От книгата "Положителни и отрицателни сили", Общ окултен клас - година втора (1922-1923 г.),
Издателство: "Бяло Братство", София, 2008 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили“, 35 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
по стенографски записки, изд. София, 1923 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили в природата - първа част“, 14 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
Издателство "Хелиопол", 1997 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето Беседа в petardanov.com
<br/>Ниесмеощевобласттанаокултнатамузика.Тяемузиканаобразиикартини.Сега,каторазглеждамеокултнатамузика,азщевидамиобразци.Можебищеимамередлекциизаизучаваненамузиката.Ниещеминемпрезразнитенароди–визточните,взападните,кактоиубългарите,задапроследимкаксееобразуваламузикатаощеотдалечнитевремена.Щевипокажемобразци,откъдеевзета,какепроизлязлатя;тъйщотоданевишокиранякойпътнещоидакажете:„Ниезнаемоткъдеетуйпарче“.Не,негознаете,всяконещосиимасвойпроизход.Икогатопеем,унасвсякогатрябвадасепроизведекартина.Когатопишем,когатоизказвамепоезия,унасвсякогатрябвадаизпъкнатнеобикновени,мъртвикартини,аживикартини.Живикартинидавасаможиватасветлинаитесанезабравими.Сега,разбирасе,увастрябвадасесъздаваттиячувства.Аконякойрелигиозенчовекбидошълтазивечер,малкощесепоозадачиоттиядвеупражнения,коитощеизпълнимсега,ищекаже:„Такиваработидасесвирят!Итовабилонабожниработи...!“Е,коиработисанабожни?Споредмоетосхващаненабожниработивсветаняма.Защотохоратасанабожни,нокак?Някойчовеквумасиенабожен,авсърцето–никакнеенабожен.Имадругихора,укоитосърцетоенабожно,аумътнеенабожен.Послеимайтепредвид,чениесезанимавамесамосупражнения,анесокултнамузика,изпълнениеощеняма,тоноветесевзиматневярно,тактоветенесеспазват,вобразитесъщоимаедназабърканост.Всичкитиянещащесеизправят.Щеиматетърпениедавидитекакможемузикатадавипомогне,защотомоетожеланиеедависепомогне.Онова,коетоезаложеноувас,щеможечрезмузикатадасеразвие,задаможедависесъздадатновитеобрази.Запримерезикътекартиненинашатабъдещапоезияимузикатрябвадабъдекартинна,даимамногоживиобрази.<br/><br/>Аззапочвамследнотоупражнение:<br/><br/>„Силажива,силажива,<br/>Кажими,кажими:<br/>Гдеводаизвира,<br/>Извира,извира,<br/>Гдеводаизвира?“<br/><br/>Сегаиматеокултенобразец.Товаеединиятмотив.Вториятмотиве:<br/><br/>„Скръбтаситикажи,<br/>Сърцеситиотвори,<br/>Наслънчевилъчи.(4пъти)“<br/><br/>Тозиедругиятокултенмотив.Сегащекажете:„Е,каквоимавтуй–„Скръбтаситикажи,сърцеситиотвори?“<br/><br/>Следтоваидва:<br/><br/>„ЛъчиотБогаблагостщетидонесат,<br/>Ивдушатирадостщевнесат...“<br/><br/>Туйпоследнотонямасегадагопеем,нощеизпълнимпървитедвамотива.Азискамдасхванетеидеитенаокултнатамузика,понежесегасмесезаели,другпътможебинямадасезанимаваме.Веднъжкатосвършакурса,вторипътнямадасевръщам.Онова,коетосеганаучитеотмузиката,туйщевиостане.Пъккоетоостанененаучено,другщевиучи.Туй,коетонаучитеотокултнатамузика,щегоприложитевсегашнатамузика.Сегашнатамузиканикакнеязасягам.Най-добратапесенотсегашнатамузикаставаедноокултноупражнение,ноникоганеможедастанееднаокултнапесен.Едноокултноупражнениеможедастанееднанай-добрапесен,ноеднаокултнапесентинеможедаяпреведешпоникойначиннаеднаобикновенапесен.Товаенемислимо!Втуйеразликатамеждуокултнатаиобикновенатамузика.<br/><br/>Сега,кактоидависепредставиокултнатамузика,трябваобразец,несамодависеговоризанея.<br/><br/>(Учителятсвирисцигулката,аосемтебратяпеятпървиямотив:<br/><br/>„Силажива,силажива,<br/>Кажими,кажими:<br/>Гдеводаизвира...“<br/><br/>Сегащекажете:„Какъветозимотив?“Втозимотив:„Гдеводаизвира“,ниетърсимкъдееизворът.Итози,високиятизвор,катослиза,каквоправи?Налииграе,скачамеждукамъните?Оттам,оттиязвуковеонияовчарисасъздалисвоятамузика.Туйтропанеубългаритееотзвуковетенаводата,коятоскача.<br/><br/>Вокултнатамузиканиещепредставимнаедномястокактазиводаскачаотнякойпланинскиизвор,какслиза;после,катодойденаравно,щесеизменитемпото.Щеизобразимвсичкитепромени.Катовлизаводатавморето,акоморетоебиломногобурно,пакщедадемединизраз,щезнаем,чеморетоебурно.Акоморетоесъвършенотихо,щезнаем,чеетихо.Тъйчепомузикатаотединиякрайдодругиявиещезнаетеоткъдеслизаводата,презкъдеминаваикъдеотива.<br/><br/>Сегавториятмотив.(Учителятсвири,братятапеят.)<br/><br/>„Скръбтаситикажи,Сърцеситиотвори,Наслънчевилъчи.(4пъти)“<br/><br/>Въввториямотивимамееднанегативнадума,вотрицателенсмисъл-„скръбта“.Какдаяпревърнемтазискръб?Сегапревръщане:<br/><br/>„Скръбтаситикажи,Сърцеситиотвори,Наслънчевилъчи.(4пъти)“<br/><br/>Слънцетое,коетолекува.Скръбтавсякогасераждаотняманенасветлина.Ивсякога,когатонякойскърби,вумаму,всърцетомуиматъмнина,нямасветлина.Дойделисветлината,скръбтаизчезва.Дойделискръбтавсърцетоти,щепопеешищекажеш:„Скръбтаситикажи...“Пей–веднъж,дваж,три,четири,петпъти,многопъти,ищепревърнештуйсъстояниевдруго,щепревърнештазиенергия.Исега,онезиотвас,коитоискатдабъдатпоети,нетрябвасамодаперефразират,датурятрими,ноезикътимдабъдекартинен,идеентрябвадабъдетой,образидаима.„Скръбтаситикажи“–думисилни.„Сърцеситиотвори,наслънчевилъчи.“Притовавиеможедагоукраситеощепо-хубаво,нонямадаслагатенищоизлишно.Туйпарчеможедасеразработи.Широкзамахимавнего.Тоимадвеоктави,оттяхможедасесъздадееднаотличнамузика.Тонеезавършенооще,аетъй,кактоевПриродата,окултноедадено.Пейтегоощеведнъж!(Всичкипеят.)Сегапейтепървотоупражнение!(Пеят„Силажива,кажими...“)<br/><br/>Товаенароденмотив.Сегазасягамбългарскатамузика.Тозимотивевзетоттечениетонависокпланинскиизвор,койтопостепенноскачанадолупокамъните,приблизителноизразяваидеята.Иматееднамногоприятнакартина.Върхутозимотивпослеможедасесъздадатидругипесни.<br/><br/>Сегапейтевторотоупражнение,„Скръбтаситикажи“.Тихо.(ВсичкизаедносУчителяпеят.)<br/><br/>Българскатанароднапесен,тия,игривите,хороводнипеснисапроизлезливсеотизворнитеместа.Природатаежива.Аминорнитепесни,тъжовнитепеснисапроизлезлипридневнатасветлина.Двасилниконтрастанасветлинатадаватминорнакрасканапесента–минорнагама.Запример,когатонякойбеденчовекизлезевънприкрасивслънчевденивиждавсичкихораоблечени,атойскъсан;всичкихорасанаразходка,анеговитеобущасаскъсаниинеможедаизлезе,тойщезапеетъжнамелодия,минорнапесен.Катовидихората,тойнеможедасерадва.Аонзиовчарин,катовиждакакслизаводатавПриродата,какскача,внеговияумсераждамажорнатагама,заскача,запееиказва:„КаквотоправиПриродата,иазщеправясъщото.Кактоскачаводата,такаиазщескачам“.Тъйдействачовешкиятдух.Тищесиизкажештъгатаисамослънцетоможедатенаучизащотрябвадаизказваштъгатаси.Самослънцетоможедатипомогне,датеизлекува.Ивпесентащесеизкажеш.Акосимногоскръбен,изкажиситъгатананякойприятел,ноневечерновреме.Акоискатедаселекувате,неотивайтепривашитеприятеливечерновремедасиказватетъгите.Изберетеединсветъл,ясен,слънчевден,повикайприятеляси,идетевгората,разкажимусвоятаскръбищесеизлекуваш.Етоединметод,покойто,акоискате,можедаселекувате.Акоиматескръб,коятомъчноможедаселекува,изберетенай-хубавияден,светъл,ясен,идетенаполетоиливнякояливада,изпейтетазипесен„Скръбтаситикажи“ищепаднеотсърцетовиединголямкамък,щевиолекнеищекажете:„СлаваБогу,зарадвахсеиобновихсе“.Акоотиватевечерновремедаселекувате,можедапосетите100фамилии,даимизкажететъгатаси,нонесамоченямадавиолекне,ащевистанепо-тежко.Ипоетитесаправи,катотърсятПриродата.Те,катосъчиняватсвоитестихотворения,отиватвсредПриродата.Ипоетитеиматскърбиитъги,затоваходятпогоритеитамгиизказват.Най-многоскърбииматпоетите,защоточувстватаутяхсаразвити.Многочувстват,аусловиянямат,бедниса;оттърговиянеразбират,паринямат,дрехинямат,хоратанегиоценяват.Азговорянапоетическиезик.Икатосевърнепоетътотгората,щекаже:„Живеявединсвят,детохоратанемеразбират“.Нощедойдевреме,когатотехнитепеснищесепеят...<br/><br/>После,ниещезасегнемидуховнатамузика,щевидимкаксееродилатя,прикаквиусловия–щевидамобразецнадуховнамузика.Вцърквата,туйгръцкотопеене,кактоднеспеят,тованеедуховнамузика.Трябвадаминевреме,щевидамобразец,дазнаетекаквонещоедуховнамузика.Трябвадасъздадетенещодуховно,такатопеете,небетотрябвадасеотвори.Атака,кактоесега,тованееникакваокултнамузика,небетонесеотваря.Тонееиупражнение.Катозапочненякойвцъркватадапее:(Учителятподражавапопскотопеене):„иье,иьее,иьее“,казват:„Отличенпсалт!“Гръцкатаглавакаквощесъздаде?Визкуството,да,признавам,теродиханещо,нонесагърците,коитоможахадародятмузика.Вкрасотата–да,нопеенетотрябвадаготърсимуарабите,уиндуситеиегиптяните,донякъдеиуевреите.Нодатърсиштипеенеуангличаните,датърсишпеенеуфранцузите!„Quest-сеpuestvous?“„Кес-кес-кес“е„Quest-сеpuestvous?“Турчинътказва:„Кесекихаба“.Тонеетъй,азмалкого...Ноказвам,самотопроизношениенямадълбочина,гласътегоре,носовопроизношение,когатоприокултнотопеенегласътнай-малкотрябвадаслезевгортана.Вокултнатамузикатрябвадабъдешспокоен,трябвадаимашнякойживобраз,нещоживо,коетодавъзпяваш:някоярекаилипланина,илислънцето,иличовека,илинякояхубавамома,илинякойхубавмомък,илинякойдом.Хубавото,грандиознотосамотогаващеможедаговъзпяваш;тозависиотгениалносттаиталантанаонзи,койтощеработи.Засеганасниспъват,ниеимаметолковаспънки.Многоголемиспънкиимамеитияспънкитрябвадагипремахнемпоединразуменначин.Днес,акопеешмногонабожнипесни–лошо,акопеешмногосветскипесни–паклошо.Щепеемпесни,коитосаблизодоПриродата.Щевъзпявашнякойизвор,някояпланина,слънцето,коетоизгрява,звездите,реката,щевъзпявашдобродетелитенанякойчовек,койтоежив,реален.Ниеговоримпросто,новярно.Щекажете:„Щевиизсвиряединмотив,многопрост,новерен“.Имахора,коитоговорятмногонаучно,високо,нотуй,коетоговорят,неевярно.Лъжливитенещасатакива.Ниещезапочнемспростите,микроскопическитенеща,нодабъдатверни.Отгдесивзелтозисюжет?„Виждаллиситазирека?Еладавидишотгдеевзетмоясюжет“.–Оттазирека.Виждашлия?Починисипринеяищестанешкатонея.Слушайсега!Щестанешвеселкатонея.После,същитетрептения,същитедвиженияимаисветлината,кактоскачатозиизвор,същотъйисветлинатаслизапонаклоненаплощ.Итяправитакивабързидвижения.Икойтоеготов,катодойдесветлината,щезабележитиядвижения.(Учителятсвири„Скръбтаситикажи...“)Самотодвижениенасветлинатаеприблизителнокактодвижениетонапоточето.Сегазабелязвателиразликатамеждутияупражнения?Щезабележитееднамикроскопическаразликавстроежаиверносттаим.Защосаверни?Защотоизразяватониязвукове,коитосавПриродата.<br/><br/>Сегакаквоможедасеродиотбългарите?Виещесеспрете,дакажем,ищекажете:„Туйебългарско,ниесмегочували“.Янекатозиотвас,койтогоечул,дамигоизпее,щомебългарско!Тозимотивслушалилистегонякъде?(Учителятсвири„Силажива,кажимигдеводаизвира“.)Акоизпеететозимотивсилноиведнагаследтовагоизпеететихо,щеиматедверазличнивлияния.Катогоизпеетенай-първосилноиведнагаследтоватихо,минаватеотдолу,образуватееднависокавълна,адругатавълнаетиха.Акоминенякойпокрайвас,когатопеетевисоко,щекаже:„Тепеятсилно“.Нотуйнееправо.Азщевигоизсвирясегатихо.(Учителятсвиритихо,апослесилно„Силажива,кажимигдеводаизвира“.)Тъйсадошлипреплитанията.Етогдеезаблуждениетовмузиката.(Учителятсвири„Изгряваслънцето“.)Тияпреплитаниянатоноветенесаверниизатовамелодиятасеизменя.Оттияизкривяваниявтоновететявзимадругонаправление.Основнитетоноветукса:„Агдеводаизвира...“(Учителятсвирисамочиститоновебезизвивания.)Сегаминавамевокултнатамузика.(Учителятсвирисизвивания.)Схванетеразликатамеждуеднотоидруготосвирене.Вмалкитепропусканияидезаблуждениетоисераждатобрази,коитонесаверни.<br/><br/>Сегаидевториятмотивнатазипесен.Можелидаизпеетевториямотив?Тиходаизпеем„Скръбтаситикажи...“(ПеемвсичкииследтоваУчителятпеесам.)<br/><br/>Сегаоткъдесеевзеловгръцкотопеенетуй„иье,иье“?(Учителятпеемногопроточено„Благооост“многопъти,сразниизвивки.)Катосаправилиотклонениявтиятонове,катосаизключилисъгласните,тогаваостаналотова„иье,иье“.Вокултнатамузикатрябвадасепредадесмисълнатияслогове.(Учителятпеесам„блааа-гост“,„благооост“(многопъти),„ао-ао-ау-оу...“)Трябвадакоригирамецялатаимдуховнамузика.Тетрябвадаразберат,чевсичкитетиямолитвитрябвадасекоригират.Тамдумитесабезразборноразхвърляни.Теказват,чеевреитесапревелипсалмите.Ходилилисадавидяторигинала,давидяткакъвееврейскияттекст?Еврейскиятезикеаналитичен,двевременаимавнего:илиминало,илибъдеще,настоященяма.Атепревеждатеднаеврейскадумапонякоганесамосминалоибъдещевреме,ноиснякоедруговреме,несвойственонаезикаим.Истовадаватнадуматасъвсемдругсмисъл,авибрациите,коитотяобразувавумати,вечеиматдругопроизход,катосъздававътревдушататидруготечение.Запример,единпсалм,катоепреведен,нееправилнопреведен.АзгледампонякойпътиЕвангелиетокакепреведено.Нееправпреводътму.Задапреведешнещо,титрябвадагопреживееш,дасепрехвърлишвтиявремена,вкоитоХристосеживял,даразберешДуха,койтоепроникналвПавла,вПетра,вХриста.Тогаваможешдапревеждаш.Аднес,катопревеждат,даватединбукваленпреводивследствиенатовахората,каточетатЕвангелието,невярватвнего.Невярват,защотопреводътнееверен.Духътгоняматам.Туйнеезакритика,новиекатоокултниученицинямадаселъжете.Всякогавашатапреценказавсяконещотрябвадабъдевярна–ниповече,нипо-малко.Правилнаоценказанещата!Данебъдемстрогивпреценкатананещата,нодаказвамеистинататъй,кактосие.Ипосленякоиказват,четазиесветскамузика,адругатаедуховна.Сегаазщевизадамнаваседнатема:„Разликатамеждусветскатамузикаидуховната,междудуховнотопеенеисветскотопеене“.Малконапишете,нособразци.Вземетенякоидуховнипесниинякоисветскипесни,давидитекакваеразликатамеждутях.Иматекартиниубългарите:„Либеле,либеле,либеСтояне“.Катослушатетова,вединрелигиозенчовектоведнагащепроизведееднонастроение,щекаже:„Затовалинамерисегаданиговори“.Ехубаво,тикатосеприближишприБога,каквоположениещевземеш,катокакъвщеГоприемеш?МожедаГовземешкатоединсъдия,койтощетесъди,можедаГовземешкатоединблагодетел,койтощетипомага,инай-после,можедаговземешкатоединвъзлюблен,койтоможедателюби.Имногодругиположенияможедавземеш.<br/><br/>„Либеле,либеСтояне“,какволошоимавтуй„либе“?Далиелибе,илинеелибе?Щомсеизкажетуйпредложение,веднагазабелязвате,чевнегосесъдържаеднамисъл,коятовеченеепоетическа,аестаналаеротическа.Образът„либеле,либеСтояне“непредставляваЛюбовта,аединбанкерин,койтодавапариназаем,иказваш:„Банкерино,щемеоскубешли,илищетеоскубя?Париоттебещевземали,щетеоскубяли,илитищемеоскубеш?“Хубаво,дойдеединпоет,какщетевъзпее?Тойщетевъзпее:„Красавицемоя“.Вкаквосенамиракрасотата?Задтазикрасотатрябвадасекриееднадобродетел.Красотабездобродетел,тоенищо.Казват:„Тазимомаекрасива“.Каквоима?„Очитесачерни!“Чернитеочисаизразнадълбочинавчувствата.Чернитевежди–избликнасилииенергия.Тънкитевежди–мекотаначувства,нежност.„НашатаМараекрасива,стънкивеждиписана“.Катоописвапоетъттези,тънкитевеждинаМара,значиМараимаедномекоинежносърце.Тънкитевеждитрябвадапроизведаттазикартина.Ащомкатопроизнесешдумите„тънкивежди“,итепредставляватнещослабо,безхарактерно,тезивеждинищонеозначават.Аковчернитеочиневиждашдълбочинаначувствата,тенищонеструват.Каквоозначаватсинитеочи?Нещоидейно,възвишено,каквотогоимагоренанебето.Акотеняматтазиидейност,тия,синитеочи,нищонеструват.Всекиединсимвол–„черни“или„сини“,трябвадаимасмисълвсебеси.Тоемузика!Следователновпоезията,когатопоетитепишат,тесамисеопровергават.Тетрябватъйданаправятсъчетанието,чеидеятадаизпъква.Сегашнитепоети,катоописватнещо,трябвадаопишатнай-напредкакваеидеята.Натънкивеждинеможедаотговарянискочело.ТазиМарастънкитевеждинеможедаимадвапръстачело.Послетойнямаданаправиглаватамногоширокакатонанякоеанглийскокучебулдог,номалкопродълговата,горезакръглена.Нацялатафигуратрябвадададеединтакъвколорит,койтодаизразява,чевнеяимаединдуховенподтик;щеопише,ченосътеправилен,вочитеданееразногледа.Картинитрябвадаизпъкват!Оставилитованастрана,друготоефразеология.Ненамерилитойработи,коитодасъставятеднаразнообразнакартина,езикътщестанееротически.<br/><br/>Защотокрасивиятчовекидобриятчовексииматобрази.ТакаевПриродата.Вълкътсиимаобраз,овцатаитясиимаобраз,всичкиживотниспоредхарактера,чувствителносттаиинтелигентносттасииматформа,коятосъответстванатуй,коетоескритовтях.Новонещонеможедасъздадем.Щеопишемнещататъй,кактоса.Ивсекиможедаизменивъншнатасиформа.Затовавиестеокултниученици,даможедасеизмените.Азжелая,напървомясто,даобикнетемузиката,защотозаблагородствотовитрябвамузикаипоезиязаедно.Следтуйниетрябвадавлеземвживота,нали?Недасетрудим,трудътпоказва,чевиестеизвънрая.Работатаеврая,амъчението–вада.Всичкиказват:„Дасетрудим!“Неупотребявайтедумата„труд“,акажете:„Даработим“.Духътсетрудииработи,започваструдипослесвършвасработа.Някоиказват:„Щеработимищесетрудим“,тозначи,честевраяипослещевиизпъдятотвън,итамщесетрудите.Трудимлисе,несмеврая;щеработим,задавлеземврая.„Труд“значи,чесимеждудвапринципа–тисетрудиш.Аработатаевъпроснасвобода.Работатаставапосвободенизбор.Затуймузикатаеработа,поезиятаеработа,пеенето,четенето,ученето,тесаработа,анетруд.Казват:„Тозиучениксетруди“.Акотойсетруди,даизлезенавън.Трудътенанивата,авучилищетощеработиш.Сегазащоказвам,чевучилищетотрябвадаидвашсразположение?Аконеидвашсразположение,тукнетиемястото.Виестеврая,щезабравитезавашиятруд,чекакщесеуредивъпросътсреферендумаит.н.<br/><br/>Тозивъпросщеостаневън.Референдумътщестанеточнотъй,кактокарматаеопределила.Нищоповече!Ищеизлеземногохубаво.Стияреферендумивторипътщесинаучатмногохубавоурока.Господгивикасега,казва:„Виещесеучители,илине?“Итамимаучилище–училищепоМоисеевиязакон,атук–поХристовиязакон.Тукимамузика,всичкоима,всичкосепозволява:щепеете,щепишетепоезия,щеучитеизкуствазалекуване,заразходки,занай-хубавитеработи.Някойотвасщекаже:„Амаживотътнеетакъв“.Щегонаправимтакъв.Досеганеебилтакъв,понеженашитепринципи,скоитоработим,несатакива,нощегинаправим.Отнасзависи.Икактовиказахтазисутрин,азобичамнедругнякойдаядезарадивас,новашатапаницавиедасияизядете.Защо?Защотооттазипаница,оттоваяденезависивашетобъдеще.Виещесеучите,щепеете.Виеказвате:„Тозимногохубавопее“.–Итищепееш.„Азнесъмродензатазиработа.“–Не,не,роденси,нопослетисипренебрегналтвоятадарба.<br/><br/>Щесеучиш,роденсизатазиработа.Всичкотоизгубенониещеговъзвърнем.От8хилядигодинивиестехипнотизирани:тованямаш,онованямаш,нищонямаш,грешенси.Тъй!–докатонай-послениесмедошлидоположениетонаидиоти.Сегапообратенпътщевървим.Ниенямамедарбииотновощегипридобием.Кактоидае,нослед8или10хилядигодинитазидарбаазщесиявъзвърна.Можедамивземееднодълговреме–щеработя.Некамивземе10хилядигодини,ноотсегазапочвамислед10хилядигодиниазщеяпридобия.„Аматоедълговреме–10хилядигодини!“Вокултнотоучилище10-техилядигодиниможедагисъберемвединчас.Вединчасможедаизвършимработа,колкотоза10хилядигодини.Иработазаединчасможедаяизвършимза10хилядигодини.Тъйстоивъпросът.Товаееднавеликаистина.Тавремеипространство,тозависиотначина,отметодите,коитониеупотребяваме.Азсегавиказвамтова,задавидамединимпулс,данемислите,честестари.Казвате:„Азсъмчовекна45години,чеотменкаквощеизлезе?“Старецъткатозапее,даговидишти!Казват:„Когатостаротобунищесезапали,четогавадавидиш!“Новпреносенсмисълетова.Когатоголямото,старотозданиесезапали,еопасно.Малкитеколиби–малкогорят,малкитезданиялесносегасят.Голямотозданиекатосезапали,опасное,голямпожарстава,неможелеснодагоизгасиш.Ноазкатоговорятова,неразбирамзапалване.Защотоакозапалимниеединчовексчовешкиогън,тойщеизгори,ноакогозапалитесБожественияогън,нямадаизгори.Иказвам:разликатамеждучовешкияогъниБожественияогънеследната:начовешкияогънагнеможедаопечешиплодовеможедаопечеш,ноплоданеможедагонакарашдаузрее.НаБожественияогънедноагненеможедаопечеш,новсичкиплодовеузряват,аагнетатарастат.ПотовасеотличаваБожествениятогън–караплодоветедаузреят,агнетатадарастат;човешкиятогънизгаряиопича.<br/><br/>Следователно,аковиестезапаленисчовешкиогън,щеизгоритеищесеопечете;аковизапалимсБожественогън,виещеизрастете,щеузреете,щезаскачатеищезапеете.Таазискамсега,всинцавие,ученицитенатазиШкола,дасезапалитестозиБожественогънидаиматежеланиедапеетеидасвирите,дасепоощряватеединдруг.Въввсинцавивиждам–имадостадарбимузикалниидруги,иможедагиразработите,дасеразвиете.Унякоисаповече,унякоисапо-малко.<br/><br/>Изпейтевториямотив:„Скръбтаситикажи“.(Учителятсвири–всичкипеят.)Сегадаизпеем„ДухътБожий“.(Учителятсвири–всичкипеят.)„Благадуманаустата.“Пакизпейте„Благадума“–най-първосилно,послетихо.„ВенирБенир.“(Всичкипеят.)Нейденаместаневерносепее,ниещегоизправим.Изпейте„Сладко,медено“,„Силажива,кажими“.Тиядвепеснисеспогаждат,понежеводатаимедътсеспогаждат.Следователноидветепесниможедасепеятзаедно.<br/><br/>Сегадасеизпеепо-тихо„Силажива,кажимидеводаизвира“.(Всичкипеят,Учителятправидвижениясръцете,каточеизвиранещо.)<br/><br/>Сегапочинетесималко,тъй,облегнетесе,разширетесе.(Почивка7минути.)<br/><br/>„Силажива,кажими.“(Всичкипеят3пъти.)Представетеси,ченякойвизапита:„Покаквосеотличаваокултнатамузикаотобикновената?“–Съссвоятакрайнамекота,яснота,картинностиприродниобрази.Къмтуйвсичкитрябвадасестремите–впеенетовидаимаяснотаимекота.Иупражнениятатрябвадабъдатмеки.Никоганеможедапеетеедноокултноупражнениебезмекота.Едноокултноупражнениесеотличаваседнакрайнамекота,амекотатапредавакрайнапластичност,гъвкавост.Акоискатекатоокултниученицидасеупражнявате,иматакивамотиви–духовни–засъзерцание.Започнетедаситананикатееднадума,даяповтарятепостоянно,даяизменяте.Имазакони,покоитощеизменяте,изменятеитъйщенагласяватевашетонастроение.Запримерзапочнетесдумата„благост“.Щеяпееш,щеяизменяш,докатодобиешвсебесиизвестнонастроение.Тогаваниещеправимразниупражнения.Сутринкатостанете,дакажем,фамилиясте,съберетеседеца,бащаимайка,започнетеокултнитесиупражнения.Започнете„Силажива,кажимидеводаизвира,извира,извира“,всичкитещепеят.Послещедойдатдругитеокултниупражнения–децата,всичкивкъщи,колкотосте,щегиизпълнявате.После„Скръбтаситикажи“.Щевидитетогава,можелидасевъзпитаватпотозиначин–смузика–децата,илине.Може.Дадемлинещоокултно,щеимарезултат.Децатасевъзпитаватчрезкартини,образи.Тозиезиктрябвадабъдекартинен.ТойеезикътнаПриродата.Дететоекрайновпечатлителнокъмобразите.Затуйтрябвадасесъздадаттакивамотиви.Адапредадештованаобикновенамузика,емноготрудно.Неелеснаработадасъздадешединокултенмотив.<br/><br/>Сегавиенезнаетекаквищебъдатследващитедвамотива,коитощедойдат.Досеганиесекачвахме,дойдохмедовърха;сеганиеслизаме,послепакщесевърнемкъмдругединвръх.Сегатуйпеенещесеотразиразличнонахарактерави:някоищестанатпо-спокойни,по-сдържани,други–по-активни,някои,коитосамузикални,коитосапо-поетични,щепочнатдамислятпо-сериозно,по-дълбоко,различнощесеотразитазиокултнамузика,различнонаправлениещевидаде;нямадасъздадеуваседнообразие,норазнообразие,ивтуйразнообразиещеимаеднавътрешнахармония.Сегаазнеискамдамислите,чесмузикатавсичкоможедапостигнете.Не,тяеедноотсредствата.Музикатаеизкуствонаангелите.Иследователнозанастазимузикаенеразбрана,нозаангелитевсекиединмузикалентон,товаезвукопределен.Итиязвуковесанеразбранизанас,нозаангелитетесацялединезик,красивангелскиезик.Музикатаеангелскиезик.Тозитон,дакажем„до“,тойозначаванещо,тойнеесамомъртъвзвук,тойеживзвук!Сеганиечувамеотдалечсамозвука.Звукътедостигнал,носъдържаниетонатозизвукгоняма.Обачеаковъввассеразвиевътрешната,окултнатамузика,тоакоазкажазапримертъй:„хм,х“(Учителятпее„Силажива...“бездуми),веднагакатовияизпея,всичкивиещезнаетекаквисадумите.Всичкитетиязвуковесииматопределенидуми.Изкуствоетова!Музикатаеизкуствовъввъзходящастепен,апоезията–внизходящастепен.Поезиятапринадлежинаединпо-високсвят,нопонежеслизанадолу,тиядумисатъйразбъркани,ченикаквапоезиянееостаналаоттях.Разбърканисадумите.Ниеказвамезапример:мястоипространство!Позвукове,посвоятапървапричинапространствоимястосеразличават.Покакво?Щоемясто?(Учителятместилъкасиотедномястонадруго.)Ето,местяго.Причинатаеотвън.Азбутамлъка,тойсемести,нали?Причинатаеотвън.Припространствотопричинатаевътре.Запример:азместяръкатаси.Виестеедноживосъщество,докосвамви,ноотмояпръстизлизаеднаживатечност,виенеявиждатеикатояоттегля,азпродължавамвмоетосъзнаниедадействамвърхувас,т.е.силата,коятодейства,нееотвън,аотвътре.Сегасмесватмястоипространство,нопричинатаприпространствотоевътре.Затуйниеживеемсегавместенетонанещата,аневпространството.<br/><br/>Запримерчовек,койтосемести,вървисамоведнапосока.Азедновременноместялъкаипростирамръкатаси,взимамнещо.Значи,когатосепростирам,имамволядавземанещоидадамнещо,авместенетотинямашволя.Следователно,казвате:„Местимсевтозисвят“.Не,местятсесамоумрелитехора,аживитесепростират.Итогаваотпростирането,казватангличаните,ставапроекция–проектирасенещовпространството.Значисамосъзнаниетовътреможедасепроектира.Българинътказва:„пробива“,„про-ектира“–„еко“.„Еко“екорен,значиотгласнаеднодвижение,коетостава.Хвърляш,нотуйхвърлянеимаотражение.Итъйвсякаеднадумавнашетосъзнаниевзимасвоятаопределенаидеяисвоетоопределеносъдържание,коетотяимапоестество,споредтовакаксееобразувалапървоначалнотазиформавБожествениясвят.Тогавазавсякаеднадумащяхмедаимамеединопределензвук,пъксегатиязвуковесапреведениивсякаеднадумасеевидоизменила.Запримеримамедумата„milk“–мляко.Какваебиладуматанапървоначаленезик,коятоезначеламляко?–Мамаилимайка.Тозизвук„ма“гоимапочтиувсичкидеца;тойенай-лесниятзвукзаизговаряне–„ма-ма-ма“,казвамалачето.Е,иниеказваме„ма-ма“.Какъвсъдържателензвукетой!„Ма“–звукътнадетето.Уменчовекесамоонзи,койтоможедаслезеидасекачигоре.Койтонеможедаслезе,тойнееумен.Койтоседисамонавърханапланината,тойеглупавчовек,акойтоможедаслизаидасекачва,тойеуменчовек.„Мама“значисъщество,коетоможедасекачвагореиможедаслиза.Значисамотяможедасежертва,понежезнаедасекачваидаслиза,богатаесдолиниисгорнипреживявания,владеевсичкитеусловиянаПриродата,наживота.<br/><br/>После,запримервземетезвука„Б“.Задапроизнесештозизвук,товазначи,чеизвестнасилаезатворенаитятърсипът,покойтодасепрояви.Тисвивашустнитеси,горнатаидолната,исенапъваш–„б-б-б“,значиактивниятпринципнаМъдросттаиактивниятпринципнаЛюбовтасесъединяват,задародят„Б“-то.Итогаваиде„А“-то.Звукът„А“еемблеманачовешкияумикатосъединитезвуковете„Б“и„А“,казвате„ба,ба,ба“.После,интересное,когатониесесмеем,какъвзвукпроизнасяме?„Ха-ха-ха.“Пъккогатокажеш„ох“,тозначисрещналсинякаквамъчнотия.Звуковете„О“и„А“означаватрадост.Звукът„Х“езвукнамъчение.Койтосесмее,казва„ха,ха,ха“,аонзи,койтосрещамъчнотии,плачеиказва„ох–ох“.Дваелементатуксименятместата–„А“и„О“–тупред„Х“,туслед„Х“.Катокажем„ох“,радостта,буквата„О“еотпред,предмъчението,акатокажем„ха“,значипредрадосттаимаеднамъчнотия.Значи,задабъдешрадостен,мъчнотиятащеясложишпредочитеси,нямадаяпоставишзадгърбаси.Неприятелятсищегодържишвинагипредочитеси.Тогаваебезопасно.Сложишлигозадгърбаси,тамедруго–щеохкаш.Кажешли„ха-ха“,значиказваш:„Познавамте“.Кажешли„ох“,„Х“-тоотзад,тогаваидвафилософията.„Ох“,казваме.„Ох“,товаеедноуравнение,изменитуйуравнение.„Х“-тоенеизвестнавеличина,щенамеришнакаквоеравна.Сложи„Х“-тоотпред,щеможешданадделеештазимъчнотия.Дакажем,чеимашединслуга,нервирашсеотнего,лоше.Щенамеришпричините,защоелошслугата.Имасипричини.Слугататив5минутиотгореможедастанеотличенслугаив5минутиможедастанетакъв,чедагонепознаваш,защотонашетотялоеполяризираневнашияум.Внашетотялосенамиратенергии,коитонесаподконтролананашатаволяитрябвадазнаемкакдагиуправляваме.Ивсекитрябвадазнаетиязакони,иначеаконеразбиратиязакони,можедапроизведеизвестнаексплозия.Някойсегневи.Щесегневишиоттатъкщеминеш.Гневът,тоеизгубваненасвоетоминалоравновесие.Амичекойотнас,катовърви,нямадасеспъне,дападне?Туйустройствонанашетотяло,коетосегаимаме,неемногосигурно.Животнитесамногопо-умниотнас.Растениятакатознаят,чесенамиратвединсвятнапротиворечия,забилисиглавитевземята,тадастоятправи.Аниесмесекачилинадвекокили,главатасевъртигоре,акокилитеседвижат,обикалятземята.Щеизгубишравновесиеищепаднеш.Растениятасаощепо-умни.Добре,значичовекпада.Когападачовек?Трябвададойдеедносъществоотвънималкокатотебутне,тизагубвашравновесие.Човекпада,катосеуплаши.Акотимислишвсебеси,никоганямадападнеш.Значичовек,койтосееразгневил,излязълеотсебеси,загубилеравновесиетоси,ипада.Щоегняв?Щесепазиш,гдетоимамногохораданеходиш,данебидатебутненякой,защотощезагубишравновесиеищепаднеш.Многоестественое,неесрамно.Разгневишсе–паданеетова.Щестанеш,щесеизтърсишищекажеш:„Вторипътщеминавампрезместа,гдетонямахора“.Щеминештъй,заданетебутнат.Тание,катодойдемвстълкновениесхората,падаме.Нокатонеразбиратезакона,тозтебутне,онзитебутне.Иакомебутнат20душииазвсепадам,каквощестанесмене,накаквощезамязам,катосевърнадомаси?–Щесеоплаквамнатози,наонзи,главатамипревързана,ръкатапревързана,кракатапревързани.Тасъщотоеивморалноотношение.Къдетоимамногохора,неходете!Сегаазкатовисъбирамтук,трябвадасепазите.Неискамвиедасебутате,номеждувасдаиманай-малко2–3метраразстояние.Можедагоиматуйразстояние.Вокултенсмисълниеможедаувеличимпространствотоиможедагосмалим,дагосгъстим.Товаможемдагонаправим.Сега,каквонещоегневът?Щесчитате,чевъввсичкитияморалнинедостатъци,моралнислабости,коитоимате,няманищолошо,нищосрамно.Амападналси,сгрешилси.Казват:„Съгрешил,паднал,аматойморалнопаднал!“Каквоефизическотопаданеикаквоеморалнотопадане?Какваеразликата?Тозивъвфизическоотношение,тойезнаел,виждале,чещепадне,авморалноотношение–тойнеевиждал,чещепадне.Дойдедонякоемястоиможедападне.Сеганиещетълкуваменещатапоединестественначинищесесъобразявамесвсичко.Азискамдавидамизвестниправила,дагиприложите,задаможеживотътвидастанепо-смислен.Защотоакониенепоумнеемповече,аконашетосърценесеразвие,незабогатееповече,акоумътнинесеразвиеповече,аковолятанинеукрепнеповече,тогавазащониетуйзнание?Искамдапозабогатеетеидаиматеправисъждениязанещата.Щедойдемдоопита.Всичкинещатрябвадагиконстатирамемноговярно.Запримертиказваш:„Азмислихтъй“.Катоученикнаокултнаташколащедокажешзащомислиштъй,коисапричините.Щеобяснишзащотазикартинанееестествена.Пъкимаощемногоработи,коитощеоставимзасега.Имаизвестниобласти,щегиоставим,нямадагибутаме.Защотоакоречемсегадагибутаме,акоречетесегашниятобщественстройдагонищите,отиде,тасеневиди.Нямадагобуташ.Иманякоинеща,коитосегасъвършенонетрябвадагибуташ.Искасеедномалкобутане,задарухнат.Тиянещавременнощегиоставим,докатосъградимновото.Ипосле,виеказвате:„Господзнае“.ЧеГосподзнае,азнямамникаквосъмнение,ноиниетрябвадазнаем,каквоТойзнаеикаквониезаповядал.Трябвадагознаем!Ниесмедошликатонякоиготованци.Виеказвате:„Господи,тизнаеш“.Не,тисиученик,имашзадължения,определенаработа–итруд,имъчениящеимаш.Някойпътщетепратятвада,нямадасеоткажеш.Послещесетрудишищеработиш.Тиясъстояние–мъчения,трудиработа–трябвадагиминеш.Когатоминешпрезедносъстояние,презвторо,третоичетвърто,несеобезсърчавай.ТакаваеволятаБожия.Онзи,койтощетидадерадост,тойщетидадеисянкатанарадостта,защотобезсенкиживотътнееживот.Самиятживот,койтосегапреживяваме,тойносизлотосъссебеси.Животътбезсенкиносизлотосъссебеси.Красотатаносизлотосъссебеси.<br/><br/>Красиватаженаискадасеоблечехубаво.Послесилниятчовекискадаимапари.Койтоимаголямгръбнак,тойможедакраде.Силнитекрадат.Онезиболните,хилавитехораможелидакрадат?Силният,тойщенаправипрестъпление.Е,питамсега:Тазисиланаздравето,коятоимаме,злолие?Нее.Тоееднозаблуждение,коетоевлязловсветаисъществуваотпамтивека.Чернаталожаедаланасоканаживотапотозиначин.Хубаво,тиобичашнякого.Тиуверенлиси,чеоттози,коготообичаш,отнегозависитвоетощастие,четойщевнесенещохубавовживотати?Амиакоследкатогозалюбиш,тойтидонесенещастие?Вкакво?Инавастазивечерщевиприведаедноразяснение.Азтрябвадавиговорясразяснения,конкретно,задаразбиратефилософиятананещата.Представетеси,чеазиощенякойдругарсмезатворенивединзамък,нотъйхерметическисмезатворени,ченямаотгдедавлезевъздух.Тойсеотчайва,казва:„Нашатаработаесвършена.Тукщеумрем“.Обачеазработя,четаиоткривам,чевтазистаяимаединзаденвход.Тойкатолегнедаспи,азизлизамнавън.Вънимаслънце,чиствъздух,ходяпопланината,погорите,върнасе,тоймевиждабодър,весел,радостен.Тойказва:„Лошетозисвят,какщесеживее?“Питаме:„Защотиситъйрадостен?“Азмуказвам:„Азвземамнещатаотвън“.–„Къдеотвън,невиждамликакживееш?“Казвам:„Имадругединсвятотвън“.–„Ативиждаллисиго?“–„Видяхго.“–„Комуразправяштезиработи!“Тойпакзаспиболен,хилав,азпакизлязанаслънцето,радвамсе,атойсечудиоткъдетоваразположение?Инай-послеединденгоубедя,изведагоиизлеземидваманаотвореномясто.–„Е,кажисега!“–„А!“Сегавашетоположениеетакова.Азискамдавикажа,четозисвят,вкойтовиеживеете,езамъкът,вкойтостезатворени,ивнегоимаедназаднаврата,презкоятовиеможедаизлезетеидаидетевБожествениясвят.Невиказвамдаизлезетеиданесевръщате.Не,щеизлизатеищесевръщате,щеизлизатеищесевръщате.Итогаващекажешнадругаряси.„Тукиздържам,товаемястозаработа,могадаработяцялденвтозизамък“.Тованееилюзия,товаееднавеликареалност!Исегазащовисвиря,знаетелизащовисвиря?Тъйвипоказвамвратата,какдаизлезете.Даизлезете,нищоповече!Иманякоихора,коитосамосмузикаможедагинакарашдаизлязат.Азсъмотвън,свиряви,виедаватеухо,послеказвате:„Някойотвънсвири,чакайдаговидим,отгдеможемдагочуем?“<br/><br/>Катоизлезетепрезтазивратанавън,щевидитесвиреца.Акатовидитесвиреца,щевидитеислънцето.Туйееднаживафилософия.Тованеесамоединпримернакартиненезик,ноереаленпример.Несесъмнявайте!Иматееднадуша,вкоятодавярвате.Асегаединденвярвате,чеимаГоспод,адругденневярвате.Най-после,накаквобазиратеживотаси?ЧеБогеЛюбов.ИтазиЛюбовевсепроникваща.Тяевътревнасипроникваневтуйнитяло,авътревнашетосъзнание,внашатадуша.Проникванавсякъде,постояннопрониква.Внай-голяматаскръбвярвайтевЛюбовта,неизбухвайте,дръжтесиума!Всичкитевъншнипредмети,външниусловияискатдатедържатвзатвора.Не,не,тизазатворанемисли,нестойвътре!Текатозаспят,типрезтазивратичканазадниявходизлезнавън.Туйекартина.Нямакакводаниплашисегашниятсвят,сегашниятживот.Мъченияможедаимаищеима,ноимаиедназаднаврата,ниепрезнеятрябвадаизлизамеивлизаме.Тяереална.Виевлизатеиизлизатепрезнея,нонякойпътизлизатесвързаниочи.Не,азискамдависеотвържаточите.Азискамвиесотвързаниочидаизлизате.Неискамдаказвате,катоизлизате:„Почувствах,чеимаеднатоплина,ноневидяхнищо“.–Свързанси.Казвам:Щеснемемтияпревръзки!–„Амаменмиказаха,ченеможедасеснемат.“–Може,може.–„Амаопаснобило.“–Никакнееопасно.–„Амаеди-койсиокултисттъймиказа.Някойадепт,еди-койсиучителтъйказва.“–Оставитозиучител.„Еди-койсипрофесор...“–Оставитозипрофесор.Тозиучителвиеслушалилистего?„А,не,неговитеученицитъйказват.“Неехубаво.Пийтеводаотмястото,отизворанаправо!Тъй,отмястотопийте,отсамияизвор.Азневиказвамдаслушатеучениците,адапроверяватенещатаидабъдетесъгласнистозивеликпринцип.Азискамдавинапомнянеща,коитовиестезабравили,неновинеща,астаринещаговорянасвета,коитознаятотоновадалечноминало.Азвиказвам:Слушайте,светътсееизменил,тонееоновавреме.Вкаквосееизменил?Тогаваслизашенадолу,асегаправиединподемкъмБога.Сегазапочвамесъсзаконанаеволюцията,започвамедасекачваме,итогаващетърсимсвоетощастиевЛюбовта.ЗаЛюбовтащевиговоряоще,колкоимадавиговоряощезатазиЛюбов!<br/><br/>Сегаизисквасевяра,абсолютнавяра–вяра,вяра,вяра!Ищеяопитамение.Азвидавампример.Азискамнякоиотвас,катопеят,данесесмущават.Азимамухо,азвислушам,казвам:Щесеоправитазиработа.Направисееднапогрешка,нищооттова.Веднъжкатобяхнаединконцерт,диригентът(Учителятправидвижениясръцетеси,каточесекара)тъйстрогодирижираше,чевсичкисесгушиха!Направилипогрешка,нищооттова.Щесеоправитазиработа.Направилсъмеднапогрешка,щооттова?Седна,сдве,стриис10погрешки,нищонее.Многопогрешкищенаправим.Щечакаме.Всякаеднапогрешкаимаиобратенрезултат.Погрешкитеносятидобринивсвета.Някойвзелфалшивтон.Поотношениенатазигама,коятоаздавам,тозитонефалшив,нопоотношениенадругагама,тойевхармония,всвръзкаснея.Итози,койтоевзелфалшивтон,итойнеекрив.Казвам:Гаматанеетази,изменигамата!„Как,туйепогрешка“.Не,изменигамата.Трябвадагледамеконкретно,реалнонанещата,тъй,кактоса.Следователнонямапогрешкивсвета.Погрешкиимапоотношениенаедновярване,наедноразбиране.Казвамнякойпът:Туйнеепогрешка.„Как,налигознаем!“Да,нотуй,коетоепогрешказавас,туй,коетоепогрешкаведноотношение,тоевеликаистинавдругоотношение.Следователнопогрешките,коитощенамеритевнашияживот,тесапогрешкипоотношениенаедноположение,поотношениенаедноразбиране,нонесапогрешкизавсичкислучаи.Туй,коетозавасепогрешка,вдругоотношениетоееднавеликаистина!Сега,бихвипривелизвестниизяснения.Нетрябвадасесмущавате,виеиматеединопределенморал.Всвета,вкойтосегаживеете,нямаопределенморал.Азбихжелалдамикаженякойотваскойеопределениятморал.Има,неченяматакъв,нониеощенямамеопределенморал,койтодагоприлагаме.Азсъмчелтолковаморалисти,коееморалнотовтях?Христосеказал:„Данеправишнадругитетуй,коетонеискашдатиправят“.Е,каквонеискашдатиправят?Принципътеверен,нотозипринциптрябвадасеразложи.Тоееднасложназадача,коятотрябвадасеразложинасвоитесъставничасти.„Е,даобичаме.“Как?Тоеедназадача.Даобичаш,далюбишГоспода,тоееднавеликазадача.Четиринеизвестнииматам.ДаГообичашсумаси,даГообичашсъссърцетоси,даГообичашсдушатаси,даГообичашсъссилатаси.Амичетиощевдушатасиневярваш,ащеобичашГосподасдушатаси.Тивумасиимашсъмнение,казваш:"ДалиеТойвумами?"Койетозиум?ТиивсърцетосинеГочувстваш.Тогаватиимашнеизвестнивеличини.Послесеказва:„Далюбишближниясикатосебеси“.Койетози„себеси“?Два„себеси“има.Еднотоевисшетоаз,адруготоенизшетоаз.Коеевисшетоикоеенизшето?Несамодаговоримснеразбранидуми,нодазнаемкоеевисшетоикоеенизшето.Товасавсезадачи.Тенеченесаверни,верниса,носанеща,коитонесапроверениотнас,другисагипроверили.Туй,коетовиепроверите,тоевярнозавас.Виеможедагопроверитевдругединсмисъл,дагоприложитесъобразновашеторазвитие.Затуйказвам,чеискамнещатадабъдатверни.Применбешееднавечерединприятелимуказвам:Онзицентър,койтообразуваеднаокръжност,епо-голямотцялатаокръжност.„Какможедабъдетова?“Виеиматееднатакавамалкадупчицапрезкоятотечевода,идадопуснем,чевиепущатеводатаоттазималкадупчицаведнащернаот100,000тонавместимостипрезтазималкадупчица,катотечепостоянновода,щенапълнинай-послетазищерна.Питам:„Тазисила,коятоедошла,по-голямалиеоттазищерна?“По-голямае,разбирасе.Тозицентъресамоеднасъединителнаточканаединпо-голямсвят.Сегашниятсвятесъздаденоттакъвединцентърнатозисвятисъединенсдругединпо-великсвят,накойтоенергиятае100милионапътипо-голямаотенергиятананашияцентър.ПрезтозицентъртекатсилитенаБожествениякосмос.Ниетованегосхващамеиказваме,четазиточканезавземаникаквопространствовнашиясвят,тяеизвъннашиясвят.Допуснетесега,дакажем,четозицентърнезавземаникаквопространство,нопредставляваеднаотворенадупкаипрезнеятечеводавщерната.Питам:Тазидупказавземалипространство?Не,нобездазаемапространство,тянапълвацялатащерня.<br/><br/>Казвате:„Е,нямавремеипространство“.Тяможеданезаемавремеипространствовтозисвят,ноимаимясто,имаипространствозадругиясвят,заизвънвашиясвят.Ноимаидругисъстояния.Туйсафилософскивъпроси.Товадавинесмущава.„ИмалиГоспод,нямалиГоспод?“Всветавсичкоедновременносъществуваинесъществува.Виещекажете:„Кактъйисъществува,инесъществува?“Аззавассъществувам,замравкитенесъществувам.Тенемислятзамен,азсъмизвънтяхнотосъзнание.Товапоказва,ченещатасъществуват,когатониегисъзнавамевсебеси.Тиобичашнякой,тойсъществувазатеб.Иакотепитатдалинякойангелсъществува,щекажеш:„Можедасъществува,можене,незная,несъмвиждалангел“.Нозачовек,коготообичаш,казваш,чесъществува.„Познавамго,пипалсъммуръцете.“Всичкитенеща,скоитосмесвързани,съществуват,проявяватсезарадинасисареалнинепоотношениенацелокупнотоБитие,асамозанас.<br/><br/>Следователно,когатонякойкаже,ченещатасъществуватилине,тоепоотношениесамонанашеторазбиране.Тъйщесимислитевиеидавинесмущаваидеята:„Отменечовекможелидаизлезе?“–Можеотвсекигодаизлезечовек.Всекиединотвасможедамисли,всекиможедачувстваивсекиможедадейства.Туйабсолютноможедабъде!Ивсекиединотвасегосподарнасвояживот.Всичкитиякръговевгеометриятапоказватвсечовешкияживот.Итиясечения,всичкиплоскостивединкръг,показватвъзможностите,коитосъществуватвединчовешкисвят.Туйсаотношениязарадинас,затуйтрябвадаизучавамегеометрията.Тозивъпросщегооставимзапо-далечнобъдеще.Акоимамепо-благоприятниусловия,щенаправимопити,защотовсякаеднатеориясеподкрепваотопити.Щевиобяснясопити,чечовекеединкръгисъзнаниетомуизлизаоттозицентър.Щепоставимнякогоотвасвмагнетическисън.Виещекажете:„Азсъмпървият,менсложете!“Ноетокъдеседипогрешката.Представетеси,чебългарскотоправителстводава10,000левазанаучницели,даидатнякоивАфрика,данаправятнаблюдения.Всекищекаже:„Азщеотида“.Нотойнай-първонезнаеданаблюдава,тойнямапознания,защощегопратитевАфрика?Катосевърне,щевиразправятакиванебивалици!Щепратитеученчовек,накоготоумътесъбуден.Казвате:„Мен,Учителю,прати!“–Хубаво.Каквовидя?–„Е,видяхангели.“–Каквиса?„По-високиотчовекаипослекъщитеимсапо-големи,дланитеимсаголеми.“Имислите,честеказалинещонаучно.Амичебилпо-висок,тованееангел.Чекъщитебилипо-големи,тованееважнозаединангел.Ангелъттрябвадаимадругонещоотличително.Виеискатеопити.Азнемогадаприбегнадоопити,когатовашетосъзнаниенееготово.Акоприбегнадоединопит,виещекажете:„Чакайдавидимсегадалиопитътщеизлезесполучлив,щегохванем“.Амичеазвивиждамкакщемехванете.Акоискамдавиизлъжа,значиискамдавземанещоотвас,леснощевиомотая.<br/><br/>Добре,значи50%евярно,аакоискамдавикажаистината,щевиякажа.Е,коеепо-добре?Какмислитевие?–Щевикажаистината,нищоповече!Тоеположително.Дръжтевиевърховете,авсекивръхимасвоятадолина.Онзичовек,койтоговориистината,говориилъжата.Товаеединафоризъм.Значионзи,койтоговориистината,хвърлясянка.Хоратащегоразбераткривоиоттазиистина,бездаискатойсам,хоратащеизкаратлъжливипоучения.Таонзи,койтоговориистината,щекажеилъжата,ноионзи,койтоговорилъжата,щекажеиистината.Тъйтрябвадаразбирате,дълбокафилософияето.Вашиятумтрябвадабъдегъвкав,дасхващадобре.Щекажете:„Онзи,койтоговориистината,говориилъжата“.Аматоваедвусмисленадума.Виенестенаучилиощеезика.Онзи,койтоговориистината,говориилъжата.Значи,гдетосеговориистината,тамсеговориилъжата;гдетоимабогатство,имаикрадци,гдетоимажитовхамбара,имаимишки.Товазначи,чесамоприистинатаможедасекажелъжата.Щомговоришистината,щесенамеринякойлъжец,койтощесепрекомандировапритеб.Там,гдетосеговориистината,щесеговориилъжата.Онзи,койтоговориистината,щеговориилъжата,защотоучовекаимадвама:единиятговориистината,другиятговорилъжата.Единияттиказва:„Защоситолковабудала,ягледайдасиоправишработите,дасинаправишнякоякъща,вземитияпари!“Другиятказва:„Не,остави,титрябвадабъдешчовекидеален,безкористен“.Итистоиш,незнаеш,казваш:„Когодаслушам?“Итинеможешдарешиш.Щевземешстранатаилинаединия,илинадругия.Значитисесолидаризирашсединия,сонзидолния,казваш:„Хайдедавземапарите“.Станетеортациизапочнетедалъжетеидакрадете.Хванатви,набиятви,затворятви.Дойдеонзидругият,казва:„Слушай,азналитиказвах,ортаклъкданеправишстози“.–„Отказвамсе,щеслушам.“<br/><br/>Пускаттеотзатвора,започнешпоБога.Нопактебият.Дойдепървият,казва:„Слушай,тисменемногодобребешезапочнал“.Не,неевъпросъттам.Значиниесмераздвоенивътревсебеси.Акотебетебият,причинатае,четисиговорилистинатабезЛюбов...Авсякаистина,говоренабезЛюбов,енаполовиналъжа.Когатоазказвам,чеонзи,койтоговориистината,говориилъжата,разбирам,чекойтоговориистинатабезЛюбов,говориинаполовиналъжа;онзи,койтоговориистинатасЛюбов,тойговорицялатаистина.Товаефакт.ИаковиеговоритеистинатабезЛюбов,тоенаполовиналъжа.АкояговоритесЛюбов,тоецялаистина.Итогавафилософията,чекойтоговориистината,говориилъжата–евярна.Задасеизбавимоттазивъзможност,трябвадавнесемЛюбовта.ДойделиЛюбовта,щедойдеиМъдростта.Ималитиядвапринципавнас,всякалъжаеизключена.Ниесмевединсвятнахармония,щеимамемногоприятели,коитощенипредпазятотпротиворечията,коитосегасъществуватвсвета.<br/>
8-ма школна лекция на Общия окултен клас (II година), 19 ноември 1922 г., неделя, София.
Най-често използвани думи в беседата:може, има, сега, аз, музика, говори, човек, кажи, всички, истина, свят, мотив, учител, казвам, искам, пеят, скръб, жива, работа, сила ,