От книгата "Положителни и отрицателни сили", Общ окултен клас - година втора (1922-1923 г.),
Издателство: "Бяло Братство", София, 2008 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили“, 35 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
по стенографски записки, изд. София, 1923 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили в природата - първа част“, 14 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
Издателство "Хелиопол", 1997 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето Беседа в petardanov.com
Каква е темата за тази вечер? – „Пробуждане на Божественото съзнание в човешката душа.“ Тогава да прочетем няколко. <br/>Едноправило:когатопишете,тезилистчетащебъдатмногохубавонаписани.Нямадапишетенакаквитоидаекнижки.Некаформатаимдаехубавоизрязана.Ето,вижтетазикнижкакатохалваджийскакнига.ВиестеведнаокултнаШкола!Можедапишешначетвъртотлиста,нотрябвачистота.3–4редащенапишеш,ночисто,хубаво.Нямамнищопротивмалкителистчета,новсичкодаимаеднапо-хубаваформа.Товасеказваученик!Щебъдетевнимателнивмалкитеработи.Всекищегледадапишепо-хубаво,данебърза.Данапише4реда,нодагинапишевнимателно.Когатопишештематаси,някойБялБраттенаблюдава,гледате,пишивнимателно,сумасимисли.4редаданапишеш,тищесеползваш.Атигледашкриво-ляво,самодаизкарашнещо.После,някойотвас,катопише,зацапаго,следтуйготрие,казва:„Минаваитъй“.Неминава.Всякаеднакнижкатрябвадабъдечиста,безпетна.Можедагидадетеспетно,нокатоученицинаокултнатаШкола,товасаправила,щегипазите.Повъзможностхубавощепишете,ясноиотчетливо.Можедапишетесмолив,скаквотоискате,ноповъзможносттуретенай-добротописане.НалиотЛюбовщеработим?Имамногоученици,коитоостаряватпреждевременно.Преждевременнотоостаряванееоттова,чеученикътбързадаизучаванещата.<br/><br/>Гледайтедобредагиизучитедасеползватеоттях,анедабързате.Защото,всяконещо,коетоизучавате,трябвадагоприложите.Виезнаетемногоработи,авсичкотоокултноучение,коетощеизучавате,виетрябвадагоприлагатевсебеси.Сега,имайтепредвид,чеокултнитепознаниявървятпосъвсемдругпът,посъвсемдругизакониотобикновените.Нечетосеразличава,новсякаеднаокултнанаука,истинсканаука,почваотнай-малкитеметоди,начини,резултати.Микроскопическирезултатищеима.Онзи,койтобърза,неможедаиманикаквирезултати,понежеПриродатаникоганебърза.Когатоприготвивсичкиусловия,тогаватябързасъссветкавичнабързина.Ноприсегашнитеусловиявиенетрябвадасеучитебързо.Въввашетосъзнаниевсичкипредметитрябвадаминаватполека.Всяконещо,коетовиевидитевсвета,тоимасъотношениекъмвас.Виесипредставяте,чекатовлезетевнебето,щесеуспокоите.Каксипредставятенебетозауспокояване?Небетоемястонаблага.Тамщевидадатблагаиаковиенезнаетедаизползватетияблага,какщесеползвате?Дакажем,тукнесипазитепаничките,ноаковнебетовидадатедначашаивиеясчупите,знаетели,чезаеднасчупеначашавиетрябваданапуснетенебето?Щекажете:„Нищонее,чесчупиледнапаница“.Да,наземята,чеесчупилстопаници,нищонее,новнебетодасчупишедначаша,многоозначава.Иаковиезнаехтепоследствиятаотсчупванетовсвета!„Дасчупимтова,дахвърлимонова.“Аковиепознавахтепоследствията!Ноаковиговорязапоследствията,щесеродистрах,щесеплашитеотсянкатасиитогаванямадазнаетекъдедаидете.Първотонещонаокултнияученик:тойтрябвадабъдевнимателен.Ивсякадума,коятоазвикажа,обмислететазидума,небързайте,обхванетенейниятдълбоксмисъл.Някойвиговоринякояобиднадума,щесеспреш,щесикажешвсебеситака:„Катоучениказсъмсегапредлицетонаонезибратя,коитознаятповечеотмен.Искамдаразберазащотоймиговоритакаобидно.Искамдазнаяоткъдеидатпричините,четоймеобижда“.Тойщеговори,азщемисля.<br/><br/>Тойговори,азразсъждавамищесеподигнанагоре,иследкатосеподигнанагоре,тозибрат,катомиговориполовинчас,щекаже:„Извиниме,братко,азнаправихеднапогрешка“.Акотитъйнемислиш,несеповдигнешнагоре,тойщетикаже:„Вторипът,катотесрещна,щетикажапо-горчивидуми“.Трябвадасесамовладеем.Нямадагубитесвоятаенергиявсвета.Тозисвятесамонапрепъване.Всякъдещениспъват,понежещениизпитват.Щесеспрем.Светътесамозаучение.Щезнаем,щениизпитват.Виестеученик.Щекажете:„Азученикна45години?Миналомиевреметозаученичество“.Амавнебетоимадухове,коитосастариняколкомилионагодинииучаттам.Каквощекажете?Имаученици,коитоиматпо10милионалазарника.Изнаетелискаквоусърдиесеучат?Отличниученициса!Авие,на45години,мислите,честестари.Тесерадват,теникоганеказват:„Ниесмена45години.Времее,азтрябвадасеуча“.Туйостаряване,коетовиечувствате,тоседължинасъвсемдругипричини.Ученичествотоезаконнаподмладяване.Аконестанешдете,нямадасеучиш.ИХристосеказал:„Аконестанетекатомалкитедеца...“Малкотодетенямакакводастава,авъзрастниятрябвадастанекатомалкотодетеидазапочнедаучи;неговиятуминеговотосърцетрябвадазапочнатнаново.Затуйхоратасераждат.Аниенямадаидвамепак,дасепревъплътявамеотново.Тоеединтежъкзакон!Кармическизакон!Щетеприспят,послещетепробудятнаново.Тоедълъгпроцес!<br/><br/>Атъй,вединживоттидасисъбуден,съзнаниетотидаебудно.Исега,окултнатаШколаимазацелданаучиученикадаимабудносъзнание.Някоиотвасщеопитатесмърттаикатодойдетя,даможедаминетеоттозиживотвдругиясбудносъзнание.Асега,тъйсеуплашите,викателекари,щесеобъркасъзнаниетови.Тещевиприспятикатоминаватеоттозисвятвдругия,нямадасъзнаететова.Можедаусещатестраданиевсебеси,ноонзи,койтоумира,щекаже:„Аззаповядвамнасмъртта!“Можедаситуришинжекция,католекаря,испокойнощечакашчаса,щеминешсъзнателноотединиясвятвдругия.Икатовлезешвдругиясвят,щесеусетишповечесвободен,отколкотовтозисвят.Акосеуплашиш,щетеприспят;аконесеуплашиш,щеимашсъзнаниеикатодойдешотдругиясвят,щепомниш,щезнаешотгдеидеш.Тапървотонещо:учениците,коитонапредват,трябвадазнаят,чесъзнаниетоимебудно.Ивсичкитепогрешкипочиватнатуй,ченашетосъзнаниенеебудно.Азсъмнаблюдавал,правилсъмопитиисъмвидял,чепогрешкитеидат,когаточовекеведноспящосъстояние.Захласналсетойнякъде,итогаващедойдепоулицатанякоякола,щегопрегази.Акосъзнаниетоебудно,тивървишпопътя,мислиш,съзнавашиникакваколанямадатепрегази,защотовиждашиотзад,иотпред.Сегаказваш:„Господдамепази“.АмизащоГосподтиедалочи?После,мнозинаотвасиматдругомнение,казват:„Азненастивам“.Някойстанесутрин,несеобува,излезебос–настине.Казва:„Меннемехващанастинка“.<br/><br/>Нокатоизлезе,хванегокашлицата,настине.Товапоказва,четинесинаучилзакона.Акотвоятумбешенамясто,тинямашедасепростудиш.Твоетосъзнаниенеенамясто.Щомсепростудиш,туйпоказва,чеимапропукваненасъзнанието.Какъвезаконът?Катостанеш,турисидебеличорапи,неизлизайгол,турисиеднодебелопалто,итогаванямадасепростудиш.Щевярвашнапалтото.Някойказва:„Немеестрахотстуд“,нокатоизлезе,простудисе.Направетеединопит.Виеказвате:„Насстудненихваща“.Туйговоривашеточестолюбие.Щомпочнешдакашляш,щекажеш:„Несъмсинаучилощеурока“.Щомтиизстинатръцетеикраката–„Несъмнаучилурока“.Неесрамота.Щесеучиш!Проектирайтеволятасикъмстуденитепръсти,кажете:„Аззаповядвамнамоятакръвдаидевпръститемиидагистоплив5минутиотгоре!“Извадисичасовникаивиж,следколко,след10,15,20,30минутищесестоплятли.Щевидишсилатанаволятаси.Пъкакокажешиизведнъжсестоплятръцетети,тиимашволя.Нотазиволятрябвадабъдеразумна.<br/><br/>Първотонещо:ниетрябвадазачитамеБожиитезакони.Туймъгливовреме,виезнаетелинакаквоседължи?ЗащоимамъглавСофия?Нямадасеспирамдълбоко,нощевикажаследното:Когатоелектричествотоеположително,игоре,идолу,навсякъдеотвлагатасеобразувамъгла.Инебесното,иземнотоелектричествосаположителни.Туйелктричествоседържиполицетоназемята,нопонежеинашияторганизъмеположителен,честовмъгливовремехоратасепростудяватнай-много.Цялатаатмосфераепълнаселктричество.Пъкелктричествотовъобщеизстудява.Тоепроводникнастуда.Притованашияторганизъмнеемагнетически,задаможедапревърнетазивлага.Итойеположителен,тасезапочваеднаборба,итогаваниесепростудяваме.Ищомизлезешнавън,каквотрябваданаправиш?Умъттитрябвадабъдебуден.Направетеопит.Излезоткъщиипрезцялотовремеумъттидаесъсредоточен,даобгърнетялототи,ивиждалищесепростудиш.Нямадасепростудиш,щебъдешиположителен,иотрицателен.Щепревръщаштуйелктричество.Аможедагопревръщашсамоакоприсъствасъзнаниетоти.Сегазатазикашлица,коятоимате,всичкищевикателекари.Излекувайтеясегабезлекари!Едназадачасъмдалзатазикашлица–безлекари!Ипървотоправило:дишайтедълбоко!Дълбокодишайтеиследтуйпредставетесивума,чевсичкатавашаартериалнакръввървихармоничнопоцялототяло,ивенозната,итяхармоничносевръща.Представетесивума,чевсичковървихармонично,образувайтевътрешнахармонияипостепеннощезабележите,чекашлицатащезапочнедаутихва,утихва.<br/><br/>Апъкнякоиотвас,аконемогатдасипомогнаттъй,вземетесималкоравнец,попиитемалкоищевиминекашлицата.Лятновремесъбирайтевсичкиравнец:всекивкъщидаиманабранравнец,бялижълт,закойтонеможедаселекувасволятаси,дапиетиятреви.Последаиматеотсинятатинтява.Наберетеси,тесамагнетическирастения,коитопомагат.Наберетесиощемащерка,зеленилистаотягоди,итесалечебни.Можедагиупотребявате.Наберетесииотдребнаталайка.Щесииматецялааптекастъкленички.Итиялистаицветове,катогизатворитевшишетаспохлупаци,сложетегинаслънцедасепекат,даприематощеенергияотслънцето.Негитуряйтенавлажниместа!Катодойдееднотаковасъстояние,дакашляте,извадетесималко,сваретесималко,сваретесиполовинкафеначашкацяр.Какдагопиете?Вземетееднаглъткавустатасиисипредставететозиравнец,четойсегарасте,четойеживитозиравнецпоглъщакашлицатави.Тойпривличакашлицатакъмсебеси.Нищоповече!<br/><br/>Пъкакоискатедазнаетекаквонещоепривличането,тукимахимици,некавиотговоряткакелементитесезастъпват.Когатолекаритеискатдаизвадятединвреден,ненуженелементоторганизма,правятизвестнисъединенияитакаосвобождаваторганизмаотнего.Хубавоедаможедаупражняватевашатаволяскашлицатаси,сгърлото.СпоредтеориятанаКуне,чиятотеорияестара,взетаотиндусите,тойяепреработиликазва:„Всичкитияотлаганияворганизма,товасасъщества,утяхимаединстремеждаотиватнагореитеискатдаобсебятглавата“.Кунеказва,челекува,затоваискадапривлечетиясъществакъмстомаха,ипослечрезжлезите,чрезизпотяване,дагиизхвърлинавънитакадасеосвободиорганизмаотнечистотиите.Някойотвастукщепочнедакашли.Имайтесамовяра!Тресевиилистесепростудили,единначинзалекуване–самовяра.Едноправило:щеизвадитепърватачаша,щеяизпиете.Можечайдапиете,можегорещавода–1,2,3,4,5,6чаши,докатоувассеобразуваеднареакциянаизпотяване.Хубавоснеметесиризата,изтъркайтесе.Седнетепакнаново,едначаша,двечаши...вземетеималкодървеномасло,намажетесикракатаиръцете,исилегнете.Опитайтетозиначин,нямадавиболиглавата.Виесегаказвате:„Менотнастинканемеестрах“.Нотазинастинкаминевпо-остраформаивиесеуплашите,търсителекар.<br/><br/>Другоправило:щомсепростудиш,първатамяркаедавземешочистително,дасеочистятстомахаичерватавиотвсичкиненужнивещества.Всичкотуйтрябвадасеизчистинавън.Един,дваденавъздържаниеотядене,3–4чашигорещавода,двечашиспаначенсоксъссолчица,двепаницисупа,направенаоткартошкисмалкосолчица.Помалкощесърбате,нямадапреядете,ивсичкощеминемноголесно.Защототиякризищедойдат.Болеститесанужни,втяхимаизвестнакриза.Необходимоедажеинай-здравитехорадаболедуват.Боледуването,тоетониране.Болестите,товасамузикалнитонирания.КогатоГосподискаданаправихоратапо-чувствителни,по-меки,тетрябвадаболедуват.Най-великитехорасаболедували.Толстойняколкопътиеболедувалиследвсякоболедуванееималнай-хубавопросветление,внегосаидвалиновимисли.Когатоболедувате,немислете,чеенещастие.Тованеенещастие,виесетонирате.Задаможедавървиболесттаестествено,всичкитрябвадавземететезимерки–очистителноитоплавода,задаможеданеизгубитевтазиболестсвоеторавновесие,даможеболесттадапринесесвоитеполезнипоследствияпрезцелиявиживот.Ниелекарстванеупотребяваме.Неказвайте,чениенеискамелекаривдомаси,нониеискамесамоумнилекари.Нищоповече!Неченеискамелекари,нолекар,койтоеродентакъв,лекар,пратенотгоре.Ниенеискамелекаризанаятчии,платенилекари.Ивсекиотнастрябвадабъделекарнасебеси,анякойпът,детонепомогне,можедаприбегнешдолекар,нопратенотгоре.<br/><br/>Сега,имайтепредвид,азвиговорязамузиката,неискамдападнетеведнакрайност.Учовека,всегашнотомусъстояниеимаприблизителноповечеот100способности,но40способностиимаконстатираниунего.Музикатаеедначетиридесетаотнего,т.е.еднаот40-теспособностиучовека.Следователночовектрябвадаразвиевсебесисвоитеспособности.Оттияспособностизависиздравословносттаначовека.Сега,внякоиотвас,оттияспособностиразсъдъкътеразвит,амузикатаеслабозастъпена;унякоипаметтаесилноразвита,анаблюдателносттаеслаба;унякоимилосърдиетоеслабозастъпено,унякоиБожественатаЛюбовеслаба,вярата,унякоисъвесттаеслаба,застъпена.Окултниятучениктрябвадаразвиваправилновсичкитесиспособностиитедадействатвсвоетонормалносъстояние.Следкаторазвиетойвсичкитетияспособности,щевлезевБожествениясвят.ВсичкитияБожественисилищемогатдавиговорят.Щевлезетевсветанадуховетепомузика.Тещепочнатдавиговорятпомузиканещо,ноаковиеняматетуйчувстводагиразбирате,каквощеразберете?Дакажем,влезетевсветанаразума;ноакоуваснееразвитатазиспособност,тиядуховенямадаобърнатвниманиенавас.Сега,данепаднетевкрайност,дакажете:„Самомузиканитрябва!“Не,поддумата„музика“азразбирам,чевсичкитеспособноститрябвадавзематправилнонаправление.Музикататрябвадабъдеидейна.Човектрябвадамисли,когатопее.Аковиепеетебезмисъл,тонеепеене.Под„окултнопеене“азразбирам:щемислишищепееш.Итоеединначин,окултенначиндапрекарамесвоитечувства,защотоучовекаимачувства,страсти,желания.Аконезнаемдагипрокарамечрезмузиката,щевзематнаправлениекъмцентъраназемята.Какъвтоидабъдеш,туйдвижениенякойпътенагоре,някойпътенадолу.Аконеразбираштозизакон,утебещесеродятнай-лошитенеразположения,каточетепекатнаскара.Итищетърсишнякойдасескараш.Акоразбирашмузиката,щепрекараштиячувствапрезумаси,щедобиешедноприятноразположение,исилищедобиеш,иработитетиотвънщетръгнат.<br/><br/>Таказвам,музикатавокултнатанаукасеупотребявакатоединметодзапроектираненанашитемисли,чувстваистрастиотнизшиясвяткъмвисшия,задададемхрананапричиннототялодасеразвие.Ниечрезмузикатаприготовлявамехрана.Тазиепричината,чевсичкирелигиипочватседнотананикане.Наизтоктаказапочват,тихо–„хъм-хмм“.Катопеетака,тойпрекарватазиенергиянагорепрезмозъка,послеяпроектирвавсвоитечувства.Най-първо,погледнештозичовек,целиятебледен,послещевидиш,чеотмузикатанеговотолицеоживява,несеминаваполовинчас,отлицетомуизлизаголямасветлина.Тойразбиразакона.Пъкгледаш,някойдругпее,свири,неговитеръцетреперят,тойгледаотнякъдедакапненякойлев.Тонеепеене.Тияупражнениящегипеетеокултно.Щеседнете5–10минутитихо,щесиизберетенякоиоттях.Най-първо,щегипеететихо,наединглас,номноговярно.Тъй,чекатогипеетенасебеси,васдавистанеприятно.Туйепеене.Навсичкитеученициналагамедноправило:щепеетепозаконанаЛюбовта.Седнете,тихо,насебесищепееш,никойданетесмущава.Как?Тъйщесипеясамичък.Излезтенякойденпрезседмицатанякъде,всещенамерите5–10минутидаизпеетеедноупражнение.Акопървиятопитнеизлезесполучлив,вторият,третият,четвъртият,петият,шестиятит.н.Товаеединотметодите,единотсилнитеметоди.Иследнегониещепристъпимкъмвториединметод.Ниепристъпихмекъмединметод–яденето,взехмеекскурзиите,тесадругметод,асегавзимамемузиката,тяспадакъмумствениясвят.<br/><br/>Тоеединпреходенпериодотчувстватакъмума.Музикатаспадакъмизящнитеизкуства,минавамеотедносъстояниевдруго.Следователно,щепроизведемсъссебесиедномисловнонастроение–мислене,мислене.Ищесестараемвумасидасхванем,чевсичковсветаеразумно.Някоисачувалиангелитедапеят.Единангел,еднотаковасъщество,стакаваинтелигентност,катопочнедапее,внеговотопеенеимадълбоксмисъл.Днесниенеможедагочуем,ноединден,катосеразвиятунастиячувства,акочуемеднотаковаангелскопеене,щекажем:„Такъвединконцертчух!“Стогодиничовекдаживееидаслушакакединангелпее,нямадасесчитанещастен,чеживотътмуеотишълнапразно,нощекаже:„Азсечувствамщастлив,чеживях100годиниидочакахдачуятакъввеликмузикант!“Тоевеликонещо!Запример,дачуешдапеевнебетотакъвединартист,даговидиш,катоизлезедапее,внеговитеочи,внеговотолиценесамощесечететазимузика,нотойщепредадеединсмисълназнаниезавсичкатахармониявПриродата.Ивсичкотуйщеоживее,щезабравишвсичкитетревогинасветаивдушататищесевселимирирадост.Следователнонебетоемястонамузика,какваточовекникоганеепочувствал.Вангелскиясвяткатоидеш,тамвсичкипеят.Сутрин,катостанат,знаешликакзапочватвангелскиясвят?Иангелите,итенякойпътспят,самочетехниясъннеекатонашия.Нокатосесъбудят,всичкисеизправятпоособенначинизапяват.Всичкиизведнъжзапочваттихо.Азсъмгледалтиясъщества:започватеднамелодия,постепеннотясеусилва,усилва,итакакатодойдатнавърха,тукназемятаизгряваслънцетоитепочнатсвоятапесен.Дакажем,четисивнай-голяматаскръбнасвета,отщялотиседаживееш,нокаточуешединмилионангелидапеят,тищезабравишвсичко,щекажеш:„Имасмисълдасеживее“.Итищеподемеш.Тоеизкуство!<br/><br/>Първотонещо:всичкипеят,пеят.Икакможемдапреведемтяхнатаокултнамузика?Трябвадачакамеощехилядигодини,докатоединденщедойдетяхнотоизкуство.Трябвадапратимученицидасеучатидасевърнатназемята.Трябвадатърсимспециалниначини,задасепреведетазимузика.Иманачини,покоитоможемдапреведеммузиката.Идействително,тящепомогнезаподиганетоиоблагородяванетонасъвременноточовечество.Сутрин,каточувстватенеприятноразположение,пейте.Ангелскиятсвятнеетъйдалечотземята.Имасутрини,когатонебетоетъйлазурно,имаединцвятседнамекаастралнасветлина,коятопрониква,каточенещовълшебносеносивърхуслънцето.Товасаониятънкиотзвуциоттях,коитосепредават.Инякойпътнашатадушасхващатуй,каточеиденещовелико,проникванещохубаво,нещоБожествено,ивнашатадушасезаражданещосветло,едножеланиедапеем.Туйстававмесецмай.Тогаванякакимапрекръстосване,понежепрезмесецмайземятаминавапрезорбитата.Имаединвъзел,презкойтоземятаминава.Тогавасменай-близкодоангелскиясвят.Всичкицветенцапочватдаоживяват.Затуйвтозимесецвсичкичувстватнещовълшебно.Акатоминетозимесец,ниесеотдалечаваме.Сегасмемногодалече,аследняколкомесецапакщебъдемблизо.<br/><br/>Първотонещо:ниещесхванеммузикатакатонещоидейно,възвишено,детонесамонашиятум,аицялатанидушатрябвадавземеучастие.Дасекачимнякъдеидапеемтъй,кактоангелитепеят.Товащебъдезавбъдеще.Икаточуетенякойпевец,неказвайте,чеесветски.Някойпътсветскитепевципеятмногохубаво,тетуйизкуствоучат,утяхимаединстремежиможедасекаже,теповечеценятмузиката.Идетенаединконцерт,щевидитескаквоблагоговениесядапубликата,каквозатишиеима!Тетамседятмногопо-благоговейно,отколкотовиетук.Икогатонякойартистсвиринапиано,таковазатишиеима,всичкигоследяткакваидеяискадаизрази,всекиискадаразбере.Азбихжелалокултнитеученицидавзематединпример;тоесъсредоточениенамисълта,следятгокакваеидеята.Ание,нашитепеснисеотличават.Запример:„БогеЛюбов“–пеем,аманемислимвтуй.Итезидуми„БогеЛюбов“можедасеразработят.Аз,акоимамвреме,можедаяразработяищевидамедноразработеноупражнение.Трябвадатърсяспециалновреме,данаправяеднаспециалнаразработканапесента.„БогеЛюбов“нееощепесен,ноедноразширеноокултноупражнение.Натуйупражнениещедамедноразширение,давидитекаквонещоеедноразширеноокултноупражнение.Туйневиобещавам,незнаяскоролищебъде,номислядагонаправя,давидитекаквощебъде.Щеиматепредвид,чениевзимамемузикатакатоедносредстводапрекараметиятеченияпрезумаси,даползуваменашияразум–висшето,Божественотоунасдасъздаденай-възвишеното.Умътнидаимахрана.Амузикатаможедададетазихрана,другояче,тиячувстващеувехнатбездасеизползват,иувасщесезародятотрицателнижелания.Изарадитуй,зарадиблаготонавашатадуша,зарадиблаготонатияцветове,коитотрябвадацъфнат,ниещесеучимдаупотребяваметуйизкуство.Иможедагоупотребим.<br/><br/>Сега,некаизпеем„ДухътБожий“.Азвиказвам,акобихамидали2хилядилевазаединконцерт,небихизлизалдасвиря.Разбирателитуй?Небихимсвирил.Тазимузикаезамене.Азправяедноизключение.ПонежесезанимавамседноБожественоизкуство,искамдавидампример,чеуважаваммузиката;зарадисаматамузикагоправятова.(Всичкипеем„ДухътБожий“.)Даизпеемсега„Мусала“!Гласътвималкоспада,нозависиотвлагата.Сегадаизпеем„Силажива“,„Скръбтаситикажи“.Даизпеем„БогеЛюбов“.Азбихпрепоръчалнавсичкисестриибратя,коитоиматпиана,напианосвирететезиупражнения.Самонаедингласщегиучите,новярнодаса.Сега,катопеете,имаедномалкоотклонение,губитееднашестнайсетинаоттона.(Изпяхменяколкопъти„до“,„ми“,„сол“,„до“;„до“,„сол“,„ми“,„до“.)<br/><br/>Всякаеднапесентрябвадасесхванеправилно.Дакажем,имадавземетеняколкоокултнитона,нали?Междуединобикновентон,единокултентонимаеднамалкаразлика.Вокултниятонимаеднотрептение,забелязвасееднавътрешнамекота,мисълтавзимаучастие,ащоммисълтавземеучастие,втонаимаедномекотрептение.Дакажем,захласнешсенякъдепееш„до“–съвсемгърлено,асега,катомислиш,пееш„до“–ясно.Колкотоповечемислиш,по-ясноизлиза;щомнемислиш,неизлиза.Трябвадабъдетевсинцагосподаринасвояларинкс.Виещепочнетедажелаетедобротонавашетогърло.Всякасутринвсичкиправетемолитванавашетогърло,дасеповърнегласави.Чевтазимузика,катоговорим,речтанидабъдетиха,мека,приятна.Тихоиспокойновземете3–4тона,новсякогаимайтежеланиедагивземетевярно.Сега,дадопуснемвтона„до“имаеднопреходносъстояние,нали?Некамузикантитекажат.Вцърквата,запример,иманякоиизвивки„до...о...о“.<br/><br/>Каквадругадумаможедатурите?Искате,дакажем,данаправитеедназавивка,запримердатуритедумата„истина“.Накойслогщетуритетазизавивка?Искатедададететяжестнадумата„истина“.Можедакажете:Истина,иистина,илиможедаимаедносредноударение,нитовкрая,нитовначалото.Давземемдумата„благост“.Всекиединотвас,изберетесипоеднадума.Щесиизберетееднавъзлюбленадума,коятовиеобичате,ищесинаправитеедномузикалноупражнение.Вземетедваслога,ивмузикалноотношение,намузикаленезиккажетеянасебеси.Налинякойпътискатедакажетенякому,чевиобича.Изпейтетазидума,например„благост“,насебеси,даизразитеченякойвиобича.Изпейтетазивашавъзлюбленадума,четойдаяразбереикатояразбере,тойщеусетиеднарадост.Най-първовиесиякажетенасебеси.Как?Можели?Разбирасе,може.Самонасебеси!Втебедругживееитеслуша.Тук(горенаглавата)живееедин,вгърлотоживеедруг,вгърдите–трети,подлъжичката,встомахаит.н.Нотози(подлъжичката),тойемълчалив,живеетихо,итойщетикаже:„Тонътнееверен,малкоизправи“.Ипосле,пакслуша,щекаже:„Слушай,не,не,още,ощеизправи“.Тищевнимаваш.Неечовексам.Немислете,чевиестесами.Най-голямотозаблуждениеедамислите,честесами.Никогачовекнеесам.Най-малкотримаима.Едингоре(притемето),другвцентърамеждуочите,итрети–вцялототяло.Теотстранисасамослушатели,ниенатяхпеем,атещеодобрят,илине.Тевзиматучастиевнашатамисъл.Щекажатвярнолие,илине.Иедното,идруготоказват.Щекажат:„Твоятамисълнееправа,понежетянеизразяваеднасъщественаидея.После,неечистатазимисъл,нееидейна“.Другиятказва,четинесипроизнесълдуматахубаво,меко.Итипочнешдасимислишкаквонещоемекота.Тищегислушаш,тещетеучат.Запример,някойпъттиискашдаговориш,даораторстваш,итещетипродиктуватедностихотворениеиказват:„Заучитовастихотворение“,итигозаучиш.„Янигодекламирай!“Итипочнеш,теказват:„Неетъй!Чакай,неетъй,сегащенамеришединучителотвънкадатикажекак“.Атиказваш:„Азсъмвъзрастен,срамотаедаидаприучител“.–„Не,тищенамеришучител,ищеслушаш.“<br/><br/>Азведнъжслушахединамериканскиучителпоораторство,наричасеСилвърНейл–сребърнатаигла,критикужасен.Тойкритикувашеученици,коитосасвършилиуниверситетскообразование,богословскаакадемия,сособенисвидетелства,готвятсезапроповедници.Щесеявяватвособениаудиториипреднего.Седипрофесорът,излизастудентът,качвасе,щедържисвоятабеседа.Точнозапочвадаговори,професорътгоспира,казва:„Невиразбирамкаквоискатедакажете“.Тойслезедасеобясни.„А,сегаразбирам.“После,пакпочнедаговори,казваму:„Невиразбирам“.Четозистудент,професоръткатомачка,мачкатозистудент,тойслизакатонякояокъпанапатка.Игопитат:„Каквотиказа?“–„Остависе,тибиллисиприСилвърНейл?“Ипрофесорите,итесепоусмихнатмалко.Тойказва:„Азщевикритикувам,послеидругищевикритикуват“.Заговористудентът,тойщегоспре:„Несеговоритака,слезоттовамясто!“Итойбезцеремонноотидесинамястото.Послепакщегоизвика.3–4пътищегоизкарва.Тойезнаменитпроповедникинесамочещегокритикува,носамщеизлезе,щевземенеговатареч,щезапочнеипослеказва:„Виесегамекритикувайте,давидитегдещенамеритепогрешка“.Никойнеможедагокритикува.Тъйговоритой!Говори,каточечете.Всякадумаетуренанамясто,нищоизлишно!Думитетъйестественонаредени,идеално.Катогослушатстудентите,казват:„Имаправо,неетакованашетоизкуство“.Танякойпътвиесенамиратепритакиваучители,коитощекажат:„Седнитам!“После,пакщетевдигне;щесекачишневеднъж,идваж,итрипъти,нозаслужавачовекдасенаучидаговориидаразсъждава.<br/><br/>Дапеем,защототоеживот.Животътемузика,животътепоезия.Тесареалнинеща.СтяхщевлеземвтозивисшБожественпътикатослезем,пакщегоносимсъссебеси.<ahref="list_OOK.php?id=38&tema=Ползатаотцветята.&tema2=Предназначениетонаръкатаидесеттепръста.#T38">Заследващияпътщеиматезатема„Ползатаотцветята“.</a><br/>
Т. м.
13-та школна лекция на Общия окултен клас (II година), 24 декември 1922 г., София.
Най-често използвани думи в беседата:има, може, аз, сега, всички, музика, себе, свят, път, говори, казва, небе, бъде, кажете, лекари, хубаво, човек, способност, съм ,