Най-често използвани думи в беседата:аз, може, сега, всички, има, музика, истина, школа, съм, човек, всичко, кажете, път, себе, лъжа, казва, направи, бог ,
От книгата "Положителни и отрицателни сили", Общ окултен клас - година втора (1922-1923 г.),
Издателство: "Бяло Братство", София, 2008 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили“, 35 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
по стенографски записки, изд. София, 1923 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили в природата - първа част“, 14 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
Издателство "Хелиопол", 1997 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето Беседа в petardanov.com
Венир Бенир
Блага дума <br/>Досегаокултнитешколивминалитеепохи,кактоисега,сесчиталикатоедновътрешнопроявление.Окултнаташколавминалитевековепериодическисамоепроявяваласвоятадеятелностиследтуйпакепреставала,т.е.Школатасееоттеглялавсвоитевътрешникътове,понежевременатанесабилиназрели.ОбачесегаШколатасезаемадапрокаравсичкитесвоивъзгледи,всичкитесвоиправилавживота.Тявзимаживоучастиевъввсичкитеотраслинаживота.Имнозинаотвасщесрещнатедносъпротивлениевътревсамитевас,неотвън,аотвътре,щесесблъскатесвашитестаривъзгледи,старинавици,старипривичкинамислене,надействанеищеминедълговреме,докатосеосвободитеразумнооттиястаринавици.Неетъйлесно.Изадаможетеправилнодасеосвободите,трябвадаиматеедновътрешноразбиране,едновътрешно,конкретноразбиране.<br/><br/>Запримернеказвайте–„ТозиеотБялотоБратство,тозиеученик“.–Не.Човек,койтонеможедаговориистината,тойнеможедабъдеученикнаБялотоБратство!Тозизаконевътрешен.Вмомента,вкойтонеможетедакажетееднаистинаилинеможетедакажетеедналъжа,кактотрябва,виенестеученик,защотоИстинатаможедасекажеиприлъжата.Направилсиеднапогрешка,акоречешдаприкриешпогрешката,тищенаправишдруггрях.Не,тищеимашдоблесттапритазилъжадаизкажешИстинататъй,конкретно,нитодаяувеличиш,нитодаянамалиш.Счупилсиедначаша,нямадаразправяшзаонезипричини,коитонамаляватотговорносттати,щекажеш:„Тазичашаазясчупих,азвзимамотговорносттазанея.Данесчитате,чедругенаправилтова“.–„Азсчупихчашата“–толкова,нямадасеоправдаваш.Защотоониясъщества,предкоитониещекажем,тесаразумни.Нямапо-разумносъществоотБога!ИкогатониепредБогаизкажемединнашгрях,еднонашепрестъпление,щеоставимТойдагопрецени.Нямадасеоправдаваме,четакивабилиусловията,не,не,конкретнокажи.<br/><br/>Казалсиедналъжа,щекажешистината:„Съзнателноянаправих“.Нямадасеизвиняваш,дакажеш,че:„Азнеразбрах“.Не,лъжаетова!Щекажеш:„Азсъзнателно,умишленогонаправихтуй“.Тъйщесеизповядашищебъдешизвинен.Сегачовекможеданаправипрестъпление–доброто;катоизповядаштазиистина,тищесепоставишнатазивисота,чесисмелирешителендакажешистината.Анякогатиможеданосишвсебесидобротоиискашдагоукриеш,данезнаятхората.Тоедругалъжа.Завсичкинещавдаденмоментниетрябвадабъдемсмелиирешителнидакажемистинатаиливположително,иливотрицателноотношение.Смели,аманенавсякъде.Смелипредкого?Предкогощекажешистината?–Предонзи,койтообичаИстината.Предонзи,койтообичалъжата,тищемълчиш.Тойщетикаже:„Азсъмтвойучител,азщетикажакакдалъжеш,азсъмучител“.Ноти,катонезнаешдалъжеш,щемълчиш.Следователнонямакакводаказваменасветатехнителъжи,тезнаятмногопо-добретоваотнас.Ниещезастанемсмиреноищекажем:„Ниесчитаме,чевиевтуйотношениеседитемногопо-високонаднас“.Единсветскичовектъйщеизлъже,тъйщескроилъжата,чеедваслед20годинищегохванете.Единрелигиозенчовек,катоизлъже,следединденщегохванат.Светскиячовекслед20годинигоулавят,арелигиозния–следединден.Нотикаторелигиозеннеможедаизмислишкакдаскриешнещо.Тъйстоифактът.Итисиискалдаукриеш,нонеможеш.Лъжатасамапосебесивсякогавлечелошипоследствия!Лъжатадосеганикомублагонеедонесла.<br/><br/>Можеби,когатобъдамалкопо-разположен,азщевиговоряспециалновърхулъжата,давипокажанейнотопроизхождение.Чеименнозарадиедналъжанапървиячовекхоратасегастрадат.Зарадилъжатастрадат,нищоповече!Единственотопрестъплениебешезарадилъжата.ИдваматапървихорабяхавокултнатаШкола.Раят,товабешееднавеликаокултнаШкола,анетуйдетинскоразправяне,коетонипредават.ЕднаокултнаШколабешераят!Тиядърветанесадървета,товабяхаживихора,култураотхора.Тиядървета,тияживихора,несатакива,каквитогимислите.Раят,товабешееднавеликакултуравминалото.Икогатотозипрародителнатазикултуранаправипърватапогрешка,тойнямашесмелосттадаизкажеистинатаиизлъга.Там,кактоеписановБиблията,туйкосвеносеразбира.Адамказва:„Азмислих,чеТищемидадешеднадругарка,женаумна,интелигентна,коятодамипомагавживота,аето,тяощеприпървияизпит,ощепървияденмеувлечевтовапрестъпление.НаТебевъзлагахнадеждитеси,по-умнаженатрябвашедасъздадеш!“Товабешеединупрек.ТогаваГосподзамълча.Учителятсизамълча.Тойсамонаписа,чеАдамнесииздържаизпита.Струпавсичкатавинанаженаси.Страхливец,първокласенстрахливец!Тойнямашедоблесттадакажеистината.Казва:„Тизнаеш,азвсякогаизпълнявахТвоятаволя,нотазиженаакоянямаше,бихтислугувал,тямеизлъга“.СпирасеГосподтам.Викаженатадавидидалитящекажеистината,какщеиздържиизпитаси.Казва:„Слушай,тикакнаправипрестъплениевШколата?“–„Аоназизмия,оназиинтелигентност,коятотисъздаде,акотянебеше,азбихустояла,азщяхвярнадатибъда,нотямеизлъга,нализнаеш?Увлякохсе.Койевиновен?“ИГосподказва:„Изкарайтегинавън,итойстрахливец,итястрахливка!“Иот8,000годининиесеучимдабъдемсмелиирешителни,досеганиесмебиливсестрахливци.Смелостсеизисквасега!Нямапо-великонещооттова,човекдаизлезе,когатоГосподговика,идакаже:„Да,съзнателнонаправихтазигрешка,направихя“.Никаквоизвинение!<br/><br/>Сегатуйевъншнатастрана.Ниеговоримзагреха,говоримзалъжата.Лъжатанеевказването.Имаединвътрешензакон,свързансизвестниотрицателнисиливПриродата.Щомизлъжеш,тисесвързвашсвсичкинегативнисиливПриродата,коитощеизчерпватвсичкитесоковенаживотатиитищеостанешсуходърво.Опасносттанеетам,чесиказаледналъжа,нонейнитепоследствиясамногоопасни,тищесесвържешстиясили.Единственотоважнонещое–съзнаниетотрябвадабъдебудно!Веднагащепрекъснешнишкитестазимисълналъжа,коятосидопуснал,щесесвържешсИстинатаиведнагащепотекаттияБожественисокове.Тъйсеразрешававъпросът.<br/><br/>Сегамнозинаотвасмислят–„ДавлеземвШколата“.Е,какщевлезетевШколата?Виемислите,чекатодойдетеприменивикажадавлезете,чевиестевътревШколата.АмичевтазиШколасеизискваблагородствовобноските,деликатностнамислите,никаквакритика!Менемиечудно,чудясенаучениците...Азседяидвамаученицисекаратпредмен,итохамалскисекарат,каточетиядваматасаотголемитеучители,иазгислушамсвсичкотосмирение.Единиятчетеморалнадругия.Изнаетеликакъвморал,първокласенморал!Не,катоученици,никомунямадачететеморал.Вънможедасичететеморал,новътрещеиматебратскиотношения,приятелскиотношения.„Азтъймисля“,„Азинакмисля“,щеситърпитевъзгледите,колкотоипротиворечивидаса,дажеинай-противоположнидаса,щекажете:„Братко,азизказахпротивоположенвъзглед,нощемеизвиниш“.Деликатнитрябвадабъдетепомеждуси.Негосчитайтетовазаеднаобида.Исегаотношениятамеждуученицииученичкитрябвадасеурегулирват;уженитеимаклюкарство,тесапървокласниученичкинаклюкарството.Ивсичкионияотвас,коитоклюкарстват,савънотШколата.<br/><br/>Туйдагознаете!Ивсичкиониямъже,коитолъжат,савънотШколата.Азвизаявявам,нищонямадависпаси,неселъжете.Амащекажете:„Азщеидавевангелскатацърква“.Свършенаевашатаработа.Гдетоидаидете,нищонямадавиогрее,нищонямадавиизмени.Знаетелинакаквидецащеприличате?Азсъмпривеждалтозипримерипакщегоприведа.Ведногнездоимало5гарджета,теизцапалигнездотосииказалинамайкаси:„Мамо,извединиизтоваоцапаногнездонавън,вновогнездоискаме“.Амайкатаказала:„Щевземетеливашитезадници?“–„Да.“–„Иновотогнездощеоцапате.“Амичекак,акотукпритияблагоприятниусловиянеможедасеповдигнете,токатоидетевправославнатацърква,междуевангелистите,виемислители,чещеуспеете?–Лъжетесе.Илиможедаиматеедновременнонастроение,катоопияняване,немислете,четоваеживотът.Азвиказвам:товасасъстояния,далечоттиянавеликатаИстина.Азвиговорясаматаистина.Туйвременнонастроение,коеточовекможедаима,тованееИстината.<br/><br/>Истинатаенещопостоянно!Тящедонесерадостирадосттаенещопостоянно.Тя,радостта,щомдойде,щевнесесветлина,чистота,свобода,щеразширидушататиитищеимашеднаблагосклонносткъмтвоитеблизки.ТуйенеобходимозаШколата.Азжелаядавипредамнякоиработи,нонеможе,имаеднадисхармония.Виенищонеплащате,атрябвадазнаете,чевШколатавсичкощеплащате;азвиказвам–всичкощеплатите.Досеганищонестеплатили,ноотсегащеплащате.Каквомислите,чебезпарили,поблагодатдаполучитевсичко?Кактъйпоблагодат?Любовзалюбов.Аззалюбов,ивиезалюбов.Аззаблагодат,ивиезаблагодат.Аковиебъркатевмоятакесия,защоазданебъркамвъввашата?Виестечудни!Виебъркатевмоятакаса,ащомдойдемдовашата,затварятея.Щомдойдапривашата,ключътдаенакасата!Акоазимамдовериевъввас,защоивиеданяматедовериевмене?Когатодойдавъввашатакъща,трябваданамеряключадасединакасата,дабръкнатам,вкасата;ааковиенеоставитевашияключнакасата–щемеизвинитетогава.Тованееправилонабратството.Тъйседивъпросът.Довериетрябвадаимате!Изпитвайте,азсъмказвалоттолковагодини,осведометесе,изпитвайтенещата,небързайте.Азсъмоставилнанякоисрокповечеот25годинидаизпитват.Нестелиизпиталидосега?Хубаво,другите,коитоискатдаизпитват,инатяхщедам25години,акоиматживот,нотещебъдатвечеизпитвачи,неученици.<br/><br/>Сега,задаизучитевиенещата,всекиденщегипроверявате.Аззабелязвам,ипомузикавсичкивиеиматестаривъзгледи.Азсъмпосещавалсъвременнимузиканти,някойвзелнакривонякойтактилинякойкаже:„Еди-коесипарчееди-кактрябвадасесвири“.КогатоБетховенеписалсвоитесонати,тезнаехаликаквоемислилдаизразитойикакгиеизпълнявал?Можедасаблизодоистината,нотойможедаеизразявалсъвсемдругонещо.Е,кактрябвадасеизсвириБетховен?ЗадасеизсвириБетховен,онзи,койтощегосвири,трябвадаимаразположениетонаБетховен.Тойтрябвадапредизвикаонезиусловия,прикоитотазипесенесъздадена,дасеявятунеговсичкитиявибрации,прикоитоБетховенесвирил.АсегасвирятБетховенисенапъват,напъватиказват:„Отличносвири!“Азвиждам–хубавосвиритой,техникаима,носмисълняматовасвирене.Итогаваказвам:Какваеразликатамеждуокултнатамузикаисъвременнатасветскамузика?Етокакваеразликата.Азнеомаловажавамтазимузика,норазликатаеврезултатите.Акодойденякойотнай-знаменититевиртуози,койтоеизразнасъвременнатамузика,тойможедаприковевниманиетонаеднапубликаот10,000душитъй,чекатопаднееднаигладолу,щесечуе...таковавнимание!Дълбокоуважениеипочитаниеиследкатосвърши,щеимаръкопляскане,хвалби,писанеповестниците,носледеднанеделявсичкосезабрави.Акодойденякойвиртуознаокултнатамузика,етокакъвщебъдерезултатът.Акотойдадеединконцерт,всичкиония10,000души,койкакстане,щекаже:„Азчухеднамузика–чудо!“Щеидедауредисметкитеси.Скаралсесженаси,щеидедасепримири.Всичкития10,000душищеуредятработитеси.Всичкотуйщестаневеднавечер,катосвиритой.Ивсичкищезаживеятвбратство.Такъвщебъдерезултатътнатазимузика.Итъйщевинагласи,чещекажете:„Азразбрах,тазимояглававечещепросветне,отсеганататъказнеживеятакъвживот!“Товаправиокултнатамузика.Товаемузикатанаангелите,скоятотедойдоха,когатоХристоссероди,изпяхаеднаотокултнитепесни.Казват,четепредалипесента:„СлававишнихБогуиназемятамир...“?Неепредаденапесента,кактотрябва.Тоенещовелико!Койтоведнъжечулокултнапесен,тазипесенникоганямадаизлезеотсърцетому,отумаму.Тойможевсичкодазабрави,нотящебъдедълбоковрязанавдушатаму.<br/><br/>Сегамоетожеланиеевсичкоувасдабъдеестествено,анеизкуствено.Азсепазяинеискамнищодавиналагам:азтолковаобичамсвободата,чеискамвсичкодаставаестествено,доброволно,защотоакорекадавинасилвам,товащедонеселоширезултати.Най-малкотонасилие,коетомогадаупотребявсвоитедействия,бездазнаетевие,тощеималошипоследствия.Туйсаопиталивсичкиучителивсвета.Нямаизключение!Единствениятметод,койтонепроизвежданикаквилошипоследствия,тойедействиеточреззаконитенаЛюбовта,МъдросттаиИстината.Самотесачиститеметоди,покоитониеможедадействаме.Пишетели,щепишетепотозиметод.Търгуватели,щетъргуватепотозиметод.Лекар,музикантлисте,всичкощеработитепотозиметод.Щеиматевътрешнаборба,щедойдатсъмнения,нопотозиметодщеработите.Неевъпросзавашитесъмнения,тещедойдат,ноотвсичкитиясъмнениявиеможедасеизбавите.<br/><br/>Сегавъпросътедонашитеотношениякъмневидимиясвят,дотозиидеаленсвят.Трябвадавъзстановимтиявръзкисегаищегивъзстановим.Единбратказва,чесегашнитеученициприличатнанеузрелиябълки,киселици.Идонякъдееправ.Задаузреете,трябвададойдетеподтазисветлина.Виестоите,слушатемеинякоиотвасказват:„Далитоваевярно,илине?Амиаконеевярно?Амиазсъмтръгналпоединкривпът?“Е,хубаво,амионезивцърквататръгналилисавправпът?Амиевангелиститепоправпътлиса?Коисадоказателстватадамислим,чевървимпоправияпът?Правиятпътеестествениятпът.Когаеднодетесеразвиваправилно?–Когатоимаеднотялоздраво,съразмерноразвито,когатодробовете,стомахътдействатдобре,когатотовадетеимаединбързумвсвоитесхващанияиможедаработиотлично,даевнимателновобходатасисвсички.Потованиещепознаем.Трябвадабъдемтрудолюбиви,работливи,даработим.СегатазиецелтанаШколата,давиприготвизаработа,авиетрябвадададетедействиетоси.Виеоставятевсичкатаработанамениказвате:„НашиятУчителщенаправитова“.Господщенаправитованаполовина.ПоловинатаработащенаправиГоспод,адругатаполовина–вие.Тазиработанеемногоголяма,норабота,коятовиетрябвадасвършите.<br/><br/>Ипървотонещо,катодойдетевШколата,трябвадаиматеоновавътрешносмирение.Честодоменидватвашитеизкушенияисиказвам:Защощеиданатезидаимпроповядвамокултнамузика,дасихабявремето,дасеразправямстях,когатомогасдругинещадасезанимавам?Някойпътмиминаваттиямисли.Неелипо-добредаотложатовазаеднодалечнобъдеще?Ноакоазупотребявамокултнатамузика,тоепростокатоедносредство.АзяупотребявамзарадиИстината,задаможедадойдеоназивеликаИстина,коятоискамдавселявъввашияум.Самоокултнатамузикаможедавидойденапомощ.Аконякойможедавинаправиученици,самотящеможе,другспособняма,защотоДухътработичрезмузиката.ИДавид,когатосвирешенаСаула,онзидухсеукротяваше.Музикатаниразполага.Сеганякойпътмъжеиженинесасъгласнипомеждуси.Някойпътмъжътнеесъгласендасвириженаму.„Каквосвириш“–казватой.Акоженатапочнемногодасвири,мъжътяподозира,казва:„Каквосизапяла,каточеиманякойдатеслушаотвън?“Туйетурскихарактер.Засмяласенякояжена,очитемусезасмели,чудостаналовсвета!Е,мислители,чеакоивиеиматетаковасхващане,нещекажете:„Е,неможелибезокултнамузика?“Може,разбирасе,какне!Кактодосегастеминавалибезокултнамузика,такаисегаможе.Казват:„Ибезпетелсъмва“.Да,акоизколитевсичкитияпетли–съмва,ноакотияпетлисаживиинепеят,горковинавастогава!Непременнопетелътвитрябвадапее,тогаващевървинапред.Непееливашиятпетел,горкови!–Всичкоесвършено.<br/><br/>Тащедойдемдооназипростота.Азнастоявампак:междувастрябвадасеобразуватбратски,приятелскиотношения.Азсъмказвалидругпът,казвамисега:отмоястраназнайте,чеазвсякогасъмнастранатанаслабите,всякогасъмнастранатанаонези,коитосаонеправдани.Туйвменеправило!Туйдагознаете!Азмогадамълча,ноонзиотвас,койтоекрив,немогадавземанеговатастрана.Можедамиебрат,можедамиенай-добриятприятел,кривотовменекриво.Икогатоазнаправяеднапогрешка,погрешкатасиепогрешка,нямакакводасеоправдавам.Азнеходядасеоправдавамкакенаправенатя.Сега,когатовзимамсебесизапример,казвате:„Учителятможелиданаправипогрешка?“Тамзащосеровите?–Може.Как?Може,допустимое.Защоне?Погрешкивсякогаставатиможедастанат.Иманещанепредвидени.Тияпогрешкиможедасамикроскопични,ностават,обачениевсякогаизползвамепогрешкитевсвета.Грешкисаправилинесамоучителите,всичкисаправилипогрешкиищегиправятощезадълговреме,немислете,чещегиизбегнат.ВПриродата,вкоятониеживеем,приусловията,коитоимамесега,единственотосъщество,коетонегреши,есамоБог!Разбиратели!ДавикажаИстината.Единственотосъщество,коетоеблаго,тоесамоБог.Тойебезграничен,койтодишаЛюбоввсебеси.Авсякосъщество,коетоеограничено,имавъзможностприизвестнистечениянаобстоятелстватаданаправипрестъпление,коетоможедауврединахилядихора.Възможное.Итиявъзможностищегииматепредвид.Всичкоседопуща.Някоихораотиватдажедотам,чеказват:„Господ,катоГоспод,иТойправипогрешки“.Е,тогава,виещеизкаратетамединстихотПисанието,койтоказва:„ИразкаясеГоспод,ченаправичовека“.Е,каквопоказватуй?Сегазаединокултисттозифактеясен,нозавасщехвърлиеднасянкаивиещекажете:„Разбрахмеработата“.Тогававиещесъдитеправоищесикажете:„АкоУчителятнаправиеднапогрешка,тящеетакава,чесмикроскопдасетърси“.Авашатасметриможедаямерите.ЗатуйУчителяттрябвадасепази.Всичкитетияпогрешкищегимахнем.ЩесипоставитезаправиловътревШколата:всебеси,всъзнаниетосинедопущайтеникаквалъжа!Никаквооправдание!Говоретефактитетъй,кактосаси.Ищевидитекакщепочувстватевсебесиедновътрешнообновление.Младиистари,безоправдание!Послезанимавайтесесмузикатаитящевипродължиживота.Тяеедносредствозалекуване.Многоболестиселекуватчрезмузиката.Заставетеболниядапее,итойщесеизлекува.Когаточовекпочнедасеразболява,тойнепеевече.Накарайтеболниядапееищевидитекакскорощеоздравее.Самотъйщевидитеблаготворнотодействиенамузиката,напеенето.Болниятнекапее!Азвярвам,чесвободата,коятоиматевие,нямадазлоупотребитеснея.<br/><br/>Азвлизамнапълновъввашетоположение,навсинцави.Немислете,чеазнезнаякаквоеположениетови.Взимамположениетонавсекиедного,изключително,изнаяприкаквиусловияживее.Увсинцавиимавъзможностидасеповдигнете.Притиянеблагоприятниусловиядажеиматевъзможностидасеповдигнетена10степени.Итоваможетедагонаправитеразумно.Тъй,кактовървите,презтазигодинащеправитемалкиопити.Несесъмнявайтевтяхищевидитекаквирезултатищеимате.Постарайтеседаиматеединумтакасветъл,оптимистичен,скойтодасхващатесветлатастранананещата.<br/><br/>ТоваеволятаБожия,туйеБожиятаЛюбов.Неговоретенавъншниясвят,насебесищекажете:„ТуйеволятаБожия,туйеБожиятаЛюбов“.Товащеказватенасебеси,анепредвъншнитехора.Некаживотътвивънбъдеобикновен.Азнесъмзавъншнотоблагоприличиеиинтелигентност,новсвоитемислитрябвадаиматедълбочина.Катонисрещнечовек,дазнае,чевнасимаеднаидеяитазиидеяекатоединскъпоцененкамък.АзискамвтазиИстинадастеположителноубедениидазнаете,чевървитепоединположителенпът.Азискамдаиматеопитности.Щеимате,нокога?Първотонещо:никаквалъжа!Сегащевиприведаединфакт.Тукпредисъборатазигодинащевиизяснякаквонаправиханякоиученициоткласа,тонеезаупрек,взимамгосамозаизяснение.Еднасестраотиваприединтърговецевреин,отварякредит,взимаплатнодасиправятсестритерокли.Той,човекът,дава.„Коистевие?“–„ОтБялотоБратство“–заГосподаживеят.Правятдрехи,това-оновабезсметка.Взималитоповеотплата,чорапи,ширити,това-онова,набралисе3хилядилеванещо.Итезивсичкисерадват.Стягагиевреинът–парите!Всичкисеизпокриват,оставасамоеднасестра.Тойказва:„Взелипарите,опапалиги“.Онези,коитонесаплатили,скриватсеимълчат.Отиваевреинътприеднасестраиказва:„КажетенавашияУчител,ченеговитеученициидваха,взимахаплатовеидругиработи,дасиплатят!“<br/><br/>Казвам:Идете,вижтетазиработадоколкоедокаранасумата.–Сегаимаоколо800–1,200левадасеплащат.Отивамприеднатасестра,виновната,казвам:„Слушай,тизнаешли,чесивиновна,сестритехвърлятвсичкатавинавърхутебе“.Иследтуйседяидоказвам,чеевиновна.Етокаквисааргументите.Допуснете,чеазимамхубаваградина,давамвиключа,следтоваидватвашитесестри,нанизватсееднаследдруга.Виевлизатепърваипослеимказвате:„Азнямамвремедавичакам,оставямвиключа,катоизлезете,заключете!“Те,катоизлизат,забравятдазатворят,оставятградинатаотворена,влизатвсичкитепрасетаиразравятградината.Тазисестраказва:„Азимахвсичкотодоброжелание,ноизлязохпърва“.Казвам:„Ти,катосивзелаключа,щеотворишитищезатворишградината,щедочакашдаизлязатвсички“.Ипосле,казвам:„Виенеискатедапипатепари,пъктоповеплатовебезпаригивзематеотевреина“.Амачекаквалогикаиматук?Амиименнобезпаринетрябвадавзимате.Щесиплатишнаевреинаитогаващевземешполица,чесиплатилвсичко.Туйеокултенученик!Икатокажеш,чеутрев4:30часащетидонесапарите,анеотидеш,вБялотоБратствоиматособеномнениезатебе.Казахнатазисестратъй:„Азнетеосъждам,ноти,катоотидеприевреинадаотваряштозикредит,питалиГоспода:„Господи,даидалипритозиевреиндаотворякредит?“ТинеГопопита.ИакоДухъттикаже:„Отвори“,щеотворишкредит“.Ионезисестри,итенепопитахаГоспода.Инай-после,всичкисеспотаиха,всичкимълчат.Казвам:„Кажетемиколкодълговеиматесега,тадауредимтазиработа“.Следтовавсичкисестрипочнахадаидватеднапоеднапринеяидаказват:„Дамълчиш,неказвай,чеимамдадавам,нямахпари“.Не,щекажеш:„Азсъмеди-коясисестра,азимамдадължа,щемеизвините,ноазщеплатя“.Туйеблагородство!Адасеспотайвашидаминавашзаправедница,неможетака.Аконякойсенуждае,дамукупим10рокли.Въпросътедасеспазипринципът.Щебъдетеискрениичестнивъввсичкитесипостъпки!Итазигодинавсъбора,мнозинаоттияблаговиднибратя...изчезнахаикърпи,икаквилиненещаизчезнахатам.А,тованеможе!<br/><br/>Влезеликражбата,влезелилъжата,тазиработаневърви.Завбъдещещебъдетевнимателни.Всичкищебъдетеискрени.Хванемлинякой,койтолъже,щеседиотвън,немеждунас.МеждунасвШколатакражба,лъжа,одумничествоняма.„Аманемогадатърпя!“Аконеможешдатърпиш,ниещетикупимединбилетищетепратимотвън,вШколатащетърпиш.Туйнинай-малконегосчитайте,чееединупрек.Аззастъпвамединпринципибезтозипринципнищонеможетедаизвършите,работитевищесезаплетат,щеболедувате,някоищеумиратпреждевременно.Азадаможетедабъдетездрави,непременнотрябвадаположитетозипринципищевидитетогавакаквсичкитевиработищетръгнатнапред.Асега,азсечудя,някоисипозволяватмногоголемилъжи.Никоганикаквилъжи!Онзи,койтолъже,тойпредменеизгубилвсичко.Иакотойнесеявидасеизповяда,тойнеечовек.Недадойдеднеспредмендакажеистината,задаможеутрепакдалъже.Не,дасеизповядапредсебеси,дакаже:„Азненаправихдобре,азсъгреших,тованееблагороднозаединчовек“.Дасеизправидостойнопредсебесиивсебесидасеизповяда.Товасчитамазученик,анеотстрахдадойде:„Учителю,прости“.Неезарадимен,зарадисамитевасе,даиматедостойнство,даседитенаедназдраванога.Туйесегановиятморалзаучениците.<br/><br/>Сегаотгоренатоваазщевипосвирямалко.Виещекажете:„Учителятгопрекалималко“.Когатодойдедаговорязатиянеща,създаватеминай-труднотомиположение–дамислякакдавиговоря.Единотнай-деликатнитевъпросиетози,какдавиговоря.Виестесразнитемпераменти,сразниразбирания,докачливиивсякамоядумаможедаяизтълкуватетъй,чедапроизведедругефект,дадетедругозначение.Разбиратели?Ипонякойпътазкаквоправя?Върнасеудомаисиизсвиряеднапесен–итакаоправямработите.Нотрябвадасвиря!Катовисвиря,такаоправямвсичкитевиработи.Свиря,нищоповече!Сегатазиокултнамузикасеразличаваотобикновенатамузика.Никаквиприбавки,никаквизавъртания,всякадума,всекислогтрябвадасевземеясно.Инямадаправитеникаквиусилия.Щебъдетемногоестественивпеенето,катодецата.Туйеначинзаподмладяване.Щекажете:„Азсъмстарчовек!“...Истарчовек,на50–60годинидае,пакможедапее.Замузикатанямастарихора.Иазбихжелалвсичкидабъдетемузиканти,дасвиритеипеетеидакажатвсички:„Тияхорасаотлични,пеятисвирятотлично!“Ищенаправимтака,ченикойданеможедасесравнявасваспопеене.<br/><br/>Даизпеем„ВенирБенир“!<br/><br/>„ВенирБенир,<br/>БихарБенум,<br/>Илбиют,Илбезут,<br/>Омбиют,<br/>Илбезут,Омбиют<br/>Зуммезум(2пъти)<br/>Биномтумето.“<br/><br/>(Пяхмеяняколкопъти.)<br/><br/>Даизпеемсегатазипесен:<br/><br/>„Благадуманаустата<br/>Туйеключътнасърцата.“<br/><br/>(СестраДафинкаизпясамаупражнението.Целияткласизпясъщотоупражнениемногопъти.)<br/><br/>Сегададойдемдо„Милиятпоглед“.<br/><br/>„Милипогледнаочите<br/>Туйезикенадушите.“<br/><br/>Сегатретиятстих!<br/><br/>„Нежночувствопроявено<br/>Всякозлоеразтопено.“<br/><br/>Четвъртистих:<br/><br/>„Силнаволяувенчава<br/>Всякоделоипроява.“<br/><br/>Последниятстих:<br/><br/>„Любовтастяхсъгражда<br/>Тозживот,щотуксеражда...“<br/><br/>Катосиобезсърченкажи:„Силнаволяувенчава“...(Учителятправидвижениясръцетесиизвъздуха,каточевоюва.)<br/><br/>Катогоизпеем,щезнаем,чеГосподеснас.Койекатонас,когатоГосподеснас?(Всичкипеем.)„Силнаволя...“.„Любовтастяхсъгражда...“<br/><br/>Втияупражненияимасмисълизатова,следкатосигиизпееш,умъттищесветнеитищесеосвободишотлошитемисли.Аконепееш,умъттинеразбира.Такащесеотразяттияупражнениянакоготоидае.Катомузапееш,тойщеразбереищесизамине.<br/><br/>Туйсаупражнениясега.Катодадетеединконцерт,щенаправимопит,щетуримтезиномеранекатопесни,асамокатоупражнениямеждудругите.„Изгряваслънцето“–упражнение.„ВенирБенир“–упражнение,„Сладкомедено“идр.Самоданаблюдаватеефектакаквосепроизвеждауслушателите,катоминаватеотеднатамузикавдругата.Щегиизпеетесвсичкитемодулации,висококъмтихо,итъй,гласътпостепеннодаизчезне.Щезабележитеразликата.Щеправитеопитимеждуеднатамузикаидругата.Туйетониране,товървипозакон.ВЕвропасегасеправятпървитеопитизаокултнамузика,нощесеминеощедълговреме,докатотияопитиминатзачистаокултнамузика.<br/><br/>Товасасамоелементи,тованесаощеокултнипесни.<br/><br/>Сегаазсъмвзелсамочастотсъдържаниетонатазипесен,„Благадума“.Другите4реданапесентасаоставени,тукиматесамопо2реда,взетиотвсекиединкуплет,аоттяхможедасъздадетецялатапесен,многолесноможедастанетова.(Учителясвири„Благадума...“Всичкипеем.)Ниенесмезавършилиощепесента.Несесмущавайте,катопеете!Можеданаправитепогрешки,няманищо,щесепоправите.Вижколколесноможеданаучимпесента.Азнарочнонесвирихсцигулка,задаможесестратадапеесама,даизчезнестрахът.(КъмДафинка:)Тесабратя,небойсе.<br/><br/>(Всичкипеем„ВенирБенир“,първопо-силничко,апослепо-тихо.)Товаупражнениеимамалкоизточентемп.(Всичкипеем„ВенирБенир“.)Пейтегомногосилно,колкотосеможепо-силно.<br/><br/>Дасвършимсегасупражнението.Темитещеостанатзаидущияпът.Сега,койтоимасвободновреме,дасипрепишеупражненията,акойтоняма,дагизапомни.Нощезнаете,ченямадагикоригирате.Катоизлезетеотучилището,можедаимтуритекачулчета,нотук–няма,щегипеететочнотъй,кактосададени.Постепеннощегикоригираме.Щевидимкаквоможедастанестовапеене.„Венир-Бенир“еокултенизточенмотив,възприетотзападнитенароди.Тиямотивисанеобходими,ниещеминавамепостепенноотединиявдругияполюс.Товасадвесъстояния,вкоитоможедасеработи.Ищевидитекакумътвищепочнедаработи.Ипослемузикантиипевцищесеявят,щесеразвиегласътви.Сегагласоветевисамалкодрезгави,нощепочнетедасетонирате.Тазипесен,„ВенирБенир“,емногокрасиванаединглас,послещеянаучитенадвагласаинай-послещеяпеетевхор.Вгласа,втрептениятанатияокултниупражненияиманещоособено.Приизпълнениятанаупражненияилипеснивокултнатамузиказнаетелигласнияторганколкоклавишаима?Втозиорганзапеенеима35хилядиклавиша.Асегаколкоклавишииматевие?На35хилядиклавишакатовземешдасвиришилипееш,чудесаможеданаправиш.Товаемузика.Тъйщототазимузикащеимауспех.Щевлеземдаяизучавамеищевидите,четясиимасвоятеория.Ноакосевмъкнемвтеориите,резултатинямадаима,постепеннощевървим.Някоиотсъвременнитемузикантисаналучкалинещоотокултнатамузика.Потеориятеупотребяватокултнатамузика,нопоизпълнениесадалечотнея.<br/><br/>Отвасискаммузиканти,даизпълняватеповсичкитеправила.Нямадаобръщаметаковавниманиенатехниката.Техникатазанасщедойдесамапосебеси.Ниещевложимвибрациипрезсъзнаниетовмозъкаитехникатащедойдеотпосле;всичкощесеизглади,изгладиищестанеестествено.<br/>
T. м.
6-та школна лекция на Общия окултен клас (II година), 5 ноември 1922 г., неделя.
Най-често използвани думи в беседата:аз, може, сега, всички, има, музика, истина, школа, съм, човек, всичко, кажете, път, себе, лъжа, казва, направи, бог ,