Музика и пеене – средство за постигане на Божественото
Най-често използвани думи в беседата:духт, сега, ръце, всички, движения, свят, пълни, пеем, любов, кой, божие, човек, има, учител, сърца, аз, пеене, може, всякога, радост ,
От книгата "Положителни и отрицателни сили", Общ окултен клас - година втора (1922-1923 г.),
Издателство: "Бяло Братство", София, 2008 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили“, 35 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
по стенографски записки, изд. София, 1923 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили в природата - първа част“, 14 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
Издателство "Хелиопол", 1997 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето Беседа в petardanov.com
Т. м.
Хайде да прочетем няколко от темите. (Прочетоха се няколко от темите „Разлика между воля и своеволие“.) Имате ли друга тема? – Не. Ще оставим за идущия път. <br/>(Учителятсвиринацигулка,а8младибратятихопеятпесента)<br/><br/>„ДухътБожий,<br/>ДухътВечний,<br/>ДухътСвятий,<br/>ДухътБлагий,<br/>КойпълнисърцанисЛюбов,<br/>Койпълни(3пъти),<br/>КойпълнисърцанисЛюбов.(2пъти)<br/>СЛюбов(3пъти),<br/>КойпълнисърцанисЛюбов.(2пъти)“<br/><br/>(ВторияпътяизпяхасУчителябезцигулка.ТретияпътяизпяхапаксУчителя,носъвсемтихо.)<br/><br/>Сегавсичкизаеднощепеем„ДухътБожий“(2пъти).<br/><br/>Катодопирниточкинаокултнатамузика,„ДухътБожий“,товаеокултенпреход.Щевикажасегагдесаокултнитедопирниточки,гдеминавасъвременнатамузикавокултнаизащодавасмисълнапеенето.(Учителятпеесам)<br/><br/>„ДухътБожий,<br/>ДухътВечний,<br/>ДухътСвятий,<br/>ДухътБлагий,<br/>КойпълнисърцанисЛюбов.“<br/><br/>Тиядумисаокултенпреход,т.е.преходвокултенсмисъл.Сегащепеетесдвижения,щепуснетеволятасивдействие.Приокултнотопеенещевнимавате.Сегащенапуснетевсичкитевашитрадиции.Искам,катоученици,дабъдетесвободнивпеенето.Когаточовекпее,несамоумът,несамосърцетомутрябвадавзематучастие,ноиволятаму.Азадавземеучастиеиволята,ръцететрябвадаседвижат.Всъвременнатаоперасъзнаваттова.(Учителятпеесамиправидвижения)<br/><br/>„ДухътБожий“(Издигаръцетесибавноимощнонагоре.)<br/>„ДухътВечний“(Сваляръцетесинадолупредлицето,правикръгипослегипоставявхоризонталноположение.)<br/>„ДухътСвяти“(Ръцетесипаквъзвивавъввиднакръгпредлицето,нагореипослепочтиотвесно.)<br/>„ДухътБлаги“(Същото,норъцетеоставатхоризонтално.)<br/>„Койпълни“(Ръцетепредгърдите.)<br/>„СърцанисЛюбов“(Ръцетесеразтварятшироконастрани.Оттамнататъкръцетеправятлекидвижениякатохвъркане.Тесавхоризонталноположение.При„сърцани“туряръцетесинавънка.)<br/><br/>Напълванетоеединпроцеснаразширение.<br/><br/>„Койпълни“(Ръцетенагърдите.)<br/>„СърцанисЛюбов“(Навънръцете,сърцетосеразширява.Приостаналитедумиправисръцетедвижениянахвъркане.)<br/><br/>Катосенапълниединбалонсгаз,тойпочвадасеразширява,дасеиздиганагоре.Когатоправитедвиженияна„хвъркане“,щезабележите,чевтиядвиженияимахармония.(Учителятпеесам:„ДухътБожий...Койпълни...“)<br/><br/>„Кой“имадвоякозначение.Тоеивъпрос,иотговоредновременно.ДухътБожий,койтопълни–отговор.ИкойпълнисърцанисЛюбов?–ДухътБожий,ДухътВечнийит.н.Тесаатрибути.<br/><br/>Сега,какваеразликатамеждусвятиячовекисветлиячовек?Азмогадакажа„святий“и„светлий“.Етокакваеразликата.Катоученицитрябвадаиматеточноопределенипонятия.Присвятиячовектищеидеш,асветлият,тойщедойдепритебе.Приизворанаводататищеидеш.Святиятчовекеединизвор,тищеидешпринего,тойпълни,щеподложишсърцетоси.Асветлиятчовек,товаезапаленасвещ.Тазисветлинаидепритеб.Тинямадаидеш,тящедойде.Следователнопроцесътетакъв:присвятиятиотиваш,асветлият,тойщедойде.Богесвятисветъл.Богкатосветлинаидвапринас,акатосвятниеотивамеприНего.СледователносвятиятДухможеданапълнисърцатани.ЗначисърцетоотиваприсвятияДух.Акатокажем„светълдух“,подразбираменашиядух.„Свят“сеотнасядосърцето,аумътниимаработасъс„светлия“.СледователнотовасадвеживикачестванаБога.Седнотоживокачествосезанимаванашиятум,асдругото–нашетосърце.Катокажем,„святДух“подразбираменашетосърце.Благ,вечен,свят,товасадуми,коитосасвързани.Койпълнисърцани?–БожиятДух.Тияупражнеиящепеемсдвижения.Вдомасикатовлезете,щепеетесдвижения.Щесложитевашатаволянаработа.Многооттияупражнениящепеемсдвижения.Сегапридумите„ДухътБожий“(Учителятпее„ДухътБожий“иправидвижениясръцете),щомсисНего,тищевземешсъщоторазширение.Нямадасесмущавате,далистенаправилидвижениетоправо,илине.Имаединвътрешензаконнадвиженията.Щомтуйдвижениеевхармониясмислитеичувстватави,усещатееднаприятност.Щомимаразногласие,щеусетите,четуйдвижениенееправо.Туйепозаконанасвободата.Щепеете,щеседвижитеищеслужитенаБогаисума,исъссърцето,исволята,исцялотоситяло.Всичкотрябвадабъдевдвижение.Всичкотуйдаучаствавмузиката.Итъйтялотонищесехармонира.Понякойпътвиемислите,чеможебезмузика.Самоумрелитемогатбезмузика,аживите–никога!Самоумрелитемогатбезслово,аживите–никога!Самоумрелитемогатбезхляб,аживите–никога!Самоумрелитемогатбезвода,аживите–никога!Самоумрелитемогатбезмисъл,аживите–никога!Някоипитат:„Можелибезпеене?“Може.КогатопопиталиПаганини:„Можешлидасвиришнатриструни“,тойрекъл:„Мога“.–„Надве?“–„Мога.“–„Наедна?“–„Мога.“–„Амибезструниможешлидасвириш?“–„Мога.“,инесеявил.Потозиначинспеенетощехармонирамесебеси.ИчрезпеенетониещепочнемдапривличамеониясиливПриродата,коитосахармоничнинанас.Туйезаконзапривличане.Действително,сеганямакакводавиуча.Младиятмомъкимладатамома,тезнаяттова.Иптичкитезащопеят?Мъжкитептичкизащопеят?Теотдавнасанаучилитозизакон.Млекопитаещитеживотни,кравите,итемучатнякойпът.Всесиимаединзакон,накойтосеподчиняват.Туймучене,итоедругродпеене.Пеенетовсякогапривлича.Иакониепеемхармонично,принасвсякогащесепривлекатдуховетенамузиката.Ищомсепривлекат,тещедонесатнещомногохубаво–обновление.Испоредстепентананашатапесен,споредтуйвдъхновениещестанатисъобразнипроменивдуховниянисвят.Сега,първотонещо,щепеетеотсърце.Окултнатамузиканепозволяватаковапеенесамоотгоре-отгоре.Тяискасъдържание,искадълбочина.Щепеешпървосчувство,аследтуйщеоглаждаш.Ниещеоглаждамепосле.Ниеощенеможемдапеемокултнипесни.Товасамалкиупражнения,тъйгинаричамаз.Акоазвигиизпеякатопесен,виевсичкищезаспитеинямадабъдететук.Виещезаспитеикатовипробудят,щекажете:„Бяхнякъде,вединсвят,итовкакъвсвят!“Пъктуйсегаощенеепесен,тоеедноупражнение,затуйщебъдететук,нямадазаспите.Затоваазгинаричамупражнения.Казвате:„Неможелидапеемнякояокултнапесен?“–Неможе!Присегашнитеусловиянеможедасепееокултнапесен.Туйсаокултниупражнения.Ивсичкитенипесни,дажеития,коитосепеятвнеделявсъбранията,итесаупражнения.Тяхгинаричатпесни,носаупражненияспоредмоетосхващане.Някоисапо-близодопесните,анякоипо-далеч.<br/><br/>Сега,данаучимтуйупражнениесдвижения!(Изпяхме„ДухътБожий“двапътисдвижения.)<br/><br/>Изпейтесега„Благадума...“!(ВсичкизаедносУчителяпеем,анакраяУчителятсвири.)Иманещо,коетоспъвамалко.(Учителятпеесам„Благадума“,апосле–всичкизаедно.)Сеганекадвамадушидаизпеят„Благадуманаустата,туйеключътнасърцата“,авсичкизаеднощепеятприпева.(Учителятиеднасестрапеятначалото,авсичкипеемприпева.)<br/><br/>Сегащепеем„ВенирБенир“.(Учителятсвири–всичкипеем.Следтовапеем:„Изгряваслънцето“,„Сладкомедено“.)Сеганекадойдатприятелите,онези,учениците.(8-темладибратяотидохапримасата.)Пейте„мълчаливотопеене“.(Учителятсвиринацигулкатаединхубавмарш,абратятапеятсгърлотоси,бездасиотварятустата.)(Оригиналнопеене.)<br/><br/>Тоееднопреходноположениевокултнатамузика.Можедависевидималкосмешно,нохубавоизлезе,нали?Щегиразвием.Щесъздадемприятниработивмузиката.Забележете,чекогатодецатасиправятсвоитеупражнения,всякогасесмеят.Хората,когатосесмеят,работят.Неселисмеят,тесаболни,волятаневзимаучастие.Здравиятчовеквсякогаевесел.Едноотположенията:всякогатрябвадабъдемвесели!Туйездравотосъстояние.Забележете,каточетемБиблията,виждаме,ченавсякъдехоратасабиливесели,радостни.Животътехубав,когатоевесел.Аскръбнитесъстояния,тесанегативни,тенесабиблейскиработи,тесаизвънБиблията.Положителнотоучение,окултнотоучениесеизразяваврадостта,адруготоесамосянка.Следователноивскръб,ивстрадания,ивмъчнотии–всякогатрябвадасерадваме.<br/><br/>Азщенаправяеднамалказабележка,нонавасправязабележка.Такъвезаконът.Когатоизнесетеединболенчовекнанякойпланинскивръх,каквоставаснего?–Оздравява.Мислители,четози,болният,катогоизвадитенатозипланинскивръх,щеходисъссвоитепатерици?Не,тойщегихвърли.Щедишачистиявъздух.Сегаиазискамтъйдавиизвадянатозипланинскивръх.Щесихвърлитевсичкитевашипатерици.Патерициненитрябват!Безпатерици!Гореешироко,просторетам.Туйесмисълът.Казватнякои,чеземятабилаюдол,сянканасмъртта.Неетъй.Зачовек,койтонезнаеБожиитезакони,земятаеединюдолнасмъртта,сянканасмъртта.Нозатози,койторазбиразаконите,занегоземятаемястонарадостивеселие.Азискамдавиосвободяотвсичкипредубеждения,коитоимате.Защотоедноотголемитезаблуждения,коитовивнушавачернаталожа,е,ченетрябвадапеете,нетрябвадасевеселите.„Пеененетрябва,щемълчиш.“Туйеедно.Послетеказват:„Многонямадаядеш“,„Нямадасемолиш,нетитрябвамолитва“.Безпеене,безядене,безмолитва!Е,какъвесмисълътнаживота,катоизвадишяденето,пеенетоимолитвата?Каквоостава?Татоваеосноватанаживота!Даядеш–амичетоваепървотоизкуство,скоеточовекзапочва.ТъйХристосказва:„Койтомеяде,имаживотвсебеси“.Яденетовокултенсмисъл,тоецялавеликанаука.Чрезяденетощедойдемвобщениестазинаука,съссебеси,сБога.Тазинаукаднесеизхвърлена.<br/><br/>ЩесестараемдавнесемвсебесивсичкитиянаредениБожествениокултнизакони,задастанемвесели–поБожественомудастанетевесели.Туйизведнъжнямадастане.Немислете,чеелеснаработачовекдастаневесел.Имапреходнисъстояния.Азнеискамдавинаправяизведнъжвесели,защотоаззнаякакъвезаконът.Голяматарадостносисъссебесиголямаскръб.Отмалкотощезапочнемипостепенно,постепеннотазирадостщесеувеличи,докатоувассеразвиеволя,даможететазирадостдаяовладявате,даоставапостоянновдушатави.Сеганашатарадостсеобуславянанещоматериално.Обектнанашатарадостевсякоганещоматериално.Акатосеразрушиобектътнанашатарадост,ивсичкатанирадостсеразрушава.Обектътнетрябвадабъдематериален.ПонежеЛюбовтаесубстанциянаБожествениясвят,товсичкинещавБожествениясвятсанаправениотЛюбов,тяесубстанциятатам.Туй,коетозанаснаЗемятаенай-възвишеното,тосъставляваполето,почвата,върхукоятоживеятвсичкисъществавБожествениясвят.СледователноЛюбовтаенаднас,атамБожественитесъществаходятотгоренаЛюбовта.Иказвам:Кракатанатиясъществамислятповечеотнашитеглави.Тия,коитоходятнаЛюбовта,технитекракамислятповече,отколкотонашитенай-виднифилософитукнаЗемята.ВсичкитиянещатрябвадагисъзнаемотЛюбов.Субстанциятрябвадаима.Тогаващеимамевещиипредмети,коитонямадасеразрушават.Любовтащебъдеоснова,единвеченпринцип,итогаванямадаскърбим,всякогащебъдемрадостни.ЗатуйниеизучавамеЛюбовтакатоеднавеликареалност,анекатонещоотвлечено.Тяееднавеликареалност,къмнеясестремим,внеяимамузика.ИнструментитещегинаправимотЛюбов.Снеящепеем,щесвирим.ИкатовлезетевБожествениясвят,тамщеразберетепо-възвишенитеработи,тамщегиизучаватекатоученици.ТазатуйниевзимамепеенетоимузикатасамокатоедноспомагателносредствокъмпостиганенатазиБожественацел.<br/>
Т. м.
7-ма школна лекция на Общия окултен клас (II година), 12 ноември 1922 г., неделя, София.
Най-често използвани думи в беседата:духт, сега, ръце, всички, движения, свят, пълни, пеем, любов, кой, божие, човек, има, учител, сърца, аз, пеене, може, всякога, радост ,