От книгата "Положителни и отрицателни сили", Общ окултен клас - година втора (1922-1923 г.),
Издателство: "Бяло Братство", София, 2008 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили“, 35 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
по стенографски записки, изд. София, 1923 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили в природата - първа част“, 14 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
Издателство "Хелиопол", 1997 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето Беседа в petardanov.com
<br/>Защоезлото,краенотговорнеможеданиседаде.Ионзи,койтоесъздалсвета,отговорзаделатасинеможеданидаде.Товадагознаете!Несамовие,ноиникой,вънотсвета,незнаезащоесъздаденсветът.Сегааконякойвизапита:„Защостедошлитазивечервтозисалон?“,щекажете,чевиесъбралнякой.Истинскатапричинаникойнеможедаобясни.Някойщекаже:„Азтрябвашедадойда“.Можешедабъдешболен,можешедасисчупишкръста,можешедаимашхилядипрепятствия,нопонеженесеслучитова,затуйстедошли.Щесложитевумасимисълтадасеучите,анесамодаприлагате.Нотовадабъдесъзнателно,анедаиматетакованатегнатосъстояние.Имаметоди,коитоспъват.Когатосъбудитесъзнаниетоумалкотодетедамерибояси,когатотозапочнедамисликолкоеизраснало,растенетосеспира.Обърнетеливнимание,четрябвадабъдетесветии,вашетосъзнаниесеспиратам.Всекиденможедасемолите,нонитоединмилиметърнямадаизрастете.Катопрестанетедамислитезатова,вашатасвятостщесеувеличи.Святосттаерезултат.Запримернякоимислятзасветлината.Тянямададойде.Светлинатаерезултатнаизвестниелементи.Катодокарашвсъчетаниетияелементи,тящедойде.Акосетревожишзасветлината,анеобръщашвниманиенаелементите,коитовзиматучастиевсъчетаниетонатазисветлина,тиизгубвашосновата.<br/><br/>Значипървотонещо,основниятпринципунас,товаеЛюбовта,невашаталюбов,несегашнатавилюбов,ноЛюбовта,коятоесъздалацелияКосмос.Любовта,откоятопроизтичатвсичкиживисиливПриродата,всичко.Животътинеговитесъстояния:доброизло,всичкопроизтичаотнея.Престанелитядаработи,всичкощезаспи:идобро,изло,итощепрестанедаработи.СледователнотазиЛюбовтрябвадавлезекатооснова.Влезелитявживотани,всичкощесеоправи.Значииманещовъввас,коетотрябвадаиматепредвид.<br/><br/>Сегатазивечерщеимамеедноокултноупражнениепомузика.Щепристъпимкъмнего,давидампонятиезатрансформираненаенергиитепоединмузикаленначин.Итъй,ниеопределямеЛюбовтатака:трикачестваимавнейнотопроявление.Първо,когатоЛюбовтасепроявявавсърцето,произвежданай-нежноточувство,чувството,коетопрониквавъввсичкидругичувства!Следователнотогосподстванавсякъде,отнегопо-нежночувствоняма.Тоезасърцето.Тогавапритуйчувствощесеобразуваувасновосърце.КазвасевПисанието:„Новосърцещенаправя“.Тамзаконътесъщият.Туйчувство,катодойде,тощесъздадесърцетоиуманищесепреобрази.КазваапостолПавел:„Щесепреобразим“.Какщесепреобразим?<br/><br/>Любовта,катодойдевума,произвежданай-мекияпоглед.Погледътиманай-мекатасветлина,светлина,коятопроникванавсякъде,инакоятозреятнай-добритеплодове;натазисветлинавсичкорастеизрее.ТоваевторотокачествонаЛюбовта.<br/><br/>Третотокачество:когатотясепроявивматериалнияживот,произвежданай-сладкатадума.Тазидуманямадабъденещоособено,тящебъдееднаобикновенадума,носамоонзи,укоготосеепроявилатазиЛюбов,можедасхванетазидума.Можедабъдеобикновенадума:„Къдеотиваш?“,нотазидумащебъдетъйпроизнесена,тъйщезвучи,чевиепрезцелиясиживотщеяпомните,винагищевивъодушевява.Следователнонай-нежноточувство,най-мекиятпоглединай-сладкатадума.Питам:Аковие,сега,можетедакажетенай-сладкатадума,каквощебъдезавас?–Щяхтедабъдетенай-добритеученици.Следователно,аковиеможетедакажететазидума,всинцащебъдатнанебето.Следкатосепроявитуйнежночувство,топроизвеждаизящнатаЛюбов.Туйчувствопроизвеждаичистота.Самотогаваможемдабъдемчисти.Безтуйчувствочистотатаеневъзможна.Щомтуйчувствосепроявивдушатави,тогаваможедаочакватетазиБожественачистотавъввас.Второ,когатосепоявитозимекпоглед,непременнощедойдетазисветлинавумави.Икогатодойдесладкатадума,непременнощесепроявисвободатавдушатави.<br/><br/>Следователно,товасатритекачества,коитотрябвадаимате.Въноттях,колкотоидафилософствате,колкотоидасислагатекаквотоидаедругоопределение,всещесепоставитенаединфалшивпът.Тиянещаазсъмгипроверил99пътииопитите,коитосъмправилвърхутазиоснова,самидалиотличнирезултати,безникаквоизключение.Казвате:„Неможелиподругначин?“Азказвам:Абсолютнонеможе!Азсъмопиталвсичкисистеми,разбиратели?Всичкосъмприложил.ТазисистемаесистеманаПриродата,тяеБожествена,тяесистемабезизключение.Искамдавидамединположителенотговор,чеетака.Виеседитенякойпътисимислите:„Единчовек,койтоговоризаБога,трябвалидапее,трябвалидасвири?“Религиознитехораиматсмешнивъзгледи.„Светиятчовекдавземецигулкатаидасвири!Тойтрябвадабъдемълчаливкатодъб.“Не,отлицетонасветиячовекщебликасветлинаитойщеговоринай-много:„Тивнимавай,тивнимавай!“Навсичкиговори,всекигопоставявправияпът.Тойвдиганай-голяматагюрултия.Икатогосложишнякъде,трябвадагозагасиш,трябвадатуришединкран,дагосложишнякъде,нопуснешлиго,тойказва:„Дрънн,дрънн“.Понежесветитехоравдигатнай-голямшум,затуйхоратанегиискатвсвета.Защонегиискат?Казват:„Немогадаготърпя“.Неможеш,разбирасе.Сегаотвасискамразумнасвободаивашитеотношениятрябвадабъдатединкъмдругестествени.Щебъдетеестествени,безникаквипреструвки.Неговорязаоткровеност,защотоимаеднаоткровеност,коятоенеестествена–откровеностестествена,откровеностчистосърдечна,катодете,катоБожественодете,затакаваоткровеностговоря.Щепееш,катотисепее;щезапеешинесебой,койтоидаетам.Амаималоболен.АкотвоятапесенеБожествена,тозиболенщестанеотлеглотосиищеоздравее.Тойщетикаже:„Благодаря,чемизапя“.Имапесен,коятодразнихората.Тогаванепей.<br/><br/>Тазивечерщеимамеедноупражнение:„Силаживаизворнатечуща“.Тощебъдепървотоокултноупражнениепомузиката.Ниещесеотклонимотвсичкимузикалниправила.Сегащекажете:„Аматуйнеепоправилатанамузиката“.Задръжтесизавастазивашамузика.Вашатамузикаядръжтеотвън,атазивечерщеизпълнимедноупражнениепоокултнамузика.Акоможемдагоусвоим,добре,аконе,задругпътщегоотложим.(Учителятнагласявацигулкатаси.)Сегапоразпуснетесемалко,щепеете,нали?Поотпуснетесигърлата!Някойщекаже:„Азсъмстар“.Никаквистарихоранеискаме,апевци.Азвисчитамвсичкисегазахора.Другитещевиизбират,щеопитватгласоветевинацигулка.Азневиизбирам,щевивземавсичкитъй,кактосте,исчитам,чеможетедапеете.Сегащесетонираме.Тониранеетова.(Учителятсвиринацигулкатаипееупражнението„Силажива,изворна,течуща,силажива,изворна,течуща,зум-мезум,зум-мезум,биномтумето;зум-мезум,зум-мезум,биномтумето“.Всичкизаедноизпяхменяколкопътиупражнението.)Половинатаотпесентаенеизвестна.Сегастазипесенщеопитамекаксепревръщатенергиите.Добре,тиядумимогатлидасепеятнадругглас?Можелидагонотирате?Значениетонадумитевпърватаполовинаотупражнениетогиразбирате,нонадругатаполовина–не.Значионова,коетонезнаете,можедагопеете.Следователнониеможемданаправимионова,коетонезнаем.Ниещевисъздадемредокултниупражнения.Сегадаизпеемпакупражнението.(Всичкигоизпяхме).Свършенаработа!Ощеведнъж!(Изпяхмегоощеведнъж.)<br/><br/>Сегадумитевтоваупражнениесанагласенинатонове,коитосавъввъзходящастепен.Ивибрациитеимсатакива.Тъйчекогатоискатедасетонирате,можедапеететоваупражнение.Щомпеете,всякогащесетонирате.Неразположенисте,започнете.Сегастуйупражнениещенаправитеопит.Иматенай-лошоторазположение,щеизпеетеупражнението,щевидитерезултатитесамоаконезабравитегласа.Гледайтедазапомнитегласа.Изпейтегоощеведнъж.(Изпяхмегоощеведнъж.)Думите„зум-мезум“вокултнатамузикарегулират,тесаравнодействащисили,сили,коиторегулиратвсичко.„Зум-мезум“,тесамярка.„Тумето“имаедноотнай-хубавитесъдържания,нопонежесъдържаниетоетолкозхубаво,азнеискамдавигопреведа,защотощесеопетни.Тъйщегопеете,бездазнаетепревода.Сегавиеможедаготълкувате,кактоискате,всекиможедамудаде,какъвтоискапревод.Трябвадазнаете,четоваидругиупражнениясанеобходимизавас.Тияупражнениянямадаизнасятенавън,зашколатаса.Виещеправитеопитистяхикогатостеубеденивсилатаим,щегикажете.Нямадагиизнасятенавън,щеправитеопити,щенаблюдаватеиединден,когатощеиматерезултати,тогаваможедагиповерите.Новиещекажете:„Налитоваеедноблаго,защоданегоповеримнасвета?“Каквощегоповерявате,другихорасииматпесни.Ягоизпейтепак!(Изпяхмегонаново.)<br/><br/>Някойпът,катодадетеконцерт,туйщегосложитемеждуномератакатокуриоз,даизненадатепубликата,давидимкакъвефектщепроизведе.Половинатаенабългарски,половината–наезик,койтонегознаете.Ощеведнъж!(Пакгоизпяхме.)Сегавумамиимаеднамисъл:давиповеряливторияглас,илидагозадържазадругпът?Защотощомвземемвторияглас,щесеизменинастроениетови.Първиятевмажорнагама,авториятедаденвминорнагама.Хайде,изпейтегоощеведнъж.(Изпяхмегоощеведнъж.)<br/><br/>Сегаименноприусловията,вкоитоживеем,трябвапостояннотониране,амузиката,товаеединотвеликитеБожествениметодизатониране.Трябвадапеем,задасетонираме,ивсичкитрябвадапеем.Докатопееш,тонирашсе,престанешлидапееш,отслабваш.Постояннопеене,пеене,задасетонираме.Яощеведнъжгоизпейте!(Учителятсвирешенацигулкаиниевсичкиизпяхмеупражнениетодвапъти.)Вижкаклесносеусвоява!Вижкаквиопитнипевцистевсички!Значипървотоупражнениеемногосполучливо,препоръчвави.Акотъйможетедазавършите,отличнаработа.Ощеведнъжгоизпейте!(Изпяхмеговсичкиощеведнъж.)Всякогащеспазватеправилата,данеизопачавате.Катопеете„зум-мезум“,данедойдетамдапротакате.Товаеупражнение,неепесен.Товаазгонаричамокултноупражнение,думитесанагласенинаособенигами.Щеминемкъмокултнатамузика,задаможедасепробудятнякоивисшичувства.Темогатсамочрезмузикадасепробудят,дададатновимпулс.Ощеведнъж!(Изпяхмепакупражнението.)Вярвам,ченямадагозабравите,нали?Ощеведнъж!(Всичкипеемупражнението.)<br/><br/>Азвзимамтияокултниупражненияпомузика,макарчетесадостатрудни,нотияокултниупражненияслужатзапревръщаненаенергиите.Запримертехникът,иличовекътнасъвременнатанаука,знаедапревърневодатавпара,паратаможедапревърненаелектричествоидаявпрегненаработа.Прикаквиусловия?–Щеяограничи,щеятуривединкотел,щеянагрее,щеясгорещи.Посъщияначининиетрябвадазнаемдапревръщаметияенергии.Еднанеприятнамисъл,еднонеприятножеланиеилиеднонеприятночувствоможедагосложишнаогъня,дагонагорещишидатиизвършитакаваприятнаработа,кактопарата,нознаниетрябва.Аконямашзнание,нищонеможешданаправиш.Несамодамислим,чезнаем,нознаниетрябва!Туйзнаниеепотребно,защотовокултизмавсякогасеразвиватотрицателнисили.Въввсякаеднаокултнашколанай-първосеразвиватотрицателнитесиливтакъвграмаденразмер,чеаконесевзематмерки,многопътиученицитепострадват.Напримервхристиянствотозащопострадахахристияни?Защосеповдигнагонениепротивхристиянството?Християнствотобешеокултнашкола.Християните,катоизгубихаправилатаотХриста,вследствиенатовасенабрахамногоотрицателнисилиикатонезнаехакакводагиправят,какдагитрансформират,повдигнасецялогонениепротивтях,докатосенамерипроход.Иакоивиеизгубитеметодите,коитощевидам,щедойдесъщиятзакон.Тойнеможедасепромени.Християнитеказват,чеезичницитебяханедоволни.Не,неетазипричината,нооназинабранаокултнасила,коятотрябвашедавпрегнатнаработа,несеизползва.Напримердойдеидеятазакомуна.Християнитеказаха:„Неевремезакомуна“.Идругиблагоприятниусловияисилидойдохаиостанахавсенеизползвани.Тогавадойдегонението.Всякогащепомнитетова.Законътесъщият.Акоеднаблагороднамисълдойде,акоедномероприятиеседававътревживотавикатоусловиедагоприложитеинегоизползвате,щедойдегонението,непременнощедойдатнещастията.Туйекатодвеидвечетири.Напримериматесин,тойискадаследвамузика,новие,катобаща,щекажете:„Музикатанееполезна,неедоходна,станидоктор,тоепо-доходно“.Акотимусеналожиш,синъттипостояннощетиказва:„Азискахедновремедастанамузикант,нотимепратизадоктор“.Тойпостояннощетиправитиянеприятности.Таонова,коетосесъбуждавъввас,разработвайтего.Всекищеработивърхусебеси.Сега,катоказвам,чещеработимвърхусебеси,товаееднаприятнаработа.<br/><br/>Сегазапримертуйупражнениеможехдагоотложатазивечер,можехдакажатъй:„Тенесаощеготови,трябвадагисъберанякойпът,дагиприготвя,четогава“.Ноказвам:Щенаправяопитаизведнъж,безвсякаквоприготовление,тоенай-простотоупражнение–давидимкакщегосхванат.Можедаизлезесъвсемнесполучлив,всичкоможедастане.Новокултнатанаукачовектрябвадабъдесмел.Решишнещо,немислизапоследствията.Тигонаправи,такаквотоизлезе.Тигонаправи,аотневидимиясвят,койтовземаучастиевъввсичкитенашиработи,катовидятдобротонижелание,тевсичкисепритичатнапомощиполовинататещегоизвършат.Немислете,чевиеизвършватевсякожелание.Трябвадабъдемсмелиирешителни.СмелирешителенечовекътнаЛюбовта.БезЛюбовтахоратасакрайнострахливи.БлагородствобезЛюбовнямаизнаниеиинтелигентностбезЛюбовняма.Дасенелъжете!Любовтаеоснованавсяконещо,тяеоснованаабсолютната,безграничнатаЛюбов,коятодвижисвета.ВсякодвижениеедвижениенаЛюбовта.Моятаръкасепротяга,туйдвижениенеесъзнателно,нотоевзависимостоттазиЛюбов.Азискамдавипомогна.Ниевиждаме,чевсичковсветаседвижи.Тияоблациседвижат.<br/><br/>Мислители,четияоблациседвижатотсамосебеси?Не,задтяхстоятинтелигентнисъщества,коитогидвижат.Тияоблацисеприготвятданиполеятземята,дарастевсичко.Таслънцето,целияткосмос,земята,приливииотливи,всичко,коетоседвижи,тоставапозаконанаЛюбовта–разумно.Послесродствотонаелементите–афинитетът,тоеоснованоназаконанаЛюбовта,обичимателементитепомеждуси.Ипослещеиматеследнотопонятие:Любовтаниенеяпроизвеждаме.БогеЛюбовиТойнеможедасераздвоивсебеси.Някойказва:„Тинемеобичаш“.–Немогадатеобичам.Данеселъжете.Светскитехораможедасеобичат,новиенеможедасеобичате,виеможедабъдетеизразнатазиЛюбов.БогеЛюбов,Тойнеможедасераздели.Тогава,когатокажеш:„Тинемеобичаш“,типравишупрекнаБога.АкотисиготовзаЛюбовта,тящедойдеищесепрояви.Любовтавсякогадейства.Сегавсичкиседитеиказвате:„Тойнемеобича“.Неселъжете,тоесамоизмама.Налиживееш,животътпроизлизаотЛюбовта.Титрябвадасъзнаеш,чеживотъттиедар,любовендар.Неможешдаседвижиш,нали?Вложимисълта,щомседвижиш,даблагодариш.ТоеотБога.Аконякойходи,ниеказваме:„Тоймногомитка“.Амичеживиятчовектрябвадаседвижи.Самоинвалидитеседят,немогатдаседвижат.Занякояженаказваме:„Тямногомитка“.Амичекакволошоимавтуймиткане?Животимавтуй.Утре,катостанеинвалид,легневлеглото,всичкищекажете:„Даностане“.Коеепо-добре:дамитка,илидалежинагърбаси?Азбихпредпочелдамитка.Ищевидамедноновосхващанезаживота.Положителнотовживота–къмнегониещесестремим.Движението,товапоказва,чеимаживот;животътпоказва,чеимаЛюбов;Любовтапоказва,ченякойзарадинасмисли.Тъйе.НикоганесестреметедаограничитеЛюбовта.ТазиЛюбовеследующата.<br/><br/>Азщевиприведапример.Применедойдеединанархист,когатобяхвРусе,младмомък,предполагамна23–24години.Койгоеобърнал?ТойсамедошълдоеднозаключениезаБога,разправимисвоятаопитност.Краенанархистеиказва:„ВлюбихсеведнамомаивтазимомавидяхБога,повярвах,чеимаГоспод.Когатозалюбих,вмоятадушасезародиенергиядаработязаБога,дажертвамвсичко,даработязачовечеството.Нодойдеединпреломитясеизгуби.Изгубисетяиостанахачернипетнавмоятадуша,изгубихсилатаси“.Чернипетнаостанали.„Когатоизчезналюбовта,наместата,детоебиласветлината,забелязах:чернипетнаостанахавдушатами“.Тойотишълпо-далече.Казва:„Виждам,чеХристовотоучениеенещоповече.Акомоятадушаисърцебяхатолковашироки,щяхдалюбявсичкихораинещяхдапретърпятазикриза.Нопонежесърцетомиемалко,катоизгубихеднаотовцете,съкрушихсе.Желаясегадушатамидасеразшири,чедаобичамвсички,кактонеяобичах“.Тъйвсичкитрябвадаобичаме.Всичкитиярастения,цветя,буболечки,млекопитаещи,всички,коитовлизатвтебе,дачувстват,чеБогживее,чевсичкотиемило,навсичкодадавашнеговатацена.СамотакаможедаразберешвеликиязаконнаЛюбовтаитогаванямадапретърпяваштакъвкрах.Сегаженатасепривързвакъммъжа,мъжътсепривързвакъмжената.Несесамоизмамвайте!Мъжъттинеможедатипомогне.Акотойтиказва,чеможедатипомогне,тойнеговориистината.Тойможедатипомогне50%.Акотикажешнамъжаси:„Азщетипомогна“,тинеговоришистината.Тиможешвсичко,нокатосиневежа,какщемупомогнеш?Великиятзакон,койторъководисъдбините,тойискаданипокаже,чесменевежи.Тиказвашнамъжаси:„Наменсеуповавай,натвоятавъзлюбленаСтанка“.Провидениетовсекиденнипоказва,чениенищонеможемданаправим.Итогава,знаетели,единотнашитеприятели,накоготоиметобилоДимитър,правилсеанси.„Тиси–казвамудухът–СтоянСтанчев.“–„АзсъмДимитър.“–„Не,не,тисиСтоянСтанчев.Стоянси,защотостоишдомедиума,аСтанчевси,понежестанапричинатойдапроговори.“Разболеесемъжътти,намирашсевчудо,отивашдатърсишлекар.Защонемупомогнеш,налиможеш?Тиказваш,чегообичаш.Амичети,катогообичаш,защонеможешдамупомогнеш?Товаепърваталъжа,първотоизобличаваневтозизаконнаЛюбовта,чениепоказвамекаквоонзи,коготолюбим,неможемдамупомогнем.Онзи,коготолюбим,катоидемниепринего,тойтрябвадаоздравее.Такъвезаконът.Хоратаизмират,защотонеселюбят.Любишлинякого,катоотидешпринего,тезисилнивибрациинаЛюбовта,коитосеотделят,щемупомогнатитойщесеподобри.Сегавиещекажететуй-онуй.Не,не!Туйеистината,нищоповече.Итъй,акоискатедапознаетедалииматеЛюбов,идетесъссмирениепринякойболенивижтеподобрявалисеположениетому.Акосеподобрява,щесерадвате,новлошилисе,щесевърнетеищесемолитенаБога.–Нестетолкозгорещи.Щесипризнаетеистината.Сегадругодоказателство.Някоиказват,чеиматЛюбов.Хубаво,аковиесегреетенаслънцетоисенатоплите,чесеизпотите,тазигорещинаотваслие,илине?Тазитоплинанедойделиотслънцето?Аконякойвипопита,виещекажете:„Отмояорганизъме“.Не,нееоттвояорганизъм,нотисиединакумулаторнатазиБожественатоплинаитясеизявява.АкотиимашБожественаЛюбов,недакажеш:„Азсъм,койтоотделямтоплина“,ащекажеш:„АзсъбрахтазиБожественаЛюбовияпроявявам“.<br/><br/>Тасегаотвсинцавиискамнай-първо:най-нежноточувство,най-мекияпоглединай-сладкатадума.Изатуйтазивечервипеятазипесен.Азникогатуксцигулкатасинебихдошълдависвиря.Плащателиминещовие?–Акоазвидамединконцерт,трябвашедаплатитенай-малкопо50лева.Виенищонеплащатеинесамоченеплащате,нокатовлезетевдомаси,негоприлагате.Е-е,казвам:прекалихтего!Щегоприложите,понежеенеобходимозавашеторазвитие.Щеработитеикатоизлезетенавън,щесепоставитенатаковамястоспрямотуйслънце,чевсичкищебъдетеизразителинатаяЛюбов.Единден,когатоБогдойдедасезаселивъввас,законътщесеизмени:тогававиевътревъввасщебъдетееднослънцеичрезвасщесепроявислънцето.БогщебъдевнасиЛюбовтащесепроявява.Понежениеговорим,чечрезЛюбовтавсичкоможеданаправим,некаприложимтозизакон.Нямадаказвамкатодругите:„Поправисе!“Аконякойбраттрепери,студеномуе,тимуказваш:„Нетрепери“.Не,вземиго,стоплигоиведнагатойщеутихне.Немуказвайтъй:„Нетрепери“.Тигоморализираш.Вземиговкъщиигостоплиитозибратщекаже:„О,колкоехубаво“,инямадатрепери.Сегамеждунас,всичкинас,всичкитреперениятрябвадапрестанат.<br/><br/>Хайде,изпейте„Силажива“.(Изпяхмеупражнениетоняколкопъти.Учителятизпянановглассъщотоупражнение.)Тоесъщотоупражнение,самочетрансформираноотедингласнадруг.Хайде,помъчетеседагоизпеете.Можебивторияпътщеупражнимтозиглас.<br/><br/>Сеганинай-малконесесмущавайте,ченеможахмедасвършимупражнението.Азнарочногооставих,задасеродивъвваседнамисъл,даработите,дасеразвивамузиката.Законътвокултизмаетакъв:щомсеразрешиединвъпрос,десетвъпроситрябвадаостанатнеразрешени.Първиягласзнаете,вториявсекидасестараедасигоприпомни.Поединилиподругначин,катоправитеусилия,тойщедойде,тойсеезапечаталиаковиесенагодите,гласътщедойде.Отвасщеизкарамедобрипевци.Следеднагодинастаритещеиматгласовекатонамладите.Акопазитеправилата,гласътвищесевъзобнови.Гдеискатедабъдесъбраниетовнеделя:тук,вТурн-Ферайн,илив„Опълченска“?После,какискатеупражнениятадабъдат–вчетвъртъквечер,иливнеделявечер?По-добрещеедаоставимтияупражнениязавнеделявечер,понежемногоотпровинциятанемогатдасесъбиратвчетвъртък,авнеделявечервсичкииматусловия.Четвъртъкможедабъдесвободензадругисъбрания.Искамедаспестимединден.Значивнеделя,пак7:30ч.вечерта.(Отговарят:„Давнеделянесмезаняти,можемипо-ранодапочваме“.)Хубаво,тогававседемчаса.Упражнявайтесевсичкивмузиката.Безмузикавучилищетонеможедабъдетеученици.ВШколатамузикатаеединотнеобходимитепредметиивсичкищеупражняватемузикалнотосичувство.Щебъдетемузикални,щепеете,щесвирите.Най-малкотрябвадазнаетедапеете.Всинцаможебиняматевъзможностдасезанимаватеинструментално,нозапееневсичкибезизключениеможете.Думата„неможе“еизключена.Виж,заинструменталнатамузика,тамможедакажете:„Неможемдасвирим“,нокойтокаже,ченеможедапее,немусепрощава.Господепоставилцигулканавсички–гърлотови.Оназивъншнацигулканямаш,нотуквътрецигулкаимашищепееш.Изавсички–имлади,истари–правилоевнас:щепеем.Посленямадасесвенимотхоратакаквощекажат.Нашитепеснищебъдатнеподражаеми.Ниещепокажемнамузикалниясвят,чеиманещоповече,отколкототеразбират.Щеимдадемединподтик.Итемислят,чесамузикални.Ниесерадваме,чететакамислятиработят.Ихубаво,теприготвятпътя.Ниеимблагодарим.Тесаизработилидостахубавиинструменти,цигулка,ноотчистоокултногледищетяможедапретърпиизвестновидоизменение.Там,докъдетоднессадостигналицигулките,повечепоникойначинникаквовидоизменениенемогатдапретърпят.Оттристагодининасамцигулкатанесееизменила.Нопоокултенначинцигулкатаможедабъдеизменена,обачетрябвадасепробудятучовекаонезивътрешнимузикалничувства.Щомсесъбудимузикалноточувство,щесенамеримайстор,койтощеприспособицигулката.Нозасегацигулкатаедостатъчна.Сцигулкатаможедасевзематнесамополовинитонове,ноичетвъртини.Междуединтониполовинататонимадругитонове,коитоможедасевзематсцигулка.Всичкитонове,коитоможедасевзематсцигулката,могатдасевзематисгласа.Щепеете.Искамдабъдетеотличнипевци,данесестеснявате,защотонякоиотвасиматхубавигласове,нонеобработени.Имеждумладите,имеждустарите,мъжеилижени,имаотличнигласове,носаогрубелипосъвсемдругисъображения:ядетелютичко,тревожитесе.Всякатревогасеотразявавърхуларинкса.После,когатодействатнизшитечувства,страстите,тиягласниорганизагрубяват.Изабележете,онияхора,коитосагруби,игласътимсъответстванатехнияхарактер.Понежемузикатаееднасила,снеяможедасеразрушатмноголошиработи.Напримернякоиженисечудяткакдаукротяватмъжетеси.Акоженатаможедапеесладко,когатомъжътспидълбоко,надругияденсутринта,катостане,тойщебъдемеккатопамукищеиманай-хубавотонастроение.Женатадамуизпеенай-хубаватапесен.Нотякаквоправи?Катозаспитой,заканвасенадглаватаму:„Хм...!“Итой,катостане:„Хм...!“Българитеиматеднапоговорка:„Каквотоповикало,таковасеотзовало“.Спимъжът.Изпеймунай-хубаватапесеникатостане,тойщебъдедруг.<br/><br/>Завбъдещемузикатащебъдекатоединметодзавъзпитаниенадецата.Понедецатаможедасевъзпитаватсмузика.Затуйщегледамедаупотребимчастотвреметосисамозамузика.<br/>
Т. м.
2-ра школна лекция на Общия окултен клас (II година), 12 октомври 1922 г., четвъртък, София.
Най-често използвани думи в беседата:може, всички, сега, любов, аз, дойде, има, всичко, бъде, упражнение, музика, чувство, веднъж, кажете, изпяхме, дум, вечер, пеете ,