Най-често използвани думи в беседата:може, аз, сега, има, положение, път, слънце, хора, съм, всички, бог, живот, бъде, човек, хармония, години, стане, светлина, закон, пръст ,
От книгата "Положителни и отрицателни сили", Общ окултен клас - година втора (1922-1923 г.),
Издателство: "Бяло Братство", София, 2008 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили“, 35 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
по стенографски записки, изд. София, 1923 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили в природата - първа част“, 22 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
Издателство "Хелиопол", 1998 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето Беседа в petardanov.com
(Прочетоха се няколко теми „Разликата между човека и животното“.) <br/>Защочовекима2ръцеи5пръстанавсякаеднаръка?<br/><br/>Щеразисквамесегавкласазащочовекима2ръцеипо5пръстанаръката.Сеганалиръкатаидветеръце,товасапроекции?Двепроекции,коитоизлизатотцентъраначовека,т.е.отнякойорганическиживот.Ръцетесасъзнателнапроекциянадушата.Тогава,акосапроекции,коисапричинитезатияпроекции?Каквопредставлявахапо-напредръцетеуживотните?Ръцетевтуйсъстояниесазаднитекраканаживотните.Защоторъкатаначовекасесвивапосъщияначин,кактосесвиватзаднитекракауживотните.Е,сегададопуснем,чечовешкотосъзнаниепредставляваединкръгилиеднатопка,еднасфера.Оттазисферасепроектираеднаправалиниянавън,наизвестнадължина.Налитрябвадаопределимпричините,коитозаставяттазиправалиниядасепроектираотсъзнаниетонавън?Съвременнитеастролозисвързваттованещосвлияниетонаизвестнисили.Значи,задасепроектираръката,многовлияниясаработили,многосилисаработили,задаяобразуват.Запримерониявлияния,ониясили,коитосадействали,саималиразличнинаправления.Първо,вземетеръкатаотврата,отрамото,тяимаеднонаправление–хоризонталнапосока.Туйнаправлениеснаправлениетонаглаватаобразуваединправъгъл.Присъщотонаправление,катосетеглиотрамотонадолуправалиния,тяобразувадругправъгъл.Приразтварянеръкатаприлакетасеобразуваединтъпъгъл.Тиякостинесаобразуваниприедноисъщовлияние.Сега,астролозитесвързватпоказалецасЮпитер;тукедействалоедновлияние,коетогоеобразувало.<br/><br/>Големия(средния)пръстсвързватсвлияниетонаСатурн.БезименнияпръстсвързватсвлияниетонаСлънцето.Малкияпръст,кутрето,свързватсвлияниетонаМеркурий.ТогавапалецасвързватсБожествениясвят,наосноватасиесвързансВенера.ЗначиподБожествениясвятевлияниетонаВенера.Ивътревръкатаимадругивлияния,влияниетонаМарсинамесечината.Всичкитиявлияниясадействализапроекциятанаръката.Исега,аковиесевърнетесмилионигодининазад,щеразберете,четиявлияниянесамеханически.Значиколкомилионисъществасаработил,задаобразуватчовешкатаръка!Илиотеволюционногледище,казват:Колкоотнашитепрародителипозаконанаеволюциятасаправилиизвестниподобрения,подобрения,докатотазиръкадостигнедосегашнотосисъстояние!Запример,акотиразвивашличнитечувства,акопочнешдасеналагаш,дасеразвивашкатоиндивид,първиятпръстпочвадарасте,дасеразвива.Итогаватиякостигоре,съобразноголемияпръст,претърпяватедновидоизменение.Акотипочнешдаразвивашвсебесисъвестта,илитъйнареченотоБожественотоправо,почвадарастесредниятпръст.Акотиразвивашнауката,своитезнания,започвашдаразвивашсвояинтелект,разсъждавашзапричинитеипоследствията,тазисилаотмозъкасеизразявавтретияпръститойдобиваонаяспециалнаформа.<br/><br/>Запример,акоразвивашмузиката,тозипръстставапо-дълъг.Човек,накогототретиятпръстнеедълъг,неепонеравенспървия,показалеца,неможедабъдемузикант.Дажеакотретиятпръстеравенспоказалеца,такъвчовекнеможедабъдемузикант.Обикновенмузикантможедабъде,ногениаленмузикантилипоетнеможедабъде.Безименниятпръступоетаимузикантатрябвадабъдепо-дълъготпоказалеца.Фактътетакъв.Сегадаливъввашитепръстиетака,тоедругвъпрос,ноуистинскияпоет,койтоеподушапоет,такатрябвадабъде.Виесеганямадасеспирате.Азщевимоляеднонещо:когатониеразискваме,когаторазглеждамепринципновъпросазапръстите,внимавайте,тованяманищообщосвашияличенживот.Виесеабстрахирайтеотвашитепръсти,отсегашниявиживот,понежеаковиесвързватевашитепръстисъссегашнотосъстояние,виеставатесмешни.Сегашнотосъстояние,коетовиеимате,тонесъставляваеднамилиардначастоттова,коетостевсъщност.Виемногомалкостепроявенисега.Чекаквостесепроявиливиекаточовеци?Казвате:„Азсъм“.Дакажеш„Азсъм“,тоесмешно.Дакажеш„Азсъм“,тозначидавлезешвсъприкосновениесцялатаПрирода,дасечувствашедноснея,дасъзнавашдвижениетонавсичкиидавземешучастиевтуйдвижение.Казваш:„Типознавашлимекойсъмаз?“Койсити?Съзнаваш,чеимашсамоеднакъщаи100–200милиона,чеимаш4деца,няколкодушиприятели,ниви,туйсъзнаваш.Колкопариструватуйсъзнание?Философскиколкоструватвоетосъзнаниенаеднакъщаи4душиприятели?Аматакивахорагиимасмилиони.Виесегасеабстрахирайтеотсегашнотосиположение.Сегашнотоположение,вкоетовиесенамирате,есмешно.<br/><br/>Смешностава,когатониемеримснегонашияживот.Когатомеритевашияживотсъссегашнотосиположение,туйвашеположение,тоесамоеднаролянасцената.Виеиграетееднамногонезавиднаролянаединслуга,накойтовсекитрябвадамузаповядвадавършивсичко.Щекажетенякойпът:„Аманиеразсъждаваме,ниеразбирамеживота“.Дасинеправимилюзии,чениеразсъждаваме.Колкофилософскивъпросисмеразрешилидосега?Амащекажете:„Еди-койсифилософнаписалтаковаитаковасъчинение“.Разрешиллисиетойвъпроса?Не.Написаеднакнига.Иазмогаданапишаеднакнига.Някойнаписаедностихотворение.Иазмогаданапишаедностихотворение.Нониеразрешилилисмепосъществоонияважнивъпроси,коитосалегналивосноватанаПриродата?Несмегиразрешили.Ниетрябвадаразсъждавамеконкретноипросто,данесиправимилюзии,нитотрябвадасенадценяваме,нитотрябвадасеподценяваме,даситурямееднаценапо-ниска,дасенеобиждаме,атрябвадавзимаметуйположение,вкоетосмесега.Ниесмеслуги,имамеединробскиобраз.Сеганиенякойпътсехвалимищесенамеримвположениетонаонзибългарскипоп,накойтоазщевиуподобя.Нямадасесърдите,понеженесеотнасядовас,асамодоониявашивъншниформинасхващанията,защотозавбъдещещеиматедругисхващания.Тозисвещеникминавалзамногоблагочестивпредженасиитягомногопочитала.Тойказвал:„Азкатоидаврая,заменеотделенонай-хубавотомясто“.Катоотидеврая,първотомястощемудадат,тъйсимислел.Женамусерадвала.Заминаватойзаонзисвятитясеготвиследнегодаиде.Следвремеитязаминава.Търсигонавсякъдеизрая,нямаготам.Най-послегонамиравчистилищетоиливадаимуказва:„Каксивлязълтукпопогрешка,далипътянесинамерил?“–„Несебезпокой,тукмесложиха,ноазсъмнараменетенанашиявладика.“Туйнеееднооправдание,чесинараменетенавладиката.Втиямудумипакчовешкотоизпъква.„Данемислиш,чеазсъмнатолковадолномясто,отмоетоимапо-долно.“Сега,къдеенашатапогрешка?Нанаскатоникажат:„Амавиетрябвадабъдетепо-разумни,виестесъздаденипообразиподобиеБожие!“<br/><br/>Казвате:„Аманиесменараменетенаживотните“.Значиживотнотоевладиката.Туйнеееднооправданиезарадинас.Тонееифилософия.Защотоакосъдимпоаналогия,чеживотното,катоиматазикозина,седиинтелектуалноилиподушапо-нискоотнас,туйнепоказва,четоваетакасживотното.Не.Можепотенциалнотодаеравнонанас,новсвоетокинетическосъстояниенесеепроявило.Дакажем,единцигуларсвиримногохубавоиеднодетегослуша,нонезнаедасвири.Туйдете,катосепрояви,можедастанеединвиртуоз,10пътипо-знаменитотпървия.Татуйпроявление,коетоимате,тиянещатрябвадагиизучаватечистообективно.Вокултнатанаукаискатдасъбудятсъзнаниетонавсекиединученик,дасъзнаесъщносттанасвоетопроявление.Тойнетрябвадасъжалявазаположението,коетозаема.Никоганетрябвадасъжалявазаедноположение.Внастрябвадаимаединстремежиработата,коятониедаденавдаденслучай,даяизпълним,тяевътрешна.Външнатаформащенидадеслучайдаразвиемонияспособности,коитосазаложенивдушатани.Затоваизлизамеотнебето,дапридобиемопитности.Тамиматеория,атукопитност;ипослепакщесевърнемвнебето,гдетонеемястозаопитности.<br/><br/>Сегазапримерниеговоримзавярата,нали?Иколцинаотнасиматоноваистинскосхващанекаквонещоевяра?Ниеказваме:„ДауповаемнаБога“.АмисхващашликаквозначидауповавашнаБога?–ДаоставимнаБога,Тойдауредивсичко,туйправолие?Имахора,коитосаоставиливсичконаБога,Тойдагоуреди,итехнитеработисасезабатачили.Имахора,коитовсичкосавзеливсвоитеръцеиработитеимвървят.Товаефактвсвета.Тогавакакщеобяснимтазиработафилософски?Тоенашетвърдение.Акоазтвърдянещо,тонезначи,чеГосподготвърди.Тоемоетвърдение.Подлагасевсичконаопит.Онзи,койтоуповававсичконаБога,работитемуневървят.Акойтоуповаванасебеси,работитемувървят.Иманякойученик,койтокатостанесутрин,несемолинаГоспода,нотойчете5–6часа,учи,иденаучилище,кажесиурокадобре.Адругият–цяланощсемолиБогу,аманееучил.Отиденаучилище,учителятговдигнеигоскъса.Казва„ТакавабилаволятаБожия“.Тованеефилософия.Тисидлъжендасемолиш,носидлъженидаучиш.МолитватавикъмБоганезаместваученетонауроците.Щесемолиш,защотосидлъжен.Тоедишаненадушата,аучениетоепроцеснаМъдростта,наглавата.Дватапроцесавървятедновременно.Азщесемолясдушатаси.Дасемоля,тоепотребнозадушатами.Апотребноезамоятаглавадамисля,понежетоващевнесеповечесветлина.НиекатозабъркаметезипроцесивПриродатанякойпът,казваме:„Самоповяратрябвадасеживее.ПоБогадасеживее“.АмаГосподеедновременнонай-мъдротосъщество.Тойепредвидилвтворениетовсичкидетайлииеработилматематическиигеометрически,смилиониимилионигодиниеработилиследкатоемислилдълго,най-послеетурилвдействиевсичкиятояплан.Ниеказваме:„ДабъдемподобнинаБога“.Товазначи,чениетрябвадамислимкатоНегодълговремеитогавапосъщиязаконщесложимнашатавяраинашитеработивдействие.<br/><br/>Азсъмзабелязалмеждуучениците,чевсичкибързатеидълговремеходитеизтояпът.Казвам:Тиможедаходишдълговреме,нонесиучил.Заединмалъкопитвцигулката,самоданамеряединритмус,10годинисъмработил.Самозаданамеряединритмус,цели10годинивсякасутринсъмработилислед10годиниседомогнахдотозизакон.Разбиратели?Аматрябвадастанеизвестенпроблясък.Щеработиш,щеработиш.Законима.Дакажем,виеискатесвашитемолитвидадостигнетедобрирезултати.Щесемолитеден,два,три.След10годинищеиматеединмногомалъкрезултат.Единритмуссамо.Разбиратели?Еднопогрешночисло,едноживочисло,самодагоизправиш,10годинититрябват.Тапървотокачество,коетотрябвадаимате,тое:трябвадаиматемногоголямотърпение,ненабездеятелност,нонаработа.<br/><br/>Послениекатодецатаимаменякойпътеднокачестводапреувеличаваменещата,итонеувсички.Туйпреувеличаванепроизтичаотмесечината.Икогатосеразглеждаастрологическиилихиромантически,когатолиниятанаумаунякойчовекотивакъмвъзвишениетонаЛуната,тяупражняватуйпреувеличаване,т.е.тятурялупа,тапреувеличаванещатаинигипоказваневестественавеличина,невестественред.Някоихорапъкиматобратенпът.Тесаскептициитогаватяхнаталиниянауманеотивакъммесечината,аотивакъмМеркурий.Тойекатобазиргянин,казва:„Азневярвам,дагопипна,дагоимамкатовързанапаравджоба“.Нотогава,щомимашпаритевджоба,нямазащодавярваш.Тоеединфакт.Сегатиясасъстоянията.Някоихораповечевярват–месечинатаупражняваповечевлияниевърхутях,анадругиМеркурийупражняваповечевлияние–вяратаутяхепо-слаба.Нечевяратаимизобщоепо-слаба,нотоевременновлияние,коетоотклоняваумадаразсъждавашправилно.Запример,акозаедназадачаневидамвсичкитеелементизаразрешението,виещеиматееднокриворазрешение.Иаковидамвсичкитеелементииработитеспоредзаконите,щеиматееднопълноразрешениеназадачата.Сеганиесмеокултниученици,дадопуснемследното:аконякойбивизадалвъпроса,какваеконкретноцелтанаокултнияученик?<br/><br/>Целтанаединученикпоинженерствокаквае?Дастанеинженер,даправипътищаисъобщенияиследтуйдапридобиесвоятапрехрана.Целтанаединученикпомузикакаквае?Даизучимузиката,коятощеможедаупотребизасебеси,засвоитеближниилизасвета,дамуслужизапрехрана.Сегакакваецелтанаокултнияученик?Азщевидамтуйзатема.„Целтаипредназначениетонаокултнияученик.“Щеразисквамевърхутуй.Несесмущавайте–кактосхващате,тъйопределетецелтаипредназначениетонаокултнияученик.Итъй,помнете,сегашнотовиположениеданевисмущава,тонеможебезтова,новътрешноразсъждавайтеразумно.Туйположениещесеизмени.Виестепратениназемятавременно,за60години,визвестнаформа,ограниченисте.Вашиятчерепенаправенпоизвестенмодел.Вашиятнос,вашитеръце,въввсичкинещавиестеограниченивизвестнастепен.Нотуйограничениеевременно.Вследващияживотщеимаусловиядасевидоизменивашатасъдба.Сегаазвсвоитеизследванияимамфакти,коитопоказват,чечовекзаняколкогодиниможедаизменисвояживот,можедаизменисвоятасъдба.Азимамфактииданни.Нанякоихораза4–5годининосътимсепродължавасединсантиметър–приусиленаумственадеятелност.Някоихора,накоиточелотоеполегато,сусиленаумственадеятелност,челотоимсеизправяс2сантиметра.Ставаттиянеща.Ивтехнияживотестаналцялединорганическипреврат.Можедастане.Сеганякойпътниеседимисамосетревожим.<br/><br/>„Господданаправинещата“,задагинаправи,ниетрябвадаработимсъобразносъсзаконитенаживота.Ивтуйотношениесветскитехоранидаватотличенпример.Усветскитехораимадругаеднакрайност,четевтазисвоярадост,всвоятрудотиватдосамозабрава.Адуховнитехора,всвояталеност,итеотиватдосамозабрава.Двекрайностиимаме.КатооставятвсичконаБога,имаопасностдастанатлениви.Тоемногоестествено.Те,катовъзлагатнаБога,преставатдаработят.Докатонеразчиташнаникого,тисамсивършишработите,ащомразчиташнанякого,имаопасностдастанешленив.Новокултнатанаукаониябратя,коиторъководятвашитесъдбини,самногостроги.Тесаминалиповашияпътиникоганеможедагизаставитедаизвършаттова,коетотезнаят,чеекриво.Виеможепредтяхданапълнитецялединджобурсъссълзи,тещеминатфилософскипокрайвас.Тойетихиспокоен,тоймълчи;някойпътщеусмихне.Тищеплачеш,тойщемълчи.Тищегозаплашиш,че:„Азщесесамоубия“,тойпаксеусмихне.Титаманидешдасесамоубиеш,тойкатотешибне,тикажеш:„Нямадасесамоубивам“.Послепакказваш:„Щесесамоубия“.Тойтешибне,изменисенастроениетоти,казваш:„Азщесесамоубия,амаднеснямадасесамоубия,утре“.Другияденпакшибаницаима.Посленякойпъткажеш:„Нямадаплащамдългаси“.Тойтешибне.Щегоплатиш.„Нямадауча.“Шибнете.Щеучиш.Иследователнотевсичкиизпълняваттозивеликзаконитеподтикваткъмтояблагороденимпулс.Итрябвадаблагодарите,защотобезтяхносъдействиебихтеотишлимногодалеч.ИкатонепознаватезаконитенаПриродата,щеидетекатонякоедетедапипатеколелатавнякояфабрика,коитосевъртят.Тенедаватдасепипат.Тибутнеш,теказват:„Недей,небутай!“Там,гдетонякойсеезахласнал,всякогаставатпакости.Итъй,въввасщеимаедножеланиедаопределитесвоетоположение.<br/><br/>Запримернай-първотоположение:даопределитекаквоеотношениетомеждувасиБога.Сега,акоазбихвипопиталтъй:КакваевашатадълбокаопитностзаБога?Товаеединсвещенвъпрос,койторядкосезадава.Нопървотонещо,коетоученикъттрябвавсякогадаправи,е:Щеседнешвечер,щепомислишзаБогаищевидишпоявявалисесветлинанякъдевтвоетосъзнание.Неможедасеопределитазисветлина.Тяеотвън.Някойпъттазисветлинаможедаячувстваш,можедаявидишвсърцетоси.Дълговремещевиждаш,чеиматакавасветлинавсърцетоси.Някойпътгледаш–сърцетонесвети;погледнешвумаси,итамнямасветлина.Светлинатаеизвънума.Вънотсебесищенамеришеднамногомекабяласветлинаикаточедолавяшнякаквовнушение.Тинямадасхванешотчетливодумите,нокатопомислишзатазисветлина,каточевтебеидеединподем,нещодълбоковдушататиизрастваитипочвашдамислишправилно.Когатотазисветлинаизчезнеотвашияживот,виеиматенай-лошоторазположениенадуха.Тогавапоясътвиепуснат.Виеиматееднонеразположение,недоволство,незнаетепричините.Имашнякаквоособеноразположение,тъй,напрегнатси,ръцететисамалкоизпъкналикатовъввоенноположениеичакашсамодаминенякой,самоединмалъкповодчакаш,дамупуснешеднаискра.Сега,катоученици,виетрябвадаразбиратетуйвъншносъстояние.Товаенабираненаелектрическаимагнетическаенергияикатонезнаетекаксесъбиратазиенергия,тямеханически,безсъзнателнощепочнедаминаваотеднодвижениевдруго.Иднесповечетоскарваниявживотапроизтичатвбезсъзнанието,вънотсъзнанието.<br/><br/>Желаниетонавсинцаниедаиматестремеждасеучите.Човек,койтоискадасеучи,всякогасеподмладява.Въпросътзагодините,чесина50–60години,тойневлизаникаквсметката.Честеженен,чеиматедеца,тоевашатадлъжност.Акоазсъмслугаитрябвадаслужана10–15души,ниматовамеспъвадауча?Щеслужаикатосъмсвободен,щевземакнигатаищечета.Тиядеца,товасаабонати.Мъжътти,товаеединабонат,щемууслужиш,щемунагодишиследкатосвършишработата,следтоващетиостаневреме.Щевземешкнигатадачетеш,тизаабонатитенямадамислиш.Катодойдевремезаядене,щезатворишкнигата;послепакщечетеш.Такатрябвадамислим.„Катоученицитуйположениеетрудно“–можедамивъзразите.Виевъзразявате,понеженестесенаучилидабъдетеученици.Някои,катомеслушат,казват:„МноголесноговориУчителя,аматойбиллиенанашетоположение?“Азщевипопитамтъй:Виенамоетомястобилилисте?Азнавашетомястосъмбил,новиебилилистенамоето?Всичкотуй,коетосегаизпитватевие,азсъмгоминал,тиязадачисъмгирешил,минавалсъмпрезтях;решилсъмгиимогадавикажакакдагирешитеправилно.Нокатоучениквсякаедназадачасииманачинзаразрешаване.Елатесмен,щевипокажаединпример.Тойеследният.Почнетедачететенанякойчовекморал:„Направитова!“Карашмусе.Тистовамупридавашенергия.Иколкотоповечемусекараш,тойставаповечетапигьозинахаленитъйпривикванатова,ченай-послемустанеприятноивсякога,когатодойде,искапосъщияначиндамуговориш.Занегоедобре,тойеточило,нотикатоготочиш,тисеизточваш.Тимуразправяш:„Тованеправи,онованеправи“.Тойсеутеши.Ноти,катовлезешвкъщи,забелязваш,чесиизгубилнещо.Сегаазнеискамдавичетаморал,понежевиесенуждаетеотизвестнаопитност.Азгледам,ченякойщенаправипогрешка,ноазнемогадагопредотвратяоттазипогрешка.Казватенякойпът:„Учителятнезнаели?“<br/><br/>Тазипогрешкаенеобходимазарадинего.Акоазвиспраоттазималкапогрешка,щенаправитемногопо-голяма.Виждам,чевиещесеопарите.Дететоотивакъмсвещта,слагамединиясипръствпламъка,виждам,ногооставям.Защо?Азгооставямсеганасвещта,понежедругпътщетикнепръстасивогъня,внякояжарававътре.Той,катобутнепръстаси,щеизгасисвещта,нощесеиопари.Тъйчетиямалкинеприятностивживотасазапредпочитанеиникоганесестарайтедаизбегнетеопитностите.Някойчовекискадастанетърговец,тойнезнаеникакватърговия,неразбира.Некастанетърговец.Унегощесеродиедножеланиедапечелипарииследтуйтакащесенареди,четойщеиматакивасъдружници,коитощемувзематпарите.Защоставатака?ЗащототойдотогаваникакнеемислилзаБога,нокатосенамеривтуйтрудноположение,катоизгубивсичкотосиимане,щесизададевъпроса,ималиГоспод,илинямаГоспод,ималинякаквапричинавътре,илине.Затоваставатвсветавсичкитиянещастия.<br/><br/>Тавживотанаученикаепотребнаопитност.Щесикажете:„Туйепотребнозанашеторастене“.Сегаиманеща,коитонесапотребни.Катоказвамтака,имаидругакрайност.Нетрябвадасисъздавамеизкуственимъчнотии.Запримерискамдавидякаквонещоеболка,нонямакойдамедупчи.Вземаножа,пагозабиявгърдитеси,връкатаси.Питам:Ималинуждаоттуйзабиване?Тоеглупавоотмоястрана.Ниесаминетрябвадасизабиваменожавнашетотялопоникойначин.Имахора,коитопостоянносеосъждат,инатакивахораазказвам:Изгладипогрешкатаси,нонезабивайножавсебеси.Можедакажетенякойпът:„Отмененищонямадастане“.Защо?Аковлезетазимисълвумави,тяечужда,неевашамисъл.Исегацялатанашалитератураепълнасотрицателнимисли.Имаопасноствиеилидецатавидачететенякоиотрицателниипесимистичникниги.ВземетеБиблията,тамзапример,акочететезаЙов,първатачастдосредатаенаписанапесимистично,новкраяонзи,койтоеписал,извадилзаключение,чеотвсичкитетиянещастия,коитосасполетелиправеднияЙов,тойедобилмъдрост,познание,еднофилософскоразрешениезаживотаиследкатоепридобилтуй,неговитесиновеидъщерисеповръщатизаживяватединживот,многопо-добър,отколкотопървия.Следователно,акониеможемдапреживеемединживотпо-добър,отколкотосегашния,заслужавадаминемединмалъкпериоднастраданияидаминемвпо-добърживот!<br/><br/>Сегатияупътваниясапотребни,задасесъздадемеждуваседнахармония.Моетожеланиеедасесъздадевкласаеднавътрешнахармония.Азнеискамеднообщежитие.Тъй,каквитосте,азвихаресвам,т.е.считам,чевсичкитевидарби,коитосегасавложени,санамясто,новашитесхващания,вашитефилософскимъдруваниянесаправиисезараждаеднадисхармония,коятовиетрябвадаотстраните.Азгизная,иманяколкодушиприятели,казватзаедного:„Малкодагодресираме“.Е,каквосепостигасдресирането?Акоединдойдесножицитеиотреженещоотеднатастрананаклонатиивсекиединотприятелитевсетережат,каквощестанестебе?Тещетедресираттъй,кактоискат,нотованямадабъдевползанатвоеторастене.<br/><br/>Първиятзаконнаученикае:тойтрябвадаимаединширокпросторинеговитеприятелинетрябвадавлизатвнеговатааура.Виетрябвадасипазитеаурите.Дадойдатвсъприкосновение,ноданесевплитат.Защотоакодойдевятър,щестанедвижение.Невплитайтевашитеауриеднавдруга.Опасноетова.Щомсевплетат,тогаващедойдеумственодвижениеичестоставаразкъсване.Сеганякоиотвасможемногодасеобикнат.Присегашнотоположениееопаснодасеобичатмного.Иазщевиобусловятова.Несиструвадавиобичат,нитодаобичате.Защотощомобикнешнякого,тисесвързваш,свързанисте.Акоединиятпадне,идругиятщепадне,акоединиятседави,идругиятщеседави,акоединиятумре,идругиятщеумре.Двамадуши,коитосеобичатмного,акоумреединият,идругиятщеумре,тойнеможедаостаненаземята.Останелидаживее,тойнеможедаговоризаЛюбов.Щомобичашнякогоитойумре,следнегоитищеумреш.Тойзамине,итищезаминеш.Недазаминете.Нетрябвадазаминавате,нетрябвадаправитевръзки,коитощевипричинятненужнистрадания.Тевиспъват.Имаеднонесъзнателноспъване.Всекиединотвастрябвадабъдесвободен,даможеБожествениятдухвнегодарастеидасеразвива.Другояче,аковиесесвързватеснякоелицечрезмерно,томожедаспъневашеторазвитие.Някойможедаспънеумави,някой–сърцетови,адругможедаспъневолятави.Туйможедастаненесъзнателно.Следователноокултниятучениктрябвадабъдесвободен!Нитонегодаспъват,нитотойдаспъва.Имаизвестниправилниотношения.Свързваниянетрябвадаима,докосваниятрябвадаима,нощомдойдезаконътнамисълта,всекиединтрябвадабъдераздалечен,даимаизвестнадистанция,задаможенашетосъзнаниесвободнодаманипулира.<br/><br/>Сега,туйщевлезевъввъзпитанието,товаезамайките.Тазинаукатрябвадавлезевосноватанавъзпитаниетонамалкитедеца.Тозипериодепериод,вкойтотуйразвитиевървиспирално,започваотдолу.Най-първоразвитиетозапочваотпред(слепитеочи),тръгваназадиправиспиралникръгове;ипослекъм30-атагодинатуйспиралнодвижениедойдекъмцентъранаглаватаитогаваказват,чечовекепоумнял.Към28-атагодиначовекепоумнял.Туйспиралнодвижениевървинагоре.Аконезнаететуйправило,ставаобратното.Някоихорадо45-годишнатасивъзрастживеятблагочестивживотипослеизведнъжзапочвадругодвижение.Движениетосеобразуванадолуитокувиж,ударятгонаяденеипиене.Туйставасъсстаритехораисхора,коитоумират.Дажеединнашбрат,достанапреднал,единденмиразправя,чемусепиевинце,чемусеядетова-онова.Слушай,казвам,макарчесистар,тисиведноучение,акоезаукрепване,имашправодапиеш,нодатиопекатпиленцеидатидаватполовинкилцевинцезаудоволствие,казвам,четищесивъздействашзлеинай-послещеумрешкатопростчовек.Амалекарятщекаже:„Аконепиеш,щеумреш“.Тиисвинотощеумреш.Защотитрябванастаригодинидасипийнеш.По-добредаумрешкатоединчестенчовек,отколкотокатобезчестен.Щетидадатвинце,кажи:„Немитрябвавинце“.Дадаттикокошка.„Немитрябва.“–Баница.„Ибезбаницаможе.“Тенямадатеспасят.Всичкитетиянещапообратенпътщесеявят.Итози,стариятчовек,катомудадаттова,най-послеказва:„СлаваБогу,наядохсе,сотворениочинямадазаминавонзисвят“.Ялипил,товаеединкривпът.НиетрябвадазапочнемотраннатавъзрастидаблагодаримнаБога.Атова,чеядеммного,товаеатавизъм.Стариятчовекможедазаприличанаедномалкодете.Как?Щесевъздържаш!Щеупражнишволятаси!КазваХристос:„Несамосхляб,носвсякоразумноСловощеживееш“.Дойдетиеднамисълзавино,щевземешБиблията–коистиховесъответстватнавиното.Дойдетимисълзапеченакокошка,щевидишкоистиховесъответстватнапеченакокошка.ВсичкотуйщегонамеритевБиблията.Пътятнасъвършенствототрябвадаизпъквавдушитени.<br/><br/>Сегавие,окултнитеученици,трябвадаиматеедномногоправилносхващанезаживота,правилно,конкретносхващане,дасеродитазивътрешнахармониявнас,дададемединмоделнасъвременниясвят–нийсмеокултниученици,аконеможемдададемединмодел,вкаквосесъстоинашатаокултнанаука?Акоединхудожникможедададепо-хубава,по-изящнаформа,вкаквосесъстоинеговотоизкуство?Итъй,виещесевърнетекъмсегашнотоположение,щебъдетедоволниотнего.Иследтуйщесезародиедножеланиевзаимнодасипомагате.Дакажем,някойотвассенамиравтрудноположение,щеизпратишдълбокоотдушатасиедножеланиеиотумасиеднамисъл,дасеразрешиправилнонеговиятживот.Пратимутакивамисли,една,втора,трета,четвърта,ищемупомогнеш.Вумственоотношениениеможедамупомогнемтъй,кактовматериалноположение.Някойимануждаот2,000лева.Единнеможедагидаде,нодесетина–двадесетдуши,всекикатодадепо100лева,етокакможедасепомогне.Ивумственоотношениеепаксъщото.Присегашнотоположениещесестараемвсякогадавнесемтуйнещовотношениятасизанасърчение.Трябвадасевнесаттиядобримисливсвета.Трябвадагивнесемвподсъзнаниетоивсвръхсъзнанието,невсъзнанието.Първотонещо:трябвахармония.Виж,захармонияазнастоявам,завътрешнахармония;тогаварастенетоможедавървипо-правилно.Иакосеобразуватазиправилнахармония,етокаквищебъдатрезултатите:щомвлезешвтаковасемейство,всекиединщеусещавсебесиедноразширениенасърцетоси,наумаси.<br/><br/>Сегамнозинаиматестяганенаслепоочнитечастинаглавата.Гледаш,някойсистиснечелото,разтривасиглавата.Хармониятрябва!Някойсепочесва.Всичкитиянещанесадвижениянахармония.Щомвлезешвтазихармония,щеимашедновътрешноразположение,мислитетищезаработят.Щомвлезешведнообщество,детоимахармониянамислите,втебемисълтапочвадаработи,сърцетотидатупа.Сегамеждунассеизискватазихармония.Катовиказвамтъй,товавединденнямадасесъздаде,нотрябвадабъдецелтани.Изискватсеняколкогодини,задаможедасесъздадехармония.Немислете,чеелеснаработа,номожедасесъздаде.Създаделисеведнъж,ниевечестъпваменаедназдраваоснова,окултнаоснова.Втазихармониявсичкоможемдавършим.Запримеробкръжаващатасредаотчернаталожа,коятоповдигадуховенството,тоеотчернаталожа,искадавнесеединклин,едноотравянемеждувас.Немуевреметосега.Виесезанимаватесважнивъпроси,оставетедуховенствотозадругпът.Отчистоокултногледищетепостъпватнеразумно,нониещепостъпимспоредзаконанаБялотоБратство,споредБожествениязакон.Щедадемедномощнодвижениенапред,тъй,кактожитнотозърноизрастваотдолунагоре.Щекажемтъй:„Ниеимамеправовтозисвятдарастем,дасеразвиваме,дацъфтим,давържемидаузряваме!Инатозивътрешенпроцес,койтониедаден,никойнямаправодагоспира.НикойнямаправодаспираБожественотовнас!“Тъй,катоученици,товащезнаете.„Никоясилавсветанеевсъстояниедаспънемоеторастене!НикоясилавсветанямаправодаспъвамоетоБожественорастене!“Туйщегосложитевсебеси.Нямадасеколебаете.Кажетелитъй,Богщебъденавашастрана,защототуйенеговзакон.Неговзаконевиедарастете,дасеразвивате,дацъфтите,давържете,дазреете.Икогатовиезапочнетедарастете,Богуеприятно,чевиерастете.Когатовържетеикогатозреете,приятноМуе.Богсерадванасвоитедела!<br/><br/>Следователноотнашегледищениесерадваме,защотовсичкихорабезразликанавероизповеданиеминаватпосъщиязакон,понежетуйеБожествено.Такатоученици,щеиматетуйправило.Катодойдатмъчнотии,някоиказват:„Какдаразрешимтозивъпрос?“Щекажететъй:„ВБожественияпланеаздараставДобродетелта;вБожественияпланеаздавъзраствамвБожиятаПравда;вБожественияпланеаздаживеявБожиятаИстина;вБожественияпланеаздацъфтявБожиятаМъдрост;вБожественияпланеаздаузреявБожиятаЛюбов.СледователноазсъмнапътянаИстинатаинаБожественияживот.Туйправоникойнеможедамигоотнеме.Тоемоесобственоправо.ГдетоеГоспод,тамсъмиаз“.Кажетелитака,виевечестеоградениседнамощнааураивсичкитеБелиБратясанавашастрана,итеизтеглятножоветеси.Катоказвам,чеизтеглятнож,тоекатоонзислуга,закойтосеговоривПисанието,чеказва:„Господарю,заграденсиснеприятели“.–„Онези,коитосаснас,саповече.“Катомусеотворилиочите,видял,чецялатагорабилапълнасколесницииконе.Товасаножовете.Товасатехнитемисли.Щомизразимтазиформула,заставамепрямодаизразимБожиязакон.ВсичкитетиябратянасочватсвоитемисликъмЗемята,ниеставамеедномощнодинамоиБожествениятзаконпочвадаработивнас.Казвам:Най-първощесеполяризирате,щебъдетевернинапризваниетоси,нямадасестрахувате,нямадасеколебаете,щеопитате.Господказватъй:„Опитайтемевъввсичкискърби,въввсичкинай-големипротиворечияикогатоникойнеможедавипомогне,азщевипомогна.Виещемепрославитеищепознаете,чеазнаправлявам“.Нопървотонещое,щеучите,щемислите,послещечувстватеиследтуйщедействате.Когатоискашдавъзлюбишнещо,вижго,тованещозаслужавалитвоятаЛюбов.<br/><br/>Дадопуснем,направяединкрасивмехуротсапун.Честодецатасиправятмехурчета.Тозимехурможедасевдигневъввъздухаитиказваш:„Всичкиятмиживотзависиотнего“.Несевлюбвайвтозимехур.Кажи:„Товаееднозабавление,тойщесепукнескоро“.Оставетемехурчетатадасепукат!Когатоискашдаобикнешнещо,некабъдереално,нещо,коетоданесемени.Най-първо,щеобикнешБога,койтоеЛюбов,т.е.къмНегощебъдешчист.После,щеобикнешсвоятадуша,тяереална,неизменна;щеобикнешсвояДухинатретомясто,щеобикнешсвояближен.Въпросътеразрешензатебе,катоученик.АзвзимамБогавсмисълБожественияДух,Учителя,койтоможедатеучи,датиобяснинещата,датидадесветлина,покойтоидаеначиндаомекчиживотатинаЗемята.<br/><br/>Е,добре,сега,следкатомеслушахте,колконещазалегнахаувас?Кажетемисеганай-важнитенеща,коитолегнахавъввашияум.(Единбратзадававъпрос:„НаближилолиедавлеземвЦарствотоБожиеикакданамерилключовете“.)<br/><br/>СединиякракстевЦарствотоБожие.Сега,етокакщевиотговорянавъпроса.Представетесиследното:честомалкитедецалежатвстаятаси,майкатаезатворилакепенцитенапрозорците,тасветлинатанеможедадойде.Дететопитамайкаси,коятогосъбужда:„Мамо,изгрялолиеслънцето?“–„Ощенее.“Някойпъткаже:„Изгря,мама,отдавнаизгря“.–„Ощедасипоспя.“Сегаслънцето,ЦарствотоБожие,ощенееизгряло,следполовинчасщеизгрееслънцето.Значидобресеезазорилоиследполовинчасщеизгрее.Коитоискат,можедастанат,акоитоискат,можедапоспятоще,докатоизгрееслънцето.Ощеполовинчасостава,докатоизгрееслънцето,товаподразбирампоотношениенасъзнанието.Вумоветенахоратадастанеедноизгряване,даблеснееднаобщаидея,коятощеангажираумоветенавсичкихора.Катоизгреетуй,слънцето,тогававсичкиумовенахоратащебъдатсъсредоточеникъмтозиидеал,хоратащемислятищечувстватпоединначин,т.е.тозиначинщебъдетакъв,чевсекищегледаслънцето,щекаже:„Щомсепонагреямалко,щесиобърнагърба“.Нощекажете:„Мечтателноположение!“Всичкихоращесепонапекатиследкатосенапекат,щекажат:„Сегащевървимнаработа“.<br/><br/>Итъй,тозиключемногосложен.Дависедадеключът,дасиотворите,нотрябвадазнаетекакдаговъртите,нямадаговъртитесамонаеднастрана.Щеидететам,номноговаживъртенетонаключа.Амиакопогрешите?Многосложенключетой.Щедойдемдотияключове.Всичкинямадаумрем,новсичкитрябвадасеизмените.<br/><br/>Данаправимедноупражнение,дастигнемдослънцетоза3минути.Когатоказвам3минути,азнеразбирамбуквалнодагледамечасовника.Триминути,тоезаконнаравновесието.Времетоможеидасеувеличава,идасесмалява.ЕднаминутащеидемдоСлънцето,еднаминутатамщеседимиеднаминутавръщаненазад.Отвассеискаинтензивнамисъл.Щекажеш:„СъссвоетосъзнаниеискамдабъдадоСлънцето“.Веднагащепомислишзаслънцетоитогавапочтивлизашвътревнего.Щесипредставите,чевлизатевнеговатасветлинаикакватосветлинаможедавидивашетосъзнание,достатъчное,иследтуй,обратно,пакщекажеш:„Искамдасевърнаназемятаприсвоитеси“.Икатосевърнеш,всичкощетибъдетъмно.Туйсеизисква.Тияупражненияниегиправимзаконцентрираненаума.Слушайте,азщевимоляеднонещо:Данеразказвате,чениепътувамедоСлънцето,такиванещадагиняма.Товасаопитизаконцентрираненаума.ЗадаидемдоСлънцето,можедаидемсъссвоятамисъл,можедаидемсъссвоетосъзнание,пъкможедаидемисъссвоядвойник.Сегащеразберете:задаидетесъссвоядвойник,виевсинцатрябвадазаспите,задаизвадядвойникави.Пулсътвищесенамали,пулспочтинямадаимате,щесевтвърдите.Акоидетесъссвоетосъзнание,мисълтавищесеотвлече,щезабележите,честевън.Лесносепътувасъссъзнанието.<br/><br/>Тащеправитеразлика,данемислите,чениепътувамесъссвоятамисъл.Не,съссвоетосъзнание.Затуйза3минутисеотивадоСлънцето:еднаминутаотиване,еднапрестояванетамиедназавръщане.Нотованееснашитедвойници.Товаесложнаработа.Тамсеискатреддругиприготовления,взиманеособенимерки.Защотоаковивзематдвойниците,разтривкисеиска,мъчноможедавлезетевтялотоси.После,всинцанеможедаидете,най-малкополовинататрябвадаостанат,дасемолятидапазятдругите.ТасегасъссвоетосъзнаниелесноправимпътешествиедоСлънцето.Товащеслужизаеднасила–концентрираненамисълта.Концентриранетоепотребнокатоеднасила.Катоправимтозиопит,ниещеседомогнемдоположителнитесилинаслънчевителъчи–дастанемпо-положителни.Всякогаможедаправитетозиопит.Итазивечер,катосевърнем,всекиединщесечувствапо-разположен.НаСлънцетощеидете,задасетонирате.<br/><br/>Добре,сегаготовилистевече?Щевземетееднасвободнапоза,нямадаимастяганенастомаха.Щеусещате,чеотиватенаеднаприятнаекскурзия,повъзможностеднаотнай-приятнитеекскурзии,коятосегасъществува–наСлънцето.Сегавсичкищесизатворитеочите,щеутихнетеищенасочитеведнагасъзнаниетосикъмСлънцето.Сегадазапочнемупражнението!<br/>
Да изпеем „Духът Божий“, но много тихо.
Т. м.
15-та школна лекция на Общия окултен клас (II година), 7 януари 1923 г., София.
Най-често използвани думи в беседата:може, аз, сега, има, положение, път, слънце, хора, съм, всички, бог, живот, бъде, човек, хармония, години, стане, светлина, закон, пръст ,