Най-често използвани думи в беседата:воля, природа, има, цигулка, мозък, човек, мисли, упражнения, хора, тяло, метод, може, можете, дава, виждате, друг, ден ,
От книгата, "Допирни точки в природата", Младежки окултен клас - година втора (1922-23 г.),
Издателство: Бяло Братство, София, 2006 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
От книгата, "Допирни точки в природата", лекции от Учителя на младежкия окултен клас,
година II - 1922-23 г., том 1. изд. София, 1935 г., Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето
От книгата, "Допирни точки в природата", лекции от Учителя на младежкия окултен клас,
година II - 1922-23 г., том 1. Второ издание, 1994 г. Издателство "Бяло Братство" Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето Беседа в petardanov.com
ОТЛИЧИТЕЛНИ КАЧЕСТВА НА ВОЛЯТА
Без страх!
Без тъмнина!
Тайна молитва.
За следния път пишете върху темата „Отличителните черти на живота". <br/>Коисаотличителнитекачестванаволята?Първотокачествонаволятаетвърдостта.Твърдосттаеопорнататочканаволята.Значиволятатрябвадабъдетвърдаинепоколебимакатоканара.<br/><br/>Второтокачествонаволятаесмелосттаибезстрашието.<br/><br/>Третотокачествонаволятаеприложение,изпълнение,нобезотлагане.<br/><br/>Честовуманачовекасеявяваотрицателнатамисъл:Неможелинякогапрояватанаволятадаспречовекавнеговотодействие?—Когатосеговоризаволя,ниеразбираменейнитеположителнипрояви.Отрицателнитепроявинаволятасаслучайности.Акотренспревсредпътя,товаеслучайност.Неговитеспиркисаопределени—отеднагарадодруга.Всякаспиркавънотопределенитегари,товаевъниоттарифатанадвижениетонатрена.Следователно,твърдост,смелост,безстрашиеиприложениесанеобходимикачествазапрояванаволятанафизическиясвят.<br/><br/>Освеннафизическиясвятволятасепроявяваивумствениясвят.Отличителнитекачестванаво¬лятавумствениясвятса:разбиране,проумяване,схващанеидолавяне.Това,коетосиразбрал,щепроумееш.Това,коетосипроумял,щесхванеш.Това,коетосисхванал,щедоловиш.Можетелиотсхващанетодаотидетекъмразбирането?—Не,щевървитепоследователно.<br/><br/>ЕдноототличителнитекачестванаволятавБожествениясвятенейнотоблагородство.Волятатрябвадабъдеблагородна,даимаблагороденимпулс,благороденподтик.<br/><br/>Катознаетеотличителнитекачестванаволятавтриразличнисвята,виещеможетедаокажетевлияниевърхусвоетотяло,върхусърцетоимозъкаси.Запримерразбирането,проумяването,схващанетоидолавянетосаметоди,чрезкоитоможетедаупражнитевлияниевърхупреднатачастнавашиямозък.Колкотопо-близоенякойотцентроветенамозъкадофизическиясвят,толковапо-голямоевъздействиетовърхунегонафизическитекачестванаволята:твърдостта,смелостта,безстрашиетобезотлагане.Развитиетонагорнатачастнамозъка,т.е.развитиетонаморалнитечувствасепостигачрезблагороденподтик,предизвиканотмилосърдие,правдивост,любовкъмБогаилюбовкъмближните.Тялотоначовекаедаденокатопособиезаупражняваненаволята.Задавлезетевконтакт,впрямообщениеиливправилнаобмянасъссилитенаприродата,непременнотрябвадазнаетекакдавладеететялотоси.Органитенатялототрябвадабъдатподконтролнаволята.Човекизвършваволевииневолевидвижения,волевииневолевифункции,коетопоказва,чемногонещанезависятотнеговатаволя.Запримерсърцебиенето,мислите,чувстватасавънотчовешкатаволя.<br/><br/>Окултнатанаукадаваредметодизаконтролираненачовешкитемислиичувства.Колкотоидасеотричафакта,чемислитеичувстватасавънотконтроланаволята,товалесноможедаседокаже.Достатъчноедавиубоденякойсигла,задаподскочитеведнагаидаизменитесъстояниетоси,дадойдетедажедоизбухване.Избухването,разгневяванетоепроцесизвънволевияконтрол.Товаепроцеснаферментиране.Всякоферментиранеседължинаособенродбацили,коитосапричиназаобразуваненавкисването.Многотакивабацилисъществуваткактовъвфизическия,такаивостаналитесветове.Задасеосвободитеотвлияниетонатиябацили,виетрябвадаупражняватеволятаси,тядавъздействавърхумозъка,специалновърхувъображението.Тотрябвадасенамираподконтролнаволята.Въображениетопредставляваотворанатъмнатастаичка,камераобскура,вкоятосепоставясветочувствителнотостъклонафотографията.Отфотографазависидалидасеотвориилизатворитазикамераобскура.Когатощефотографира,тойотварякамерата.Там,детовъображениетонееподконтролнаволята,отвърстиетонатазикамераепостоянноотворено,вследствиенакоетонавремеибезвреме,съзнателноинесъзнателносеполучаватотпечатъцивърхумозъка.Акоразбиратезаконитенаприродата,виещезнаетекогадаотварятеизатварятетазикамера.Имаслучаи,когатосъвсемневисанужнивъншнивпечатления.<br/><br/>Запримердвамадушисекарат.Виесеспирате,отварятекамератасииприематевпечатления.Тезивпечатлениясепредаватвмозъкаицелидва-тричасаследтовасепреповтарят.Трябвадаминеизвестновреме,докатотиявпечатлениявмозъкасеизгладятитойсевърневнормалнотосисъстояние.<br/><br/>Другслучай.Минаватепокрайнякоягостилницаточнов12ч.,времезаобяд.Искатедавлезетевътре,дасенахраните.Пипатеджобаси,носеоказва,ченяматепари.Тръгватеизулицитенедоволен,неразположен,катоноситевъввъображениетосиобразанавсичкионияхора,коитоядат.Минаватепокрайвтора,покрайтретагостилницаивиждате,чевсичкихораядат.Настроениетовисевлошаваощеповечеивиесечудитезащоднестрябвадапостите.—Чрезтозипостразумнитесъществасавипоставилинаизпит,даопитатволятави.Тозиденименнонетрябвадаминаватепокрайгостилниците.Уваспъктъкмотогаващесеявижеланиедаобиколитегостилниците,дановидитенякойприятелдавипоканинаобед.—Тозиденостанетедомасииразсъждавайтефилософски:Толковагодинивечекакямипия.Каквосъмпридобилоттова?Немогалипонеединденданеямидапостя?Такатрябвадаразсъждаваокултниятученик.Дапостиединден,тованезначи,четойтрябвадасеизтезаваотглад.Ченякойщялдагладуваединден—товаеслучайност,товаевременнапроявавживота,коятотрябвадасеприемевположителенсмисъл.<br/><br/>Кактовиждате,методитенаприродатакоренносеразличаватотчовешките.Всичкинещавприродатанесасистематизирани,кактохоратаразбират.Напръвпогледкаточевсичковприродатаеразхвърляно.Катосекачватепопланинскитевърхове,виждатедолини,гори,полета,вкоитовсичкоевголямбезпорядък:туквиждатеголемидърветаиведнагадотяхпо-малки;тамвиждатеголемиималкицветяразбъркани;другадевиждатеголемиималкикамъниеднидодругиилиразхвърляни.Гледатеисечудитенатозибезпорядък.Акочовекбинареждалградина,впървитередицищепоставималкитецветя,послепо-големитеитакащегинаредипоследователно.Аконареждакамъните,първощетурипо-малките,послеголемитеит.н.Обаче,койторазбиразаконите,въввъншниябезпорядъктойщевидисмисъла,разумносттанаприродата.Важноезачовека,катоседвиживсредприродата,даразсъждава,даизучаванейнитеметодиизакони.Изучетеразвитиетонаеднодървоищевидитекаквахармониясъществувавотделнитемучасти.Виждате,чееднодървосееизкривиломалко.Тованееслучайно.Изкривяванетонадървотопоказва,четоесрещналонякаквопрепятствиенапътяси.Задапреодолеетовапрепятствие,дървотосееизвиломалко.Значи,някакваразумностедвижиларазвитиетонатовадърво.Следователно,когатосрещамеизкривяванияилинякакваразхвърляноствприродата,товаговоризанеблагоприятнитеусловия,коитосъществуватназемята.Веднъжтезиусловияпреодоляни,товапоказвакакваголямаразумностимавприродата.<br/>Същотакаимислите,ичувстватаначовекасаразхвърляни,т.е.нехармоничнопоставени.Защо?Защотоусловията,прикоитоживеете,несабла-гоприятни.Каквотрябвадаправите?Дапреустроитевашияум,вашетосърце.Какщегипреустроите?Катовложитевтяхновосъдържание—новимислииновичувства.Дапреустроитемозъкаси,тованезначидагозавладеете.Честохоратаказват,четрябвадазавладеятприродата.Не,природатаникогаиникойнеможедазавладее.ПриродатапредставяБожественототяло.<br/>СледователноБогникоганямадаоставинякойдазавладеетялотоМуидасеразпореждаснего,кактоиска.Понежесъвременнитехораискатдазавладеятприродата,тесинавличатголемизлиниинещастия.Потозиначинтяимдавадобърурок,показваим,четенемогатдаязавладеят.Тетрябвадайсеподчиняват,даяслушат.Мислители,чебащатащесеоставинасинасидамутуригемнаустатаидасииграеснегокатосконче?Дазавладеемприродата,товазначидазавладеемсвоитемисли,чувстваижелания.<br/>Другокривоположениеусъвременнитехораемисълта,коятотеподдържат,четрябвавзаимнодасиупражняватвлияние,дасезавладяват.Товаелесно,нонеепозволено.Чернотобратстворазполагасредметодизатова.Катосвържешкракатаиръцетенаединзаспалчовексвъже,тисигозавладялвече.Щомсесъбуди,щемукажеш:Сегааззаповядвам!—Каквопечелишстова?Тялотоначовекаможетедавладеете,ноникоганеговияуминеговотосърце.Щомсеосвободиотвъжето,тойщенаправисъщияопитсвас.Когатоспичовек,виеможетедаговръзватеикатовързан,можетедамувлияете,нощомсесъбуди,влияниетооставасамовърхутялотому,анеивърхуума,сърцето,душатаилидухаму—теникоганемогатдасеподчинятначуждовлияние;тенесеподдаватнавръзване.<br/><br/>Итъй,приупражняваненаволятаБялотобратствоизисквавсякамисълдабъдечиста,пряма,изправнаиблагородна.Силнатаволянеподразбирагруба,физическапроява,кактосъвременнитехораказват,нотясеизразявавпримирителнидействия.Допуснете,чеединденвисепредставятстослучаяданаправитезло,аединслучайданаправитедобро.Силатанаволятавищесевидипристотеслучая,акосепроявивпримирителенсмисъл.Обаче,аконаправитестозлини,аеднодобро,добротонеможедакомпенсираизвършенитезлини.Следователновсекитрябвадаупражнявавърхусебесивътрешенконтрол,даприлагаволятаси,задаразбересвоитеотношениякъмприродатаикъмближнитеси.<br/><br/>Задаизучаватепрояватанаволятатрябваданаблюдаватерастенията.Запример,акоотидетевнякояборовагора,щевидите,чебороветерастатнаблизоединдодругиприематконусообразнаформа.Когаторастатблизоединдодруг,теикономисватпространството.Бороветепредаваттовасвоекачествоинабрястовете,кактоинадругидървета,коиторастатоколотях.Запример,щомсаоколоборовете,брястоветерастатнагоре,приематконусовиднаформа;щомсадалечоттях,тесеиздигатнагореисеразширяват.Бороветеобаче,винагизапазватсвоятаконусовиднаформа.Товапоказва,чеборътимадуховнакултура,тойнеематериалист.Следователно,когатосеразширяванагоре,волятаимаматериалистическистремеж;когатозапазваконусообразнатасиформа,спостояненстремежнагоре,тяимадуховенхарактер.<br/><br/>Сегащевидамединметодзаразвиванеиздръжливосттанаволята.Тозиметодетъйнаречениятпримирителен.Тойсеотнасясамодоонияхора,коитоиматсилнаволя.Етовкаквоседиметодът.Щесипредставите,честестудент,приготвилистеси25000левазаиздръжка,нопонякакваслучайност,някойвлизавстаятаиоткрадвапаритеви.Започватредизпитания:хазяйкатавиизпъждаоткъщатаси;гостилничарятневидавадасехранитевгостилницатаму;приятелитевиизоставятивиеоставатенаулицатасам,безподслон,скитащсеотеднаулицавдруга,безникаквапомощ.Катосипредставитетованещо,щесенаблюдавате,давидитекаквичувствасесъбуждатувас.Акосеуплашитеикажете,даноневисеслучитакъвизпит,виестепропаднали.Колкотоидасемолитеданевидаваттакъвизпит,имавероятностдависедаде,имавероятностиданевиседаде.Иеднотоевъзможно,идруготоевъзможно.Мислители,чекатопостъпитевнякоемузикалноучилище,нямадавидаватмъчниупражнения?Акоученикъткаженаучителяси,чеискадамудавалесниупражнения,учителятщекаже:Намерисидругучител!Койтоискадаучи,тойтрябвадаеготовнавсичко—инамъчни,иналесниупражнения.Акоотидетепринякойхудожник,итамщесрещнетесъщото.Речетелидаискатесамолесниупражнения,учителятщекаже:Намерисидругучител!Следователно,щомвлезетевокултнаташкола,щеочакватемъчнизадачи.Акосиправитеилюзии,четамщевидаватсамолеснизадачи,учителятщекаже:Намерисидругучител!Товаучилищенеезатебе.<br/>Следователно,кактовнауката,вмузиката,визкуствотосанеобходимиупражнения,такаивокултнатанаукасанеобходимиметоди.Аконеприлагатедаденитеметоди,нямадапостигнетежеланатацел,нямадапридобиетенужнотознание.Имахоравсветасъссилна,ствърдаволя.<br/><br/>Катодойдедонякояоперация,такъвчовекдаваръкатасидамунаправятразрезбезникакваупойка.Тойседиспокоен,мускулнемръдваналицетомуикатосесвършиоперацията,казва:Свършихтеливече?—Какеразвилтойтазиволя?Чрезупражнения,чрезприлаганенаразличниметоди.Бихжелаливиедаиматетакававоля.Катодойденожътдококала,датуритеръкатасивърхуранатаислед20минутидаоздравее.Човексъссилнаволяможеданаправитова.Защо?Защототойможедаконцентрирапранатаотвъздухаидаяотправикъмранатаси.Задапостигнететакававоля,трябвадабъдетебезпощадникъмпогрешкитеси—недасекритикувате,нодаконстатиратенещататака,кактосеизмографътотбелязваземетресенията,кактосветочувствителнатаплочанафотографиятаотпечатваобразите.Небивайтеслепикъмпогрешкитеси,ногиизправяйте!Какщеизправятепогрешкитеси?Посететеедномузикалноучилищеищевидитекакучителятпоправяученикаси.Дваматасвирятиакоученикътсгрешинякъде,учителятказва:Несвиришвярно.Започниотново!Идваматазапочватотново.Щомученикътизправипогрешкатаси,учителятказва:Продължавайнататък,вземидругатапозиция!—Катогреши,трябвалиученикътдасвалилъкаотцигулката,дазаплачеидакаже:Учителю,простетеме,сгреших.—Нямазащодаплаче,дапрекъсвасвиренето.Тойтрябвадавървинапред.<br/><br/>Итъй,катонаправитееднапогрешка,неоставяйтецигулкатаилъканастрана,нопродължавайте,праветеопитследопит,докатонай-послетоноветенавашатацигулкасеслеятстоноветенацигулкатанавашияучител.Следтовапродължавайтенапред.Каквоецигулкатазачовека?Цигулкатапредставячовешкототяло.Каквопра¬вятученицитеномузика?Катонеимвърви,тепродаватцигулкатаси.Пазетесвещеноследнотоправило:Ипринай-мъчнитеусловиянаживотанепродавайтецигулкатаси!Цигулар,койтопритруднитеусловиянаживотапродавацигулкатаси,еосъденнаголемистрадания.Ималдългове,коитотрябвалодаплати.Щомимадългове,некасвири.Потозиначинтойпо-леснощеизплатидълговетеси,отколкотоакопродадецигулкатаси.Отокултногледищенеепозволенонаученикадапродавацигулкатаси.Акопродадецигулкатаси,тойщесенамеривънотучилището.Всекиучениктрябвадаимасвояцигулка,училищетонедавацигулкиназаем.Следователнокаквотодаетялотови,каквитонедостатъцидаима,темогатдасеизправят.Как?Чрезупражнения.Кактоцигулкатачрезупражнениясевсеповечеобработва,такаичовешкототялочрезупражнения,чрезработасеизправяиразвива.Запримертазигодинамогадавидамзадачадаработитевърхуносаси—дагопродължитеилиразширитеседин-двамилиметра.По-лесноедасеразшириносът,отколкотодасепродължи.Задастаневолятавиустойчиваиположителна,трябвадаизменитепалецаидолнатачастнабрадатаси.Долнатачастнабрадатавитрябвадабъдемалкоиздаденанавън,дасеобразувамалкавдлъбнатина.Товаоформявабрадата,придавайпо-хубаваформа.Палецътпъктрябвамалкодасеразшириипродължи.Аконеможетедапостигнететова,какваволяевашата?<br/><br/>Казвате,чехоратасивлияятвзаимно.Питам:Катостудентикаквовлияниеоказахтевуниверситета?Виеиматеубеждения,носестрахуватеданевипознаяткаквистеигледатедаминетенезабелязано.Виеискатекатобогатияттърговецдаминетенезабелязанопокрайразбойниците,даневиоберат.Такапостъпвастрахливиятчовек.Койтоимаположителноверую,положителноубеждение,тойтрябвадабъдеготовдаобосновесвоетоверуюнесдуми,носпрояви.Човексубеждениеекатоелектрическиток,койтотечепожиците.Детоминава,произвеждасветлинаитоплина.Умоветенаповечетосветскихорафунциониратглавнооколоушите,околослепитеочи,вследствиенакоетомисълтаимнеможедасеиздигневгорнатачастнамозъка.Опитниятградинаротправяводататам,даполеетезичасти,дасесъздадевтяхпо-високамисъл.Такапостъпваприродата.Каквъзпитаватяматериалистаселянин?Докатоимаплодородие,тойобикалякръчмите,пие,чукасесприятели,занищонемисли.Задагозаставидамисли,природатазапочвадаговъзпитава.Покакъвначин?Изпращасуша.Селянинътсее,нореколтатаеслаба,асушатаголяма.Седиселянинътисимисли:Какваетазиработа?КаквосъмсгрешилпредГоспода?Мислитойиповдигаочинагоре.Акодве-тригодининареднямадъждове,сеитбатаизсъхва.Селянинътощеповечесезамисляиставапо-смирен.Значи,когатоискадавъзпитачовека,природатамувзимаонияпредмети,коитоотвличатвниманиетому,коитомупречатдамисли.<br/><br/>Друг-метод,скойтоприродатавъздействавърхуматериалистите,епоставяненаклинове.Притозиметоднесеискамногоговорене.Щеминетепокрайнякойматериалистищемукажететихичко:Мислишли,чематериятаенещореално?Или:Мислишли,чесегашниятживотеустойчив?Щекажететезидумиищезаминете.Тесакатоклиновевмисълта.Тогавачовекзапочвадамисли.Природатаимазацелдазаставичовекадамисли,анедагоубеждава.Щоммисълтамупочнедадейства,тойщевипотърси,щеискадапоговорисвасвърхуматерията.Ноивтозислучайвиенемуговоретенадълго,некатойсеизкаже.Катосеизкаже,запитайтего:Мислишли,четвоитевъзгледисаправи?Товащегозасегнеитойщепродължидаговори,дадоказва,чевъзгледитемусаправи.Когатоговори,виетрябвавнимателнодагоизслушате.Достатъчноеведнъждасезаинтересува,задатърсислучайдасеразговарясвас.Тойнесеподдава,съзнателнодажедаваотбой,номисълтамузапочвадаработи.Щоммисълтамупочнедаработи,енергиятанановатамисълпрониквавнего,започваданапояваигорнитецентровенамозъка.Тозиметодсеказва„методнаподпушване".Чрезнегощеподпушитечовекаотедномясто,задагонакаратедатърсиизходотдруго.Праветемалкиопитивтоваотношение,давидитекаквирезултатищеимате.<br/>
Размишление.
Без страх
в Любовта безгранична!
2-ра лекция от Учителя,
държана на 11 октомври 1922 г., София.
Най-често използвани думи в беседата:воля, природа, има, цигулка, мозък, човек, мисли, упражнения, хора, тяло, метод, може, можете, дава, виждате, друг, ден ,