От книгата "Положителни и отрицателни сили", Общ окултен клас - година втора (1922-1923 г.),
Издателство: "Бяло Братство", София, 2008 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили“, 35 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
по стенографски записки, изд. София, 1923 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили в природата - първа част“, 14 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
Издателство "Хелиопол", 1997 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето Беседа в petardanov.com
Имате ли зададена тема? – Не. За идущия път ще имате темата „Човешката воля – разлика между воля и своеволие“. <br/>Щенаправяняколкобележкивърхуотклонениятавживота,върхупривиднитепричини,коитовъздействатнатоваотклонение.Акосепоставитенаравнополеинаблюдаватепътеките,презкоитохоратавървят,щезабележите,чехоратаневървятвправалиния,азигзагообразно.Дажеаконаправятедноцарскошосе,виещевидите,четещевървятотеднатастрана,послещеминатпрездругатастрана,таковаеднокръстосванестава.Иуживотните,иутяхсезабелязватоваотклонение.Заекът,катобяга,итойнебягавправалиния,итойправиизвестнилъкатушения.После,катовървитеизграда,ивиеправитесъщитеотклонения.Акостевстранство,законътщевизаставидавървитеотдясно.Нотук,вБългария,вървитеотляво,послеотдясно,отляво,отдясно,тунаедната,тунадругатастрана.Послетияотклонениясезабелязвативнашатамисъл.Нашатамисълвървидоизвестнастепенведнапосока,послевдруга,вляво,вдясно,докатодостигнемцелта.Туйотклонениесезабелязваивчувствата.Итамимаеднолъкатушене,тусеусилват,туотслабват.Когатодойдемдоизпълнениетонаизвестнодело,итамиматазипресиленост,товаотклонение.Сегатуйотклонениезатялотосеобуславяотелектричествотоимагнетизма.<br/><br/>Дакажем,виестепасивни.Аковашетотялоепасивно,тоиклеткитенаорганизмависапасивни.Дакажем,виеминаватепоулица„Витошка“,вървитепоположителнитетечениянаелектричеството,нопонежеелектричествотоневървипоправалиния,аправизигзагообразнидвижения,тоивиещенаправитеедноотклонениеотпътяси,щевървитедоизвестнастепенпотечениетонаелектричествотовляво,послевдясно.Електричествотоминаватувляво,тувдясно,ивиещеминететуведната,тувдругатастрана.Сеганякоиотвас,каторазберететозизакон,можедасетонирате.Акостепасивни,искатедапредизвикатеедноактивносъстояниевсебеси,излезтенаполетоитамщеможенапълнодасетонирате.Ниезатуйправимтияпланинскиекскурзии.Някойпътниеневървимпозаконитенаекскурзията.Нетрябвавсякогадавзимамеединисъщпът,течениятасеменят.НиепостоянноминавамепрезДрагалевциинякойпътнавасвидотягаиказвате:„Неможелипрездругпът?“Защовидотяга?Понежеелектрическитетеченияилимагнетичнитесилисеизменятивашетонастроениеитосемени.Следователночестомеждувасщесеродиединспориможедаразвалитееднаекскурзия,аконеразбиратезакона.Акополовинатаотвасстеактивни,адругатаполовинастенегативниилипасивни,междувасщесеродиспор.Тръгнетеведнапосока,гдетоелектричествотоеположително.Коитоотвассаактивни,щекажат:„Ниепотозипътнеискамедавървим“.Щеспорятищесеразделят:еднитещевървятпоеднапосока,адругитещевървятподругапосока.Ивечерта,катосевърнат,щекажат:„Знаетеликаквостана?“–Скарахмесе,разделихмесе.Никаквоскарване!Електричествотовиеразделило,пасивнитеепривляклокъмсебеси,аактивнитееотклонилоотсебеси.Ивиестетръгналивдвепосокиспоредволятанаелектричеството,анеспоредвашатаволя.Тозизаконщегознаете.Честоивдомовете,гдетосеобразуваткараници,същиятзакондейства.Някойпътелектричествотообразуваспороветевкъщи.Сегащевиобясня.Туйееднаокултнатайна.Защонякойпътставаспорвкъщи?Виесипострояватекъща,нокатонеразбиратеокултнитезакони,виепоставятекъщатавтакавапосока,гдетонеможедаставабързоповръщаненаелектрическитетечения.<br/><br/>Хубаваекъщатазаживеене,ноженатаепасивна.Подкъщатазапочвадатечеположителноелектричество,тяедоволнаоткъщата,номъжътеактивен,тойказва:„Азнесъмдоволеноткъщата!Азнемогадаятърпя,немисевлизавкъщи“.Туйтечениеможедаезаединмесец,задва,зацялагодина.Тойсескарваиказва:„Щеяпродадем,азнемогадатърпя,немогадаживеявтазикъща“.Сега,акоразбиратезакона,виетрябвадаразделитеелектричествотоитакаданаправите,чевкъщатавидаминаваиотрицателноелектричество.Честоведнакъщаминаваположителноелектричество,авсъседнатакъщаминаваотрицателноелектричество.Тесатеченияотдолу.Итогавазнаетеликаквостава?Оттуйгледищечестоставатидругиспорове.Дакажем,чеженатаепасивна,минаваположителноелектричество,авсъседнатакъщаминаваотрицателноелектричество.Виеживеетесвашатасъседкамногодобре.Да,номъжътвищепочнедаходичестотам,отрицателнотоелектричествощегопривлече.Щекажете:„Знаетели,тойкатоходитам,усещасекатоудомаси“.„Да“–щекажежената,коятонезнаепричината.Не,не,разбиранетрябва.Тукимаизвестниестественипричини.Трябвадаразбиратенай-първоестественитепричини,коитоподбуждатхоратадаминаватотедномясто,анеотдруго.Сега,аковтуйсесъмнявате,азмогадавигодокажав5минутиотгоре,четуйевярно.Самочетованямадагоаргументирамтук,ногоренаВитошаилинаЧамкория,илищеотидемвСливеннаСинитекамъни,тамщегодокажем.НаСинитекамъниизведохме150души,оттяхоколо10–20душисеразболяха,катосекачихмегоренаравнището.Еднагоспожаказва:„Азоттукнесемърдам,акорекадасепомръдна,щестанеразривнасърцетомиищеумрабезвреме“.Пъкпонежениеискахмедаидемнадругомясто,казвам:„Оттукощеполовинкилометърнеможелидаходиш?Тамщетеоставим,натовамястощеоставимпритебенякойдатепази,пъкниещетръгнемпо-нататък“.Вдигнахмениесамоваразатоплавода,носехагонаръцеивървяханапред.Избрахмееднаполянка,гдетотиятечениясеуравновесяват.Иказвам:Всички150душищеналягатетукнадяснатасистрана.След15минутистанахме,направихмеупражнениятаитазигоспожаоздравяиказа:„Неоставамтук.Азщедойдасвас“.<br/><br/>Оновамясто,гдетониесебяхмеспрели,бешееднадолина,тамелектричествотобешепасивно,апонежетябешенегативна,усилисетуйсъстояние.Тянеможешедасигообясни.Казвам:Туйелектричествоусиливнеятоваразслабителносъстояние,носледполовинкилометърпътсъстояниетосепромени.Презцелиядентябешебодраивеселаиотгорепакслезедобре,намерихмекаруца,качисетяитъйсиотидедоСливен.<br/><br/>Казвам:Виечестощесрещатетакивапротиворечия,тезасилваттиятечениянаелектричеството.Товащегоизучавате.Някойпъттрябвадаразбиратезакона.Вашетотяломожедастаненегативно,всичкитевиклеткимогатдастанатнегативнииположителнатачастнавашетоелектричествоможедаевдругиндивид.Тоенеблагоприятнозасамияиндивид.Защотоаковашетоположителноелектричествоотидевнякойиндивид,накоготовибрациитесапо-низшиотвашите,щесевъзстановивашетоздравословносъстояние,новиещеизгубитенещоотобщиякалибърнавашияум.Следователнотрябвадазнаетезаконадасеполяризирате.Направетеляватастранаактивна,пъкдяснатастранапасивна,дапривлечететиятечениянавашетотяло.Сегатазивечертуйесамоедназагадка.Ниещедойдемдоопитите,какдасеполяризирате.Честощезабележитеявлениянасъгласия,коитозависятсамоотземнитетечения.Тогаващеразпределитетечението.Можедавземемдвамадушиотвас,коитосаскарани,идагипримирим.Щеотидемнякъденаразходкагдетотиятечениясеуравновесяват,идваматащесепримирят,щекажат:„Дайсиръката,ниеможемдаработим“.Значипричинатанеевъввас,аевъншна.Тое,кактокогатозабиянадвамадушитрънвпетата.Идваматащевикат:„Неможемдатърпим“.Извадететрънаидваматащебъдатдоволни.Извадетепричината!Следователнониетрябвадазнаемвсичкипричини,коитонивъздействатвъншно,механически,задаможедасесправимспо-дълбокитепричини,коитонезависятотнашетотяло,отфизическототяло,аотдругитетела,коиточовекима.<br/><br/>Когатоизбиратенякоякъща,някойпъттисепредлагатазиилионази,нощомсивзатвора,тинеможешдаизбираш.Когатоимашсвобода,щеизбирашнай-хубаватакъща.Итиякъщихоратагинаричатприветливикъщи.Щеидештогаватииженатизаеднодаизбиратекъщата.Акоидваматастедоволни,щеповикатеидецатаси;акоитесадоволни,ощепо-добре.Пъкакоискатеопитътдаепо-сполучлив,повикайтеиприятелитеси.Тогаватазикъщаедобразавас.Ноакоженатаедоволна,амъжътидъщерятанесадоволни,тогавапростетесестазикъща.Причинитесачистофизически,зависятоттиятечениятам,коитонесасъвсемеднаквисвашите.Товасамногоинтереснитвърдения,коитотрябвадаседокажат,итещеседокажатпостепенно.Изатуйазупотребявамокултнатамузика,тяеединотметодитезаполяризиране.Безмузикавиенищонеможетедаизвършите.Туйтрябвадагознаете.Восноватанаживотанаединокултенученикмузикатаслужикатометодзаполяризиране.Несиразположен,щепочнешдапееш.Несиразположен,щепочнешдаиграешиправилнощеиграеш.Методетова,щеиграеш.Когаточовекпрестанедапееидаиграе,тойумиравече.ИПриродатавсякоганизаставядаиграемидапеем.Икогатотянизастави,ниеяслушаме.Тинеискашдаправишупражнение,седишвбездействие,носеявисърбежпотялототи,кракататезасърбят,почнешдасечешиш.Мислители,четуйепроизволно?Природатаискадатезаставидаправишупражнения.Следтуйсърбежътпонамалее.Вторияденпаксеявитозисърбеж.<br/><br/>Азщевиобясняпричината.Тозисърбежпроизлизаоттова,чевтялотовисеенабралоизлишноелектричествоитуйелектричествотрябвадагопренесетеотеднотяловдруго,дагоизпратитенавън.Следтуй,аконеискатедададетеходначувстватаси,агизадържите,щевидойденякояболест,щевизаболикоремът,щепочнетедаплачете,давикате:„Олеле,олеле“,инакойкакдойдещеразправятезаболкатаси.Изповедщеправите.Щесиизкажетечувствата.Аковиемислите,ченямадасеизповядвате,лъжетесе.Някойказва:„Азнесеизповядвам“.Лъжесе.Каквивиднихора,каквипопове,владицисеизповядват!Катогизаболинещо,тичатпридоктора:„Господиндокторе,коремътмеболи“.–„Откаквостанатова?Каквояде?Щемикажешправо!“–„Е,впостиядохкокошка,пиле,супа.“Сега,акоенориашитезнаяттова,тойнатяхнеможедасеизповядва.„Слушай–казвамулекарят,–нямадаядешкокошка.“Икатомупредпишелекаряткаквотрябвадаяде,тойизпълняванеговитепредписания.Е,мислители,чеиманещоскрито-покрито?Природатаетолковаумна,щевизастави,когатоидае,дасеизповядате,итоповсичкитеправила.Иматакиваболестизапример,чекатозаболеенякойоттях,тойщеизкаже,детоказват,имлякотонамайкаси.Катотезаболи,всичкощеизкажешикатосеизкажеш,щетиолекне.Имаболести,коитоможедасеизлекуватсамосизказване.<br/><br/>Тиямисли,тияжеланиясанакопления,коитоизменятсъставананашетотяло,изменятвибрациитенакосмическитетеченияитогавасеобразуванеправилноствнашияживот.Итогаваимапотъмняваненачувствата.Щепремахнешвсичкитияпрегради!Имузикатаслужикатоедносредствозапремахванетоим.Щепеетесъзнателно.Неказвамкатоправилонепременнодапеете,новокултнатамузика,акоможетедапеете,отЛюбовщепеете,аконеможетедапеетеотЛюбов,нямадапеете.ОтЛюбовможелидаиграете,щеиграете.Новиещеседнетепредпрагадамислитедалиеправо,илине.ИграешлиотЛюбов,отБогае,неиграешлиотЛюбов,нееотБога.ВЛюбовтаимаединзакон:поЛюбовлиевсичко,коетовършиш,правое.Туйеправило:поЛюбовщепееш,щесенаслаждавашивтазимузикащеиматворчество.<br/><br/>Сегаазвиобръщамвниманиенавътрешнитеметодинамузиката,аненавъншнататехника.Азщедойдамалкопо-последазасегнаисъвременнатамузика,опернатамузика.Кактосвирятднес,азвиждамусилиетонасъвременноточовечествокъмнапредък.Многоавториискатдаизразятвсичкичувстванаскръб,радост,тъга,наотчаяние,нанадеждаивсекиединцигулар–итойискадагиизрази.Ноощенямаметалантливимузиканти,коитодасасхваналичувствотоидагоизразят.Многомузикантинемогатдапредадатчрезцигулкататозивътрешенизраз.Многомъчноможедасеизразиедночувство.Танякоиоттияпеснисаправилни,адругинесаправилни.Ивокултнатанауканиещепеемсамоположителниупражнения.Азщевикажадругоедноокултноупражнение:<br/><br/>„Сладкомедено,<br/>Отслънцетоизпратено,<br/>Отпчелитедонесено.“<br/><br/>Товаеедноположителноупражнение.Щегопеететоваупражнение.Всекиединобразтукеактивен.Сегатазивечерщепеем„Сладкомедено“.Виещевземетедагоразчлените,новсамотоизречениеимамузика.Щезабележитеокултнатастрананаупражнението.<br/><br/>(Учителятпее„Сладкомедено“.)Катомислишзанего,веднагащесеподсладиш.Значивсичкитекиселини,коитотеспъват,сепревръщат,сладкощедойде,меденощедойде.Сегатитрябвамалкосветлина:„Отслънцетопратено“–веднагатазисветлинапрониква.„Отпчелитедонесено“–веднагащемислишзакошера;понежепчелитесатрудолюбиви,утяхимаредипорядък,тищемислишзатяхивсичкотуйщевнесевтебредипорядък.<br/><br/>„Сладкомедено,<br/>Отслънцетоизпратено,<br/>Отпчелитедонесено.“<br/><br/>Всякаеднадумасиимасвойокултенизраз.Туйсаокултниупражнения,несапесни.Ниесмедалечощеотокултнитепесни.Товаесамоприготовлениезапесен.Послещедойдемдоеднаокултнапесен.Икатовземемеднаокултнапесен,знаетеликаквощестане?Сеганякоиказват:„Даимамеедноопернопарче!“Азнямамнищопротивопернитепарчета.Виеотвънможедапеетеколкотоискатеопернипарчета.Азнесъмпротивмузиката.Можетедапеетеотвсичкипарчета.Песнитеникоганеразвращават.Аконякогасмисълътнапесентаразвращава,тогласътпоправядоизвестнастепен.Койтопее,несеразвращава,макарчеиманякоипесни,коитосъблазняват,номузикатаизправя.Тъйщотоможедасипеетекаквитопарчетаискате,нинай-малконевизабранявам.Сегавиестеученици,азвидавампълноправодапеетекаквотоискате.Давамвиправо,ноневиналагам.АкоиматеразположениеиможетепоЛюбовдапеете,пейте;аконяматеразположениеинеможетедапеетепоЛюбов,непейте!Дръжтетуйправило.Какватоидаепесента,пеетелиясЛюбов,виещеиматеедноправило,единметоддапревръщатенервнатаенергиязавашедобро.Нямадавикажа,четазиесвещенамузика,атазиесветска.УнассветскатаисвещенатапесенсеобуславятсамоотзаконанаЛюбовта.Инай-лошатапесен,катояобичаш,тяесвещена.Анай-свещенатапесен,катонеяобичаш,внеяняманищо.Акоазтиносяшишезасладко-медено,авътреняманикаквосладко,тогаватованямадатезадоволи.Сладкотомеденотрябвадабъдевътре.Итъй,първотоправилопризаконанаполяризирането:щесеполяризиратечрезмузиката.<br/><br/>Вокултнатамузиканесеизисквадапеетевисоко.Многотихосезапочва.Тихо,многотихопеене,насебеси.Защотонякоиотвасщеотидетевдругакрайност,акопеетемноговисоко.Мъжътщекаже:„Защомесмущаваш?“–„Е,Учителятказадапея.“Не,тихичкощепееш,чекатотеслушатой,дакаже:„Ха,каквопееш,ямипопей!“Асеганякои,катовикнете,чемъжътказва:„Каквосисезапялатазисутрин?“Тасега,понежевнарядавиимапеенеипонякойпътможедасмущаватевашитесъседи,пейтетихичко.Тампеснитесамноготихички.Щегледатедапеетеповъзможностколкотоможетепо-тихо.<br/><br/>Щеситуритенауматиходапеете,пъккогатостевън,вгората,детоняманикой,тамможетедаотпуснетегласаси,колкотоискате,идапеете,кактоискате.Итъй,смузикатащесеполяризирате.(Учителятпее„Сладкомедено“.)ГледамвЮч-бунарпоулицатаминаваединпродавач,тойтъйсинаредилдумитенапесен,чевсичкидецанаулицатасанаучилипесентаияпеят.Всичкижениизлизатисикупуватмакариипр.Итойсипее,песентамуееднаисъща,нотойтъйнаредилтиятонове,чекойкакчуе,отивапринего.Сколичкатасивървиисипее.Итойпее„Сладкомедено“.Азвярвам,четакатойпечелидоста.Обръщамвивнимание,тазиееднамалкапричина,нознайте,чещастиетонанашияживотпочивавърхутакивамалки,незабелязанипричинивсвета.Итуй,коетоспъвасъвременниясвят,туй,коетоспъванашитедомовеинассамите,товасамалките,микроскопичнипричини,коитосатъйестествени.Икогаторазберемтозиходнанещата,ние75%щесеосвободимотненужниборби,щениостанат25%необходимиборбиитогаваразумнощесеборим.А75%отборбите,тесапостороннипричини,коитотрябвадаизвадимотумаси.Сега75%отборбитещегиснемемищеоставимсамо25%.Дойдеборба,щекажеш:„Причинатанееотмъжами,нееиотБога,причинатаеотелектрическитетечения“.Щенапуснешкъщата,щеизлезешмалкодасепоразходишищетимине.Иакомъжътразбиразакона,щедадевъзможностнаженасиитядасеразходи.Тогаваижената–неразположенлиемъжът,акоимапианоилицигулка,некамупопееилипосвириполовинчас„Сладкомедено“ищемумине.Послещепопеетеупражнението„Силажива,изворна,течуща“.Щеправитеопитистях,щеопитатесилатаим,давидитекакдействат.Азщевидамредупражнения,тенямададействатнавсинцавиеднакво.Нониеимаметолковаупражнения,чевсекиединотвасщесиизберенякоиоттях,коитодаупотребизасвоетотониране.Ищеимамередключовекактрябвадасезапочнепеенето.Имасиначинизазапочваненаокултнотопеене.Сегатовасамалкибележкизапеенето.<br/><br/>Азпакщесевърнавърхуелектричеството.<br/><br/>Яизпейтевсички„Изгряваслънцето!“Пейтепо-отривисто!(Учителятсвиринацигулкатаси,взимачетвърттонове.)Виетуйнеможедагонаправите,туйеокултенглас.<br/><br/>(Учителятпаксвиринещовесело,игриво.)Туйесветскамузика,нееобикновена;тонможедастанеокултен,можедастанеиобикновен.Легатотонееокултно.<br/><br/>Вединокултентонтрябвадаимамекота.Сегашнитецигуларивсичкитурятнацигулкатасиотгоресординка,задасвиряттихо,когатонаединокултенцигуларнемутрябваникаквасурдинка.(Учителятсвирисъвсемтихо.)Послевпозициитеимаокултнамузика.Единтонкатосевземеспървия,вторияилитретияпръст,имаразлика.Ивсякога,когатопеете,трябванякаксидадвижитеиръцетеси.Вокултнатамузикапеенетотрябвадабъдекартинно.Виетрябвадаиматеединживобраз.Идеятавумавитрябвадабъдеясна.<br/><br/>(Учителятсвирисцигулкатасиипее„Сладкомедено“.)Вторияпътщеучим„Отслънцетоизпратено,отпчелитедонесено“.(Всичкипяхме„Сладкомедено“.)<br/><br/>Сегатазивечерправимпревод.Тозигласесъобразновибрациитеви.Тозиегласът,койтоподхожданавашитеелектрическивибрации,всичкиведнагаусвоихтеупражнениетоиусещатееднарадоствсебеси.Гледайтедагонезабравите!Тоенагласеноповсичкитевъзможниформи,вкоитоможедасеяви„сладко-медено“.Катогопеете,усещатеедноприятнонастроение,значигласътидумитехармониратнавашетосъстояние.Снеговеднагаможедасеполяризирате,даизлезетебодриидаидетенаработа.Нямадасесмущавате,пакщепеете„Сладкомедено“.(Всичкипяхмепак„Сладкомедено“.)<br/><br/>Е,добре,туйе,задасевъзстановиелектричествотовнас,даготонираме.Сега,задапроизведемдълбочина,трябвавокултнатамузикадаизменимвечеключа.„Сладкомедено“можедасепееинадругтон.(Учителятпееновамелодия,по-провлаченаисъздавадругонастроение.)<br/><br/>Сега,тъйизпято,упражнениетовиправиедноприятновпечатление.Такаеивчувствата.Когатоединчовексиизразявачувствата,някойпътитесамедени,приятниса,значитищепеешпосъщияначин.Обачещомнарушишхармонията,дойдекиселото,горчивото,тогавадругоячещепееш.<br/><br/>Сегащевипредставянабългарскиеднаселскаидилия.Срещатседвамадуши,откоитоединиятмислиедно,адругиятмислидруго.Тяеследната:момъкотиванаЗападисвършвасвоитеправнинауки.Идвавселоисевлюбвавмома,селянка,номногокрасива,ипочвадапеетъжнапесен,ченеговотосърцегоболи,четойнеможебезнеядаживее.Тя,катогослуша,отговарямувесело,безгрижно,сприпяване:„Койтиекрив,катонеразбирашживота?Животътседивтова,дасипотропачовекмалко“.Тойплаче,атясесмееисииграе.Тяказва:„Ти,катомелюбиш,защотрябвадаплачеш?“(Учителятсвиринацигулкатаситозидиалог,гдетомелодиитесаразлични,наминорнаимажорнагама.)<br/><br/>Сегавсичкитемузикантиискатдаизразятчувствата.Туксапредставенидвекрайностивчувствата.Действително,вживотатуйрядкосеслучва,нотиянастроениясесрещатповечевътревнас.Отеднотъжносъстояние,отчаян,когатонеискадаживее,изведнъжвнегоставаеднарязкапромяна,тойставаисеразиграва.Тиясъстояниясавернизасамиячовек.Такаварязкапромянаставаучовека.Иотсъстояниетонатазииграчовекведнагаможедасиизменисъстоянието,даминевтъга.Такогатодойдаттиясъстояния,трябвадагизнаете.Щомезаигра–играйте.Щомезаплач–плачете!Най-първо,ниещеучимтияпростиупражнениязатониране.„Сладкомедено“,туйсаправилнотонирани,ритмичнотониранидуми.Апесента„ВенирБенир“щеяоставимзаследнияпът,дададепо-голямадълбочина,данакарачовекадамисли.<br/><br/>Каквървятнашитеупражнения,пеетелипо15минутинаден?Сегащевземемтона„ре“,щегоизпеемтихо,послещеусилим,аследтуйщеотслабваметона.(Послепяхме„си-му-ту-си“тихоивисоко,следтуйизпяхмезвука„и“високоитиходоизгубваненагласа.)<br/>
Т. м.
5-та школна лекция на Общия окултен клас (II година), 29 октомври 1922 г., 7 ч. вечер, София.
Най-често използвани думи в беседата:може, пеете, сега, има, аз, сладко, медено, електричество, път, музика, течения, всички, пее, любов, учител, тихо, къща, искате, чувства ,