От книгата "Положителни и отрицателни сили", Общ окултен клас - година втора (1922-1923 г.),
Издателство: "Бяло Братство", София, 2008 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили“, 35 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
по стенографски записки, изд. София, 1923 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили в природата - първа част“, 14 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
Издателство "Хелиопол", 1997 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето
Т. м. <br/>Щевидамедномалкоразяснениевърхуокултнатамузика.Окултнатамузикасеотличаваотобикновенатапоследнитедвекачества.Вокултнатамузикаседаватнай-първоосновнитечерти.Тяенещокатохудожеството:единхудожникщетуринай-първоноса,веждите,очите,устата,ушите–главнителинии,ипостепеннокартинатащесеразвива.Ниещевървимпосъщияначин,давидитекакпостепенносеразвивамузиката,защотовПриродатанищонееизрасналонаведнъж.<br/><br/>Сегатазивечерщеразвиемдругаедначастотпесента„Силажива,изворна,течуща“,еднодопълнение,песентанееощезавършена.Товаеедноокултноупражнение,щегопродължим,докатонай-послегозавършим.После,вокултнатамузиканикоганеседопущатдумиилитоновесдвезначения.Тамвсякаеднадуматрябвадаимаеднозначение.Катопеешеднадумасизвестнивибрации,тиможедаимашеднадобраидея,нокатояпроизнасяш,вподсъзнаниетотищевлезеидеята,коятосесъдържавтиязвукове.Тавиещепристъпитесегадасеучите,нямадакритикувате,защотоазнахвърлямнай-първотакиваосновничерти.Можедависевидятдумитемногосмешни,ноняманищосмешно.Азизбирамстаридуми.Запримертазивечеризбирамтиязвучнидуми:<br/><br/>„ВенирБенир,<br/>БихарБенум,<br/>Илбиют,Илбезут.“<br/><br/>Тиядуми,катонаокултенезик,многомъчноедасепреведатнабългарски.Запримеразвзимамнабългарскиезикследнитедуми:<br/><br/>„Изгряваслънцето,<br/>Пращасветлина,<br/>Носирадостзаживотатя.“<br/><br/>Туйсадумисокултнозначение.Сега,акоискатеобикновенапоезия,тукимаметакава.Аздадохнаединнашприятелдапреведетезидуминаобикновенезик.(Прочетесепесента,разработенаотдядоБлаго.)Туйеобикновенапоезия.Сеганатозиприятелазведнагамуказахгрешките,неграматическите,ноотокултногледище:„Сладкадумадаоброним“,думата„оброним“едвузначна.После„трепетновдазаиграе“.Катобиятчовека,пакиграе.Думата„играе“едвузначна.Апъкпод„играе“разбирамдруго.Къдеепричинатанатуйдействие?Вътревмен.Азтрябвадаиграяпособственаволя,анеповолятанадругиго.Всякадуматрябвадаимаеднозначение.Потозиначиназискамдаизкоренитевсичкинавици,коитосъществуватвъввас.Когатотиядумипочнатдавибриратвнас,всичкиятнашпрах,всичкитенашинавици,добитисвекове,щеотскочат,кактоотскачапрахътотбарабана,щомсеударисчукчетовърхунего.Асеганиенезнаемкакдасеосвободим.Изатуйокултнатамузикаеначинзаосвобождение.Навсякъде,ивнай-далечнатадревност,саупотребявалимузиката,норелигиознитехораснеясазлоупотребили.Аниеискамеотчистоокултногледищедаяупотребимнаучнавъввсичкатанейнапълнота.Восноватаситяемногопроста,вънемногосложна.После,приизпълнениетонатазимузикавиетрябвадаиматеоновадетинскоразположение.Тиизлезешдапееш,казваш:„Азсъмстар“.Щозначи„старчовек“?Акотисдумата„стар“означаваш,чесиотслабнал,обезумял,некавсичкидагознаят.Пъкакопод„стар“разбираш,чесипоумнял,некадаетака,ноданямадвезначения.Акопод„млад“разбирашглупав,еднодете,коетосипозволяваизвестнислабости,тогаванитостарият,нитомладиятенамястотоси.Тавсякогащеизбягвамевсичкиотрицателнидуми.ДойдетеливШколата,непозволявайтенаумасиникаквидвузначещидуми;всичкиотрицателнимислиповъзможностщегисложимотвън,нямадагиизпъдим,ниеимамемястозатях,нотенесазаприемната,несазагостнатастая.Щеимкажем:„Виеняматетазицена,коятосеизисква“.После,вокултнатамузикатрябвадапеемсчувство.Тазимузиканепозволяватакова„е...е...е...“,кактонякоиправят,треперененагласа.Туйтреперенедушаталигоправи?Каквоозначаватуйтреперене?Акотуйтреперенеозначаваблагородничувства–треперитогава,ноаконищонеозначава,защощетрепериш?Тоелъжа!Такащеобразуватеизвестниотклонения,коитощедонесаткатастрофалнипоследствия.АПриродатанетърпиникаквиотклонения!Немислете,чеакотянякойпътзатвориочитеси,ченевиждаивиестеяизлъгали!Катовихванеивипоставивлабораториятаси,отдругиякрайщеизлезетечисти,нодокатоминетепрез10-тереторти...Товаеобщзакон,неизменяем,завсичкибезразлика,закоготоидае.КатоговорязаПриродата,азвзимамПриродатавсмисълнанейнотопроявление.ЗащотозаменПриродатаепроявлениенаБогавживота.ИпонежеТойепочналдасепроявява,Тойникоганямададойдедасесъгласиснашитедетинскивъзгледи,даизмениредананещата.Нещата,коитосегасъществуват,тесаопитани,опитани,опитани.Тойвсяконещоепроверилнеединпът,ахилядипъти.Итозисвят,койтоесъздаден,еповъзможностединотнай-добритесветове,коитоБогможешедаизбереотопитносттанаминалитевекове.Тойесъздалтозисвяткатоединотнай-добритесветове.Нечесеганямадруг,имадруги,по-хубависветове,нозасегатозисвятеединотнай-хубавите.ПрисегашнитеусловиянацялотоБитие,набезграничнотоБитие,тозисвятеединотнай-добрите,т.е.катоказвам,чееединотнай-добрите,разбирам,чевнегосъществуватвсичкивъзможностииусловия,прикоитониеможемправилнодасеразвиваме.<br/><br/>Нямасила,коятоможеданиизвадиизрелситенавън.Няманикой,койтодаможеданихванезаухотоиданинакарадасгрешим.Ниегрешимпособственаволя,пособственожелание.Азвиговорякатонаученици,искамдабъдетемъжествени,данесесъблазнявате.Койтосесъблазнява,слабгръбнакимаинеговатаволянеежелязнаигранитна.Защосесъблазняватхората?Имашкрасиважена.Господесъздалтазикрасиважена,искадасерадват.Тозиискадаобсебитазикрасиважена,самотойдаяима;онзиискадаяобсеби.Питам:Защодругитеданесерадват?Господпоставилхубавпаметник,такойтомине,дасерадва.Турцитеказват:„Дагледашхубавото,красивото,доброе“.Тазистатуяесложенадаягледатхоратаидасевъзпитават.Някомусепоревнала,качвасеизадигастатуята.Акоеголямастатуята,неможедаявземе,ноакоенякоямалка,златнастатуя–задигая.Питам:Статуяталиевиновна,илионзи,койтоязадигнал?Икатогохванеш,тойщекаже:„Някойдяволе,койтоязадигнал“.Къдеетозидявол?Дяволътевътревнас.Туйжеланиедаимаместатуята,даяпродадем,дасеоблагодетелстваме,туйжеланиеетозидявол.Ниеговоримсамозафакти,ноимаизвестниподбудителнипричини.Тазиподбудителнапричинаможедаесъзнателна,можедаенесъзнателна;тойможедаепростокатоеднооръдие.Защотоняколкодушиможедасенадуматдакрадат,ноединдаесъщинскиятфактор,адругдаеизразител.<br/><br/>Катоизучаватеокултнатамузика,виещепеете;товаеединначинзаподмладяване.Под„музика“подразбираммузикаивмисли,ивжелания.Давнесемтазихармониявътревсебесиидачувстваме,чевнасивсърцетони,ивуманинещотихопее,каточенякъдедълбокослушаметазихармония.Туйесъстояние,коетощеуспокоисърцетонииуманиищедаденовонаправлениенанашатамисъл.Виеказвате:„ГосподщеизпратисвояДухиТойщенаправитова-онова“.Хубаво,нокатозапочнеГосподдагоправи,ниеказваме:„Господи,неможелитованещоподругначиндасенаправи?“Ниеимамеизвестни,особенипонятиязанещатаипонякойпътсмевсъстояниедададемсъветнаГосподакатокактрябвашеданаправисвета.Сегаонези,коитосасъздалимузиката,сабилимногоумнихора.МузикатаееднадълбокасферанаБитието.ТезихорасаразбиралиБожественитезакониисаизразилитуйвеликотворчествовмузиката.Тиязаконинеможедасеизменят.Акосенамалятвибрациитенатоноветевмузиката,щеимамеединвидмузика;акосеповишатвибрациитенатоноветевмузиката,щеимамедругвидмузика.Музикатасеизразяваспоредчувствата.Религиознитехорасавзелимузикатазаизразнатехнитерелигиозничувства.Онези,коитоискатдаизразятсвоитесветовничувства,тесаприложилимузикатазасветовнацел.Всекиеизползувалмузикатазасвоятацел.Обачеокултнатамузикаимазацелоблагородяванеивъзпитаниеначовека.Азнеискамдавлязатнякоивкласаидакажат:„Тезихораскаквосезанимават!Невзематдасемолят,амиединседналдасвири,адругитепеят.Итовабилоокултниученици!“Щесепазитеотонези,коитоидватстакавацел–дакритикуват.Ниещеизползувамечастотвреметонанеделнатавечерзамузика.<br/><br/>Сегазапишетесидумитенановотоокултноупражнение:<br/><br/>„Изгряваслънцето,<br/>Пращасветлина,<br/>Носирадостзаживотатя.“<br/><br/>(Всичкипеем.)<br/><br/>Щенаправимединопит:единщеизпеесолотоваупражнение,аследтуйдругитещеизпеят„Силажива,изворна,течуща“.<br/><br/>Упражнениетопакнеезавършено.Небързайте!Азвиучакаксестроятокултнитепесни.(Учителятизпясам„Изгряваслънцето“,апослевсичкиизпяхме„Силажива,изворна,течуща“.)Следкатоизучимтияупражнения,щедадемединконцертищенаправимопит,катовмъкнемтияупражнениятук-там,давидимкаквирезултатищеимаокултнатамузика.<br/><br/>Запишетеситиядумисега:<br/><br/>„ВенирБенир,<br/>БихарБенум,<br/>Илбиют,Илбезут.“<br/><br/>Запишетесиощеидумата„си-му-ту-си“,тяезаупражнение.<br/><br/>Сегащепеем„си-му-ту-си“,атова„ВенирБенир“,тоепо-сложноупражнение,нокатопеем„си-му-ту-си“,ипървотощестанепо-лесно.(Всичкипеехме„си-му-ту-си“спостепенноотслабванеипослеусилваненагласа.Следтоваизпяхмевсички„Изгряваслънцето“.)Катогимназистипеете,нали?Яизпейтепак„Изгряваслънцето“,давидимкакстеязапомнили!(Изпяхме„Изгряваслънцето“заедносприпева„Силажива,изворна,течуща“.)<br/><br/>Сеганякоиотвас,коитонемогатдапеят,некаслушат,докатотазипесенпроникневтях.Тъй,кактосанагласенидумите,втяхимасмисъл,неможедаимаизключение.Каквоносисветлината?Тазисветлинаносисилажива,изворна,течуща.Всякаеднадумаенамястотоси;каквотоидаяправите,тяееднасила,силанасветлината.Изпейтетихо„Изгряваслънцето“.(Всичкипеем)Сегавдумите„зум-мезум“сесъдържаскритиятсмисъл.Втяхевътрешниятсмисълнанещата.„Изгряваслънцето,носисветлина“,тиянещасадалечотнас.Вдумите„силажива,изворна,течуща“силатаниеможедаяопитамевътрешно,асветлинатаопитвамесамочрезочитеси.Сегапърватачастнаупражнениетоеприготовление,трябвадасеприготвичовек,тоедълъгпериод.Изатуйтоваупражнениеощенеезавършено.Азпревеждамокултнатамузикананашезик.Пообратенпътвървим.Най-първо,предидумите„силажива,изворна,течуща“ниетрябвадасложимдругидуми,кактоправиединхудожник,дасепопълницялотоупражнение.Първатачастеприготовление,вторатачастеактивната,т.е.изразяватози,койтострои.„Зум-мезум“,товаесмисълътвече.Катостроишнещо,какъвесмисълътнанещата?–Давидишкакъврезултатщеиматозистроеж.<br/><br/>Тазивечер,катопревеждахтиядуми,времетобешехубаво,носегаемалковлажно.Влажнотовременеезаокултнамузика,топравивибрациитемалконеблагоприятни.Сегаможедаиматетуйупражнение„си-му-ту-си“,можедавземететия4слогаидасеупражняватевърхутях.Запомнихтелиги?Тоноветеса„сол“,„си“,„ре“,„сол“–„си-му-ту-си“.Акопеетесобикновенитетонове„сол“,„си“,„ре“,„сол“,теняматокултнозначение.Асъсзвуковете„си-му-ту-си“тамимадругозначение.Даизпеем3пъти„си-му-ту-си“и4-ияпътщепродължимпоследнатагласна.Музикатасеизразявасъссъщитеоргани,скаквитоговорът,т.е.същатаоназиципицанагърлото,коятослужизаговора,служиизапеене.Тъйщотомузикатаиговорътсабратисестра,защотоизлизатотсъщияцентър.<br/><br/>Следователнотазиципицапостояннотрябвадаседърживпеене.Ипървотонещо,скоетозапочвачернаталожа,когатопопаднешвнея,еогрубяванетонагласати.Щомпочнедазагрубявагласът,изменясеципицата,изменясеихарактерът,понежетиявибрациисамногочувствителни.Щесложишвумасимисълта,чесимобилизиран,ищекажеш:„АзсъммобилизиранвБожественатамузикаинемогадапеядругояче,освенповсичкитеправиланаБожественатамузика“.Щесложиштазимисълвътревумаси,тоенай-ценното.Ивдуховниясвят,хванатлитезагърлото,твоятаработаесвършена.Тинямадапозволявашникомудахващагърлототи.Твоетогърлотрябвадаесвободно.Впеенетощебъдетемногосвободни.Амакойкаквощекаже,виенеобръщайтевнимание.Тищеседнешищесипееш,дориивсредСофия.Аматозищекаже„смахнат“,онзитъйможедакаже,тищекажеш:„Азпетпаринедавам,азпеяпоБожественому.Аковиестетолковасмелидапиетебира,когатоседитевкафенетата,азщебъдасмелдапеяпоБожественому.Защоаздасъмсмахнат,пъквиеданестесмахнати?“Свършенаработа!Аманиещекажемсега:„Трябваизвестноблагоприличие“.Азприемам,чевсветаимаизвестноблагоприличие,нониесмеизлезлиизвънрамкитенатуйобикновеноблагоприличие.Ниеправимнеща,коитосамногоблагоприлични.Поневсебесищенаправитеумственаманевра.Щеизлезешнанякоемноголюдномясто,къдетоимашприятели,ипочвашдапееш.Сегавумасиправишманевра,номожебислед10годинитищеизлезешищенаправиштуйвдействителност.Обаче,заданаправишнещо,жертвите,коитощеположиш,трябвадапринесатнякакъвплод.Нотуйеедноупражнение,задастанетесмели.Виестестрахливи,тозистрахтрябвадаизчезне.Иазвипрепоръчвам,катовлезетевгората,дасеотворите,дапеете,давикате,колкотоможете.Дайтеходначувстватаси!Сега,катозапеемнякъде,казвате:„Тозикаквощекаже,онзикаквощекаже“.Нонякойпътниетрябвадапеемтихичко.Итихичкоможедасипеем.<br/><br/>Таазсъмзатазивътрешнадуховнасвобода.Всекиединотвастрябвадаимадуховнасвобода.Катопеете,недигайтемногогласаси,асевслушвайте,обръщайтевниманиекаквзиматетоновете.Азимамощееднацигулкаищевидитекакъвхубавгласщеима.Давахянамнозинацигулари,теказват:„Неможемдасвирим“.Натазицигулка,скоятоцигуларитенемогатдасвирят,азмогадасвиря,нотрябвадасевнесенещовнея.Нокогатовнесавдругатацигулкатованещо,тазинещеможедасвири.Разбиратели?Катоизвадятуй,коетоетук,иготурявдругата,тазицигулканещеможедасвири.Затуйивцигулката,ивъввсяконещониеможедавнесемтазижизненасила.Такаицигулкатаможедаоживее.Можедавнесемнашиядвойниквнеяитозидвойникпрониквавъввсичкитепори,прониквавцигулката.Итогававтозигласставаттрептения.Великитецигулариипианисти,тевнасяттованещо.Певици,коитопеятхубаво,тевнасяттоватрептениевгърлотоси,вдушатаси.Акотуйнещоможедавлезевгърлототи,тищеимашотличенглас,всичкищетеслушат.Нонашатадушатрябвадавлезевгърлото.Душатанавсякъдетрябвадаходи.Амичетъй!Щекажемнадушатададойдевгърлото–щепеемотлично.Акодойдевглавата–щемислимотлично.Самочетрябвадакажетекъдедасекачиитящевислуша.Кажи:„Искамвгърлото!“–„Хубаво.Каквоискашсега?“–„Давлезешвмозъка,искамдамисля.“Атиказваш:„Акообичаш,качисе“.Не„акообичаш“и„молятисе“,определиточнодумите,кажи:„Качисевгърлото,дамиизпеешеднахубавапесен,какватотизнаеш“.Тящетиизпеееднатакавапесенитищесияспомнишотминалото.Пеедушата.Асега,когатотя,горката,искадапее,виеяспъвате,казвате:„Слушай,тебетисепеемного,носинътмиеболен,щегосмущаваш“.Не,акотязапее,тойщеоздравее.<br/><br/>Атиказвашнадушатаси:„Моляте,непей,мъжътмиенеразположен,децатамисанеразположени“.Неспъвайтеразумнатадушавнейнитепроявления!Всякоедножелание,всекиединстремежтрябвадабъдатсвещени,кактосасвещенимислитеижеланиятанаБога.Нямаизключение!ЗащотовсичкитестремежинаБожественатадуша,коятоживеевнас,сасвещениивсекиединпорив,какъвтоидаетой,есвещен.Всичкоунеяеблагородно.Тинеможешдасесъмняваш.Всичкитенейнипоривисаблагородни,свещени,чистиисвяти.Спрямовсекисвещенпориввсветанепременноиматочнопротивоположен,обратенпорив.Човекимадведуши.Явисеедноблагородножеланиеучовека,веднагадохождатъйнареченаталошадуша.Тящетенакарадаходишпообратнияпът.Товагопоказваопитът.Тукпоневсичкистеималигоре-долутазиопитност.ТавокултнатаШколасеизискваспазваненазаконите.ЩеспазвашБожественитезакони.Дойдешлидотях,щекажеш:„Товаезакон!“Следкатонаправишопитиимашрезултат,върхутозирезултаттиможедамислиш,можедаразсъждаваш.Имашнещонаправено,можедагоразгледвашоткаквоенаправено.Нонеелинаправено,негобутай.Вземитвоячасовникивижоткаквичастиенаправен,нопредичасовникътдаенаправен,негобутай.<br/><br/>Итъй,музикатаеедноотвеликитесредствавсвета,скоетоможетедасетонирате,иниещеяупотребимкатоеднооръжие,артилерия,картеченогън;несамодапеемзанаслада,нощеяупотребимзазащитанасебеси.Ипсалмопевецъткаквоказва?„ХвалетеГосподаскитараискимвал.“Пъкакоазбихписал,щяхдадобавя:исцигулки,истромпети,исцитри,свсичкисегашниинструменти.Ибългарите,катовидятцигулка,мислят,чесамодяволътсвиринацигулка.Убългаринагайдатаепо-почитанаигайдарятимаповечепочитатели,отколкотоцигуларя.Незнаязащо,нотъйе.Ипословицаима:„Цигуларкъщанегледа“.Амичецигулар,койтокъщанегледа,тойецигулар!Тойнацигулкатасиеотдаден.Защотоаконеговиятумесъсредоточенвкъщата,тойнямадагледацигулката.Акойтоеотдаденнацигулкатаси,тойкъщатанегледа,тойказва:„Другдасегрижизакъщата,аазщерадвамхората.Коитосаскръбни,веселищестанат,коитосаболни,щеоздравеят“.Таиниесегасенуждаемотмузиката.Товасамалкибележкивърхумузиката.<br/><br/>Дапрочетеммалкооттова,коетостеписаливърхуплачанамалкитедеца.(Четохасесамонякоиоттемите.)Виевсинцанестеписаливърхутемата.Същонестеправилиирезюметанаработитеоткласа.Извадетеядкатаотработитевърхуплача,основнитечертисамо.Послепишетевсичкипонедведуми,нощепишетевсички.Някоиказват:„Азнемогадапиша“.Напишидведуми,макарчесаглупави.Нищоповече!Зададеноеупражнение,седниинапишинещо,засебеси.Ати,катокажеш,че:„Азнемогадапиша“,оставашвнегативносъстояние.Напишидведуми!Някоиидваттуквкласаинесаписалинищо.Не,презрешетощеминете.Тъйнебива.Тук,вокултнатаШкола,такиваработидагинямаме.Напишиеднопредложениеилидве–тридуми,нонапишинещо.Плачът,товаепървотоупражнениевмузиката.Нищоповече!Ноистинскиятплач,защотоазсъмзабелязал,някоидецанезнаятдаплачат.Дете,коетоистинскиплаче,тозиплачепървотоупражнениевмузиката.Детето,коетонезнаедаплаче,тохленчииказва:„Какдазапочнатазипесен?“Идадеединтон,койтонеемузика.Истинскиятплачепървотомузикалноупражнение!Втоваотношениесълзитенипомагат.Пъконзиплач,катозареведетето,почервенее,внегоняманикаквисълзи;очитемуизпъкнат,надувасе,надуваседълговремеиакомайкатаяняматам,тогаватуйнадуванеможедасепревърневплачикатосипоплачетуйдете,заспива.Идействителноимазапримерпесниилиупражнениякато„си-му-ту-си“,акогипеешеднообразно,щезаспиш.Трябвадаимаразнообразие.Трябвадасепееспрекъсванеипослелегато.(Учителятпеестакато.)Почнатливибрациитедаставатеднообразни,туйеднообразиепроизвеждасънносъстояние.Всичкитесъстояниетрябвадасеизменят.Тонът„си“емектон.КогатоГосподизпратиМоисеяприФараона,каквомуказа?–„Си“,„симу“.Катокажеш„му“,тозитонемногосиленнакрая.Внегоимадведвижения;„У“-товокултнатанаукаимадвойнодвижение:еднотодвижениеенадолу,адругото–нагоре.<br/><br/>Сегакакваеразликатамежду„мо“и„му“?Следелилисте,катоизпеете„му“,койорганнагърлотосезасягаикойорганзасяга„мо“?(Учителятпееупражнението„си-му-ту-си“откъснато,номноготихо.)Трябвадапеетеотривисто.Наблюдавайте,иматенякоедушевнонеразположение,щеготрансформирате.Извадетечасовникасиивземетедаповтарятетуйупражнение„си-му-ту-си“(Учителятпеесъвсемтихо)ивижтеследколкоминутищесеизменитуйвинастроение.Някойпъттрябвадасеизменинастроениетови,анякоганетрябва.Когатообачетазиенергияедостигналадовърханаексплозияисесъберевнякоячастнатялото,ниетрябвадаспремтазиексплозия,т.е.дададемнаправлениенатазиенергия,даизвършинякакваработа.Исъвременнитехорастрадатотнатрупваненаенергията.Тазиенергиянякойпътсеструпванаустата,някойпътнаушите,наносани.Итакъвчовексамокатогобутнешпоноса,итазиенергиясепроявява.Тинавсякъдеможедагобутнеш,нодойделидоноса,неможеш.Нанякоихорапъквгорнатачастнаръкатаенатрупанаенергиятаим,тенеобичаттамдагибутат.Значитазиенергияможедаесъбранавгорнатаиливдолнатачастнаръкатаим.Икогатосесъберетазиенергия,можедапроизведееднаексплозия,едноболезненосъстояние.Ичестоболеститеднеспроизтичатотнатрупваненатазиенергия.Акоенергиятаегруба,тяпроизвеждавсичкитияотлагания.Теседължатнатиятечениянаелектричеството.Когатовибрациитесапо-груби,тазиполуорганичнаматериясенатрупваоколоставитеикогатовреметосеизмени,мускулитесесъкращаватитогавапочвадасеобразуваедноналягане,търкане.Тияполуорганичнивещества,коитосатвърди,катоминаватпрезтъканите,предизвикватеднотриене,послееднозапалване,ставаеднахимическареакцияиврезултатсеявяваедноподуване.Сегаазбихпристъпилдавиобяснятова,нонашитеумовесатакивакритици.<br/><br/>Запример,акоазвидамеднаформула,щекажете:„Другаформуланеможели?“Не,не,трябваволя,заданаправитеедноупражнение.Наменмиразправяшеединприятел,здрав,младчовек,дадохамуданапишеедноупражнение,новнезапногозаболявасляпоточерво.„Аматакиваболки,изпотихсе.Вдигамсевечертадатърсялекар,нослушам,нещомиказва:„Кажинасляпоточерво,чеазсъммобилизиран,азслужанаБогаититрябвадамеоставиш,неемястотидасепроявяваш,азщесепроявя“.“Половинчасследтоваболесттаизчезва.Койепричинатасега?Аконебешеказалтова,аконебешесеналожилтъйнаболестта,щяхадасеминат21дена,челекари,чекомпреси,четова-онова.Щекажешнаболестта:„Слушай,приятелю,азсъммобилизиран“.Нищоповече!После:„АзживеявБожествениясвят,детовсичкисъществаживеятвхармония,каквотърсишвмен?Щеизлезешнавън!“Болестта,товаеедносъщество.Съвременнителекарисамногосмешни!Явявасеединтумор,хайде,щегорежат.Сегатуй,коетоазщевиобясня,виещеизлезетеснегопредсвета,щекажете:„НашиятУчителтъйказа“.Туйнеенаучно.Насъвременниясвяттрябвадаобяснядругоячетезиработи.Тазитеориятрябвадаимяобясняподругначин.Насегашнияученсвятнямадаговоримзатияразумнисили,заразумниясвят,понежепривиднотедействатмеханически,автоматически.Тикатоимкажеш,чегиразбираш,тенямадатесчитатзаразумносъщество.Теказват:„Туйнееправо“.Тененивярват.Каксеобяснявадействиетонатиясили?Учовека,аковникнетевнимателно,имадветечения,повечетоотдолу,презпръститенакраката.Някойпътпръститесаотворени,т.е.уетерниядвойник,койтоесвързанстялото,имаизвестниотверстияотворени.Някойпътимавтичане,някойпът–изтичане.Някоисъществамогатдавлязатпрезкракатаидавървятпоединначин.Иматечения,коитовлизатпрезноса.Дакажем,чеедносъществовлезеувасдапрегледатялотоиследтованеможедаизлезенавън.<br/><br/>Катогоразгледа,намеринякоехубавомястоиказва:„Азнямадасиизлязаоттук,хубавомие,щесинаправяеднамалкакъща“,ипочвадасъбарятвоитевещества,започвадасиградикатоединмайстор,койтознаекакдасложивода,цимент,пясък.Тищемукажеш:„Слушай,приятелю,титукнеможедаградиш.Взелипозволение?Тимобилизираллисисе?Щеспрештозиградеж!“Нищоповече.„ВиметонаонзивеликБожествензакон,койтоуправлявасвета,тисидошълкатогостенинищеизлезешнавън.Неизлезешли,другоячеазщепостъпястебе,повсичкиправила,коитозная“.Итойщеизлезе.Асеганиесеплашимотнего.Как?Дойделекарятикатопрегледаболния,правидвижениесглавата,чеположениетоемногосериозно.Съвременнитехорасахипнотизирани.Каксахипнотизиранихората?Болниятседи,гледалекаря.Лекарятпипапулса.„Пулсътнебиередовно.“–„Небиередовно?Каквоима?“–„Порокнасърцето.“–„Порок?“Тойсеуплашиизатупкасърцетому.Иведнагарецепта,хайденааптеката!Тоесмешно,порокнасърцето!Няманикакъвпорок.Азмогаданаправякоготоидаеотвасдаимапорокнасърцето.Няманикакъвпорок!Действителноможедасепревърневпорок,новокултнатамедицинаимасимптоми,коитопоказватдалисърцетоимаизвестнаорганичнаповреда,илине.Койтоизучаваокултнатамедицина,щеразберетова.Итезисимптомисамисеявяватнаноктите.Например,когатосеявиохтика,тияпризнацисеявяватнаноктите.Иза190денаможедаседадедиагнозакакваеболестта.Сегадойделекарят,прегледаезика–побелял.Туйпоказва,честомахътнефункционираредовно.Погледнеочите–пожълтели.Товапоказва,чечерниятдробнедействадобре,имаразстройство.Езикът,очите–ненормални.Третиятначин,попипапулса–нередовен,значивсърцетоиманещо.Е,хубаво,каквоимавсърцето?Онянервтам,койторегулирабиенетонасърцето,повреден.Тамимаеднаспирачка.Инякойпъттазиспирачказатихва,анякойпът,катосеотпусне,исърцетобиесилно,тупа,тупаисеуплашиш.Тищекажеш:„Приятелю,законесърцетодабие72пътивминутата,туйеправилноитищесеподчиняваш“.Щестегнештамспирачкатаинагоренямадаяпущаш,защотозаусловията,прикоитоживеем,достатъчниса72удари.Катовидишнякойчовек,койтообичаповече,щемукажеш:„Извадитазиспирачка,некабиесърцетотиповече,74пътинекабие“.Дойденякойвкъщи,когототиобичаш,щесикажеш:„75пътинекабиесърцетомииповечедори“.Щемукажеш,чекатобиесърцетоповече,наизвестниместащетрябвадасеобразуваеднонатрупваненаенергия.Сегасърцетонепулсираправилно.Виенестеправилиопитиданаблюдаватекакпулсирасърцетоиколковидоизмененияимавтуйпулсиране.Цяланаукаетова!Аковиеследяхтетованещо,някойпътсамищяхтедазабележитевидоизмененията,нокатонеразбиратетазинаука,имаопасностданесеуплашите.Катонаблюдавате,щевидитекаквитеченияима,какставабиенетонацелиякосмос,какставаттечениятавътревПриродата.Сърцетопоказвабиенетонацелиякосмос.Ипобиенетонавашетосърцеможедаопределимкаквисатечениятаведи-коясичастнаЗемята.Цяланаукаетова!Затуйсеизискванякойпътмногоголямачувствителност.Накраянапръститеимаеднииздатини,папили,тетрябвадасеразвиятмного,дастанатсилночувствителни,задавъзприематтиятокове.Когатопочнечрезмернодасеразвивачувствителносттананервнатасистема,образуватсееднималки,нежниорганическиподувания.Притазиизтънченачувствителностхоратаставатмногонежниипринай-малкотопобутванемогатдавъзприематтиятокове.<br/><br/>Сегащедойдемдомузиката.Щесезаеметедапеетеищесетонирате.Послещедойдемдовторотоупражнение–„ВенирБенир“.<br/><br/>Сегаазщевипредупредядадържитеотделновсичкитеокултнипесни.Окултнитеупражнениянямадагисмесватесдругатамузика.Тезиупражнениясепеятприособенивремена.Имавреме,когатощесепеяттезиупражнения,задаимамерезултати.Неможедагипеетевсякога.Заокултнотопеенетрябвадастесериозни.Тонеетъй,заразвлечение.Заобикновенотопеенеможедапеете,когатоискате,ноприокултнотопееневъввастрябвадасепробудисъзнанието,даняманикаквипукнатинивсъзнаниетови,никаквораздвояване.Изаеднагодиначрезпеенетоможедапостигнеммногодобрирезултати.Щепазитетияупражнения.Сегаазпредлагамтазитеориянавасищеяпоставимнаопитвнай-елементарнитенеща.Щепеете:„Изгряваслънцето,пращасветлина“.Катопеететъй,вашетослънцещеизгрее.Катоказвам,чевашетослънцещеизгрее,неразбирамслънцетовПриродата,другоеднослънцеима,коетоизгрява,топращасветлина.Ниенепеемнатовавъншнослънце.Акогатотуйнашеслънцеизгрее,тонипращасвоятасветлина,коятоносирадоствживотани.Тогаващедойдесилажива,изворна,течуща.Товасавсесимволи.Значивлизамевсъприкосновениестозиреаленсвят.Таакоезакритика,иазмогадакритикувам,по-строгкритикотмененяма.Запримеразсъмзабелязал,някойпъткатоговоря,критикуватмояезик.Акоезакритикуваненаезика,акоазразкритикувамбългарскияезик,едвалищеостанат250думивнего.Щеостанатсамо250думиитещебъдаткоренитенаезика,скоитощеможемдаговоримнещоразумно.Асегареддумищеупотребиминикаквирезултатинеможедаима.Ипроповедници,исвещенициговорят,говорят,няматрезултати.Инемогатдаиматрезултати.Затуй,когатосеправиединпреводнаСвещенатакнига,човектрябвамногодобредаразбираокултнияезик,даразбирадумитевтяхнотодълбокозначение.Асегапревеждатточноспоредоригинала.ИвПисаниетонякоиидеисапреведенитолковабуквално,чеакосеявешенякойпророкилиХристос,тебихасечудилинагениалносттанатезихора,какеидвалотованещонауманахората,тъйдаизопачатмислите,чедапредадаттуй,коетотенесанитосънували,нитонаумнеимеидвало.<br/><br/>Иниеказваме:„Туйепреводточноспоредоригинала“.Тойгопревелкриво,дойдедруг,четегоиказва:„ТъйеписановСвещенатакнига“.Типроверили?„МенеДухътмиказа.“Духътмуказал,пъктойпревеждасъщиякривпревод.Неетака!Дажепонякойпътазсъмсеспиралдамислякаквадумадаупотребянабългарскиезикзадумата„любов“.Думата„обич“,итянеможедаизразиЛюбовта.Единственатасилнадумавбългарскиезик,тяе„благост“,значисладконещо.Тяимавечесмисъл.Сладкое,значинеможедабъдегорчиво.АЛюбовтакаквонещое?Нямасимвол,нямакорен.КаквозначиЛюбов,незнаем;откъдеепроизлязлатазидума–незнаем.„Обич“–итазидумакоренняма.Откъдеепроизлязлатя?Значи„благост“,сладконещо,тяемногосилнадума.Икатонамеримтакивадуми,закоитониеимамеопитност,унассезараждатонияистинскимислииидеи,коитодействатсъзнателно.Изапримервмузикатаиманякоитонове,тозитон(Учителятпее„Изгряваслънцето“)емногохармоничен,другитетонове,коитоидватвпесента,несатолковахармонични,тоевестествотонаезика.Другитетоновеидатпопричинанасамитедуми.Ивсякогаеднадуматрябвадаизразяваединобраз.„Изгряваслънцето!“–товаеединтържествен,идеаленмомент.Вокултнитеупражнениянавсякъдеимаобрази.Койтоевропейскиезикидавземете,всичкикуцатвпредаваненатияокултниупражнения.СегавъвФранциянякоимузикантиправятопитидапреведатобикновенатамузикавокултна.Започватдапишатокултнипесни,нотесенареждатпоособенначин.Следвремещеимамеокултнамузикаитящевнесенещоново.<br/><br/>Сегабъдетеготови!Иматакивамузикантииутяхщесеродиокултнатамузика.Щепроучватетеориятанамузиката.<br/>
T. м.
4-та Школна лекция на Общия окултен клас (II година), 22 октомври 1922 г., неделя, София.
Най-често използвани думи в беседата:има, аз, може, сега, музика, думи, всички, път, сърце, упражнение, окултна, сила, слънце, изгрява, кажеш, пеете, симутуси, дум, гърлото ,