Прочетоха се темите върху "За какво служи умът на човек".
За следващия път пишете върху "Ползата от изворите". Катопишете,щесипредставятеизвор,койтоблика,единпланинскиизвор.Катопишетезатозиизвор,данебидасеопитатедапишете,бездаиматеяснапредстава.Заумастеписаликатозаобич,катозаединзатворенизвор;пъксегащеопишетеизворатъй,кактоговиждате-планинскиизвор,кактоизвира.После,щеопишетеползата,коятопринасятозиизворнаобкръжаващитерастения,наживотнитеинаселото,презкоетоминава.<br/><br/>Поддумата"ум"серазбиратвсичкиколективничувства,силииинстинкти.Когатоговоримзачовешкияинтелект,разбираменисшияум.Когатоговоримзаразум,разбирамесамочастотума-едначастотнего-висшияум.Човексенаричаманас-умносъщество,коетомисли.Съвесттаечувствонаума.Рзсъдъкът-товаеспособност,товаеразумнасила.Когатоняколкоспособностисегрупират,образуватсила.Когатоняколкочувствасегрупират,образуватсестремежи.Човешкиятумевгорнатачастналицето.Чувстватасаотзад.Интелектът-товаенисшето;разумът-товаевисшетопроявление.<br/><br/>Всвоитеразсъждениязапочвайтесобективниясвятилисживатаприрода,всякогасипредставяйтеживиобрази.Дадопуснем,чеописватедиамантакатоединминерал.Какщегоопишете?Най-първощеопишетенеговатаформа,кристализация.Второ,силатананеговататвърдост,можедаопишетеоткаквоесъставен.Трябвадаиматеяснапредставазадиаманта.Когатопишетезаума,какщегопроучите?Щегопроучитеоткнигите,коитоеписал,отжелезниците,църквитеипътищата,коитоесъградил.Пообратенпътщеполучитепознаниязаума,щегоразучитепорезултатитеилипопроизведенията-музикатазапример.<br/><br/>Аковизапитатсега,възможнолиечовекданаблюдавасебеси?Можелигорящатасвещданаблюдавасебеси?Тя,задасенаблюдава,трябвадаизгасне,ащомизгасне,тящезабележипървотонещо,ченямасветлина.Обратно,изгасналатасвещможелидасенаблюдава?-Може,катосезапали.Тясепознавакатогорящасветлина,свещ-произвеждащасветлина.Итъй,горящатасвещ,катосеизгаси,щесеопознае,аизгасналатащесеопознае,катосезапали.Еднаизгасналасвещникоганеможетедаяубедите,четяеизгаснала.Катоязапалиш,задаяубедиш,тяказва,чедействителноетакава,апъкгорящатасвещказва:"Моетоестествоетакова."Значиеднасвещможедабъдевдвесъстояния-горящаинегоряща.Таямисълемалкофилософсказавас.Азискахдавинахвърлясамоеднамисълзабъдещето.<br/><br/>Азискамотвсичкиви,катовлезетевшколата,данаблюдаватецветята,самогинаблюдавайте,можеданегиописвате.Цветята,животните,растенията,променитевприродата,коитостават,плоднитедървета-всичко,коетосевижда,наблюдавайтеищепочерпитехранаиматериалзавашияум.Товаепътят,задабъдетежизнерадостен.Някойпът,когатосенамеритеобезсърчен-щевидамедноправило.Акостеходилинанякоемясто,започнетемисленоразходкаотвърханадолуипроследетевсичкитеместа,гдетостеходили.После-другоедноправило,неискайтедасисъздаватеединживот,какъвтовиеискате,аоставетеживотатъй,кактоприродатавигоедала.Вашияживотобработвайте,ногооставететъй,кактотойсепроявява.Сега,навасдазадамтакъввъпрос:Дакажем,виестебеденученикинякойцарказва:"Хайдесегадасеразменим,тидамидадештвояум,твоетосърце,ааз-паритеси!"Бихтелинаправилитакаваразмяна?-Човектрябвадабъдевереннасебеси.Тойнетрябвазанищодаразменясърцетоиумаси.Ицелиясвятдамудават,окотомунетрябвадамигне.Някойпътвиеказвате:"Азнесъмкатохората."Човек,катостанекатохората,тойееднамонета,коятосееобезличила.Едназлатнамонетапопадналавръцетенаеднидецаитекатоятъркали,станалачиста.Другамонетаимпопадналаинеяискалиданаправятчиста,обачеяизтъркали.Когатовсичкихорастанатеднакви,тесаизтритихора.<br/>
Тайна молитва
23 май 1922 г., 19 ч. и 30 мин., вторник София
Най-често използвани думи в беседата:свещ, извор, ум, може, опишете, пишете, аз, човек, наблюдава, сега, монета, път, себе, горящата, светлина, част, казва, всички, описвате ,