От книгата, "Допирни точки в природата", Младежки окултен клас - година втора (1922-23 г.),
Издателство: Бяло Братство, София, 2006 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
От книгата, "Допирни точки в природата", лекции от Учителя на младежкия окултен клас,
година II - 1922-23 г., том 1. изд. София, 1935 г., Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето
От книгата, "Допирни точки в природата", лекции от Учителя на младежкия окултен клас,
година II - 1922-23 г., том 1. Второ издание, 1994 г. Издателство "Бяло Братство" Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето Беседа в petardanov.com
Съвременните хора казват, че животът е движение. — Съгласни ли сте с това? Вие как разбирате живота?
Прочетоха се следните стихове: Блага дума на устата, Туй е ключът на сърцата. <br/>Коядумавпрочетениястихенай-съществена?Благадума.Отдепроизтичаблагатадума?ОтдепроизтичаЛюбовта?Можелидасекаже,чеЛюбовтапроизтичаотживота?Причинатаможелидапроизлезеотпоследствието?Щекажете,чеЛюбовтасъздаваживота.Не,Любовтанеможедасъздадеживота.Защо?Животътнеможедабъдесъздаден.Създаванетоемеханическипроцес.Създаватсе,градятсекъщи,новтозисмисълживотътнеможедасегради.Животътебезначалоибезкрай.Можелидакажетезатова,коетоняманачалоикрай,чесъществува?Всвояпървиченпроизходдумата„съществува"ебилавъввъзходящастепен,нопостепенноеслизалаиднесвбългарскияезикявиждамевнизходящастепен.Думата„съществува"произлизаоткорена„са",коетозначипроява,изявяване.Значи,животътсепроявява.<br/><br/>Щевизадамощеняколковъпроса.Можелидаизтечетова,коетосепроявява?Акокажете,чевсяконещо,коетосепроявява,изтича,тогаващевизапитам:Деоставаживотът?Какворазбиратеподдумата„живот"?Каточетететемитеси,забелязвам,чевиесестремитеданапишетенещокрасиво,схубавиизрази,бездасъдържаистината.Втоваотношениевиемязатенамодернитедами,коитосеобличатскрасиви,скъпидрехи,дасепредставятпредсвета,бездаобръщатвниманиенатовадалидрехитеимсатопли,хигиенични.Нотова,коетоепозволеновсветазасветскиячовек,неепозволенозаокултнияученик.Когатосветскиятчовекегладен,пътуваленяколкоденябезхлябинямаблизки,къмкоитодасеобърне,тойщесемолинатози,наонзи,щеапелиракъмтяхнотоблагородство,къмтяхнатадобрина,да¬ногонахранят.Обаче,акоокултниятученикизпадневтаковаположение,немуепозволенодаговоритолковамного.Товасаизлишнидуми.Тойтрябвадакаже:Гладенсъм!—Нищоповече.Всякатретадуманеенамястотоси.Койтогочуе,щекаже:Гладенечовекът,дагонахраним.Всекизнаекаквонещоегладът.Акогладниятзапочнедаобяснявазащоегладен,отколковремегладува,койкакминепокрайнего,щекаже:Оставетего,негослушайте,тозичовекнеегладен.Сампосебесигладътенещосилно.Всякообяснениеоколонегощегообезсили.<br/><br/>Дасевърнемкъмвъпросазаживота.Какмислите,можелидасеопределикаквонещоеживотът?Някоиказват,меживотътесъзнание,т.е.чевънотсъзнаниетоживотътнесъществува.Думата„съзнание"есъставенаот„сь"и„знание"—тоозначаванещо,коетоесъсзнание.Понеженашетосъзнаниенеобхващацелияживот,следователноживотътнеможедапроизтичаотсъзнанието.Съзнаниетонеможедаобгърнедаженашияживот,аощеповечецелокупния.Акоприемемживотакатодвижение,самотодвижениееобхванатоотсъзнанието.Значи,ощепо-малкоживотътможедасеразглеждакатодвижение.<br/><br/>Сегадапроследимвашатамисълощепо-нататък.Какмислите,постояннонещолиесъзнанието?Неепостоянно.Можелитогаваживотътдасеизмерваснепостояннамярка?Акосъзнаниетоепостояннонещо,некагоподложимнадесетдневенпост,давидимщезапазилиформатасиилищеяизмени.Притоваположениещезабележим,чесъзнанието,коетопървоначалноебилосветло,постепеннозапочвадапотъмнява.Когатосъзнаниетовиесветло,виестетих,спокоен,доволен.Щомзапочнедапотъмнява,виеставатенервен,недоволен,неможетедасеконтролирате.Следователно,акосъзнаниетоепостоянна,неизменнамярка,можедасекаже,чеживотътесъзнание.Ноневъзможноеживотътдасесравняваседнанепостоянна,изменчивавеличина,какватоесъзнанието.Художникнарисуваеднахубавакартинаисерадванакартинатаси.Накаквоседължинеговатарадост:накартинатаилинадругонещо?<br/><br/>Можеличовекдасерадванапредмет,вкойтоняманикакъвживот?Можелидасерадванаединскъпоцененкамък?Неможедасерадвачовекнитонакартина,нитонанякойскъпоцененкамък.Другонещопредизвикварадостта.Младмомъкобичамладамома.Акотозимомъкнамериединскъпоцененкамъкигоподаринасвоятавъзлюбена,тойщесерадва.Радосттамуобаче,неседължинаскъпоценниякамък,анатова,чегоедалнавъзлюбенатаси.Акотянесъществуваше,скъпоценнияткамъкзанегонямашедаиманикаквацена.<br/><br/>Итъй,некавсекисиотговоривкаквосезак-лючаванеговиятживот.Мислетевърхутозивъпрос.Сиретесеспециалновърхудумата„живот"инаблюдавайтекакщеяпочувстватедълбоковсебеси,скаквоесвързанатазидумаувас.Нетърсетекаквосаказалифилософитеилиученитезаживота.Важноекакепоставенатазидумазасамитевас.Изговоретедумата„живот"насрички,проточено,въввиднапесен,катонаблюдаватекаквовпечатлениещепроизведе.Напръвпогледтазидумаизглеждаобикновена,новнеясесъдържаеднаотвеликитеистининаприродата.Виенестесизадаваливъпросаживеетели,задапочувстватеколкоеинтересенживотът.<br/><br/>Сегавиеминаватезаученициотспециаленклас.Нопредставетеси,чевземетевсичкитеситемизаживотаигипрочететенаединтежкоболен.Какмислите,могатливашитетемидасъбудятживотавтозиболен?Накаквомязаттемитеви?Лягатевечер,заспивате,асутринтаразправяте,честеходилинякъде,разхождалистесе,срещалистесесмногохора.Вярнолиетова?Тялотовиебилоналеглото,кракатаиръцетевинесасемръдналиотмястотоси.Скаквостеходилитогава?Буднилистебилииливспящосъстояние?Спалисте.Акобяхтебудни,виетрябвашедапомнитедестеходили.Таковаевашетосъстояниеивбудниявиживот.Виемислите,честебудни.Не,нестебудни.Виеощеспите,новремеевечедасесъбудите.Самоазнеказвам,чеспите,ивиесамиказватетова.Когатонякояноваидеявлезевумави,казвате:Пробудихсе!Чудно,каксъмспалдосега!Катосенамеритевпо-голямасветлина,казвате:Сегавиждамвече,каточесепробуждамотдълбоксън.—Честевспящосъстояние,товасевиждаотобстоятелството,чевсичкипредметиоколовас,всичкипонятиязанещатасаразхвърляни,несвързанивъввашияум.Катоказвам,чесенамиратевспящосъстояние,невикритикувам,ноискамдавидамнованасоканамислите.<br/><br/>Каквоозначавадумата„спящ"?Представетеси,чеотиватеприединучителномузика,искатетойдавиучи.Учителятвипоказвацигулката,лъка,отварянотитеигледакаквощенаправите.Виевиждатецигулка,лък,някаквиточици,чертички,еднинагоре,другинадолуисиотивате.Товаощенеемузика.Виестеинтелигентен,способен,иматежеланиедаучитемузика.Надругияденпакотиватеприучителяси.Тойвипоказвасъщитенеща,носъщевременновидавалистимоливигледакаквощеправите.Виевзиматемоливаизапочватедаописватекаквопредставляватцигулката,лъкът,нотитеит.н.—Итоваощенеемузика.Натретияденотиватеприучителяси,взиматецигулкатаилъкавръцеизапочватедасеупражнявате.Учителятвипосочвакакдадържитецигулкатаилъка,какдасвирите.Такапродължаватеденследден,докатонай-последойдетедоположениесамидасвирите.Всичкинотитрябвадаминатпрезума,презсъзнаниетовиитогавадакажете,чезнаетевечекаквонещоемузиката.Такованещоеживотът.Докатонезнаетедасвирите,виебяхтеспящзамузиката.Щомсенаучихтедасвирите,виесесъбудихтезамузиката.Опиталилистеживота?Казвате,чеживотътерадост.Опиталилистерадостта?Вживотаимамногоскърби.Опиталилистетияскърби?Хората1ощенесаизпиталиистинскитескърби.Еднаисъщалиескръбтанаовцата,коятогубиживотаси,иначовека,койтогубишапкатаси?Какваскръбетази,ченякойизгубилшапкатаси?Никакваскръбнеетова,тоечистаилюзия.Еднаскръбпознавамитясепредизвиквапризагубаналюбовта.Нямано-голямострадание,по-голямаскръбзачовекаоттази,даопитаведнъжлюбовтаиследтовадаяизгуби.Тазискръбеистинска,реалнаскръб.Следователноможедасескърбисамозареалното,анезаилюзиитевживота.Когасерадвачовек?Когатонамериизгубеното.<br/><br/>Двеважнинещаима,коитоживотътизисква.Тесахранатаиводата.Значи,гладътижаждатасадвесилнинеща,коитолишаватвсичкисъществаотживота.Когаточовекгладува,животътвнегосепроявява,изисквахрана.Докатонеприеметазихрана,тойизпитвамъка,безпокойствие,страдание.Щомприемехраната,внегонаставамир,доволство.Такаразбиратпростите,неученитехораживота.Казвате:Самоводаихраналисанужнизаживота?—Многосаелементите,коитоживотътизисква.Щевидамследнияпример.Затварятедноговеднастаяиотвременавремемудонасятхлябивода.Седитойвстаятагодина,двеивсичкизнаят,итойсамзнае,чеежив,живеевтазистая.Следвремеизваждаттозичовекотстаятаигооставятведнахубаваградина.Вградинататойвечеможесвободнодасеразхожда,дадишачиствъздух,дасерадванасветлината.Тойказва:Сегавечеживея!Несеминавамного,завеждаттозичовекведнабогатабиблиотекаигооставяттамдачетекаквотоиска,посвободаипоразположение.Тозичовексечувствадоволен,щастливиказва:Сегаживеяощепо-добре!Започнахвечедаразбирамсмисъланаживота.—Кактовиждате,тозичовекивпървияслучайживее,нокатозатворник.Ивъввторияслучайживее,носвободенеотзатвора.Втретияслучайживеекаточовек,свсичкинуждинасвоетовъншноивътрешноестество.<br/><br/>Животъттрябвадасеразбиравъввсичкинеговинай-тънкипрояви,въввсичкинеговитънкиизисквания.Койтоизпитваживотавнеговитетънкииразумнипрояви,тойвсякогаедоволен,защотокръгътнанеговатадеятелностсеразширява.Тойизпитваприятночувствонарастене,наживотвсвояум,всвоетосърце,всвоятадуша.Азупотребявамдумата„душа",нозавастяенещонеопределено.Душатаенещоизвънвреметоипространството—снищонесемери.Душатаобхващавреметоипространството.Каквосавсъщноствреметоипространството?Товасадвевременнимерки,скоитосеопределятнещатанафизическиясвят.Животътпредизвикваеднотопло,нежночувствовчовека.<br/><br/>Койтоеизпиталтовачувство,тойникоганеможедагозабрави.Представетеси,чесекачватепоеднахлъзгаваскала.Вървитебавно,внимателно,нопонякакваслучайностсеподхлъзвате.Втозимоментединвашприятелвихващазаръкатаивизадържа.Притазисмянаначувства,предужаса,койтоизживяхтеиприподкрепата,коятополучихте,увассесъбужданежно,топлочувство—прояванаживота.Презкаквитоиперипетиидаминетевживотаси,виеникоганямадазабравитетовачувство.Тоетолковапо-силно,колкотолюбовтанаприятелявиебилапо-голяма.Тойвиеподкрепилсрискнаживотаси.Анализирайтетовачувствовсебеси,задаразберетепоневъншнатастрананаживота.<br/><br/>Каквикачестваприписватднеснаживота?Казват,чеживотътносирадост,скръбидвижение.Другиподдържат,чеживотътесъстояниенадушата,вкоетотясесамосъзнава,т.е.съзнава,чеживее,чесенамиравхармониясъссебеси,свеликитезаконинаприродата.Дабъдетевхармониясъссебеси,товазначивсичковъввасдабъдевпъленредипорядък.Представетеси,чеиматехубава,добренареденаградина,всичкитейпътекипостланиспясъкивиесеразхождатеизпътекитейдоволен,щастлив.Поневнииманиеобаче,каквотостеносили,забравятенапътеките—тукнякоегърне,тамнякоестолче,другадеразхвърляникамъни.Прибиратесевечертавкъщидоволен,чевсичкоевредипорядък.Случвасе,чесъщатавечероще,увлеченвсвоитефилософскиразмишления,пожелаватедаизлезетевградината,дасеразходите,даподишатечиствъздух.Кактовървитеизпътеките,спъватесевгърнетоисечудитекойеоставилгърненапътяви.Послесеспъватевстолчетоиливнякойкамъкисечудитекойеоставилтезинещанапътяви!Забравяте,чевиесамистеоставилитезиработиизпътечкитенаградината.Катосеблъскатеотпредметнапредмет,най-послеказвате:Чуднонещо,каксееобърналсветътсглаватанадолу!—Койеобърналсветавтоваположение?Виесамите.Самивиестеобърналивашиясвятсглаватанадолу.Самивиестепоставилипречкипопътянавашияживот,апослесечудитекойгиепоставил.Спъватесевнещоизапочватедаскърбите.Трябвалидаскърбите,чесеепрекатурилоедномалкостолче?Щескърбители,честесеспъналивнещоистепадналиназемята?Виетрябвадаскърбите,акоразберете,ченякойвашнеприятелепоставилтазипречканапътяви.Ноакознаете,чесамистепричиназатова,нямазащодаскърбите.Итогаванеоставанищодруго,освендасенаведетедавдигнетепречкатаотпътясиидаятуритенастрана.<br/><br/>Следователно,катоизучаватеживота,започнетеотнай-съществените,отнай-елементарнитемупрояви.Щосеотнасядосъщинатанаживота,товаевъпрос,койтоникоганямадаразрешите.Даразберетесъщинатанаживота,товазначидаразберетекаквопредставляваБогвсвоятапълнота.НевъзможноедаразберетеБогавъввсичкатаНеговапълнота.ВиенеможетедаразберетедорикакваебудносттанаНеговотосъзнание.Тойвсекимоментебуден,съзнаниетоМуобгръщавсичко,чувствасегосподар,неограничен,мощенвсвоитевъзможностиданаправикаквотопожелае.Завастоваенепонятно.Виесъзнаватевсебеси,ченеможетеданаправитетова,коетожелаетеисечувстватенещастен.Нямазащодастрадате.Тъкмовбезсилиетовисезаключававашеторастене:днесстеизпълненисрадост,скачате,пеете,мислите,чевсичкоможетеданаправите.Утревиждате,ченищонеможетедапостигнете.Днессекачвате,утреслизате,нонезнаетезащосекачватеизащослизате.Втезиконтрастнисъстоянияименновиерастете.Аковипопитатзащостедошлинасвета,нищонеможетедакажете.Отдестедошли—пакнищонезнаете.Някоифилософи,учениказват,честедошлиотдругиясвят,новиенепомнитетова.Имателинякаквиспомениотдругиясвят?Несамотова,новиенепомнитедоринещоотпърватасигодишнавъзраст,отпърватагодинанараждането.Помнителинещоотпърватагодинанасвоетодетинство?Нищонепомните.Иотвтората,иоттретатагодинанадетинствотосинищонепомните.Можрбиедвавчетвъртатагодинанадетинствотовиестаналослабопробужданенасъзнаниетоивиестезапазилинякаквиспомениоттовавреме.<br/><br/>Каторазсъждаватетака,катосеанализирате,щевидите,чеимамъчнивъпросизаразрешаване,коитотрябвадаоставитенастрана.Запример,каквобихтеписаливърхутемата„ЩоеБог"?Еднищепишат,чеБогпредставяоназиПървичнавеликасила,коятоесъздаласвета,проникваатомитеимолекулитеигидвижи.ТяесъздалацелияКосмос,всичкисветове,океанииморетаит.н.—ТованееБог.Другищепишат,чеБогеЛюбов.—Вкаквосезаключаватазилюбов?КогатоБог,т.е.БожиятаЛюбовпрониквавчовека,тойизпитвавсебеситопло,широкочувствокъмвсичкоживовсвета.Тозичовекнеедребнав,тойгледананещатаправилно.Нищонеевсъстояниедагоизкараотравновесиетому.Имилионитемудаоберат,икъщитемудаотнемат,тойнетрепва.Тойзнае,чеоноватопло,великочувство,коетоизпитвавсебеси,струваповечеотвсякаквибогатствавсвета.Тойзнае,ченищовсветанесегуби.Катогооберат,тойвлизавония,коитосагообрали,ипакставагосподар.<br/><br/>Когатоеднаформасеразруши,животътминававдругаформаитовачувствопаксезапазва.Нямаформавсвета,коятоможедаограничитовачувство.Неестрашноформатадасеразруши,нострашное,когаточовекизгубитовачувство,когатолюбовтагонапусне.Койтоиматовачувствовсебеси,имечкадасрещненапътяси,тойщеостанетихиспокоен.Защо?Тойщевлезевмечката,съссъзнаниетосиразбирасе,итящеотстъпи.Човекътналюбовтазнае,чеЕдиниятживеевъввсичкисъщества.Докатогледатенавсичкихора,навсичкиживисъществакатонанещоотделноотвас,отвашетосъзнание,виевинагищестрадате.Тогаваимечкащевинапада,ихоратащевипакостят.Навсичкисъществагледайтекатонасъзнания,презкоитопротичаединисъщживот.Единеживотът,едносъзнаниепрониквавсичкиживисъщества.<br/><br/>Сегащевидамедназадача,единопитдапревърнетеедносвоескръбносъстояниеврадостно.Представетеси,честаватераносутринидълбоковсебесиизпитватеголямаскръб.Искатедаработите—невисеработи.Искатедасеразговарятеснякого—невисеговори.Никогонеможетедатърпите,никогонеобичате.Скръбтависевсеповечеувеличаваидохождатедоголямоотчаяние.Каквотрябваданаправитепритоваположение?Какщесипомогнете?Етокаквощенаправите.Заединмоментсамостанететихиспокоенвсебесиипрекарайтескръбнотосисъстояниевсъзнаниетоси.Следтоваопитайтесечреззаконитенахармониятадаготрансформирате.Акоуспеетедапостигнететова,щезабележите,чееднамалкарадостпрониквасъзнаниетовиискръбтавипостепенносеомаломощава,докатосъвършеноизчезне.Значи,радосттапроникваскръбтаитясъвършеноизчезва.Тогавачовекнамира,ченямазащодаскърби.Акоставаобратното,тогавапъкскръбтапроникварадосттаияизпъжданавън.Товавсекиеопитал.Днесспечелистолева—радвасе.Утреизгубитиястолева—скърби.Тезискърбиирадостисавременни,преходни,ночрезтяхчовекрастеисеразвива.<br/><br/>Товасаопитности,презкоитовсекиотвасеминал,ивсекиденминава.Запример,виестеучениквокултнашкола.Намислитенещохубавоисерадвате,доволенстеотсебеси.Дойдеучителятвипривасикаже,честепървокласенневежа,ченищонезнаете.Виеведнагаповярватеипадатедухом,изгубватеразположениетоси.Питам:Трябвалиученикътведнагадасеобезсърчава?Акотойимазнания,могатлитиязнаниясамоотеднадуманаучителядасеунищожат?Тиносишнагърбасираница,вкоятоима40кгзлато.Срещатеединпознатитепита:Каквоносишвраницатаси?—Нося40кгзлато.—Лъжешсе,никаквозлатонямашвраницатаси.—Нямамли?Ейсегащетидокажа.—Сваляшраницатаотгърбасиизапочвашдаброиш.Казвам:Такованещоеистинскотознание.Койтоимазнание,тойнеможедасеусъмнивнего.Изатовакатовикажат,менищонезнаете,щесвалитераницатаотгърбасиищепочнетедапроверяватезнаниетоси.<br/><br/>Задачатанаокултнаташколаедаосвободиученицитесиототживелитевреметосисхващания,коитоминалитевековесанаслоиливсъзнаниетоим.Разбираниятанасегашнитехорасаподобнипостойностнакнижнитепари,набанкнотите,скоитотесислужат.Запример,днесзлатотоескритоихоратасислужатповеческнижнипари,коитовсекиденгубятотстойносттаси.Значи,иманещонесигурновживотанахората,откоетотетрябвадасеосвободят.Същотоможедасекажеизазнанието.Вподсъзнаниетоначовекаимаскладираниизвестнимисли,известниидеи,коитонесареални,коитоняматположителнастойност.Затазицелсъзнаниетовитрябвадасераздвижи,задасеосвободитеотнереалнитесизнанияидаоставитесамоония,коитосасвързанисизвестниопитностиипреживявания.Акосаминеможетедасипомогнете,щеповикатенякойвашприятел,тойдасвършитазиработа.Акоразбиразаконите,приятелятвищепроменивашетосъстояниеивиещевидите,четовазнание,накоетодотозимоментстедавализначение,днеснищонеструва.Тезипроменивсъстояниятанаричамеокултнимасажи.Имедицинатагипрепоръчва,ноприусловиеумътнаученикадабъдесъсредоточен,концентриран.Каквитоопитидаправите,щезнаете,чевсичкинямадабъдатсполучливи.Акоотстоопитадесетизлязатсполучливи,тесадостатъчни,задапридадатнещокъмвяратавивзаконитенаразумнатаприрода.<br/><br/>Дасевърнемпаккъмосновнатаидея—къмживота.Мнозинаказват,меживотътедвижение.Движениеимасамотам,детофункционираоноваприятновътрешночувствоналюбовкъмвсичкиживисъщества.Детофункциониратовачувство,тамеживотът.Катоставатесутрин,виетрябвадаизпитватетовачувствовсебеси,задаможетепрезцелиядендабъдетедобри,активни,симпулсзавсякаработа.Товазначидачувстватеимпулсанавсякоживосъщество,по-високоилипо-низкоотвас.<br/><br/>Първиятзаконнарадосттаеполяризирането.Товапоказва,чекръгът,койтопредставяцелияживот,еразделенгеометрическинадверавниполовини.Буквата„Ж",скоятозапочвадумата„живот",есъставенаотдветеполовининакръга,обърнативпротивоположнапосокаисвързанипомеждусисдиаметъранакръга.Товадвижениесепродължавадобезконечност.Тезикривилиниисенаричатпараболи.Акоеднотялоседвижипотакавакривалиния,тощеотидевбезкрайността.Когатоеднотялотръгнеотпалецанадяснатаръкаиседвижинагорепопоказалеца,следедна,следдесет,следсто,следхилядаилиповечегодинитощесевърнепрезляватаръка,катослезеотпоказалецаистигнедопалецадолунасъщатаръка.Катосъединитевърховетенадватапалецаинадватапоказалецанадветеръце,щесеобразуваформатаначовека.Тезидваполукръга,образуваниприразтварянетонапалецаинапоказалецанадветеръце,представятполяризиранетоначовешкияживот.Следователночовекепроизлязълотдвижениетонатиядвакръга.КръгътпъкпредставяБожественотосъзнание,вкоеточовекседвижи.Товасъзнаниееобщцентърнавсякодвижение.<br/>Вториятзакон,покойтовървиразвитиетонаживота,еслизанетоивъзлизането.Прислизанетоставасмаляване,апривъзлизането—разширяване,уголемяване.Притезидвеположениятоплото,нежноточувствовчовекатусегуби,туотновосепроявява,т.е.тусесмалява,тусеразширява.Товаприятночувствотраесамомиг,нокогатосеизгуби,всъзнаниетоначовекаоставаизвестнапразнина.Най-малкатапричинаевсъстояниедадоведечовекавположениедаизгубитоваприятно,красивочувство.Нокактостеизгубилитовачувство,такаможетедагопридобиете.Следователносхващайтеживотакатомомент.Тойсепроявявавъввремеипространство,ноеизвънвреметоипространството.Възоснованатоваживотътнеможедасеобхване,номожедасепочувствува.Етозащочовексамоконстатира,чесеепроявилоиличееизчезналотовачувство,нокогаестаналотова,неможедасеопредели.Моментът,вкойтосепроявяваживотът,еизвънвреметоипространството.<br/><br/>Акотеглитенравалинияпрезсредатаначовешкотолице,щесеобразувабуквата„Ж".Товапоказва,чечовешкотолицесеполяризира,т.е.разделясенадвечасти,веднатаоткоитонапървомястоседятчувствата,анавторомясто—мисълта.Вдругатачастналицетоеточнообратно:напървомястосамислите,анавторо—чувствата.Когатоговоримзачовеканаплътта,т.е.зачовека,койтослиза,разбираме,чевнегочувстватасавзелинадмощиенадразумнияживот;когатосеговоризадуховниячовек,разбираме,черазумниятживотвнегоевзелнадмощиенадчувствата.Товасевиждапосамотолиценачовека:когатонизшитечувствавзиматнадмощиенадмислитевчовека,долнатачастналицетомуогрубява,разширявасе;аковнегопреобладаватвъзвишенитемислиичувства,тогавагорнатачастналицетомусестесняваиставапо-нежна.Товаедиагноза,покоятосеопределядвижениетонавътрешнияживотвчовека.<br/><br/>Впродължениенаеднаседмицаправетеследнотонаблюдениевърхусебеси.Катоставатесутрин,следетесъществувалитоваприятночувствоувас.Тоенеизменночувствоисъществувавъввсекичовек,новиетрябвадасенаблюдавате,дагосхванетеправилноидагоотделитеотдругитечувства.Щомсеконцентриратевсебеси,щесхванететоваприятночувствонаживота,щегоотбележите,бездакритикувате.Еднищезабележат,четовачувствосепроявявавума,други—всърцето,атрети—всъзнанието.Акоевсъзнаниетоим,тещеговъзприематвъввиднамалка,нежна,приятнасветлинка.Тяизлизаотцентъранатяхнотосъзнание,въввиднанякакваразумнасила.Достатъчноенай-малкотодокосванедотазисветлинка,дотазиразумност,задапреобразичовека,дагозаставидагледаразумнонанещата.Товазначипробужданенасъзнанието,товазначиразуменживот.Когатоизпаднетевмрачносъстояние,тозисветълцентърпостепеннозапочвадапотъмнява,околонегосеобразуватмалкичерниточици,коитосавпостояннодвижение.Катоседвижат,тезаоблачаватсветлителъчинатозицентър.<br/><br/>Сега,пожелавамвикатоученицинаокултнашколадаживеетеидасеползватеотсвоятасобственаопитност,анеотопитносттанадругитехора.Докатосеползватеотвашатаопитност,виещеседитенаВечнатаканара,детоняманикаквиопасности,никаквиизненади.Аконяматесвоиопитности,всекиможедавиизмамииподхлъзне.Щекажете,чееди-коесибилореално,еди-коесинебилореално.Питам:Тиживеешли?Акоживееш,акосинаВечнатаканара,тамвсичкоереално.Товалесноможедасепровери.Как?Вземисвещтанатвояживотивижможешлидачетешнанейнатасветлина.—Немогадачета.—Щомнеможешдачетеш,тинесивреалността.Еласегаприменивижможешлидачетешнасвещтанамояживот.—Могадачета.—Щомможешдачетеш,сегаидваматасмевреалността.Тазиреалностникоганесеизменя.Имъчениците,вкоитоеразвиточувствотонаживота,никоганесеизменят.Мъченията,гоненията,страданиятанесавсъстояниедагиразклатят,дагиразколебаят.Тевсякогазапазватсвоятарадост.Следователнодойдетелидоживота,неготърсетевъннякъде,биловкосмоса,биловслънцето.Дееживотът?Всамитевас.Вглъбетесевсебеси,акоискатеданамеритеживота.Товачувствонаживота,коетоокултиститенаричатБожественосъзнание,седвижиснеимовернабързина.Тоседвижистакавабързина,чевединмоментсамоможетедаотидетедетоискате:наСлънцето,наСириуса,наВенераит.н.Понежетовадвижениееабсолютно,токаточепоглъщавсичкиостаналидвижения,анеговотооставанезабелязано.<br/>Онезиотвас,коитоняматтазиопитност,казват:Можедаетака,можеиданеетака.Обаченякога,когатоседомогнетедотовачувствовсебеси,щевидитескакваголямабързинатоседвижи.Тогававиещепочувствате,чецялатаВселена,всичкиживисъщества,отнай-малкитедонай-големите,отмушицитедоангелите,савътревъввас.Товадвижениесепроявяванавсякъде,тоеживотът.Желаявитовачувстводасепроявиувасивсичкидасъзнаватеживотавсебеси.Направетеопитзацяласедмицадасенаблюдавате,давидитедалищеоткриететовачувствовсебеси.Всещеоткриетенещо.Всичкидревнишколисаучили,чечовекнеможедапознаеживотанадругитехора,докатонепознаесвояживот.Немислете,чесегашниятвиживотелош.Не,тойенай-добриятживот,койтосегаможетедаимате.Засегапо-добъроттозиживотнеможедависедаде.Следнияпътщеподложанаизпитедногоотвас,давидимкаквоеразбралотлекцията.Всичкиученицищемукажатпоеднаобиднадума,давидимкакщеможетойдагитрансформира.Неелеснодасеиздържитакъвизпит.Разбирасе,този,койтосеподложинаизпита,трябвадаимаздравгръбнак,даиздържа.Немислете,чещеминетебезтакиваизпити.Всичкищеминетепрезсито.Страшенетозиизпит!Тойецялаоперация,закоятосеизискваголямоприсъствиенадуха.Коготоподложатнаизпит,поставятговретортаитамзапочватизпитанията.<br/>Мнозинаотвас,катосевидятвретортаилинаоперационнатамаса,щекажат:Несенадявахме,четезихора,толковаблагородни,могатдапостъпватпотозижестокначинснас.—Виетрябвадазнаете,мевШколатачестоприлагатследнияморал:започватзле,свършватдобре.Щомкрайниятрезултатедобър,постъпкитесаморални.Занасважаткрайнитерезултати.Немислете,чениеискамеотвасдасеоткажетеотживотаси.Не,ниеискамедавипосочимправияпът,ниеискамедаседадеходнавсичкоонова,коетоотвековеевложеновдушитеви;ниеискамедаседадеходнавсичкисеменца,навсичкисилиувас—дасеразвият,дасеоблагородят.Акотованесепостигне,такакактосегаживеете,виещесеспънетевразвитиетоси.Тазиепричината,порадикоятоокултнитешколисасекриелиотхората.Защо?Катонеразбиратзаконите,съссвоетолюбопитствохоратасаимпричинявалиредпакости.Тесапостъпвалистях,кактоидоднесощенякоипостъпватсцъфналитедръвчета.Минаванякойчовекпокрайедноцъфналодървоибездамислимного,протегнеръкатасииоткъснеединклон.Такасеизреждатоколодесетинадушиивсекисиоткъснепоединклон,докатодървотосеосакати.Когаточовекправинякоиопити,имаопасносткатоминатняколкодушипокрайнего,всекидасиоткъснепоедноклончеидамупричинятизвестнавреда.ЗатоваименноХристосеказвалнаученицитесидасепазятотсвинете.Когатоцветятаидърветатацъфтят,радвайтесеотдалечнамиризмата,наблагоуханиетоим,нопоникойначиннеседокосвайтедоцветаим.Такъвевеликиятзаконнаприродата.<br/><br/>Сегащенаправяеднааналогия.Когатоученикътилистудентътсеинтересуваотпредмета,койтоучителятилипрофесорътпреподава,последниятеособеноразположенкъмнего.Акоученикътенебреженкъмуроцитесиипрофесорътеневнимателенкъмнего.Посъщияначин,когатоиниесеинтересувамеоттозиваженпсихологическимоментнаживота,съществата,коитостоятпо-високоотнас,коитосазавършилисвоятаеволюция,започватдасеинтересуватотнасиданипомагат.Междутяхнотоинашетосъзнаниесеобразувавътрешнавръзка.Тезисъществасаблизодовас,нозадагипочувствате,съзнаниетовитрябвадасепробуди,дасепроявинежноточувствонаживотаувас.Тогававиещепочувствате,чеимаживотитам,детонестедопущали;виещепочувствате,четозиживотеразумен—нещо,коетонестемислили.Тогаващезапочнатвсветадасевтичатинтелигентнисилиоттам,отдетонестеподозирали.Такъвщебъдерезултатътотпървиявиопит.<br/><br/>Притоваположение,акостенамислилидаотидетезапримернаМусала,еднооттияразумнисъществащевипроговорииточнощеопределипрограматанавашетопътуване.Тощевикажевколкочасащетръгнете,презкойпътщеминете,накойкилометърщевисрещнемечка,ноданесеуплашитеит.н.ТръгватезаМусалаивсичкоставатака,кактовисеказа.Следтоващевисекаже,чещевисрещнеединстарец,койтощевиспреищесеразговорисвас.По-нататъкщевисрещнемладамома,коятощевисеусмихнесамо.Вървитевиеинаистинасеслучваточнотака,кактовиебилопредсказано.Катосевърнетедомаси,виесиспомнятевсичкотоваиказвате:Говорилиминякойилине?—Говорити,разбирасе.Товасъществоправиивтори,итретиопитсвас.Токазва:Щеотидешнаеди-коесимясто,щеразровиштамищенамеришсъкровище.Послещеотидешнавътревгората,наразстояниеоколодесеткилометра.Щеразровишземятанатовамястоищенамеришединцененръкопис.Щеоткриешключанатозиръкописищегопрочетеш.<br/>Питам:Илюзиялиетоваилиреалност?Каквотовисекаже,всичкосесбъдва.Обаче,когатодуховетеговорят,неизлизатака.Каквотодуховетевикажат,нищонесесбъдва.Когаторазумните,възвишенитесъществавиговорят,всичкоеабсолютновярно,безникаквоизключение.Най-после,следкатонаправитетезиняколкоопита,вашиятприятелщевикаже:Внимавайвживотаси,понежениевсичковиждаме.Внимавайвмислите,желаниятаипостъпкитеси,понежениевсичкознаем.Тогававиещеповярватенатовачувствовсебесиищепридобиетеценнаопитност.<br/><br/>Ипакщечуетегласанавашияприятел:Винагибъдивнимателен!<br/>
Тайна молитва.
Fir - fur - fen, Tao bi aumen
4-та лекция от Учителя,
държана на 25 октомври, 1922 г. София.
Най-често използвани думи в беседата:живот, може, чувство, човек, всички, съзнание, себе, има, всичко, сега, състояние, можете, каже, движение, същества, свят ,