От книгата "Положителни и отрицателни сили", Общ окултен клас - година втора (1922-1923 г.),
Издателство: "Бяло Братство", София, 2008 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили“, 35 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
по стенографски записки, изд. София, 1923 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили в природата - първа част“, 14 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
Издателство "Хелиопол", 1997 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето Беседа в petardanov.com
Т. м.
Темата за следващия път ще бъде „Пробуждане на Божественото съзнание в човешката душа“. <br/>Товащезапомните,върхутоващемислите,колкотоможете,можеи2–3редасамоданапишете.(<ahref="list_OOK.php?id=37&tema=ПробужданенаБожественотосъзнаниевчовешкатадуша.&tema2=Предназначениетонаръкатаидесеттепръста.#T37">Прочетохасеняколкооттемите„Предназначениетонаръцетеипръстите“.</a>)Трябвадасиизберетеоткласаоколо10–15душиили20души,коитовсякогадаизваждатеднорезюмеотобщатаработа,основното,тадасечетеизводътнавсичко,каквотоеказано.Тащесеразпределиматериалътпомеждуим.Щеизваждатесамоосновнитечерти,тъйщотоотвсякатемадаимамерезюмето.<br/><br/>Сегацелтанинеедавинаправимписатели,целтанинеедавинаправиммузиканти.Писането,пеенето,товасасредствазаразвитиеначовешкатадуша.Теиматпо-високацел.Ниеупотребявамепеенетокатосредство,едноотмощнитесредства.Пеенето,размишлението,товасасредства.Сегавиетрябвадаработите,защоточрезтиянещащесенаучитедасеконцентрирате.Най-потребнотоеконцентрираненаума.Запример,защовидаваммузиката?Щекажете:„Безмузиканеможе“.Може.Внашияживотпо-напредсветлинатаичувстватасаминавалипрезчовешкияумисасеполяризиралипрезсърцето–човекеслизалкъмземята.Следователнотиялъчисасестеснявали,стеснявалииниесмедошливпресичанетонатозитриъгълник.Сегаправимединподемнагоре,процесътеобратен:всичкитенашичувстваижеланиятрябвадагипратимпрезумаси,недагипремахнем,новсичкитенашичувстватрябвадагипрекарамепрезпризматананашияум.<br/><br/>Туктещедойдатвединцентър,щесесмесятпритияконцентриранияищеусетите,каточеизгубватевсичко,носледкатопреминатпрезцентъранатазипризма,тещесеразширятищевзематтакаваширина,какватодушатаиска.Тачрезпеенето–единметод–виещеразвиетевашатачувствителност.Нямадамислитезаокръжаващите,ченякойщевисесмее.Туйнееважно,тищегледашдасеконцентрираш,тисеупражнявашзанещопо-велико.Забъдещеважнотоеконцентрирането,анеразсеяносттанаума.Сегавашиятумможедаезаетсхилядинеща,нотияхилядинещанямадавипомогнат.Теможедавипомагатвременно,нознаетеливкаквоположениещесенамерите,следкатонапуснететялото?Всичкатавашафилософиянямадаструванитоедингрош,всичкатавашарелигияимолитвинямадаструватнитоедингрош.Защо?Знаниесеизисква,итоБожественознание!Сеганемислете,чеазомаловажавамвашиястремеж.Не,тозистремежтрябвадабъденепреривен,анеединденщесечувствашрелигиозен,вторияден–нерелигиозен.Тованеерелигия.РелигиятаепостояненстремежкъмБожественатаЛюбов,кактокоренитеврастениятатрябвадабъдатнасаденивпочвата,задамогатпостояннодасмучат,аклонищатапостояннотрябвадабъдатвсветлина.Итиядвапроцесасанеобходими.Лишенорастениетоотсветлина,лишеноотсвоятапочваотдолу,неговиятживотсепрекъсва.<br/><br/>Другиятзакон,койтотрябвадапомнитекатоученици,е,паквинапомням,въввасимаслабост,виемислите,чезнаете.Неелошотова,азнеискамдамислите,ченезнаете,нодамислите,чеимамногонещо,коетотрябвадазнаете.Тодабъдеимпулсвъввас.Исегашнотовизнаниедабъдекатоедностъпало,докоетокатодостигнете,дакажете:„Едностъпаломинах“,второ,трето,четвърто,тодаеимпулс.Данемислиш,чекатоидешдонякъде,свършисеработата.Не,виеедвасегазапочватеживота.Следователнокоренитенавашияживотщебъдатвсърцето,аклонищатащебъдатвума.Ивсичкисоковещегипращатекъмтияклонища,къмБога.Товаееволюция,задасформируватевашитецветовеибъдещитевашиплодоведаможедаузреят.Следователно,катовлезетевдругиясвят,отневидимиясвятзавасщесеинтересуватдоколковиеразбирате.МожедаидетевАнглия,законътесъщият.Акокажете„Господине,моляви...“Тойсиотминава.Казваш:„Моля,Господине...“.Тойнесеспира.Тойказва:„Говоришлианглийски?“–„Моля,Господине!“Нокатокажешнанеговияезик:„Моляви,господине,азсъмчужденец,изпадналсъмвчужбина...“Англичанинътщекаже–„Allright!Азщесепогрижазатебе“.Щесеспре.Ити,катоидешвдуховниясвят,трябвадаразбираш,дазнаешезикаим.Щекажешнаангелскиезикиангелътщесеспре,щевиуслужи.Асега,разправяте,чекатовлезетевонзисвят,катоцарскисиновещевипосрещнат,катохраненицищевигледат.Неетъй.Щевлезетескромно,щеговоритесмиреноипочтено.Законетова!Итозизаконнеможедасеизмени.Ноаковиенезнаететехнияезик,заБожествениясвяттовасесчитапренебрежение.Аковиетованезнаете,виестеедингорделивчовек,надут,виестеединчовек,койтонезаслужаваикракътмутамдастъпи.<br/><br/>ТъйседивеликатаИстина.БогеБогнасмирените,анагорделивитесепротиви.Аковиестеедингорделивчовек,акоБогвисепротиви,каквотърситемеждуангелите?Тогавакатоизлезетеоттялото,щесенамеритеназемята.Итазиистина,катоокултниученици,трябвадаязнаете.Докатостеназемята,щесеконцентриратеищеизучаватетехнияезик.Щеизучаватеезиканадуховете,щепочнетедаговоритестях.Някойпътщегрешите,нокатовлезетевангелскиясвят,трябвадазнаетепоне10думи,тоедостатъчно.Акоидешвангелскиясвят,даможешдакажешдведуми.Турчинътказва:„Екмеквар?“Катодойденякойбългарин,щекаже:„Хлябиматели?“–„Имаме,имаме.“Тъй!Иследователновиещедойдетенякойпътдотоваположение.Несисъздавайтеидеи,коитоняматоснова.<br/><br/>Забавленияможе,нокатоученици,азискамдаучитевсички.Казватенякойпът:„Ибезтуйупражнениеможе“.Безвсичкоможевсвета,новсякаеднаШколасиимасвоиметодиивиетрябвадагиизучавате.Царскипътзаникогоняма.Царскиятпътепътнатрудолюбие,наконцентриране,насмирение,всекиединдамисли,чекаквотоГосподеказал,трябвадабъде.АГосподеказал,четрябвадасеучим.Тъйеказал!Инаонезиученици,коитосеучат,тойвсякогаимпомага.Исегаказвам,тазиенергия,коятосенакопилавъввас,трябвадасеизползвазаработа.Сегадопуснете,царпътувапопътя,измръзватръцетему.Можелидасвири?–Неможе.Трябвамуеднасобаинай-малко10–15минутидасепогрее,дадойдекръвтапопръстите,итогаваможедасвири.Икракатамутрябвадабъдаттопли.Законътесъщият.Аконашитесърцанесатопли,аконашиятумнеесвеж,неесветъл,какщеработите?Тиясадваинструмента.Аковиеидетестъжносърце,отмиляловиевсичко,нищоневисеиска,каквощеучите?Аковсичковиетъжновумаипостояннокритикувате,какщеучите?<br/><br/>Искамсеганай-първодасестоплите,дасепонапечете.Ниесмемногосъобразителни.Акостемногогладен,ниещенаредимеднатрапеза.„Тигладенлиси?“Хубаво,еднасупицащевидонесем,дасестоплитедобре.Защотоакосигладувал3–4дни,щекажеш:„Супица,супицанямали?“Ивсякобезпокойствиевдушатави,туйе,коетоспъва.Тъйщесеучите,данямамногобезпокойствие.Апъквиесега,всичкипуснетееднобезпокойствие.Безпокойствотосемножи,тоекатовъшките.Телазятисиходятнагости,пъплят.Катоседнеш,някоиоттях,тия,белитевъшки,тесасъобразителни,влизатподризатаиизбиратмазнитеместа,ходят,несеспиратнагърба.Казват,чебилиглупави.Не,не,най-добратачастнатялотоизбират.Какимдостигаума?Някойкокълнеизбират,анай-мекотомясто.Казват,чевъшкатаеглупава.Не,нееглупава,умнае.Онези,чернитевъшки,избиратмястогоренаглавата,нямакъде,локализиратсетамнанякоемазномястоиказват:„Туйенашетомясто!“Завъшкатагребен,гребен,оттиягъститегребени.Иотризатащегиизвадиш.Българитезнаяткаксечистят.Туйеедноизкуство.Немислете,чеелеснодасеконцентрирачовек,дабъдетърпелив.Тоеедноотмъчнитеизкуства–дабъдечовектърпелив.Аззнаяотопиткаквонещоетърпението.Икогаточовекнабараонзизакон,дазнаевъввсекимоментдабъдетърпеливидазнаедасеконцентрира,тойепридобиледноотличноизкуство.Иследователноазвидавамтезиотлични12упражнения.Тазивечеримамееднодруго,13-то:„БогеЛюбов“,еднооставанезаучено:„Взаритенаживота“.Тияупражнениясазаконцентрираненавашатамисъл.Ивиенеможедапеетеедноупражнение,акоумътвинеенагласенпоособенначин.Щомтинемислиш,упражнениетонееупражнение,Виенеможедапеете,акоумътвинеесъсредоточен.Тезиупражнениянеможедасепеяткатообикновенипесни.Аконемислиш,тинеможешдапееш.Щемислишвърхутоваупражнениеивсекиединтон,всякаеднадумащеупражнисвоетовлияние.Виеможедаправитеопит.<br/><br/>Азискамидруго.ТияупражнениявънотШколатаникомунямадагидавате.Защотоувсинцавиимажелание:„Хайдедаразпространяваменашитепесни“.Тесазавас.Ниеискамедагиопитаме.Първотонещо,всяконещотрябвадаопитаме.Амавиенестенаправилиопита,ащепочнатдагиупотребяватхората.Щегиопитамеиакоимадобъррезултат,тогаващегидадемнахората.Следователно,щомнямазанасрезултат,защощегидаваменадругитехора?Щегиопитаме,дадобиемтазивяра,четуй,коетоазговоря,еправо.Аконееправо,щегиизменим.Затуйказвам:даседятвШколата.Щегинаучитемногохубаво.Всичкиможедапеете.Сегасофиянциминаватзапевци,първипевци.Туйнеезапохвала.Значиимауваснещохубавозаложено.Атияупражнениящегиизпяватесемпло,правилно,сконцентрираненаума.Тазивечериматримаприятелиотучениците,коитощепеят„ДухътБожий“.Инямадасебезпокоите,небойтесевие,няманищо.Ниещезапочнемспогрешкитеищесвършимсхармонията.<br/><br/>Сега,щезаучимтазивечер„БогеЛюбов“.Иманякоиотмладитеученици,коитощениуслужатдаизпеят„БогеЛюбов“:<br/><br/>БогеЛюбов(3пъти)<br/>Любов,Любов<br/>Вечна,безгранична,<br/>Пълнасживот<br/>ЖивотнаБлагияБожиДух.<br/>Духнаблагостта,<br/>Духнасвятостта,<br/>ДухнапъленМириРадост,<br/>Завсякадуша,завсякадуша!<br/><br/>Туйесамопърватачастнаупражнението.Щевзиматевярно.Готовилисатия,коитознаятупражнението?Щезапочнетепървотосъвсемтихо,понежеупражнениетоекартинно.(Учителятсвириинякоипеят.)Сегадагоизпеемпак,многотихо,адругитевнимавайте.Допуснетесега,чемисълтаесъсредоточена.Данестеразсеяни.Катопеетепостоянно,силатаевпреживяването.Сега,азсамщепея.(Учителятпеесам.)Някойщекаже:„Отменеможедапеятпо-хубаво“.Не,вокултнатамузиканиеискамедапеемнекактопеятхората,акактоангелитепеят.Ниеискамедапеем,кактоангелитепеят.Потозиначинщесеоправятгърлатави.Концентрирайтеумаси.Душатавитрябвададойдедаживееединденвъввашетогърлоитогаваотличнипевцищебъдете.Виесегаиматеидеята,чеимасамоизвестнихоравсвета,коитосароденидабъдатпевци.Неетъй.Тесапевци,защототеотминалотосанаучилитозизакон:тяхнатадушаживеевгърлотоим.Катонаучитетоваизкуство,ивиещебъдетепевци.Виемислите,четоеблагодат,специалнаблагодат.Заонзи,койтосеенаучилдаразсъждава,специалнаблагодате,азаонзи,койтонесееподчинилназакона,нееспециалнаблагодат.Следователнониеучимединвеликзакон,койтонеможедабъдедруг.Всинцаможедабъдетедобрипевци.Икойтопее,зная,чедушатамуевгърлото.<br/><br/>Тогаваикатоговорим,аконашатадушабиживялавнашияларинкс,колкохубавидумибихаизлизали!Нопонежедушатанеживеевумани,затованеможемдакажемнищоидейно.Главнотое,чениечрезмузикатаможедапривлечемангелите,тещесезаинтересуватзарадинасщеимкажете:„Ниеизучавамевашатамузика,искамедапеемкатовас“.Тещекажат:„Многодобре.Ниещевидадемнашетоприсъствиеисъдействие“.Ищепеемкатотях.Тованямадастанеизведнъж.Щезапочнетесъссмирение,щеслушатекактепеят.Някойпътщечуеммногохубавинеща.Азсъмчулмногосестридаказват:„Чухнещомногохубаво“,нокатогоизразишнавън,изгубвасе.Тоеедноокултнопеене.Акопеемтака,какваблагодат,каквахармониящеизлезеотнас,щесеизливакатоеднаструя,катоединизвор.<br/><br/>Ясегаизпейтевсичкизаеднопесента„БогеЛюбов“.(Пяхмея.)После,щегледатедасипрепишететияупражнения.Тесазаваснаправени.Тенесазапевциотвън.Направетеопит,проверетедавидитекакъвезаконът.Щесислужитеседноупражнение,свторо,трето,четвърто...Еднощеупотребите,неможедавивъздейства,второ,трето,четвърто,пето,шесто,щегиизкаратевсичкитеищевидитевдаденияслучайкоеоттияупражнениящевиулегнеищеможедавипомогне.Нокогатопеете,щезапочнететихо.(Учителятпееисвири„БогеЛюбов“съвсемтихо.)Каквопо-хубавооттова,„Духнапъленмирирадостзавсякадуша,завсякадуша?“Тозимир,тазирадост,коятотърситезавас,товае.Трябвадасхванететова,няманикаквоизключение.Виестескръбен,тъжен,внедоумениесте,умътвинеработи,тозиДух,благиятДух,ДухътнатазивисшаБожияинтелигентност,завасеТой.Завасетазирадост.Схванетелитова,умътвищепроработи,сърцетовищепроработиивиестехармонизиран.Виещеможедаговоритесангелите,щегиразбирате,щебъдетерадостникатотях,всякогащебъдетерадостни,тенезнаяткаквоескръб.Икогатонякойангелискадазнаекаквоескръб,тегопращатмеждухората.Икатосевърнатгоре,казват:„Елате,взамянанатованиещевивъздадем,даразбиратекаквонещоерадост“.Товаепърватачастнаупражнението,авторатачастепо-мъчна.(Учителятпееисвири:<br/><br/>Нийщеходимвтояпътнасветлината,<br/>насветлината,насветлината.<br/>ВкоятоцаруваБожиятаЛюбов,<br/>БожиятаЛюбов.(3пъти)<br/><br/>Щепеетесчувство.Втозипътщеходим,другпътняма.Втояпътнасветлината,вкоятоБожиятаЛюбовцарува.ТоеВеликонещо!Ивтияпрекъсваниянапеенетоеизпълнението.(Учителятпеетихоиспрекъсвания.)Катонаучитепърватачаст,щевземетевтората.После,понежевупражнениетомеждудветечастиимаедномалкоразграничение,товторатачастщебъдеобщиятхор.Въввсинцавитрябвадаимаединодушие,задаможедапеететъй.Щомсекаже„БогеЛюбов“,щометъй,тогававсичкищепеят:„Нийщеходимвтояпътнасветлината“.Итогава,катонаучимтуйупражнениехубаво,щегоизпеемнаедингласведнообщосъбрание,давидитеималисила.Щедадемединконцертищеизлеземвсинца,несамоспециалнияхор.Тъй,кактосмеученици,всичкизаедно,иазщеизляза,ищесвирявсредвас.(Смях.)Слушайте,когатодойдедапроверимединзакон,наснениесрам.Данемислят,чеазискамдасииграясцигулката.Ниеотмузикаразбираме,нонеискамедасезанимаваме.Ниеяразбираметъй,кактотеощенеязнаяткаквоемузика.Неискамедавиразубедим:това,коетоимат,тоехубаво,азгипохвалявам,теотличноразбиратмузикатаинетрябвадасимислят,ченезнаят,знаят,ихубавознаят,нооттамнататъкнезнаят.Туйевсичкото.Иказвам:Там,детовиеспирате,ниеоттамзапочваме.Имаощенещо.Единден,акотъй,кактонаваспреподавам,преподаваминатезимузиканти,тебихавиизпреварили.Тазимузика,тянеможедасеизлагапредсвета.Тищеизлезеш,можедапеештазимузиканаплощада,но15паринямадавземеш.Вземешливеднъж,свършисевъпросът.Икойтотечуе,катосевърне,щекаже:„Тозичовекпеенаплощада,тойиманещоидейно“.<br/><br/>Тищепеешкатозасебеси;щесеспрешнаплощада,щепеешиследтуйщетръгнеш,каточенищонесееслучило.Виещекажетеизведнъж:„Каквощекажеобществото?“Теседятпобирариитеидигатчашите,нищонеказват,нищонемислятзаобществото.Нитокаквощекажетевие,ание,катоизпеемеднапесенокултна–каквощекажеобществото?Каквощекажемние,обществото,товасмение.Щекажеш:„Моля,приятелю,искамдасиопитамгласа.Понежетазистранаесвободна,могасвободнодапея“.Единвиденпевецбезпарипееиникакъвстражариннещетезакачи.Хубавапесенщесизапеешищетеслушат.Аматуйщестане!Щекажемнаедногоотвас:„Идинаплощада,изпейеднапесен“.Товащебъде.Амачетоспадакъмзадачите.Некадавиизложаваснаприсмех.Ниещеизнесемеднанаука,давидимкакработиБожиятзакон.Нямадаправимглупавиработи,нямадавиизложим.Когатощевиизложа,азщевикажа:Виещепеетеивсичкищевисесмеят.Акатовипращам,щевикажа:Освенченямадависесмеят,нощеискатощеведнъждавичуят.Тъйе.<br/><br/>Сегадаизпеем„Силажива“.(Учителятсвири,ниепеем.)Оттиянещанесеплашете.Азкатокажа–„Наплощада“–щекажете:„Щомдойдедотук,щедействамесамопозаконанаЛюбовта“.Всичкинесаопределени,давинесмущаватова,чеможедапропаднете.Всичкитенеща,коитониегивършим,ниегивършимпоединвеликзаконнаБожественатаМъдрост,нищоглупавонямаданаправим,туйдагознаете.<br/><br/>„Силажива“и„Скръбтаситикажи“–тиядвеупражнениявървятзаедно,понежееднатаеотговорнадругата.<br/><br/>Даизпеемупражнението„Сладкомедено“.(Учителятсвири,ниепеем.)<br/><br/>Сегаедноправило:щомпеете,всякогащеситуритемисълта:„Щеизпълнятоваупражнениеповсичкитеправила.Могадагоизпълнядобре“.Туришлиситазимисъл,щегоизпълниш.Тъйщеработите.Нощесестремитедавзиматетоноветеясно.<br/><br/>Запример,при„сърцетосиотвори“,акобешеразвитвашияслух,виещяхтедаслушатетакиваеднитрептения.Тоепулсътнасърцето.Сърцетопулсиравритъм.Нанякоихорапулсътбиепо-тихо.Нанякои–по-силно.Нанякоисърцетобиепо-силно.Имадваудараимеждутяхединпромеждутък.Тавсякога,каквотоговорим,каквотовършим,трябвадасъвпадасритъма,съссилитенанашетосърце.Многоотсегашнитепеснисанаписанивразрезспулсанасърцетоивследствиенатуйниенегиобичаме.Принякоипеснипулсътсеусилваизатоватрябвадаупотребимнякояминорнагама,анякъде,къдетопулсътеслаб,трябвадасеусили.(Учителятсвирисъвсемтихо,спостепеннозамираненазвуковете.)Иакотакависвиряполовинчас,виещепочнетедасеунасятеищезаспитевсички.Товасаеднообразнитедвижения.Исънятнеенищодруго,освенкогатодвижениятаунасстанатеднообразни,тогаваклеткитевмозъкапочватдасиразглобяваткрачкатаиниезаспиваме.Щомсипочинат,пулсътставаразнообразен,ниесесъбуждамеисеосвежаваме.Ивсичкитеболестиидватотпонижениетонатемпа.Тезиизвестнитемпераменти,аковиестетрескавивиизсвиряеднопарче,вашататрескащеизчезнаоттазимузика.Имаизвестнипарчета,коитоаковигисвиря,виещесеразболеете.<br/><br/>Таповишениетотемпанаумаинасърцетовсякогатрябвадасединадобщияуровенитогаваболесттанеможедавизакачи.Ивъввсичкионези,коитонеразбираттозизакон,идваедносмущение;следвсякосмущениеидваболест.Когатодвамадушисескарат,идвапростудаилинякакварана,илиинфекция.Когатоорганизмътесилен,никакваинфекция,никакваболестнеможедаима.Затовавкъщинакарайтеболниядапее.Итойщесеизлекува.„Сладкомедено“гонакарайтедапее,последругитеупражнения,такаможедасеизлекува.Понякойпътаконеможедапее,виемупопейте.Някоихораможедаселекуватсмузика,ноневсичкиболести.Имаидругакрайност.Щекажатнякои:„Имамоперация,некамипопеят“.Не,заоперациянеможе.Самотам,детоевъзможно.<br/><br/>Яизпейтесега„БогеЛюбов“.Несесмущавайте.Едноотправилатанаокултнатамузика:когатонаправитееднапогрешка,несесмущавайте.Туретесимисълтавума,щеяпоправите.АзсъмслушалтукивАмерикавиртуози,казват,чесвирятправилно.Несвирятправилно.Колкопътивзиматкривитонове!Иколкооттиянай-знаменити,коитосвирятнацигулка,свирятпогрешно!Теправятпогрешки,камоливиенямадаправите?!Щекажатнякои,инай-големитекапацитетиправятпогрешки:изяждатоттактаосмина,шестнайсетина.Икогатоединтакъвсвири,казват:„Многоправилносвиринацигулка!“Не.Аззная,слушалсъмнай-знаменитицигулари,по-добърцигуларотПаганининееимало.Единствентойесвирилмногохубаво.Следнегодругитецигулари,коитосвирят,правятпогрешки.Катовзиматлегато,колкопогрешкиправят!Задаизбегнатсвоитепогрешки,правятлегато.Легатодавземеш,изкуствосеиска.Катосвиришсцигулка,анякойпее,данеможедасеразличи,тилисвириш,илитойпее.Тоеизкуство!Даможешдавложишдушатасивцигулката,тогаваможешдасвириш.Невложишлидушатасивцигулката,щеправишпогрешки.Пръсте,изплъзвасе;после,позициятанеевярна.Танесеобезсърчавайте.Най-виднитецигулариведнопарчепонена10местаневзиматвярно,правятпогрешки.Понежевашитепогрешкисапо-големи,ивиенесеобезсърчавайте.Тъйстоисаматаистина.Направимеднапогрешка,щекажемвумаси–щеяпоправим.Направимвтора:щеяпоправим.Щеяпоправим,щеяпоправим,докатонай-послесенаучимдапеем.Тъйе.<br/><br/>Сегаонезиприятели,коитоимахадобринатадапеят„ДухътБожий“,щепеятли?(Пяха.)<br/><br/>Високитепрекъсваниявокултнатамузикапоказватвисочина.(Учителятпееспрекъсвания„МахарБенуАба“.)Каточуятдуховететиядуминастарияезик,тевиразбират;нановияезиктенеразбират.Единсвещенезикетова.Каточуяттиядуми,теидват.Имотивътетехен.Източенмотиве,внегоумътисърцетовзиматучастие.Еднасвещенапесен,едносвещеноупражнениеето!Еднасвещенапесеннеможедаизвадим,новиеможедапеетеедносвещеноупражнение.Виесестеснявате.Естественотрябвадапеете.Азнесъмдобърпевец,ноестественопея,свободно.(Учителятпее„ДухътБожий“многоестественоисвободно.)Разговорвпеенеетова,музикаленразговор.Щебъдешсъвършеносвободендасиизкажешдушата.Може,можедапеете.<br/><br/>Сегащеизберетенай-малко10души,комисия,коитощеразглеждатработите(темите)откласаищеправятрезюмета.Дагиопределимощесега;10братяи10сестри.Казаноисвършено!(Избрахасе10братяи10сестри.)<br/>
Т. м.
12-та школна лекция на Общия окултен клас (II година), 17 декември 1922 г., София.
Най-често използвани думи в беседата:може, сега, аз, има, любов, пее, път, ум, всички, пеете, пеят, музика, бог, бъде, сърце, учител, свири, закон, знаете, упражнение ,