Най-често използвани думи в беседата:може, сега, аз, има, музика, мусала, пее, всички, пеете, човек, любов, светлина, искам, движения, топлина, учител, пеене, мотив, свят ,
От книгата "Положителни и отрицателни сили", Общ окултен клас - година втора (1922-1923 г.),
Издателство: "Бяло Братство", София, 2008 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили“, 35 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
по стенографски записки, изд. София, 1923 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили в природата - първа част“, 14 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
Издателство "Хелиопол", 1997 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето Беседа в petardanov.com
Десета лекция от Учителя
3 декември 1922 г., неделя, София
Тайна молитва <br/>СегаотученицитевШколатасеизисквасериознаработа.Сериознавтуйотношение–виенетрябвадаидватесамокатослушатели,простодапреминевреметови.Пеенетрябва!Коготоидаеотвас,стариимлади,щевиизправятукдапеете.Искамвсичкиупражненияпомузикадагизапомните,понежетесамузикалниправилаиниещегиприложим.Замузикатаимаразнимнения.Сегавиещезаучитетезимузикалниправилатъй,кактоса,катообразци.Отвассеизискватпроститонове–ясно,чистоиидейнопеене;икатопеете,дачувстватетова.Сеганиеминаваменабързотияупражнения.<br/>Кактовиждам,някоиотвасивърхузададенитевъпросинепишат.Всекиотвас,койтотрипътиненапишезададенатаситема,трябваданапуснеШколата!Илищестеизпълнителни,илинямадабъдетеученици!Щомстеученици,трябвадабъдетевернинасебеси.Дваредадаима,нонапишинещо;глупаводае,нонапиши;занякоягаргадае,нонапиши!Послещесеучитедапеете."Аманемогадапея."Неможеш?Аконеможешдапееш,щесенаучиш.Всестуйнеможе;отлагате,отлагатеистедошлидотоваположение.<br/><br/>Сегаазнеискамотвасдаотдадетенапеенетоцялотосивреме.Можедамупосветитеединчасилиполовинчасвремеотседмицата.Итоедостатъчно,товаееднаприятнаработа.Ипослевъпросите,темите,коитосезадаваттук,вървятпоединособензакон.Виеможеданекажетенещомногоумноиазнеискамдакажетенещотакова,ноискамдаразмишляватеумно.Виекаторазсъждаватевърхутазитема,самиятпредметщевнесееднамалкасветлинкаувас,атяградинещата.Нашиятсвятесъздаденотмалкивеличини.Господсмилионигодиниеизпращалкъмнассвоитемисли,чувства,желания,действия;иколкоечакал,чакал,докатогивъзприемем;исеганиетрябвадабъдемверни,понежеразбирамекакбавносеградичовешкиятхарактер.Щемикажете:"Ниеимаменякоипо-важниработи."По-важниработиоттиянямате!Азсчитамзанай-важнитеработивтозисвятяденето,пиенето,спането,мисленето,чувстванетоидействането;адругитеработи,търговските–обличането,журфиксите*,туй-онуй–тованесатолковаважниработи.Ниещеразделимнещатанаважни,съществениинанесъществени.Ученикъткажеливеднъж,чещеучи,щедържинадуматаси!Щеучиш!Виеиматемнениезасебеси,честевъзрастни.Е,наколкогодинисте,какваевашатавъзраст?Акотукстеначетиридесетгодини,тоакосепренесетенаЮпитер,тамнашидванадесетгодинисаеднатяхнагодина.Тогаванашитечетиридесетгодини,пренесенинаЮпитер,наколкотехнигодинисеравняват?АкосепренесешнаСатурн,наколкогодинищеси?ТамнашитетридесетгодинисаеднаСатурновагодина.Тогаванаколкогодинищебъдемние?Даженагодинаиполовинанямадабъдем.АмиакосепренесемнаНептунилипо-далече?Тъйчетуй,детосемислитезастари,неважи.Могадавипренесанаеднаслънчевасистема,къдетоедвалищеиматееднаминутаотживотасиспоредделениетонаживотатам.Тъйченесисъздавайтемнение,честестарчовек.Старчовекетози,койтомногознае.Ачевиенезнаете:товаазмогададокажанавсичкиви;инесамонавас,ноинанай-големитефилософивБългариямогададокажазатриминути,ченесаучени.Могададокажа,ченесаучени.Как?Щеимзадамедназадачазаразрешаване.Налисаучени!Хубаво,каквоправят,катозаболеятотапандисит?Катоимдойдеапандисит,немогатдагоизцерят–хайде,отрежатчeрвото;заболигистомахът–отрежатдебелоточерво.Чудниоперацииправят!Заболигибъбрекът–отрежатго,казват:"Исединбъбрексеживее."Тоакоможешетъй,Господщешеданаправичовекасединбъбрек.Не,стомахътенеобходим,сляпоточервоенеобходимо,апандиситътенеобходим."Можеибезнего."Не,Господсмилионигодиниеработилвърхутях,аниеказваме:"Можедагиизвадим."Заболитеокото–извадятго,опериратте,туряттиизкуствено,стъкленооко.Тованееизкуство!Изкуствое,катотуришновооко,даможешдавиждашснего.Сегаазимпризнавамедноизкуство–чемогатдаприсаждаткожата,обачетеотгърбатищевзематкожа,носатиданаправят.Гърбъттищепомнитова,щекаже:"Носапоправиха,номенразвалиха,отменвзеха,наносатуриха."Пъказискамсегадазнаят–катотрансформираттияклетки,дапоправятигърбове,иносове,бездапострадаединиятзасметканадругия.Сегавмузикатавиеслушатетиякласическимузикантиикомпозитори:Моцарт,Бетховен…Ноаконякойвипопита:"ВкаквоседикласицизмътнаБетховен?",казвате:"Чуднонещо!Тойедивен!"Нокакъве?Казваш:"Наеди-койсичувствамазсилатаму."Каквочувстваш?Там,катовидишнотите,можедапокажешкоянота,койпасажтихаресва,защоизакакво.Тойможедаозначаванякакваидея.Напримерможелинякойчовекдасекараидатиговоритихо?Той,катотиговорилюбовно,можедатикаже:"Тисиблагчовек."Акатоискадасекара,щенатъртигласасисъобразностоноветевПриродата:стова,далитоноветесасилниилитихи,сеизразяваизвестнаидея.Такаинанякойконцертщевдигнатеднаолелия.Хоратаказват:"Отличносвири!"Апъказказвам:всесекарахате.Имаоркестранти,коитосвирятбурно.Тоехубаво;катокараницае,нотрябвадаизразятизвестнаидея.Вмузикататрябвадаизразявамеобразновсичкитечувства.Трябвадазнаеминачина,покойтосеизразяваедночувство.Ивпеенетоесъщото.Ниекатозапочнем,чеиЛюбов,ивсичко–карамеейтъй,пошопски.Не,не,окултнатамузиканетърпитияработи.Тяимаобрази,изразиима,идеяимавнея.Поезиятаескритавътревсаматамузика.Иазискамдапомислитевърхутуй.Товаееднаширокаобласт.Сега,тазивечер,ниещевиизпеемВзоритенаживота,послещевиизпеемнещозаМусала.<br/>(Еднаотсестритеизпяпървиямотив.)<br/><br/>Взоритенаживота(2)<br/>Слънцеизгряваше,(2)<br/>наПриродагранициочертаваше,(2)<br/>вдушамимощендухпробуди(2)<br/>ивсърцемиЛюбовсъбуди,(2)<br/>събуди,събуди<br/>ивсърцемиЛюбовсъбуди.<br/>СегазаМусала–вторимотив:<br/>Единсити,мойМусала,<br/>свещеномясто,Боживръх.<br/>МойМусала,Мусала,Мусала,мойМусала.<br/>Презясенденнапролетта<br/>виделилистеизгреваотМусала?<br/>Мусала,Мусала,Мусала,отМусала.<br/>ПрипървилъчнаСлънцето<br/>вдъхналилистелекидъхнаМусала?<br/>Мусала,Мусала,Мусала,наМусала.<br/><br/>Тиясадватамотива.Сегаимамеитретиединмотив,нощезаучимсегасамотозизаМусала,по-лесенмотиветой.<br/><br/>Сегаазщеизпеятретия,тойеизточенмотив.(Учителясвириипее.)<br/><br/>Третимотив:<br/><br/>МахарБенуАба,<br/>ВеютБиладерАдерБенушела,<br/>Бенушела,Бенушела,<br/>шела,шела,шела,<br/>Биладер,АдерБенушела.<br/><br/>Молитванаученика–тъйкръщавамазтозимотив.Разбиратели?Ивижтеразликата,товаеединокултенмотив.(Учителяпеепак,бездасвири.)Мекотасеизискватук.(Пакгоповтаря.)Тъйщегоизпълняватевече.Сегаазвиказвамкакдапеете,давамвиобразец.Катодойденякойпевец,тъйтрябвадапеетой.(Изпяхмеговсички.)Неемъчентозимотив,новпеенетощепазитеедноправило:когатопеете,щеконцентриратеумаси!Щомизгубитеконцентриранетонаумаси,неможедапеете.После,несамозамелодиятащемислите,ноизагърлотосищемислите.Певцитенемислятзагърлото.Гласътвииумътвищеприсъстватвътревгърлотоиникоганямадасепростудите.Самотакащесесъздадатхубавигласове.Изразнамекотатрябва!Товасаупражнения,коитотрябвадаминете.Сега,катопеетеМахарБенуАба,внимавайтезаизразанапесента.Товасаедниотнай-великитезвукове.<br/><br/>МахарзначиВеликият,<br/>Бену–Онзи,Койтоблагославя,<br/>Аба–Бащанавсичко.<br/><br/>Нямадасеплашите,нямадасестрахувате–щедаватеизразнадушатаси.Вокултнатамузиканямадасестрахувате.Можедаимастрах,нонетук.(Изпяхмевсички"МахарБенуАба".)Товаеспециаленмотив,можедагопеетесамоприособеносъстояние.Туйпрекъсване,коетосевиждавупражнението,тоевъввръзкасдругимузикалнигами.<br/>Прекъсванетозначи,чеимадругигами,другиупражнения,коитонеможемдагиизпълним;ниеизваждамесамопростите.Азвиказах,чеимамелодии,коитомъчномогатдасепреведатведнаокултнапесен;дажеиведноокултноупражнениеимаголемитънкостивтях.Аконеможемдаизвадимтезитънкостичрезобикновенатамузика,тое,защотообикновенатамузикапроизвеждаобикновениработи.<br/><br/>Сегадапеем"Мусала"!Тозиеединнастоящмотив,създаденнатазигама,накоятониеживеем.Отвассеизисквачистопеене.Намнозинагърлатасамалкопресипнали.<br/><br/>СегадаизпеемслогаХА.Виесесмеете,нонаправетенякойпътопит,давидитекакдействатоваХА.(Учителяпеесам.)Окултентонетой.Всеки,койтосесмеетака:ха-ха-ха,тойедобърчовек.Азбихжелалвсинца,катосесмеят,даказватха-ха-ха,анехи-хи-хиилихо-хо-хо.ПрислогаХАсеотварядушата.Тъй!Природатасиимаизразиниеизкуственотрябвадагопредадем.Трябвадасеупражнявате!Послеправетеупражнениесбуквитеаие!Виетрябвадаизбягватетуйпеенесъсзвуковетеиее-иее,тоегръцкопеене.Тиедновременнотрябвадапрокараштритонаотдолупрезгортанаси.(Учителясвирисъвсемтихо,следтовапее:ха-ха-ха.)Човекможедапрокарагласасичрезлъканацигулкатасииданакарацигулкатадапее,каквототойиска.Сегазаонезиотвас,коитонесатолковадобрипевци,катонаученицинаокултнатанаукаазпоставямзатяхмузикатакатосредствозаусилваненаволята.Аковиенеможетедапреодолеетемалкотомъчнотиинагласаси,тогавагдеседиволятави?Именновпреодоляванетонамъчнотиитещекалитеволятаси.Онзи,койтонееспособенвпеенето,тойчрездумитенаупражнениятащетрябвадаупражняваисвоятаволя.Имузикантитесеразвалятпоняманенаволя.Тесисъздаватидеята,чезнаятмногодасвирят,чесадобрицигулари,новсъщностхоратаднеседвасазасегналиизкуствотодасвирятнацигулка.Темислят,чеиматдоброизпълнение.Можелиединмузиканттъйдапредадееднолюбовнонастроениесцигулката,чекатосвири,околнитедапознаят,чезаЛюбовсвири–даизразигласанаЛюбовта?Понякойпът,следкатотиеразказвалдълговремезатезинеща,едващеразберешзакаквотисвириищепочнешдачувстваштова.Не,не!Вие,бездазнаетевсичкотова,самокатовизасвиринякой,трябвадапочнетедагочувствате.Хубавосвиренеетова–ионзи,койтонезнаекаквосесвири,дагочувства.(Учителясвириселскиядиалогмногоживоиобразно.)Имислители,чеизвестнинашичувстваниенеможемдагиизразимчрезмузиката?Можем.Несамотоващезнаемчрезмузиката,нощезнаемикакчовекиграе.<br/><br/>Сегаимайтепредвид,чевсичкитедвижениянаръцетесамузикални.Всичкидвижениявнастрябвадабъдатмузикални.Движениятавървятпоизвестнизакони,кактоитоноветевървятпоизвестнизакони.Ичесто,когатониепарализирамеволятаси,тое,защотониенеправимправилнидвижения.Всякодвижениенаочите,наръцетени,въввсичкитенашипозитрябвадабъдесъвършеноестествено.Икъмтуйтрябвадасестремим.Можемлидапостигнемтияестественидвижения,гласътнищебъдеестествениотНевидимиясвятщепочнатданипреподават.Самотогава–катодойдеотНевидимия,отБожествениясвят,щеможетедаразберетеоназивисшанаука,закоятовсичкимечтаете,коятоискатеданаучите.Напримеракоединбългариниграе,какщесидвижиръцете?(Учителясидвижиръцете.)Щекажете:"Туйекълчене."Неекълчене.Кълченеезатози,койтонезнаедаиграе.Товасагеометрическидвижения.Въввсякоеднодвижениесепроектиратизвестниструиотчовеканавънитойвзимаидаваедновременно.Иакотиразвалишнякоиоттияструи,тисамщепожънешпоследствията.Напримертиможешдасиизкривишустатаипослесгодининеможешдасеосвободишоттова,неможешдасепоправиш.Не,не,имаизвестнидвижения,коитосадисхармонични.Няматермини,скоитотемогатдасеизразят.Щебъдешискренвдвижениятаси.Нашитедвижениятрябвадабъдатмузикални.Иговорътни–също.Когатоазговорямузикално,думитемипроизвеждатединефект,нонякойпътправяизвестнинарушения,задавидякаквирезултатищепроизведатдумитеми.Ичесто,когатосъмупотребявалнякоядисхармоничност,някойдисонанс,виждалсъмкаквирезултатипроизвеждатте.<br/><br/>Трябвадаговориммузикално!Ичовекнеможедаговоримузикално,аконеговориИстината.СамомузикалниятчовекможедаизразиИстината.СамолюбещиятчовекможедаизразиЛюбовта!Любовта–товаенай-висшатамузика,най-висшатапоезия,най-висшатамолитва.ТяеединениесБогаиследователно,когатониелюбимнякого,всичкитенеговидействиясазанаскрасиви.Ащомнегообичаме,колкотоидаесъвършен,ненихаресва.Питам:кояеоназисила,коятоправихоратапреднаскрасиви,добри?Любовта,Любовтаизглажданещата.Аковиедружитесчовек,койтовиобича,Любовтамущепреобразивашияхарактер,вашиятпогледщестанепо-мек.Любовтащеятуримвдействие:вгърлото,вочите–навсякъде.Акоазтесрещнаитисепооблещя,каквощепроизлезеоттова?(Учителяправиедногордодвижение.)Тованесаестествениманиери,движения.Товасакарикатури.Тиизведнъжискашдапредставишизвестнаидея.Тазиидеяимасамоедноправило,самоединначинзаизразяване–нещосериозноимавнея.Можедасеусмихнешестествено:тозитвойсмяхщебъдетъйестествен,тъйискрен,чевсекимущееприятно,анедасеизкривиш.(Учителяправиизвестнигримаси.)Неправитака,чехоратавсичкоследят.<br/><br/>ТавШколатаазщевиобърнавниманиенаправилнитедвижения.Внимавайтезавашитедвижения!Неправилнитедвиженияразвращаватсвета.Всякодвижениедаенамясто.Туришочитесиведнонаправление–трябвадаизразяватнещо,вдругонаправление–също.Напримервиепогледнетеедногоипослеизведнъжпогледнетенадолу.Туйнеекрасиво.Задръжпогледаси.После,някойсеръкувабързоисиотдръпнеръката.Катосеръкуваш,незадържайръкатадълговреме,неястискаймного;катохванешръката,хваниядобре.Тъйиръкуването,итоеритъмвътревПриродата,следователноидвижениятанитрябвадасамузикални.Сегаазнеискамдазапочнетесамодапеете,ноказвам,чемузикатаимасвоивътрешниизразивдвиженията.Когатомузикатасесъединисдвиженията–товаекрасивото;акатосесъединисречта,тяставаощепо-красива.Азсъмслушалчовекдаговоримузикално–всякаеднанеговадумасенареждаправилно,всичкислоговесамузикални.Хора,коитонесаживелиредовенживот,немогатдаговоряткрасноречиво.Ивсичкитрябвадаговоримкрасноречиво.Подкрасноречиворазбирамтъйестествено,чедаобичатхоратаданислушат.ЗатованиесъздалГосподизатовасмевтазиШколанаЗемята.<br/><br/>Сегазабележките,коитовиправя,негиприемайтесамозасебеси.Азнегиправялично–искамсамодавинакарамдамислите.Азискамсамодавицитирамкаквисазаконите.Божиитезаконисанеумолимивразвитиетоси.Тенемогатвнищодасеизменят.Ниетрябвадасеподчинимабсолютнонатезизакони.Туйтрябвадаиматепредвид.Тъй,кактоБогдейства,иниещедействаме.Нищоповече!Инямазащодаходимдасигубимвремето.Щепеемхубаво,щеговоримхубаво,красноречиво.Щедвижимочитесиправилно,всичкоправилнощевършим.Акоимаменякъдедефект,щегооправим.Щеимамесвояволя.ТуйецелтанаОкултнаташкола.Виеможедапридобиетезнание,нозащовиетовазнание,аконегоизползвате?Акотозикапитал,акотуйзнаниещеготуримвдействиевсегашнияниживот,даниползвавсички,тогаватоимасмисъл.Например,акоеднадомакиняпеехубаво,токатосиидвамъжътй,тяощеотдалечетрябвадавземедапееитойщебъдеразположен.Нопесендае!Азсъмвиждалмногомъже:връщатсеотработа,анякояженанейдесипееитесеспират,слушат.Имазащо–окултнопеежената.Спрялсеемъжът,слушаяисеоблагородява,хубавопеетя.Питам:аковъввсякаеднакъщаимашехубавопеене,акодъщерятаиженатапеятхубаво,бащатакатовлезевдомаси,нещелимубъдеприятно?Пейте,небойтесе–щеимамирвкъщи!Асегахората,катосапрестаналидапеят(т.е.тепакпеят,ноподругначин),надругагамасазапочналидапеятинесеразбират.Итоваемузика,номногогруба.Аазбихжелалотвсичкивидаизлязатдобримузиканти;неспециалисти,нокатоизпеетенещо,себесидазадоволите.Аздавикажакакдапеете:пейтесивиетъй,каточенямакойдавислуша.(Учителясвириипее"Мусала".)Сегахубостта,значениетонатияпесникаквое,защогипеем?БилистенаМусала.Тамимадвепротивоположнитечения–електрическоимагнетическо.ЩомзапеешзаМусала,тисесвързвашсвсичкитиятеченияиобрази,коитоизпъкваткартиннопредтебе,итетидействат.Затуйзавсичкиместа,къдетосмебилипоекскурзии,щенаправимимузика,ипоезиязатях,анавъншнитехоращекажем:направетенещопо-хубавоотнас.ИдущатанеделящеимамеитретиякуплетзаМусала.Ниеможемдапеемитритекуплетанаединисъщиглас,новокултнатамузикаеднапесеноттрикуплетащеиматриразличнигласа.Тъйщотонавсекикуплет–отделенглас.Окултнатамузиканепозволявадапеешдвакуплетанаединисъщиглас.Петкуплета–петгласащеимат;атези,коитонепознаваттазимузика,каратпоняколкокуплетанаединисъщиглас.Казвам:хайде,иниещесъчинимединглас.Итозибрат,ученик,койтонаписапесентазаМусала,итойбешесъчинилединглас.Направихмедвагласа,оставаизатретиякуплетединглас–инегощенаправим.Коректуранаправихме.Иказвам:ето,вижкаксеучатученицитедапеят,всичкисеучатдапеят.<br/><br/>Музикатаепотребнакатоедносредствозалекуване.Всегашнияживотголемитетревогиитиябързипромени,коитоминаватекатоученици–отеднорадостнонастроениеведноскръбно,оставятизвестниутайкиототровиувас.Затовамузикатасеупотребявакатосредствопротивтияотрови.Имаизвестничувства,които,следкатогиминете,аконезнаетекакдагилекувате,щеотровятцелиявиорганизъм,щеповлияятнавашиячерендроб,навашатажлъчка.Затуйепотребноученикътдазнаекакдапее.Втакъвмомент,втаковасъстояниещетуришволятаси,щепееш."Аманемисепее."Щепееш,защотоаконепееш,тиситурилотроватавсебеси,атрябвадаизлезетазиотрова.Затуйналагаммузикатакатосредствозалекуване–азнаричамтазиотровапсихическа,органическаотрова,иподнейнотовлияниениеставаметолковажлъчни,ченеможемдавиждамедобротоухората,авиждамесамозлото.Катовидимедного,казваме:"Тойетакъв,такъв,такъв."Имаизвестнисъщества,които,катогитуримвчовешкиямозък,отразяватмусевредно.Подтяхнотовлияниеихудожницитенемогатдаразличаватбоите,апочватдасеобъркватвтиябои–изменятги.Следователнооттияотрови,коитовнасямевумаси,ниезагубвамепонятиезаправото.Коееоноваправо,скоетониеможемдакритикуваменещата?ИмаедноБожественоправо!Акоазсъмединхудожникивиенаправитееднакартина,азщевипокажакакпо-хубаводасепоправикартината.Казвам:приятелю,тозиноснеетака.Кривеносът."Незная."Нотрябвадазнаеш:вПриродатанеможедабъдетака.Обущарси,несинаправилхубавообувките–щегипоправиш.Всекиединотнастрябвадазнаекъдеикакдапоправя.Дакажем,ченещоекриво,наедномястоекриво–поправиго.Аманеговоришправилно,непишешправилнограматически–поправисе.<br/><br/>ИПриродатасиимасвояграматика,итясиимасвоиглаголи,свойпървоначаленезик.Амизнаетеликакъвебилпървоначалниятезик,каквисабилипървоначалнитеглаголи?Акоударитенякогопоглаватаипроизведетеединсиленудар,едносилносътресение,най-първосезагубватсъществителнитеименаотречта.Туйпоказва,четесанай-скорообразувани.Следтуйсеизгубватприлагателните,после–глаголитеинай-послеоставатсамосъюзите.Значинай-старопроизхождениеиматсъюзите.Икогаточовекпочнедасеподобрява,думитесевъзстановяват,възвръщатсе,нопакпосъщияред.Значиприобразуванетонаречтаучовекавсегашнотомусъстояние,внашиямозъкимаизвестнипластове,коитосапокварени,тамногодумиотезиканисаизчезнали,аниемислим,чеимамеединезик,койтонесеизменя.Е,колкодругидуминиесмеизгубили!Икогатодойдемвнормалносъстояние,езикътнищесевъзстанови.Единчовек,укоготомозъкътеповреден,говорисамосглаголи.Тойказва:"Туй,коетосече",вместодакаже"брадва".Азаконянеказва"кон",аказва:"Туй,коетобяга."Ноикраватабяга,иконятбяга,имногодругиживотнибягат.Тойнямадакажежелезница,ащекаже:"Туй,коетоседвижи."Сглаголиговори.Защо?Защотосъществителнитеименагиняма.Следователноречтаставапо-сложна.Ивнашияезикниесмеизгубилимногодуми.Аковлезетевокултниясвятивикажатеднадума,тясъставлявапочтицялаеднатукашнареч.Вокултниясвятеднацяланашаречседнадумаяизразяват.Как?Свсякаеднабукваизразяватеднадума.Дакажем,чееднадумаимадесетбукви–теозначаватдесетдуми.Акооттиядесетдумивсякаеднаимапопетбукви,токолконашидумиправят?Десетдумипопетбуквиправятпетдесетдуми.Такъветехниятезик.Сеганиещеоставимтованастрана,ноказвам,чевШколатащесеучитедаразбиратедумите.Думитевитрябвадабъдатразбрани.ВътревШколатадумитевитрябвадабъдатразбрани,трябвадазнаетекаквоискатедакажете.<br/><br/>СегаискамдамислитеединзадругДобро.Азправяизследванеинамирамкатоеднаотнай-големитеспънкиувастова,чевиенеможетедамислитеДоброединзадруг.Виенезнаетезакона,чеакомислитеДоброилизлозадругитехора,тоевсееднодамислитесъщотоизасебеси.Акоискатедасепоправите,дасеоблагородите,непременнотрябвадамислитемногодобрезадругитехора.Туй,коетомислитезатях,тоезарадивас.ТакъвеБожествениятзакон.Аконегоспазвате,виестовавредитенасебеси.ЧетогавазащовиеОкултнаташкола?Акодойдететукдасенаучитедапознаватесамопогрешкитенахората,анезнаетекакдагиизправите,какваетазинаука,каквостенаучили?Имузикатаеединначинзаоправяненапогрешките.Инякойпъттиятечениясатолковаотровни,чезанякоиоттяхсъмсвирилпополовинчас,задагиразруша.Иотвсичкитевиотровнитечения,катотеглялъканамоятацигулка,неоставанитоедно,коетоданесеразруши.Даупотребяполовинчас–товаемногоработа,задасеразрушиедноотровнотечение.Ичовек,омотанведнъжведнотаковатечение,щесенамерикатовединзадушлив,отровенгаз,щеплатисживотаси.Всичкитиятечениящевиотровят,щепарализиратмисълтави,волята,чувстватави:щестанетекости,мъртвикости.Втуйотношениесегамузиката,какватоидаетя–несаморелигиозната,коятоеедностранчива,несамосветскатамузика,коятосъщоеедностранчива–музикатаизобщоможедалекува.Музикаазнаричампоявяванетонапървителъчи,тазидрезгавасветлинанаСлънцето.Тоемузика–даизразишкаксеусилваслънчеватасветлина,какидвадозенитаикакпослесенамалява.Тоемузика,минаванеотеднагамавдруга.Напримерединокултенцигуларможедавипредставизазоряванетоивиеможедавидитенацигулкатаму,катосвири,какидесветлината,каксеувеличава,увеличава,какСлънцетоизгрява.Послетойщевипредставикакпеятптичкитеивие,катоизлезете,щевиолекненадушата.Асега,следкатовисвирятдълговреме,казвате:"Е,тойекласическиавтор,тозиБетховен."НокаквоеискалдакажеБетховен?Тойималсюжет!Таниесегаблагодаримнатиястариавтори,ниепризнаваметяхнотозначение,нозавбъдещеидатдругимузиканти,многопо-великиотБетховен!Тещесъздадатеднамузика,закоятосветътдаженеможеидаподозира.<br/><br/>ИапостолПавел,койтовидялкаквосеприготвязавбъдеще,казал:"Ивидях,ичухнеща,коитонеможедасеизкажатначовешкиезик."Тойчулмузика.Духовниятсвятесвятнамузика.Икойтоведнъжсееозовалтамиечултазимузика,катосевърне,щесезаемедапреведетованахората.Музикаленетамсветът.Акотовахоратагознаят,светътщесеоправи.Следователнониещесестремимданаправимбългарскиянародмузикален.Итойемузикален.Уангличаните,коитосатакиваматериалисти,многомалкомузикаимавтях.Същоиуамериканците,ноамериканцитесъзнаваттова,чувстваттазинуждаивикатнай-виднитемузикантидаработятмеждутях,плащатимскъпо,защототезнаят,чеаконееразвитамузиката,щепострадат.Иниезавасщеповикаметакивавеликимузикантиищеимплатим.<br/><br/>Сегаазвигледам–виеоставятенахоратойсамдапее.Не,внеделясутринвсичкищепеете;щесевслушватевхора,щесеводитепонего,нонепременнощевзематеучастие.Всичкищепеете,безпарищепеете.Некавсичкивзематучастиевтуйпееневнеделясутринта.Някоиотпо-старитеказват:"Чакайдавидимкакщепеехорът",ивзематеднокритическоположение.Не,не,всичкищепеете.Виесевслушвайтевхора–тойизразявамузиката.<br/><br/>Тиябележки,коитосеганахвърлих,тесаважни,важнисазарадибъдещитевашисхващания,коитощеимате.Защото,аконяматемузикавдушатаси,тозиокеан–животът,знаетелинакаквощемяза?Виждалилистедецатакакпишатнапясъкапоморето?Пишат,пишат,дойденикоявълна,заличинаписаното–ипакнановопишат.Товаеживотътбезмузика.Типишеш–тойзаличава;типишеш–тойзаличава.Инай-послеказваш:"Животътнямасмисъл."Защо?Защотонямамузика.Хоратанесемолят,казват:"Молитватаеглупавонещо,нееизкуство."Не!Молитватаеощепо-великоизкуствовживота.Дасемоличовек–товаеощепо-великопеене.<br/><br/>Хайдесегадаизпеемупражнениетосъсслогаха.Щебъдетеискрени!<br/><br/>Сегаимайтепредвид,чеазневиговорякатонабогомолци–говорявикатонаразбраниученици.Аученикеонзи,койтосеучи.Тукбогомолциняма,ученициима.Иправявибележкакатонаразбраниученици.(Всичкипяхме"ха,ха,ха,ха,do,mi,sol".)Сеганякойщекаже:"Защоданевземемdo,rе,mi,fаит.н.?"Аковземемтиятонове,нямадаиманикаквозначение,неетоdo,rе,mi...,тоеха.Даизпеемпаксхацялатагама,носпостепенноусилване.Сегапакщесеизпее,носедномалкоспираненаха,тъй–ха,ха,ха.Букватахепълнабуква,абукватааепразна.Катопроизнесешбукватах,щесенапълниш,казвашха,ха.Сегащеизпеемподругначингамата:do,rе,mi,fа,sol,lа,si,dо.Забелязахтеликакваеразликата?Тъйсевнесееднамалкадисхармония.Когатовиепяхтеха,ха...,имашеутихване,утихване.(Учителяпеесамгаматасха.)Тихощепеете,всебеси.Туй,силнотопеене,послещедойде.Седнетеисинаправетеедноупражнениевстаятастоваха.Неразположенисте,пейтеха,ха,ха...(Учителяпее.)Вземетеосновнитетонове:do,mi,sol,dо.Сегащепродължимсха,давидимдоколкоможедапродължимотсилнокъмтихо.(Всичкипеем"хаааааа"къмотслабване.)Дакажем,някойпътстенабралиповечеенергиявсебеси,усещатесенеразположенидухом.Седнете,произнесетеспеенеслогаха–пейтетака,спостепенноотслабване.(Учителяпее,показвакак.Послепеедругамелодия.)Сегащекажете:"Е,азщенаправятова?"Нетрябвасамодагоизпеете,новажноекаквощеизлезе.После,товаупражнениесъсслогаханепозволявадасепеекакидае.(Учителяпее"ха,ха,ха"сповишениеипослеспонижениенагласа.)Можедавидамедноупражнение:сутрин,катостанете,щеизпеетеизведнъжха,ха,хасповишениеипослеха,ха,хаспонижение,колкотопътиможетедаговземетесгласаси.Сусилваненатонаможедасевземедесетпъти.Туйупражнениеесъщевременноизадишането,нотихогопейте.Защотоакопеетемногосилно,щеразвалитегласаси,вашиятгортанщесеразвали–тия,грубитедвижениящегоразвалят.Щеиматенай-добротонастроениенадухаитогаващепеететихичко,тихичко.Такащедойдаттияпрекраснимагнетическидвижения.Щомдойдаттиядвижения,виещегипредадетенавашиямозък,навашетотяло,навашияглас.Чрезгласасивиеможедададетееднодобронастроение.Затуй,катоседадаттияупражнения,някоиотвасказват:"Тоибезтяхможе."Безвсичкоможе,нобезтяхнеможе.Безядене,безпиене,бездишане,безпеене,безмислене,безчувстване,бездействиенеможе.Тесанещанеобходимииосновни.Неможебезтях.Аковиемислитедапрекаратеединщастливживотбезпеене,лъжетесе.ИНебето,онзиБожественсвят,есвятсамонапеене,намузика.Нанашезикказано:аковсякаработа,коятоправим,бихмеявършилиспесен,тящешедаимауспех.Въпросътнеевмноготоучене,адасестремимкъмтуй,същественото,коетотрябвадастанеунас.Втуйотношениеискамокултнатамузикадавидадеединподтик.Тозиопитепръв;искамдаприложиммузикатакатоедносредствозалекуваненасамитевас,катосредствозаподем.Тонеетъйлесно,номожедасеприложи.<br/><br/>Скорониещезавършимсвоитеупражнения,апосле,впродължениенатри-четириседмици,подвама,потримащеизлизатедапеете,щевидимкакщепеетеупражненията.Някоиотвассголямарадост,надрагосърцещеизлязатдапеят,нонякоиотвасщекажат:"Туйеголямонещастие–аздаизлязадапея."Нотуйнещастиещедойде.Някоибихадалидвехилядилевадапеедругнякойзатях,атедасеосвободят.СегаазискамотЛюбовдасепее.Музикатанесеучинасила,никойневиевързал.НопонежениеследвамеОкултнаташкола,товсичко,коетосеизучававнея,щесеизучаваотЛюбов.АкозаконътнаЛюбовтаработи,всичкоможедасепостигне.АкоебезЛюбов,нищонеможедасепостигне.МузикатаевъншенизразнаЛюбовта!Следователно,акониевложимЛюбовтакатоедносилноподбуждение,щевъзприемеммузиката.ЩомнямаЛюбов,щегледаметъйдаминем,асЛюбовщесепридобиеедноБожественоизкуствоивярвам,четогаваувасщесесъздадеединпо-устойчивхарактер.Асеганечевиенеискатедабъдетеустойчиви,новъншниятсвятемногонеустойчив,нециментиран;итогава,разбирасе,неустойчивщебъдеивашиятсвят.Наменемиразправяхаединпример,щегоразкажаинавас.Тойеследният:двамадуши,благородници,севлюбватведнамногобогатаикрасивамома,искатидваматадасеоженятзанея.Тяказва:"Хубаво,азщеизбераедногоотвас.Щедойдетеприменесвашитевелосипеди."Идваттесвелосипедитеси.Завеждагитяприеднастенаиказванаединия:"Тищеидешнапетстотинметраразстояние,щезасилишвелосипедасиищепрескочишпрезтазистена."Итойсекачванавелосипедасииказва:"Навярнотянямадамеоставидасеубия;катодойдатам,достената,тящекажедаспра."Тойзасилвавелосипедаси,достигадостенатаитягооставядапрескочи.Тойобачеспиравелосипеда.Тяказва:"Твоятизпитсесвърши."Казванавториясикандидат:"Щепрескочиштазистенаиотдругатастрананастената,тамщеменамериш."Тойзасилвавелосипедаси,бухвастената,тябилакнижна,иминалоттатък.Ивиесвашитевелосипедиможедаминететазистенакатопървия.Туксеизисквасмелост.Сеганавсякъдениеимамевсекнижнистениисвелосипедитеситрябвадапробиемтиястени.Тамщенамеритевашияидеал–задстената.Напървомястощетуритедиамантенатаволя,анавторомясто–музиката,катоедносредствозаоблагородяване,ипослещеговоримзадругиработи.<br/><br/>Имателинякакватемазададена?Не.<ahref="list_OOK.php?id=35&tema=Предназначениетонакосмите.&tema2=#T35">ЗаследващияпътнапишетенещовърхуПредназначениетонакосмите.</a><br/><br/>Подесетреда,поединред,подве-тридумидае,нонапишетенещо.Туретесизаправилоданапишетепонееднадума.Най-послеедноизречениеможеданапишете.Едноизречениесесъстоиоттридуми,атридумивсекиможеданапише.Щомвиседадеедназадача,можедакажететака:"Тридумидаса,нощепиша."Напримеразказвамтъй:<br/><br/>Светло–топло,<br/>Истина–Светлина,<br/>Истина–топлинаи<br/>Топлина–Светлина.<br/><br/>Какворазбиратеоттова?Истина–Светлина,Истина–топлина,топлина–Светлина.Навасоставямдаопределитетова.Мисля,чеопределихкаквонещоеИстината.Туй,коетопосадиш,итуй,накоетоопиташплода–тоеИстина.Истина–Светлиназначитуй,коетосипосял,итуй,коетосиял.Светлинатаеслужене.СветлинатаслужинаИстината–даяизяви.ЗащотоакоСветлинатанебешетам,нямашедаизрастесемето.Истина–Светлинаетази,вкоятоплодоветеузряват.Истина–топлинаетази,коятокараСлънцетодаседвижи,туй,коетотекарадачувствашиликоетокарарастениетодарасте.Истина–Светлина,Истина–топлина–тесапървитеосновнидействия.Светлина–топлиназначи:втазиСветлинамоитемислиможелидазреят;втазитоплинамоитечувстваможелидасепречистят;втазиСветлинамоятаволяможелидастанедиамантена?Итогаващепреведемтезинеща,щекажем:топлината–товаеЛюбовта;СветлинатаесвързанасИстината.ТоплинатавсякогапридружаваЛюбовта.Акоиматеединчувствителентермометър,можедапроверите,ченавсекичовек,койтолюби,неговататемпературасеотличаваоттемпературатанаонзи,койтонелюби.Инавсекичовек,койтомисли,койтосезанимавасъссериознимисли,вмозъкамуимаповечеСветлина,отколкотоутози,койтонемисли.Туйможедагодокажемнаучно–повечеСветлинаима.СледователноСветлинатаесвързанасИстината,аИстинатаеподбудителенмотивзаМъдростта.СМъдростниетърсимИстинатазанещата.СледователноСветлинатаеединрезултат,койтосепроизвеждаоттиядвижения,коитоставатвчовешкиямозък.КойтотърсиИстината,тойимаповечеСветлина,акойтонеятърси,тойнямаСветлина!КойтотърсиЛюбовта,иматоплина.Нанякоихораизстиваткраката.ВнесетеЛюбовтавсебеси–щеиматетоплинаинакраянапръстите.Щомвиизстинатпръстите,вашатаЛюбовебанкрутирала.Щомпалцитевисастудени,каквопоказватова?Сърцетовиетопло,новолятавиепарализирана.Щомпръститевисастудени,товапоказва–волятаеслаборазвита.Ченямазащодасезаблуждаваме–щесъберешволятаси,щекажеш:"ТазиЛюбовискамдапроникневкрайнитечастицинамоитепръсти."Най-голяматасиланаволятаевкраищатанапръстите.Некадойденейнататоплинаивпръстите.Исегаразнипрофесори,лекарищениказваттоваионова.Онзипрофесор,койтоидаетой,трябвадаизпълняванещатаправилно.Бъдещатанаукащебъденаукаположителна,осмислена.ИмашлиЛюбов,некаЛюбовтадойдевпръститети.Катосавкочанясали,щепроектирашЛюбовтаситам,впръститеси,изапет-десет-петнадесетминутищеимаштоплина.Щекажеш:"Слабсъм."Тованееизвинение,товапоказва,четинямашзнание.Акоазвлязавкъщатавиивизапалясобата*,сгреяводаивитуряведнабаня,нямалидавистопля?Щевистопляиоттатъкщеминете.Щекаженякой:"Можеисъсстуденавода,пометоданаКнайп."Опасное:студенатаводаесамозаонияхора,коитоиматмноготоплина,аонези,накоитоорганизмътеизтощен,тевтоплаводатрябвадасемият.Пъконзи,койтоимамноготоплинаисенуждаеотхладно,можевстуденаванадасекъпе,нотованееправило.Итогаваниесъссвоитеразсъждениящемязаменаединболеноттурсковреме.Посетилгодокторътитоймуказва:"Г-ндокторе,позволимидаямзеле.Итъй,итъйщеумра,зелеискамдаям."Лекарятказал:"Итъй,итъйумира,дайтемузеле,тосевиждаработата."Наяждасеболниятсъсзелеиоздравява.Лекарятизваждакнижкатасиипише:заеди-каквасиболесттрябвазелесмаслоипиперецотгоре.Амакатоприлагатазирецептанадругиго,тойумира.Тазирецептасамозаедногоевярна.Лекаряттрябвадаопитатазирецептаиакодеветдесетидеветслучаясасполучливи,тогаваможедаяприложи.Сегаположителнитеслучаиниещеоставимнастрана.Някойможедаоздравееотзеле,анякойможедаумре.Зависикакевъзпитанчовекът.<br/>
Тайна молитва
3 декември 1922 г.
Книги:
* Окултна музика
Окултни лекции (София, 1998)
36 беседи от 1 октомври 1922 г. до 12 юли 1923 г.
Най-често използвани думи в беседата:може, сега, аз, има, музика, мусала, пее, всички, пеете, човек, любов, светлина, искам, движения, топлина, учител, пеене, мотив, свят ,