)
(Прочетоха се няколко от темите „Целта и предназначението на окултния ученик“.) <br/>Щевипопитамсегазакаквомислитеикаквочувствате.<br/><br/>Азщенаправяедновъведение,нямадагопишете,тоепредговор.Сегададопуснемотокултногледище,чечовекиденаземята,прераждасе.Запримерединстардядо,койтоеумрялна120години,влязълевдуховниясвятидакажем,чеслед100годинипаксепрераждананово.Допуснете,четозистарецебилфилософ,писалередсъчинения.Иметомуесложеновнякояенциклопедия.Таменаписаницелиятмуживот.Редавторисазаписанитам.Запримертозистарецеписалзапроизходанасветлината,върхусъздаванетоилипроизходаначовека.Тозифилософ,катосеродиизновокатоеднодете,щепочнедаплаче,забравявсичкифилософии.Питамви:Какевъзможноединфилософдасепревърненаеднодетеидаплачепакнаново?Докосвамединваженвъпрос.Някоитвърдят,чесърцетоетова,умътеонова...Азказвам:Някойсиемногоученфилософ,носледкатосеродинаново,плаче;итуйдете,катопорасне,дойдена21или33години,пакпочвадапроявявасвоитеталанти.Следтуйпаксевръщавдуховниясвят,после,пакдойденаземятакатомалкодете.Питам:Ималивръзкамеждупроявяванетонапървиядетинскиживотипроявяванетонавторияживот?<br/><br/>Сегададопуснем,чеимаединпо-висшсвятотнашия.Знаетели,ченай-глупавотовнашиясвят–плаченетонаеднодете,представлявапредметзаизучаваневдругиясвят?Туй,коетозанасемногоглупаво,затиявисшисъщества,товаееднафилософиятам,авсичкитенай-умникнигитук,тамсанай-глупавитенеща.Допуснетесегаименнотаковапротиворечие.Ниегодопускаме,номожедаиманякоизаипротивтазимисъл.Идействително,вПисаниетосеказва,ченай-голяматачовешкамъдростпредБогаебезумие.Тогаваидеследниятвъпрос:Кояенормата,върхукоятоокултниятучениктрябвадаобуславясвояживот?Откъдетрябватойдазапочне,закоезнаниетойтрябвадаположиусилиеикоетрябвадатуризаоснова?Тойнямаправодасеотричаотживота.Самоумниятчовекможедасеотрича.Откакво?Предменсапредставенидвепаници:еднатапаницасотрова,другата–сошав.Казвам:Отричамсеотпървата.–„Защосеотричаш?“–Тазипаницанеезамен.Взимамдругатапаница,вкоятоседисладкиятошав.Глупавиятведнагащевземедветепаници.<br/><br/>Сега,отокултногледищесеказва:„Ученикъттрябвадасеотрече“.Откаквотрябвадасесамоотречеокултниятученик?Каквонещоедасесамоотричаш?Койотвасеправилопити?Знаетелипроизходанасамоотричането?Опитвалилистеговие?Иманяколкодуши,коитосаопитвалистойносттанаводата.Имаиотмладите,иотстарите,коитознаяткаквонещоеводата,какъвенейниятпроизход,какваенейнатасила.Теиматцялреддоказателстваитакивапреживявания,ченикойнеможедагиубедивпротивното.Сеганапримервсетрябвадасеправяттвърдения.Днесвсичкиговоримотрицателнатафилософия.Казват:„Товаданеправим,оноваданеправим“.Ипритова,привсечесеказвадагонеправим,ниегоправим.Послесеказва:„Товадаправим,оновадаправим“,аниепакгонеправим.Туй,закоетосеказваданегоправим,ниегоправим.Напримерказваседанекрадем,аниекрадем.Данелъжем,аниелъжем.Данесместрахливи,аниесместрахливи.Туй,коетонисезаповядваданеправим,ниегоправим.После,казванисетъй:„Щебъдетеблагородни,щеобичатеближнитеси“,нониенегоправим.Защо?Кажетенакоготоидае:„Титрябвадараздадешимуществотоси“.Тойщекаже:„Немуедошлоощевремето“.Нодайтемуединметодкакдаотворикасатанабогатиячовек,тойщегонаправитова.Защо?Туйеполитическиживот.Катокажешсамоеднадума,тойтъйщенагласиключоветеси,чевсичкотозлатощегоизвади.Американцитевтазивойнапоединизкуственначин,законно,изтеглихавсичкотобогатствонаЕвропа.Иедвасега,следвойната,европейцитеусетиха,чезлатотоотидеимислятпокойначиндавърнатназадтуйзлато.<br/><br/>Сегаизобщотуй,коетостававобщияживот,ставаивличнияживот.Итогаваниещесеспремнаследнототвърдение:Виенагъсеницатанеможедададетемораланапеперудата.Навълканеможедададетемораланаовцата.Напаяканеможедададетемораланамухата.Паякътсиимаособенморал,вълкътсиимаособенморал,гъсеницатасиимаособенморал.Икатодойдемдохората,виетрябвадаразберете,ченевсичкихорапроизтичатотединисъщрод.Сегащесенатъкнетенаеднопротиворечие.Казвависе,чевсичкипроизтичатеотеднипрародители.Налитъй?Окултнатанаукаоспорватова.Всичкитехоранесародениотединбаща.Неса!Туйсегамеждустенитедаостане.Разбиратели?Тонеезавън.Изнесетелиго,щесекомпрометиратевсички.Сеганиещедойдемдоразсъждениятавтовакатоученици.Възможнолиеединпредмет,направенотзлато,данеезлато?Възможнолиеединпредметотзлатодастанежелязо?Ивъзможнолиеединпредметотжелязодастанезлато?Алхимицитеказват:„Желязотоможедастанесреброизлато“,да,нозатози,койторазбира.Тоедругвъпрос.Затовакатокажем,чевсичкихоранепроизтичатотединбаща,подразбирам,чеиманяколкородаматерия,откоятохоратасасъздадени.Няколковидаматерияимаиследователнотелатанавсичкихоранесаобразуваниотеднаисъщаматерия.Вследствиенатовасеявяватуйсъвременнопротиворечие.Идълговремещесъществува,докатодойдатония,по-висшитесветове,коитосегаалхимическиработят,т.е.превръщатнизшитеелементи,коитосегафункциониратвчовешкитетела.Докатотеработят,теразрешаватеднависшазадачавсвоителаборатории.<br/><br/>Икогаторазрешатсвоитезадачи,тещепочнатдаправяттела,вкоитохоратащефункциониратведнановаобстановка.Тогавахоратанямадагрешат,ащевъзкръсват.Нодокаточовекдобиетовановотяло,тойтрябвадаработидълговреме,трябвадасидоставиматерия,атазиматерияседобивамногомъчно.Тясъществуваразхвърлена,т.е.материята,откоятотрябвадасенаправятнашитетела,еразхвърленавпространствотоитрябвахилядигодини,задаседостави.Иматвърдения,чезадаседоставиединграмоттакаваеднаорганизиранаматерия,откоятоможедасесъздаденашетобъдещотяло,всичкифабрикивсветатрябвадаработят3,000години.Е,питам:Колкощеструватозиграм?Можелиданаправитеедноизчисление?Итъй,ниесенамирамеприсъздаванетонасвояорганизъм,присъздаванетонасвояумисвоетосърце.Ниесенамирамепредеднаотнай-мъчнитезадачи.Катоученици,туйтрябвадазнаете.Несиправетеилюзии.Дасесъздадаторганитенабъдещотосърцеинабъдещияум,дамислимтъй,кактоБогмисли,тоемястонасериознаработа.Сега,онези,слабодушнитеученици,казват:„Тазиработакатоетолковатрудна,тянеезанас“.Такаможедамислисамоедин,койтонееученик,нокойтоеученик,неговатазадачаедатрансформирасвоетосърце.Тоеприготовлениезатретатакултура,коятосегаиде.Азянаричамтретакултура,малковразрезстоваделениенатеософите.Неевразрез,защотониеявземамеотчистокабалистическогледище,анеоттеософско.<br/><br/>Третатакултура,тяекултуранасърцето.Значичовешкотосърцетрябвадасетрансформира,дасепреобрази.ИвПисаниетосеказва:„Каменнотосърцещесепревърневплът“.Невплът,неепреведенодобре.Щесепревърневеднаматериявъзвишенаиблагородна,вкояточовешкиятдухщеможедаработитъйпластично,вкоеточовешкиятумщеработитъйвъзвишено,чедаподдържатозиблагороденстремеж.Казвасе:„Щеимдамсърце,направеноотплът,внегощенапишазаконитесиивсички,отмалъкдоголям,щемепознаят“.<br/><br/>Сега,окултнитеученици,вие,задаможедаработите,непременнотрябвадаиматеабсолютнавяра!Знаетеликаквозначиабсолютнавяра?<br/><br/>ВиестевлезливШколатамноголесно,всичкистевлезлибезникаквиизпитиимислите,честевокултнатаШкола.Не!ВиестевпреддвериетонаокултнатаШколаисега,койтощевлезевокултнатаШкола,щеминепрезединизпит;през9огънящевипрекарат.Немислете,четоелесно.Азощенесъмвивзелнаразходкавдругиясвят.ТуквШколатамноголесновлизате,ноединденщевивземавШколатагоре,давидитекакседивсъщностработата.Сегаизведнъжщекажете:„Хадавидимтазиработа!“Нямакакводавидите.Най-първо,трябвадаиматеабсолютнавяраибезстрашие.Знаетеликаквоебезстрашие?Някоисветскихораиматтуйбезстрашие.Щевиприведаединпример,азсъмгопривеждалидругпът.НадНиагарскияводопад,широкблизоединиполовинакилометра,прекарватедновъжеотединиямубрягдодругия.Припаданетонатаяводасмилионикубическитоновесеобразувастрашнобучене.Иедингосподинсвърлинавръкаминаваотединиякрайдодругиякрайпотовавъже.Щекажете:„Товаесмелост“.Тъй.Вторияпъттойсевръщаивзимадругединнагърбасиипакминаваповъжетосвърлината.Третияпътговзимапакнагърбасииминававечебезвърлината.Идваматаминаватповъжето.Представетесикаквоконцентриранетрябвадаиматозичовекнаумаси,задаминепотуйвъже,иколковнимателнотрябвадавърви,стъпкапостъпка!Никаквоподхлъзваненетрябвадаима.Защотопринай-малкотоподхлъзванещеплатятсживотаси.<br/><br/>Таниевтозисвятсменаеднотаковавъжеотгореитрябвадагоминем.Отдолуиматакъврев,таковабучене!Ивсекиединтрябвадаиматаковаконцентрираненамисълта!Иазбихпрепоръчалвсекиединотвасдаиматаковаконцентриране,каквотоимаутозиамериканец,койтоеминалпотовавъже.Питамви:Аковиеимахтетоваконцентриране,нямашелидаминете?Щешелидависмущаваревът?Не.Ревимавсвета.Горенавъжетоси.Каквацелимаш?Еднавеликазадачаимаш–даминешводопадаотединиякрайдодругияпотовавъже.Сега,притозизаконниещедойдемдаконтролирамесвоитечувства.Несестреметедаконтролиратевашитесилничувства.Стреметеседаконтролиратенай-малкиясинедъг.Постарайтесетозинай-нищоженнедъгдагоконтролирате.Допуснете,чевиеиматепозаконананаследственосттаследниянедъг:обичатедасепочесватеотзадпоглавата.Това,дасепочешеш,неегрях,тоевредананещата.Нопостарайсетозинедъгдагопремахнеш.Знаетеливкаквопротиворечиещесенамерите?Илизапримериматедругнедъг:седитенастоласи,слагатесиединиякракнаддругия,апослеправитеобратното.Следтуйсиместитеиръцете.Тованеегрях,нокатоседнетенаединстол,тихоиспокойнотрябвадаседите,дасислагатекракататака,чедазапазитесвоеторавновесие.<br/><br/>После,запример,акоазседнанякоявечер,тъйдасевдамнаразмишление,виесенервирате.Виещекажете:„ЗащоУчителятмълчи?Каквонещонилипсва?“Азсимисля,авиеказвате:„Кажинещоде!“ДакаженещоУчителя.Амичеазказвам.Азмълчаивиказвамвсебеси,наумаси:„Виеразрешихтеливеликатазадачанаживота?“–„Е,кажиде,кажинещо,Учителю.“Натози,малкиянедъгтрябвадамунамеримпроизхождението.Откаквоепроизлязълтозималъкнедъг?После,вземетеследното,коетосезараждачестомеждухората.Хора,коитомногосеобичат,междутяхсеродиединнедъг,чепосленай-малкиятоттенъкнадумитесетълкувазле.Единияткаженещо,другиятизтълкувадумитеточновобратенсмисъл.Какщесиобяснитетоваизопачаване?Иказваш,четигообичаш,акогатотойговори,казваш:„Тазидумаезарадимене“.Тогаваиматедваживота.Е,какевъзможноединчовекдавиобичаидавикажееднаобиднадума?Откъдеепроизлязлотовапротиворечие?Щекажете:„Някойдухмуеказал,тоймуевнушилтезимисли“.Нотуйнеставаединпът.Тойтикажеведнъж,ивторипът,итретипът,инарушицялоторавновесие.Имеждутияхораставаедноразединение.Дакажем,някойученикевлязълвШколата,ревностене,единотпървите,нопоедновремепочвадасеявяваунегоедноохлаждане,охлажданеитойсиизлезеизШколата.Другитеобясняват:„Тойезелен,тойнееготовоще“.Не!Въпросътнеетам.ТойнееизлязълизШколата.Тойечултуканякоиработииотивадагипроверивсвета.Можеслед4–5годинидасевърнеидакаже:„Азразрешихнещата“.Тойеотишълнадалечиработи.Онези,коитонеразбиратзакона,щекажат:„ТойизлязълизШколата“.Не,тойрешавазадачата.<br/><br/>Сега,втиямалкипогрешкиконтролтрябва!Имапогрешки,коитосамониезнаем.Туй,коетохоратазнаят,тованеепогрешка;това,коетосамониезнаем,товаепогрешка.Бъдетеуверени,чевсекисамзнаесвоитепогрешки.Погрешкитенесавидими.Теиматотвънрезултати,нопогрешкатанеседивтиярезултати.Погрешкатадругадесекрие.Самониезнаемпричинатанатазипогрешка.Тазипогрешка,коятовиесъзнавате,занеяговоряаз,запогрешката,коятоседивъввашетосъзнание.Катовлеземвновиясалон,трябвадаимамееднаголямадъска,давиобяснявамнещата.Сеганякоиработиможедаразбирате,някоинеразбирате.Туй,коетовдаденмоменттисъзнавашкатоеднанищожнапогрешкавсъзнаниетоси,тохвърляедномалкопетновсъзнаниетоти,еднаточица.Тищегоопиташ,еднаточицаето.Затуйщеупотребишвсичкитесредстваищесепостараешдапремахнештуйчернопетноотсъзнанието,тивечеимашзнание.<br/><br/>Туйчернопетно,товаееднагъстаматерия,презкоятоБожественатасветлинанеможедаминава,иследователновсъзнаниетотисепоказвакатоедначернаточка.Ивъвфизическияживот,ивсърдечнияимаредпроявления,т.е.всичкимислиижелания,коитосадошлиподсянкатанатазичернаточка,саосакатени.Следователнотуймалкочернопетноезачатъкнаеднамалкапроказа.Итазипроказаевътревчовешкияживот.Тянякойпътсеувеличава,някойпътсенамалява.Почнететогавадасемолитеивижтедаливашатамолитваимасиладапремахнетовапетно.Туймалкочернопетновътревсъзнаниетосивиегосъзнавате.Никойгоневижда,самовиегосъзнавате,тоетолковамалко,чеснай-силнимикроскопитрябвадаготърсим.Самовиеговиждате,никойнеговижда.Итакивапетнагиимаме.СветиитесаидваливШколата,тесавиждалитияпетна.Някойсветияправичудеса,лекувадругите,апритоватойиматаковаеднопетно,постоянносебориснегоитърсиначинкакдасеосвободиоттаковаедномалкопетно.Единсветияседи20годинивгората,чакаинеможедасеосвободи,търсиначини.Седивгоратаичака.Защо?Щомразрешивъпросакакдапремахнетовапетно,тойнеседивечевгората,асевърневобществото.Сегавипрепоръчвам.Азвиждам–всекиединотвасиматаковаедномалкопетноиазвипрепоръчвамкатоученициданасочитевашатадеятелност,задапремахнететуймикроскопическопетноотсъзнаниетови.Дабъдесъзнаниетовичистоилинай-малкодаможедагоместитеотедномястонадруго.Туйпоказва,чеиматесила,даможедагоместите,кактовчасовник.Товаепървиятопит,койтотрябвадаправитевъввашетосъзнание.Ивсичкитеизобретателивсъвременнатацивилизация,коитосаседомогналидонякоиокултнисили,вкаквотоидаенаправления,тияизобретатели,споредрезултатите,коитосапроизвели,завбъдещегиочакваголямонещастие,еднотаковапетнощесеобразуваутях.Тияизобретателисазабогатели,милионисаспечелилиотизобретениятаси.Дадопуснемсега,чеединалхимикенамерилзаконазаподмладяванеживотанахората.Дойдеедин,койтоеживялразвратенживот,тоймудаде2–3пътиоттовасредствоиподновиорганизмаму.Знаетеликакващебъденеговатаотговорност?<br/><br/>Сегапървотонещо:вШколатасеизискваонезиотвас,коитоискатдадобиятистинскотопознание,даседобератдоединположителенморал,недотози,обикновенияморал,итогаватовачернопетнонасъзнаниетосамивиещесигонамерите.Направетеопит.Азбихжелалзацялединмесецвсякавечермежду10и4ч.,когатосепробудите,проектирайтеумасикъмвашетосъзнание.Виещевидитевсебесиеднабяла,мека,многоприятнасветлина,тоевашетосъзнание,коетоправиотражение.Насочетепогледасикъмсъзнанието,направетеедноизчистваневумасиивижтетазибелина̀еднаквалие.Гдеепо-бяла?Някойпъткъмперифериятаемногосветла,акъмцентърапотъмнява,кактоединхудожник,койтохвърлясвоитесенки.Центърътесветъл,аперифериятапотъмняла.Някойпътщезабележитетуйпетновътревцентъранатазисветлина,някойпътнямадагозабележите.Щомнамеритетазисветлина,виещесеконцентрирате5–10–15минути.Тосанаблюдения,щегледатедалиможетеданамеритетуймалкочернопетно.Щеразделитесъзнанието,задавидитеоткъдесепадапетното,отляватастрананавашетолице,илиотдясната,отгорекъмчелото,илинадолукъмбрадата.Тазисветлинащебъдеподъгълоколо45градусаинякойпът,акоягледатедълговремевсъзнаниетоси,щевдигнетеглаватасинагоре,тящедойденадглаватавиперпендикулярноищепочнедаседвижибързонадглаватавиипослесеотдалечава,отдалечаванагоре.Катогледатетакадълговремевпространството,образувасенещокатодупка,коятосенамалява,намалява,докатоизчезне.Иследтуйвсичконаоколопотъмнее,съзнаниетоеизчезнало,нямаго.<br/><br/>Докатотазисветлинасъществува,виеусещатеедноприятнонастроениенадухаси,щомсевдигненагореиизчезне,почватедаусещатееднатъга,еднаскръб.Въпросътезащотазисветлинасевдиганагоре?Сега,катоизучаватепсалмите,Давидказва,четойнаблюдавасвоетосърце,своетосъзнание.Направетегоивие,носамоонезиотвас,коитоискат,невсичкиобезателно.Онези,коитоискатдададатединнормаленходнасвоетоучение,неканаправяттозиопит,тойнеезадължителен.Ноонезиотвас,коитогонаправят,дапостъпятспоредзаконанаМъдростта.ТуктрябваМъдрост.Разбиратели?ТуктрябваМъдростипостоянство.МъдростиИстинаможедаразрешаттозивъпрос.Любовтапослещедойде.Самоонезиотвас,коитоиматтазиинтелигентностнаумаси,теможеданаправятопита.Заединцялмесец,от5до30минутинай-много,можедаправятсвоитеопити.Данемислите,чеевмноготонаблюдение.Някойпътчовекв5минутиможедаразрешиповече,отколкотов30минути.Концентриранетонезависиотвремето.Следединмесецазщепитамнякоиотваснамерилилисатуйпетновътревсъзнаниетоси.Самотакащеседомогнемдоединокултензаконзаживота.Ниенеискамесегадареформирамесвета,кактодосегасагореформирали.Потиязакони,потияправила,кактосегасереформирасветът,тое„двезатъкава,триразтакава“,„двезатъкава,триразтакава“.Тоееднозабавление.Туйпоправяненасветанеепоправяне.Ичовексъссегашнияморалникоганеможедасепоправи.Невъзможное!Защо?Причините,коитопроизвеждаттиянедъзи,санезасегнати,аниечистимвременносамотиярезултати.Запримерболеститесегавсветамногосеувеличиха.Каквилихигиеннимеркинесавзети?Ведноотношениевзиматмерки,вдругоотношениеболеститесеувеличават.Забележете,следкатовлязохмевШколата,започнахмесмузиката,нокогатозапочнахмедапеемтезипесни,изведнъжувасдойдетазикашлица,всичкипочнахтедакашляте.Аматазикашлицаазнарочноядопуснах.<br/><br/>Азвипоставихнаединизпит,знаякъдеседитозивинедъг.Всичкотоседитуквгърлотоиработинадолувкорема.Казахвимногопътидакажетенакашлицата:„Слушай,азсъммобилизиран“.Сеганеелошо,чекашляте,тоевредананещата,нопричинатаевгърлото.Въввашияживот,междуБогаивас,междуангелитеивас,имаизвестнадисхармония.ДисхармониятамеждуБогае,чевиеЛюбовтаМунеявъзприематекактотрябва.Ачесангелитестевконтраст,тое,защотоневъзприематетяхнатаМъдросткактотрябва.Ивиесенамиратеведнонесъзнателнопротиворечие.Запримерказвате:„А,нашетосърцеетопло“.Любовимате,нали?НоакоБогеЛюбов,какевъзможноаз,койтоимамБожественатаЛюбов,дасеродивсърцетомиомраза?Омразатаеотдругоестество.Невъзможное!Илиевярно,чеазсъмималЛюбов,иличеЛюбовтанееумене,илиотношениятамеждумениБоганесаправилни.<br/><br/>Туйепозакон,товаепринципът.Второтоположениее,ченесмеуверенивнашетознание,втуй,коетознаем,инеможемдагоприложим.Вие,съвременнитеокултниученици,акодойдепривасединадепт,какщегопосрещнете?Аковидамединизпит,най-малкотричетвъртиотвасбихтесеувлекли.Защощесеувлечете?Как?Аззная.ТукпредигодинивСофиядойдеединмладмомък,дойдеиеднамладамома.ТебяхаотХасково.ИдваматаотиватвъодушевениотновотоучениедапроповядватвМакедония.МомъкътговорисдуховетечрезмоматаидуховетеимказватдаотидатвМакедония.Идваматамепитат:„Тикаквощекажеш?“Азимказвам:„Можедаотидете,акоискате,ноакопитатемен,неотивайте,немуевреметодаотидетесегавМакедония,можедаостанетедаработитетук“.ИтеостанахадаработятвСофия.Почнахадасестичатоколотяхнашитеприятели,даженякоиотнай-виднитеотиваха.Итогавамедиумътказванаеднасестра,коятосизамина:„Тискорощеумреш,нодаосигуришнашетодружество,дамузавещаешнещо“.Е,хубаво.СледтоватиядваматаотидохавПловдив.Тамдругаеднасестрасцялотосисемействоотидохапритяхисеопропастиха.Сегатози,койтобешеповелтазимомадаидевМакедония,тойнеетъйсилнодуховноразвит.Тойживеесамозасебеси,нищоБожественонямавнего.Икатопогледнешвдуховниясвятглаватаму,тятамечерна,нонеговиятличенегоизъмсветигоренаглавата.Амадругитеблагородни,Божественикачества,всичкотуйспи.Казваммуединден:„Слушай,титрябвадасевърнеш,даподготвишсебеси,дасеосвободишотвсичкитесвоинедъзиитогаваможедаидешдапроповядваш,атъйтищесъздадешнасебесиеднозло“.Сегатозимладмомъкбешеподвлияниетонадругиадепти,защотовсветадействатидругиадепти.Някойпъттеидватитук,вБългария.Немислете,ченеяпосещават.АдептипосещаватиШколатавСофия.Някойпътсфизическитесителаидват,анякойпътидватсъссвоитеастралнитела.Мислители,четуй,коетосегасвещеницитеправят,азнезнаянакаквоседължи?Знаемниепроизхода.ПроизходътнеетукотБългария,тойеотдругомясто.Понякойпътвиещекажете:„Господналиесилен?“Да,Господесилен,тъй,ноиниетрябвадабъдемсилни.Разсъждавайтепосъщияначин.Окултниятученикнемуепозволенодаразсъждавадетински.Тойтрябвадаразсъждавакатомъж.Житнотозърнонетрябвадапита:„Слънцетоналимегрее?“Тотрябвадапитатака:„Способнолисъмаздаизползвамсветлината,коятомисеизпраща,могалидаизползвамслънчеватаенергия?“Атуй,колкоесиленГоспод,нееважно.Важноевсъстояниелисмедаизползваметазисветлина,коятоидеотБога,заблаготонанашатадушаизанейноторастене?Товатрябваданиинтересувакатоученици.Тазисветлина,малкатасветлина,коятоимашзарастене,тяеважна.Сега,катовиговорятака,виепакнямадаразсъждаватедетински.<br/><br/>Щекажете,чесеобезсърчавате.Не,вокултнатанауканямаобезсърчение!Тамимазнания!ТоваеМъдрост.Щеразсъждавате.Нямадамислиш,четисиправеден,нощезнаеш,чепътяттиеотворен.Тамеспособниятученик,втовасевиждадалитойедобър,илилош.Способенлиетой,пътятмуеотвореннавсякъде.Зарезултатитенанеговатаспособносттойпослесидаваотговор,нопътятмуевсякогаотворен.Тасегапървотонещо–виетрябвадаразвиватетазиспособноствсебеси.Способносттаседивтовабезстрашиенавашатамисъл.Тазимисълдаяразвиететъй,кактоевпървоначалнотосвоепроизхождение,т.е.дасхванетееднаБожественамисълтъйчистаиясна,кактосие,бездасеопасявамеотнейнитепоследствия.НиенякойпътговоримзаЛюбовтаипослещекажем:„Е,имафилософия,задасеразберетя“.Не,не,Любовтаможедасеразбересамопоединначин.АкоазбихпусналтазивечертоканаЛюбовта,виещяхтедаяпочувствате...МоженякойпътзаполовинчасдапуснемтоканаБожественатаЛюбов,тогававиещепочувстватекаквонещоеЛюбовта.Акополовинчастечетозитоквъввсинцави,виещенаучитемногоповече,отколкотовсичкатафилософия,коятосегасъществувавсвета.Виещекажете:„Ха,пусниго!“Прависте,иаздасъмнавашетомясто,иазщекажатъй:„Ха,пусниго!“Питам,акоазгопусна,тозитокщепроизведелитиярезултати,коитоневидимиятсвяточаква?Разберете,чеживатаПриродадържистрогасметказавсичкитенейниживисили.Тятъйщателноследизатях.Многощателнаетя.Акоследкатотечеполовинчастозиток,единденщенипредставятсметка.Тядържисметкаинеможетоку-тъйдапуснештозиток,щегопуснешнавреме.Можедасепусне,нонавреме,аковиестеприготвени.Аконамеритетиячерниточкииможедагиконтролирате,тогаватокаможедагопуснем.Неискамдасешегуваме.Сегащедойдемдосериознаработа.Катопуснемтозиток,старитещегиподмладим,амладитещегиостарим.Имамлади,коитосапозлатениотвън,икатопуснемтока,щеизчезнезлатотоитеоставаттака,каточесастари;имастари,коитоотвътресазлато,аотвънсаобвитисединпластотобикновенметал,икатопуснемтока,тозипластщесестопи,азлатотощеостане.Тъйчевсекищесеявивсвоятавътрешнасъщина.Ицялатаобстановкананещатащесеизмени.<br/><br/>Тогаващевидитекойеправеденикойегрешник.Койеправеден,тоенаобикновенезик.Щесевидите,всекищеразбереученлие,илине,анекойеправеден.Тозитокщепокажекойотвасеработилвминалото,доколкосеезанимавал,каксееучил,когатоебилвШколата,какваебиласпособносттаму.Самотакащесеразкриедоколкотойсееучиликакеизползвалтовазнаниевредсъществуваниянаминалото.Иследователновъввасщесепредставятвсичкитетиякартининавашияминалживотивиещесеспретеищекажете:„Разбирам,тазипогрешкаседължинатияпричини“.Ипритуйсъзнаниевиещепоправитетияпогрешкимноголесно.Таглавнотонещо,коетосеизисква,едасъсредоточитеумасивъввашитеспособности,даизползватеБожиятасветлина.Сегатуй,коетостававокръжаващатасреда,искатдаотвлекатвашетовниманиевдругапосока.Тоеедноналяганеионзиученик,койторазбиразакона,щезнае,четуйналяганеотвънетъйнеобходимо,кактоведнаретортатрябвадаиманалягане,задаможезаконътдаработи.ВШколататрябвадаимаизвестносъпротивление.Танямадасеплашитеотвъншнатаобстановкананещата.Тиясвещеници,коитоднеспречат,тесабилиученицинякогавокултнатаШкола;някоиоттяхсаизпъдениотШколатаикатонямакакводаправят,станалисасвещеници.НоШколатанаБялотоБратство,тяебезпощадна.Единученик,веднъжизпъденотучилищетозанепослушание,неговатасъдбаерешена:тойщедеградирапостепенно.Постепенноизгубваонияусловия,прикоитотойможедасеучи,иследователнопривсякоеднопреражданеусловиятапочватдаоставатпо-тежкиипо-тежки,докатотойдойдевположениетонаединпосредствениндивид.ИтъйсасеродиливИндустантияпарии,най-бедните,идиотите,най-тъпите.Иумните,всекиединчовекщедойдедотоваположение,щомведнъжепостъпилведнашколаисевърненазад.ВкакватоидаеШкола–далисивШколатанаБялотоБратство,илиотшколатанаЧернотобратство,ивдветешколизаконътеединисъщ,всякогарезултатътесмърт,нямадруго!Трябвадазнаете,излезетеливеднъжизШколата,очаквависмърт!<br/><br/>Тамзаконътесмърт.Казвасе:„Койтопретърпидокрай,спасенщебъде“.Нетрябвадасестрахувашвнищо!Трябвадабъдетебезстрашни!Връщанетоназадесмърт.Далисиведнаташкола,иливдругата,същотое.Затуйивчернотобратство,ивБялотоБратствовсичкисеотличаватспостоянство.Каквопостоянствоимавъввсичкитебратства!Защототезнаят,чеаконеиздържат–смъртгиочаква!Вчернотобратство–всеки,койтонеустои,очаквагосмърт;вБялотоБратство–всеки,койтонеустои,очаквагосмърт!Обратно,вчернотобратство,акоустои,очаквагоживот,ивБялотоБратство,акоустои,очаквагоживот.<br/><br/>Итъй,щесестремитедасенеобезсърчавате.Щевидойдатголемиобезсърчения,щекажете:„Тотазиработанеезанас.Ниесместари,външнитеусловиясатакива,припо-благоприятниусловия“.Неселъжете!По-благоприятниусловияоттезинямаданамерите.По-неблагоприятнищенамерите,по-лошищенамерите,нопо-благоприятниотсеганямаданамерите.Ипослещекажете:„Имамалковреме,даотложим,дасипомислим“.Никаквоотлагане!Никаквомислене!Недапрогласитесвета,дакажете:„Ниесмеокултниученици“,новсебеси,въввашетосъзнаниещекажете:„Сегаевреме,тозивъпросазтрябвадагореша.Сегаилиникога!“Икогаторешиш,хоратанямадазнаят,нямадаказвашникому,насебесищекажеш,наумасищекажеш.Имаединум,койтовиесамогознаете.Нямадакажеш„аз“.Не,тищесеобърнешкъмсвоятадуша.Каквотрябвадакажешнатазидуша?„СтебеБог!Тищепобедиш!Твоятапобедаемояпобеда.“Всякогаученикъттрябвадапризнава,чеБогевдушатаму.Тоезакон.Непризнаваливеликиязакон...Койетозизакон?Азонзиденказахправилото.АзвярвамсамовединБогнаЛюбовта,вединУчителнаМъдросттаивединДухнаИстината.Тъйтрябвадабъде!ВединБогнаЛюбовта,ивединучителнаМъдростта,ивединДухнаИстината.Туйтрябвадабъдеправилонавсекиединокултенученик!Щесеспреищегокаже.Товаправилотрябвадагоразрешаваме.Сеганемислете,чевасвокултниясвятщевипосрещнатстакивацветя.Не,многонещощеминете,номъжествосеизискваотвас.Щеминетевътрешниборби;външнитеборбисанищо,тесацвете!Щевлезетеведнопротиворечиесъссебеси,щедойдатдуховниборби.Дойделитазиборба,нямадасиизвадитеножакатоДонКихот,щесеспретеищекажетенадушатаси:<br/><br/>„СтебеБог!<br/>Тищепобедиш!<br/>Твоятапобедаеимояпобеда!<br/>АзвярвамвединБогнаЛюбовта,<br/>ВединУчителнаМъдросттаи<br/>ВединДухнаИстината.“<br/><br/>Сегавие,учениците,коитомеслушате,иматетозиобикновенморалдасекритикувате.Акоаздойдадазасегнаморала...Тозиморалезасвета,трябвадагонапуснете.Стозиморалникоганямадасеоправите.Школатанямадасеоправи.Предивсичкотрябвадаиматедълбоковсъзнаниетосижелание,катоседнетевечерновремевсвоятасистая,мисленодаобгърнетевсичкиониявашиприятели,ученици,изпратетеимеднаБожественамисълнаВеликияУчител,изпратетеимеднодобропожеланиенаВеликияГосподнаЛюбовта,изпратетеимедноблагонаВеликияДухнаИстината.Дълбокоотдушатасипожелайтенавсичкипоименноитедаиматтуйблаго,коетовиеимате.Пожелайтевъввасдагиповдигнете.Постарайтесенякойпътдавидите,четесветятвъввас.Несеспирайтевърхутехнитепогрешки,неоставяйтедапроникваттевъввашетосъзнание,адасапредваскатосвещи.По-дълбокоидете.Всякаеднадушаиманаслоенияотминалото,такивапластове!Туйнаслоениетрябвадасепробие.Тесакатовнякоярудницазатворениивиетрябвадавлезетекатопървияспасителмеждутях.Можебинякойотученицитедаеобезсърчен,дакаже:„Тазиработанямадаябъде,азщенапуснаШколата“.Тисъссвоятамисълщесепритечеш,щекажеш:„Братко,азсъмстеб,моятадушаестебе!“,щегонасърчиш.ТоваеЛюбов.Акотъйказватевсякавечер...Авиесегакаквоправите?Седнете,започнетевашетомедитиране:„Онзитамнапървитестоловеседнал,тойдамиговори!Самотойзнае,10годиникакевШколата,нищонезнае,пъксегадошълдамисепоказва,чеенещо“.Медитацияетова.„ЧекакдосегатозиУчителнеемогълдагопоправи?АкобешетойотБогапратен,тойтрябвашедапуснетозиток,дастанесветия.Тазиработанямадаябъде“.Занякоясисестра,хайдеданеказвамимето:„Ха,тазимладата,сегавлязлавШколата,аниеоттолковагодинисме,стари,атяедвавлязла,знаемяние“.Товасаспънкизаединокултенученик.Млади,стари–няма!Грешкитенахората,товасаблагоприятниусловиязавасдасеразвивате.Товатрябвадагознаете.<br/><br/>Ивтозисвят,аковиеискатедазнаете,праведнитехорасагрешни,агрешнитесаправедни.Защотоедингрешник,койтосееоцапал,тойказва:„Господи,вменевеченищонеостана,азтолковамногосъмсеоцапал!Аззная,азопитахвсичкитехораиотсеганататъкотхоратанеочаквамнищо.ОтТебеочаквам,Тинямадамиизневериш;всичкихорамиизневериха.Азопитахвсичкихораисега,каквотомикажеш,щегоправя“.Ипочнедасеповдига.Аправеднияткаже:„Азсъмспособен,товащенаправя,оноващенаправя“.Тойседиивкраянакраищатанищонеизлезе.Аонзи,падналият,нямадасеминат5–6години,тойщесеповдигне,Богщемупомогне.Иаконякойотвасоспорватова,некапрочетевСтариязаветкаквоказаГосподнаСоломон.ЯвисеГосподнаСоломонимуказа,чещеимаголямаМъдрост.ИкаквостанасъсСоломона?Всичкимусесмяха.Колкожениимашетой?Около900наложници.Товаеедноморалнопадение.Казвасе,чевпървовреметойсеотдалнаяденеипиене.Каквотопожелавал,всичконаправял.Разбиратели?Наливсичкобешетой,налитойбешенай-умният?Казвахаму:„КатотебвИзраилдругцарнямадабъде“.Най-първоСоломонимашетазипретенция–обещавашехрамданаправи.Имашеголемиокултнипознания,нопослетрябвашедапреминепреззаконанасмирението.Каточетете12-таглаваотЕклисиаст,казвасе:„Помни,чеГосподщедокаравсичконасъд“.<br/><br/>ИкаточететепритчитенаСоломон,многоотнеговитемислисанахвърлянивкраянаживотаму,когатотойвечепризнава,чефилософиятанеседивтазисветовнаМъдрост.Изатоваказва:„Суетанасуетите,всичкоесуета“.Икойтопишемногокниги,Мъдросттанеетам.Иманещопо-дълбоко.Азгоопитах.Акочовекнегонаучи,всичкоенапразно.Неетамспасението.Тойенамерилнещо,закоетоеказал,ченемуевремесегадасеговори.Другщедойдедаговори.Сега,акоазвикажа,чеединотученицитенаХристабешеиСоломон,можелиданамеритекойбешеСоломон?Койот12-теученици?(Обаждатсе:„Йоан“,„Павел“.)Койтоидае,намеретеговсебеси.<br/><br/>Азвиказвамсамотолкова.Итазисутринвиказах,ченямадавиразправямзащоедошълХристос.Изащоестрадал,пакнямадавикажа,нощевикажазащотрябвадасеобичамеилюбим.Туйщевикажа.Азвиказвам,чеСоломонебилединотнеговитеученици.Тойеималтазиопитностиказва:„ВсичковсветаесамоЕдин.СамоЕдиностававсвета“.ЗначиединотученицитенаХристабешеСоломон.ИтойсесподобидавлезевШколатанаХристасголемистраданияисмирение.Имуказва:„ТищевлезешвШколатанаХриста,заданаучиштова,коетосеганезнаеш“.Виеналиказвате:„НиесмевШколатанаХриста“.АзадавлезетевШколатанаХриста,виетрябвадапретърпитееднотаковаморалнопадение,т.е.единтакъвтежъкизпит,какъвтонестевиждали.ИсамХристос,катослезеназемята,Тойминавашеединвеликизпит.Какъвбешетозиизпит?ЧевърхуНеговитеплещитрябвашедасесложатгреховетеипороцитенацялотопадналочовечествоитойпочувства,каточесамТойгиеизвършил.Итрябвашеданамериединмодус.Катоосвободивсичкитетиядуши,даимдадеединновподтик,новтласъкдадойдатпакназемята,дасеочистят,дасеповдигнат.Следователносамтрябвашедадойденаземята,даразрешизадачатасиидаяопита.ИТойяопитаиказа,чепотозиначинтрябвашедасерешизадачата.Покойначин?<br/><br/>Сега,аковиестеготови,имаидругначинзаизучаваненаЕвангелието.Казвам:ВиеедвавлизатевШколата,впреддвериетонаШколатасте,новътрещевлезете.Исега,аковиевървитеназад,смъртвиочаква.Напред–животима.Тъйеразрешенвъпросът.Данемислите,чеелеснодакажете:„Азщесеоткажа“.Щесеоткажешли?Въпросътетъйзавас:смъртилиживот!Напредеживот,назадесмърт.Нищоповече!Най-малкотопоколебаване–смърт.Назадесмърт.Каквотоидавикажат:младост,знание,мъдрост,истина,свобода,правда,любов,милосърдие,всичкитетияработисанещанабъдещето.Позор,грехопадение,нещастие,всичкитетияозверявания,товаевръщаненазад.Едноотдветещерешите!Напред!Някоиотвасданебъдетестрахливи!БезстрашнищебъдетеитогаваБялотоБратствощепомогнепоединособенначин.Не.Нямадавипомогне,кактовиеискате,кактовиеочаквате.ВеликотоБялоБратствоимаособениначинизапомаганенаучениците,коитосаискрениичестни.Тоемноговнимателно.Ноивиещебъдетеискрени.Неискрени,азщевземадумата„чистосърдечни“.Първотонещонееискреност,ачистосърдечност.Знаетеликаквонещоечистосърдечност?Чистосърдечнинезасвета,нокатоседнеш,вътревдушатасидаотпратишмислитесикъмБога,тозиБогнаМъдростта,ЛюбовтаиИстината.Тищебъдештъйчистосърдечен,задаможевсичкитеБожественилъчидасеприближат,дапроникнатвдушатати.Засебеситакъвщебъдеш.Нямадаразправяш,че:„Азсъмчистосърдечен“,защотощесеопетниш.<br/><br/>Когатохоратаразправятгреховетети,вдушатасидаостанешспокоен,дакажеш:„Азпознавамсебеси,чистосърдеченсъмвнай-малкитенеща“.Принай-големиобиди,бури,нещастиядасенеразмътидълбочинатанатвоетосърце,дабъдештихиспокоенвдушатаси.Можедаимаголяматъмнина,противоречие,нокатозастанешнатозицентър,даняманикаквавъншнасила,коятодаможедатепоклатиоттвоитеосновиилидатеразколебаеидакажеш:„Тукиникъдедругаде!“Сегатовасапринципи,коитотрябвадаприложите.Някоиотвасстесвързани,жененисте.Нощоеженитбата?Мъжижена–единдоговоримате.Някоиотвасстеприятели,итоедоговор,някои–слугиигосподари,учителииученици,товасавсеотношения,вземания-давания.Ниеимамекармическивръзки.Какщесеразрешаттиякармическивъпроси?ТиявъпросиможедасеразрешатсамочрезБожиятаМъдрост.Любовтаприсегашнотоусловиенеможедаразрешивъпроса.ЧрезЛюбовтагаленитедецаставатразваленидеца.АковиеприсегашнияживотдадетенаединчовекЛюбов,нямадагоползвате,виещегоразвалите.ВиещезасегнетенеговатадушасБожиятаМъдрост,апослечрезБожиятаИстина.Любовта,тящедейства,нопопътянаБожиятаМъдростиБожиятаИстина.<br/><br/>СегаазговорязаЛюбовта,нали?НооназиЛюбов,закоятоазговоря,итазилюбов,коятовиепознавате,тесадвесили,коитосеразличават.АзговорязаЛюбовта,споредкоятовсичкитрябвадавярвамевБогаеднакво.Всичкиеднаквотрябвадавярваме!Всичкитрябвадаизлизамедасепечемнаслънцето.Единчовекщеизползвасветлинатапоединначин,кравата–подругначин,птицата,паякът–потретиначин.Неможевсичкисъществаеднакводаизползватсветлината.Азприсветлинатащевземаеднакнига,щечета,апаякътпритазисветлинащенаправисвоятамрежа.ТаприсегашнитеусловиякакбихтеизползвалиЛюбовта?АкоБожиятаЛюбовбидошлавъввашитесърцаиаковиенесепречистите,тящепроизведеобратенрезултат,щеувеличивашитестрадания.Виещестанетеизвънредночувствителни,щесеобиждатеотнай-малкитенеща,щекажете:„ЗащоГосподнемидадетованещо?“Не,такащебъдетекъмБогаположителни,аспрямохоратащебъдетенегативниищепривличатенедъзитеим,технитеотрицателничерти.АвокултнатаШколавсичкиученицитрябвадабъдетеположителникъмсвета,диамантенастенатрябвадаимате,аспрямоБогатрябвадабъдетевнегативносъстояние.Отворендабъдевашиятхоризонтивсичкисили,коитоидат,дагивъзприемете,дабъдетеведнопасивносъстояние,даприемате.Асегавиеотгорестезатворени,аотстранистеотворениивследствиенатовастрадате,вследствиенатоваидваивашетонещастие.<br/><br/>Някойимаединнедъг,изградистена,затворисе.Тозинедъгеминавалотединчовеквъввтори,трети,четвърти;грехъткатозаразаминавалаувсичкитехора,тойимадълбокопроизхождение.Игрехавсвоетокосмическопроизхождениенямадагопремахнемние.ГрехътвсегашнотосъстояниепредставляваеднавеликазадачазаокултнатаШкола,завеликотоБялоБратство,коетоработисхилядигодинивсвоителаборатории,заданамериединцярпротивнего.ИХристос,катоедошълназемята,Тойедавалнасвоитеученицитозицяр,начинизалекуване.ИвЕвангелието,акочететевнимателно,щенамеритекакдаселекувате.Всичкипроповядваттозицяр.НопредивсичконитрябваеднаБожественаМъдрост–давладеемнай-малкитенедостатъцивсебеси.Ивкаквосесъстоинедостатъкът?Дадопуснемсега,двамаприятелисте,скаратесе,нали?Тойвикаженякоигорчивидумиивиемукажете,исеразделитеидвамата.Ипочнететогава:„Тойнееправ“.Другият:„Тинесиправ“.Какщесепримирите?Тиможедаотидешприприятелясиидакажеш:„Извини,азтеобидих“.Нотойнепрощава.Ивтвоятадушащеостаненещо,ноивнеговатадушаоставанещо.Неможедасепримиритепотозиначин.Истинскотопримирениееследното:тищесеспрешвсебеси,дълбоковсъзнаниетосиищекажеш:„Господи,азогорчихТвоядух,огорчихТеб,тозиВеликия.АзнеможахдаустоянадобродетелтаТи,азТеогорчих,неможахдаустоянависотата.ОгорчихТемного“.Ищесеобърнеш,щесемолиш,щечакаш,докатодойдетуйобновление.Тищегопочувстваш.Нямадасеминеден,два,три,единмесецитвоятприятелщедойде.Ивнеговатадушащесеявиобновление.НашитегреховесапротивБога!КатонаправитегряхвШколата,виеогорчаватеБога.НямадаогорчаватеБога.Тогаващеприемемтозивътрешенмир,щедойдепримирението,радостнищебъдем.Тозиепътятзаповдиганенаученика.Ивсекиокултенучениктрябвадабъдесвободенотвсичкинедъзи,даможедаучиправилно.ТоенеобходимодадойдеБожественатаМъдрост.Задаможедасеразвиетазидиамантенаволяприсегашнитеусловия,непременнотрябвадаиматетиязадачи,тияразсъждения.Тесатрудни,номожедаправитемалкиопити.Потозиначинвиещесеподмладите.<br/><br/>Знаетеликаквонещоечовек,катосеобърнекъмБога?Лекотие,приятнотие,усещашеднаприятност,нещонежно,коетосеусмихва.Хоратаможедаговорятвсичко,каквотоискат,нотиусещашвсебесинещохубаво,възвишено,благородно,единпоривимашиследвреметищеизраснешкатоедномощнодърво.<br/><br/>Таказвамсега,вие,учениците,щесеподготвите,задамогатозитокдагопусназаполовинчас,защотоинаменмитрябва.Защотоаз,катогопусна,щегоупотребязадругаработа.Тащепомогнетедапуснемтозиток,акоспомогнетедапуснемтозиток–добре,аконеможе–пакдобре.<br/><br/>Итъй,щебъдетебезстрашниищесенаучитедаконтролиратетезималкипетнавъввашетосъзнание.Адругитевъпроси,тесавъпросисамонавремето.СледтяхвШколатащенаучитевсичкитеметоди,покоитоможедаизправитевашитенедъзи.Единмалъкнедъг,извършенвече,тойможедасепоправи.<br/><br/>Сегаазнеговорядасеобичате.Защотокогатоговорядасеобичаме,всякогасеявявапротивното.Щебъдесмешно,следкатосъмизвелвсичкинаслънцето,дакажа:„Печетесе!“Товае,когатоказвате,четрябвадасеобичаме.Азтъйразбирам.Излезлисменаслънцето,азщеседна,щеговорязадругиработиибездавиказвамдасепечете,виещесепечетеиблагодаттащедойде.Някойщекаже:„Щесизагубимвремето“.Другпита:„Далиправилносепека?“Печисекактообичаш–наеднатастрана,нагърбасилегни,стани,печисеколкотоискаш,имашвсичкитеусловия,нямакакводаговориш.<br/><br/>Затуйказвам,нямакакводависъветвамдасеобичате.АзсъмвиизвелвживатаПриродаиаковиенесепечете,азнямадавиговорядасепечете.АзсъмвиизвелиБожиетослънцевигрее,нямакакводавиказвам:„Печетесе!“Не,другонещоима,коетоможемданаучим.Следкатосепонапечем,щеотворимеднакнижка,щекажа:Елатесега,седнететъй,чеданесиправитесянкаединнадруг,ихемщесепечем,хемщеучим.Човек,катосепече,еразположендаучи.СегаевременезаЛюбов,азаучение,заБожественоучение,понежеимамеусловиязатуйучение.Нямадавикажа:„Азвярвам“,виещесеучите;щеучим,помнете,честеотвъннаслънцето,ивсекиединотвасдасепече,кактонамеризадобре,новсичкищеучитепоопределенначин.Нямадаучите,кактоебилодосега.Системаима,начиниимазаучение.Тияизкуствасегащеучите:кактрябвадаучите,кактрябвадачететекнигата,какдадържитекнигатаикаквапозатрябвадаиматепричетенетонакнигата.ВокултнатаШколаимаособениначинииметоди,кактрябвадачетете,итияметодитрябват.Итоенай-трудно.Кактоединцигулар,младученик,трябвадагоучитекакдадържицигулкатаси,тоенай-трудното,тозилък,послеимапозицииипр.,тъйивокултнатаШколаиматияпозиции,тозилък.Послекаксенаричадвижениетоналъка,отгоре,имаособенодвижениеналъка,туйгоизпълняватнай-виднитевиртуози–играналъкавърхуструните.Ивсекиединокултенучениктрябвадаимаедингъвкавум.Умоветенавсинцависаприготвениоттолковавреме,виеможедаучите.<br/><br/>Сегадругопитщенаправимза3минути,наслънцетонямадаходим.За3минутищесъсредоточитеумаси,давидимможелиданамеритевашетосъзнание,тазисветлина.Давидимбезникаквопрепятствиедалищегонамерите,илине.Положителнощенасочитеумасинагоре,втазипосока,вкоятоеслънцето,Божественотослънце,тоевинагинаднашатаглава,гдетовървяттеченията.Щеимамалкоотклонениевтазипосока,нощегледатедасеабстрахиратевременноотвсичкитиявлияния,коитоотстраняватвниманиетови,щенасочитемисълта,далищеможедавидитемалкасветлинка.Койтовиди–добре,койтоневиди–пакдобре.<br/><br/>Сегадазапочнемсвоетоупражнение!<br/>
Т. м.
16-та школна лекция на Общия окултен клас (II година), 21 януари 1923 г., София.
Най-често използвани думи в беседата:аз, сега, може, има, всички, школа, път, казва, дойде, кажете, живот, любов, петно, съзнание, ученици, начин, себе, човек, съм ,