Най-често използвани думи в беседата:пее, музика, може, всички, има, човек, сега, песен, пеене, песни, дум, обичам, пей, пеят, дума, изпейте, пеете, дом ,
От книгата "Новият живот", Съборно Слово, 1922 –1924
Издателство: "Бяло Братство", София 2009 г. Книгата за теглене PDF Съдържание
От книгата "Кротките". Извънредни беседи от Учителя 1921 - 1923 г.
Първо издание. София, 1994, ИК "Всемир" Книгата за теглене на PDF Съдържание
От книгата "Аз съм истинската лоза", Подбран цикъл от 10 беседи, изнесени в Търново, 1922 г.
Издадена е от ИК "Роял 77", Варна по поръчка на Духовно общество "Бяло Братство" - София, 1992 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание Беседа в petardanov.com
<br/>Вначалотощеимамеедноупражнениепопеене.(Учителятпеесам:„Бла-го-славяй,ду-шемо-я,Гос-по-да!Бла-го-славяйинезаб-ра-вяй!“.)<br/><br/>Всичкинемогатдасхванатмелодията,нотоваданевиплаши.Товаеновотопеене–ниесъчетаваме,композираме.Музикатаидваотгоре,нодокатосесхване...(Песентасеизпълнявасдвижениенаръцетеокологлавата.)Имамалкодисхармония,нониещеяизправим.(Ръцетеседвижат,символизирайкилетене.)Когатодвижениетодойдевхармониясмузикатаидвижениетопродължиединчас,всичкивиещехвръкнете,нямадаостаненитоединнетониран.Например,идванякойнеразположениниеведнагазапочваместезидвижения;тогававсичкищесенастроятдобре.Товасаокултниупражнениязатониране.Сегаизпейте„Фир-Фюр-Фен“надвеполовини.Тезидумиупражняватотличновлияние.Сегаизпейте„Благославяй“съвсемлекосдвижения.Товазначичовекдазнаесилатанадвижението,даотмервавсекижест.Ниещенаправимопитстезипесниинякойпътщевлеземвъввръзкасразумните,живиСилинаПриродата.Имапесни,чрезкоитоможедасеукротиеднатълпа,инесамо,чехоратавнеящесеукротят,ноищезапочнатдадвижатръцетесиидапеят.Движениятаувличат,нозатовасеизисквакалена,диамантенаволя.Акочовексеуплаши,неможедапее.Самосмелият,решителниятможедапее,анастрахливиятмусезатъквагърлото.<br/><br/>Ето–еднапчелакацнанаръкатами,апослена–окотоми.Тазипчелаказва„Акотвоятаволяедиамантенаиокототиечисто,всичкоможедастане.Ноаковолятатинеедиамантенаиокототинеечисто,нищонестава“.<br/><br/>Сегаизпейте„Песентанагласнитебукви“.Какволипсванатазипесен?Ритъмътѝнееправилен.Изпейтесега„БлагословенГосподБогнаш“.СегащевземапетнадесетистихотпетнадесетаглаваотЕвангелиетонаМатея:„ОтговориПетъриречеМу:Изтълкувайнитазипритча“.Музиката,товаенеразбранапритча,коятотрябвадасеизтълкува.Исамоонзи,койтодобрезнаедапее,можедаяизтълкува.Ищезабележите,чевсичкинещастиявсегашнияобщественживотпроизтичатвсеотнашитедуми,отнашияглас.Ако,например,произнесемнякоядумамалконатъртено,малкоостро,акогласътниемалкодисхармоничен,веднаганеговиятонщепроизведесъответстващавибрация.Затовапървотоизискванекъмединокултенученикедазнаедапее.Неможелидапее,тойнеможедаговориправилно,защотокрасноречивиятговоремузика.Иманякоихора,коиточетаткактосвещеницитевцърквата.Товаегръцкочетене,прикоетовсичкоенаедналиния,нямаслизанеикачване,всичковървиведнаплоскост.Натакиваказват:„Каквочетешкатоотчаянпоп?“Българинътразбира,когатоседвижишведнаплоскост,вкоятоняманикаквамузика.Всякадумаимаособенаинтонация.Всякадуматрябвадасепроизнасяпотозимузикалензакон.Например,когатопроизнасятедумата„обичам“,къдетрябвадасепоставиударението,вначалотоли,вкраяли,иливсредата?Колкослогаимадумата?–Три.Къдетрябвадапоставимударението?„Обичам“или„обичам“?Втриъгълникли,илипоеднакривалиния?Поеднакривалиния.Обичам,обичам,чиу,чиу,чиу,чиу.Когатоптиченцеточурулика„чиу,чиу“,токазва:„Обичам,обичам“.Задапроизнесешеднадума,коятопредставясила,задаяизкажеш,твоятумтрябвадавземеучастиеприсъздаваненанейнатаформа.Твоятаволятрябвадавземеучастиепривпряганетонаумадамисли,атвоетосърцетрябвадавземеучастиевсъдържаниетонатазидума.Следователнотрябвадасеизвършитройнодвижениевпротивоположнипосоки,движениявтезитрисвята.Акотипеешедналюбовнапесенвмажорениливминорентон,какъвщебъдеефектътнапеенето?Минорнияттонщепоказва,чесиизгубиллюбовта,коятосиимал.Казваш:„Изгубихте,незнаехкакдатеценя“.Товаозначава,чепостигашдълбочина,когатотърсишлюбовтадолу.Когатоянамериш,влизашвмажорнагамаиведнагавъзлизашнагоре.Итъй,всичкиминорнигамипоказват,чесмеизгубилинещо,ипосочватначина,покойтотрябвадагонамерим.Амажорнитегамипоказват,чесменамерилитова,коетосмеизгубили.<br/><br/>Вднешнатамузикамногоелементилипсват;например,внеяпостоянносесменятгамите.Въввсичкиопереткиазвиждампостояннирушенияитворения;вдаденмоменткомпозиторътсъгражда,авдруг–разрушава.Товаявлениенавежданамисълта,чекакватоекултурата,такаваеимузиката.Музикантътвдаденмоментбиваобхванатотсилнастраст,написванещо,следкоетостигадоедноотчаяниеиразрушаванаписаното,послепакгосъгражда.Итаканямазавършенацелвмузиката–отединияѝкрайсаналицеразрушенияисъграждания,авдругия–сезавършвасразрушение.Такаваесъвременнатамузика–новатамузика,некласическата.Обачеокултнатамузикаиокултнотопеенесеразличаватотнея.Итезапочватсединмоментнаразрушениеичистене,носледтовасъграждатиникоганерушат.Първоначалнорушат,послесъграждат,асъградятливеднъж,теоставатцялостни,задацъфнат.Вмузикатаимаживот.Окултнатамузикачрезеднапесенможедатрансформиранай-лошитенастроения,вотчаяниячовекможедавъзбудиеднопрекрасночувствоидамудадеимпулсзавъзвишениблагороденживот.<br/><br/>Трябванесамодаимашстремеж,нодаприлагашидаработиш.Най-възвишеноточувство,най-възвишенотосъстояниенамузиката–товаеЛюбовта.Далюбишозначавадапееш.Ивсички,коитозалюбват,започватдапеят.Дажеиволът,когатозапочнедалюби,тоймучи.Нямаживотно,коетоданеизразяванякакъвглас.Жабите,коитосатолковастуденокръвни,когатодойдепролет,започватдакрякат,немлъкват.Товаетяхнатапесен,ищомпреминелюбовта,тепакзамлъкват.Жабатаеемблеманакрайнияматериализъм.Следователно,щомзапочнешдамислишзакъщи,щомзапочнешдасеосигуряваш,тизабравяшпеенетоиказваш:„Музикатаепоследнаработа“.Започвашдачувашдрънканетонапарите,атазимузикаееднообразна.Всегашнитебанкнотидориимузиканяма,асамошумолене.Товаматериалистическонастроениеизмъчвамозъка;щомсеубиемузиката,изгубвасесмисълътнаживота.Ипървотоусловие,задапридадемсмисълнаживота,едавъзстановиммузиката.Единственотоизкуство,коетоспасявахората,емузиката,нонеплощаднотопеене.Встаритепесниимамотив,нопеенетонеидва,авновитепеснимелодиятаневсякогасъответстванатекста.Например,впесента„Цветемило,цветекрасно“иливевангелскитепеснимелодиятанесъответстванасъдържанието.Навсякаеднапесенспоредсъдържаниетотрябвадаѝседадесъответстващамелодия–втоваесилатанапеенето.Великитетворцинамузиката,класическитетворцисаразбиралитоваизкуствопо-отблизо.<br/><br/>Сега,всекиединотвасможедапееитрябвадасестремитедапеете.Убългаритеимаобичайдокатомоматаемлада,всичкидаяподканятдапее,нощомсеожени,ѝказват:„Нетитрябвапеене“.Дорикогатонякоястараженазапочнедапее,япитат:„Каквосисеразпяла,данемислишдасежениш?“Българинътсвързвапеенетосженитбатаизатовавтрезвосъстояниенепее,срамгое.Тойтрябвадасисръбнеполовинкилцеракийка,тогавасеотваряизапочвадапее.Акопеешбездапиеш,българинътсечудикакможешзанищоиникакводавършиштова.Таковаразбиранееизвращение.Именновтрезвосъстояниетрябвачовекдапее!Втоваотношениепеенетоисвиренетомогатдасеупотребяткатоединвидоблагородяване.Майкатаетази,коятоможедасъздадемузикатаудетето.Когатоебременна,тяпостояннотрябвадапее;амайка,коятоемълчаливаповременабременността,правиголямапакостнасвоетодете.Идуховете,коитонаселяватнизшитениванаастралниясвят,създаватпречкисрещумузиката,защотознаят,четяпоражданещохубаво.Свирилиипееличовек,тойвлошпътнеетръгнал.Ноакозатворитепътянамузиката,акоотстранитемузикалнияцентърначовека,тойможеданаправивсякаквопрестъпление.Иобратнотоевярно:статистикатапоказва,чемеждупевцитеимузикантитеубийциняма.Теможедапиянстват,ноубийцимеждутяхняма.<br/><br/>Итака,всичкиотвас,коитоиматхубавигласове,младиистари,щепеете!Музикатаможедасеупотребидорипротивболестите.Акоединболенможедапее,леснощесеизлекува;акоиматрескаиможедапее,лесноселекува,ааконеможедапее,мъчноселекува.Накарайтеболниядапее,нищоповече!Новатамузикадаваеднонастроение,единподем,болниятсенамагнетизирва.Безпеенехоратаседемагнетизират.Когатоеднаармияотиванабойнотополе,всичкипеят,нокогатоотстъпва,войницитеѝнепеят,аказват:„Бягайте!“Щомхоратапрестанатдапеят,теправятотстъпление.Спрететезихора,накарайтегидапеятитеведнагащесеокуражат.Итака,незабравяйтедапеете!Знайте,чезадатониратедушатаси,трябвадапеете.Най-първозапочнимислено,т.е.мислизамузиката!Днеспеймалко,утрепей,авечер,катоседнеш,кажи„Моятгласщебъдедобър“.Пей,пей,пей,докатотазимузикасъбудидушатати!Събудилиседушатати,щедойдемисълта.Акопъкможешдасинаправишсвояпесен,направи!Единотнай-добритеметодизапремахваненаскукатаемузиката.Имашскука,мъчитенещо–пей,небойсе!Икогаточететепсалмите,щенамеритепеене;втяхимахвалениенаБога,всичкитеставатнапесни.Ивсичкирелигиозниобредивстаровремесасеизвършваливсеспесни.Дапредположим,чеиматееднонеразположениенадуха;вземетепърватабуква„А“ипейте.Послеизпейте„о,у,ху,ху,хуу“.Когатопеетепотозиначин,някоищекажат:„Натозичовекмуемръдналадъската“.Не,предивиебиламръдналадъската,асегащесенамести!„А“означавасъзнаниенаинтелекта,„О“показва,чеживотъттрябвадаседвиживкръг.„У“еобърнатиятсглаватанадолучовек;когатосеобърневмузикалноотношениенадолу,човекзапочвадамисли.Когатопееш,добивашедноприятнонастроение.Вземиеднадума,коятообичаш,нодума,коятодаимадваилитрислогагласни.Например,незапочвайтесдумата„милосърдие“,астакава,коятозапочвасбуквите„А“,„Б“,„В“,„Г“,„Д“,„Е“,„И“.Например,вземетедумата„дом“.Можетелидаизпълнитееднапесенсдумата„дом“"?„Дом,дом,дом“,т.е.щебъдетевесели,защотодомътемястонавеселие.(Учителяпее„Взоритенаживота“няколкопъти.)Товаеокултноупражнение.<br/><br/>Сега,колкотосхванахтеотмелодията,печалбатаеваша.<br/>
Беседа от Учителя, държана от 16:30 часа на 26 август 1922 година, в град Търново.
Най-често използвани думи в беседата:пее, музика, може, всички, има, човек, сега, песен, пеене, песни, дум, обичам, пей, пеят, дума, изпейте, пеете, дом ,