Прочетоха се темите върху "Качествата на добрия ученик".
Извадете по-съществените неща сега и направете една обща работа на същата тема. Втори път пишете: "За какво служи умът на човека". <br/>Щепомислитевърхутаятема,макариданеможетеданапишетенещо,пакщесеползвате.Великиятумзакаквослужи,оттамщезапочнете.Краткощепишете.<br/><br/>Виещепазитедвеправила:данегубитевреметосинапразноинаправенитегрешкидагиизправяте.Катонаправитенякоягрешка,данеотлагатезаследующияден,адаяизправяте,разбирасе,всебеси.Тоенаказание.Сегащевидамеднакартина,какподразбирамазданегубитевреметосинапразно.Представетеси,ченоситееднопразношише,идетепричешматаизабравитеданапълнитешишетосвода,ивървитепопътяспразношише.Дойдетедонякъде,хващатешишето,аводаняма.Данегубитевреметосинапразно,значиданапълнитешишето,аоставителигопразно,значи,честеизгубиливреметоси.<br/><br/>Сега,друготоправило:какдаизправитегрешкитеси.Представетеси,ченагърбависатурени50-60килограмахлябданосите.Срещатебеднидеца,коитосагладни,виесезанимаватестях,нонеснематехляба,даимдадете.Хлябът,товасавашитегрешки.Виещеснеметеединхляб,два–три–четири,тоеизправяненагрешките.Щомснемате,инавасщестанелеко,инатяхщестанелеко.Всяканаправенагрешкаимасъотношениекъмокръжающите.Отхляба,койтонасища,щедаватенадругите,докатотоварътвистанеприятензаносене.Товазначидаизправятегрешкитеси.<br/><br/>Сегаедноположителноправилотрябвадаимаученикът.Тойтрябвадабъдежизнерадостен.Каквозначи"жизнерадостендабъде"?Психическитезаконисатакива.Когаточовекмисли,чеенещастен,такъвстава;катопомисли,чеещастлив,такъвистава.Каквотопомисличовек,товаистава.Акопомислинякойдаизлъже,тойщеизлъже.Акопомисли,чещекажеправо,щегокаже.Акопомисли,чещестанемузикант,щестане;добърученик–щестане.Жизнерадостниятказва:"Щесинаучаурока,щеизлязанаразходка"ипр.Акокаже:"Болятмекраката,болимеглавата",тойнеежизнерадостен.Мъчнотиитевживота,коитохоратасрещат,вокултноотношениеиматидругозначение.Васвипращатнапът;катотръгвате,можедавземетеповечебагаж,нощесисъздадетенеприятностивпътуването.Койтовземаповече,отколкотомутрябва,икойтовземапо-малко,отколкотомутрябва–еднаквострадатидвамата,идваматасанещастни.<br/><br/>Виезнаете,чевмузикатаимаправила.Койтоискадасенаучидасвири,трябвадасеупражнява.Всекиискадапрескочималкитеправила,всекиискасамомъчниупражнениядасвири,всекиимажеланиепръститемубържедаиграятпоструните.Виетрябвапоследователнодасеупражнявате.Човешкиятмозъкекатомузиката.Вие,катомузиканта,искатедаиматесилнаволяизведнъж,каквотохванете,дагонаправите,изведнъжискатедастанетеучен.Вприродатанищонеставаизведнъж.Всичкоставамедленноипоследователно.<br/><br/>Катовлезетеведнаокултнашкола,щевинаучаткакдапоправятегрешкитеси.Вокултнаташколащевикажаттъй:"Вечерновреме,катосидойдетевкъщи,щесиизуетеобущата,щегиизчистите,нямадачакатедавигиизчистят",ученикътнямадавикасутринслугинята.Катоидепригърнето,тойщесенаучикаквотрябвадаправи.Катосеумиете,легенътказва:"Таянечиставодаотменщеявземешищеяизлееш!"Значи,легенътигърнетощетипредават.Каквоказвакърпата?–"Вземи,избършисеипакметуринамястотоми!"Таякърпаможедаеинафизическотополе,можедаеинаумственото.Вокултниякласчовекщесенаучикакдаразбиранещата.Заупражнениесеискамалковреме–самоизлишнотовреме,коетонезнаетекакводанаправите,празнотовремещегоупотребяватезаокултнаташкола.Малкотосеблагославя.Азискамвмалковремемногодасвършите,апослещедойдемдодруготоправило–вмноговремемалкодасвършите.Сегаказвате:"Какможевмноговремемалкодасвършим?"–Дадопуснем,ченякояученичкаимадругаркавучилище;тятрябвадачакасвоятадругарка4-5часа,дайдадееднаябълкаиликруша,значи,вмноговремемалкоработасвършва.Сегащевипокажа,какможевмалковремемногоданаправите.В5-10минутисвършватезаединденработата.Положителнотоправилое:вмалковремемногоработадасвършите.Представетеси,чевиестеприеднаинсталация,взематеединключиснегозапалватевсичкисвещи,аиначе,колкомноговремебихтегипалили.КогаточовекдойдедоБожественитезакони,катонамериБожественияключ,вмалковремемногощесвърши.<br/>
Тайна молитва
16 май 1922 г., вторник, 19 ч. и 30 мин., София
Най-често използвани думи в беседата:време, стане, сега, може, става, помисли, има, правило, грешките, направите, човек, иска, свършите, казва, вода, шише, каже, празно, представете ,