Най-често използвани думи в беседата:сега, аз, има, казва, всички, може, всичко, дойде, години, учите, влезе, школа, любов, паметта, вода, хляб, съм, учител, знание ,
"Положителни и отрицателни сили", Общ окултен клас - година втора (1922-1923 г.),
Издателство: "Бяло Братство", София, 2008 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
От книгата „Положителни и отрицателни сили в природата - първа част“, 14 лекции на общия окултен клас, 2-ра година (1922-1923 г.),
Издателство "Хелиопол", 1997 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето Беседа в petardanov.com
Ще прочета първите 10 стиха, 10-та глава от Евангелието на Йоана: „Истина,истина ви казвам:Който не влиза през вратата в кошарата на овците,но прелазя от другаде,той е крадец и разбойник“.„А който влиза през вратата,пастир е на овците.“ <br/>КатоказваХристос:„Койтоневлизапрезвратата“,тозначи,койтоневлизапрезврататанаЛюбовта,тойекрадециразбойник,акойтовлизапрезврататанаЛюбовта,тойепастир.„Немувратарятотваря;иовцитеслушатгласаму;исвоитеовципоимезове,игиизвожда.“<br/><br/>Значипастирътпоимезовесвоитеовци,знаеги.Икогатоизкараовцитесивън,ходипредтях;иовцитеидатследнего,защотознаятгласаму.Забележете,когатогиизкарванавън,тойходипредтях,анеотзад.<br/><br/>„Азсъмдобриятпастир;добриятпастирдушатасиполагазаовцете.“<br/><br/>Сега,понежевиевечеискатедаобразуватешкола,методитевшколатасаразличниотония,коитоиматеприобикновенитемолитвенисъбрания.<br/><br/>Първотонещо:ученикъттрябвадаимасилно,интензивножеланиедаучи.Идействително,Любовтасеизразявавстремлениезаучене.Чеетъйсевиждапотова,чедотогава,докатотинеобичашнякойпредмет,койтоидаетой,тинесеинтересувашотнего,негоизучаваш,минавашведноспящосъстояние.Нощомсепробудисъзнанието,щомдойдеЛюбовтакъмтуйсъщество,коетообичаш,почвашдагопроучваш,какъвеносътму,какваеустатаму,каквисаръцете,главатамуиколкотоповечеобичашпредмета,повечеизучавашвъншнитечерти,колкотоповеченегообичаш,толковапо-малкосеинтересувашотнего.Следователноистинската,БожественатаЛюбовеединсиленподтикзаизучаваненаБожественатаМъдрост.Значирелигиозниятчовекнетрябвадабъденевежа.<br/><br/>СеганякоиможедавицитиратонзистихотПисанието,че„Знаниетовъзгордява,аЛюбовтаназидава“.Казвам:знаниебезЛюбоввъзгордява,нознаниесЛюбовназидава.<br/><br/>Итъйвсинцатрябвадаиматеединсиленимпулсдаучите,т.е.даизучаватепричинитенавсичкинеща,коитосеслучват.Притоватрябвадаизползватеопитноститенаонези,коитосаминалипредивас,апослещеизучаватеПриродата,защотовсичкинещавПриродатапредставятеднопредметнообучение.Богеизпратилдецатасивучилищедаучат.Всичкитияокръжаващиваспредмети,всичкитиясъщества,коитосанаоколови,презцялотосиразвитиеиматвръзкасвас.Послевсичкитесили–топлината,светлината,електричествотоимагнетизма,всичкичувствания,желания,подтици,ведноиливдругонаправление,всичкотрябвадасепроучва.Ивиетрябвадаизползватетозислучай,защотощедойдеденвживотави,когатотуй,коетосегавиинтересува,тогаванямадавизанимава,иаконенаучитеновитенещанаБожественатаМъдрост,щесенамеритеведнотягостносъстояние.Запримердопуснете,чевмладигодинибащавивикупицигулка,нонеискашдаучиш,казваш:„Неискамдасвиря“.Нозатворяттевнякойзатвор,никойнетиговори,самси.Знаешликолкоетягостнотовасъстояние?Аакоимашцигулкаиликавал,щевземеш,щесеразговаряшснегоитоващетибъдеразвлечение.Следователновсяконещо,коетосегапридобиете,тощевипослужизавбъдеще.<br/><br/>Виеощенестевреалнотосисъстояние,виестеощевпреходносъстояние,кактосаклончетата,листата,цветоветеиплоданадърветата.Цветът,товаощенеереалното.Тазикрасотанацветащесеизгуби.Следтуйщедойдеплода,ноитойощенеесъщественото.Същественотощедойде,когатоплодътузрее.Итойносисемкатавътревживота.Тазисемкапредставязнанието.<br/><br/>Христосказва:„Щедойдесеячът“.Тойе,Койтосее,ТойеСинътБожий,сеятелятнаСловотоБожие.<br/><br/>Сегавживотаси,катоученици,щеиматеследващитеопитности.Катоученици,можедасепросвещаватепоразниначини.Щеиматепосвещениенафизическотополе,щеиматепосвещениевдуховниясвят.Някоипредметищегипроучватепоединначин,адруги–подругначин.<br/><br/>Сега,ВеликиятУчителвътревживота,Тойеедин,можедавивнесееднамисъл,дадевиедносеменцеикажетъй:„Щевземештуйсеме,щеидешнаеди-коесимясто,ищегопосееш“.–„Ноградинатаечужда!“ТищеизпълнишволятаБожия,идиигопосей,къдетотиказано.Акопочнешдафилософствашкъдееплетът,какщенамерявратата,каквощемикажат...Най-после,щенамериштезихораищеимкажеш:„Азимамеднохубавосеме–портокалово,лимонено,ябълковоилисливово,искамдагопосеяввашатаградина“.–„Посейтего.“<br/><br/>Танай-първото,трябвадаиматеабсолютнопослушание,никаквораздвояване!ДаделитиУчителятедназадача,кажелитинещоитисеподвоумиш,задълговремещеспрешразвитиетонатвоятадуша.<br/><br/>Никаквоколебание,никаквосъмнение!ДокатовлезешвШколата,щеобмислишхубаво,нотам,вШколата,несепозволяваникаквоколебание.(Щенаправишопит,щевидишрезултатите,нопредидаимашрезултати,никаквофилософстваненесепозволява.).Учителятказва:„Посейтовасеме!“Никаквафилософия!Тищегопроучиш,щенаучишнай-първоначинананеговотопрорастване,послецъфтене,зреене,икатополучишсемката,тогаващеразбереш.Асегасеспрешиказваш:„Туйдървокакщерасте?“<br/><br/>Въпросъте:посейго,чепослещеимашвремедапроучваш.Най-първо,щезапочнешкатомалкитедеца.Атисемислиш,чесимногостар,чеимашопитност.Дажемалкотомомиченце,катосепогледневогледалото,казва:„Несъммалка,порасналасъм“.Следтова,катостанепо-голяма,20,21,22,25,26години,тяпочвадасистискасърцето.Катомине30-татагодина,31,32,тясеспира.А,а...Защосеспира?Анякоихораиматудоволствиетодасиказват,чесана40–50–80години.Питам:Каквозначи80години?<br/><br/>Итъй,главнотоезнанието.Туйзнаниеседивследващото.Дакажем,тисисвирец.Ядавидимтвоетознание!Щевземешцигулката.Щекажем:„Колкохубавосвири,отлично!“Навсичкиетъжно,нопослеимставаприятно.Тисирисувач.Нарисувашеднакартина,всичкиказват:„Колкоехубава,идеяима!“<br/><br/>Обущарси,направишеднихубавиобуща.Шивачси,скроишеднахубавадреха.Всичкиказват:„Браво,товаезнание!“<br/><br/>Сегавие,катовлезетевШколата,започватедабързате.Някойстаналкалфаикатодойде,вземеданабиваклечки.Набивагиотгоре,удариедна,тясесчупинаполовина,продължава:втора,трета–всичкисечупят,нотойнеповтаря.На10клечкиеднахванала,нотози,койтоносиобущата,тойсизнае.Следдвамесецаобущатасеразвалят.Следтуй:„Нехваналиклечките!“Атой,калфастанал,нонадругомястомисли.Сегаивие,катовлезетевучилището,щенабиватетияклечкихубаво.Разбиратели?Азнеискамнитоеднаклечкалошонабита!Даняманитоеднаклечкасчупена,всичкиклечкидасаздрави!Онзи,койтоможеклечкиданабива,всичкощеможеданабива.Щекажете:„Товаучениелие?“Да,учениеето!Клечкиданабиваш,плетдаправиш,колищаданабиваш!Тияклечкигииманавсякъдевживота.Тавсяконещо,коетовземетедагопроучвате,щегопроучватедобре.Азнеискамдабързате,имавреме.После,нямазащодасесмущавате:„Азсъмвъзрастен,несъмпаметлив“.Неситуряйтетазимисъл,ченепомните,защотокаквотомислите,товаставате.Тиказваш:„Моятапаметемалкослаба“,разваляшя.Днессеразвали,утресеразвали,идействителнотакавастава.Проверяватеединзакон–каксеразваляпаметта.Дойдаазипрокарампръстасиотгоревърхуединлист.Утре–същото,другиден–същото,итойзапочвадасвети.Е,„Паметтамисееразвалила“.Днессеразвалила,утресеразвалила–развалясепаметта.Нокойяразваля?–Тиствояпръст.Не,щесикажете:„Паметтамиенамястото“.Многохубаво.Знаетелитогаванакаквощеприличате?Тъйеприпроцесанатъкането.Виесимислитепърво:„Паметтаминедържи“.Нали?„Недържи.“Тогавазапочнете:иматенаснованижичките,тъй,успореднотурени,ивиезапочватесовалката.Провретеяпрезнишкитеипослескракатакръцнете:кръц.Послеотдругатастрана:кръц–ищесиказваш:„Паметтамидържи“.Послеотдругатастранадръпнешискраката:кръц.Пакотпърватастрана:кръц.Оттуккръц,оттамкръц–„Паметтамиездрава“,излизаединотличенплат,дрехатадържи,паметтадържииводаможешданосиш.Каквотокажеш,става.<br/><br/>Следователнониещедържимонзиреаленпроцес.Можемдагонаправимтоваикатокажем„можем“,товаежеланиетонаБога.Бог,катониепратилназемята,Тойказванадушатани:„Катомеобичате,смоятаЛюбоввсичкоможетеданаправите,икатодържитемоятаМъдрост,тявсичкоможедавинаучи,икатодържитемоятаИстинавпътяси,снеявсичкоможетеданаправите“.Щевложитевпаметтасимисълта:всичкоможемсБожиятаЛюбов,всичкоможемсБожиятаМъдрост,всичкоможемсБожиятаИстина.„Многомъчнонещое.“Щекажеш:„СЛюбовтаБожиямноголеснощегоразреша,многолеснощегоразбера“.<br/><br/>Знаетеликакидвазнанието?Щеобяснятозипроцес.Азщеуподобязнаниетонамесененахляб.Виенемислитезамесенетонахляба,ноазщеуподобяидванетоназнаниетосмесенетонахляба.Тъй:брашнотоеобразуваноотмилионичастици.Учителяттиказва:„Всичкитиямилионичастицищегивземешищенаправишхляботтях“.„Какщенаправяхляб?“Хлябщенаправиш!ХлябискаУчителя,нищоповече.Тойтидадебрашното.Седиш,мислиш,събирашги,дойдевятър,отвееги,отиватвъввъздуха.Ходишнасам,ходишнататък,пактиказваУчителя:„Трябватитоплавода“.Брашноитоплавода.Пакмислиш,почешешсепоглавата...„Защотоплавода,беджанам?“Брашнотовятърътгоотвява,азащоетоплатавода?ПакУчителятказва:„Щесъберештоплатаводаибрашното“.Тиказваш:„Защолидасъбератоплатаводаибрашното?“Най-после,слагашбрашнотовътревтоплатаводаисеобразувамногорядкакаша–хляб.Учителятказва:„Ощебрашнодатуриш“.Слагашощебрашно.Замесваш,замесваш,ставатвърдо.„Стигатолкова.Хайдепочнидамесиш.“Сега,всичкичастици,коитопо-ранохвърчахаизвъздуха,станахажилави.КазваУчителя:„Оставитуйтестодапостои,отделиедно–двепарчетаотнего,направигинасамунчета“.Етоти,станахляб.Тозипрахстананасамун.Туйезнание!Тапротиворечията,първо,щедадатзнания.Аконяматоплаводаибрашно,хлябнестава.ЛюбовтаиМъдросттатрябвадасесъберат,тещенипокажатистинскияпът.<br/><br/>Та,въввсинцавищеимажеланиедасеучите.Ивиещеучитеновиработи,анестари.Вие,катовлезетевокултнатаШкола,щесенамеритеведнопротиворечие.Представетесисега,чеедна50–60-годишнабабаискадасеучи.Най-първо,трябвадавлезевпървоотделение,дасеучикатомалкодете.Тязнаемногонещаотживота,койтоеминала,ноакозапочнедаразказванаучителясикакеигралакатодете,какелюбилакатомома,какзнаесегадапреде,нищонямаданаучи.Тазибабащемлъкнеищезапочнеот„А“,отбуквата„А“.Тазибабащетуриочилатаси,щевземеписалкатаищекаже:„А,а,а“.Тящезабрави,чеебаба.Катозабрави,тящесеподмлади.Туй„А“щедадемногоповечесмисъл,отколкототропанетонахорото,коетоеминала.Тятропаланахорото,нотовасамопрахедало,акатоебилокалновремето,самокаледонасялавкъщи.Тапървотонаписваненатова„А“имаголямосъдържание.ИвиесегащезапочнетеспърватаБожественабуква,с„А“-то,давидитекаквоозначаватуй„А“.Вбългарскияезикбуквата„А“значи:Аз,койтосъмсъзнал,чеБогмееизпратилназемятадаизвършаНеговатаволя,трябвадаяизвърша,кактоТойжелае.Товазначи„А“-то:аз,човекът,койтоискамдаслужанаБогапоЛюбов.Туйеученик!„Ученик“значидаслугувашнаБогасъзнателно,а„съзнателно“значидазнаешдасеучиш.<br/><br/>ВокултнатаШколаискатотвасработата,накоятовипоставят,даяизвършватебезпогрешка.Тамвсякагрешкаеизключена.<br/><br/>Сега,катовлизатевтуйБожественоучение,нямадазахвърлитевашитезнания.Тесакатоеднавътрешнаоснова,катобаластнатуй,коетощеучите.Втозисвят,вкойтоучите,иматолковавеликиработиикогатоединденгинаучите,щекажете:„Колкохубавиработиималоскрити,аниеданегизнаем!“.Единден,катонапреднетевтазиокултнанаука,катоминаватепрезнякоягора,катоминетепокрайнякоедърво,тощевизаговори.Идърветатаговорят,нотеиматособенезик.Сега,отидетепринякоеовощнодърво,погледнетенагоре,вземетеединкамъкилиединпрът,ихайдедасинадрусатеплодове.Акатоокултенученик,самощегопобутнете,тощесинаведеединклон,щесиоткъснетеплодиклонътщеседигненагоре.Катоминаватепокрайполето,срещнетенякоякраваикатояпогледнете,тящедойдепривасищекаже:„Тисигладен,можешдасивземешмалкомляко“.Асега,катохванешнякоякрава,тяказва:„Товамляконеетвое,азимамгосподар“.ТапонежесеганиеневършимволятаБожия,светътпостъпваснасточнотъй,кактониепостъпвамесъссвета.Всичкивиетрябвадасеподмладите.Първотонещо,коетоискамотучениците,едастанетебодри,веселиисвободни.КатовлезетевокултнатаШкола,искамвсичкидасиоставитеотвънраниците.Честебилиженени,всичкотоващегозабравите.ЕдинчасвШколатащепрекаратебезраница,щесечувстватесвободни.Дойдетелитук,щесисвалитераницата,акатоизлизате,щеятуритеотново.КатовлезетевШколата,щесвалитераницатаси,ащеизвадитекнижкитесиищезапочнетедаучите.ЗатуйказваХристос:„Азсъмвратата“,катовлезетепрезнея,всичкитрябвадасеучите.„Защото–казваХристос–Мъдростта,знанията,слизатвсякогаотгоре.“Задаиматезнания,непременнотрябвавнашитеумоведаимасветлина,аХристосказва:„Азсъмсветлинанаума“.Щомимасветлина,туйзнаниещедойде.<br/><br/>Сега,действително,имамногоинтересниработизаучене.Многоинтересни!После,единученик,когатонаправинякояпогрешкавклас,нямазащодаплаче.Сегашнитеученицивсеплачатвклас.Щомнесизнаеурока,потекатмусълзи,стуйученикътискадасеизвини,дамунетурятслабабележка.Не,вокултнатаШколаплачняма,нокатонаправишеднапогрешка,нямадаоставишлъкаидакажеш:„Молятисе,Учителю,простими!“Не,тойсвириитищевървиш,анямадаоставишцигулкатаидаискашдатипрощава.Тищедадешухо,щесевслушваш,ищекажеш:„Направихпогрешка,номогадаяизправя,сЛюбовтамогадаяизправя“.–„Изпра̀висе,Учителю.“Точнотъй!ТогавагласътнаУчителеватацигулкаигласътнатвоятацигулкащесеслеятведно,точнокаточелиотеднацигулкаизлиза.Танемислете,чеизведнъжщесевзиматвернитонове.Щеопитвате5,10,20,50,100пъти,итогаващедадетевернитонове.Иследтовавечевземетелиединпътвярно,всичкоможетедасвирите.<br/><br/>Та,първощеиматееднаправамисъл.Влезетеливклас,препирни,споровенямадаима.Непрепирни,аучениещеима.Авиезапочвате:„Аззнаядасвиряпо-хубаво,по-хубавосвирятуйпарче“.Тъйли?Хайдевземетеидваматацигулките,щеимакомисияотучители.Хайдесвирете!Веднагащеопределяткойсвирипо-хубаво.Щетурятбележка.Опит!Тавиесеганямадасехвалите!Щевиприведаонзианекдотзатриматабългари.Тримабългари,младимомци,отиватнаучилищедасеучат.Единиятбилбеден,майкамумудалазапътмалкосирене.Другиятбилпо-беден,майкамумудалатоплапитка,атретиятбилбогат,майкамумудалакокошка.Тръгнали,ноощенестигналиучилището,спрелисе.Седнали:богатиятизвадилкокошката,нотазикокошкатрябвалодасеизядесамоотедного.Взелидамисляткомудасепаднеирешили:тозиоттях,койтосънуванай-интересенсън,немусепадатазикокошкка.Лягатдаспят,заспиват.Катосесъбуждат,единиятразправя:„Катозаспах,потеглихкъммесечината,пътувах,каквилинещаневидях!Нопоедновремесеуплашихданепадна“.Другият:„Азпъксекачихнамесечината.Оттам,катопоглеждамкъмземята,пропаст!Иневидяхкаксесгромолясах,чечаквцентъраназемята!“Третиятразправя:„Азпъккатозаспах,сънувах,чеединиятенамесечината,другият–вцентъраназемята.Рекохси:„Тенямадасидойдат,амияаздаизямкокошката.Чакайтедавидим,далинаистинабешетова,далиседикокошката“.Поглеждам,кокошкатаяняма!“Тасега,катоимакокошка,нямадасънувате,чеединходилнамесечината,другвцентъраназемята,ащеяразделитенатриравничасти.Всинцащесихапнетеотнея!Иотпитатасъщо.Иотсиренцетосъщо.<br/><br/>Следователнотуй,коетоседававШколата,щегопроучвате.Итогава,единнадруг,можедасипроверяватезнанията.Щенаправите1,2,3опитизасебесиизадругитеищебъдетеполезни.ТъйщотоеднаокултнаШколанеееднорелигиознообщество,вкоетодасеафектиратеотсвоитечувства,аееднообщество,вкоетоввсичкитесижелания,мисли,действиядапостъпватеточно.Например,Учителятможедавипроизведеедносъстояние,давиразтревожи.ЗнаетелиУчителяткакможедавиразтревожи?Щепроявишнемарливост.Виестесезабравилинякъде,атойможедавискриевтовавремекнигите.Къдесакнигите?Трябвадапознаетекъдесакнигитеви.Акосиясновидец,щепознаешкъдесаищекажеш:„Учителю,азнаправихеднагрешка,нотисигискрил“.Акатонесиясновидец,щесеявиеднаголяматревога.Нямадасеразтревожиш,ащегинамериш.Другслучай:тъкмоУчителяттипреподава,адойденякойитебодне.Акоподскочиш,загубваш.Научениканесепозволявадаподскача,дасестряска.Щестои,каточелинищонесееслучило,щепарализираболката.Щесикажеш:„Кактоидамебодат,азщесеправя,ченищонеусещам“.Товаехарактер,товаеволя!Диамантенаволя!„Амиазтъкмосемоля,дойдеминякоядяволскамисълисеотклоня.“Амичезлотоетам!Не,тищесемолиш,атойнекатебодва.Тисемолиш,адяволътдошъл,казва:„Твоятамолитванесехваща“.Тищестоишбезвниманиекъмнего.Щомсимахнешръката,катодагоотстраниш,значитисимуобърналвнимание.Тойведнагазабелязватовадвижениеисиказва:„Тозиученикмиобръщавнимание“.НапримерМарасиевкъщи.Майкатапита:„Маро,къдебешеднес?“Атяпоглеждавънпрезпрозорецакъммомъка.Щомпогледненатам,тойзнае,четямуобръщавнимание.Обърнешливниманиенадявола,тойзнае,четозиученик...Не,тойдойдеитинашепванещо.Тиощепо-нагорещеконцентрирашмисълтасиищесвършишработатаси.Такъвевеликиятзакон:акоискатедауспеете,трябвадаиматеспокойствие.Азтуймноголесногоговоря,надокатогонаучите!...Катовибодненякой,веднагащегонаучите.ВИндияимафакири,коитосеподлагатнаразличниопити,задаконцентриратмисълтаси.Боднатгонаедно,надругомясто,нонесепомръдва.Товаевъзпитаниенаволята.Следователновсекиможедавъзпитасвоятаволятака,чевдаденмоментдаможедарегулиравсичкимъчнотии.Катоученици,мъчнотиивокултнатаШколасапредвидени,задакалитевашатаволя.Катовлезетевокултниясвят,щедойдатизпити,задапречистятмислитеви,задаоблагородятсърцатавиидакалятволятави.Койтонеразбиратова,щемисли,чеенещолошо,ноокултниятучениксчитазаеднаголямапривилегиятова,коетомусееслучило.Напървовремеемъчнодасеспазитуй,нокогатодойдетедаразбиратезаконите,дасъзнаете,единголямтоваротвасщесеснемеищепочнетедасеучитемногопо-добре,отколкотосега.<br/><br/>Сега,катоученици,бъдететърпеливи,прилежни,внимателни!Щепроучвате,давидимведнагодинакакъвуспехможетеданаправите.Можеданаправитееднагрешка,втора,трета,нопостояннокарайтелъка,данаучитетуйизкуство,защотовиевлизатеведнавеликанаука,изисквасеучение.Засегашнитехора,присегашнатаматериалнанаука,сеизискватнай-малко15–16години,задапридобиятнякаквознание:4годиниосновнообразование,8годинигимназия,4годиниуниверситет,2годиниспециализация.Значи20годинисеизискват,задаседобиееднаспециализация;итогаващевлезетевсветастова,придобитото.Акатоокултниученици,витрябваощеповече.Още20годинивитрябват.Виещесикажете:„Е,дотогаваниещеостареем“.Ниезастаростнемислим.КойтовлезевтазиШкола,тойвсякогасеподмладява.Акоправилносеучите,щесеподмладите,аконесеучитеправилно,нямадасеподмладите,щеостареете.<br/><br/>После,първотонещо,катоправило:Щесестараетедаизправитевашитегърбици;такива,пригърбени,нетрябвадабъдете.Катостанетесутрин,щесиизправитегърбиците.Никаквигърбици!Щестанеш,щеизхвърлишгърбицата.Гърдитещебъдатизпъкнали.Изпъкналитегърдипоказват,чеувасимажеланиедасеучите,аколкотоповечесестеснявате,иматепо-малкожеланиезаучене.Можедаиматемалкоизкривяване,щегледатегръбнакадабъдеизправен.Всякоизкривяванееотдявола.Вокултнатанаукагърбицинесепозволяват!<br/><br/>После,акоиматенякакъвнедъгнакракатаси,щетуритевумасимисълта,дапремахнететозинедъг.Щеправитетозиопитден,два,триищесипоправитекрака.Окотовиемалкоразногледо,инегощепоправите.Иманачинидасепоправите.КатовлезетевокултнатаШкола,трябвадапоправитереднедъзи.Най-първотонещо,дасиизправитегърбиците!Гледам,някоиотвасдостасапрегърбени.Казват:„Годинитемунатежали“.Никаквигодининесанатежали,нотоваеединнедъг,единлошнавик.Когаточовекнаправинякаквопрестъпление,тойнавеждаглаваиказва:„Злонаправих“.Акогатонаправиеднодобро,тойсииздигнеглавата,отправяумасикъмБогаинеговатамисълсеотправявтояблагословенпътнаБожественатаИстина.Двоякогледане,двоякотежнениеима:къмБога,икъмземята.Тежнениетонанашияумтрябвадабъденагоре,къмцентъра,откъдетоидесветлинатаизнанието.Та,междудругитенеща,всекиденсеоглеждай,гърбавлиси.Типръвщесеогледаш.Едноотправилата:ученикъттрябвадабъдестро̀енивходаси,ивдействията,ивпогледаси.Всичкотрябвадабъдехармонично,даняматакаваразпасаност!Спретнатост!Всяконеговопоглеждане,всяконеговодвижениетрябвадабъдеосмислено–икатоходи,икатосеспира,икатоговори.<br/><br/>Отвсичкотовадасенесмущаваме,ададойдемдоонзипървоначаленживот,кактоБогниесъздал,дапридобиемБожественидвижения.Стуйщесезанимавамеединчас.ТоваевъншнатастрананаШколата.<br/><br/>Първо,щенаправитеупражнениязаусилваненаволята,после,заусилваненахарактера,заупражнениянаума,инай-послеупражнениязадобиванеистинскизнаниянаживота.ТоваезаконътнаЛюбовта.<br/>
Отче наш
Беседа, държана в Русе, 1 октомври 1922 г., 8 ч. вечер.
Най-често използвани думи в беседата:сега, аз, има, казва, всички, може, всичко, дойде, години, учите, влезе, школа, любов, паметта, вода, хляб, съм, учител, знание ,