Най-често използвани думи в беседата:музика, има, аз, сега, може, пее, ангел, упражнения, песни, хора, казват, пееш, хубаво, път, живот, природа, имат, време, имаме ,
От книгата "Положителни и отрицателни сили", Общ окултен клас - година втора (1922-1923 г.),
Издателство: "Бяло Братство", София, 2008 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили“, 35 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
по стенографски записки, изд. София, 1923 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили в природата - първа част“, 14 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
Издателство "Хелиопол", 1997 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето Беседа в petardanov.com
Т. м.
(Прочетоха се няколко теми от домашната работа „Разликата между светската и духовната музика“.) <br/>Музиката,товаесъединителнотозвеномеждуангелскиясвятичовешкиясвят.Съединителнанишкаемузиката.Изатуйвсичкитерелигиозниупражнения,всичкитедуховниупражнениязапочватвсесмузика.Тяеезикнадуховете.Духоветепознаваттозиезик.Икогатовиеискатедапривлечетенякойдух,дамудействатеилидавиразбере,трябвадапеетеилидасвирите.Музикатаизисквадълговремеработаинесамодълговремеработа,ноинтензивнаработа.Товаенеобходимо,задаразберетеокултнатамузиканесамовнейнатавъншнастрана,ноивътрешна.Запример,акоазвиизсвирянякоиокултниупражнения,някоиоттяхможедависесторяттъйбурни,кактоиотвън,светските,илитъйбезсмислени,кактосаупражнениятавън.Ностованиеимамезацелдасеразвиятчувствата.Когатоседитепринякойизвор,принякоярека,виенеподозиратедаже,чеврекатаимамузика,имасмисъл.Когатоиматенай-лошоторазположениенадуха,можеданаправимедномалкоупражнение,можедаидемдоЕли-дереидаизберемтамнякоестръмномясто.Там,гдеторекатасеотбива,имаедноханче,щетръгнемпотазирекаивиещенаблюдаватетечението.Катоизлезетеоттуймясто,виещеиматеотличноразположение.Тазирекащеродивтебеедноотличнонастроениеити,катосеизкачвашнагореислушаштовашумолененаводата,камъчетатаилистата,втебещесеразвивавеселие,радост.Товаеживот!Музикаимапотиякамъчета,потиязавои!Някойказва:„Tованеемузика“.Хубаво,тозишумепроизвеледноблаготворновлияниевърхутебе.Идетенанай-хубавияконцерт,койтоседава,слушайтенай-големиявиртуозивижтедалищепридобиететакованастроение.Музикатащепроизведетакивамисли,кактошумътнатазирека.Посленесамотова:идетепринякоебалканскоручейче,ноизберететаковаручейче,коетоданеекално,вкалнитеручейчетамузикатаедруга.Изберетечисти,бистриручейчета,къдетоимакамъчетаголемиималки,иводатадасеблъскатукитам.Щевидитекаквамузикаиматам!<br/><br/>После,катоидетевгората,тамщечуететакивасимфонии,арии.Трябвадавиизведа,имаособеновремепрезгодината,когатощечуететозиконцерт.ВиенестенаблюдавалиПриродата.Вашиятумебилзаетсдругимисли,виестеминали,аманестенаблюдавали.ЩеидетесредПриродата,щезабравитевсичкитевашигрижиищеслушате.Сутрин,катовлезетевгората,всичкоетихо,послезабелязвашедномалкошумолене,единмалъкшум,койтопостепенносеусилва,усилва,усилва,дойдеединвятър,залюлеятсевсичкитияклонищаиследтуйпакзапочнеутихване.Акоиматеслух,щечуете,четуйтрептениеотвсекиединлистимаособенизвукове.ОкултнитегаминаПриродатасадруги,поотношениеснашитегами,стяхтесавдисхармония.Отнашегледищетазимузикаедругояченастроена.ИаковиесенастроитеспоредтазимузиканаПриродатаиизпеетенещоотнея,щевипитат:„Откъдетовзехтетовапарче,откойавтор?“Тапотозиначиназискамвиедасезапознаетесокултнатамузикаидачерпитесилиивдъхновениеотживота,Природата,отдърветатаособено.Някойпътидетенетолковавборовитегори,таммузикатаедруга,новбуковите,дъбовитегори,исиизберетенякояхубавакрасиваместност,гдетодаимаизвестнипроменивътревпочвата.Сегавнашетосъзнаниениесмезаетисамосмисълтазанебетоимислим,ченебетоемногокрасивомясто.Новкаквосесъстоикрасотатананебето?Давалилистесиотчетвкаквоименносесъстоикрасивиятживот?Красивиятживотеразумниятживот!Нищоповече!Атозиразуменживотвкаквощесеизрази?Тойимавъншенизраз,имаивътрешенизраз.Авътрешниятизразсегазанассеизявявачрезмузиката.Внасимамузика.Всекичовексипее,когатоевесел,радостен.Когатоерадостен,тойпее,макариданеепевец,тойвътрешнопее:илисипее,илисемоли.Щоемолитва?ТоеБожественотопеене.Молитватаенедосегаемовътрешноизкуство.Замолитватадругинструментсеизисквавече.Следователнониеимамепеене,звуковеиследзвуковететрябвадасъчетаемБожественатамузикасангелската.Итогавание,хоратанаЗемята,щедадемсамотехниката.Дървенитеинструментисанаши.Грубатачастечовешка,направатанацигулката,струните,лъка;вибриранетонавъздухаеотангелскиясвят,асмисълът,койтомузикатаможедадонесе,тоеотБожествениясвят.Всичкисъвременнихораиматсложенопонятие,чевъншниятсвятемъртъвиследователносамониесмеживитехора,разумнитесъщества.Неетака!Виевдаденмоментможедабъдетемъртвизаедного.Вкаквоотношение?–Нинай-малкоданесеинересуватеотнеговияживот.Виестевдаденивъввашитеработиидоизвестенмоментдаденчовекнесъществувавумави,тойдажекаточеемъртъвзавас,атозичовекможедавизаинтересуваидавистанеинтересен.Многохораеималовживотави,закоитопървоначалновиенищонеискатедазнаете,аследвремесезаинтересуватезатях.<br/><br/>ТамузикатаеединначиндаоживееПриродатазавас.Камънитещеоживеят,дърветата,изворитеивсичконаоколощеоживееиживотътвищестанесносен.Навсякъдещеможедасетонирате.Сегаазнеговорявечезаградскияживотилизаселскияживот,нямаданамеритеутяхтазипреснота.<br/><br/>Запримербългаритепостоянноговорятзасвоятамузика.Акосеспрадаякритикувамнашатастарамузикаот5–6веканасам,отробството,ниенищонесмесъздали,аобичамедасехвалим.Българинътживеевсесминалото.Разказва:„Нашиятбаща,тойкакъвкавалджияебил,какъвцигуларебил!Мененегледайте,нодядоми,пъкпрадядоми,пъкбабамикаквапевицаебила!“Дядоти,бабати,тесамузиканти,хубаво,тесатурилиосновата,амитикаквонаправи?Акодядотиебилмузикант,абабатиебилапевица,икогатодядотиесвирилсгъдулката,абабатиепяла,тикаквопоставивърхутазиоснова?Ититрябвашедасложишнещо.„Намен–казва–немитрябвамузика.“–Тогаваизлезизживота!„Немитрябвамолитва.“–Излезизживота!<br/><br/>Съвременнитехораискатдапокажатзначениетонамузикатаизатовасветскитехорадаватповечевремезамузиката.Товаехубаво,тевървятпоправияпът,азгипохвалявам.Всъвременнитетечениянаокултистиивразбираниятасиповечерелигиознихораказват:„Насмногопеенененитрябва,трябванидълбокоразмишление“.Е,каквоедълбокоторазмишление?Седненякой,концентрирасе.Индуситекаквоправят?Аматияиндуси,коитоднесупотребяватизвестнисистемизаконцентриране,тесвековесаупражнявалипеенеисвирене.Тесаминалипърватастепеннаученициисегасадошлидоконцентриране.Тесаприготвилитияспособности,коитолежатпо-горе–теможедасесъбудят.Акаквоставасединевропеец?Тойсеконцентрираикатомисли,мисли,заспива.Тованееконцентриране!Послепаксиотриеочите,свиесиръкатаиказва:„Азщесеконцентрирам“.Тиразваливечеконцентрирането.Спокоентрябвадабъдеш.Тищесеотпуснеш,щесложишръцетесипреспокойно,свободно,нямадасесвиваш,нямадаиманикаквостисканенамускулите.Икогатопеете,някоиотвассестягат.Не,щесеотпуснете,гърлотовитрябвадабъдесвободно.<br/><br/>Някоиказват:„Каквощекажатзамен?Азотмузиканеразбирам“.Виеоставетевашатакритика.Тиимашжеланиедапееш,нали?Щенаправишеднапогрешка,100направи,нонаучиседапееш.Ниещетеизвинимзапогрешката.Ноакокажеш:„Аздасенауча,чепослещепея“,никоганямадасенаучиш.Товасалъжливисхващания.Оставетевашеточестолюбиеитщеславие!Най-първонямадавзиматевярнотоновете–нищонезначи,тованеезаобезсърчение.„Амаазнесъмдобърпевец“.Щевидадемправилакакдапеете.Иаковиеупотребитемоитеправила,щесеоправятгърлатави.Имаподобрение.Предиповечеот15–16годиниазнаправихпървияопит.ТовабешевъвВарна.Имашееднаученичка,шестокласничка,тянеможешедаизпеедватонаправилно.Всичкисесмееха,чебиладървенмузикант.Икатоянападнат,тясипоплаче.Казвам:Тиможешдасенаучишдапееш.Как?Тясенаучихубаводапееипослепеешевхора.Ноначовекатрябвадамусевдъхнедоверие,чеимадарба.Тойтрябвадаимавяра,задасенаучидапеезасебеси.Азнямадавиучадаизлизатенасцената,засебесищепеете.<br/><br/>Най-хубаватамузикае,когатопеешилисвиришзасебеси.Иазотличенопитзнаятова.Смоятацигулкаазсъмпрекаралнай-хубавитесиминути.Взема,посвирянавсичкитескърбиистраданияикатоимзасвирятакатияпесни,т.е.азгинаричамокултниупражнения,всичкитедуховесизаминаватиазставамрадостенивесел.Нощомнесвиряинепея,многолошиса.Някоисиказват,какволиправяаз.Аз,когатосъмуморен,свиряипея.Икогатоидвамвгората,слушамкакгоратапее,какизворитепеят,какптичкитепеят.Навсякъдесевслушвам.Някояптичкапее,азсепоспра,заслушвамсе,казвам:Колкоехубаво.Тукеди-къдесихубавопееш,нотук,натовамясто,итисиизпортиламалко.Славеитегислушам,наблюдавам.Някоиоттяхсамайстори,добрипевци.Хубавогласасиизвиваш,ноказвам:Титрябваощедасеучиш.ЕдинденотивамкъмБорисоватаградинаипопътякъмгоратаслушам–славейпее.Славеятемногосрамежлив.Тозиславейсескрилвборовитедървета,отличенпевец,пеехубаво,нонесевиждаитакамезаинтересува!Тоноветевзиматакаправилно,чисто,рекох:Давидякъдесеескрил.Отидох,оттукнадникна,оттамнадникна,зърнахго,атой,катозамижалсочитеси,пее,тасевъзнася.Кактогослушах,тойотвориочитесиимевидя,подскочииказа:„Какмеиздебна!“<br/><br/>Казвам:Слушай,харесвамтипеенето,хубавопееш,отличенпевецсити!Трябваданаблюдавачовек!Щекаженякой:„Е,азщеседнасегадасеучаоттуймалкославейче,другаработанямам,щесезанимавамстуймалкославейче“.Акотинесезанимавашснего,исдругиработинеможедасезанимаваш.ИкогатоГосподтевиди,четитърсишвсевеликитеработивсвета,Тойщекаже:„Нашиятсиннеотиванадобре“.Акогатовиди,чеобръщашвниманиенамалкитеработи,ивеликитещедойдат.Тапеенетонякойпът,споредвас,товаедреболия.Коипеят?Казват:„Ниезнаемкоипеят“.Българинътзапеенетоимаследнотопонятие:„Момата–казват–трябвадапее,понежещесежени.Пъкпопът,тойсииматакавадлъжност–дапее;псалтът–същопее.Азнесъмпсалт,несъмпоп,несъммомадасеженя,тадапея!Тобиваединпътвгодината,когатоидешнякъде,когатотеповикатнаугощение,четогаваможедасеразвеселиш,можедапопееш“.Такивасавъобщенароднитенисхващания.Ибългаринътотпослегиедобил,всвоетослизане.Всвояпървоначаленживот,когатотойеседялпо-високо,проявявалсеекатомузикант,ноотпослетойеизгубилтазимузикалнакултура.Музикаленебългаринът!Тойималкултура,нокатоизгубилсвоятамузика,изгубилисвоятакнижнина.Исегаоткнижнинатанаславянитенищонееостанало,апритоваславянитесамногомузикаленнарод,ноутяхнановотрябвадасесъбудитозимузикалендух.<br/><br/>Сеганиезапочвамепросто,смалки,простиупражнения.Упражнениятасаелементарни.Азискамонезиотвас,коитощепеят,доброволноипоЛюбовдапеят.Акоискатедасеучитеитияупражнениядапроизведатефектвърхувас,щетрябвавсичкопоЛюбовдаправитеитогававиещегиопитате.Виещеспазватезаконите.Нямадавзиматетоноветевтаковалегато,втакивапротакания,нощесеучитедавзиматетоноветемноговярно,чисти.Най-първощесенаучитедавзиматедобре4-теосновнитона,наосновнатамузика:„до“,„ми“,„сол“,„до“(горно).Вярнощегивзимате.Всякогащеможедавзиматетези4тонаиследтовапостепеннощесенаучитедавзиматеидругитонове.Азнеказвам,чебезмузиканеможедаживеете,можете,ноживотътвищебъденесносен.Ионезихора,коитонай-многострадатвживотаси,тесахорабезмузика.Музикантътнестрада.Тойстрада,ноерадостенвстаданиятаси.Иазсъмвиждал,иматакивапросяци.Най-добритепросяцисаонези,коитосвирятсъссвоятагъдулка.Тойсисвириикатоминенякой,тойказва:„Азнепрося,изкуствоимам“.Изкуствоето!Хубавосвиритой,възпитавахората,сединапътяиказва:„Моетоизкуствовипредлагам,безпарисвиряаз“.<br/><br/>Тавновотоучениенепременноискамотвсинцавизнаниенамузика.Вшколата,койтонеемузикален,тойнеможедабъдеученик.Всичкитрябвадаиматеуходаразличаватетиятънкитонове,нонесамодастанетечувствителни,защотоакостанетемногочувствителни,щестанететщеславниигорделиви,нодасиразвиватеобрази–чувствителносттадасеобърненаобразнамузика.Образитесакачествоначовешкияум.Чувствителносттаенеобходимазасърцетокатопра(прана?),нотазипратрябвадасеобърненаенергия.Всякога,когатопеем,впеенетотрябвадасепроизвеждатхубавикартини,някоихубавиобразиотприродата.Засветадругипеснищеимате.Когатоминаватеотсегашнатамузикавокултната,виещеиматеединпреходенпериод.Ивтова,кактосесменятгамитеотеднавдруга,щесенаучитедасменятегамитеидаминаватеотедносъстояниевдруго.Някойпътставауваседнопритъпяваненагласа.Притъпяванетонагласаседължинатова,ченестесенаучилидаконтролиратевашатаволя.Щеяпренесетевгортанаси,щеправитеизвестниупражнения,давладеетевашияларинкс,дапренасятеразумноволятаси.Гневът,съмнението,ядът,безверието,всичкитиянещарушатгърлото.Моженякойдаемноготалантлив,нотияотрицателникачествапостепеннощеповлияятнанеговиягортан,аследтуйщеповлияятинанеговатамисъл.Тисесъсредоточаваш,искашдасеизкажешитазимисълпостепенносепроектирачрезтвоягортан.Асаматареч,итясеизразявапоединмузикаленначин.Запример,катокажете:„Азискам“,товаемузика.Ипървоначалниятезикебилчистомузикален,носгрехопадениетонахоратасаостанализвукове,коитоняматмузикавсебеси.Исегавечевопернатамузикаискатдасевъзстановятмузикатачрезпеенетоииграта,ание,катовидимтова,щесепроизнесеммалконецензурно,щекажем:„Туйсаизвестенродкълчения“.Иакосъвременниятчовекнипопита:„Коееправилнотодвижение?Коисаонияправилниманиери,движения?“,щемуотговорим:КоитосасъгласнисПриродата.Знаетеликоисаправилнидвижения,запримеркогасеепоявилоръкуванетонахората?Всравнениесчовешкоторазвитиеръкуванетонееотмногостаровреме.Всякоеднодвижениеизразяваизвестенмузикалентон.Исмузиката,по-нататък,ниещеизучимтиядвижения.Когатодвижениетосъвпадастона,койтомусъответства,тоееднавеликасила.Сегатампсалмопевецътказва:„Изворите,реките,горитеТепризовават“.ЦялатаПриродавземаучастиедаславиГоспода.КакщеГослави?Спеене.Сеганеразбирайте,чеазвзимампредвидпеенетовсегашнатамузика.Тонееощемузика.Следвремехоратащесераждатсмузикалниспособности.Сегааз,доколкотовиждам,междувсинцавииманякоидостадаровитипомузика.Атоеединдобърпризнак.Следтоватазимузикащепредизвика,щесъбудиувасдругиспособности,щевинаправипо-способни,по-нежниимеки.Нужнаенежността.Анамнитрябвамекота–музика.Азупотребяваммузикатакатоединпоследенметоддавнесахармониямеждувас.Иакотозиметоднепроработи,азимамнаразположениеощеединметод,нопослещевигокажа.Сегащекажете:„Непременнодървощедойде“.<br/><br/>Съвсемдругаемисълтами.Имамединметодощепо-хубав,нобихжелалтозипоследенметоддадойде,когатовиеусвоитемузиката.Тойможедадойдеипо-рано,нокатозапочнетеснего,щетрябвадасевърнетеназад.Таметодътщевивърнеданаучитемузиката.Внегоизключениеняма.По-добреедаизучитесегамузиката,чекатовлезететам,давървитенапред,катонякояптицадасивдигнетекрилатанависокоидабъдесвободенвашиятпът.<br/><br/>Сегадасевърнемкъмнашитедвеупражнения.Тепочтисазавършени.Единтакъвклас,давизанимавамстияупражнения,азгинаричамзабавнисъбрания.Туйзаменеееднозабавносъбрание,забавнавечер.Сеганяколкоотученицитещеизпеятпървотоупражнение,кактоезавършено;следтуйщепеемупражнениетозаслънцето:„Скръбтаситикажи“.(Учителятсвири,а8-тебратяпеят.)<br/><br/>Първимотив,завършен:<br/><br/>Силажива(2пъти)<br/>Кажими(2пъти)<br/>Деводаизвира(2пъти)<br/>Кажими(2пъти)<br/>Сладкидумидве<br/>Твойтедумидве<br/>Сладкидумидве<br/><br/>Вторимотив,завършен:<br/><br/>Скръбтаситикажи<br/>Сърцеситиотвори<br/>Наслънчевилъчи(4пъти)<br/>ЛъчиотБогаблагостщетидонесат<br/>Ивдушататирадостщевнесат(5пъти)<br/>Радостщевнесат(8пъти)<br/>Ивдушататирадостщевнесат(Изпяхасемногопъти.)<br/><br/>Даизпеемвториямотивтака,чекогатомелодиятасекачванагоре,постепеннощесеусилва,акатослизанадолу,щеутихва,утихва,докатодойденатовамясто–„радостщевнесат“,послепакпостепеннощесекачванагореикатосевръщате,пактихощепеете.Туйпоказва,чевмузикатаприкачванетонагореимаизвестнимъчнотии,коитопостепенносепреодоляват,кактокатосекачвашнанякойпланинскивръх,изапочвашпактихо.Вълнообразноекачванетонагоре.Втазипесенпък–„Кажимисладкидумидве“,тукимаполутонове,тяхщегипрескачате.Какваеширокаплощтанаокултнатамузика!Вобикновенатамузикатоваеразделенона4частииедваможедаяпеят.<br/><br/>Прилагайтемузикатавживотаси!Дакажем,иматенякоямъчнаработадасвършите,започнетедапеете.(Учителятпеесам„ЛъчиотБогаблагостщетидонесат,ивдушатирадостщевнесат“.)Щесиизпеештакасвободнопесента.Послепотозимотивможедасинаправишмногопесни.Тесаправила.Можедасикомпозиратекакватопесенискате.Итогава,аковземете:„Кажими,кажими,сладкидумидве“.(Учителятпеесам.)Тези,сладкитедуми,коисате?Туйнееизмислено.Казватбългарите:„Кажимидвесладкидуми!“Тамсевзиматихубави,ивесели.(Учителятсвири„Кажими,кажими“.)Сегабългаринътсесъбужда,нали,ивиещекажете:„Тесабългарскипесни“.Не,несабългарскипесни.ТовасапеснинаПриродата.Тозимотивнеенабългарскатаглава.Българскамузикабилотова!Ходилединясновидециизкаралтияхороводнипесникатобългарскипесни.ТовасапеснинаПриродата!Казват:„Българскипеснибили!“Българскатаглаватакивапеснинеможедароди;несамобългаринътнегобивазатова,ноиангличанинът,ифранцузинът–тяхдажеощеповеченегибиваотнас.ТовасамотивинаПриродата.Някойпътсасъблазнителни,понежестяхмноготропанесаизкарали,многосаигралистях.Тезипеснисагиупотребявалихоратазазло,тасега,катогизасвириш,казват:„Тропаницаима“.Атазитропаницаезалекуване.Акоиматропаница,тяезаздраве.Тесаритмизаздраве.Ивземете,когатонякойеболен,немупейтеминорнигами,мажорнипейте.Мъжъттиеболен,потропайму,тъй,несилно,тихичкопотропайвкъщи,потропай,тойнай-първощекаже:„Немитропай“.Акатомупоиграеш,щекаже:„Яощемалко“,ищепочнеитойдатананика,ипогледнеш,работатасесвърши.„Амачекак–казвате,–срамотаедасеиграе?“Ощепо-голямсрамедалежишналеглотоздрав,дапъшкашидатиносяттова-онова.Туйеощепо-смешно.Акоезапочивка,другевъпросът,нодасеразболеешидасмутишцялатакъщаствоятаболест,товаесрамота!Щепотропаш,щепосвириш,имаболести,коитотакаселекуват–музикалнолекуване.Тоемногохубаво.Нямамногосилнодапееш–тихо,недасплашимболния,защотоухотомуемногочувствително,трябвадасепеемноготихо,ноживо.Запример,когатоминавамекъмвторотоупражнение,мотивътемногосериозен,отпървотойеминорен,послеставапо-жив.„ЛъчиотБогаблагостщетидонесат“.<br/><br/>Сеганиещеприложиммузикатапривъзпитаниетонадецата.Щеправимопитисмалкитедеца.Виеискатенавасдагинаправим.Виестеупотребявалимногоморалниправила,асеганадецатащеприложитенякоиоттияокултниупражнения,щевидитекаквоетяхнотовлияние.Музикатазавбъдещещепредставяеднодобровъзпитателносредство,коетоможедаприложитеизасебеси.Седишинеможешдарешишедназадача,вземиедноупражнение,второ,изпейвсичкитеупражненияищевидишрезултата.Сегатияупражнения,коитовидавамсеганаготово,туйеедносъкратяваненатруда,другоячетияупражнениящегитърситеизрилскитегори,щегитърситепопланините,поизворите,пъкнай-послеможедагитърситеиизнарода,нотрябваухоиразбиране,дасхващатекакъвеистинскиятмотив.Българинъттакапрезвременасвоеторобствосеелекувалстиясвоипесни.Сминорнитепеснитойелекувалтъгитеси,асмажорнитетойеказал:„Титрябвадапотропаш,дапоиграеш,пъкутрещеидадаора“.После,катодойдепактъгата,щепееминорнатагама,прирадосттапакмажорнатаит.н.Сегаиниесмеизложенивсветанастраданията,амузиката,товаеначинзалекуване.Можеибезмузикадамине.<br/><br/>Хайдееднапочивка,сегадавидимкаквоказватученицитетукзамузиката.<br/><br/>(Прочетохасеощеняколкотеми.)<br/><br/>Светскаидуховнамузиканяма.Музикатанеенитосветска,нитодуховна,ноимадвапревода.Музикатасиемузика,единпринципе,тъйможедасекаже.Когатониеговорим,чечовектрябвадаимадобронастроение,тоемузика.Всекоприятнонастроение,товаседължинамузиката.Доброто,задасепрояви,непременнотрябвадаупотребишмузиката,тяееднаобвивка.ВМъдросттаимаредипорядъккактовмузиката.ЗначивМъдростта,вИстината,вЛюбовтавсичкиупотребяватмузиката.Тесавъншнисредствазапроявяванетонасамияживот.Музикатаеграница.Аковземемтози,интелектуалниясвят,тойеграницамеждуинтелектуалнитеимузикалнитеспособностиначовека.Тук(начелотоотстрани,наръбаначелото)сенамиратняколкоспособностиучовека.Нанякоитозиръбнеетакасилноразвит,значимузикалнитеспособностисапо-малкоразвити,ащезабележите,чеумузикантитетозиръб(надокото)емногоразвит.Интелектуалниятсвят,туйеангелскиятсвят,детоказват–човекеманас,тоесветътнаангелите.Допирниточкисатова.Най-големиятнашфилософприединнай-простангелекатоединневежа.Най-учениятфилософназемятаприединнай-простангел,тойщесенамеривположениекатоедномалкобебе.<br/><br/>Сегапонякойпътниеимамевисокомнениезасебеси.Честовнебетоиматакъвединизраз:тамнай-простиятангелеофицер,неевойникмеждуангелите–офицере;атукофицерътнееангел.Присегашнотосъстояниеначовечествотоимапо-важниработи,отколкотоцелиятнашживот.Сега,ниеимамезасебесивисокомнение,дажепонякойпътазсъмслушалдаказват,чехоратаседелипо-високоотангелите,отархангелите.Тъйсимислимние.Завбъдещеможедастанетованещо,възможное,нозасега...Там,вПисанието,секазва:„Направилсигомалкопо-долуотангелите“.Нонякоибогословитълкуват,чечовецитенадминаватангелите.Тованеевярно!Аковземемформатанаангелите–добре,ноаковземемтяхнатасъщина,иманещо,вкоетоангелитенемогатдапрогресират,тое,четенемогатдагрешат!Тесасъществаабсолютночисти,чисти!ТесаобразецначистотаиЛюбов.АкоискатеЛюбов,тамможедаянамерите,междутяхеЛюбовта.ИкакваЛюбов!Акоизпратимнякоймеждувастам,притях,щевидите,четеняматтакавалюбов,такавакултуракатовашата.Междуваситяхиматакавапреграда,чемъчноможедаседомогнешдотяхнотоучилище!Колкоживотитрябвадапрекаратевъвпостимолитва,колкомолбитрябвадаотправитепредБога,докатовиприематтампритях.Враялесносевлиза,номеждуангелитемъчносевлиза.Враясавсечовешкидуши.Такогатонякоймеслушадаговорязаангелите,казвам:пламъка,огъня,ангелитегиправят,тесасъществанаогъня.Ниетрябвадабъдемскромни.Ангелитеиматотличнакултура–такавакултурапосвоятачистота,закоятониеможедаимамесамосмътнопонятие.ПонякойпътнякойангелможедадойденаЗемята,нотеидватсъсспециалнамисия.Ичовешкитедушииматръководителиангели,нотемногорядкослизат.Несиправетеилюзия!Ангелитеслизатмногорядко,неченеобичатдаслизат,ноиматмногоработа.Понежечовечествотоеостаналоназад,тегледатдаприготвятсветиизатях.Иангелите,итесииматеволюция,покоятовървят;теприготовляватсветии.Итъй,виесеприготовляватезасветии.Туйнеезасмях.„Светия“значипроявяване,даможетедаучитеидапомагате.Тапочтивсичкислужби,коитоангелитесаимали,сегасазаетиотсветии.Многомалкоангелиимасегатука,тесеоттеглятвсвоясвят,тамиматработа;някоиоттяхсамногонатоварени,натоваренисасуправляваненаслънчевисистеми.ТенямадаслязатдасезанимаватсИвана,сДрагана.Важнаработаимат!Тесасъществачисти,крайночисти,толкованежни,чепритяхтинеможешдаприближиш!Тесакатопчелите,теболницинямат,лекаринямат,когатонякойсъгрешимеждутях,изведнъжгоизхвърлятнавънка.Опрощениеняматам,никойнеплаче,изведнъжгоизхвърлятигозабравят.Тъйщотомеждунасимадостаоттияпадналиангели,несападналиангели,ноангелибезкриласате.Имаеднопредание,чекогатохоратападналиидошлиназемята,изпратили1,000,000ангелитук,дадойдат,даимпомогнат.Текатодошли,виделичовешкитедъщери,коитобилимногокрасиви,ивзели,тасеизпоженилизатяхиостаналиназемята.Та,казвапреданието:„СиноветеБожиивидели,чечовешкитедъщерисамногокрасиви,исезадомилиназемята“.ИкатодошълХристос,дошълдакаженаангелите:„Вашатамисиябешедапомогнетеначовечеството,пъкхоратакатодойдатдосъзнание,некатедаспасяватдругитестиявръзки“.Сегатовасавръзкиот„1001нощ“.Тозиеокултенразказ,койтотрябвадасеразясни,закойторазказ,акосеговорибезразяснение,щесисъставитееднокривопонятие.Ангелитесасвързаничрезрастенията,чрезживотните,аниесмесвързанистях.Азщевикажакаксмесвързанисангелите.Дърветата,товасадецанаангелите.Сегавиговорянаокултенезик.Пъкживотните,товасадецанаархангелите.Татехнитедеца–растениятаиживотните,служатнахората.Ангелитеиархангелитеимказват:„Учетесетук,изучавайтечовешкияживот!“Немислете,черастениятаиматпростопроизхождение,единдентещесевърнатгореприсвоитеродители.Някоиказват:„Товаееднодърво!“Сегаувасщевлезееднаотрицателнамисъл:„Ангелитеиматлидеца?“–Имат,разбирасе,нодеца,коитонесераждат,кактосераждатхората.Итозиначин,покойтосераждатхората,тойнееединотнай-сполучливитеметодизараждане.„Роденоотплътироденоотдух.“Каксераждаотдух?Тазатуйниетрябвадабъдеммноговнимателникъмтиярастения.Когатовиговорязарастенията,азимампредвид,четесадецанаангелите,затуйвябълката,вкрушатаипр.,утяхиматакивахубависокове...Нечувствателитяхнатасила?Тоецялобогатство!УтяхЛюбовтаесъвършеннобезкористна,тесежертват.Нонякойпът,когатопристъпимзаконитеитепроизнасятприсъда,честонякойможедаплатисживотаси.Сега,въобще,виеказвате:„Господсъздалрастенията,дърветатазахората,дагиупотребяватзаградиво“.<br/><br/>Вие,катоученицинаокултнатаШкола,щесеосвободитеоттуйзаблуждение.Неетъй!Дърветатанесанаправенидаставатгредизанашитездания.Честаватгреди,тоедругвъпрос.Чениеможемдазаколимнякоиоттиямлекопитающи,тоедругвъпрос,нотенесасъздаденизанасдагиядем.Сегаученицистевие,трябвадамислите.Дойденякоямисъл,мислитевърхунея.Имаидругначинзараждане.Акодоброволносежертват,тоедругвъпрос,нотъй,кактониегиупотребяваме,кактогинасилваме,първоначалнонеебилотака.Растенията,животните,млекопитающитеиматсъвсемдругопредназначение.КогатоАдамебилврая,каквобилопредназначениетому,каквомубилопредоставено?КаквопишеБиблията?Налисеказвадаобработваземятаидаотглеждарастениятаиживотните?Инесамотова,нонавсичкиживотнидаимдадеимена.Никъденееказанодагияде.Наживотнитедалтревадаядат,аначовекадалплодове.Следкатоизлязализрая,понежестаналгосподар,тойпрестъпилБожиязакон.<br/><br/>Итъйниетрябвадасенаучимдапеем–най-важнотонещоедапеем.Нотазимузика,коятоазпрепоръчвам,тятрябвадавнесеследнитеелементи:Окултнатамузикавнасяосвежаваненаума.Акотипеешправилноеднаокултнапесен,умъттищесеразведри.Акоимашдарешавашнякоязадача,правилнощеяразрешиш.Някойпита:„Какдарешазадачата?“–Щепеешиправилнощеярешиш.Катосипопеем5минутитихо,следтуйвземиперотоиакотазимузикаможедавнесетиякачестванаразширениевума,светлина,чистота,тявървивсъгласие.Несамодасевъзродиш,ноидарешишправилнозадачатаси.Запримервмузикатаимаинякоитонове,коитосасвързанисдуми.Ниегисвързвамесдумите,задасеразвиевнасчувствителността.Пъкнякойпътчувствителносттасеотразявазлевърхунашатапамет.Сегашнитемузикантисамногочувствителни.Изобщомузикантитесамногочестолюбиви,отмногомалкокипват.Вземетенякойкапелмайсторилинякойдиригентнахор,катосивтренчиочите,неможедатърпигрешки,атойтрябвадабъдетихиспокоен.Туйе,защотоидейнамузиканямаоще.Сеганямакакводагоосъждаме.Праве,трябвадасепеехубаво.Тойнеможедаслушатияневернитонове.Праве!Тапървониещепеемзакого?НиещепеемотЛюбов.ЩетуримзаосноваЛюбовтаищепеем!Тогаваазказвам:Многомиетъжно,немисепеевече.Някойсеусещатъжен,немусепее.Щепееш!Единственотонещо,коетоможедатеизлекувасега,тоепеенето,трябвадапееш!Защоданепееш?Кактовиказахтазисутрин,ниетрябвадамислим,защотомногоскъпокостваменаневидимиясвят.<br/><br/>Азединдентрябвадавиправясметкаколкокоствавсекиединотвас.Иданесиправитеилюзии,занассехарчитакаваграмаднаенергия,чеесрамотаниедаседимощевтоваположение!Тованеемилион,неса10милиона,товасамилиардиимилиардилевасамозаедного!Ипритоваседитеиказвате:„Каквощеизлезеотмен?Какволищеизлезе?“Какданарекатакъвединученик,накоготобащамухарчил,харчил,изпохарчилвсичкотосиимане?Какгокръщаватетакъвсин,какгоказвате?Щенамеритесамитазидума.<br/><br/>Щебъде,всичкощебъде!Главнотонещоедасеминетозипреходенпериодначовечеството.Ученицитесенамиратмалковособеносъстояние.Туйнямазащодавиобезсърчава.По-нататъкщедойдемдонякоиосновниупражнения.Щедойдемтогавадазастъпимдругаеднаобласт.Щеминемвгеометриятаиматематиката.<br/><br/>Сега,азискамдавикажакакрастатидеите.Запримеразвзехединобраз–„Силажива,изворна,течуща“,ивсичкитияупражненияизлязохаоттазикартина.Принципетазисила–строи.После,щеимамеедноупражнениезаМусала:„Единсити,мойМусала!ВиделилистеизгреваотМусала?Мусала,Мусала,мойМусала!“ЗаМусалащеимаедноупражнение,следнегощеимамеедноупражнение.Самозадумата„Истина“–цялоедноупражнение.Щесенаучитедапроизнасятетазидума–„Истина“.Заглавиеипесен,еднаисъщадума.Щеимамезначитриупражнения:заМусала,заИстината,„Взаритенаживота“.Послещенаучимощеедноупражнение–„БогеЛюбов“.Тамкатодойдем,щевидимдалищепродължим.Тогаваснегощеимаме12упражненияищезавършимпървияцикълнаокултнитеупражненияпомузика.Тещебъдатупражнениясамозапрезсвободнотовивреме.Замузикащедаватесамо5–10минутивреме.Когатостескърбенилитъженинеможетедаработите,тогавапейте,нощомможетедаработите,невитрябватпесни.Некаимамесегаеднатайнамолитва.<br/>
9-та школна лекция на Общия окултен клас (II година), 26 ноември 1922 г., неделя, София.
Най-често използвани думи в беседата:музика, има, аз, сега, може, пее, ангел, упражнения, песни, хора, казват, пееш, хубаво, път, живот, природа, имат, време, имаме ,