Най-често използвани думи в беседата:музика, може, има, аз, пее, сега, пеят, човек, пеете, сила, окултна, пееш, музикално, всички, опит, съм, жива, час, начин ,
От книгата "Положителни и отрицателни сили", Общ окултен клас - година втора (1922-1923 г.),
Издателство: "Бяло Братство", София, 2008 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили“, 35 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
по стенографски записки, изд. София, 1923 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили в природата - първа част“, 14 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
Издателство "Хелиопол", 1997 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето Беседа в petardanov.com
Т. м.
Можете ли да изпеете упражнението „Сила жива, изворна, течуща“? (Изпяхме туй упражнение, а след това – „Фир-фюр-фен“.) <br/>Имайтепредвид,чеокултнатамузикамногомъчносеподдаванаизучаване.Изисквасеостърслух,съсредоточеновнимание;после,човектрябвадасеосвободиотвсичкитрадиции.Сегашнатамузика,товаепредговорнаокултнатамузика.Тъй,кактосееразвилатехническиобикновенатамузика,тяеприготвителнастъпкакъмокултнатамузика.Въввсичкатасветскамузикаимадвамомента.Светскатамузикавсякогаенезавършена–внеяимаединмоментнарадост,вториятнаскръб;единнаразрушение,вториятнасъграждане,ивкраянакраищататявиоставясамосъгражданеиразваляне,няманищоопределено.Можеданаправитеединопит.Следкатостебилинякоявечернанякойконцертилихор,катосевърнете,щеусетитееднатъга.Направетеопит!Туйпоказва,чевтазимузикаиманещонезавършено.Атаковасъстояниенетрябвададохожда.Музикататрябвадаоставиеднорадостночувствовъввъзходящастепен,чувствонатворчество.Датвориш,тогаваимамузика.Сегатуйнееединповодилиеднапричинаданиспредапеем.Ниеразбирамемузикатамалковпо-другсмисъл.Някоихораразделятмузикатанасветскаидуховна.Азяразделямнамузикавъзходящаимузиканизходяща.Първатае,кояторазширява,анизходящатаесветскамузика,къдетоиматиядвамомента.Ноиедната,идругатасапотребни,теседопълнят.Сегавмузикататрябвадаимаестественост.Думите,коитопеем,трябвадабъдатсъссмисъл.Запримервезиканикоидумисасъдържателни?Например„глад“,тяесъдържателнадума,всекиразбираглада,нотяепасивнаиотрицателнадума.Гладътозначавастрадание.„Жажда“,„смърт“–тесасъдържателнидуми.Щеразделимдумитенапасивниинегативни.Тъйгинаричамаз.Многооттяхсаактивнипоестество,ноиначесапасивни.Запример,щомдойдегладът,тойразвалянастроението.–„Гладнамечкахоронеиграе“,или„Гладенчовекнеможедапее“.Дръжтеединчовек4–5днигладениследтовагонакарайтедапее–гласътмунеработи.Ноипреситеният,итойнеможедапее.Сегагладътпроизвеждаедносъстояниеначрезмернаактивност,ноактивност,коятонеепланомерна,ритмична,аимаизвестнипресекулки,дразнения,възбуденосъстояние.Докатоуситияеобратно.Тойимаеднонастроение,обратнонапървото,нопасивно.Катосенаядечовекхубаво,немуседоспива.Казва:„Човекдасипоспималко“.Тиядвесъстояниянесъответстватнамузиката.Музикатавървипосредата.Музикатанеенитовскръбта,нитоврадостта,тяуравновесявасилите,коитосъздаваттиясъстояниявчовешкатадуша.Иединственотоизкуство,коетоградивъввсякоедноотношение,тоемузиката.Безмузикавиенищонеможетедаизвършите.Най-първо,трябвадаиматеедноприятнонастроение.Азадаиматетуйприятнонастроение,трябвадаиматемузикавдушатаси.Туймузикалнонастроениетрябвадагодържите.Можешимисленодапееш.Казваш:„Азнепея“.Можешмисленодапееш,атовамисленопеенеможепостепеннодагоматериализираш,дагопрекарашвларинксасиидагоизразишвдуми.<br/><br/>Всъвременнотообществоивсъвременнатацивилизация,кактоиубългаритеизобщо,младитепеят.Българинътпее,докатоемлад,неженен,нооженилисе,изведнъжнемусепеевече.Тойпееощеприособеноположение,насватба,навечеринка,прияденеипиене.Тойпееипрезработновреме–жетва.Ноонезиизобщо,коитосаминали45години,теказват:„Ниеостаряхме,некапеятмладите“.Имабългари,роденипевци,тепеятпрезцелиясиживот–имлади,истари.Жената,колкотоидаестара,тяпее.Уженитетуймузикалночувствоесилноразвито.Разбирасе,увасвсичкитуймузикалночувствонеееднакворазвито.Челото,тазичастотдветестраниначелото,трябвадабъдеразвита,широка;аконееразвита,неможетедабъдетемузикални.Музикатаезаложенаувас,ноорганътвинееразвит;материалимате,нонестеработили.Унякоиотвастуйчувствоесилноразвито.Инякоиотвасдажемогатдастанатдобрипевци,някоимогатдасенаучатдасвирятдобре,ноизобщонестеедниотнай-способнитеученици.Иазправяопитипомузиката.Виенестеотнай-способните,нестеиотнай-талантливите.Заединталантливмузикантсеизискваособенорганизъм.<br/><br/>Изобщовсичкитеновирелигиознитечениявсякогазапочватсмузика.Нямадасчитате,чемузикатаенещомаловажно;не,многоважное,първостепеннонещоетя.Чрезмузикаможедасъздадетевсебесихарактер.Запримерразгневилистесе,искатедасиотмъститенякому,запейте„Силажива,изворна,течуща“,„Фир-фюр-фен“икатогиизпеете10-инапъти,щекажете:„Хайде,азсеотказвам“.Такащесесвършиработатаищеспеститеенергиятаси.Виещесенаучитечрезмузикатадатрансформиратеенергиятаси.<br/><br/>Сегавокултнатамузиканиедопущамеизвестнианормалности.Изащо?Акоазбихвиизсвириледначистоокултнапесен,тозисалонщешедахвръкне.Знаетелитова?Следователно,заданедойдетуйразрушение,ниеоставямеизвестнидисонанси,задапазятравновесие.Тъйивчовешкияживот–дисонансите,коитоимате,санеобходими.Злотонапример,отмузикалногледище,тоеединдисонансвживота.Аконяматозидисонанс,вашияторганизъмщехвръкне.Задависпънат,поставясетозидисонанс.Следователноотмузикалногледищедисонансътепотребениследнеговеднагащедойдееднахармония.Итъй,ниещенаправимединмузикаленопит,давидимкаквоможеданаправимузиката.Щеопитамесилатанамузиката.Туйепоотношениетрептениятанаокултнатамузика.Тесапо-силнииспо-късивибрации.Азсъмзабелязалвиднимузиканти,тукивАмерика,правяттиятрептенияприсвиренето,нотиямузикалнивълнисадългиивследствиенатовапритиятрептениязвукътнеепълен.Някоимноговиднимузикантисадостигналидостанещо,дошлисадограницатанаокултнатамузика,нотакиваможетедагипреброитенапръсти.<br/><br/>Чрезмузикатаможедаправитеопитвърхусебеси.Искатедазнаетекаквоевашетонастроение–опитайтеседаизпеетенай-простатапесенивижтекакщевиподействатя;акоможетедавземететоноветеясниичисти,бездаимадрезгавинавгласави,състояниетовиеотлично.Понякойпътиматекашлица.Ниезнаемзащоставатова.Тое,понежеенергиитевиневървятправилно.Дойденякъдепресекулка,свиетигърлото,почвашдакашляш.Акопеешпостоянно,туйнещотрябвадаизчезне.Сегазапримеримаговорители,коитокатоседнатдаговорят,изпиватпоняколкочашивода.Защо?Защототозичовеквътревсебесинеемузикален.Единмузикаленговорителникоганямадапиевода.Почнешлидапиешводаприговоренето,тованеемузика.Сега,когатомузикантитесвирятнанякоясватба,наливатгисвино.Почнелимузикантътдапиевино,тойнеемузикант.Катосвършипеенетоисвиренето–чиставода.Аконякойискадабъдемузикант,туйеправилото.Ионези,коитоискатдапеят,паксъщотоправилотрябвадаспазват.Послетрябвадаизбягватемноголютитечушки.Киселото–също,лимоненакиселинаобачеможедаупотребявате.Трябвадаизбягватепиенетонастуденавода,дишанепрезустата;всичкитиянещасавреднизамузикалнияорган.Икогатоизлизатенавън,задасепредпазитеотпростуда,щесъсредоточитевниманиетосивърхугърлото,щемислитезаларинксасиинямадасепростудите.Когатоумътприсъствавгърлотови,нищонестава.<br/><br/>Щенаправитеопит.Многопевициизгубватгласасиотневнимание.Излязатнавън,умътимнеприсъствавгърлото,дойденякояелектрическавълнаитеизгубватгласаси.Такаимногосестрисаизгубилигласаси.Излезешлинавън,умъттидаесъсредоточенвгърлото;стоплилисемногохубаво,дойдатлислънчевителъчи,тогаваможешдасеразположиш,носеднешлиподнякоесенчестодърво,пакнастража.Подсянканямадаспиш,поднякояканаранасевернастрана–никога!Туйсапредохранителнимерки,коитотрябвадаспазвате,акоискатедасенаучите,понежещеставатеученици.Тазавбъдещеазискамотвасдаизкараммузикалниученици.Сегамладитедапеят,разбирам,ностарите,60-годишните,азискамдапеят,дапресъздадемнашияларинкс.<br/><br/>После,ниещеупотребимокултнатамузикаивдругслучай.Понежениенавлизамеведнаобстановкапрекомерноактивна,тамщесрещнемизвестниневидимисъщества,коитосеукротяватсамосмузика,затоватятаменеобходима.Нападнаттелошимисли,тесатакиваневидимисъщества.Щепочнешдаимпееш.Например,дакажем,дойдатнякоисъщества,такивавоенни,своенендух,ити,щомстанеш,почнешдабъхтиштози-онзи.Какможедагиукротиш?(Учителятсвиримноготихо,ритмично,спрекъсвания.)Всичкитедухове,колкотогииманаоколо,щесиотидат.(Учителятсвириитихопригласясуста.)Сегатовасазвукове,коитосъществуватвПриродата.(Учителятпее„хм-хм-хм-хм-хм...“)Туйсавсеокултниупражнения,тесаритмични.Итогава,каквотоидаетвоетосъстояние,смузикататиможешдагоизмениш.Сегатияупражненияможедагиупотребишикогатосиведновъзбуденосъстояние,засменяваненаенергията.Някойпъттазиенергияможедаетолкозмногонабрана,чедаизбухнекатонякоябомба.(Учителятсвири.)Всякогащеминаватеотсилнитекъмтихитепесни–отсилнотокъмтихото.Българите,когатозасвирят„Цветемило“...,всеедногокарат.(Учителятсвири.)Съвременнитемузикантинезнаятеднонещо,чеотвсекиединпръстизлизатособениенергии.Дакажем,чеазвзематретатапозициястретияпръстипослевземабасоватаструнасвторияпръст,щеиматедваразличнитонапокачествоипосъщество.Онзи,койтосезанимавасокултнатамузика,щевиди,чеупражнениятавнеясамалкопо-другояче,някоипозициисъвпадат,ноимаособеноразместване.ТуйокултносвиренесамоПаганинигоезнаелитойсиеместилпръститепоособенначин.Неговотосвирененемогатдаговъзпроизведат,защототойесвирилпоособенначинспръститеси.<br/><br/>Сегащепонапрегнетеумасималко,дамислите,задасесъздадеуваседножеланиедапеете.Легнетесивечерновреме,щесикажете:„Искамдастанамузикален,музикален,музикален“.Ибъдетеуверени,чещастиетовивсветазависисамоотмузиката.Търговцитезагубваткредитаси,когатозагубятмузиката.Всичкиизгубват,когатоизгубятмузиката.Тогаватисинеразположенитози-онзичовекщегиоскърбиш,щесисъздадешнеприятност.Пъкщомсимузикалнонастроен,щепеешищесеотнасяшмузикално.Акониесмемузикални,щеговориместествено.Изатуйбихжелал,когатоизлизатевПриродата,дасевслушватевнея.Виенестесевслушваливтечащитеизвори.Какваприятнамузикаимамеждумалкитекамъчета!Пъквнякоиместности,внякоигори,когатошумоляттамлистата,особенамузикаима!КогатовлизатевПриродата,оттамщечерпитевдъхновение.НеселивслушватевпеенетонаПриродата,нищонямаданаучите.Всичкотоизкуствоетам!Дасевслушватекакпееизворът,последаразбиратегласанаживотните,наптичките,особенокакзапочват,какъвконцертимаинай-послебасоветекакидватдапригласят.Цялоркестъретуй!Единмузикант,койтоиматуйухо,щечуетова,коетоникогавживотасинеечул.Иаконякойсъвремененмузикантбинаписалнякоемузикалнотворение,какптичкитезапочватсвоятамолитва,тойбипроизвелцялфурор.Някоисеопитватдаподражаватнагръмотевицата.Мъчатседасхванатнай-грубото,ноитуйнемогат.Впрочемтия,най-грубитегласове,донякъдесауспели,налучкалисаги,нокакпеятптичките,теощенемогатдаимподражават;самонякоицигуларимогатдаподражават.Авокултнатамузикавсичкотуйеподражаемо.Тасега,катоученицинаокултизма,ниенеискамедастанетемузиканти,нодаразбиратеокултнатамузика,дасеползватеотнея.Сеганякои,коитосарелигиозни,щекажат:„Амиониячетива?“Всякоедночетиво,катогочетеш,акоимашмузикалнонастроение,щегоразберешпоединначин,ааконямашмузикалнонастроение,щегоразберешподругначин.ИвсякогаБожествениятДухработимузикално.Той,когатодойде,никоганеговоригрубо,музикалноговориидажетъй,отмерено.ВБожественияезикнямаизлишнидуми.Думитесамалко,носъдържателни.Всичкидумисаопределени,неможешдаимдадешдвезначения.ИмногодумиотБиблиятаиматняколкозначения.Туйнеесвещенезик.Свещениятезикенеизменяем!ИматакъвезикитойечистоБожествен.Исамоонзи,койтоеразбралмузиката,тойщеразберетозиезик,щеразбереБожественатапоезиянанещата.<br/><br/>Тащезапочнетеотмузикатаисамотакащесеоблагородитеищесъздадетехарактер.Безмузикатавсичкиусилия,вкаквотоинаправлениедасаотправени,щебъдатнапразниипарализирани.Изатуйазбихжелалмнозинаотвасдасвирят,дапеят.Щеимамесвирциищомсеобявинякъдеспор,някаквонедоразумение,тещезасвирятивсичкияттозиспорщеутихне.Нямадапращамеособеникомисии.Знаетекаквощенаправим?Двамабратясескарат,ниенинай-малконямадаспоменаваме,чесасескарали,нощегиповикаме,щеимдадемединконцерт,щеимаособенипеснизатяхите,катослушат,щекажат:„Хайдедасепримирим“.Асега,акоизпратимеднакомисиядагипримири,пакщеимаспор.Пъктъйщегиизвикаме,щеимизсвиримнещоимузикатащесъздадетова,коетодругнеможеданаправи.Таоттуйгледищениещепроучвамеокултнатамузикавнейнотоприложение.Някоиотваспо-скорощесхванатитези,коитопо-скоросхванат,менмиеприятно.Тенекагледатдаупражнятсвояимпулсвърхудругите,иутяхдасесъздадетозимузикаленимпулс.Иазжелаявсичкидастемузикални!Сеганякоистенаопашката,дасенеобезсърчавате.Опашката,итяепотребна.Тъпанът,тъйдагоудариш,щесечуе,нали?<br/><br/>Итъй,музикатаеедноспомагателночувствозаразвиваненанашитеспособности.Заразвиваненанашияум,нанашетосърцеепотребнамузика.Изатуйпоетитевсякогасъздаватсвоятапоезиялятновреме,когатоПриродатасесъбужда,когатоптичкитепеятиликогаточуят,ченякоямомапее,иведнага,катосевърнат,седнат,„тръст-тръст-тръст“,напишатнещо.Когатопееш,тисеунасяш,немислиш,четеслушанякой.Пъкнякоипеятзаефектиказват:„Далимеслушат?“Мислишли,когатопееш,когатосвириш,датеслушанякой,тоеобикновенамузика.Дасвиришзасебесиидапеешзасебеси,тогаващеимамемузика.Сега,разбирасе,някоиотпо-даровититеученицищеспомогнатмногозавашетоумственоразвитие.Иразсейванетонапаметта,детонякоистеразсеяни,детогубитепаметтаси,тоепопричина,чемузикалноточувствовъвваснееразвито.Губенетонапаметтапроизтичаотдразнене,тревоги,насилия.Съвременниятсвятепъленстакиватревоги,навсякастъпкасесрещаттакиватревоги.Амузикалноточувствопостепеннощепремахнетиятревогиищедадеедноуравновесяваненадушата.Тогаваумътсезапазвапо-спокоенипаметтащебъдесилна.Сегаизпейтепак„Силажива“,нопо-тихо.(Всичкиизпяхметуйупражнение.)<br/><br/>Разбирасе,напървовремевсякасутриннай-даровититеотвасщеотделятезамузика1час;най-даровитите,казвам,щеотделятзамузика1час,сутриниливечер;можесутриндавзематполовинчасивечерполовинчас,дорицялчас.Онези–средните,щесезанимаватполовинчас,адругите–15минути.Щесеупражняватенай-малко15минутидапеете.Онзичовек,койтонееразположендапее,катогонакарашдапее,тойщекаже:„Е,15минути,докатосенаглася,това-онова,щеминевремето“.Да,15минутисадостатъчни.Импулссамодаседаде.Онзи,койтотрябвадасеразвива,немутрябвамного.Итозиимпулспостепеннощесеусили.Многомъчноедададешдългоупражнениенатози,укогототияорганинесаразвити,значидасеоткажеотмузиката.По15минутивсекиможе–15минути,половинчаси1час.Онези,коитощепеят1час–тесаняколкодуши,десетинадуши,нонепоамбиция,данекажатнякои–„Иниеможем1час“;не,щепеетепоразположение.Щомкатопееш1час,дасеявиутебеедножеланиедапеешощеидакажеш:„Бихжелалдапеяоще,нотолковаеопределено,стигатолкоз“.Онзи,койтопееполовинчас–дакаже:„Бихжелалощедапея,нотолкозеопределено“.Ионзи,койтопее15минути,итойдакаже:„Бихжелалдапеяоще,нотолковаеопределено“.Вседаостаненещо,единмалъкимпулсдавиподтиквакъмпеене.Товаеправилно.<br/><br/>Катоученици,щевидамеднатемадаяпредставитевмузика.Щевидамняколкодуми,даимсложитеединглас–койколкотоможе.Аконякойнеможе,нямадагосчитамезагрях,колкотоможете.Аконеможетедагонотирате,щегоизпеете,щедойдететук,катоученицищегоизпеете–един,втори,трети,четвърти.Товащебъдеедноприятнозабавление.Щеиматетъйнареченияокултенконцерт.Онези,коитосадаровити,стазиокултнамузикащеподобрятсвоятамузикавсвета.Щепочнатдасеразличаватотдругитемузиканти.Окултнатамузиканеезасвета,нотяможедапослужизаединподтикнасъвременнатамузикаивсекиединмузикантможедасеползва,дапредставипеснитевмалкопо-другасветлина–исвиренето,ипеенето.Кактрябвадапеем?Щеимамеединначинзапеене,вториначин,третиинаопитщевидитепокаквосеразличаваокултнотопеене.Щомпеешпоокултенначин,гдетозапееш,веднаганаставатишина.Единчовек,койтопееокултно,тоезаразително,тинеможедасеизбавиш,утебесезараждаедножеланиедаслушаш,щезарежешработатасиищекажеш:„Отличнопее!“Туй,коетопее,тойгопреживяваисума,исъссърцетоси,исдушатаси.Вумаисърцетовлизатсили,цялотобитиепее,взимаучастие,тонеможедасеизразисдуми.Ивнародаиманякои,дажепростихора,коитопеятокултно.Нотепеятсамопонастроение,непеятвсякога.<br/><br/>Тазинеделнавечернеезаединокултенурокпомузика.Всичкитечасовенеблагоприятстватзаеднаокултнамузика.Сегадопуснете,чевасвиосъдятнасмъртивикажат:„Щевипомилвамесамотогава,акозаеднагодинасенаучитедапеетехубаво.Щевиподаримживотасамоакосенаучитеведнагодинавремедапеетехубаво“.Можелидасенаучите?Икакщепеете!Искаквовдъхновение!Ищекажеш:„Какданепея?Щепея!“Идействителновлюбенитепеятдобре.Тойказва:„Оттазипесензависимоятживот“.Пъконзи,койтонееосъденнасмърт,неможедапее.<br/><br/>Сега,аковземетедапеетедумите:„Силажива“,„Силажива“,„Силажива“,питамви:Аконякойкаже„Живасила“и„Силажива“,едноисъщонещолизначи?Вокултнатанаука„Силажива“значисила,коятоизлизаотживотните,а„Живасила“–сила,коятоизлизаотхората.Еднатасилатрябвадаминепрезживотните,еднатаизлизаотматериалното,адругатаотживота,отнегоизлизасила,коятоеразумна.Туйеокултнотозначениена„Силажива“и„Живасила“.<br/><br/>Икогатоказвам:„Азлюбя“,товасеотнасясамодофизическотополе,тоематериалниятчовек–любишнякого.Нокогатокажеш„любя“,тазилюбовнеематериална,тяедуховна.Когатонеслагаш„аз“,тонеематериално.„Азлюбя“,значитиимашизвестенинтерес.Катокажеш„азвярвам“,тоеслабо,тоематериално,имаминтересдавярвам.Но„вярвам“,тоесилно.Ивсичкионезидуми,коитоиматнуждаотподкрепа,саслаби.„Жаденсъм“–тоесилно.Този,койтокаже:„Азсъмгладен“,тойнеегладен.Гладниятчовекнямавремедакаже:„Азсъмгладен“.Тойсъкратявавреметоиказва:„Гладенсъм“,ане„Азсъммного,многогладен,честомахътми“ит.н.Тъйчекойтоказва:„Азсъмгладен,дълъгпътсъмходил“ипр.,тойнеегладен;туйдагознаете.Туйепсихологическизакон.„Любя“,тоесилно.„Азмноговилюбя“–нищонелюбитой,тойнай-малколюби.Итоваможедасеопита.ТъйседиИстината.„Любя“и„обичам“,вибрациитена„обичам“садруги.Далигисъзнавате,илине,тоедругвъпрос.Нокатовземетедапеете,щезабележитетова.Самочрезмузикатащепознаетекоядумаепо-силнаикояпо-слаба.<br/><br/>Запримердадопуснем,чеседитепринякойскъперник.Можеданаправитеединмузикаленопит.Тойседи,каточели,кактоказват,„змиявлязлавкесиятаму“,седи,държикесиятаси,неможедаяотвори.Виепочнетедамупеете„любя“,„любя“(Учителятпеетихотезидуми)инемислетезарадинего;аковиестовапеененагодитетозичовек,той,кактоседи,вниманиетомузапаритещепочнедасеотвлича,отвлича,изведнъжщеизвадикесиятасиищеяотвори.Наблюдавайте,иматакивамузиканти,коитознаяттозипсихологическизакон.Такъвмузикантседи,нищонеказва,неподавашапка,нокатозасвири...Майсторътсвирач,койторазбираокултнатанаука,неходидаподавашапката.Той,катоседнеипочнедасвири,слушателятстаневесел,някакваидеямудойдеинай-послеказва:„Най-послеиаздасепроявякаточовек,щедамединлев“.Почнедабъркавкесията,извадиединлев,два...Онзиощесвири.Тойвади3,4,5,6,7,8,10,20леваикатогидаде,немумуеприятно.Ноакоонзинесвири,тозинищонедава.Товасавибрации,нагоденизаразширениенасъзнанието.Някойпътазщевиизбераединтакъвчовекимисленодамупеете,давидитедалитойщесиизвадикесията.Азщевиопитамдализнаетедапеете.Нееважносамодапееш,нодалиможешдапроизведешрезултат.Акодействашвърхусъзнаниетонаскъперника,твоятамузикаеокултна,Божествена,иснеяможешдаработиш.ВАмерикатуйгопрактикуват,нонякойпътнемогатдауспеят–невзиматпари.Отиватдапеятикатопеят,богаташът,койтоможедададеи10,000лева,несамоченеизваждакесиятаси,аязатваряимудавасамо20–30лева,неповече.Темногопеят,нонемогатдазасегнатоназидълбочинанадушата.Анякоисестриотиватпоняколкозаеднонанякоемясто,изпеятнякояпесенитози,последният,отворикесиятасиидаде10,15,20хилядилевазамузиката.Ипотозиначинсъбиратпари.Други,цялхор,отиватдапеятикатосевърнат,едвалииматеднастотнаоттуй,коетопървитеняколкоимат.ТъйчеПриродатаотварякесиятасамозатози,койтоесъгласенснейнитезакони.Затуйказвам,чениещеработимсъобразноживитезаконинаПриродата.Аврезултатитенаживитезакони,тамняманикаквиизключения.Ипосле,когатосесвири,когатосепее,щевнимавате,щесевслушватевгласанадругите.Някоиотвасневнимават.Най-първо,акотинеможешдавладеешгласаси,слушайтези,коитопеятпо-вярно,давайухоисеучиоттях.Иаковсинцавиевнимавате,потозиначинниещепеемотличноиведнагодинавсещезнаемповечеотсега.Итогаващесеулесниработатанатиябратя,коитосезанимаватсегасръководенепеенето.<br/><br/>Сегазаокултнатамузикаазсъмрешилдаотделямалковреме,няколкоуроци,итодавипредамнай-елементарнитенеща.Иманеща,коитонемогадагиповерявам;иманеща,коиторядкосвиря.Дажеаз,койторазбираммузикатамногодобре,когатосвирянякоиоттияпарчета,пулсътнамоетосърцесемени.Засърцетоимаопасност,някойпъттоможедаспре.Опаснисатияпарчета,затуймногорядкогисвиря.Колкотопътисъмсвирилоттияпарчета,всещеумренякой,затуй,катодойдадотам,непипам.Защощеумре?Акоритъмътнатовапарченесъответствананеговотосърце,тойщегоумъртви,ноакосъответства,тойщесевъодушеви.Силнатамузикаеопасна,затуйокултнитеупражнениясеганесесвирят.Трябвадасеподготвите.Азсъмупражнявалокултнатамузикарядко,самоведнъжсъмсвирил,въвВарна.Седяхведнакъща,вечерновремебеше.Веднакръчмаеднатълпапияници,10–15души,серазпели,вдигатшум,каратсе.Свирих15минути,утихнавкръчмата.Оттогаватазикръчмазапустя.Несамотова,ноикръчмарятнапуснакъщата.Ихазяйкатанатазикръчмаказваше:„Напуснамекръчмарят“.Инедойдевторикръчмар.Нотакиваслучаисаредки.Музикатаееднасила.НалиМоисейпревзелонзиградстръбенеивик?Смузикагопревзел,съборилЕрихонскитестенисмузика.Затръбилиивсичкиизвикали.Туйнеепростоизвикване,амузикалноизвикване.Икатоизвикали,всичкитестенисарухнали.Насегашнитехораимсевиждасмешнотова.Тазигодинаналиимахтеединмалъкопит–спеенеизлязохтеотчиталищетовТърново?Акопеемокултно,тълпатаилищесеразбяга,илитрябвадасеприсъединикъмнасдапее.Истрашнаартилерияетуй!<br/><br/>Ивиждамевойниците,когатотръгватзабойнотополе,всичкизапяват,ставатбезстрашни.Нопрестанатлидапеят,обърнатгръбибягат.Дотогава,докаточовекпее,тойесмелирешителен.Престанелидапее,тоймислидабяга.Ионазижена,коятопрестанедапеевкъщи,аззнаякаквомисли–щебяга.Щепеете!Първотоизкушениееданепеете.Катостанешсутрин,дасипотананикаш,дасипосвиришсуста.Акоискашработитепрезцелиядендативървятдобре,дасипопееш15минути.Едноправилоетова.Можедагоопитате.Щестанешсутрин,щепееш.Жена,коятонепее,имъж,койтонепее,тенемогатдавъртяткъщаидецанемогатдавъзпитават.Туйемноговярно.Направетеопит!Налитазигодинащенаправитеопити?Сегащепроверитемоитедуми.Пейте15минутисъзнателноиследеднагодинащевидимкаквищебъдатрезултатите.Спомощтанамузикатанашетоположениещесеподобринай-малко50%въввсякоедноотношение.Сега,разбирасе,вмузикатаимадругединелемент,койтоеопасен,затовачовектрябвадабъдечист.Можедасевмъкнетщестлавиетоилиалчносттадапечелишснея.Нопочнешлидапеешилидасвиришзапари,паритедасаеднаотподбудителнитепричини,свършилси.Музикататрябвадабъдедар!Пеешли,нипоменнямадаимавдушататизапари.Аконякойтидадепари,данемислиш,чекатотидаде5или10лева,тастоватиеплатил.Музикатаенещо,коетонеможедасеплати.Еднопарче,изсвиреноокултно,снищонеможедасеоткупи!<br/><br/>Тапотозиначиннаонези,коитосвирятнапиано,коитосвирятнакитара,цигулка,щеимдадемокултниправила,какдасидържатлъковете,какдасвирят,щеимдадемупражнениязатова.Послещеимобърнемвниманиекакдасидържатпръстите,нонямадаразправятетованадругитецигулари.Тияупражнениящегивмъкватетук-там,ноневсякога.<br/><br/>Сега,акопоискамединотученицитедаизпеееднапесен,билияизпялнякойизведнъж,бездамисли?Азщепоканядапеенякой,койтоимахубавглас.Първото,коетощесеявиувас,е,чещесестеснявате,щемислите,четезинаоколовисакритици.Не,несакритици.Туквсичкисаприятели,ученици,туккритиканяма.Койтосесъгласи,щеизпеесамополовинилиединкуплетотнякояпесен.Акопредложимнагласуване,съгласнилистенякойдапее?Аззная,чевсинцанестеразположенидапеете.Половинатаотваснестеразположенидапеете.(Учителятпееисвиринановглас„Силажива“.)Е,питам,сегаможелиданямашразположение,акоможештакадасипееш?Можетелидаотбележитенещо,т.е.данотиратепесента?Малкото,коетодоловите,печалбатаоттоваеваша.<br/><br/>Сеганякоиоттияупражнениящевнесемвнякоивашиконцертиищезабележитеефектавпубликата.Всредата,тъй,междудругитеномера,щесложитеедноокултноупражнение,самодавидитеефекта,давидитенаопиткаквоброжениещесепроизведе,катовмъкнемтуйупражнение.Веднагащезабележитеедношумоленевпубликата.Най-малкотовтазипублика,коятоеседяласпокойно,щестаневнеяедноброжение.Туйпоказваминаванеотедносъстояниевдруго.Катоменичовексъстояниятаси,унегоставаеднодвижение.<br/><br/>Товасаупражнениясамозатонираненаорганизма.Демагнетизиранси,неразположенси,започнидапеешедноокултноупражнение–5,10,15,20минути,ищесетонираш.Тъй.Сегааззабелязвам,някойпътпеснитегипеетепо-добре,анякойпътиманякаквадрезгавинавгласоветеви.Потребноедълговремедапеете,докатосетонирате.Цялаеднагодинавитрябва,задаможетедаситониратечувствата.Неелеснотова.Дълговреметрябвадапеетеисвирите,понежесенамирамевединсвят,къдетоимаужаснибури,тадаможемдаукротимтовабурноморе.Тияокултниупражнениясазанякоеполесамо.<br/><br/>Послеимаособенначинзаходене,сособенидвижения.Щетръгнемищепеемнаотвореномясто,наширокомясто.Тогаващеимаефект.Аманикойданенивижда,данямасветскихора,тамчуждоокоданяма.Данивиждатсамодърветата,птичкитеиизворите,дасмесвободнивдействиятаси.Татакивамузикалниизлетищенаправимние.Приособенивременащевиводя.Трябваниравномясто,равнина,ноинависокомясто,итамщенаправимтуйупражнение.Щесиносимцигулки,китари,щепеем,щесвирим,щеходимритмичноищевидитекаквищебъдатефектите.Следтова,катосевърнетевдомоветеси,целияденщетракате.Тъйщестенастроени,ченямадоридавитрепнеокотодавлезетевСофиятъй,ритмично.Особенаемузиката.Когаточовекемузикалнонастроен,немумислимного.Нониещеседимдостадълговреметамгоре,чедасевърнемнормалнивграда,т.е.нормалнизасвета.Ниевсегашнотосисъстояниеименносмеанормални,атегосчитатнормално.Таниетамгоревсичкисмевнормалносъстояние,акатослеземдолу,пакщеприемемпървотоанормалносъстояние.Тъйчещеугодиминасебеси,инасвета.Акоискатедасеубедитевсилатанаупражненията,можемданаправимследнияопитвкраянагодината.<br/><br/>Акоискате,можемдададемединурокнасофиянци.Щетръгнете100души,илинай-много200души,испеенещеминетепрезграда.Щетръгнатподиревипосъщияначинкатовасимъже,ижени.Туйставатолковаестествено.Тоезараза.Катоминетевие,тещезабравятобщественотомнениеитоку-вижтръгнатподиревивсичките.ИкатопреминетеотединиякрайнаСофиядодругия,щеиманай-малко200–300душиотподиреви.Душатаеотзивчива.Тъйсабиливсичкитеокултнишколи,свирилисаисапели.КатоотишълСаул,катовлязълвмузикалнотоучилищенапророците,итойнаправилкатотях.Катоидеш,заразявашсестуйпеене,стуйдвижениеинеможешдасеспреш.Разбирасе,тоеединопит.Акоискате,можеданаправимопита,нотощепроизведецяласензация.Можемданаправимиминистридатръгнатподирени,пъкипопове,ивладици.Тоеужаснонещо!Владикатаитойнямадасъзнавакаквоправи,нокатосевърнеудомаси,щекаже:„Каквостана?“Щемуеприятноищесечудисам.Тоетолковаестествено!Кактоеднотечениеможедатеноси,такаитовамузикалнотечениеможедатевземевъпрекитвоятаволя.Владиката,катотръгнесъссвоеторасоподирвасикатосевърне,неговиятумдругоячещемисли,щесетонира.Казвамви,нямачовек,койтодаможедасепротивинатоватечение.Имаизвестничисла,известнизакони,коитодействат,стигадаидете.Можеданаправимединопит,дадокажемвлияниетонамузиката.Най-първо,щедокажемкаквасилаимамузиката.Затуйщеприложимтазимузикаипривъзпитаниетонамалкитедеца.Щеупотребиммузикатакатоедносредствозавъзпитаниенадецата,завнасяненаредипорядък.ТоеедноБожественосредство,носеизискваизучаваненатияокултнизакони,коитосамалкотрудни.Ноазвярвам.Щенаправиммалки,микроскопическиопитиищевидимкакдействамузикатавърхунас.Най-първощенаправимопитисъссебеси,послевърхувъншните.Ищомизлезетъй,че200–300душимогатдатръгнатподирвас,сигурниможетедабъдетевуспеха.Защотовокултнатамузикасеизискваголямоприсъствиенаума,насърцетоинаволята,равновесиесеиска;щеимашдисциплиниранаволя,отнищонямадасесмущаваш,понежетоеединвеликБожествензакон,койтоцарувавцелиякосмос,вцялатаПрирода.Тикатосивсъгласие,вхармониясъссебеси,цялатаПриродаестебеинямакойдатисепротиви.Стебелиетя,влезешливсъгласиесПриродата,всичкостава.Оттуйгледищепослещепроучвамеидругиобласти.Музикатанямадавземевсичкотонивреме,5–6–7музикалниурокащеимамепрезгодината,най-много10,неповече.Асегатемитезаплачаостанаханечетени.Хайде,навторияпътщегичетем!<br/>
Сега малко да си починете, отдъхнете си. За няколко минути ще имаме една малка почивка.
Т. м.
3-та школна лекция на Общия окултен клас (II година), 15 октомври 1922 г., София.
Най-често използвани думи в беседата:музика, може, има, аз, пее, сега, пеят, човек, пеете, сила, окултна, пееш, музикално, всички, опит, съм, жива, час, начин ,