От книгата "Живият Господ. София, 1948.", беседи от Учителя (1 октомври 1922 - 31 декември 1922 г.),
издание на ИК "Жануа'98", 2010 Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето.
От книгата "Сила и живот", Начала на новото учение на Всемирното Бяло Братство, т.VI
Издателство "Захарий Стоянов", Издателство "Бяло Братство", София, 2012 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание
„Учителю благи,що да сторя,за да наследя живот вечен ." * <br/>Единголемец,ученчовек,запиталХриста:„Учителюблаги,щодасторя,заданаследяживотвечен?"<br/><br/>Аковизапитам,каквоеживотът,какщеотговорите?Щекажете,чеживотътенай-голямотоблаго.Спореднякои,животътенай-голямотонещастие.–Даседокажетова.–Нямазащодаседоказва.Товаеочевиднаистина.Всекиеопиталживотакатоголямоблагоикатонещастие.<br/><br/>„Щодасторя,заданаследяживотвечен?"Набългарскидумата„вечен"неизразяватова,коетоеписановоригинала.Под„вечен"набългарскиразбирамебезконечен.–Каквоозначавадуматабезконечен?–Аззаместих„вечен"с„безконечен".Товаевсееднодаопределим„х"с„у"илис„z"–еднонеизвестносдругонеизвестно.Щекажете,чех=у,у=z.Значи,решихтеедназадачастринеизвестни.Пакпитам:Каквонещоеживотът?–Даживееш.–Какдаживееш?Някоисоциолозирешаваттозивъпросснеизвестнии,въпрекитова,пакоставаеднонеизвестно–у.Ирелигиознитерешаватсъщиявъпросипакоставаеднонеизвестно–z.Всичкихорарешаваттозивъпросинакраяпакоставаеднонеизвестно.Аконякойсеосмелидасеоткажеотдоказателстватанатезихора,щегонарекатневежа.Следтяхидатматематицитеиговорятзафигури,затела,заразнивеличини–синус,косинус,тангенс,нокаквосерешавастова?–Товаимаприложениевъвфабриките.–Каквосадопринеслифабриките?–Тесасъздаликултуратаначовечеството.–Знаетели,колкохорасаосакатенивтезифабрики?Тамсеработиснеизвестнивеличини.Азнесъмпротивнауката.Стремежътйеправ,нометодите,скоитотясислужи,несаправи.Азимампредвидположителнатанаука,коятослужинаВечнотоначало.Тазисутрин,предибеседата,каторазмишлявах,дойдохдоследнатамисъл:Любовтанесеизменя,ивнейнияогънвсичкоизгаря.<br/><br/>Любовта,катовътрешенстремежвчовека,никоганесеизменя.Всичкииматестремежкатотозинаголемецаипитате,щодасторя,заданаследявеченживот.Под„веченживот"несеразбирабезконечен,нотакъвживот,прикойто,каторазбирашзаконитему,можешдагиприлагаш.Под„век"разбирам,дазнаешдаприлагаш.„Век"екореннаеднастарадума,коятоозначавадабъдешученикнатоваучение,коетоприлагаш.<br/><br/>ГолемецътпитаХриста:„Щодасторя,заданаследявеченживот?"Катопрочететецялатаглава,щевидите,каквомуотговаряХристос.ГолемецътсеобръщакъмХристасдумите:„Учителюблаги."Думата„благ"произлизаотлюбовта.Набългарскидумата„любов"енеразбрана,неопределена,неточна.Затова,катосеговоризалюбовта,всекипита:Каквалюбов?Значи,освенизменчиваталюбов,имадругалюбов,коятоесъществена,неизменна.Принея,отношениятавсякогаоставатедниисъщи.Тяносиблагатанахората.<br/><br/>Христосказванаголемеца:„Защоменаричашблаг?"Стозивъпрос,Христосгонавеждакъмсъщинскатаидея,къмлюбовта,коятоносивсичкиблага.Тоймуказва,чевеченживотсепридобивасамочрезлюбовта.Христосмуотговорисдведуми:„Идиилюби!"Тоймуказва,какможеданаследиживотвечен.Инавас,катокажем:Идетеилюбете!–виепитате:Амакак?Значи,ивиенеразбирате.<br/><br/>Хоратасеръководятвживотасиоттрисъществениидеи,т.е.оттриначинанаразбиране.Сединанекдототбългарскияживотщевиобясня,каквисатияидеи.Еднобългарскочорбаджийскосемейство,мъжижена,сеотличавалисголямоскъперничество.Мъжътобичалдасихапвахубаводървеномасло,затовачестосидонасялвкъщисбинлик.ТойсигодоставялотГърция.Катополучавалмасло,всякогасисипвалвчинийкаитопвалвнегохляб.Хапвалсисудоволствиеиказвал:Отличномасло!Слугитемугледалиисамопреглъщали.Господаркатазапушвалашишетоиказваланаслугите:Никойданебутатовашише!Тоесамозагосподаря.Слугитеобикалялиоколошишето,поглеждалигоитопвалисхляботсянката,коятохвърлялошишето,иказвали:Отличноетовамасло!По-горнитеслугипредаваливпечатлениетосиотмаслотонапо-долните,коитосъщоказвали,чемаслотоехубаво.Значи,иматримнения,т.е.триразбирания.Коемнениееправо,виесамизнаете.Имаитриродаслушатели:Еднитопятнаправоотмаслото,вторите–отвън,околошишето,атрети–отсянкатанашишето.Защочорбаджиятанеискаидругитедавкусятнаправоотмаслото,товаеясно.Тойискадазапазимаслотосамозасебеси.Аковсичкигоопитват,вняколкоднимаслотощесесвършиизанегоняманищодаостане.Каквощекажетезаслугите,коитотопятсамооколошишетоиотсянкатаму?–Щекажете,четесаглупави.Койтотопимаслоотстенитенашишето,наистина,еглупав.Тойтрябвадаотворишишетоидасисипемалкомасло.Каквощекажетеизаонезихора,коитосестремятдастанатцаре,дауправляватсвоянарод?Нееливсеедно,датопишмаслоотстенитенашишето?Дабъдешцар,товазначи,датопишмаслоотстенитенашишето.Самогосподарятимаправодаядемаслоотшишето.Тиситакъвгосподар,койтонапълнилбинликасмасло,стоишпреднегоисиказваш:Азсъмцар,азщеуправлявамотлично.–Наумасисамоговориш.<br/><br/>Казваш:Колкоеглупавтози,койтоетопилмаслоотвъннашишето,илиотнеговатасянка!–Амити,койтотопишпосъщияначин,несилиглупав?Тиискашдабъдешцар.Танесилицарнасебеси?Аззная,коеенай-хубавотоцарствовсвета.Товаетвоетосърце,твоятум,твоятадушаитвоятдух.Товасасили,коитосесъдържатвсамиятебе.Тесъставяттакававеликадържава,какватосветътнепознава.Всравнениестазидържава,всичкиостаналипредставятголямаанархия.Поданицитенатазидържавасадобревъзпитани.Всекисизнаеработата,подчинявасеназаконите,спазваредаипорядъкавнея.Можелиследтовадакажете,чедържавитеназемятасаидеални?Итиядържавипостоянноковатсвоитезакони:българите–внароднотосъбрание,англичаните–вдветекамари.Навсякъдесековатзакониследзакони,но,вкраянакраищата,тесанеприложими.<br/><br/>Всичкииндивиди,общества,народисестремятдаподобрятживотаси,дастанепо-сносен.–Какщестанетова?–Заизяснениенамисълта,щесипослужасживичислаиединици.Взимам,например,мъжеижени,братяисестринесамокатоиндивиди,нокатожививеличини.Товаданевиучудва.Заменемъжътееднавеличина,едночисло;можедаеизвестно,можедаенеизвестно.Можедае„а",„в"или„с";можедае„х",„у",„z".Представетеси,чедвамадругари,поневоля,попадатвзатвор.Стаята,вкоятосенамират,ехерметическизатворена,съсстъкленисводове.Впървовреме,тесавесели,нопослесиказват:Ставанякаквапромянавнашияживот.Атмосфератаоколонассесгъстява.Нищонесевижда,нонещонидуши,гнетини.Следизвестновреме,единиятсечувствамалконеразположен,аследтоваивторият.Единиятпогледнепрезпрозорците,послеидругият.Отпритеснение,тезапочватдасеборят,ноитованепомага.Положениетоимпостепенносевлошаваоттежкиявъздух,итезапочватдасезадушават.Кояепричинатазатова?Съществувалалиетяпо-рано?Свдишванетоииздишванетотесамисисъздадохазатруднението–развалихавъздуха.Споредокултистите,съссвоитемисли,чувстваидействия,човексамможедаразваливъздухавокръжаващатасреда.Кактовъгленатакиселинасеотразявавредновърхунас,такаиниеможемдасезадушимотсвоитемисли,чувстваидействия.Щекажете,чезнаететова.Негознаете.Всякознание,коетонесеприлагавживота,нееистинско.Някоиотвасказват:ОттолковагодинислушамеУчителя.Ниегоразбирамевече.–Щеизвините,ощенищонеразбирате.Неевъпросзатеоретичноразбиране.<br/><br/>Питам:Каквостеразбралиотлюбовта?Готовилистедасеоткажетеотиманетоси?Готовилистедаприложитеонязаконнапълнотосамоотричане?Аковикажадараздадетеиманетоси,щекажете:Чакайдасипомисля.Какстемеразбралитогава?Когатоучителяткаженаученикадаизлезевън,итойнеискадаизлезе,каквоозначаватова?–Непослушание.Скаквоможедасеобяснитова?Допуснете,чеазсъмвкласаизная,чеследпетминутиподътщесепровали.Бездаобяснявамнаучениците,азизвиквам:Скоронавън!–Защо,г-нУчителю?–Навън,безразсъждение!Ите,единследдругизтичватнадолупостълбата.–Каквостава?–сепитатте.Несеминаватпетминути,иподътсепроваля.Акорекадаимкажа,каквощестанеследпетминути,иаз,итещесенамеримдолу.Можедадопуснемидругоположение–чезданиетогори.Казвамнаученицитеси:Единпоедин,скоровън!Могадакажаидругонещо,приятнозатях:Излезтевсичкивън,наувеселение!<br/><br/>Присегашнитеусловия,хорататърсятпричинатананещастиятавънотсебеси.Например,двамадушиживеятведнастая.Идваматаеднаквосапричиназаразваляненавъздуха.Въпрекитова,тетърсятпричинатавънотсебеси.Казвамим:Отворетепрозорците,давлезеотвънчиствъздухисветлина.Нотеседятвстаятасиисечудят,защоимепритесненонагърдите,защогиболиглава.–Отворетепрозорцитенаглавата,нагърдитеинастомахаси.–Разбрахме,каквосеискаотнас.–Разбрахте,анищонеправите.Щомотворитепрозорцитеси,веднагавъввашияживотщестанекореннапромяна.Казвамнаедного:Люби!–Амащемеизползват!–Коитолюбят,саопаснихора.Немеразбирайтекриво.Тесаопасни,когатогибутат.Любещиятеголям,дълбокизвор.Щестоишдалечотнего,бездагобуташ.Неможешдасииграешснего.Тойетолковадълбокиголям,чеакоречешдасипоиграешснего,щетезавлече.<br/><br/>Дадойдемдодругиразсъждения.Например,математицитеказват,четочкатаевеличина,коятонезаеманикаквопространство.Какевъзможнотогава,кръгът,койтоеобразуванотмножествоточки,дазаемапространство?Значи,редточкизаематизвестнопространство,аточката,самапосебеси,ебезпространствена.Казвасеоще,чеправаталинияимасамоедноизмерение–дължина,нямаширочинаидебелина.–Каквоозначавадължината?–Посока.Значи,всякасила,коятоизлизавънотсвояцентър,радиира.Така,тяобразувадължина.Такасеопределяинтензивносттанасилата,коятодействавдаденмомент.Например,иматедвеоръдия.Еднотооръдиебиенаразстояниепеткилометра,адругото–наразстояниедесеткилометра.Значи,първотооръдиеобразуваправалиния,дългапеткилометра,авторото–права,дългадесеткилометра.–Щоеправалиния?–Най-късоторазстояниемеждудветочки.Притова,междудветочкиможедасепрекарасамоеднаправа:Споредмене,междудветочкимогатдасепрекаратмногоправилинии.Товаподдържатидругиучени.–Възможнолиетова?–Стозивъпроссезанимаваматематиката,тяимадумата.Томожедаседокаже.Важное,чеправаталинияопределяинтензивносттанададенаточка,катосила.–Щоеточката?–Същество,съзнание,неделимовсебеси.Всякапървичнаединица,коятоизлизаотБогаилюбовта,есъщонеделима.Интензивносттанатовасъзнание,коетоизлизаотсвояцентъривървикъмпериферията,сеопределякатодължинанаправаталиния.–Щоеплоскост?Каксеобразуватя?–Отдвижениетонаправаталиниявпосока,перпендикулярнанасебеси.Плоскосттаимадвеизмерения–дължинаиширочинаизаемаизвестнопространство.Представетесиеднадългалинияот1000км.,накоятосанаредени1000оръдия,коитовсекимоментпущатпоеднаграната.Можелидапресечететазиправа?–Щомпрестанедадейства,можедаяпресечете.Тяевременновладение.Докатодействаторъдията,праваталиниясъществува;щоморъдиятапрестанатдадействат,иправатаизчезва.Втоваотношение,праваталинияпредставяидеаленсвят,вкойтодействазаконътнабезкористието.Товазначи,дазаемашизвестнопространство,нодасисвободенотвсякакваалчностдавладеешиобсебваш.–Товаеневъзможно.-Възможное.Човекнямаправодавладееидазавладява.<br/><br/>„Учителюблаги,щодасторя,заданаследяживотвечен?"Христосмуотговори:„БлагесамоБог".Ниепостепенносеприближавамекъмидеятазавечнияживот.Казвам:Докатомислите,чесамищеоправитесвета,виестенакривпът.Докаточовекмисли,чеотвъннякойщеоправиработитему,итойенакривпът.Докатомайкатамисли,чедъщерятаилисинътщеягледат,итяенакривпът.Докатогосподарятразчитанаслугатаси,тойенакривпът.Докатохоратавярват,чесвещенициипроповедницищеоправятсвета,тесанафалшивапочва.Поставететазиистинанаопитищесеуверитевдумитеми.Значи,всекичовектрябвадаразчитапърво,насебеси,апосле,надругите.Боленси,викашлекардатепрегледа.Тойтипредписваизвестнахрана.Казваш:Господиндокторе,слабсъм,стомахътичерватамисаизтънели,немогатдаприематхрана.Некасинътмисехранизарадимене.–Синъттищесехранизарадитебе,нотойщепечели,атищегубиш.Следователно,тищесехранишсам,колкотоислабдаеорганизмътти.Тищеядешзасебеси,анесинътти.Щеприемашпо-малкохрана,щедъвчешдобреипостепеннощесезасилиш.Когатоказвам,чечовекеспособендаоправисвоясвят,имампредвид,тойдаработисъобразновеликиязаконналюбовта.Товазначи,всекидендаприемапотрошицаотлюбовтаипостепеннодаувеличава.Акомислиш,чесинъттиможедаядезарадитебе,т.е.тойможедаоправитвоитеработи,единденБогщекаже:Такиваглупциняматправодаживеят.Теизопачаватмоязакон.Казвате:Тозисвятелош,неесъздадендобре.–Товаеспецифичномнение.Другиказват,четозисвятедобър.Спореднякои,земятаесвятнастрадание,долинанасмъртта.Товаенеразбиране.Моетомнениее,четозисвятеединотвеликитесветове,коитосасъществували.Некаученитеифилософитемипокажатпо-добърсвятоттози.Закойсвятговоряаз?Неговорязасвета,койтоносишвумасиисеоплакваш,ченеможешдаживеешдобресъсженаси,сдецатаси,сбратсиисестраси.Азнеговорязачовешкиясвят,пъленсъсзаблужденияипротиворечия.Задругсвятговоряаз.Щекажете,чеБогенаредилдасеженятхората.Акобешетака,тещяхадасераждатженени.Всъщност,тесераждатнеженени,апослесеженят.Женитбатаесъздаденаотхората.Щекажете,чеБогенаредилдаимагосподариислуги.Акобешетака,хоратащяхадасераждатсвързани,господарислугазаедно.Защотрябвадасеподдържаттакивафалшивиположения?ВБожествениясвяттакиваотношениянесъществуват.Щекажете,чевцъркватанепременнотрябвадаимабогомолци.Акобешетака,свещеницитеибогомолцитещяхадасераждатзаедно.Взаключение,хоратаискатдатурятвустатанаБогатакивадуми,каквитоТойникоганееказал.Богтъйказал,иначеказал.НеговоретеневерниработивиметоБожие.Богтърпичовешкитеглупости,ногипреработва.Мнозинаучени,професорииучители,преподаватнасвоитеученициизвестнознание,нотонееощеоноваистинско,положителнознание.Всяканаукатрябвадаимасвойцентър,откойтодаизхожда.Койецентърътнаматематиката?Тяпонеминавазаположителнанаука,азадруги–затрансценденталнанаука.Койеосновният,живиятцентървматематиката,накойтоможешдаразчиташ?Когатоматематикътсенатъкненанякоетруднодоказателство,веднагатойприбягвакъмимагинернитевеличинииказва:Тезивеличининесъществуват,носеизползуваткатоизходниточки.Значи,тойизлизаотнереалнивеличини,зададокажереалните.Имагинернитечисласаиграчки,забавазаматематиците.Какможедаизучавашнещо,коетонесъществува?Всъщност,няманесъществуващичислаивеличини.Койеосновниятцентървхимията?Щекажете,чехимиятаработисатомитеимолекулитенаелементите,коитосесъединяватпорадиизвестносродствомеждутях.Товасродствокактомеждухораталие?Някаквопривличанеима.Химиятанеесамовтова,дабоядисвашпредметитеидаполучавашексплозивнигазовеиразличниотрови.Тованеехимия.Ученитеговорятзанякаквихранителнипилюлчета.Иприродата,предихилядигодиниенаправилатакивапилюлчета.Тяимафабрики,вкоитосамагиприготвя.Ниенесенуждаемотчовешкипилюлчета.Неизнудвайтеприродата!<br/><br/>Каквоправятсегашнитеучени?Тевзиматнаготовознаниятанаприродатаи,катоглашатаи,казват:Еди-койсиученоткрилнещо.Не,по-добресикажи:Четохнещоведнаоткнигитенаприродатаиседокоснахдоедининтересенвъпрос.Прависвоитенаучниизследвания,новсякогаговориистината.Щениубеждаватучените,чепървоначалносветътпредставялнякакъвхаос,нопослесеоформилистаналразумен.Втованяманикаквалогика.Отнеразумниясвятсесъздалразумен!Щекажете,четоваеаналогия.Да,нованалогиятаимаизвестнизаблуждения.Искатдакажат,чекактодететовпървовремееневежа,апослепоумнява,такаисветът,отхаоссепревърналвразуменцентър.Дарбитеиспособноститесавложенивдетето,итеотпослесепроявяват.Следователно,дететоеумно,ночакавреметозасвоетопроявяване.Органитемуощенесасеразвили.Когатопосеетесеметовземята,влагателинещовнего?Тосиносиспецифичникачества,коиточакатвреметодасепроявят.Семетознае,какдасенареди;тознаеихимия,ифизика.Виегледатенасеметокатонанещомалко,нищожно,новижте,каквостъбло,каквигъвкавиклониизлизатотнего.Клонитесагъвкави,задаиздържатнанай-големитебурииветрове.Виждаш,какеднорастениеиздигаглавичкатасинагоре,новятърътмуказва:„Преклоненатаглавичкаострасабянесече."Товеднагасваляглавичкатасинадолу,учисенасмирение.Щомотминесилниятвятър,топакиздигаглавичкатаси.Ученитещеговорятзавибрации,заколебаниявъввъздуха,зависокоинизконалягане.-Чеимаколебания,товарастениятазнаятпредиучените.<br/><br/>КаквоискалголемецътотХриста?Тойискалданаследивечния,истинскияживот.Тойискалданаследионзиживот,вкойтоумът,сърцетоиволятатрябвадасепроявятсвободно.Ноитоваенеразбрано.Какможедасепроявиумът?Аконапишетееднакнига,товапрояванаумалие?Товаетеория.Аконаправитеедначерква,товапрояванасърцетолие?Черкватаеоткамъни,следователно,тянеепрояванасърцето.Аконаправяеднаголямабомба,коятодаразрушивсичкооколосебеси,итованеепрояваначовешкатаволя.Коисаистинскитепроявинаума,насърцетоинаволята?Вървяпоулицатаивиждам,ченякойлежинапътясизкълченкрак.Всичкигогледат,ноникойнеможедамупомогне.Спирамсепреднегоимунамествамкрака.Етоеднапрояванаума.Стоваобръщамвниманиенапострадалия,такадаработивърхусебеси,чеитойдапомагасъссвояумнастрадащите.Всекитрябвадазнаеизкуствотоданаместваизкълченикрака.Днесхоратасаизоставилитоваизкуство.Всекиочакваотдругите.Дететосеразболее,имайкатаказва:Тазиработаезалекар.Не,всякамайкатрябвадазнае,какдалекувадецатаси.Майкататрябвадададепървапомощ.Лекарятсамосанкциониратова,коетомайкатаенаправила.Нотойказва:Никойданебутаболния.Товаемоесвещеноправо.Първатаработанамайкатаедададерициновомаслонаболнотодете;после,даизпиеняколкочашигорещавода,аследтова,дамунаправипостнакартофеначорба.Тазиепърватапомощзавсекиболен.Болитеглава.–Защо?–Имашутайкивстомахаиливчервата.<br/><br/>Питате:Защотрябвадасепиегорещавода?–Многопросто.Прихраненето,постенитенастомахаичерватаоставатмазнинииутайки,коитопречатнаправилнотохраносмилане.Горещатаводагиразтваряирегулирапроцеситевстомахаичервата.Какмиетевиечиниитеитенджеритеси,сгореща,илисъсстуденавода?Какмиетеумивалницитеси?–Сгорещаводаисапун.Значи,заочистваненамазнинитеиутайките,горещатаводасепредпочита.Домакинятамиесъдоветесгорещавода,докатозапочнатдаскърцат.Ивиещепиетегорещавода,докатостомахътичерватавизапочнатдаскърцат.Товазначи,докатоувассесъбудиздрав,естественапетит.Дазнаеш,какдаприлагашзнаниетоси,товаеголямоизкуство.Сегашнитеученимислят,чесапостигналимногонещо.Тенеподозират,чесаедвавначалотонаистинскатанаука.Акосегашнитеучени–математици,физици,естественицивлязатвъввеликатаокултнашкола,щевидят,четехнитезнаниянепредставятнищо.Тесамищесечудятнасвоетоневежество.Казваш:Най-после,след20годишниусилияпостигнахтова,коетоочаквах–открихнещо.–Нищоособенонесиоткрил.<br/><br/>ГолемецътзапитаХриста:„Учителюблаги,щодасторя,заданаследяживотвечен?"Христосмуказа:Защоменаричашблаг?"Когатонеобичашнякого,немуказвай,чегообичаш.Неголъжи.Някойдававид,чеобича,преструвасе,авсъщност,мрази.–Щоеомразата?–Студ.Азносявсебеситермометъриизмервамтемпературатаначовека;потовапознавамстепентаналюбовтаинаомразата.Междуомразатаилюбовтаимаизвестноотношение.Забелязаное,чеонзи,койтомрази,температуратамусепонижава.Значи,омразатапроизвеждастуд,алюбовта–топлина.Обаче,междунебеснияогъниземнияимаизвестнаразлика.Небесниятогъннеправизлонаникого,аземниятпричинявамногопакости.Наземнияогънможешдаопечешкокошка,агне,прасе.Слънчеватасветлинапредставянебеснияогън.Наслънчевататоплиназреятплодовете,аназемнияогъннемогат.Всичкипрестъплениясевършатвсеназемнияогън.Тойимадоленпроизход.Каквотоидаготвитенатозиогън,вкраянакраищата,завасоставаттрицитеипепелта–нисшитеелементи,апраната–жизненитеелементиотиватвъввъздуха.Чеетака,затоваговорятболеститеисмъртта.Готвитехубавияденета,а,въпрекитова,боледуватеиумирате.–Защо?–Сгрешилистенещо.<br/><br/>Койвидадеправодаколитеагнетаикокошки?Щекажете,четакаеписановБиблията.Койтоеписалтова,нищонееразбирал.Христосказва:„Аконеядетеплъттамиинепиетекръвтами,няматеживотвсебеси."Тойдадетълкуваненатозистих,кактоинацялотосиучение.Аконебешегоизтълкувал,идосегащяхадаговорят,чеХристосказвалдаядатплъттаМу.Акоразбиратебуквално,всекипроповедникщешедабъдеизяден.Щомслушателитемуогладнеят,щегозаколятиизядат.Тещекажат:Аконеизядемплъттатиинеизпиемкръвтати,защосистаналпроповедник?Товасанелогичнизаключения.Христосказва:„Словото,коетовиговорих,носиживотвсебеси."Значи,това,коетодаваживот,евънотнашияорганизъм.Исамиятживотнеевнас.Отлампаталиидесветлината?Не,тяидеотвъннякъде.Виждате,чефитилътгори.–Какставагоренето?–Акостеясновидци,щевидите,чепрезмаслотоминаватизвестнитечения,известниенергии.Тепричиняватгоренето.Щомсепрекъснатенергиите,игоренетосепрекъсва.Имамасловлампата,нотонегори.Направетеследнияопит:Сипетеведношишедървеномаслоигооставетенякъде,дастоидесетгодини.Следтова,опитайтеседагозапалите.Щевидите,чемаслотонегори.–Можедасееразвалило.–Казваме,чесееразвалило,авсъщност,презнеговеченеминаватонезиенергии,коитопричиняватгоренето.<br/><br/>ПриХристадойдеединотученитехоранавремето,даГопита,какданаследивечнияживот.Ивие,катотозиучен,чакатедавиобясняизвестнивъпроси.Многовъпросисъмвиобяснявалисегапакповтарям:Започнетесмалкитевеличини,които,катоточката,катоживота,незаематникаквопространство.Започнетедаработитеснай-малкатасветламисъл.Приеметеяияприложете.Кажетеси:БогеЛюбов.Ивнай-малкотосипроявление,тазилюбоведостъпназамоятадуша.Тъкмовиесеразширите,почувстватетазилюбов,иБогпохлопанаврататави.Каквовиждатой?Виебиетесинаилидъщеряси.Богвидадегръбизапочвадасеотдалечава,катоказва:Тозичовекнеразбиравреметоипространството.–Каквиотношениящеиматозисинкъмбащаси?–Щегонамрази.КогатоБогхлопанавашатаврата,авиебиетесинаси,тойнепременнощеизмениотношениятасикъмвас,щевинамрази.–Скаквобиятднесдецата?–Спръчица.Щекажете,чепръчкатаеизлязлаотрая,затовасъдържаенергиявсебеси.Бийдететосислюбов.Влейвнеговсичкатасилюбов.Докатобиеш<br/>дететосибезлюбов,товсякогащетисесърдиищетеизбягва.Синилидъщеря,битислюбов,всякогасаблагодарниипризнателникъмродителитеси.<br/><br/>Днесвсичкиизучаватпедагогията,прилагатпедагогическитеправила.Иазимамсвояпедагогия,своипедагогическиправила.Всичкичовешкиправиласанищопредправилатанаживата,разумнаприрода,вкоятоБожиятДухработи.–Защочовешкитеправиланеиздържатвживота?–Защоточовекизпадавдвекрайностиисислужисдвемерки.Къмсебесиприлагаеднамярка,къмближнияси–друга.Работишнякъде,искашдатиплатятскъпо.Щомнатебеработят,малкоплащаш.Споредмене,никойнищонетрябвадаплаща.–Защо?–Отивамприбратасиимуработяслюбов.Каквазаплатащемидаде?Истохилядилевадамиплати,нищонеса.Щемиплатислюбов.Казвамму:Братко,щетиработявсичко,каквотоискашслюбов,нощемиплатишслюбов.–Леснаработа,азтеобичам.–Тованеелюбов.Акотвояталюбовотварякесиятати,товаеистинскалюбов.–Немогадаотворякесиятаси.–Щомнеможеш,тинеможешдаобичаш.Акосъдиятасъдипрестъпника,инеговаталюбовнеотвориумаму,давлезеотвънсветлина,присъдатамунееправилна.Тойщеокачипрестъпниканабесилката.Иманещо,коетолипсванапрестъпника.Съдиятатрябвадавиждатова.Щомдадешнапрестъпникатова,коетомулипсва,тойсеизправя.<br/><br/>Сегаазговорянавсичкихора,дасенаучат,какдаработят.Щекажете,чевиподигравам.Вмененесъществуватподигравки.Дасеподигравамсвас,значи,дасеподигравамсъссебеси.Азобичамистината.Желаяивиедаяобичате.Виеобичатеистината,познаватея,нонеяприлагате.Когатосеотнасядовас,добреяпознавате.Когатоезадругите,правитесе,ченеяпознавате.Не,кажиси:Познавамистината,нонеевмойинтересдаяпризная.Щекажеш,четвоитевъзглединетипозволяватдапостъпвашсъобразноистината.–Несеоправдавай.Истинатасеприлагапривсичкиусловия.Кажиси,ченеискашдаяприложиш.Защоизакаквонеискаш,нееважно.<br/><br/>„Учителюблаги,щодасторя,заданаследяживотвечен?–„Еднотинедостига:Иди,продай,всещоимаш;раздайгонабеднитеиела,тамепоследвай."Младежътнищонеотговорииостанадамисли.Идоднес,богатитеиученитеощемислят.Вижтеги,каквоправятвканторитеивкабинетитеси–решаватразличнизадачиспоняколконеизвестни.Обаче,ирезултатитеимсанеизвестни.Теказват:Даселюбим!–Как?–Съссладкидуми.–Вкаквосезаключаватсладкитедуми?Дакажешначовекаеднасладкадума,тованеелюбов.Американците,катопрактиченнарод,предпочитатдасемолятзаумрелите,дасеподобритехниятживот,отколкотодапомагатнаживите.Наживиятрябвадададешнещо,даотворишкесиятаси.Заумрелиящесепомолишищесеосвободишотвсякакваотговорност.Смолитватаситисамосеподписвашиоставяшнадруги,тедасвършатработата.ВБожествениясвятняматакъвзакон.Щомискашдапомогнешнаумрелия,щеоставиштойдавлезевтебе,дамуразберешмъчнотията,итисамдаяразрешиш.Втоваотношение,исвещеницитетърсятлеснияпът.Щесепомолятзаумрелитеинищоповече.Не,щеносишумрелиявсебесиищемупомагаш,докатогоуспокоиш.Несепозволява,виметоналюбовта,дасевършатпрестъпления.<br/><br/>Помни:Любовтанетърпиникакваизмама,никаквалъжа!Щепогледнешчовеканаправовочите,сустановен,чистпоглед.-Защомегледаш?–Обичамте!Акокажештезидуминамладамома,тящекаже:Обичашме,защотоискашдавземешнещоотмене.Каквощеотговорибабата,акоинанеякажеш:Обичамте!–Защомеобичаш?Азсъмстаражена,нищонемогадатидам.–Вслучая,имладата,истаратамисляткриво.Грехътговоривтях.Идветенеразбиратживота.Идветене<br/>разбиратлюбовта.Инадветеказвам:Новоучениесепроповядванахората,новзакон.Бабатасеобезсърчила,отчаяласеимиказва:Синко,несеживеемеждущеркииснахи.Казахй:Бабо,азвладеяизкуствотодаподмладявамхората.Искашлидасеподмладиш?–Сериознолиговориш?–Сериознотиговоря.Ех,дедасеподмладя!Дастана20годишнамома,щезная,какдаживея.<br/><br/>Щевикажаеднавеликаистина:Всичкиможетедасеподмладитевпетминути,новяраенужназатова.–Накогоговориштова?Ниесмесвършилиуниверситет,неселъжем.–Честесвършилиуниверситет,честеучили,неотричам,обаче,зная,чесесъмняватеиправитегрешки.–Ниезнаеммногонеща.–Знаетемногонеща,ноеднонезнаете–честенещастни.Нямащастливчовекназемята.Всичкизадаватевъпроса:„Учителюблаги,щодасторя?–Кактоидависеотговори,виенестеготовиощедапожертватевсичкозаГоспода.Казвате:ДаомотаемнякакУчителя.–Какщемеомотаете?Предивсичко,азнесъмвсякогавтялотоси.Някогадохождамвсъбранието,ивиемислите,чесъмпривас.Азнесъммеждувас;азсъмизвънвреметоипространството.Самотялотомиепривас.Виевиждалилистеме?Познавателиме?Щекажете,чесъмпроповядвалнещо.Нищоособенонесъмказал.Когатокажанещо,светътщесеоправи.Засега,самовизабавлявам.Днесоколоменесеповдигацялвъпрос.Искатдапротиводействатнамоетоучение.Етокаквощевикажа:КогатоБожественотоучениесеприложи,навсякъдещесеявиогънот35милионаградуса.Всичкощеизчезне–свещеници,владици,министри,царе,майкиибащи,–всичкооколовасщесестопиищесесъздаденовсвят.Тогававсичкищекажете:БлагодаримТи,Господи,чениосвободиотвсичкизаблуждения.Можемдаживеемвечепобратски.Каквопо-голямоблагооттова?Даможевсекисвободнодаживееидасеразвива.Казвам:Идеогънвсвета!От20годинивечеговорянабългарскитедържавнициданеприлагатнасилието;дабъдатискрениединкъмдруг;дасеобичаткатобратя.Едновремесеоплаквахтеоттурците,отгърците,отсърбите.Сегаоткогосеоплаквате?Всичкистебългари.Нямаоснованиедасеоплаквате.Значи,турчинът,гъркът,сърбинътсаощевБългария,несасизаминали.<br/><br/>Днесвалисняг.Каквоозначаватой?–Чебългарскитедържавницитрябваданаучатзаконаналюбовта.Детоелюбовта,тамняманасилие.Министрите,коитосасегавзатвора,несалиправилинасилия?Азсъмискренипитам:Чистилисатехнитеръце?Постъпвалилисаправо?Ноинатези,коитосъдятказвам:Постъпвайтеполюбов,поБожественначин.Щекажете,честеготовидагиоправдаете,нокатодойдатнавласт,тещевисъдят.Азмогадапомогнанаминистрите,ноаковсърцатаимсеявибеззаветнатаидеяналюбовта–даплащатдълговетесисдоброислюбов.Засегазатворътнеестрашен;тойевеликоучилище.Ивтялотосичовекевзатвор.Любовтаеогън.Таковаеимоетоучение.Щесеучите,докатоизлезетеотзатвора.Дотогаващеимарепарации,референдуми;щесислужитесбелиичернибюлетини.Койтосложичернабюлетина,щесеспаси;койтопоставибяла,щеувисненавъжето.–Коисапричинитезастраданията?–Безлюбието.Приложетелюбовта,кактовиндивидуалния,такаивобщественияживот.Бъдетеискренипомеждуси.Съдействайтенавсекидържавник,койтоидесъссветлиидеиижелания.Бъдетедоблестниисамоотвержени.Неговорясамозапартията.Тяеединорганизъм.Говорязацелокупнияживот,койтообхващавсичкипартии.Каквоструванабългарскитедържавницидаприложатзаконаналюбовта?Мислятлите,чеакообесятминистрите,вБългариящесевъдвориредипорядък?Субийстванесеразрешаватвъпросите.<br/><br/>Едновинедостига:Дасеприложизаконътналюбовта,задаседадевъзможностнавсичкидаживеятдобре.Товаенай-малкатапрограма,споредкоятосегашнитехорамогатдаживеят.Днесвсичкихорасаподзаконанакармата.–Какдействуватозизакон?Въввреметонаединотегипетскитефараони,нареченРаамез-Фухи,живялединвеликУчителАмраха-Фу.Раамез-Фухиималкрасивадъщеря,наимеЕлита.Тязаболялаотпроказавнай-остраформа.Всичкивидниегипетскилекариприложилисвоетоизкуство,нонемоглидайпомогнат.Най-после,фараонътизвикалвеликияУчителигозапитал:Можешлидаизлекувашдъщерями?–Мога–отговорилтой–ноприусловие,даизправитяеднасвояпогрешка.–Какваепогрешкатай?–попиталбащата.–Тяможедаякажесамопредмене,защотоазщеприложавсичкиусилиядаяизлекувам.Ивиесепитате,каквабилагрешкатанацарскатадъщеря.<br/><br/>Това,коетовиговорихдотук,еразбранозавас.Дотукработитевървятдобре,ноакопроследяисториятанатовапредание,щеостанетенаособеномнение.Обаче,стовавъпросътнесеразрешава.Трябвадаседойдедовеликатаистинанаживота.Вдалечнотоминало,великиятУчителиЕлитаживелизаедноведнапланинскаместност,катодругари.Тойбиловчар,носезанимавалсастрономия:изучавалнебетоимногобройнитезвездиипланети.Идваматабилибедни.Поедновреме,презтазиместностминалцарскиятсин,красив,младмомък.Катоговидяла,Елитасевлюбилавнегоинапусналадругаряси.Останалиясиживотпрекараласцарскиясин.Щекажете,четебилищастливи.ЦарскиятсинбилсегашниятРаамез-Фухи,бащатанаЕлита.Тойпринадлежалкъмчернотобратство.Следвремеидваматаумрели.Миналимногопоколения,итеотноводошлиназемята,катобащаидъщеря.Сегатязаболялаотпроказапорадиизмянатакъммладияовчар.ДнессамовеликиятУчителможедаяизлекува.Акотяможедасъзнаегрешкатасиидаразбере,каквистраданияепричиниланамладияовчар,самоседномахваненаръка,тойможедаяизлекува–даяосвободиотстрашнатапроказа.Нестелиивиеоттези,коитоживяхтевпланинскатаместности,бездамислитемного,напуснахтесвоявъзлюбенитръгнахтеследцарскиясин?Вашитенещастиявживотависедължат,именно,натова,четръгнахтеследцарскиясин,представителначернаталожа.Сдругидумиказано:ВсичкивиенапуснахтеБога,всичкивиесепоругахтеслюбовтаиотидохтевсвета,детоиднесстрадате.Казвам:Азмогадавипомогнаощесега.–Как?–Щепризнаетесвоетопрестъплениеотдалечнотоминало,своятабезхарактерност.Такащесенамеритепредлюбовта,коятощенипоздравиищекаже:Немислете,чеБогедалечотвас.Тойеблизодовас,новие,коитомногопътистеизменялиналюбовта,сегастрадате,бездазнаетепричинатанавашитестрадания.Готовилистедапризнаетесвоятагрешка?Щекажете:СлушамеТе,Учителю!–Виемеслушате,иазвислушам,носамосъсслушане,въпроситенесеразрешават.<br/><br/>Казвам:Нямалюбов,катопроявената,катоизявенатаикатоосъщественатаБожиялюбов.Некавсичкисърцаиумове,научениипрости,набогатиибеднисепроникнатотидеятазаБога.НекавсичкидавиждатБоганавсякъде–вънотвасивъввас.Дапродължаразказа:ВеликиятУчителзабранилнабащатадавлезеприЕлита.Тойвлязълсампринея.Тяведнагагопозналаиизвикала:Простими,прости,сгрешихпредтебе!Тойпрострялръкатасинаднея,издраветоймоменталносевъзстановило.Катоявидялздраваикрасива,бащатаказалнавеликияУчител:Давамтимоятадъщеря.<br/><br/>Желая,любовтаимъдросттадапроникнатвсърцатаиумоветевиидасесъединятведно.Можетели,катоЕлита,дакажете:Господи,простими,сгрешихпротиввеликатаистинанаживота.Сегавиеседите,оплакватесе,честенещастни,чеиматенеуспехивживотаси.Кажете:Господи,простини,прости.Тойщепростреръценадвасищевипрости.СамотакащевидитеНеговитеочисмекияиблагпогледналюбовта.Самотакащесепреобразитеищевъзкръснете.<br/><br/>Днесазискам,всичкидавъзкръснете.Несамовие,ноицелиятбългарскинароддавъзкръсне.Управляващииуправляеми;съдиииподсъдими;свещенициивладици–всичкидавъзкръснете.Въввсичкидасеявисъзнанието,честепрестъпилипоотношениенаВеликатаЛюбовивсичкидакажете:Простини,Господи!<br/>
6. Беседа от Учителя, държана на 19 ноември, 1922 г. София.
----
* Лука 18:18
Най-често използвани думи в беседата:всички, аз, любов, живот, кажете, може, има, себе, масло, свят, вечен, съм, казва, хора, шише, бог, казвам, огън ,