От книгата "Новият живот", Съборно Слово, 1922 –1924
Издателство: "Бяло Братство", София 2009 г. Книгата за теглене PDF Съдържание
От книгата "Аз съм истинската лоза", Подбран цикъл от 10 беседи, изнесени в Търново, 1922 г.
Издадена е от ИК "Роял 77", Варна по поръчка на Духовно общество "Бяло Братство" - София, 1992 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание
Ще ви прочета четиринадесета глава от Йоана. <br/>Тазиглаващеяприложитекъмднешниянаряд.Дасепрочетецялатаглава.Щевидамнякоипояснениязаживотанаученика.Ученикът–койтоидаетой,откаквотоиположениедае,откаквотоидаеполе,каквитоизнаниядаима,простдаеилиучен,щомкатовлезевПътянаученичеството,вокултнатанаука,внеговсякогасеповдигаеднавътрешнаборба.Аборбатаеедновътрешносъпротивление,коетоенапълноестествено.Тренът,койтоседвижи,срещасъпротива.Колкотопо-бързоседвижитой,толковапо-голямоесъпротивлението.Същоипараходът,койтоседвижи,срещасъпротивление,ноитойтрябвадагопреодолее.Законътетакъв.Съпротивлениетоименнопоказва,чевиестевПътя,т.е.движитесе.Аконямасъпротивление,товаозначава,честоитенаедномясто.Следователновсичкиизпитания,коитомогатдадойдатвживотави,показват,чевиеседвижите.<br/><br/>Сега,тезисъпротивлениясаотразличенхарактер.Най-първовумавищесеродиедносъмнениедалистенаправияПът,далиетозиПътят,покойтостетръгнали,илииманякойдруг.Дотогаваможеданестемислилипотозивъпрос,нощомвлезетевтозиПът,щезапочнетедамислитедалитозиеПътятилинее.Следтова,щомкаторешите,четозиеПътят,щесеродиеднадругамисъл:далитозиенай-краткиятПътилине.Когаторазрешитетозивъпрос,щесеродидруг:далищеможетедаизвървитетозиПътилищесеспрете.Следкаторешите,честенамерилиПътя,четойенай-добрият,щевидойдежеланиетодасеспрете,дасеразположитеидасипохапнетемалко.Итакаможедазаспите.Товасаредизкушения.КойтоетръгналпоПътя,немусепозволявадазаспи.НаучениканесепозволявадазаспинаПътя!Добрещесхванететова,анебуквално.Щезапитатебезспанеможели.Може,разбирасе.„Безспане“означавасъзнаниетовидаебудно.Мислители,чеживотътнаспанетоенеобятен?Не,притезиусловия,прикоитоживеем,спанеиманаземята,новПътя,покойтовървим,нетрябвадасеспи.Тамнапример,спанесенаричасъстоянието,когатотвоятумсеотвлеченазад.Спомнишсисвоетоминало,благата,коитосипреживял,иутебсепораждаедножеланиепакдазаспиш.Когатопреживяватевашетоминало,товаееднозаспиване.Щемикажете:„Какволошоимавтовачовекдапреживеесвоетоминало?“Нямалошо,нонищонямаданаучите.Представетеси,чеследкатостесвършилиуниверситетпожелаетедапреживеетеединденотвашетодетинство.Взематебуквараигочететеотначало,чететегоедин,двапъти.Какворазбрахтеотвсичко,щомкатопрезтовавремеможехтедапрочететенякоясъдържателнакнига,авиечететебуквара.Щекажете:„Едновремепотозиначинчетохотбуквара“.Оставетевашиябукварвнаследствонадругидагочетат,икогатотегочетат,виесерадвайте.Старбукварневитрябва.Когаточовекпреживявасвоетоминало,товаеприготовлениезасъвършенияЖивот.<br/><br/>Имаидругаеднаопасност.Когатоединучениквлезевтозипът,унегосезараждажеланиекъдекоговидиисрещнеотсвоитедругари-ученицидагипитакаквосаразбралиотУчението.Тойнесезаемасамдачете,азапочвадапитадругаритеси.Товаеедноизкушение.Натакъвщекажеш:„Вървисипопътя,немесмущавай!“Щедойдечетвъртотоизкушениеищесикажеш:„Етохора,коитонемеразбират,коитонемипомагат“.ВПътясамщесипомагаш,нямадатърсишпомощотникого.Акотинесиздрав,акотвоятгръбнеездрав,нямадатръгвашнапът.Здравтрябвадабъдеш.Акосиученик,щевземешнай-труднитезадачи.Можедаминатедна,две,десетгодинидокатогирешиш.Единственотонещо,коетосепозволява,едаповикашотдълбочинатасвояУчителиБогдатипомогне.Авиезапочватеединдругдасеучите.ТакащеизкривитеБожиетоСлово.Койкогоучи?Никойникогонямадаучи.Туксеизискватърпение,мълчаниеиразсъждение.<br/><br/>Иматенякакъвнедъг;вПътя,вкойтовлизате,несепозволявананикогоникакъвнедъг.Несепозволява!БезнедъзищесевлизавПътя.Щомимашеднаслабост,тящетеспъне.Отмахнитазислабост!После,несчитайтетезинедъзизаваши.Когатоученикътвлезевучилището,щемуприпомнятнеговотоминало,щегоубеждават,четоваенегово.Имногопътивнегощесеявяваеднопротиворечие.Не,виещеотказвате!Можеби,някойпътдавидойдемисълта,чесеганеевреме,илидасикажете,честеималинякакваслабостнякога.Товаеедновнушениеищомгоприемеш,тищесеспънеш.Трябвадакажеш:„Едновремебешетака,носеганеетака“.Азподдържамсегашнотовреме.Аковашатадрехаечистаидойденякойивиоцапа,тазинечистотиявашалие?Илидойдедругивикаже:„Защосеоцапа,незнаешли,четукнесепозволявадаимаоцапанихора?ИзлезвънотПътяисеочисти!“Излезешли,тищесеспънеш,атоваимецелта.Таковаочистванеефиктивно.ЩевървишпоПътянапред!Нямадасеспирашдачистишпетнатанадругите.Щекажеш:„Койтомееоцапал,тойдамеочисти“.Товаеправилозаучениците.АвиещесеспиратенаПътядасечистите–тукщесеспрете,тамщесеспретеиПътятщеостаненеизходен.Правокъмцелта,нищоповече!ЩевложитеЛюбовтакатозаконищеходитеповсичкитенейниправила!Ясноетова,нали?После,вПътянесепозволявадасеговорятотрицателнинеща.Акосивприятнонастроение,мислизаБога,завечнияЖивот!Щедойденякойдавиразправянебивалици:„Знаешликаквонещосеслучивнашетобратство–опеклисаеднояйцеигоизяли,авнашетобратствоезабраненодасеядатпеченияйца“.Заникаквипеченияйцанямадаговорите.Койеопекъляйцетоикойгоеизял,тованеевашаработа.Товасаизкушениязаучениците.Можепрезтазигодинанякоидавиговорятзапеченояйце,внимавайте!ВиещесемолитезаЛюбовта,занейнотоприложение.<br/><br/>Презтазигодинавиещеиматеидругинякоиизкушения.Щезапочнешдасепиташ,следкатоситръгналпотозиПът,осмислиллиситазиработа;тиимашмъж,жена,деца,общественоположение;първосиуредиживота,ощенемуевремето;почакайощееднагодина,анаследващатащесеприготвишпо-добре...Аследващатагодинаникоганямаданастъпи.После,щетидойдеиизкушението,чесимлад.Младлиси,старлиси–тищетръгнешищевървишпоПътя;щевървиш,аконеискашдасеспъваш!<br/><br/>ДушатавищебъдеобгърнатасБожиятаЛюбов!Итогаваможенафизическиясвятдавършитекаквотоискатебездасеспъвате.Мислишли,например,чеакохванешнякогоигозатворишвзатвор,сизатворилидушатаму?Не.Например,някойимажеланиееди-койсибратдавървиснасвПътя.ВПътяситръгналтиинемислизаникойдруг!ТивървивПътяинемислизадругиядалиевПътяилине.Несеспирайдаканишинесеспирайдаказваш:„Мъжътидецатамиостанахавкъщи,дасевърнадагипоканя“.Несевръщайназад!Защотоакомислите,чеиматедецавкъщи,виеиматеедноотголемитезаблуждениявсвета.Никоядушанеможедабъдетвоедете,тясиедуша.Някоямайкащекаже:„Азимамеднодете“.Катоимашдетекаквосиспечелила?–„Азимамсин.“Каквосиспечелилаоттвоясин?–„Тойщемегледанастаригодини.“Другозаблуждение!АкотебеГосподнетегледа,чесинъттилищетегледа?Моженай-последасеопиташдаразрешишвъпросазасвоятасъщносткатокажешвдушатаси:„Азсъммумайка“.Другозаблуждение!Никаквамайканесити,нитопъктойтиесин,апростовиеназемятасиприпомнятеотношенията,коитоиматекъмБога.Следователно,когатокажеш,ченякойтиесин,товаозначава,четвоитеотношениякъмБогасасиновни.Акогатокажеш„Азсъммайка“,сеподразбираБожественияДух,Койтотееродил.ТовасаотношениякъмБога,анекъмхората.Такатрябвадамислиученикът,акоискадавърви.Някойказва:„Азоставихбащаси“.Къдеебащати?Тиощенесигонамерил.Бащатинееназемятаибратятатинесаназемята.Акотвоятбратследдесетгодиниумре,щепиташтогавакъдееотишъл.Нямадасеспъвате,смелоирешителнощевървитепоПътя!Азговорянаонезиотвас,накоитосъзнаниетоепробудено.Нямадасеспъвате!Щедойдатспънки,нотенямадавипопречат,аковиесаминесеспънете.<br/><br/>Сега,мнозинапредставяттозиПътнаученичествотозамноготруден.Тойнеелесен,нонееитолковатруден,колкотонякоигопредставят.Христосказва:„Вземетемоетоиго,защотоелеко“.Аиготонасветаемноготежко.Пътятнасветаемноготежък.Тамхоратакаквилинестраданияпреживяват,задаподобрятсвоетоположение,ипакгоизгубват.Акоезастрадание,светътпознавапо-големистрадания.Имахора,коитострадатповече.Някойвлезедакраде,теглятмуединкуршум–свършвасеснего,счупятмукрака,осакатисе.Атези,коитосавИстината,сестрахуватиказват:„Акомистаненещо?“АкосивПътя,мислишли,ченямадатистаненищо?Пакщетистане.Въпрекивсичкотова,тозиПътелекиприятен.Сега,в<ahref='list_bible_b.php?id=&part=14&cat=Йоан#result'>четиринадесетаглаваотЙоана</a>сапредставенимъчнотиите,коитощесеродят:тозилиеХристос,друглие;вънлиеТойиливътре?НикъденямадаГотърсите.Любовта,товаеХристос.ИмателиЛюбовта,товаеХристос.НямателиЛюбовта,няматеХристос.Кардиналнотакаерешенвъпросът.КъдееТой,вБългарияли,вГерманияли?ХристосеЛюбовта;имателитазиЛюбов,въпросътерешен.НотърсителиЛюбовтаотдругитехора,Христоснеетам.ИотвастърсятлиЛюбовта,итамнееХристос.Любовтанесетърси.КогатоизгрееСлънцето,ниетърсимлиго?Щомизгрее,тощевиобгърнесъссвоятасветлинаитоплинаинямазащодаготърсим.Сега,виепобукващемеразберетеданетърситеникого.Щекажете:„Иазнямадатърсяникого“.Убългаритедумата„търся“имадвезначения:търсишнякоговнякаквапосокаилиизтърсвашнякаквадреха,скоетовдигашсамопрах.Вие,когатотърсите,самопрахвдигате.Товаказвамзаонзи,койтоеученик,задаразберекаквитрябвадабъдатнеговитеотношения.Павелдаваединстих:„Койтостои,дагледаданепадне“.Увасможедасеродимисълта:„Далиазнесъмпаднал?“Вкаквоседипаданетоначовека?ТиситръгналвБожияПътнаЛюбовтадаживеешсГоспода,аидванякойитиказва:„Слушай,тинализнаеш,чесъботататрябвадасепразнува“.Другтиказва:„ВтозиПът,докатонесекръстишсвода,неможешдаходиш“.Товасавъпроси,коитоняматнищообщосученичеството.Научениканемутрябваникаквасъбота,никаквокръщение!Кръщениетоезанекръстените.Катоучениктойщевървиправокъмцелта.БогеЛюбов,аЛюбовтавключвавсички.Любовтасамапосебесивключвавсичко,тяеизпълнениенацелиязакон.СрещнетелиЛюбовта,виенямадасеспъвате,защотоиматецелиязакон.Научениканесепозволявадасеобръщаназад.ЗнаетеликаквостанасЛотоватажена?Когатобягаха,бешеимказаноданесеобръщатназад,атясеобърнаистананасол.Таканякойотученицитесеспира,въздъхваиказва:„Оставихбащасиимайкаси,горкитепочинаха“.Нощомсеобърнетозиученик,насолщестане.Бащати,майкати,братятати,щомсезапалиградът,щомсеопарят,итещедойдатследтебе,акоиматсъзнание.Никаквообръщаненазад!Абсолютноникаквообръщаненазад!Правокъмцелта!Тогавапъкможедадойдедруг,задавиговоридругонякоеизкушение:„Титакъвегоистнетрябвадабъдеш,толковахорасаизостанали,помогнииммалко“.НаПътяникомунесепомага!Етокъдеемъчнотията.Щебъдесмешновединоркестър,къдетосасесъбралинай-добритемузиканти,дазапочнатдасипоправятпогрешкитеединнадруг.Принай-малкотоспиранещесеразвалицялотосвирене.Притезимузикантинеседопускатникаквипогрешки.ЩомкатосивПътя,нямакакводапомагаш.Започнелидасепомага,свиренетоспира.Щомсеспрешдапомагашвгрешкитенадругите,тисиизвънПътя.Неизбежноувасщесеродивъпросъткактаканетрябвадапомагате.Щевидамеднопояснениенатазимисъл,защотоемалкопротиворечива:виестенаПътя,даденовиеедновъже;виегодържите,намотанонаколелце,иотдвижениетонатоваколелцезависиживотанахилядихора.Тогаваидванякойученик,накоготоремъкътнаобущатамуескъсанивиказва:„Молятисепомогними,направимиеднауслугадамизакопчеешремъка“.Виеоставятевъжетоивсичкионезихоразагиватзарадиремъканатозиученик.Не,щемукажете:„Закопчейсиремъкасам,азнемога,защотодържавъжето!“Исегачестомепитат:„Учителю,трябвалидазакопчаремъка?“Щомдържишвъжето,никакъвремъкнямадазакопчаваш.Дажеакоитвоитеобущасаразвързани,щепредпочетешбосдаходиш,отколкотодапуснешвъжето.Следователно,когаточовектръгнепоПътя,тойимаважнаработа,имасвоепредназначение,програма,коятотрябвадаизпълни.Нитовляво,нитовдяснотрябвадасеспира.Някойщемукаже:„Чакаймалко!“–Бързам,нямамвремедасеспирам.Тогавадругнякойщетикажедачакаш.Не,тищевървиш,нямадоридапоздравявашникого.Напред!Щетикажат:„Тинесиучтив“.Напред!–„Утебечовещинанямали?“Напред!–„Защонениразправишнещо?“Напред!–„Каквомислиш?“Напред!–„Амаиниещетръгнем!“Напред!Несеспирай,нищоповече!Тезихора,коитотеспиратнаПътя,савседухове,коитоприематблаговиднаформаитиказват:„Чакайиниещедойдем“.Тесамосииграят,теникоганямадатръгнат.Тесахора,коитовизабавляват,задависпънатиспрат.Виетрябвадавървите,каточелитенесъществуват...Товасеизвършвавътревъввашетосъзнание.ТоваеПътятнаученика.<br/><br/>Азизпитвамонези,коитопостъпваткатоученици;например,далищеизпълнятедназаповедотноснонякакватайна.Вдействителностняманикакватайна,асамогледамкакщеизпълнятзаповедта.Казвамнанякоиученици:„Каквотовидяхте,нямадагоказвате!“Посленаблюдавамдалищеизпълняттова,коетозаповядах.Теотиватприеднасестраиразправяткаквосавидели.Бяхаобещалиедно,анаправихаобратнотоикаквостана?Родисееднамалкадисхармония:каквовидялтози,каквовидялонзи...Нищонесавидели.АзискамдавидитеЛюбовтаидаявъзприемете.Ивиказвам,чеувасимаеднаслабостнасамохвалство.Ученикътнямакаквосамдасехвали:„Азтовавидях,оновавидях“.Щепомните,чещомвисекажезанещо,нетрябвадагоразправяте.Неговорете,мълчете!Азмногосъжалявамзатозиголямнедостатъкувас,специалноусофиянци.Тесаготовидаокрякаторталъкакатококошказаеднояйце.Инай-малкотояйцетакащегоразправят!Акогатогоодумат,щесесъбератищекажат:„Дамълчимвече,данегоказваме“.Не,небиватака.Неговори,товаеизпит!Акоиманещозаказване,товаемояпривилегия.Виеняматеправодаказвате,защоторазвалятевсичкиработи.Работата,коятотрябвашеаздасвърша,виеискатедаяправите.Самомоятачеткащеянаправи!Виесемеситезаработи,коитонитовклинвлизат,нитовръкав.Когатотрябва,азщевиповикамищевикажа.Азвсичкосъмвзелпредвид.Вчеранякоисеразгневихаиединмиказа,чевидялдухомкаквоимавстаичката.Нищонеевидял!Наменещеказва,чедухомгоевидял!Акотойдухомевидялнещо,най-първонямашедасесърди.Когатовивъведатвтазискришнастаичка,трябвадаразберетенещо,разбиранетрябватам.Акоенужнодасезалъгваме,товаедругвъпрос.Пъкакоезакартини,азсъмпървият,койтосъмвинаучилдагледатехубавикартинивсякасутрин.ЕдинденнякоиотвасщеотидатвЕвропа.Тамнякойизвестенхудожникенарисувалхубавакартина,хубавпейзаж,поставилгоеврамкаихоратасгодинигледаттазикартина.Казвам:„Елате,азщевипокажаоригинала,нямадавикоствамного!“Аковиеизлезетеполовинчаспредиизгрев,щевидитеоригиналанатазикартина,койтоехилядипътипо-хубав,по-красив.<br/><br/>Виетрябвадабъдетепослушни,товавилипсвасега.Първотонещо,коетовиспъва,енепослушанието;виенеизпълняватемоитедуми.Второтонещое,чепостояннокоригиратемоитедуми:„ГосподинУчителю,товаграматическинеевярно,нееправилно,таканеможе“.Незнаетели,чевашатаграматиканаземятаебезграматичиенаНебето?Мислители,чебългарскатаграматикаенай-съвършена?Съществителнототрябвалодасепостависледглагола.Имаезици,къдетосъществителнотостоипредглагола.Някойпътсъществителнотосепоставянакрая,наопашката,анякойпътвсредата,другпът–вначалото;зависиотезика.Акобългарскиятезикетолковасъвършен,произнесетемидумата„Любов“,нотака,чехоратадаразбераткаквонещоеЛюбов.Сега,катокажеш„Любов“,трябвадаговоришединчас.Такъвезикмногоразвитлие?...Итака,трябвапослушание!Казвате:„Духътмиказаднесдапостя“.Онзи,комутоеказалДухътдапости,разбирапоставпървастепен,нафизическотополе–седнеинеядецялден.Защонеяде?Духътмуказал.Тойпости,ноработатае,чецялденгледа,наблюдавадругитеиимказва:„Тизащонепостиш,незнаешли,чееголямгрях?Азоттазисутринсъмзапостил“.Започваданаобикаляизаприличвана<ahref="http://petardanov.com/index.php/topic/1711-1922-08-27-%d0%bf%d1%80%d0%b0%d0%b2%d0%b8%d0%bb%d0%b0-%d0%b8-%d0%bc%d0%b5%d1%80%d0%ba%d0%b8-%d0%b7%d0%b0-%d0%b8%d0%b7%d0%b1%d1%8f%d0%b3%d0%b2%d0%b0%d0%bd%d0%b5-%d0%bd%d0%b0-%d0%b2%d1%81%d0%b8%d1%87%d0%ba%d0%b8-%d0%bf%d0%be%d0%b3%d1%80%d0%b5%d1%88/#entry33987">турците-рамазанлии15</a>.ЕдинрамазанлиятурчинотВарнаминавапокрайединизвор,сяда,измивасикраката,задавземеабдест.Идваединбългарин,отваряситорбатасбаницаизапочвадаяде.Изведнъжтурчинътскача:„Абегяур,незнаешли,чеазсъмрамазанлия?“Чебой!...Акотипостиш,неядеш,товаощенеесъбитие.Никойнетрябвадазнае,чепостиш.Щепостишвъввсякоедноотношение.Иповременапостащебъдештолковаблаг,толковаснизходителен,щеизвинявашпогрешкитенадругитехораищесерадваш,чедругитеядат.Щекажеш:„Братко,азмногосерадвам,чеядеш.Моятстомахеразваленисъмнадиета,носерадвам,четиядешсладко“.Измийсилицето,заданетепознаят,чепостиш,ибъдирадостенивесел!<br/><br/>Сега,всичкислабостиседължатвсенатакива„правипътища“.Имамнозина,коитосасеспрели,отбилисасеотПътяиказват:„Слушай,неходипотозиПът,сприсепринас,ниеходихмепотозиПът,внегонищоняма“.Приникогонямадасеспирате,вникогонямадасевслушвате.Щевървите,нямададаватеухоначуждитедуми.Щекажете:„ТозиПътазгозная,понегощевървя“.Ипакщевидамединпример,койтосъмразказвалидругпът:когатопредадохпървияурокнасофиянцидаходятвечерновременаВитоша,имказах:„Когатотръгнетеизпътя,сникогонямадасеразговаряте,откучетанямадавиестрах,нямадасеспиратедаимхвърлятекамъни,вкраенслучайщебръкнетевджобаси,задаимхвърлитемалкохляб,инесебойте.Акосеизгубитеизпътя,нямадапитатеникого,нямадатърситечуждапомощ.Самищенамеритепътяси“.Онези,коитопостъпихатака,добрезавършиха,акоитосеотбихаотпътясиипотърсихачуждапомощ,имахамалконеприятности.Мълчаниетрябва!КогатовървитевПътя,щемълчите.Щевървитесамосмисълтаси.СпрешлисенаПътявкакъвтоидаесмисъл,неприятноститещедойдат.КогатотръгнешвПътя,щедойденякойищетеобиди,нотищемълчишищевървиш.Несеразправяй,разправиинесепозволяват!Тибързашдавземешпоследниятрен,някойтесрещаитиказва,чесипоследенвагабонтин.Тисеспирашисевъзмущаваш:„Как,азвагабонтин?!“Изгубвашминутатаиизпускаштрена.Не,нямадасеспираш!Иучениците,когатотръгнатпоПътя,нетрябвадасеспират.Всичкиокултистипроповядватдасеслагавосъквушите,заданесеслуша.Когатосекачишнатрена,тогаваможеонзи,койтоседивнего,даговориколкотоиска.Никаквиспоровенямадаразрешавате!КаквощеспоришсменевПътя?Казваш,четидължадвесталева.Бъркамвджобаси,койтоепълен,давамтииминавамкъмдруг.–„Хилядалеваимашдамидаваш.“Давамтиитазисумаипродължавамнапред,нищоповече.Щомимашвджобасинещо,следователноимашдадаваш.Щомбръкнешвджобасиинямашнищо,щемълчиш.Ученикътнеможедабъдебеден.Щеотхвърлятемисълта,честебедни,защотобедните,когатомислят,чесабедни,беднотиятапривличат.Всякогащемислите,честебогати.Ученикъттрябвавсякогадабъдеположителен;тойнетрябвадамисли,чеегрешен,ченещонемудостига.Тойтрябвадамисли,чевсичкоимаичетрябвадагообичат.Положителентрябвадабъде.Товаепървотоправило–положителентрябвадабъде!ВтозиПътсатръгналихилядаученици;даречем,ченякойоттяхебеден,адругитесабогати.Ниматезихилядадуши,коитосарешилидавървятвПътяидаизпълнятВолятанаБога,нямадасиуслужатединнадруг?Щесиуслужат.Щекажат:„Братко,вземикаквототитрябва,всичкоенатвоеразположение“.Нимастодуши,коитоносятсвоитеторби,нямадатиуслужат?Товаезакон.ВПътявсичкоепредвиденоитотрябвадасереализираабсолютноточно,кактоепредопределенопоБожиязакон.Често,когатоговоря,някоисимислят:„ДалиУчителятговоризамене?“Несеспъвайте.Щоммислите,чекогатоговоря,имамнякогопредвид,виесеспъвате.ПоПътясеговорятсамоположителниработи.Щомазговорязаотрицателниработи,разбирам,ченякойотученицитесееспрялнякъдеиказвам:никойученикнетрябвадасеспира,тойтрябвадавърви.Учителятникоганеможедаговориотрицателнинеща,неможедаседненаПътяидаморализирасвоитеученици.Тойщеимкаже:„Напредщевървите,сЛюбовтащесезанимавате,БожиятаМъдростщеимате,Истинатащеподдържате!“Такае.Ученикът,койтоетръгналвтозиПът,трябвадасепростисвсичкисвоинедъзи.Всвояум,всвоятадушатойтрябвадасеепростилстях.<br/><br/>Сега,някоиотвасмогатдакажат,чесамалконервниисприхави.Товасахипнотическисъстояния.Самоаковлезеединтрънвкракави,можетедастанетенервни.Тазинервностседължиединственонатръна;извадетегоитовасъстояниещемине.Например,стоитеисемолите,искатедазнаетедалистеконцентрирани,нонякойидваивипрошепва:„Днесиматедаплащатеполицаотстохилядилева.Аконеяплатите,отиватенасмърт!“Виеведнагасеспирате,разтреперватесеиказвате:„Какщеяизплатя?“АмичевиестенааудиенциясБога,амислитекакщеплащате.Ушитевитрябвадабъдатзапушени,макардаиматестотакиваполици.Товаеедноизпитаниезавас.Щевикажазащонетрябвадасезанимаватестазиполица:допуснете,чевашияткракесчупениедошъллекардагонамести.Тъкмотойвинамествакрака,пристиганякойивиказва:„Знаешли,чеимашдамиизплащашполицаотдвадесетхилядилева?Еланабанката,налисичестенчовек“.Итипонечвашдастанеш.Трябвалидаставаш?Не,тищемълчиш.Този,койтоедошъл,трябвадавиди,чекракъттиесчупен,трябвадаизчакадаоздравееш.Неизчакали,неговатацелезадна.Тищестоишищевнимавашкаквотиеказалтозичовек,нямадамърдаш.Товаепослушание!Авсичкитеполицищеплатиш,когатооздравееш.Някойщепопита:„Нетрябвалидаотида?“ПредидаситръгналвПътяизчистивсичкитесисметкивътрешновдушатасиищеприключишсвъпроса.Аконякоисметкиостанатнеочистени,тенесатвои,ачужди;негиразчиствай.Некавсекиизчистисвоитесметки.<br/><br/>Сега,тезисамъчнотиите,коитощесрещнетепрезгодината.Виестегисрещалипредиитазигодинаотновощегисрещнете.Несеспъвайте.Важнотозавасезнанието,несеспъвайте!НиещевървимищеизпълнимВолятаБожиятака,кактоеписано.КогатовървимизПътя,можедасеразговарямезаважниработи,амаловажнитещеоставимзадругите.„Сегалимуевреметоилиидущатагодина,данесмезакъснели?“–Да,сегамуевремето!–„ДалиетозиправиятПът;даливсички,коитосатръгнали,саготови?“–Всичкисаготови!–„Тозибратнемисехаресва.“Неевашаработа!–„Защосагодопусналивтозиклас?“Неевашаработа,абсолютноняматеправодапитатезащоевлязал.Виестевлезли,занимавайтесесъссебеси.ЩепитамелиБогазащоедопусналтезибръмбари?Допусналгие,товаеНеговаработа.Ниещеблагодарим,чесмевтоваБожественоУчилище,ачеедопусналбръмбари,мушички–товаеНеговаработа.Ниесамощеконстатирамевсичкотова.НесезанимавайтесБожественитеработиинегикоригирайте.НекоригирайтеБогавНеговитедействия!НитосъветМудавайте!ЗащотонякоисъветМудават,четрябвалодабъдатмалкопо-богатиилипо-умни.По-голяматаученостебогатство.Неможешлидагоупотребиш,каквощеправишснего?Другискадабъдемалкопо-силен.Тималкитесилинеможешдаупотребиш,акакщеупотребишголемите?Имадругоедносъстояние,коетоученицитемогатдаусетят.МожедасенамеритевположениетонаДиоген,прикоготокъмкраянаживотамуидвалимнозинадагопитатпоразличнивъпроси.Единдентойказал:„Днесискамдасипочина,нежелаядаимамсникоговземане-даване“.Отдалечилсеизвънградаподеднакрушадаразмишлява.Дообедвървялодобре,нопообед,тъкмовнай-спокойнотовреме,единчовекидвадагопитазанещо.Диогенсеусмихналироничноинищонемуотговорил...Амичетозичовекоткъдедазнае,чеднеснесиразположен,иличенеискашдаприемашникого?Нимаискашстазисипостъпкавкраянаживотасидафалираш?Понякойпътвиеказвате:„Днеснеискамникойдамебезпокои“,нотозиденидванякой.Нетрябвадависпъвавъпросазащоедошъл.Дошъле;щесвършишработатасиснегоищевървишнапред.<br/><br/>Неискамдаостанетеспогрешновпечатлениеидакажете:„ПакнинарязаУчителя“.Никогонесъмнарязвал,новиенестенаПътя.КогатовървитевПътя,сгреханямадасезанимавате.Правилотоеученикътданесезанимавасживотанадругите.ЦелтатрябвадабъдеБожиятаЛюбов,изпълнението–БожиятаМъдрост,априложението–БожиятаИстина.Стяхщесезанимавате!Аконатебтиедобре,щебъдедобреинавсичкиоколотебе.<br/><br/>Имаидругоположение,прикоетонякоиказват,ченесеобичаме,чеУчителяобичанякогопо-малко.Товаеилюзиянавашияум.АковТърноводнесгрееслънце,авъвВарнаимаоблаци,варненцимогатдакажат:„Днесслънцетонениобича,имамалкооблаци,слънцетоенеразположено“.Нечеслънцетоенеразположено,авиеобразуватеоблациипредаватевашиянедостатъкнаслънцето.Другиказват:„Принасемногохубавовремето,отличендене“.Атретиуточняват:„Унаскаквабуря,гръмотевици,какъвградимаше!“Не,неекривослънцето.Акоувасимаград,тозиградеваш.Акосебиятхората,акоиманедоразумения,тованеенедостатъкнаБога,аевашнедостатък.Акониесекараме,товасанаши,анеБожииработи.ВБогасъществуваеднаабсолютнапозитивноствъввсичкинеща,Тойевсякогаблаг.Итогававие–учениците,сенамиратевположениетонациганката,коятосеоженилазацарскиясин,нохлябътнеѝбилсладък,тавзеласкришнобрашноведнапаницаигоизсипаланакупчинка,задасиомесипита.Товаенавикотминалото.Такаивиесегащетръгнетеотстаянастаядапроситебрашно.Защогоправите?–Защотосмебедни.Не,виестевминалотосисъстояние,предидасеоженитезацарскиясин.ВПътянаучениканяманикаквабеднотия!Ученикътнеможедабъдебеден,дисагинемутрябватипросененабрашнонемутрябва.Тойтрябваданапуснетозинавик.Хлябътивсичкодругомуепредоставено.Тойтрябваданапуснетезидисагиитовабрашно.<br/><br/>Понежестетръгнали,азвиказвамкаквоможедасеслучинаПътяидависпъне.Някоищесезапитатдалинесасеспрели.Нестеспрели,тръгналисте,новиказвамкаквоможедастане.Томожедастане,можеиданестане,носъществувакатовъзможност.Икогатостане,никаквоухонемудавайтеинесеспирайте.Светанямадаоправяте.Комутоидадължитенещо,нямадасеспирате,защотоеднаминутаоставадотрена.Дажеиутеханямададавате;някойщевика,нотищевървиш.Оглушкищесиправите,съвършениоглушкищесиправите,койтоидаеподиреви.Нищоповече!Забелязалсъм,чеимадвавидадеца:лошитедеца,когатохванатмайкаси,плачат,задържатя,теглятядасевърневкъщи.Адобритедеца,когатовидятмайкаси,тичатснеяинеплачат,аказват:„Азщедойдастебе“.Върветесинапред;аковашетодетенцеискадавърви,вземетего.Акоотиватенагостиитонеплаче,вземетего;искалидавървисвас,неговръщайтеназад.Атеглиливиназад,плачели,оставетего.Нищоповече!Рязкоиположително!Несеспирайтедамуразправятетова-онова.НаникогонеобяснявайнищопоПътя,правокъмцелта!Пътят,койтощеизходите,еприятен.Някъдеимамногонеприятниместа,нотоваевредананещата;имаимногоприятниместа.Ученицитемогатданаправятеднадругапогрешкаизанеяискамдавипредупредя.Дадопуснем,честеучениквучилищетоиглавнотонещозаваседасизнаетеуроцитеитохубаводагизнаете,даразбиратепредмета.Обаче,виенеучите,азапочватедасеобличатемногохубаво.Отиватенаучилище,ноурокътвинеенаучен.Искатедапривлечетевниманиетонаучителясдрехитесииказвате:„Учителю,ниеизвършихмееднонещо!“Нищонестеизвършили;важенеурокът,анедрехата.Виеказвате,четрябвадабъдетеморалниидобри.Товасавашитевръзкиивашитечепичета.Намморалненитрябва.Обикновени,простидрехитенитрябвадабъдат;можедасаималкоскъсани,ноакознаешурокасидобре,учителятщебъдедоволен.Тойщетеизвинизадрехите,чесамалкоскъсани.Аможедаиматеинай-красивитедрехи,часовникипрочее,нодаказватзавас:„Хубавооблечен,нонеучи“.Любовтатрябвадавлезевсърцетови!Занасеважнокаквоесърцето,анекаквидрехиимаотвънка!Ниенесмезавъншнияморал;негониенаричамеприческа,обличане.Итойехубав,ноезасвободнотовреме.АщомсинаПътя,върви,главнототамеучението!Трябвадазнаешзакъдеотиваш.–Отивамвучилището.Знаешлиуроците?–Знаяги.Щомдойдеш,щетеизслушаме.Христосщетизададепървиявъпрос:„Разрешизадачатазамилосърдието!“Излезнадъската,самразрешавай!Многодобре,седни;вървисегаиприлагайтазизадача!Надругигоучителятказва:„Разрешизадачатанатърпението!“Ивсекиученикразрешаваекспедитивноивсичковърви.Учителятоценява:„Многодобре,вървиизапочнисвторияурок!“Презтазигодинащерешаватезадачатанамилосърдието–първатазадача,коятодаватнавсички.<br/><br/>(Запитват:„Можелидасекаженякому:„Тинеможешдасимиприятел,защотосиприятелнанеприятелями“?“)Аконякойотговаряпотозиначин,тойнееученик.Виерешаватекакваезадачатанаученичеството–даразличаватеприятелството.Всекиученик,койтодобресеучи,евашприятел.Авсекиученик-ленивецевашнеприятел.Защотоонзиученик,койтонесеучи,имаединнедъг,неговиятумезаетсдругиработи.Аконякойучениккаже,ченеможедаживеедобърживот,товаозначава,чеумътмуезаетсдругинеща.Итака,наученикаказвам:всеки,койтодобресеучи,миеприятел.Тезинещасаказанипредихилядигодини.Товаеметод;мисля,чеивПисаниетоеказано:„Враговетенашисаивашиврагове“.Няколковъпросащерешаватетазигодина:<br/><br/>Първо:Истинатавдушата,Мъдросттавума,Любовтавсърцето.Товасаважнитевъпроси,коитовсекиединщерешиповсичкиправила.<br/><br/>Второтонещо,коетощерешавате,е:Свободавдушата,Светлинавума,Чистотавсърцето.<br/><br/>Третотонещое:Плодътвдушата,Знаниетовума,Силатавсърцето.<br/><br/>Товаеважното,коетотрябвадавизанимава,авсичкодругоепрестъпление.<br/><br/>Каквобешевреметоминалатанеделя?–Многооблачно.Иднесеоблачно,следователноимаподобие.Сегаданаправимупражненията.<br/>
Беседа от Учителя, държана от 6 часа на 27 август 1922 година (неделя), в град Търново.
15 Рамазан (тур.) – деветият месец на мюсюлманския лунен календар (от края на февруари докъм края на март), през който вярващите мюсюлмани постят – не ядат от изгрева до залеза на Слънцето; (прен.) пост, глад.
Най-често използвани думи в беседата:път, има, може, аз, сега, любов, друг, ученик, никого, всички, върви, съм, бъде, казва, напред, всичко, бог, добре, време ,